Millətin dərdindən dərdə
düşmüş böyük
şairin son "mənzillərinə"
(!) aparan yollar
...Şəhər qəzetindən
təzəcə keçirilmişdim şəhər
partiya komitəsinə.
Bir gün birinci katib Tofiq Bağırov
birbaşa telefonla zəng edib məni yanına çağırdı. Getdim. Hal-əhvaldan sonra:
- Sizdə Məhəmməd
Hadidən nə var? - soruşdu.
- Son vaxtlar Əziz Mirəhmədovun tərtib
etdiyi və Abbas Zamanovun geniş müqəddimə
yazdığı kiçik
formatlı bir şeir kitabı, - dedim.
- O, məndə də var, - dedi.
Tofiq Məsim
oğlu Bağırov
ixtisasca dəmiryol mühəndisi olsa da, nəinki Azərbaycan ədəbiyyatı
və tarixinə aid, gürcü və erməni ədəbiyyatı
və tarixinə aid materialları da maraqla izləyirdi. Bəzən kiçik
səhər müşavirələrini
əməkdaşların nə
oxuduqlarına həsr
edərdi. Həmin gün
bu ətrafda qısaca söhbətdən
sonra kabinetdən çıxdım.
Bir neçə
gündən sonra T.Bağırovu Azərbaycan
Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin
şöbə müdiri
vəzifəsinə irəli
çəkdilər. Onun yerinə
komsomol və sovet işlərində yaxşı tanınmış
şəhər icraiyyə
komitəsinin sədri
işləyən Ələsgər
Əlizadə seçildi.
...Və 1966-cı il
iyul günlərinin birində səhər xadimə yır-yığışından
sonra qapıları açıq qalmış
kabinetlərdən keçib
iş otağıma daxil oldum. Qonşu kabinetdə
olan müdir Qiyas Hümbətovun səsi gəldi. Çağırdı. Pəncərə qabağında qoyulmuş
böyük portreti göstərib gülə-gülə:
- Səhər-səhər ürəyim
üzülüb, - dedi
- Bakıdan Əziz Mirəhmədov gətirib.
Məhəmməd Hadinin portretidir.
Qapını açıq görüb,
qoyub çıxıb.
Buralarda gəzir. Ya da Məhəmməd
Hadinin təzə yerinə baxmağa gedib. Sən də hazırlaş,
indi gedəcəksiniz.
Səbzikar qəbiristanlığına.
Məhəmməd Hadini
oradan Gəncəçayın
sağ sahilində yaradılan təzə Fəxri Xiyabana köçürəcəyik.
Mənimlə üzbəüz kabinetdə
əyləşən Respublika
"Bilik" Cəmiyyəti
şəhər təşkilatının
katibi, köhnə ziyalılardan olan Kərim Tağıyevin maşınına (sürücünun
adı Yusif idi) əyləşib getdik. Xeyli adam vardı: qəzetlərdən,
ali məktəblərdən
və s. Qəbirqazan ortaboylu, saç-saqqalı
ağarmış Musa kişi,
mənimlə qəzetdə
iş yoldaşı olmuş Çingiz Axundovun 20-ci il hadisələrində üzünün
bir tərəfi eybəcər hala salınmış qardaşı
Məcid kişi (Çingizin atası -
X.Ə.) tərəfindən ölülər arasından
çıxarılmış (indi mollalıq edən) İsrafil Axundov da orada
idilər. Qəbir duası oxundu.
Musa kişi çömbəlib qəbirin
üstünü əliylə
otdan-alaqdan təmizləməyə
başladı. Sonra sapı
qırılmış balaca
kürəyi götürüb
üzünü qübbəyə
tutaraq, qəbri sol tərəfdən yavaş-yavaş
sökməyə başladı.
Mən:
- Əmican, niyə
başdan yox, böyürdən eşirsiniz? - deyə soruşdum.
O:
- Baş, qabırğa sümükləri kövrəkdi,
qırılıb tökülə
bilər, - dedi.
Amma qəbrin
çox dayazlığı,
iki-üç qarış
eşildikdən sonra görünən baldır
və dizdən aşağı sümüklərin
nazikliyi (yeniyetmə oğlanın aşağı
orqanları kimiydi) məndə şübhələr
oyatdı. Üzümü
yana tutub
kənara çəkildim.
Özü qolsuz ağ
köynəkdə olan
Əziz Mirəhmədov:
- Əmican, bu istidə köynəkdə
dayanmaq olmur, siz sırıqlı pencəkdə necə işləyirsiniz? - dedi. Musa kişi yarızarafatla:
- Buraya gələnlərlə
lap axırda mən vidalaşıram və əyilib, qulağımı
lap ağzına tutub:
- Mən ölüm, düzünü de, - soruşuram:
nədən ölübsən?
- Heç "istidən"
deyən yoxdur. Hamısı
"soyuqlamışdım", "sətəlcəm olmuşdum"
- deyir. - Bax, bu rəhmətlik də elə deyib, - dedi.
...Qəribə olsa da, burada bir
həqiqət var: Maddi və mənəvi
ehtiyac onu Türkiyəyə üz tutmağa vadar edir. Ən aşağı işlərdə
işləməli olur.
Amma yenə sıxıntı keçirməli olur.
Hiss edir ki, ona "rus casusu"
kimi baxırlar. Bir soyuq qış günündə Odessaya gedən gəmilərdən
birinə minib Vətənə qayıtmaq
istəyir. Bu dəfə isə onu "türk casusu" hesab eləyib göyərtədən
dənizə tullayırlar.
Xeyli əzab-əziyyətdən sonra
bir Allah bəndəsinin
köməyilə göyərtəyə
dırmaşıb vətənə
dönə bilir.
Gəncədə yaşamalı olur.
Xəstə halda küncdə-bucaqda,
o cümlədən Gəncənin
mərkəzi körpüsünün
bir küncündə
dayanıb, təzə
şeirlərini satmaqla
dolanmalı olur.
Elə buna görə də onun meyitinin körpünün altında
tapılması da həqiqətə daha çox uyğundur...
27.11.2019
Xeyrulla Əliyev
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 30 noyabr. S. 24.