Füzuli xatırlayır:
"Bir dərdli macəra imiş eşq..."
Dördüncü esse
İsa
Həbibbəyliyə ithaf edilir
Linkə
keçid edin:
http://edebiyyatqazeti.az/news/proza/4475-fuzuli-xatirlayir-ey-fuzuli
...Bu misra
elə təkcə öz-özlüyündə qəlblərdə
yaşayan xatirəyə işarədir. "Macəra",
əgər o varsa, bu, bir konstatasiyadır. Amma
macəra həm də dərdlidirsə, bu artıq tarixdir,
keçmişin var olması deməkdir, formalaşma prosesinin
nəticəsidir. Və əgər bir nəsnə
"olmuş"dursa, deməli, xatırlanası nəsnə
də var. Və onu xatırlayırlar: "Bir dərdli macəra
imiş eşq...". Burada
keçmiş yoxmudur?! Burada
xatırlanası məqam yoxmudur?! Var!! Və
Füzuli dərdli eşqi bu cür xatırlayır. Macəra kimi.
Bu qəmli
misranın sıyrılıb çıxdığı
"Leyli və Məcnun" poemasında qəribə bir
roman ab-havası, nəsr ahəngi var. Hissələrin klassik nəzm
ruhuna xas olmayan qəfil birləşməsindən tutmuş, mətn
içərisində mətn təcəllasına qədər
(qəzəllərin mətnə daxil edilməsilə)
mövcud olan bütün qəribəliklər bunu israrla
deyir. Füzuli, hətta özünü də bir personaj kimi
bu "romanın" iç quruluşuna daxil edir. Eynən Dədə Qorqud kimi. Dədə
Qorqud da öz Dastanında özünü elçi kimi, məsləhətçi
kimi mətnə daxil etmişdi.
"Kitabi-Dədə
Qorqud"da müəllif Dədə Qorqud həm də
bir personajdır. Eynilə "Leyli və Məcnun"
poemasının qəhrəmanları arasında da bir şair
obrazı var. Bu, başqa Füzulidir. Poemanın
müəllifi yox, başqa bir şair Füzuli. Amma yenə də bu başqası onun
özüdür. Həm özüdür,
həm də başqasıdır. Yenə də
işığın hərəkəti yada düşür: həm
fasiləli, həm də fasiləsiz. Eyni zamanda! Həm
başqa Füzuli, həm də həmən Füzuli - eyni
zamanda! Və onlardan biri hökmən o birini
xatırlayır. Xatırlamasaydı
başqalaşmanın mənası olmazdı. Bu olsun daxili, semantik xatırlama.
Müəllif Füzuli öz poemasında şair
Füzulini təqdim edir, onun qəzəlini gah Məcnunun, gah
Leylinin, gah da elə həmən başqa Füzulinin
adından təqdim edir. Servantes özünü "Don Kixot"da
təqdim etdiyi kimi. Pasternak "Doktor
Jivaqo"da özünü təqdim etdiyi kimi. Borxesin "Mən və Borxes" hekayəsində
olan kimi. Bu "priyom"un
özü də xatırlamanın bir üsuludur. Yenə də Füzuli xatırlayır.
O, nəzm
içrə nəsr ruhunu xatırlayır...
Eşqin
dərdli macəra olduğunu xatırlayır...
Tiflin taxta at minib cövlan etməsini xatırlayır.
Azad
könül sahibini xatırlayır...
Və
daha nələri, daha nələri... Bu da olsun
intertekstual, struktur xatırlama. Füzulinin
semantik-struktur xatırlamalar sistemi - şairin bizlərə
qoyub getdiyi möhtəşəm mənəvi miras deyilmi?!
Şekspir iki gəncin - Romeo və Cülyettanın dərdli
eşq macərasını pyes şəklində yazdı. Füzuli isə
Leyli və Məcnunun dərdli macərasını roman ruhlu
poemada təqdim edir. Çox sonralar eyni
üsuldan Puşkin istifadə etdi. Tatyana və
Oneginin timsalında poetik çərçivələri
qırıb nəsr-roman ruhunu içində yaşadan
poeması ilə. Şekspir də,
Füzuli də bunu ETDİLƏR. Amma nə
etdiklərinin fərqinə varmadılar. Puşkin
isə ETDİ və fərqinə vardı. Poemasını onun özü "roman"
adlandırdı. Amma Puşkin bu "yarışmada"
qalib deyildi. Qalib - bilməyib edənlər idi.
Eşq haqqında poeziya Füzulinin düşüncəsində
təkcə bildiklərinin vərəqə
köçürülməsi deyildi. Bilmədiklərinin də
qələmə alınması idi. Bilmirdin, eyb eləməz,
indi ki, bilirsən: "bir dərdli macəra imiş eşq...". Və bu xatırlamanın
addım-addım içinə vardıqca hiss edirsən ki,
burada da bildiyindən bilmədiyinə və bilmədiyindən
bildiyinə bir körpü atılır. Bu, bir
xatırlama körpüsüdür. Füzuli
yenə də xatırlayır. Hətta
bunun, sanki izi-tozu olmayan yerdə belə.
"İmiş" feli şəkli bizi çox mətləblərdən
agah edir. Xatirələrə boylanmağa cəhd edən bir
şair xəyalından ta ki, bu xatirələri "dərdli"
rənglərə boyayan bir küskünün həyatına
qədər. Bizim Səyyah yenə də
yoldadır. Bu həyat
küskünlüyündən daha əvvəlki -
"könlün şad göründüyü" zamana tərəf,
Azad könüllülər diyarına doğru Səyyah
sürətlə gedib qayıdır. Və
usanmır. Və Səyyah gedib gəldikcə
Füzuli xatırlayır. O da usanmır.
Füzuli bəzən özü-özünə adətən
olduğu kimi qəzəl sonunda deyil, başqa bir personajın
dilindən müraciət edir. Ümumiyyətlə,
Füzuli özü-özü ilə söhbət eləməyi
sevənlərdəndir. Məcnunun
atası "dəli macəra" əlindən çöllərə
düşmüş oğluna öyüd verərkən
Füzulinin özünə müraciət etmirmi?! "Gər
qafil idin, ol indi aqil..." deyərək onun bu dözülməz dərdi
ilə ola biləcək normal durumunun müqayisəsini heç kimə deyil, məhz
Füzulinin özünə
açıb-ağartmırmı?! Qafillikdən
aqilliyə dəvət yaxın keçmişdən indiyə
dəvət deyilmi?! Və bu, xatırlama
hesabına həyata keçmirmi?! Əlbəttə ki,
bunlar belədir!!
"Macəradan
əvvəlki həyat - macəra həyatı - macəradan
xilas olandan sonrakı həyat!". Füzuli nədən yazırsa-yazsın, bu
üç məqamın birindədir. O, bütün qəzəlləri,
qitələri, poemaları ilə dərdli macəranın ya
həndəvərində, ya da içində məkan tutub. Onun mətninin mayasında bu üç məqamın
ortaya çıxardığı "Bermud üçgəni"nə
bənzər bir sxem durur. Və bu
"Bermud üçgəni" xatırlama prosesi olmadan
mümkün deyil. Onun tərəfləri
bir-birini xatırlamasalar olmur. Üçgənin
hər tərəfində xatırlamanın izləri
görünür. Və Füzuli istəsə
də, istəməsə də xatırlayır. O
xatırlamağa məhkumdur.
Klassik nəzm başdan-başa müqayisələr
üzərində qurulur. Hər bir müqayisənin
kökündə isə tarix durur. Bu tarix müqayisə
edilənlərin tarixidir - onlardan biri əvvəlki, o biri
sonrakıdır. Deməli, biz təkcə
müqayisə ilə deyil, həm də tarixilik ilə üzbəüzük.
Amma burada bir məsələ də var. Biz
inanmalıyıq ki, əgər haradasa tarix varsa, orada
xatırlama da var. Füzuli başdan-başa müqayisələrdə
gizlənmiş tarixdir. Və tarixdə
gizlənmiş xatırlamadır. Və Füzuli
xatırlayır:
Məndə
Məcnundan füzun aşiqlik istedadı var,
Aşiqi-sadiq mənəm, Məcnunun ancaq adı var.
Məcnunla, başqa sözlə, keçmişlə,
olmuşla müqayisə şairin xeyrinədir. Kimin gözündə?
Şairin gözündə.
Bəs Məcnunun "aşiqlik istedad"ı əfkari-ümuminin
gözündə hansı dərəcədə idi? Ən yüksək
dərəcədə. Füzuli əfkari-ümumi
ilə, yəni öz ətrafı ilə mübarizəyə
həm də bu şəkildə qalxırdı. Əfkari-ümumi onun üçün nə idi?
Heç nə. Bu iki məqamın
(Məcnun aşiqliyi ilə Şair aşiqliyinin) müqayisəsi
nəyin hesabına baş tutur və iddialı şair əfkari-
ümumini dəyişə bilirmi?! Əlbəttə,
bu müqayisə xatırlamanın hesabına baş tutur.
Füzuli xatırlayaraq keçmişə getməsə
idi, Məcnunla (Keçmişlə) özünü
(İndini) müqayisə etməsə idi, bu möhtəşəm
nəticə də özünü göstərə bilməyəcəkdi.
Müqayisə bütün hallardamı xatırlamağa
gətirir? Belə olsaydı, müqayisəni özlərinə
qul etmiş bütün qədim şairlər xatırlamaqla və
təbii ki, Keçmişi yaşamaqla məşğul olan
adamlar kimi görünərdilər. Bu isə
belə deyil. Əksər söz sahibləri
Keçmişə getməyi, Keçmişdə
dolanmağı sevmir, İndini əldən buraxmaq istəmirlər.
Onlardakı müqayisə "diyet"
müqayisədir - ikinci, üçüncü,
dördüncü suyun bişmişidir.
Füzulinin müqayisəsi isə həmişə
üzü Keçmiş istiqamətinədir. Və bu
hamıya, hər zaman daha maraqlıdır. Digər şairlərin müqayisəsi öz
ağırlığını İndi üzərinə
salır, onlarda müqayisə üzü İndiyədir.
İndini isə yaşayanlar oxuduqları
zamanın müasirləridir və bu, tanıdıqları həyat
olduğundan onlar üçün elə də maraqlı
deyil. Füzulinin qeyd edilən müqayisəsində
Məcnun "məğlub" olsa da, onun ruhu məğlubedilməzdir.
Şair, sanki Məcnunu bir daha yenidən
ucaldır. O, məhz özünü Məcnunun
yanına - Keçmişə aparır, Məcnunu öz
yanına - İndiyə gətirmir. Bununla da
"aşiqlik istedadının" bütövlükdə
(!) böyüklüyünü, əzəmətini
bütün İntibahçılarla bir yerdə bir daha
sübut edir. Formal qələbə "əfkari-ümumi"
üçündür, daxili məğlubiyyət Məcnun
üçündür. Ancaq görünən
qələbə özü şair üçündür,
yenə də Füzuli üçün deyil. Çünki yaddaşlarda bir də o qalıb ki, Məcnunu
həm də Füzuli yaratmışdır. O, elə Məcnunun
özüdür. Və o bunu Keçmişə
boylana-boylana, Keçmişdən güc və ilham ala-ala
etmişdi. Başqa sözlə,
xatırlaya-xatırlaya etmişdi.
Əslində, mənə elə gəlir ki, Füzuli
öz ölməz poemasında Məcnunun məcnunluğunu -
"minacat"larını, "keyfiyyəti-hallarını"
xüsusi bir şövqlə (başqa söz tapmaq çətindir)
təsvir etməklə, onun dərdini uca dağlar
başına qoymaqla öz möhtəşəm beytinə mənəvi
bünyə hazırlayır. "Məndə Məcnundan
füzun aşiqlik istedadı var" misrasının
arxasından lüt-üryan və cılız Məcnun
bütün qüdrəti ilə göylərə ucalır.
Əfkari-ümumi Füzulinin
"yalanına" növbəti dəfə bir daha
inanır. Və xatırlaya-xatırlaya
inanır. Və Məcnunu
xatırlayır. Diqqət! Vacib bir nəticə! Füzuli təkcə xatırlamır.
Füzuli həm də xatırladır...
"Bir xabü xəyal imiş bu aləm..." deyən
şair bu yuxuya aldanmamağa çağırır. Belə
"ucuz" xoşbəxtliyə uymamağa ("Bu xabü xəyala
olma xürrəm") səsləyir. Amma
Məcnun və Məcnun timsali tifllər ona
inanırlarmı?! Onlar yenə cövlan
etməklərində, öz oyunlarındadı. Yuxu və oyun. Yuxudan oyuna və
oyundan yuxuya. Birindən o birinə. Səyyah hardadır?!
O yenə xatırlaya-xatırlaya yol ölçür. Sən getdiyin istiqaməti bilməsən,
tanımasan, beynində tutmasan, başqa sözlə,
xatırlamasan, hərəkət baş verərmi?!
Eynşteyn axı deyirdi: hərəkət olmasa, zaman olmaz.
Zaman varsa, deməli, artıq Tarix var. Və bu zaman
"Allahın yer üzündən keçdiyi zəfər
marşı"nı (Hegel) hansısa
orkestr bütün gücü ilə çalmağa
başlayır. Və əgər Tarix varsa, bu
möhtəşəm musiqinin sədaları altında məhz
unutmaq üçün kimsə qalmayacaq, xatırlamağa isə
həmişə kimsə, nəsə olacaq.
Füzuli xatırlayır...
Kamal Abdulla
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.- 5 oktyabr.- S.5.