Elçin İsgəndərzadənin
pəncərəsindən görünən dünya
Qələm dostumuz, bənzərsiz şair Elçin
İsgəndərzadənin 5 cildliyi yazdan bəri stolumun
üstündə oxunmaq növbəsini gözləyirdi. Arabir
üst-üstə qalaqlanmış bu 5 kitaba nəzər
salıb içimin ovqatıyla boş və asudə zamanı
yaxalamaq fürsəti axtarırdım. Payızın
astanasında hansısa bir hiss məni o kitablara yönləndirdi.
1-ci cildi götürüb oxumağa
başladım və duyğu seli məni çox-çox uzaqlara
apardı.
Çox qəribəydi ki, ovqatım da elə bil bu
şeirlərin havasına köklənmişdi. Payızın
həniri duyğuları həmişə kövrək simlər
üstə kökləyir, bir həmdərd, aşina
axtarırsan ki, sarı sim üstə gümələnəsən. Türkülərini qürbətə
uçuran şairlə empati qurursan, öz duyğularına bir həmrah
tapırsan...
Bir kafedə
oturmuşam,
pəncərədə sarı axşam.
Masamın
üstündə qürbət,
qara
sevda, bəyaz bir şam.
Sarı axşam pəncərəmə yansıyır və
mən bir kitablıq qürbətlə baş-başa
qalıram. Elçin İsgəndərzadənin poeziyası
romantik həssaslıqla rasional sərtlik arasında qərar
tutur, sanki dünyanın bütün boşluqlarını
doldurur. Onun şeirlərində
komplekssizlik var, müəllif toplumun yaralarını cərrah
dəqiqliyi ilə müəyyən edir. Şairin
içindəki qürbət çölündəki vətənin
ağrıları kənardan müşahidə etdikcə bu
müşahidələr misralara çevrilir.
Əli
dünyadan üzülür
haqqa
tapınan oğlan.
Sevdiyin mələkləri
gündə yüz yol öpür şeytan.
Xeyir
şərdən, şər xeyirdən doğulur,
hər
həqiqət bir yalana hamilə,
hər
yalanda bir həqiqət boğulur.
Bu şeirdə və əksər şeirlərdə
paradoksallıq, relyativizm elementləri qabarıq
görünür. Yəni hər şeyin öz mahiyyətinə
görə göründüyü kimi olmaması fikri poetik
biçimdə oxucuya çatdırılır. O, həqiqəti
nişan verir, amma sözlərdən həqiqətə
qalxan bir nərdivan düzəldir, amma doğrudanmı bu,
mütləq həqiqətdir?! Bəlkə buna
görə Füzuli deyirdi ki, "aldanma ki, şair
sözü əlbəttə, yalandır?!" Poeziya təbiətin və qədim keçmişin
işarələrini izah etməyə, onların
başlanğıc mənasını dərk etməyə
qadirdir. Elçin İsgəndərzadənin
şeirləri müstəqillik dövrü poeziyamızın
ən maraqlı nümunələrindəndir. Yeni dövrün poeziyasında pafos,
şüarçılıq arxa plana keçdi, vizuallıq
önə çıxdı və bu vizuallıq özüylə
yeni palitra, polifoniklik gətirdi. Bu
baxımdan, yeni dövrün təmsilçisi olan Elçin
İsgəndərzadənin rənglər palitrası da
göyqurşağı kimi poeziyamızın səmasında
göründü və diqqəti çəkdi. O,
avanqard şairdir, onun şeirləri çox geniş mənəvi
bir coğrafiyanı əhatə edir, eyni zamanda türk
dünyasının xəritəsini poetik konturlarla
cızır. Vətən, sevgi, təbiət -
bu mövzular əbədidir. Elçin
İsgəndərzadənin yaradıcılığında həsrət
motivi aparıcı xətdir. Bu da torpaq
itkisindən doğan bir ağrıdır. Vətən
haqqında, Şuşa haqqında
yazdığı şeirlər bir həsrət
simfoniyasıdır. Parisdə olanda da onun
şair xəyalı Şuşada dolaşır.
Parisdə
Yenisey meydanından keçirəm -
Şuşada
dolaşır Xarıbülbül sevdalı xəyalım
ulduzlara
göz vurmağa yox halım.
Onun Vətən haqqında yazdığı şeirlər
əksər şairlərin yaradıcılığında
olduğu kimi, pafos və "poetik aksesuarlardan" xalidir,
doğulduğu torpağa oxuduğu nəğmələr ozan
türküləridir, qan yaddaşından qopub gələn
müqəddəs relikviyalardır. Türkün qopuzundan
qopan qədim ilahələr kimi bu şeirlər, poemalar bir
növ, narrativ struktura malikdir. Poetik təfəkkürlə
yurd itkisi, türkçülük düşüncəsi onun
şeirlərində iç-içədir, biri digərini
barındırır.
"Adil Mirseyidin göyərçinləri"
poemasında şairin eyvanına pənah gətirmiş
göyərçinlərin hekayəti fraqmental şəkildə
nəql olunur.
Yer üzünün qərib şairi ürəyini
göyərçinlərə yedirir. Şairin
ürəyindən başqa nəyi var ki?! "Fırçanın əlvan rəngi donur soyuq
baxışlarda". Göyərçin
gözlərindən qorxan şair fırçaya əl
atır, "günahını" rənglərlə yuyur.
Göyərçinlər qara sevdalar şairindən Parisə
məktub aparırlar... Poema minor notlar üzərində
köklənsə belə, apokaliptik ovqatdan uzaqdır, göyərçinlər
ümidlərin "inkisari-xəyalə" uğramasına
imkan vermir, göyərçinlər özü ümidə
çevrilərək "çərçivəsiz kətanda
ilahi söz möcüzəsi" yaratmağa vəsilə
olur. Bu poemada Elçin İsgəndərzadənin
poetik stixiyası bütün parametrlərilə öz əksini
tapır.
Onun əksər şeir və poemalarını pəncərədə
yanan şam müşayiət edir. Yazının əvvəlində
qeyd etdiyimiz o
poetik evin pəncərəsindəki şam Elçin İsgəndərzadənin
yandırdığı şamdır, dünyadakı
bütün qərib ruhlar o şamın işığına
toplaşır. Məşhur italyan rəssamı Amadeo Modilyani
və onun ölümündən sonra intihar etmiş
xanımı Janna Ebyuterinin xatirəsinə həsr etdiyi
"Rəssamın pəncərəsi" poeması
qanadından vurulmuş nakam sevgilərə həzin bir
elegiyadır.
Budur, son
işıq söndü,
qaranlıq küçə boşdu...
Ah,
yarpaqgözlü Janna,
nə
bacı var, nə ana...
Niyə
başı bəlalı
bir rəssamı
sevdin sən?
Janna,
Allah eşqinə,
atma
özünü bu pəncərədən...
Rəssamın pəncərəsi ilə şairin pəncərəsi
arasında paralellər aparmaq olar. Şübhəsiz ki,
rəssamın pəncərəsi şairin təxəyyül
pəncərəsindən - metafizik pəncərədən təsvir
edilir. Şairin kamerası Modilyaninin pəncərəsini
göstərir; bu pəncərədən Şuşa
da görünür, Paris də. O pəncərəyə Adil
Mirseyidin də əksi yansıyır. O pəncərədən
yeni bir poema - yeddi etüd doğulur: "Adil Mirseyid palitrası".
Şeirləri
rəsm kimidi,
rəsmləri şeir kimi.
İşıq
saçır tabloları öz içindən,
misralar
dua kimi,
ovsun
kimi, sirr kimi...
Zamanın
dışından baxır dünyaya,
ölüm belə gözlərində bir röya.
"Kəpəzin
göz yaşları" və Səttarın təbəssümü...
"Səttar Bəhlulzadə
nağılı" poemasında Səttarın rəngləri
sözə çevrilir; sözlər sanki rənglərdən
şirə çəkən arı kimidir.
Yaz gəlincə
gül açar
dağların qara daşları.
Bu
dağların buludları
durna lələyi
kimi,
xınalı axşamları
badam
çiçəyi kimi.
Elçin
İsgəndərzadə dünya rəssamlığında
iz qoymuş bütün dahi sənətkarlara poema həsr
edib; Qoyya, Van Qoq, Salvador Dali, Pikasso və başqa... Bu poemalar dahi rəssamların rəngkarlıq
dünyasının sözə tərcüməsi olmaqla bərabər,
şairin duyğularının o rənglərə
qarışıb orijinal söz-rəng harmoniyası
yaratmasıyla bənzərsizdir. Bu poetik mətnlər
sözlərlə rənglərin sintezidir. Böyük və unudulmaz alimimiz Xudu Məmmədova
həsr olunmuş "Bu qala, bizim qala" poemasında minillik
tarixi yaddaşımızın ağrıları var,
xalqın taleyinin dolanbacları bu əsərdə orijinal
poetik dillə təsvir edilir. Tanrı
dağlarından, Orxon-Yeniseydən bizi səsləyən qərib
ruhlar millət və tarix qarşısında məsuliyyətimizi,
vətəndaşlıq borcumuzu xatırladır.
Şair Xudu Məmmədovun ruhuyla söhbətləşir:
Üzüm
soldu, bağışla,
gözüm doldu, bağışla.
Səndən
sonra nələr oldu,
nələr oldu? - bağışla.
Bağışla bizi, ey böyük İNSAN.
Sən
qutlu şaman idin,
sən
bizə sarvan idin.
Elin,
günün, oban vardı,
elin
qaldı Mərzilidə.
Atan qaldı, baban qaldı Mərzilidə.
Sən
bir qala tikmişdin,
qalan
qaldı Mərzilidə...
Elçin İsgəndərzadənin 5 cildliyi stolumun
üstündədir, müxtəlif cildləri vərəqləyirəm. Xarıbülbül, Şuşa, Cıdır düzü... Bu 5 cildliyin baş qəhrəmanı bu
üçlükdür. Onu şair eləyən
Şuşadır, Xarıbülbüldür, Cıdır
düzüdür. O, nə yazıbsa, bu
üçlüyə xitab edib, bu üçlük onun ürəyinin
şah damarıdır.
Elçin İsgəndərzadənin üzündəki
anadangəlmə təbəssüm və bu təbəssümün
işığı onun bütün
yaradıcılığına düşür. Bu təbəssümə
bir az ağrı qarışıb, bir az
nisgildən xal düşüb bu təbəssümə... O,
insanlara təmənnasız xeyirxahlıq edəndə də həmin
təbəssümdən o insanlara pay düşür... Uzun illər bundan öncə, Elçin müəllimlə
görüşümüzü xatırlayıram. Çox vacib bir işdən ötrü yanına
getmişdim, məni naümid qaytarmadı. Yəqin ki, bu görüşümüzü
heç xatırlamaz. O vaxt mənə dedi ki, şeirlərini
yığ gətir, çap edək. O söhbətdən təxminən
15 il keçir. Qayğılar,
problemlər başımı qatdı, o kitabı da
hazırlaya bilmədim. Öz
günahım ucbatından ilk kitabım xeyli yubandı və
34 yaşım olanda çıxdı. Amma
o vaxt tamamilə başqa bir məsələdən
ötrü qapısını döydüm və məni o qədər
isti, mehribanlıqla qarşıladı ki, özümü
itirdim. Elçin müəllimin 15 il
bundan öncə mənə etdiyi yaxşılığı
hələ də minnətdarlıqla xatırlayıram.
Bir
neçə il öncə Gəncədə
qocaman yazıçı Qərib Mehdi ilə
görüşümüzü xatırlayıram. Qərib
müəllim öz tələbəsi haqqında necə
ürəkdolusu danışırdı! Yeni çıxan
kitablarını mənə bağışladı və fərəhlə
dedi ki, bu kitablar məhz Elçin İsgəndəzadənin
sayəsində çap olunub. O kitabları kitabxanamda qoruyub
saxlayıram. Qərib Mehdinin hekayə və
povestlərini hələ uzaq 80-ci illərdə oxuyurdum və
"Qərib hey..." hekayəsiylə "Rast" povesti mənim
uşaqlığımın ayrılmaz bir
parçasıdır. Hələ də o əsərlərin
dadı damağımdan getməyib. Tale
qismət elədi, Qərib müəllimlə Gəncədə
görüşüb ondan müsahibə aldım. Bu sətirləri yazarkən həmin kitabları bir
daha vərəqlədim və düşündüm ki, nə
yaxşı, Elçin İsgəndərzadə bu gözəl
yazıçını yenidən öz oxucularına
qovuşdurdu.
Əlbəttə, Elçin İsgəndərzadə
haqqında günlərlə danışmaq olar, onun
poeziyası haqqında saatlarla mülahizələr
yürütmək olar. Mən onun 5 cildliyini oxuyarkən həm də
müstəqillik dövrü ədəbiyyatımızın
mənzərəsi gözlərim önündən
keçdi. Nizami Aydının nakam taleyi
ürəyimi sızlatdı. Gəncədəki
"İlham" Ədəbi Birliyindən pərvazlanan qələm
sahiblərini xatırladım. Elçin
İsgəndərzadə - Adil Mirseyid dostluğunun ədəbiyyatımıza
qazandırdıqları haqda düşündüm. Elçin müəllim bu mürəkkəb
dövrü öz qələminin süzgəcindən
keçirib. Əsərlərinin 5 cildliyi
onun ömür kitabıdır, poetik manifestidir, həmçinin
55 illik ömrün hesabatıdır.
Növbəti
hesabatda görüşənədək, Elçin İsgəndərzadə!
Kənan Hacı
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 23 noyabr. S. 29.