Şairin
estetik idealı
Məhəmməd
Hadinin "Aləmi-müsavatdan məktublar" poeması əsasında
Müəllifin estetik idealı bədii əsərlərinin
dəyər ölçüsü, estetik mükəmməlliyin
mizanı kimi əhəmiyyətlidir. İdealın
formalaşmasında oturuşmuş fəlsəfi və etik
normalar, cəmiyyətin mənəvi və ideoloji
ehtiyacları vacib rol oynayır. Romantiklərə görə,
ideal -
ilkinlik mövqeyindədir, incəsənət həmişə
yalnız ideal gözəlliyə münasibətdə dəyərləndirilməlidir,
estetik idealdan məhrum ədəbiyyat gerçəkliyin zəif
surətinə çevrilir. Başqa sözlə,
sənət əbədi, sonsuz, absolyut, kamil olan və
bütün bunlarla yanaşı, dərkolunmaz sehrə malik
ideal gerçəkliyin axtarışıdır; gerçəkliyi
əks etdirməyən nə varsa, gözəldir.
İnsan kainatın kiçik modeli, mikrokosmos kimi
görülür və qarşılaşdırmalar romantizmin
xarakterik cizgisinə çevrilir: şair kütləyə, fərd
cəmiyyətə, qəhrəman adi insana qarşı və
s.
Cəmiyyətlə bağlı xəyal
qırıqlığı bədbinliklə, ümidsizlik və
kədərlə nəticələnir, ictimai kamilliyə yetmək
arzusu həmişəlik puç olmuş ümidlərlə əvəzlənir,
dünyada şər aparıcı qüvvəyə
çevrilir və insanın mahiyyətindəki "ilkin
xaos" zəfər çalır. Siyasi idealların kəsişməməsi
müharibə və inqilablara səbəb olursa, bədii-estetik
idealların fərqliliyi müxtəlif konsepsiyalar, məktəb
və cərəyanların formalaşması ilə nəticələnir.
Dünya yaşanmayacaq qorxulu bir məkana
çevrilərkən romantizm bütün bu dəhşət
saçan aləmlə əks qütbdə dayanan, mənəvi
ideallar və dəyərləri ifadə edən sənət əsərləri
yaradır.
Azərbaycanda romantizmin təşəkkül və
inkişafında aparıcı mövqeyə malik olan Məhəmməd
Hadinin poemaları arasında xüsusən 1908-ci ildə
yazdığı "Aləmi-müsavatdan məktublar"
ideya-fəlsəfi ağırlığı, bədii-estetik dəyərinə
görə seçilir. Əksər böyük sənətkarlar
öz yaradıcılıqlarında estetikdən etikə qədər
bir yol keçirlər, yalnız ömür vəfa edərsə,
üçüncü - sonuncu - ruhaniyyət mərhələsinə
keçid alırlar və yaradıcı prosesləri də bu
lada köklənir. Məhəmməd Hadi
dünyasını çox tez -
yerlə göy arasındakı o ilahi harmoniyaya,
hüzura yetə bilmədən dəyişdi. "Aləmi
müsavat..." isə yaradıcılığının
estetika dövrünə düşdü...
Poemanın başlanğıcında şairin öz təbinə
müraciətindən görünür ki, onun "bülənd"
ruhu bu dünyaya sığmır, əsərin
gedişatında isə bu sıxıntıya səbəbin
insanın qarşısını ala bilmədiyi kədər,
qayğılar, faciələr, dəhşətlər
olduğu bəlli olur. Vəli Osmanlının təbirincə
desək, "Romantik təbiətin üsyanı zalım
insanadır, insanın zalımlığıdır".
Ey təbi-vəsim,
səni sığdırmayır aləm,
San kim, qəfəs olmuş sənə bu aləmi-müzləm.
Ey
ruhi-büləndim, sənə məhduddur əkvan,
Əndamına naqis biçilib kisveyi-imkan.
Şairin "müqəddəs ruh" -
"Ruhülqüds" adlandırdığı təbi
"aləmi-müsavata", doğrudanmı, Yer üzündən
pərvazlanmışdı?! Poemada şair
ilhamını şəxsləndirib, ona müxbir kimi
tapşırıqlar verib təyyarəylə yola salır;
başqa bir dünyadan xəbərlər gətirə bilmək
üçün o, sıradan bir insana çevrilir. Yeri gəlmişkən, "Ruhülqüds" həm
də Allahın sözlərini peyğəmbərlərə
çatdıran Cəbrail mələyin adlarından biridir
axı. Hadinin xəbərlər ardınca
göndərdiyi təbinə (əslində isə xəyalına)
verdiyi adın seçilməsində bu məqamla da
bağlılıq olmamış deyildir, hər halda.
Romantizm
üçün səciyyəvi olan insan ideyası, insanın
azadlığı, təbiətindəki xeyirlə şərin
mübarizəsi, bir sözlə, insan ilə bağlı olan
bəşəri problemlər - onun iç dünyası və
ətraf aləm arasındakı ziddiyyətlər M.Hadini də
ciddi şəkildə maraqlandırırdı. Şairə
görə, yaradıcı ruhun azadlığı cəmiyyət
və şəxsiyyət azadlığı kontekstində dəyərləndirilməlidir.
Poemanın beşinci məktubundakı
"Əfkarı-bəşər seyrinə dardır bu fəzalər,
\ Daim arayır uçmaq üçün başqa səmalər"
beytinə baxılırsa, burada yalnız sənətkarın
düşüncə və xəyalı üçün
deyil, həmçinin ümumən insan üçün bu dünya
dar və sıxıcıdır. Ruhülqüdsün
timsalında ümumən insanın xəyalı uçacaq,
idealla qarşılaşacaq məkan
arayışındadır.
Subyektiv estetik ideal estetik kateqoriyaların
qarşıdurması nəticəsində ərsəyə gəlir. Hadiyə
görə, bir yandan insan müqəddəs ruhlu bir
yaradılışdırsa, digər tərəfdən, həm
də yaradılmışların ən zalımıdır.
Poemanın giriş hissəsi onun insana bu ikili
münasibətinin, sənətkar və cəmiyyət
qarşıdurmasının bariz nümunəsi kimi
görünür. Burada gerçək dünyadan,
yaşayışdan birbaşa şikayət yoxdur; real həyatın
naqislikləri verilən suallardakı
qarşılaşdırma nəticəsində meydana
çıxır, kainatın yaşanılmaz, dözülməz
bir yer olduğu birbaşa təsvirdə yox, müqayisəli
üsuldakı suallar hesabına bəlli olur:
Yoxsa
tökülən qanlar olubdur mütəsaid,
Olmuş o gözəl, saf havalar da mı fasid?
Aya, o cahanlar da mı matəmgahi-qəmdir?
Bu ərz
kimi saheyi-qəm, səhni-ələmdir?..
Ruhülqüdsün səfəri yer üzündəki
hər hansı xəyali şəhərə deyil, daha
çox dünyanın fövqündə, müəllifin
adlandırdığı kimi, "o cahanlar"a, "ə-maqi-fəza"ya,
"vüsətli bir aləm"ədir. Şairin xəyalı
"aləmi-müsavat"a gecə vaxtı gəlib
çatsa da, şəhərin gündüz kimi parlaq
olması - qaranlığın içindəki xeyir arzusu,
ümid işartısı, yaxşılığın pisliyə
qalib gələcəyi kimi simvolizə edilə bilər. Poemada şair inkar etdiyi gerçək
dünyanın mövcud ədalətsiz cəmiyyətinə
qarşı büsbütün ədalət qanunlarıyla idarə
olunan utopik ideal cəmiyyəti qoyur. "Müxbirin"
5 məktub vasitəsilə oxucuya tanıtdığı bu
ideal cəmiyyətdə nə hökm edən var, nə
məhkum, nə də hakim - insan haqları hər şeyin
fövqündədir, sosial bərabərsizlik mövcud deyil və
bütün bu idilliyanın səbəblərinin
kökündə məhəbbət hissi dayanır. Başqa sözlə, insan insanı sevərsə, bu
sevgi gözəlliklər doğurmağa qadir olar.
İctimai bərabərliyin hökm sürdüyü bir cəmiyyətdə
ağa və qul, zülmkar və məzlum münasibətləri
yoxdur, şəxsiyyət, fikir və vicdan
azadlığının bərqərar olduğu yerdə
qardaşlıq və bərabərlik qanunlarıyla
yaşanır.
Hadinin "Aləmi-müsavatdan məktublar" əsəri
ilə Nizami Gəncəvinin sonuncu poemasında xoşbəxtlər
cəmiyyətinin səsləşməsi dərhal diqqəti
çəkir.
"İqbalnamə"dən bir nümunəyə nəzər
salsaq, fikrimizin təsdiqi üçün kifayətdir:
Bizdə
bərabərdir hamının varı,
Bərabər bölərik bütün malları.
...Heç
kəsi pis yola əsla çəkmərik,
Fitnə axtarmarıq, qan da tökmərik.
...Qızıla,
gümüşə aldanmaz heç kəs,
Bunlar bizim yerdə bir şeyə dəyməz.
Nizamiyə görə, cəmiyyətin kamilləşməsi
fərdlərin kamilləşməsindən
asılıdır, eyni ideya Hadinin də poemasında davam və
inkişaf etdirilir. Nizaminin bütünlüklə "Xəmsə"sindən
keçən estetik idealı utopik xoşbəxtlər cəmiyyətinin
ifadəsi ilə konkretləşir, yekun mövqeyi əks
etdirir. Fəlsəfə
elmləri doktoru Zümrüd Quluzadə Nizaminin kamil cəmiyyət
nəzəriyyəsinin fantastik uzaqgörənliyin məhsulu,
şair dühasının qeyri-adi tapıntısı
olmadığını vurğulayır: "Bu nəzəriyyə
Şərq və dünya fəlsəfi-ictimai fikir tarixinin ideal
cəmiyyət haqqındakı nəzəriyyələr zəncirində
bir halqadır - XII əsrə qədər tarixən mövcud
olan bu və ya digər dərəcədə utopik ideala
yaxınlaşan, müvəqqəti də olsa ömür
sürmüş, demokratik dövlətlərin qanunauyğun
davamıdır". Əlbəttə, müəllif bu fikirlərlə
Nizaminin bütün yaradıcılığı boyu
formalaşaraq "İqbalnamə"də
yekunlaşdırdığı etik-fəlsəfi
görüşlərinin əhəmiyyətini azaltmaq məqsədi
daşımır, əksinə, dünya mədəni
inkişafının axarında dahi Azərbaycan şairinin
iştirakını nəzərə çatdırır.
Çünki sənətkarın estetik idealını
dünya ədəbiyyatı kontekstində öyrənmək
milli ədəbiyyatımız adına əhəmiyyətli
məsələdir.
Şərq
ədəbiyyatında utopik ideal cəmiyyətin başqa bir
nümunəsinə İslam fəlsəfəsinin azman
fiqurlarından olan Fərabinin hələ X əsrdə fəlsəfi
düşüncələrini küll halında
yansıtdığı "Fəzilətli şəhər"
əsərində rast gəlirik. Əsərdə
insanlar arasında xeyrin yayılması üçün
yardımlaşma və ictimai bərabərlik ideyası
qabardılır. Müəllif Fəzilətli
şəhəri tamamilə sağlam orqanizmə bənzədərək,
azadlıq, məsuliyyət və özünü idarə etmədə
ən vacib amil kimi iradəni önə çəkir. Eyni zamanda, müştərək həyatda ortaq hədəflərə
çatmağın yolunun sevgi və hikmətdən
keçdiyini vurğulayır. Fərabinin
bu utopik əsəri estetik ideal axtarışlarının
yekunu kimi gerçəkləşir.
Qeyd edək ki, M.Hadinin "Aləmi-müsavatdan məktublar"
poemasındakı ideal cəmiyyət arzusuna uyğun gələn
utopik əsərlər ona qədərki Qərb ədəbiyyatında
da yazılmışdır. Utopiya ayrıca janr
olaraq (hərçənd detektiv və satira kimi, utopiyanı
da janr olaraq qəbul etməyin əleyhinəyəm) Tomas Morun
1516-cı ildə yazdığı "Utopiya" əsərilə
ədəbiyyata daxil olsa da, Avropa ədəbiyyatında ən
məşhur nümunələrindən biri Tomazo Kampanellonun
"Günəş şəhəri" əsəridir.
Sonralar utopiyanın məşhurluğu səbəbilə
müxtəlif müəlliflər istər ideya-estetik səviyyədə,
istərsə də, epizodik olaraq onu əsərlərinə
daxil etmişlər. Şekspirin "minimal utopiya"nın yer aldığı
"Fırtına" pyesi də bu sıradandır.
T.Morun ideal dövlət anlayışına uyğun
olaraq yaratdığı "Utopiya" əsərində pul
sinfi bərabərsizliyin yaranmasına səbəb olmur,
çünki hər kəs arzuladığı işlə məşğuldur
və ehtiyacı olduğu qədər qazanır; qadın və
kişilərin bərabər hüquqlara malik olduğu
respublikada varlı-kasıb təbəqələşməsi
yoxdur, birlikdə işləyib, birlikdə qazanırlar. Xüsusi mülkiyyətin
inkarı ideyası "Günəş şəhəri"
"poetik dialoq"unda da davam etdirilir: buradakı ideal cəmiyyətdə
də T.Kampanellaya görə, bütün sosial ədalətsizliklərin
mənbəyi olan xüsusi mülkiyyət yoxdur.
Gərdunədə
bir dəxli mənə qıldı işarə,
Hər kəs nə verirsə, atılır kassaya parə.
Ol parə
məsarif edilir nəf?-ümuma,
Bikəsləri tə'lim edəcək dari-üluma.
Nümunədən göründüyü kimi, Hadinin
estetik idealına uyğun gələn cəmiyyətdə də
pul münasibətləri korlayan, şərin
yayılmasına səbəb olan nəsnəyə
çevrilmir.
Çünki ictimai bərabərlik hökm sürür:
iş də, qazanc da bərabər paylaşılır. Poemada mütəfəkkir şairin fəlsəfi-etik
dünyagörüşünün əsasını fərdin
əxlaqi və intellektual kamilliyinin cəmiyyətin ideal
kamilliyi ilə qovuşması düşüncəsi təşkil
edir; estetik ideal konkret qanunauyğunluqlara tabedir, ictimai
münasibətlərlə şərtlənir - Hadinin estetik
idealı mənəvi təkamül keçmiş insan və
cəmiyyətin obrazıdır.
Yuxarıda
bəhsi keçən əsərlərlə
tanışlığa əsasən deyə bilərik ki, həm
Şərq, həm də Qərbin utopiyasını bir əsas
cəhət birləşdirir: geniş mənada
yaxşılıq. Burada hər şey
mümkünsüz dərəcədə yaxşıdır,
mükəmməldir, ağrısız, əzablarsız,
qüssəsizdir. Bu əsərlərdəki
ideal cəmiyyətlər biri digərinin bənzəridir.
Çünki dünyanın hər yerində
sevgi və yaxşılığın, həqiqət və ədalətin
dili birdir. Əlbəttə, mütaliəli bir insan
olaraq, Məhəmməd Hadi istər Şərq, istərsə
də Qərb müəlliflərinin əsərlərindəki
utopiya ilə tanış idi. Lakin bu utopik ideyanı poemasında
reallaşdırarkən orijinaldır, kimsəni təkrar
etmir.
Bədii
mətndə estetik ideal müəllifin dünyagörüşü,
kamillik haqqındakı təsəvvür və bilgiləri,
şəxsi maraqları və poetik imkanları ilə səsləşir. Maraqlıdır ki, ümumiyyətlə
yaradıcılığında "Quran" ayələrinə,
dini dünyagörüşə geniş yer verən Hadi bu
poemasında yaratdığı ideal cəmiyyətdə dinə
yer ayırmır. Bənzətmə olaraq "cənnəti-qüdsiyyət",
"cənnəti-hüzuzat", "sureyi-insan oxunur məktəbimizdə"
kimi mənşəyi dinlə bağlı ifadələr
işlədilsə də, mətn kontekstində bu ifadələrin
ideallığı, mükəmməlliyi bildirdiyini
görürük.
Poemada
"Əmmaməlilər yaxdı çəmənzari-cahanı
\ Əmmaməlilər zəhrlədi fikri-cinanı" deyə
bəyan edilir, "müxbir" "aləmi-müsavat"da
məscid və məbədlərin ləğv olunub, yerində
məktəblər açıldığını xəbər
verir: "Məbədləri, məscidləri təxrib edərək,
həp \ Təmir edilib yerlərinə məktəb, məktəb".
Başqa sözlə, bu misralardan dinə alət
edilən vasitələrin inkar edildiyi, yerinə elm, maarif və
insanlığın qoyulduğu görünür. Çünki bu ideal cəmiyyətdə
insanların məzhəbi "insana məhəbbət",
ideallığa yetmək uğrunda əsas vasitələri elmə
yiyələnməkdir.
Dördüncü məktubda oxuyuruq ki,
müxbir-Ruhülqüds bu ideal həyatın hökm
sürdüyü şəhəri gəzərkən
gördüyü cah-cəlaldan gözü qamaşır,
insanların mövcud imkanlara necə sahib olduğuna təəccüb
edir. Lakin
ardınca gördükləri onun
çaşqınlığını dəf edir:
Hər
xitvə başında gözə çarpardı məkatib,
Bildim ki, budur baisi-ehrazi-məratib.
Məktəbləri
gör, seyr elə həmduşi-səhaib,
Bu məktəb edib bunları ülviyyətə sahib.
M.Hadi insanın elmi, ağlı, əməyi və məqsədyönlü
fəaliyyəti nəticəsində dünyanı dəyişmək
gücündə olduğuna, həqiqətin zəfər
çaldığı azad, ədalətli bir cəmiyyət
qura biləcəyinə inanırdı.
M.Hadinin
"Aləmi-müsavatdan məktublar" poemasında
romantizmin poetikasına uyğun olaraq, xəyal edilən
gerçəkliyin yoxdan var olması deyil, var olanın yenilənməsi,
mükəmməlliyi ideyasını; şəxsiyyət
konsepsiyasında təbiətin bir parçası olan
insanın - lirik qəhrəmanın öz şüurunun ənginliklərinə
baş vura bilən müstəsnalığını; hər
toplumun kökündən gələn özünəxas adət
və ənənələri yaşadan
xalqçılığı və s. bu kimi xüsusiyyətləri
izləyə bilirik.
Yeri gəldikcə, xüsusən, hər məktubun
sonunda nəsrlə növbələşən məsnəvi
formasında yazılmış poemada sonuncu məktub da nəsrlə
yekunlaşır. Gördüklərinin davamını
yazmağa zamanı yetmədiyindən qalanını növbəti
məktubda yazacağını qeyd edən
müxbir-Ruhülqüdsün sözlərilə əsər
bitir.
Zamanla sənətin forma və məzmunu dəyişsə
də, onun insan şüuruna təsiri danılmaz olaraq
qalır, bədii ədəbiyyatda sənətkarın bədii
düşüncəsi vasitəsilə büruzə verən
estetik ideal anlayışı hər zaman insana və
insanlığa xidmət edir. Hadi nə istəyirdi?
Bütün yaradıcılığı boyunca insanlar
arasında zülm və ədalətsizliyin aradan
qaldırılıb, yerini sülh və
barışığa, bərabərliyə, qardaşca
mehribanlığa verməsini; insanların nəyin
yaxşı, nəyin pis olduğunu dərk edə bilməsi
üçün cəhalətdən qurtulub elm əldə etməsini,
maariflənməni; dini alət edənlərə uymaması;
pul və vəzifə hərisliyi üzündən bir-birinin
haqqının tapdanmamasını; insanların bir-birinə
sayqı və sevgi ilə yanaşmasını təbliğ
etdi. Təxəllüsünün ifadə etdiyi
kimi, doğru yolu göstərib insanları hidayətə,
haqq-ədalətə dəvət etdi.
Yaradıcılığının əsas məramına
çevrilən bu estetik idealını ən çox "Aləmi-müsavatdan
məktublar" poemasında "gerçəkləşdirə"
bildi: insanlıq tarixi boyunca, yəqin ki, heç zaman
gerçək olmayacaq bir xəyalın ardınca düşməyi
bacardı. İnsanları bu xəyalın
reallaşması üçün bircə yol olduğuna
inandırmağa çalışdı, həqiqət, ədalət
və sevgiyə səslədi.
Mətanət Vahid
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 30 noyabr. S. 14-15.