İmzalar
içində Hadi
Məhəmməd Hadi sovet rejiminin qurbanlarından biri
oldu. Bu cür vətən sevdalı şairi,
dövrün Osmanlı mətbuatını belə lərzəyə
gətirən, açıq və üsyankar yazılarına
görə barəsində ölüm hökmü kəsilən
nəhəng bir sənətkarı sovet hökuməti sərxoş,
sərgərdan biri kimi tanıtdı bizlərə. Taleyin hökmümü deyək buna, ya göy
qübbəsinin altında heç nəyin boşuna axıb
getməməsimi adlandıraq, bilmirəm, hər halda
böyük gələcək onların xeyrinə işlədi.
Cümhuriyyətin yüzüncü
ildönümünü qeyd elədik, bu söz ardınca bir
qisim ad gətirdi. Vaxtilə sovet rejiminin silməyə,
yox etməyə çalışdığı bir qisim ad... Bu onların haqqıdır. Çünki
Azərbaycan Cümhuriyyəti bir tarixi, ideoloji və siyasi fakt
olaraq yalnız tarixi şəraitin məhsulu deyil, XIX əsrin
sonu XX əsrin əvvəlləri boyu milli siyasi, ədəbi
və fəlsəfi düşüncənin nəticəsidir.
Həmin illərdə bizdə milli dövlətçilik
ideyasının tarixi uzağa getməsə də, milli mənlik
şüurunun yaranmasının aspektləri bədii
düşüncəyə söykənirdi. 1918-ci ildə yaradılan Azərbaycan Cümhuriyyəti
də əqidə və məslək birliyinin təzahürü
kimi ərsəyə gəldi, seçilmişlərin,
yüksək zəka və intellekt sahiblərinin əməl
göstəricisi oldu. O da maraqlıdır ki, bizdə
heç vaxt "intellekt və emosiya potensialı" (Nizami Cəfərov)
o dönəmdəki kimi toplu şəklində üzə
çıxmadı - vahid ədəbi-estetik qayəyə xidmət
mənasında, yəni. Bu intellekt və emosiya
potensialının ehtiva olunduğu ən yaxın ünvan Məhəmməd
Hadidir. Tək yaradıcılığı ilə yox,
bütünlükdə tərcümeyi-halı ilə...
Bilirsinizmi nədir, məncə, nüxbeyi-amal?
Könüldəki
əməlim millətin səadətidir...
Ey Vətən!
Ey pəriyi-vicdanım!
...Səni
sevmək deyilmi imanım?
Hadi vətəni sevməyi imanına çevirdi. Vətən
haqqında ən gözəl şeirlərin müəllifi
kimi yazdı adını milli ədəbiyyat tarixinə.
Hadiyə qədər sevgi obrazının
bütün çalarları işlənmişdi ədəbiyyatda.
Bütün dərinlik ölçülərində
gətirilmişdi poeziyaya. Tək Füzuli
faktoru kifayət edir fikrimizi əsaslandırmağa. Amma vətəni iman kimi, ömür kimi sevmək təlimi
ilk dəfə Hadinin şeirlərindən saçıldı
poeziyaya. Hadi toplumdan millətə aparan
yolun şairi kimi doğuldu, bu amal uğrunda yaşadı, bu
ideya yolunda ömrünü var etdi. Abdulla Şaiq
yazırdı: "Hadi qədər hürriyyətə həvəs
göstərən bir şair olmamışdır... hər bir
əsərində hürriyyəti oxşamadan keçməmişdir".
XX əsrin narahat fikir burulğanlarında yaranan poeziyada Məhəmməd
Hadinin yeri və rolu da məhz bu həqiqətdədir. Onun
Hürr aşiqi, Cümhuriyyətə gedən yolun şairi
olmaq statusu daşımasında...
Ədəbiyyatşünas
Əziz Mirəhmədov "Məhəmməd Hadi"
monoqrafiyasında Hadinin məşhur
"İmzasını qoymuş miləl övraqi-həyatə,/
Yox millətimin xətti bu imzalar içində..." beytini nəzərdə
tutaraq yazır ki, "Azərbaycan şairinin bu mübaliğəli,
həyəcanlı hökmünə də Lermontovların,
Nekrasovların, Çernışevskilərin dərin vətən
sevgisinin, vətəni daha qüvvətli, daha gözəl,
daha uca mərtəbədə görmək arzusunun xüsusi bədii
ifadəsi kimi baxmaq lazımdır". Zənnimizcə
isə, Məhəmməd Hadi poeziyasındakı bu təsir
daha çox türk poeziyasına aid edilməlidir. Bu yöndə ədəbi fikirdə münasibətlər
haçalanır. Şairin daha çox
türk şairi Namik Kamalla bədii-estetik ruh
yaxınlığından bəhs edənlər də var, bu
müqayisə ilə barışmayıb etiraz edənlər
də. Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
"Əsrimizin Səyavuşu" əsərində oxuyuruq:
"Azərbaycan gəncliyi saf və səmimi bir niyyətlə
türk öyrətmənlərinin tələbəsi oldu. Çox keçmədi ki, Namik Kamal Məhəmməd
Hadini, Əbdülhəq Hamid Hüseyn Cavidi, Məhəmməd
Əmin də Əhməd Cavadı oğulluğa qəbul
etdilər". Bu mübahisəli fikrə reaksiyaya
çağdaş dövrümüzün bir çox tədqiqatçı
alimlərinin - Vaqif
Sultanlının "Azadlığın üfüqləri",
"Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatı"
kitablarında, Əli Saləddinin "Əhməd Cavad",
İslam Qəriblinin "Məhəmməd Hadi və mətbuat
(1905-1920)" monoqrafiyalarında, Qara Namazovun məqaləsində
və s. kimi əsərlərdə rast gəlirik. Məsələn,
gənc tədqiqatçı Tural Hüseynlinin "Azərbaycan
obrazı müasir Türkiyə romanında" kitabında
mövzu ilə bağlı belə qənaətlər səsləndirilir:
"Namik
Kamal (1840-1888) Məhəmməd Hadini (1879-1920) oğulluğa
necə qəbul edə bilərdi? N.Kamal vəfat
edəndə M.Hadinin 9 yaşı var idi. M.Ə.Rəsulzadənin
haqqında söhbət gedən fikri müqayisə səciyyəsi
daşıyır, zənnindəyik. Yəni bu o deməkdir
ki, N.Kamal yolunu M.Hadi, Ə.Hamidin yolunu H.Cavid, M.Ə.Yurdaqulun
yolunu isə Ə.Cavad davam etdirmiş, birincilər ikinciləri
oğulluğa yox, əksinə, ikincilər birinciləri mənəvi
atalığa qəbul etmişlər". Burdan
məsələnin ikinci məqamına diqqət çəkmək
lazım gəlir. Bu təsirlə
razılaşmayanların mövqeyinə. Bu etiraz
dalğası ədəbiyyatşünas Azər Turanın
"Əli bəy Hüseynzadə" monoqrafiyasından gəlir:
"Tədqiqatçılar Hadini bəzən Namik Kamalın
haləsində görürlər. ...Amma Namik Kamal hər nə
qədər böyüksə, Hadinin lirikası ondan geri
qalmaz. Hadi ədəbi fikrin yeniliklərə
meyli baxımından Namik Kamaldan sonradır. Ancaq onun yazdıqlarında estetik feyz, yaxud mənəvi
füyuzatın püskürdüyü ruhi enerjinin
estetikası Namik Kamalda yoxdur". Zənnimcə,
Məhəmməd Hadi yaradıcılığı poetik siqlət,
düşüncə hüdudsuzluğu və milli məfkurə
aydınlığı baxımından fərqli hadisədir, ədəbi-tarixi
gedişatın öz inkişaf məntiqindən doğan
gerçəklikdir. Bu mənada, demək olar ki,
"XIX-XX yüzillərin böyük Türk romantizmini
Əbdülhəq Hamid, Namik Kamal, Mahmud Əkrəm, Tofiq Fikrət,
Əli bəy Hüseynzadə, Məhəmməd Hadi,
Hüseyn Cavid, Abbas Səhhət, Abdulla Şaiq, Divanbəyoğlu...
demək olar ki, birlikdə yaratmışlar. Məhz
onların bir sənətkar, ideoloq və mütəfəkkir
xidmətindən (hünərindən!) dünya romantizminin Qərbdən
və Rusiyadan (M.Y.Lermontov) sonra ikinci klassik intibahı Asiya-İslam,
Şərq dalğası yaranmışdır" (Yaşar
Qarayev).
Əziz Mirəhmədov Məhəmməd Hadini "Azərbaycan
romantizminin təşəkkül tapıb inkişaf etməsində
və dünya romantizmi ilə qovuşmasında başlıca
simalardan biri" hesab edirdi. "XX əsr Azərbaycan
romantiklərinin geniş poetik vüsətli və sosial
miqyaslı hürriyyət manifesti Məhəmməd Hadinin
poeziyası ilə başlayır. Onun 1906-cı ildə
yazdığı "Nəğmeyi-əhraranə"
("Hürriyyət nəğməsi", "Azadlıq nəğməsi")
şeiri bu "Hürriyyət romantizminə" həqiqi bir
proloq oldu" - Vəli Osmanlı da tədqiqatında bu məqama
xüsusi həssaslıqla yanaşır.
Hadi XIX əsrin sonları, XX əsrin əvvəllərində
dünya reallığının fəci nəticələri
- maarifçilik ideyalarının özünü
doğrultmadığı və zəkanın süquta
uğradığı dönəmin şairi idi.
Qərbin tərəqqisi və Şərq
xalqları üzərində hökmranlığı Hadi kimi
qeyrətli şairə təsirsiz ötüşmürdü.
Poeziyasında daim bu qata vurğulu idi, onlar
müəyyən iqtisadi, siyasi-ictimai şərtlərdən,
insanın daxili narahatlığından, özünü azad
ifadə etmək, dünyanı dəyişmək arzusundan,
keçmişə, ənənəçiliyə
qarşı üsyankar ovqatdan meydana çıxırdı.
O zaman, XX əsrin ilk onilliyində yaranan əksər cərəyanlar
dövrün siyasi durumuna reaksiyanın ifadəsi kimi meydana
çıxmışdı. Hadinin şeirlərində
əksini tapmış milli insan böhranı, milli
varlığın real durumunda həm də XX əsr məzmununun
parametrlərini, qlobal miqyaslı ümidsizliyin təsirlərini
görə bilirik. Birinci Dünya müharibəsinin fəsadları,
insanlığa qarşı yürüdülən amansız
qərarlar onun yaradıcılığına təsirsiz
ötüşmürdü və şairin lirikasında insanın
psixoloji yaşamları boşluq, təklik, son problematikası
ilə müşayiət olunmağa başlayırdı:
"Təbəssüm istəməm artıq, /bükayə
şövqüm var,/Bərabər
ağlayaq, /ey çeşmi-giryəzayi-vətən".
M.C.Cəfərov
"Azərbaycan ədəbiyyatında romantizm"
kitabında yazır ki, "Ümumiyyətlə, "məhkum
Şərqin", o cümlədən də Şərq
ölkələrindən biri olan Azərbaycanın əsrə
görə, irəli getmiş xalqlara görə mədəni-siyasi
və iqtisadi cəhətdən geridə qalması, azad və
yüksək mədəniyyətli bir həyatın gec-tez
mümkün olacağına inanan və həmişə bu barədə
çox düşünüb-daşınan romantikləri
çox narahat edirdi". Bütün poetik ehtiraslara, vətənlə
bağlı coşqulu xitablara rəğmən Hadi də milli intibah
ideyalarının tərənnümündən dolayı
pessimizmə qapılmış, bu bədbin əhval-ruhiyyə
onların fərdi dünyaduyumunun bir hissəsinə
çevrilmişdir. Tədqiqatçı Ə.Əsgərli
"XX əsr Azərbaycan şeirinin poetikası"
kitabında M.Hadinin "Facieyi həyatımızdan bir pərdə",
"Təxəttürimazi", "Dad istibdaddan",
"Dilənçi", "Ey zavallı bəşər"
və s. şeirlərini nəzərdə tutaraq iztirab, əzab
çalarını onların səciyyəvi xüsusiyyəti kimi qabardır və
bunun ümumən Kantın, Nitsşenin, Şopenhauerin,
ümumən dekadentlərin fəlsəfi fikrində əxlaqın
bünövrəsində dayanan amil olduğunu vurğulayaraq
Hadi yaradıcılığına da bu prizmadan nəzər
yetirməyi məqbul hesab edir: "M.Hadinin 1905-1919-cu illərdə
yazdığı şeirləri ifrat fərdiyyətçiliyin,
dekadent fəlsəfi düşüncənin bariz nümunəsidir.
...Bu məntiqlə
Ə.Hüseynzadə, S.Mənsur, M.Hadi, H.Cavid, A.Şaiq, A.Səhhət,
Ə.Cavad, M.Müşfiq poeziyası arasında həm
oxşar bağlar, subyektiv idealist dəyərləndirmə və
fərdiyyətçi poetik fikir və düşüncə
sistemi görmək mümkündür". Bəli,
M.Hadinin bu dövr şeirlərində qatı tünd boyalar
üstünlük təşkil edir, dünya, bəşər
kədərin, iztirabın, göz yaşının mənbəyi
kimi mənalandırılırdı.
"İnsanların tarixi faciələri, yaxud
"Əlvahi-intibah" poemasında həqiqətin yoxa
çıxdığı, yerini məzlumlara, haqqa
qarşı təzyiqin, gücün tutduğu dünyanı
şair haqlı olaraq matəmgaha bənzədərək
yazırdı: "Həyatın səsləri guşumda /həp
fəryad şəklində,/Bu insanlar ki
qardaşdır/ və lakin yad şəklində". Onun
"Zümzümatı-təhəssürat, yaxud
qarışıq xəyallar" şeirinin yaranması da
estetik idealla gerçəklik arasındakı uçurumun
olmasından qaynaqlanırdı: ""Lal ol, demə, qanma,
/ gözünü kur elə" derlər, /Gözlü
nasıl ömr eyləsin əmalər içində?!/...İmzasını
qoymuş miləl övraqi-həyatə,/Yox
millətimin xətti bu imzalər içində"!
Məhəmməd
Hadi dünyada yaşayıb dünya proseslərindən kənarda
qalmağın,bu nigaranlığın
bütün çalarlarını - fəlsəfi dramatizmini,
sosial-ictimai dərinliyinin izlərini milli ədəbiyyatımıza
gətirirdi. Dövrün başqa münəvvərlərini
fərqli edən də məhz bu məqamdır! Dünya
proseslərinə ayıq və oyaq reaksiya, bu proseslərin
milli ədəbiyyatda dərki və idrakı səviyyəsi!
Hürriyyətin inadlı vəsfi, coşqulu tərənnümü.
Toplumun, cəmiyyətin, xalqın XX əsr ölçülərinin
axtarılması meyilləri, ona nəzərən dəyərləndirilməsi
məqamları: "Yox millətimin xətti bu imzalar
içində"...
Hadinin
bioqrafiyasının coğrafi ərazilərinə nəzər
yetirirəm: 1910-cu ildə İstanbula gedir, 1913-cü ildə fars dilinə
tərcümə olunan "Fünun və maarif" şeirinə
görə həbs edilib Salonikə sürgün olunur. 1914-cü ildə vətənə dönür.
1915-ci ildə Qafqaz ordusunda feldşer işləyir, daha sonra
Avstriya cəbhəsinə, Karpata gedib müsəlman əsgərləri
alayında alay mollası kimi fəaliyyət
göstərir. Lakin bütün hallarda
istiqlalçı ruhunu qoruyub saxlayır Hadi. Təsadüfi
deyil ki, 1918-ci ildə yaranan Azərbaycan Cümhuriyyəti sevincini şeirlərində
ifadə edir, Cümhuriyyətin ana dilində rəsmi mətbuat
orqanı olan "Azərbaycan" qəzetində
dövrün ən alovlu, ən coşqulu şeirlərini
yazır, üçrəngli bayrağımızı, Milli
Ordunu tərənnüm edir. Cümhuriyyətin qurulması sevinci Hadinin
"Əhrarlı təranələr"ində əksini
tapır. 1918-ci il sentyabrın 15-də qəzetin ilk sayında
Məhəmməd Hadinin "Türk nəğməsi"
şeiri çap olunur: "Qan ilə qazandıq zəfəri,
verməriz əldən,/Xof eyləmədik
ateşi-dehhase duveldən./Bir zərrə belə
qorxmayırız desti-əcəldən,/İstərsə
cahan çevrilə tərsinə təməldən/Türkün
üzü çevrilməyəcək səmti əməldən".
Hadinin "Əsgərlərimizə, könüllülərimizə"
şeiri də "Azərbaycan" qəzetinin 1919-cu il 23
aprel sayında çap olunmuşdur: "Qorxutmamalı bizləri
yollardaki əngəl,/Məfkurəyə
doğru yürü, /qoş, durma, çapıq gəl!/Millət
tikəcək namına ölsən dəxi heykəl,/Qoyma
toxuna yurduna /naməhrəm olan əl"!
Azərbaycan Cümhuriyyəti ilə bağlılıq
dövrünü şairin milli azadlıq romantikası
dövrünün üçüncü mərhələsinə
aid edirlər.
1918-ci ildə Bakıda baş vermiş qanlı mart hadisələri,
kütləvi müsəlman qırğınları, erməni-rus
tərkibli "Bakı kommunası" və s. kimi fəci yaşantılar,
ardınca milli hökümətin süqutu Hadinin
özünün də içindəki qürubu dərinləşdirir.
Fəqət millətin və vətənin səadəti
yolunda ölüm və əzablarla iç-içə dayansa
belə, idealındakı Hürriyyət amalına doğru
getməkdən usanmır Hadi. Nə
sürgündə olanda, nə qəriblik həyatı
yaşayanda, nə də səfalət içində
boğulanda Vətən adlı imanından dönmür.
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 30 noyabr. S. 19.