Əlahəzrət elmin
sevimlisi...
"Yalnız gümrah qaynar coşqunluqda, doğma ölkəyə hərarətli sevgidə, cəsarət və qətiyyətdə qələbə doğulur. Və təkcə ruh yüksəkliyində deyil, bütün qüvvələrin inadla səfərbərliyə alınması şəraitində, dağları yerindən oynadan, əsrarəngiz dərinlikləri kəşf edən və onları gün işığına çıxaran həmin tədrici və dönməz, daimi yanmaqda qələbə əldə edilə bilər". - Mixail Lomonosov
Daniya
Zaqidullina - Tatarıstan Respublikası Elmlər
Akademiyasının vitse-prezidenti
Onun kimi
insanlar haqqında talelərinin hökmdarı olduqlarını
söyləyirlər... Meqapolislərdən
uzaqda doğulub ərazisini, mühitini qlobal miqyasda genişləndirməyi
bacardı. Kiçik vətənində -
Naxçıvanda, öz həmyerliləri və qohumları
arasında özünü heyrətamiz dərəcədə
rahat hiss edirdi. O, bütün Azərbaycanda ictimai xadim və
müəllim kimi, İsa muəllim kimi, elmin yüksək zirvələrinə
çatan, elmi və təşkilatçılıq fəaliyyətindəki
uğurlarına görə tanınan və hörmət edilən
biridir. Onu izlədikdə, eşitmək, anlamaq
və lazım olduqda məsləhət və ya işi ilə
kömək etmək, səmimi sevinmək və həmkarlarının
uğurları ilə fəxr etmək, hətta kiçik
nailiyyətlər üçün tabeliyində olanlara dəstək
və tərif sözləri demək üçün maraq
göstərməsinə və istəklərinə çox
təəccübləndim. Əsl ideya və fikir
yaradıcısı, zəhmətkeş və tədqiqatçıdır!
İsa Əkbər
oğlu Həbibbəyli Azərbaycan xalqının milli
xüsusiyyətlərinə uyğun yaşayır və Vətəninə
xidmət edir! Bu səbəbdən də Azərbaycanda onun
istedadı və əməyi yüksək qiymətləndirilir:
əsl təşkilatçı və yaradıcı şəxsiyyət
olan İsa Həbibbəyli Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının vitse-prezidenti, Azərbaycan Respublikası
Milli Məclisi Elm və təhsil komitəsinin sədri,
AMEA-nın akademiki, profilli qurumlar arasında ən
nüfuzlularından olan - Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun direktoru, əməkdar elm xadimi, Azərbaycanın
və türk dünyasının bir sıra yüksək
mükafatlarının laureatıdır.
Ölkə
xaricində - Türkiyə və İranda, Çində,
Hindistanda və Pakistanda, Qazaxıstan və Özbəkistanda,
Moskva və Kazanda, İjevskdə və Dubnada... fövqəladə
bir insan, etibarlı bir iş ortağı, əsl alim
nüfuzuna sahibdir, onu Azərbaycan elminin, ədəbiyyatının,
mədəniyyətinin, ictimai fikrinin şərəfini
yüksəklərə qaldıran görkəmli bir alim-vətəndaş
kimi tanıyırlar.
Deyirlər ki, yetkinlik yaşına çatana qədər
insanı ailə və vətəni formalaşdırır. İsa Əkbər
oğlu biliyə və ağıla dəyər verən,
övladlarının yaxşı təhsil alması
üçün əllərindən gələn hər
şeyi edən bir ailədə doğulub böyüyüb.
O, uşaqlıqdan hörmətli və nəcib bir şəcərədən
olduğunu yaxşı bilirdi. Onun bir alim - ədəbiyyat
nəzəriyyəçisi və tarixçisi, elm və təhsil
təşkilatçısı və ictimai xadim kimi
formalaşması tələbəlikdən rektora qədər
yol keçdiyi Naxçıvan Dövlət Universiteti ilə əlaqədardır.
Gözəl müəllimləri, əhatəsində
olan insanlar onun istedadına, qabiliyyətinə inandılar və
dəstək verdilər.
İsa Həbibbəylinin seçdiyi elm yolu yalnız
daim çalışan, yorulmadan və sədaqətlə ona
xidmət edənləri mükafatlandırır. İsa Əkbər
oğlunun mindən çox elmi əsərin müəllifi
olması, bunlardan təxminən otuza qədərinin
monoqrafiya, dərslik və tədris vəsaiti olması
faktı bunun sübutudur. Onun ədəbiyyat elminə
verdiyi töhfələr: Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı
metodologiyasının inkişafına, orada təqdim olunan
müxtəlif janr və metodlar baxımından milli ədəbiyyat
nəzəriyyəsinin xüsusiyyətlərinin dərk edilməsinə,
Azərbaycan klassik ədəbiyyatı tarixinin və
bütövlükdə müasir ədəbi prosesin, Azərbaycan
ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrinin
fərdi üslub və poetikasının öyrənilməsinə
ayrı-ayrı dövrlərin ədəbi prosesinin bədii
xüsusiyyətlərinin təhlil edilib qiymətləndirilməsinə
dair tədqiqatları insanı heyrətləndirir.
Görkəmli bir elm adamı kimi İsa Əkbər
oğlunun elmi maraq sferası geniş və rəngarəngdir,
təkcə humanitar elm sahəsi ilə deyil, həm də vətənin
taleyi ilə sıx bağlıdır. Onun Azərbaycanın
keçmişi, bugünü və gələcəyi ilə
bağlı elmi-publisistik, fəlsəfi, siyasi
düşüncələri ayrıca müzakirə obyektidir.
Elmin inkişaf perspektivləri, milli mədəniyyətin
taleyi, müxtəlif şəxsiyyətlərin xalq tarixindəki
rolu ilə bağlı düşüncələri və
qaldırdığı bir çox problemlər bu yaradıcı
insanın düşüncə ekssentrizmindən, emosional dərinliyindən,
qayğıkeşliyindən danışır.
Hər bir insanın öz əhatəsi, hətta bir
deyil, bir neçə çevrəsi var. İsa Həbibbəyli
kimi ünsiyyətcil və səmimi şəxsiyyətlər,
mövqelərinə görə hər gün bir çox
insanla müxtəlif mövzularda ünsiyyət qurmaq məcburiyyətindədirlər. Mən onlardan
birinə - Azərbaycan humanitar elminin digər elm sahələri
ilə qarşılıqlı əlaqələrinin daha da
genişləndirilməsi sahəsindəki həmkarları, həm
də İsa Əkbər oğlunun şəxsi elmi nailiyyətləri
ilə əlaqəli olanlarla münasibətlərinə
toxunmaq istəyirəm.
İsa Həbibbəylinin
müxtəlif elmi məktəblərinin nümayəndələri
ilə ünsiyyətini, Rusiya Elmlər Akademiyası, Beynəlxalq
Türk Akademiyası, Tatarıstan Elmlər Akademiyası və
ya Başqırdıstan Elmlər Akademiyası, Udmurtiya Elmi Mərkəzi
və digər respublikaların fərqli formatlı tədqiqat
institutları ilə əlaqələrini izləməklə,
bir insanın həyat yolunun bəzən taleyindən çox,
dünyanın qovuşma mərkəzinə çevrildiyi qənaətinə
gəldim. İsa Həbibbəyli özü də
bu geniş əlaqələrin yaradıcısı və təqdimatçısıdır.
Səbəbi sadədir: o, başqalarının nailiyyətlərini
dəyərləndirmək və həvəsləndirmək,
yaxud dəstək olmaq üçün sınanmış
münasibətləri qurmaq bacarığına malikdir. Bu şəxsiyyət beynəlxalq elmi mühitlə
güclü elmi əlaqələr qurmaq üçün həlledici
rol oynayır.
Ancaq məsələ təkcə bunda deyil. Aydındır
ki, heç də bütün təşkilatçılar yox,
yalnız bir neçə nəfər elmlə məşğul
olmağa və öz elmi məktəbini yaratmağa qadirdir.
Bunun üçün perspektivləri görmək
və öz sahəsinin əsl peşəkarı olmaq
lazımdır. İsa Həbibbəylinin
vaxtı qabaqlayan elmi uğurları, təcrübə
mübadiləsi, ümumi layihələrin
planlaşdırılması, elmi əlaqələr yaratmaq təşəbbüsləri
ilk növbədə türk xalqları arasında
qarşılıqlı faydalı əməkdaşlıq
üçün möhkəm zəmin oldu. Bunu təsdiqləmək üçün bir
neçə misal çəkmək istərdim.
İsa Həbibbəylinin elmi potensialını ortaya
qoyan ilk mövzu romantizm problemi oldu. Tədqiqatının əhəmiyyəti
və orijinallığı sovet ədəbiyyatşünaslığında
uzun müddət romantizm və müxtəlif modernist hərəkatların
keçmişin izi sayılması ilə müəyyən
edilmişdir. Bəzi romantik əsərlər,
hətta realistik istiqamətlərdə
araşdırılırdı. Belə bir vəziyyətdə
İsa Həbibbəylinin 1970-ci illərin sonlarında
yazdığı məqalələr, "XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan romantik lirikası" adlı namizədlik
dissertasiyası, "Romantik lirikanın imkanları"
monoqrafiyası (Bakı, 1984) Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizmin yerini müəyyənləşdirmək
üçün nəzəri əsas oldu, bu ədəbi cərəyanın
inkişafının vahid mənzərəsinin
canlandırılmasına töhfə verdi. Hüseyn Cavid, Məhəmməd
Hadi, Abbas Səhhət, Abdulla Şaiq və
başqalarının əsərləri əsasında alim
romantik tipli bədii yaradıcılığın
bütün sahələrinin məna və poetik xüsusiyyətlərini
müəyyənləşdirə bildi, XX əsrin əvvəllərində
romantik poeziyanın və o dövrün ədəbi prosesinin
ayrı-ayrı nümayəndələrinin janr və
üslub xüsusiyyətlərini qiymətləndirdi. Bu araşdırma digər türkdilli ədəbiyyatşünasların,
xüsusilə də tatarların elmi axtarışları ilə
uyğun gəlir və beləliklə, türk ədəbiyyatında
bədii yaradıcılığın romantik qanadı
haqqında fikirləri elmə "qaytarmağa" imkan verir.
Məlumdur ki, ədəbiyyatın özündə
romantizm realizmlə və ya neoklassik mədəniyyət
növləri ilə paralel olaraq inkişaf edir. Birini
vurğulayıb, digərini görməmək mümkün
deyil. 1985-ci ildə İsa müəllim
yaradıcılığın tərbiyəvi və real
paradiqmalarını nəzərdən keçirən
"Ədəbi inkişaf" (Bakı) kitabını nəşr
etdirdi və beləliklə realizmə dair də ilk
araşdırmalarını meydana qoydu.
Seçilən istiqamət növbəti elmi mövzunu,
bəlkə də alimin filologiya elmləri doktoru (1996)
adını gətirən əsas tədqiqat obyektini əvvəlcədən
müəyyənləşdirdi. "Cəlil Məmmədquluzadə"
(Bakı, 1987), "Cəlil Məmmədquluzadə və ədəbi
mühit" (Bakı, 1990), "Cəlil Məmmədquluzadə:
mühiti və müasirləri" monoqrafiyaları buna
sübutdur. Cəlil Məmmədquluzadənin və müasirlərinin
əsərləri İsa Əkbər oğluna ədəbi
prosesin, Azərbaycan nəzəri və ədəbi
düşüncəsinin inkişafının bütün mənzərəsini
bərpa etməyə, XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərində
onun təkamülünün əsas istiqamətlərini və
mərhələlərini müəyyən etməyə imkan
verdi.
Bu tədqiqatın ən vacib nəticəsi mədəniyyətin
dərin diaxronik dəyişiklikləri fonunda "tənqidi
realizm", "maarifçilik"
anlayışlarının müəyyənləşdirilməsi
idi.
Maarifçilik hərəkatının başında duran bir
sıra görkəmli Azərbaycan mütəfəkkirlərinin
həyatının, fəaliyyətinin və
yaradıcılığının dərindən
araşdırılması, o dövrün ictimai-siyasi və
ictimai-mədəni vəziyyətinə aid əvvəllər
məlum olmayan materialların elmi dövriyyəyə gətirilməsi
nəticəsində məlum oldu ki, Azərbaycanda
maarifçilik Avropa və ya rus mədəniyyətindəki mənasından
fərqli məzmunla mənalandırılır; o, bir çox
digər türk xalqlarının intibahına güclü təkan
verir. Bu fikir İsa Həbibbəylinin tədqiqatlarında
bir vaxtlar bir çox türk xalqları, o cümlədən
tatarlar üçün sosial-mədəni yüksəliş
platformasına çevrilən "Molla Nəsrəddin"
jurnalının materialları ilə daha da möhkəmləndirilmişdir.
İsa Həbibbəyli, eyni zamanda, ədəbi hərəkatın
milli mahiyyətini müəyyən edən xüsusiyyətləri
müəyyənləşdirmək məqsədilə XIX və
XX əsrlərin tarixini, ədəbi proseslərini
bütün genişliyi ilə araşdırır. Onun səyləri sayəsində
parlaq və orijinal yazıçıların: Məhəmməd
Tağı Sidqi, Eynəli bəy Sultanov, Məmməd Səid
Ordubadi, Əli Nəzmi, Mirzəli Möcüz və onlarca digər
istedadlı yazıçıların ədəbi irsinə
yenidən qayıdış baş vermişdir. Əldə
edilmiş zəngin materiallar əsasında yalnız tarixi və
ədəbi prosesin deyil, həm də bir çox şair və
yazıçıların əsərlərini, bu
dövrün əsas mətnlərini estetik cəhətdən
dəyərləndirmək mümkün olmuşdur.
Onun tədqiqatları və XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
seriyasından nəşrləri nəticəsində müxtəlif
ədəbi cərəyanların, ədəbi məktəblərin
və üslubi istiqamətlərin bir arada olması
üçün estetik cəhətdən əlverişli bir
platforma meydana çıxdı. Bu dövrün Azərbaycan
ədəbiyyatının salnamələrinin bərpası və
"Molla Nəsrəddin" ədəbi məktəbinin Azərbaycan
mədəniyyətindəki roluna konseptual qiymət vermək
məhz İsa Həbibbəyliyə aiddir. Onun tədqiqatları digər türk xalqları,
xüsusən də tatarlarda baş verən tarixi və mədəni
proseslərin öyrənilməsinə dair yanaşmalarla səsləşir
və bəzi situasiyalarda onları qabaqlayır.
1985-ci ildə
alim ədəbiyyat nəzəriyyəsinə dair bir kitab nəşr
etdi: "Ədəbiyyat nəzəriyyəsi. (Bakı, 1985) Bununla belə, İsa Həbibbəyli ədəbiyyat
tarixi ilə bağlı əsərlərində həmişə
ədəbiyyat nəzəriyyəçisi kimi
çıxış edərək istiqaməti və cərəyanları,
növləri və janrları, Azərbaycan ədəbiyyatının
poetikasını nəzəri baxımdan öyrənmişdir.
Bu cür araşdırma obyektləri arasında ədəbi
proses, ədəbi cərəyanlar, novatorluq, ədəbiyyatda
lirizm, ədəbi növlər və janrlar, obrazlar və prototiplər
və bir çox başqa aktual məsələlər yer
alır. Belə yanaşma alimi yeni kəşflərə
aparır. Xüsusilə, satiranı
dördüncü növ kimi fərqləndirmək və Azərbaycan
ədəbiyyatında iddia olunan bu ədəbi növün
bir sıra janrlarını müəyyənləşdirmək
konsepsiyası ədəbi növlərin və janrların
genezisi və inkişafının sinkretizm dövründən
başlayaraq yenidən nəzərdən keçirilməsini
tələb edir.
İsa Həbibbəylinin elmi fəaliyyətinin daha bir
istiqamətini qeyd etmək istərdim. Bu, postsovet
reallıqlarında milli ədəbiyyatın tədqiq edilib
öyrənilməsi konsepsiyasının
formalaşmasıdır. Həmin elmi
yanaşma ədəbiyyatşünaslığın XX-XXI əsrlərin
sosioloji yanaşmasından qurtarması, milli ədəbiyyatın
bədii və estetik spesifikliyi baxımından özünəməxsus
daxili inkişaf qanunlarını nəzərə almaqla
öyrənilməsinin əsaslarının
axtarışında əksini tapmışdır. Tarixi gedişatın əsas prinsiplərini müəyyənləşdirmək
üçün əvvəlcə keçmiş SSRİ-nin
rus olmayan xalqlarının milli tarixi və ədəbi
prosesini yenidən nəzərdən keçirməyə
ehtiyac var idi. İsa Həbibbəyli mənsub
olduğu xalqın ədəbiyyatının azərbaycançılıq
meyarları ilə araşdırıb qiymətləndirməklə
milli ədəbiyyatların bu istiqamətdə öyrənilməsinin
yeni formatını müəyyən etmişdir.
İsa
Əkbər oğlunun bir çox əsərləri - həm
altmışıncıların novatorluğuna həsr olunmuş,
həm Səməd Vurğun ədəbi məktəbinin səciyyəvi
cəhətlərinə aid, həm də Məmməd Araz, Nəriman
Həsənzadə, Anar, Sabir Rüstəmxanlı, Kamal Abdulla
və başqalarının yaradıcılığı
haqqındakı təhlilləri əsas yeni elmi istiqamətləri
müəyyənləşdirməyə yönəldilmişdir.
O, XX əsr və XXI əsrin əvvəllərində ədəbiyyatı,
onun daxili məntiqini, milli bədii şüurun hərəkət
istiqamətlərini və dinamikasını dərindən dərk
edərək öyrənməklə, vahid Azərbaycan ədəbiyyatı
anlayışının formalaşması müstəvisində
ədəbiyyatı araşdırıb qiymətləndirir. Nəticədə milli ədəbiyyatın ümumi
tarixinə yeni yanaşmaların müəyyənləşdirilməsi
zərurətinə cavab verən "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin dövrləşdirilməsi konsepsiyası və onun
inkişaf mərhələləri" monoqrafiyası
(Bakı, 2019) işıq üzü görmüşdür.
Əslində, təqdim edilən monoqrafiya təkcə
Azərbaycan ədəbiyyatının dövrləşdirmə
anlayışının müəyyənləşdirilməsi
ilə deyil, həm də üzvi hissəsi kimi dünya
xalqları ədəbiyyatı kontekstində parlaq adlarla, əlamətdar
əsərlərlə zəngin olan türk xalqları ədəbiyyatının
inkişaf mərhələlərinin anlaşılmasında
pioner oldu. Monoqrafiyada materialın dərinliyi və genişliyi
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixini ümumiyyətlə
türk xalqlarının mədəniyyət tarixinə
çevirən bütövlüklə birləşdirilir.
Burada ilk dəfə təqdim olunan tarixi və ədəbi
ümumiləşdirmələrin düzgünlüyünə
"geri qaytarılmış" ədəbi abidələr
və antoloji xarakterli yeni nəşrlərin təhlili vasitəsilə
nail olunur.
Belə ki, qədim dövr (ibtidai cəmiyyətdən
VII əsrə qədər) və yazılı ədəbiyyatın
ortaq ümumtürk başlanğıcı (VII - X əsrlər)
ideya-bədii orijinallığı ilə qədim türk
sivilizasiyasının bədii təfəkkürü çərçivəsində
nəzərdən keçirilir. İntibah dövrünün Azərbaycan
ədəbiyyatı nümunəsindən (XI - XII əsrlər)
istifadə edərək, Azərbaycan ədəbiyyatında
renessansın səbəbləri yüksək elmi səviyyədə
ətraflı təhlil edilir: bu dövr Müsəlman
İntibah və Şərq İntibahı ilə
ümumtürk folkloru və mifoloji sintezi əsasında müəyyən
olunur. Orta əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatı
(XIII - XVI əsrlər) ana dilində ədəbiyyatın
yaranma dövrü kimi əsaslandırılır.
Xüsusi olaraq qeyd etməliyik ki, İsa Həbibbəyli
haqlı olaraq ilk dəfə formalaşan ədəbi cərəyanların
dinamikası ilə Azərbaycan ədəbiyyatının daha
da inkişaf edərək yeniləşdiyini
düşünür. Alimin fikrincə, XVI əsrdə Azərbaycanda
Şərq romantik ədəbiyyatı dövrü
tamamlanır. Onun qənaətinə
görə, növbəti tarixi-ədəbi mərhələnin
(XVII - XVIII əsrlərin ədəbiyyatı)
bütövlüyü erkən realizmin, XIX əsrdə isə
maarifçi realizmin formalaşmasına bağlıdır.
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə, o
cümlədən türk xalqları ədəbiyyatına belə
dinamik yanaşma ədəbi-tarixi proseslərin daha aydın və
konkret şəkildə qurulması üçün çox
vacibdir.
Alim maarifçi realizmi - "Azərbaycan ədəbiyyatının
lokomotivi" adlandırır və milli ədəbiyyatın
inkişafının növbəti mərhələsində
(tənqidi realizm və romantizm dövrü) (1890-1920-ci illər)
demokratik maarifçilik motivlərini, romantizmi və
sentimentalizmi ortaya qoyur. Sovet dövründə bir çox
türkdilli xalqların ədəbiyyatında maarifçiliyin
yalnız 1905-ci ilə qədər mövcud olduğu
düşünülürdü və bu münasibət ədəbi
prosesin öyrənilməsində bir çox səhvlərə
səbəb olurdu.
Sosialist realizm dövrünün (1920-1960) və
müvafiq ədəbi- ideoloji kanonların tədqiqi də nəzəri
düşüncə ilə, milli-mədəni şəxsiyyət
amillərini, janr, üslub və poetika problemlərini müəyyənləşdirməklə
aparılmışdır. Sovet dövründə Azərbaycan ədəbiyyatında
ideoloji əsərlərin az
olmasını vurğulayan alim, ön planda insan fəlsəfəsinin,
milli və ya tarixi problemlərin əks olunduğu
bütöv əsərləri ortaya çıxarır. Bu materialın təhlili və ümumiləşdirilməsi
tədqiqatçının bu dövrdə Azərbaycan ədəbiyyatında
genişmiqyaslı dəyişikliklərin başlaması qənaətinə
gəlməsinə əsas verir. Alim
doğru olaraq qeyd edir ki, artıq 1950-ci illərdə Azərbaycan
ədəbiyyatının altmışıncı illərdə
yaşanan avanqard dəyişmələrinin tendensiyaları
hiss olunmaqda idi.
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixindəki növbəti
mərhələni İsa Həbibbəyli "milli-mənəvi
özünüdərk və suverenlik idealları, modernizm
dövrü" adlandırır (1960-1990). Bu materialda o,
avanqard yazıçıların əsərlərinin əsasını
təşkil edən yeni hadisələrin bədii və
estetik mahiyyətini meydana qoyur. Oxşar meyillər: milli
kimliyi müəyyənləşdirmə proseslərinin
intensivləşməsi, sosialist realizmini dəyişdirməyin
yollarının axtarılması 1960-1980-ci illər tatar ədəbiyyatında
da müşahidə olunur. Bu dövrə tatar ədəbiyyatının
milli köklərə dönüş dövrü deyirik.
Əlavə
olaraq elm adamları XX əsrin əvvəllərindəki milli
tarixi və ədəbi proses nəzəriyyəsinin əvvəlki
ideoloji və mədəni əlamətlərinin yeniləşdirilməsi,
yeni ədəbi mexanizmlərin inkişafı ilə əlaqəli
bir keçid dövrünü də qeyd edirlər. Bu dövr
özündən sonra İsa Həbibbəylinin nəzəri
cəhətdən düzgün adlandırdığı kimi
"Müstəqillik dövrünün çoxmetodlu Azərbaycan
ədəbiyyatı"nı
doğurmuşdur. Müəllif müxtəlif bədii sistemlərin:
neorealizm, modernizm, postmodernizm, magik realizm elementlərinin birlikdə
yaşamasını və onların qarşılıqlı təsirini
düşündüyü postsovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafının əsas xüsusiyyətləri kimi kifayət
qədər dolğun və aydın elmi mənzərəsini
təqdim edir.
Beləliklə, "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin dövrləşdirmə konsepsiyası və
inkişaf mərhələləri" monoqrafiyası İsa
Həbibbəylinin indiyə qədər apardığı
bütün tədqiqatlarını özündə cəmləşdirmişdir. Nəzəri
tədqiqat ona milli ədəbiyyatı öyrənmək
üçün xüsusi vasitələr yaratmağa,
doğma ədəbiyyat tarixini elmi şəkildə öyrənməyə,
onun inkişafının ahəngdar bir sistemini yaratmağa
imkan vermişdir. Azərbaycan ədəbiyyatı
və bütün türkdilli ədəbiyyatlar monoqrafiyada
dünya mədəniyyətinin özünəməxsus
üzvi tərkib hissəsi kimi geniş miqyasda dəyərləndirilir.
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin
dövrləşdirmə konsepsiyası ümumiyyətlə
ortaq ədəbi və bədii dəyərləri sistematik
şəkildə dərk etmək yolu ilə türk
dünyası tarixinin əsas dövrləşdirmə modelini
yaratmağa zəmin hazırlayır.
Bu
nöqteyi-nəzərdən İsa Həbibbəyli 11 sentyabr
2019-cu ildə Kazanda "Müasir mərhələdə Milli
Ədəbiyyat: Elmi Anlayışlar və Fərziyyələr"
adlı dəyirmi masada
çıxış etdi. Onun sözləri: "Türk
xalqları ədəbiyyatının dövrləşdirilməsi
və inkişaf mərhələlərinin müəyyənləşdirilməsi
müasir dünyada qurulma və inkişaf üçün
perspektivlər açır - daha çox məhsuldar mədəni
və ədəbi əlaqələrin çoxəsrlik tarixi
və ədəbi ənənələrinə istinad etməklə"
Tatarıstan tərəfinin milli araşdırma mövzusunda
müzakirə mühitini yaratmaq istəklərinə
uyğundur. Regional təyyarədən bölgələrarası
(Volqa və Ural bölgələri) və daha sonra - beynəlxalq
məkana köçürən ədəbiyyat.
Qeyd etmək
lazımdır ki, Azərbaycanın özündə İsa Həbibbəylinin
təşəbbüsü ilə postsovet elmi məkanında ən
cəlbedici çoxşaxəli tədqiqat sahələrindən
biri təşkil olunmuşdur ki, bu da bir tərəfdən
humanitar, təbiət və texniki elmlər arasında
qarşılıqlı əlaqələrin inkişafına,
digər tərəfdən isə müxtəlif ölkələr
və xalqların elmi əlaqələrinin möhkəmləndirilməsinə
xidmət edir. Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası tərəfindən
Müstəqil Dövlətlər Birliyinə üzv dövlətlərin
Humanitar Əməkdaşlıq üzrə Dövlətlərarası
Fondu və Birgə Nüvə Tədqiqatları İnstitutu
(Dubna) ilə birlikdə 2013-cü ildən hər il keçirilən "Fizika və Lirika:
Dünya Təcrübəsi və Birlik ölkələrinin
elm və ədəbiyyatı həqiqətləri"
adlı beynəlxalq elmi seminardan bəhs edirik. Fənlərarası
inteqrasiyanın bu yeni modeli birgə beynəlxalq layihələrin
həyata keçirilməsinə təkan verir.
İsa Həbibbəyli türk xalqları ədəbiyyatının
öyrənilməsində böyük rol oynayır. Onun Füzuli, Nəvai,
Ç.Aytmatov və dünya ədəbiyyatının bir
çox görkəmli nümayəndələrinin əsərləri,
Mustafa Kamal Atatürkün, Heydər Əliyevin fəaliyyəti
ilə əlaqəli tədqiqatları, onun ictimai, mədəni,
həm də tarixi baxımdan fikirləri dünyagörüşünün
genişliyinə dəlalət edir.
Məqaləmiz bir insanın, alimin, dövlət xadiminin
həyat hekayəsi kimi düşünülmüşdü. Onun
keçdiyi və bir çoxunu arxasınca apardığı
yolun təsviri kimi. Onu məşhur edən
yol. Lakin milli humanitar və türk
xalqları elminin tarixi səhifələri ortaya
çıxdı. Göründüyü
kimi, sirr İsa Həbibbəylinin həyatı, fəaliyyəti,
elmi kəşfləri və uğurlarının bu mühit
ilə bağlı olmasındadır. Xarakterinin,
"mən"inin əsasını təşkil edən iti
ağlı, düşüncə genişliyi, nəcibliyi,
qayğıkeşliyi, həmişə obyektiv olmaq cəhdi,
ağıl və sadəliyi həyatında, uğur və
nailiyyətində əsas rol oynayır.
İsa Həbibbəyli
haqqında çox danışmaq və yazmaq olar... O
çox yönlüdür. Qoy Günün qəhrəmanına
müraciət həyatında yeni istiqamətlərin müqəddiməsi
kimi səslənsin. "Tatarıstanın akademik elmi ictimaiyyəti
adından sizə möhkəm cansağlığı, uzun
ömür, müqəddəs elm naminə məhsuldar və
yaradıcı fəaliyyət arzulayıram. Sizin böyük
elmə aparan yolunuz işinə həvəsli olan və əlbəttə,
öz yolunu açmaq istəyən gənclər
üçün bir nümunə, tarixin
başlanğıcı olacaqdır".
Daniya Zaqidullina
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.- 5 oktyabr.- S.6-7.