Bəla
girdabında cizginən şair
Məhəmməd Hadini mütaliə edəndə bu qənaətlərə
gəlirik ki, dünya xoşbəxtliyi - ruhla zəkanın vəhdətindədir. Ağıl - mühiti dərk
etməyilə zəmini xoşbəxtliyi insandan uzaqlaşdırır. Ruh ağılı idarə edə bilmir. Şeir ruhun sözə dönən maddiləşmiş
halıdır. Şairlər millətin
ruhunu dilləndirir. Ruh ya sabit, ya da
üsyankar olur. Baba Kuhi, Xaqani, Nəsimidən
başlayıb Seyid Əzimə, Sabirə, Müşfiqəcən
Şirvan şairləri üsyankar ruhludur. Üsyankarlar isə heç vaxt bu dünyada xoşbəxt
olmazlar. Ona görə də Şirvan
talesiz şairlər diyarıdır. Ən
talesiz şairlər içində Məhəmməd Hadi
xüsusi seçilir. Nə dünya həyatında özü, nə
də dünyasını dəyişəndən sonra məzarı
rahatlıq tapmayıb. Həyatı boyu möcüzələrlə
rastlaşdığı da az olmayıb, ən
çıxılmaz hallarında, sanki mələklərin
görünməz əlləri onu odun-alovun, qaçılmaz
ölümün, səfalətin içindən alıb
çıxarıb, göylərə yüksəldib.
Məhəmməd Hadi uzaqgörən fəhmi, iti zəkası
ilə fərqlənmir, ancaq məqsədyönlülüyü,
ağayanalığı onu bir söz adamı kimi fərdiləşdirir. Millətinin
imzasını bəşərin qəbul etdiyi vərəqlər
arasında görmədiyi üçün o, həyatın səslərini
ancaq fəryad kimi eşidir. Spenser cəmiyyəti
canlı orqanizmə bənzədir, iflic olmuş bədənin
ancaq danışan, zarıyan dili kimi görürük
şairi. Fərdi talesizliyinin və Birinci
Dünya müharibəsinin yaratdığı bəla
girdabında cizginməkdən dərin biliyi də şairi
xilas edə bilmir. Din, Vətən və Pak məhəbbəti
onu əhatə edən cəmiyyətdə insanlara o qədər
də gərəkli nəsnələr deyil, hər kəs
cismani tələblərinin hökmü ilə hərəkət
edir. Cəmiyyət insandan alınacaq nə varsa
hamısını son damlaya qədər vampircəsinə
sümürür, əvəzində isə ancaq dərd, ələm
verir. Şair
hayqırır, onu başa düşmürlər, səsinə
səs verən yoxdur:
Olmuş
Vətən qünudə ləyali-cəhalətə,
Zülmatə qarşı mərifətim mahtabdır.
Hürriyyət
ilə etməli məmur milləti,
Yavrum, əsarət ilə Vətən pək xərabdır.
Tiği-məzalim
ilə əvalim cərihədar,
Ey ədl,
sürət eylə, zəmani-şitabdır!
Əshabi-zülm
ziynətidir təxti-rahətin,
Məzlumlar dilim kimi püriztirabdır.
Bax, bax,
şu hurə, qoynuna girmiş səfalərin!
Dildadeyi-cəmalı düçari-əzabdır.
Ağuşuma
atılma, a zalim, dayan, dayan!
Son xabigahın iştə kənari-türabdır.
Aldanma rəngü
buyinə gülbərgi-hüsnünün,
Beş gün sürər də, sonrası
bibuyi-tabdır.
Ölməkdə olan Osmanlı ləhcəsində
söylədikləri üçün avamlar onu başa
düşmür, eşitməkdən ruhları döyənək
olduğu üçün təhsillilərə də bu
sözlər kar eləmir. Əslində, şair elə də
çətin sözlər demir, insanlara anlatmağa
çalışır ki, yuxulu ovqatla millətin dərdinə
əlac edə bilməzsən, ayıl, xalqına, vətənə
layiqli vətəndaş ol! "Biz həqiqətə
gülürük, həqiqət bizə ağlayır"
adlı şeirində şair "Həqiqəti
görürüz biz xəyal şəklində" - deyir.
Müəyyən dairələr bu ruhu və sözü
güclü olan şairdən siyasi məqsədləri
üçün istifadə etmək istədilər və
tezliklə yanıldıqlarını anladılar. Osmanlı
dövlətində rusun, Rusiya imperiyasında isə
osmanlının casusu kimi təqib olunan şairin ən
böyük günahı öz qövmünü, millətini
vulkan ehtirası ilə sevməsiydi. Vətənin
azadlığını görmək arzuları əlçatmaz
xülya kimi şairin dilində həmişə səslənib:
Vətən
övladı qəmpərvər,
Vətən
viranəzar olmuş,
Xərab-abad
bir mülkü edər
imrani-hürriyyət.
Bu ədvari-maarifdə
bütün millətdən əfzuntər -
Gərək
biz milləti-islam olaq
cuyani-hürriyyət.
Neçin
kim, binəsibiz biz
hüquqi-adəmiyyətdən,
Həqi-məşruimizçin
olmalı
qurbani-hürriyyət.
Məhəmməd Hadi xalqımızın
azadlığa qovuşması üçün necə və
neçə məşəqqətlə üzləşdiyini
bəzən umu-küsülü, bəzən ümidsiz, bəzən
qəzəblə, ancaq düzgün yazan şair kimi qiymətlidir.
Firudin QURBANSOY
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 30 noyabr. S. 22.