Sait Faiq Əbasıyanıq
(1906-1954) böyük türk yazıçısıdır. Məşhur hekayə ustası kimi tanınır, bu
janrda ən çox yazan müəllif hesab olunur. Digər əsərlərindən başqa 11 hekayə
kitabı nəşr etdirmişdir. Hekayələrinin
qəhrəmanları adi insanlardır. Gəmiçi,
balıqçı, pinəçi, bənna, dülgər,
papaqçı, həllac, bərbər və bu sıradan olan
peşə sahibləri... Onun yazıçı prinsipi
mövzunu daha dərindən işləmək, təsvir
etdiyini hamıdan artıq görmək, duymaq və
anlamaqdır. Onun anlamında insana yüksək
mənəvi keyfiyyətlər vətəndaşlıq qədər
gərəklidir. Yazıçının dili son dərəcə
zəngindir, türkcənin ən dərin qatlarına, dibinə
qədər gedir.
Sait Faiqin çevirdiyim hekayələr
kitabını çapa hazırlayıram. Ədibin bir neçə ədəbi nümunəsini
"Ədəbiyyat qəzeti" nin
oxucularına təqdim edirəm.
Əjdər OL
Uzun
Ömər
Ən
uzunumuzdan bir metr daha uzun, ən enlimizdən yarım metr daha
enli, ən şişmanımızdan 150 kilo daha ağır
bir adam yaşayır aramızda. Şükür, ən pisimizdən daha pis, ən
nankorumuzdan daha nankor, ən ağıllımızdan daha
ağıllı deyil. Yoxsa halımız
necə olardı? Ancaq ən yaxşımızdan, səndən,
məndən beş dəfə artıq
daha yaxşı, daha üzüyoladır.
Bu
adamın özünə kostyum tikdirməsi üçün
səkkiz metr qumaşa ehtiyacı var. Evitikilmişin ayaqqabıları
yüz əlli lirəyə başa gəlir, əlbisəsi beş yüz lirəyə.
Bizim bu Qalata körpüsündən harda var? Çindəmi
deyirsiniz? Bərbərləri, pinəçiləri,
meyvə, su, simit satanları, aşçıları,
kazinoları, başmaqçıları, əsnafları
qarışıq, hətta evsiz-eşiksizlərə
havadarlıq edən otelləri aləmdir
körpümüzün. Doğrusu,
şairanə, ələdüşməz bir matahdır.
Dünyada tayı-bərabəri olmayan bu
körpünun altında, tavanı bizə görə
hündür, yuxarıda sözü keçən adama görə
alcaq bir dükan var. Ömər Özkan orda lotereya biletləri
satır. Özkan soyadından çox Uzun
Ömər adı ilə tanınan bu gənc adama hər istanbullu,
hər İstanbula gələn yolçu Heydərpaşa
vapurundan körpüyə ayaq basar-basmaz durub heyrətlə
tamaşa edər. Balaca uşaqlar saatlarca,
qovuluncaya qədər onun önündə dayanıb özlərindən,
atalarından, qardaşlarından iki, üç, dörd dəfə
böyük, möhtəşəm adama baxarlar. Doğrusu, tamaşaya durmağa dəyər. Amma baxışlar altında canı
üzülür Ömərin. Sanki yalvarır:
"Baxın, baxın, amma tez keçib gedin, nə olar!". Ancaq ayaq saxlayıb heyran-heyran onu
süzməmək də mümkün deyil. Biz qəzetçilər
uşaq kimiyik. Təkcə uşaq kimi
olsaq, dərd yarıdır. Daha betərik.
Təkcə baxmaqla ürəyimiz soyumur, hələ maraq
üçün yaxasından yapışıb sorğu-suala
da tuturuq:
-
Neçə kilosan?
-
Çoxdan özümü çəkdirməmişəm,
amma 170 qara okkamı1, kilomu, elə bir şey.
-
Maşallah!
Hər
halda küçədə bizim kimi fani bəni-adəmləri
çəkən tərəzilər ona tab gətirməz. Çünki adi tərəzilər 150 kilonu
keçmir.
- Ömər
əfəndi, çox yeyirsən?
- Sizə
baxanda çox yeyirəm, amma çəkimə görə
az. İştahım yerindədir. Üç qab yemək,
üç çörək bəsimdir. Amma
çox su içirəm.
- Boyunun
uzunluğu...
- İki
metr iyirmi beş santimetrdir. Daha
böyümürəm. Üç ildir
böyüməm dayanıb. Uzundurazlıq
da bir şey deyil.
- Əlbəttə,
Ömər əfəndi! Allah eləməsin, bir az da böyüsəydin, bir öküz dərisindən
ayaqqabı, bir top qumaşdan paltar geyəcəkdin. Neçə yaşın var?
- 1909-da
doğulmuşam. Özün hesabla!
-
Haralısan?
- Biləcikin Abbaslı köyündən.
-
Haçandan böyümən başladı?
-
Xatırlamıram. Bizimkilərdən kimisi beş
yaşından başladı deyirlər, kimisi on iki-on
üç yaşından. Köylü nə
bilsin yaşını?
- Ən çox nədən xoşun gəlir, Ömər?
-
Köylünün nədən xoşu gələr? Heç bu barədə düşünmədim.
- Ən çox nəyə acığın tutur?
Gözlərini mənə zillədi. Elə doğma, elə saf,
duru gözləri var ki... Qəhvəyi, parlaq
gözlər adamı dostluğa, rahatlığa, sükuta, təvəkkülə
çağırır.
-
Özünü unudub məni seyr edən uşaq-muşağa
qızıram ha, bu qızmaq deyil, cırnamaqdır. Barışmadığım şey
haqsızlıqdır.
-
Heç haqsızlıq gördünmü?
-
Haqsızlıq görməyən insan varmı? Bütün
Anadolunu, İzmir vilayətini dolandırdılar. Pullarımı yedilər.
Ömərin gur, boyu qədər olmasa da, hündür səsi
var. Alnında və üzündə qırışları dərin
deyil. Tərləmiş bığları təzətərdir.
Xəfif gülümsəyən, urkək
gözlərilə insana baxıb ürəkdən,
şirin-şirin güldüyü zaman adamın ona "Təbiət
səni niyə bu gülünc oyuna saldı?" deməyi gəlir.
O qədər mənəmlik davası eləyənlər var
ki dünyada. Böyüklük davası döyənlərlə
bu oyunu oynamalı idi təbiət. Elində, obasında
oraqla ot biçəni, qoyunlarını
örüşə aparan adama niyə ilişirdi?
- Həkimlər
belə uzanmanı necə izah edirlər?
- Deyirlər,
başımda hormonlar çox işləyir, ondandır. Ana nənəm deyir, babam da beləydi. Səndən də uca idi. 200 qara
okka gəlirdi. Tarladan dönəndə bir
səhəng su içərdi. Yeriyəndə
yer titrəyirdi. Bizim köydə qabaqlar da
mənim kimi adamlar çoxmuş. Demək,
belə çıxır ki, keçmişdə Biləcikin
Abbaslı köyündə olsaydıq,
bağ-bağçalı qəhvəxanada oturarkən qorxudan
dilimizi qarnımıza soxardıq. Əcinnələr,
divlər oylağı imiş Abbaslı köyü.
- Atan nəçidir?
- Budur
atam! - 1,65 - 1,68 metr boyunda çal
bığlı, sağlam, dinc bir adamı göstərdi - bir
bacım, bir qardaşım da var. Onlar sizlər kimidir.
- Ömər
ağa, bir şey də soracağam, amma...
- Bilirəm
nə soracaqsan. Qadınlar... - Önünə
baxdı. Öküzə bir yumruq vursa
çökdürəcək qədər böyük, iri
çəkic kimi əlləri, uzun biryaşlıq tut
ağacı qalınlığında barmaqları ilə
lotereyaları qarışdırdı. Bir müştəriyə
bilet uzadıb "Xeyirli olsun!", - dedi - Sonra mənə üz tutdu -
Qadınlar məndən qorxmaqda haqsızlıq edirlər. Biri ilə evlənmək istəyirəm. Həkimlər icazə verir. Mən
də başqa kişilər kimiyəm. Boyun
uzanması xəstəliksə, artıq o da dayandı. Qazancım da pis deyil. Bir
qadını xoşbəxt edə bilərəm.
-
Gözaltın varmı?
- Yoxdur hələ.
Qadınların üzünə baxmıram.
Çoxu məni ələ salır, "Gəlib,
nə zaman evlənəcəksən, Ömər ağa?"
soruşurlar. Belə sual verənə
könlü olsa da, yaxın dura bilərəmmi?
Bu zaman
bir xanım əlində torba içəri girdi və dedi:
- Ömər
əfəndi, torba bir az dursun burda,
qayıdanda götürərəm.
Ömər bir xanıma, bir də mənə baxdı. Qıpqırmızı
qızardı. Xanım da xanım idi ha.
Ömərin üzündən, oğrun baxan
gözlərindən həsrətə bənzər bir şey
keçdi.
- Ömər
əfəndi - dedim - səndən yazacağam. Bəlkə
bir halal süd əmmiş insafa gələ.
Üzü güldü. Gülüş onunla hələ
uzun-uzun söhbətlər edəcəyimi vəd edirdi.
Axşam olunca Ömər əfəndi
dükanını bağlayar, körpünün pilləkənlərini
dalğın-dalğın çıxar. Özündən
altmış, yetmiş, səksən santimetr qısa insanlara rəğbət
dolu, həsrət dolu, xeyirxahlıq dolu gözlərlə
baxaraq tramvay duracağının yaxınlığına
qonşu, Beşikdaşdakı yastı-yapalaq evinə dönər.
Atası ilə yeməyini yeyər. Sonra
taxtadan xüsusi düzəldilmiş çarpayısı
sındığı üçün yerdəki şiltəsinə
uzanar, gözlərini yumar, halal süd əmmiş bir arvad barədə
düşünər...
Uzun Ömərin lotereyalarının çoxunda
böyük uduş olmaz, amma yüzdə doxsan doqquzuna
kiçik hədiyyələr düşər. Hələ
ondan lotereya bileti almış xanımlardan əli boşa
çıxanı olmayıb deyirlər. Doğrudurmu?
Bilmirəm.
İpək
dəsmal
İpək fabrikinin enli giriş qapısının
qarşısına Ay işığı
düşmüşdü. Qapının önündən bir
neçə adam tələsik keçdi.
Mən həvəssiz, hara gedəcəyimi bilmədən
qapıdan çıxarkən qapıçı arxamdan səsləndi:
- Hara belə?
- Bir az gəzişim - dedim.
- Kəndirbaza
tamaşa etməyə gedirsən?
Cavab vermədiyimi
görüb əlavə etdi:
- Hamı
gedir. Bursaya beləsi gəlməyib.
-
Heç həvəsim yoxdu, - dedim.
Yalvardı, yaxardı, məni fabrikə qaravul çəkməyə
razı saldı. Bir az oturdum, siqaret çəkdim,
zümzümə elədim. Sonra ürəyim
sıxıldı. Nə edəcəkdim,
qalxdım, qapıçı otağındakı
manşırlı dəyənəyi götürüb fabrikin
həyətində dolaşmağa başladım.
Qızların çalışdığı qoza
açan sexin qarşısından keçər-keçməz
şıqqıltı eşitdim. Cibimdən fənəri çıxardıb
yandırdım. Ətrafa boylandım.
Fənərin uzanan gur işığında
qaçan iki çılpaq ayaq göründü. Yüyürüb qaçanı yaxaladım.
Qapıçı otağına oğru ilə birgə
girdik. İşığı yandırdım.
Bərk-bərk yapışdığım əl
uşaq əli imiş. Gözləri par-par yanırdı. Öz-özümə güldüm, əllərini
buraxdım.
Uşaq əlindəki kiçik qələm ilə
üstümə cumdu və çeçələ
barmağımı yaraladı. Yaramazı
qamarladım. Ciblərindən azacıq
qaçaq tütün, bir-iki papirosluq kağız, təmiz
bir dəsmal çıxdı. Qanamış
barmağıma onun qaçaq tütünündən
basdım, dəsmalı cırıb yaramı bağladım.
Tütündən iki qalın papiros
bükdük, dostcasına söhbətə başladıq.
On beş yaşı vardı. Oğru deyilmiş, cavanlıq
edirmiş. Biri ondan ipək dəsmal istəmişdi,
özünüz başa düşürsünüz də,
sevdiyi qonşu qız. Pulu da yox ki, gedib
bazardan alsın. Düşünüb-daşınmış,
ağlına fabrik gəlmiş.
Mən:
-
Yaxşı - dedim - emalatxana bu tərəfdə, sən o biri
tərəfdə nə gəzirdin?
Güldü, emalatxananın yerini hardan bilirdi.
Yenə bir papiros büküb yandırdıq. İsinişmişdik.
Xalis
bursalı idi, köklü-köməcli...
İstanbulda olmamışdı. Mudanyanı isə
heç olmasa - bunu deyəndə üzümü görəydiniz
- bircə dəfə görmüşdü.
Əmir Sultanda, Ay işığında, dəli-dolu
vaxtımda mənim də belə tay-tuşlarım olmuşdu.
Yəqin ki, bunun da onlar kimi uzaqdan səsini eşitdiyim
Çöydərənin hovuzlarında dərisini Günəş
qaraldıb. Mövsümdən-mövsümə meyvələrin
qabığının rəngini alıb. Üzü
qoz qabığı kimi qaralsa da, dişləri təzə qoz
ləpəsi kimi ağappaq olub. Mən
bilirəm, yayın başlanğıcından qoz yetişənə
qədər Bursa uşaqlarının əlləri ərik və
şaftalı, düymələrdən ucları görünən
fındıqların naxışlı yarpaqların ətrini
verər.
Divar saatı on ikini çaldı. İndilərdə
kəndirbazın tamaşası bitməli idi.
- Aradan
çıxım! - dedi.
Onu ipək dəsmalsız yola saldığımdan məyus
olmuşdum. Eşikdən gələn səsə diksindim. Qapıçı deyinə-deyinə içəri
girdi. Arxasında da balaca oğru...
Oğrunun qulağını çəkdi. "Bu
yaşda uşaq oğrudur! Əfəndim,
həbsxanada yatıb ağıllanar!" deyərək
qapıçı çılpaq dabanlarını nazik bir
söyüd budağı ilə qaşıdı. Yaxşı ki, müdir işdə yoxdu, yoxsa onu polisə
verərdi.
Çox qorxutdu, ağlamadı. Gözləri
ağlamağa hazır uşaqların gözlərinə
döndü, amma dodaqları titrəmədi, qaşları
düyünlənmədi. Yalnız bir az
tutqundu.
Buraxılınca azad edilmiş göyərçinə
döndü.
Ay işığını və qarğıdalı
tarlasını yarıb keçirmiş kimi qaçıb
getdi.
***
Mən o zaman malların yığıldığı
anbarın üstündəki otaqda yatırdım. Yerim
rahatdı, hələ Aylı gecələrdə necə
gözəl olurdu. Pəncərəmə yaxın, lap
yaxın tut ağacı vardı. Ay işığı tut
yarpaqlarından süzülür, otağıma ələnirdi.
Yay-qış pəncərəmi açıq
saxlayırdım. Nə sərin, nə
xoş mehlər, yellər əsirdi. Bir vaxt gəmidə
çalışdığımdan küləklərin
hardan əsdiyini qoxusundan tanıyırdım.
Yuxum yüngüldür. Səhərə
yaxındı. Eşikdən
xışıltı səsi gəlirdi. Kimsə
tut ağacına çıxmışdı. Qorxudan yerimdən qalxa bilmədim,
qışqırmadım. Pəncərədə
bir kölgə gördüm.
O idi,
yavaşca içəri girdi. Önümdən
keçərkən gözlərimi yumdum. Dolabları
qarışdırdı. Rəfləri əlləşdirdi.
Susurdum. Doğrusu, onun cəsarətinə
heyran qalmışdım, malların hamısını
qoltuğuna vurub aparsaydı, mane olmayacaqdım. Sabah
müdir: "Ölmüşdün?" deyə məni
şallaqlayacağını, işdən qovacağını
bildiyim halda səsimi çıxartmırdım.
Oğlan gəldiyi kimi bomboş, səssiz-sədasız
pəncərədən çıxıb getdi. Bu anda
budağın sındığını duydum. Yıxılmışdı. Aşağıya
endiyim zaman başına xeyli adam
yığılmışdı. Qapıçı
da ordaydı.
Can
verirdi. Yumulmuş əlini qapıçı
açdı. Ovcunun içindən bir ipək
dəsmal köpürdü. Xalis ipək dəsmal
belədir, nə qədər əzsən,
bürüşdürsən, əlin açılan kimi
ovcundan su kimi fışqırar.
Atamın
ikinci evi
Mətbəxində qızarmış ördək,
ördəyin suyunda irmik və bulqur halvası
bişirilmiş köy evinə niyə getdiyimizi onda bilmirdim.
Bu gün dərdli və kimsəsiz, otelin
pəncərəsi önündən keçən tramvaylara
baxarkən nədən ötrü bu köy evinə bir
axşamüstü səssiz-səmirsiz, gözlənirmiş
kimi düşməyimizin səbəbini söyləməyəcəyəm.
Axşam azanı keçdiyimiz köydə oxunmuşdu. Atlarımıza bir az su vermişdik. Atam şəhərdən
çıxandan mısmırığını
sallamışdı. Bir yandan buludlu hava, o
biri yandan yolun tozu, çala-çuxuru hövsələsini
daraltmışdı, yəqin. Narazı
bir kəlməmə bəlkə də geri dönəcəkdik.
Qəsəbənin köpək səsləri
bürüyən küçələrini təkrar
dördnalla keçəcəkdik, atlarımızı tövləyə
bağlayacaq, o bələdiyyə kitabxanasına
yollanacaqdı, mən otağıma qapanacaqdım. Səsimi çıxartmırdım. Ağzıma su almışdım. Dalğınlığımdan atım bir-iki dəfə
büdrədi. Atamın kirpiklərinin titrədiyini
gördüm. O mənə sarı heç
baxmırdı. Çünki göz-gözə
gəldiyimiz zaman özünü itirər, dodaqlarına
süni və aldadıcı bir təbəssüm
qondurardı. Dediyim köy evinə
çatdığımız zaman atlarımızın cilovunu
balaca, sısqa bir uşaq aldı. Papağına
sancılmış qərənfilə nəzər yetirdiyim
üçün çiçəyi mənə verdi. Halbuki, onun islaq saman rəngli
gözlərinə, üzünün dərisinə
baxmışdım. Atamın arxası bizə
tərəf idi. Verilən çiçəyi
iylədim, sonra papağımla qulağımın arxasına
taxanda atamın məni süzdüyünü gördüm.
Gülmədi, ciddi də deyildi. Üzü ifadəsiz, donuq və sakitdi. Qızardım. Bir hindtoyuğuna
gözlərimi dikmişdim. Qırmızı
və tüksüz boynu ilə alatoranda nə qədər
cüssəli, iri şeydi. Necə qüvvətli
görünürdü.
Atam
"Haydı, sərsəm!", - deyə
mızıldandı.
Biz evə girərkən uşaq həyətdə
atlarımızın tərini soyudurdu.
Köy evinə ayaq basar-basmaz, əlbəttə, saman və
xəfif təzək qoxusu duyulur. Bir az içəri
keçincə nehrənin qoyulduğu yerdən gələn
ayran qoxusu da burnumuzu qıcıqlandıracaq. Dörd-beş
ayaq nərdivan çıxdıq. Taxt
üstündə, daha doğrusu, müəllim
üçün və ya bayramlarda nitq söyləyən
natiqlərdən ötrü qurulmuş kürsülərə
bənzəyən yerdə bir qadın namaz qılırdı.
Atamla bir müddət gözlədik. Ayaqqabılarımızı qapıda soyunduğumuz
üçün yun corablarımızın evin içində
səs çıxarmadığından əmin idim. Qadın son rəkəti bitirib salamımızı
alınca bizi gördü və salamımızı aldı.
Yarıqaranlıqda atamın həyula kimi
keçdiyi köyü yuxudan oyadacağını
sanmışdım. Heç də belə
olmadı. Mən əvvəlcə
yaşlı qadının dodaqlarına baxdım. Sakit kirpik çalan gözlərini gördüm.
Üzünün sümükləri
çıxmışdı. Başını yana çevirərkən qəlbimdən bir
istilik keçdi. Baş örtüyünü iyləyə
bilsəydim, dedim. Bəyaz tülbənddi.
Nənəminki kimi. Bu səfər
qadın şəfqət dolu gözlərini təkrar bizə
tərəf çevirdi. Qarşıdakı qapıya
işarə ilə:
- Ömər
ağa, - dedi - Fatma içəridədir, girsəniz!
Qadın başını aşağı saldı, biz
qarşı otağa keçdik. Orda bir gənc
qadın vardı. Dodaqaltı zümzümə
edirdi. Bizi görüncə ayağa
qalxdı, gülümsədi.
Otağı çürük meyvə qoxusu
bürümüşdü.
Yerdəki tünd-qırmızı rəngli Kocaili kilimi
neft lampasının işığında qəribə bir
qatışıq kimi qaynayırdı.
Bu əsrarəngiz görünüş məni heyran
etdiyi üçün hər şeyə göz qoymağa
çalışırdım. Gənc qadın salamımızı
almamış atam birdən mənə sarı dönüb:
-
Haydı, oğul, get - dedi - Eminə
kömək elə. Atları işətmədən tövləyə
salmayın ha...
Atlar tövləyə salınmışdı. Qabaqlarına quru ot atılmışdı. Emin
tövlənin qarşısında oturmuşdu. Qəmə ilə budaq yonurdu. Böyründə
əyləşdim. Üzümə
baxmadı. Mənə bir söz tapıb
deməkdən ötrü vaxt qazanmaq üçün qəzəbli-qəzəbli
əlindəki budaqla əlləşirdi.
Gözlərim
budaqda qalmışdı...
- Nə
budağıdır? - soruşdum.
Bir müddət cavab vermədi. Əlini kəsmişdi.
Pişik dili kimi iti, əyri, yumşaq dililə
barmağını uzun-uzun yaladı. Sonra
qızarmış dodaqları arasından:
-
Qızılağac - dedi.
Susduq. Bu yay istisinin ilıq suyu qədər saf uşaq mənə
göstərdiyi ilkin mehribanlıqdan çoxdan peşman
olmuşdu. Evdən yoğun bir qadın səsi
bizi çağırdı. Qızarmış
ördək, ördəyin suyunda bişmiş irmik, bulqur
halvası yedik. Süfrə taxtadandı.
Əl dəsmalları qalın bezdəndi.
Taxta qaşıqlar vardı. Atama və mənə çəngəllər də
qoyulmuşdu.
Bir vaxt Ay
işığında qarğıdalı tarlasında otlayan donuzlarla
bağlı qorxulu bir əhvalat baş vermişdi. Emin boyda bir
uşağın donuzlar qarnını yırtmışdı.
Qoca qadın bu hekayəti
ağır-ağır, uzun-uzun söylədi. Hadisənin
kimin tarlasında baş verdiyini, uşağın kim olduğunu, ovçuların adlarını
bir-bir xatırlayırdı. Atam
üzünün ifadəsi ilə qadının dediklərini
tam anlamadığını nümayiş etdirirdi. Emin hey mənə baxırdı. Biz
üç kişi və bir qadın yemək
yeyirdik. Gənc qadın xidmət edirdi. Ovuclarındakı xınanı tavaları süfrəyə
qoyarkən gördüm. Yeməyi
yaşlı qadının namaz qıldığı otaqda
yeyirdik. Yeməkdən sonra üst qatda
buxarısı olan bir otağa qalxdıq. Emin
ocağı qaladı. Bir qara qoyun dərisinin
üstündə dizlərini yerə qoyub oturdu. Sonra uzandı. Boyu dəridən
azca uzundu.
Yaşlı qadın da döşəkcənin
üstündə mürgüləyirdi. Mən onun
yanındaydım. Əlim əlindəydi.
Yuxu yoluxucu xəstəlik kimi qadından mənə
keçir, gözlərim qapanırdı. Əlimi
qadının quzu kimi məzlum əlindən çəkdim.
Yana, Eminin üstündə qıvrılıb
yatdığı dəriyə doğru uzatdım.
Atamla gənc qadın divanda oturmuşdular. Atamın siqareti əsrarəngiz
közərti ilə
işıq saçıb tüstülənirdi. Toylardan, cavan qızlardan, dəliqanlılardan
danışırdılar. Eminin
üzündə köz salmış bir odunun
işığı bərq vururdu. Yuxuya
getdim.
Oyadıldığım zaman dan yeri ağarırdı.
Qəsəbəyə,
atamın rahat, zəngin evinə doğru yol alarkən təzə
manda südünün isti buxarı kimi səhər mehi
üzümə qonmuş halda, hələ yaşlı
qadının dodaqları alnımda, qardaşım Eminin qalın
barmaqları əllərimin içində idi.
Bu hissi uzun müddət fotoqrafların tələm-tələsik
çıxartdığı şəkillər kimi qoruyub
saxladım. Sonra saraldılar, soldular.
Kraliça
Kim özü-özündən "Gözəllik nədir?"
sorsa, qafasında hazır cavabı vardır. "Gözəllik-gənclikdir!"
deyənin qarşısına elə nəcib, elə sevimli, elə
şirindil, elə təpərli və istiqanlı
xanım-xatın birisi çıxar, düşünər ki,
yox dili dolaşıb. Gözəllik
boy-buxundur, gen sinədir, baldırdır, deyəsən,
çaşmısan.
"Bu Fatma nə gözəl qızdır. O nə qaş-göz, o nə
yeriş?" deyincə başqası dillənir:
- Amma
çox soyuqdur.
Dərhal
gözəldə
qaş-göz, boy-buxunla bərabər, ehtirasın
da lazım olduğu yadına düşür. Bir
də görərsən, alababat bir nazənin elə işvə-naz
satar, elə qılığına girər, deyərsən bəs
cəmi gözəllər bunun yanında yalandır. O
zaman "Könül sevən göyçək olar!"
pıçıldarsan.
Yenə də yanılmısan. Sərxoşluq
ağlını başdan alıb. Ayılırsan
ki, cilvəli dilbərin nazı-qəmzəsi uçub gedib,
boyası pozulub, ehtirası sönüb. "Bu
idimi hayıl-mayıl olduğum gözəlçə? Aman, ya Rəbbim!" deyib durursan.
Nə
deyirsiniz, deyin gözəllik məchul bir şey də deyil, həqiqətdir.
Gənclikdən, boy-buxundan, qaşdan, gözdən,
coşqudan, qaynar qandan pay alıb insanı sevgiyə, həyata
çağıran bir möcüzədir.
On
yeddisindən on yeddisi də gözəl seçilən
qızlardan birinə otuz kişi "Sən
gözəlsən!" deyincə, artıq İnci
xanımın gözəlliyi haqqında danışmağa
bizə söz qalmaz. Amma ağzımıza su
almalıyıqmı? Çox da bu
müşkül məsələdir. Keçmişdə
hazır təşbehlər vardı: qoşa badam
sığmayan darağızlı, qələmqaşlı,
ceyrangözlü, sərvboylu, incidişli. Sədəf
dırnaqlar, alma yanaqlar, topuğa
düşən saçlar da öz yerində...
Şeiri
oxuyan heyran olurmuş: "Əsl gözəlmiş!".
Bu gün gözlərimizlə sözlərimiz təsbehlərdən
qaçır, amma yenə onların təsvirindən
qurtulmamışıq. Gözlərin rəngi (onu sonra söyləyəcəyəm)
şəffaf bədən, saçlarının biçimindən
uzun görünən yuvarlaq, bəyaz üz, gur, sarıya
çalan qumral saçlar, təmiz, parlaq alın və boyun,
zərif sinə, uzun, pambıq kimi ağ ayaqlar, içindən
bir yaz günü Boğaziçi axırmış kimi incə,
damarlı, oynaq, şıltaq əllər... Güləndə
gözəldir, acıqlananda da gözəl görünər
sanıram İnci xanım. Nəyə
qızar bilmirəm, ağlıma nə sual gəlsə, ona
verəcəyəm.
Doğramacı Şakir küçəsi
Tarlabaşındadır. Səssiz, baxımsız bir yerdir. Axşamdan yağan,
bu gün də kəsməyən yağış
Doğramacı Şakir küçəsinin arnavut1 səkilərinin
toz-torpağını palçığa döndərib.
İnci
xanımın oturduğu ev dördqatlı
bir apartmandır. Onun otağının yerində adam pambıq kimi ağa çalan incilər
arayır. Əlbəttə, inci tapmazsan. Kiçik bacısının kuklalarını,
meynununu, maşınını görərsən. Bir də piano, şkaf, güzgü, iki kilim və
yarım adamlıq dar balkon gözünə dəyər.
Balkonda reyhan dibçəkləri qoyulub,
güzgünün və pianonun üstündə şəkillər
asılıb.
Bu kiçik, mehriban ailənin gözəl
qızının xəyalları varmış. Səhnəyə
çıxıb şərqi oxumaq arzusu çin olub. Hansı qadın gözəl olmaq istəməz?
Gözəllik kimi bir özəlliyi var. "Ah,
mən də bir ulduz olsam!" deyirmiş. Ulduz
olmağına az qalıb. Kim bilir, İstanbulun
hər məhəlləsində nə qədər qızlar
var ki, belə taleyi qısqanıb gecələr
yuxularını qaçırırlar. Yenə
də qızlar vardır ki, kinoulduz olmaq həvəsi
onları kino dəlisinə çevirib.
Hə!
Tale quşu belədir! Bir də gördün göydə uçarkən
küçəyə nə üçün bir
Doğramacı Şakir adının verildiyini bilmədən
enib İnci xanımın evinin damına qonar. Tale
quşu da gözəlləri sevir. Bax, beləcə
İnci xanım da adlı-sanlı şərqiçilərin
arasında gəncliyi və gözəlliyi şöhrət
tapıncaya qədər neçə illərdir gözləməkdə,
səsini qoruyaraq bir məslək uğrunda
çarpışmaqdadır. Hər tərəfdən
filmə çəkilmək üçün dəvətlər
alır. Onun cazibəsi, məlahəti,
boyu-buxunu, gözü-qaşı, ağlı, səsinin zərif
tonu, bacarığı, rejissoru kömək edərsə, kino
ulduzu olmasına imkan verir. Tərifləmək, reportaj
yazmaq da bizdən! Avand olsun!
Gölməçələrlə dolu Doğramacı
Şakir küçəsinə girərkən dəftərçəmə
suallar yazmaqdayam. Aşağı-yuxarı Mükərrəm Kamil Su1 ilə Kərimə
Nadirin romanlarını sevən bir kraliça ilə
qarşılaşacağımı güman edirəm. Bəlkə
də suallarımdan biri olan "Hansı romanları
sevirsiniz?" deyər-deməz, Hüseyn Rəhmini, Osman
Camalı, Orxan Kamalı deyəcəyini də
düşünmüşdüm.
- Roman
oxumağı sevirsinizmi, İnci xanım?
-
Çox sevirəm.
-
Hansı romanları?
- Vallah,
adlarını xatırlamıram. Tərcümə
əsərlərini sevmirəm. Məsələn,
Kərimə Nadirin romanlarını, Mükərrəm Kamil
Sunun romanlarını.
Doğrudan da gözəl gözləri var.
İçində tək bir rəng yox gözlərinin. Yaşıl var, mor var, mavi var, qəhvəyi var,
şabalıdı var, Günəş işıqları
var... Parıltıdan və rənglərdən
payını almış gözlər, gözəl deyilmi?
Əlvan rəngli daşları həvəngdəstəkdə
döyün. İçində mis də, qızıl
da, dəmir də,
gümüş də, platin də, qranit də, zəbərcət
də, zümrüd də, inci də, qum da olsun. Bunların üstünə Günəş
işığı düşsün, sonra Ay
işığı. İnci xanımın
gözlərini təsəvvür etdinizmi?
- Siz
acıqlı olanda da gözəl
görünürsünüz.
- Qonşuda
bir xanım vardı, o da elə deyirdi.
Nə şirin danışır. İnsan ürəyində
"Danış, gözəlim, danış!", - deyir.
-
Artıq səhnədə oxumaq istəmirəm. Heç olmasa bir qədər istirahət edəcəyəm.
Sonra var gücümlə filmdə çəkiləcəyəm.
- Ərə getmək istəyirsinizmi?
- İstəmərəmmi?
- O bəxtəvər
necə birisi olmalıdır?
- Gözəl
olmasa da olar.
-
Çirkinmi olsun?
- Yox,
çirkin də istəmirəm.
- İşi nə olsun?
- Nə
işə baxır, baxsın.
- Yenə
də.
- Həkim
olsun, vəkil
olsun.
Geyiminə
görə üzr istədi:
- Qiyafəmi
üzrlü sayın... özüm tikmişəm.
- Biz evə
girərkən nə bişirirdiniz?
- Tort
bişirirdim.
- Əlinizdə bıçaq vardı. Soğan
soyurdunuzmu?
-
Soğan da soyuram. Ancaq
bayaq şaftalı doğrayırdım.
-
Hansı yeməkləri sevirsiniz?
- Siz
Allah, yemək adı çəkməyin!
- İlk dəfə haçan, harda, hansı şərqini
oxudunuz?
- İlk öncə İzmirdə, Çamlıq Senar
kazinosunda oxudum. On dörd yaşım tamam
olmamışdı. Kazino sahibi məni
oxutmaq üçün nələr etmədi? Mənə
"Sənin xətrinə səhnənin hər tərəfini
bayraqlarla və şəkillərlə dolduracağam"
dedi. Səhnəyə çıxanda
gördüm nə bayraq var, nə şəkil. Mən də dodaqlarımı büzə-büzə
"Ey türk gənci, qanadlan!"ı oxudum.
-
Neçə kilosunuz, İnci xanım? Necə
incəsiniz.
- Əlli dörd kilo.
- Az
deyilmi?
- Yeyirəm
ki?..
-
Köklükdənmi qorxursunuz?
- Yox,
vallah, yeyimcil deyiləm.
- Nəyi
sevirsiniz?
- Yeməkdən
başqa hər şey.
- Məsələn,
hansı quşu?
Otağındakı tutuquşunun adını çəkəcəyini
düşündüm. Tovuzquşunun da adını çəkə
bilərdi. Utancaq İnci xanım
pıçıldadı:
- Sərçəni.
- Bəs
çiçəklərdən?
Qızılgülü, nərgizi, yasəməni bəyəndiyini
sanırdım. O isə:
- Reyhan -
dedi.
Reyhanı mən də sevirəm. Çiçək
olmasa da, gözəl qoxuyur. Yaşasın reyhan!
Yaşasın sərçə! Yaşasın İnci
xanım!
Türkiyə
türkcəsindən uyğunlaşdıran: Əjdər OL
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 23 noyabr. S. 26-27.