“Körpüsalanlar”ın Səriyyəsi
müasir baxış kontekstində
"Azərbaycan
kinosunda qadın obrazı" mövzusunda bir neçə ay
idi ki, geniş araşdırma edirdim. Araşdırmada cavab
tapmaq istədiyim əsas məsələlərdən biri -
milli kinomuzun qadına münasibətdə kişimərkəzçi
mövqeyinin səbəbləriydi. Mövzunun diktəsi ilə
məsələyə eyni zamanda sosrealizm ədəbiyyatının
və sovet ədəbi tənqidinin kontekstində baxmalı
oldum. Ədəbi tənqidçi Məsud Əlioğlunun
"Sevildən Saçlıya" (1962) adlı məqaləsini
oxuyanda (məqalədə M.F.Axundovun
yaradıcılığından başlamış 1950-ci illərin
bədii mətnlərinə qədər təsvir olunan
qadın obrazları təhlil edilir) bir neçə məqam
diqqətimi çəkdi. Bunlardan biri, müəllifin Mirzə
İbarhimovun "Mədinənin ürəyi" hekayəsi
ilə bağlı tənqidiydi: "Mədinə müasir əxlaqın
müsbət keyfiyyətlərini təmsil etməyən,
qeyri-sabit fikirli, zəif xarakterli, iradəsiz bir qadın surətidir.
Onun həyatla əlaqəsi olmayan mücərrəd
düşüncələrinin və saxta hisslərinin təsvirinə
həsr edilmiş səhifələr uzundur".
Hekayə ilə tanış
olmadığımdan onu tapıb oxudum. "Mədinənin
ürəyi" əksinə, səmimi hekayədir, əsərdə
fransız melodramlarının tonallığı var, müəllif
evli qadınla subay kişi arasındakı duyğusal
münasibətləri son dərəcə həssaslıqla
işləyib və peşəkar psixoloq kimi onların
davranışını, özlərinə belə utanaraq
etiraf etməkdə çətinlik çəkdikləri hissləri
araşdırıb. M.Əlioğlunun digər iradı
İlyas Əfəndiyevin "Körpüsalanlar"
romanında Səriyyə xarakteri ilə bağlıdır:
"Müəllifin "Körpüsalanlar" romanında Səriyyənin
ailə-əxlaq normalarının saflığını pozan
sərbəst hərəkətləri bizi narazı salır.
Səriyyə, nə müasir həyatla, nə də milli adət
və ənənələrlə bağlanan,
açıq-saçıq, ipə-sapa yatmayan, hərcayi bir
qızdır. Yazıçının sübuta yetirməyə
çalışdığı mülahizələrinin
yanlışlığı ondan irəli gəlmişdir ki, o,
Səriyyəni indiki qızlarımızın inkişaf
etmiş qabaqcıl bir surəti kimi ümumiləşdirməyə
çalışmışdır. Onun heç bir ciddi mənəvi
əsası olmadan ailəsini atmasını,
ölçüyə gəlməyən dözülməz hərəkətlərini
"ideal" və örnək kimi qələmə
vermişdir".
Öncə deyim ki, hər iki əsərdə
məni heyrətləndirən kişi müəlliflərin
qadının intim ərazisini dəqiq təsvir etmələri,
qadın qəlbini duymaq bacarığıdır. Ümumən
nə milli kinoda, nə də indi yaranmaqda olan ədəbiyyatda
qadın obrazlarının belə dərin təsviri yoxdur. Digər
tərəfdən, istər "Mədinənin ürəyi",
istər "Körpüsalanlar" "Azərbaycan dili
kasıb dildir" deyənlərə sərrast cavabdır. Hər
iki əsər dilimizin geniş imkanlarının olması
faktıdır.
Mövzuya qayıdaq. Doğrusu, məni
ən çox təəccübləndirən
M.Əlioğlunun adıçəkilən əsərlərə
peşəkar tənqidçi rakursundan yox, öz fərdi
xarakteri-mühafizəkar, kişimərkəzçi mövqedən
yanaşmasıydı. Sevilin həyat yolunu, seçimini dəstəkləyən
tənqidçi, nədənsə, İlyas Əfəndiyevin
"Körpüsalanlar" romanının qəhrəmanı
- vəzifəpərəst, qadını kişidən
aşağı statusda görən ərindən
boşanıb, yeni həyat quran Səriyyəni qəbul edə
bilmir. Üstəlik, tarixçi Cəmil Həsənli "Azərbaycanda
sovet liberalizmi" adlı kitabında (kitab 1959-69-cu illəri əhatə
edir, Xruşşovun yumşalma siyasəti nəticəsində
keçmiş SSRİ-də, həmiçinin ölkəmizdə
bütün sahələrdə gedən yenilikçi proseslər
araşdırılır) həmin dönəmin ədəbi
mühitinin təsvirini verən hissədə
"Körpüsalanlar"a qeyri-obyektiv, qeyri-peşəkar
mövqedən yanaşır (zəruri qeyd: kitabda "Səriyyə
məsələsinə" Azloqos.eu saytında
"Psevdointellektual söhbət" adlı videobloqumda bu məsələyə
ayrıca toxunmuşam).
Mövzumuza qayıdaq.
"Körpüsalanlar" romanı 1950-ci illərin sonunda
"Kommunist" qəzetində yayımlanır, oxucuların
marağına səbəb olur və eyni zamanda ədəbi tənqidi
iki qütbə bölür. Mərkəzi Komitənin
tapşırığı ilə "Kommunist" qəzetində
əsərin dərci yarımçıq kəsilir. Səbəb
də o göstərilir ki, romanın qəhrəmanı Səriyyə
əxlaq dəyərlərinin pozucusudur,
davranışlarında sərbəstdir, ərli ola-ola
başqasını sevir. Ancaq, nədənsə, Cəmil Həsənli
kitabında bu faktı - romanın çapının
qadağan olunmasını qeyd etməyi unudur. Həmin hissədə
tarixçi professor M.Əlioğlunun
"Körpüsalanları"nın tənqidinə tərəf
kimi çıxış edir. Cəmil müəllim yazır:
"Məqalə öz yenilikçi ruhu, milli mənəvi
qayəsi ilə seçilirdi. Əslində,
"Körpüsalanlar"ın əxlaqi qüsurları o qədər
çox idi ki, cəmiyyətə onu qəbul etdirmək ciddi
çətinliklərlə
qarşılaşmışdı. Bu roman həmin vaxt
çox məşhur idi və partiya orqanlarının
yazıçılarına müasir həyatdan yazmaq
çağırışına cavab verən ədəbi
nümunə kimi meydana çıxmışdı".
Məsud Əlioğlunun məqaləsinin
"Körpüsalanlar"a aid hissəsinin yenilikçi ruhla
əlaqəsi yoxdur, əksinə, tənqidçi qəhrəmanın
azad seçiminə qarşıdır və fikirləri
patriarxal düşüncəyə söykənir. Paradoks
ondadır, M.Əlioğlu məqaləsində Sevilin
seçimini dəstəkləsə də, Səriyyənin
seçiminə dözümsüzlük nümayiş etdirir.
Səriyyə obrazının konsepsiyası
o dövr ədəbiyyatı üçün tamamən
yeniydi və yanılmıramsa, bir ədəbi əsərin
yayımlanmasının yarıda saxlanaraq, qadağan
olunması sovetlərdən sonrakı ədəbiyyatımız
üçün ilk idi. Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra ədəbiyyatımızda
meydana gələn yeni qadın obrazları məişətdən,
avtoritar ailədən qoparılaraq ictimai-siyasi müstəvidə
təqdim olunur, ideoloji çərçivəyə
salınır. Səriyyə isə ideologiyadan
arınmış obrazdır, paternalist cəmiyyətimizə
sərt sillədir və həyata baxışları ilə
Sevildən daha cəsarətlidir. Məsələ ondadır
ki, azadlıqların olmadığı cəmiyyətdə
yaşayan Sevilin, onu alçaldan ərindən
ayrılmasına, müasirləşməsinə verilən bəraət
bizim patriarxal mühiti qıcıqlandırmır.
Çünki onun seçimi obyektiv reallıqdan doğur və
bu, həm də ideoloji təbliğatın bir hissəsiydi. Səriyyə
isə artıq qadın haqlarının
tanındığı cəmiyyətdə yaşayır,
xoşbəxt olmaq üçün hər cür imkanları
var, əri Adil onu sevir, qayğısına qalır. Cəmiyyət
üçün təbii sual səslənir: Bundan başqa
qadına nə lazımdır ki?! "Azərbaycan kinosunda qadın
obrazı" araşdırmamdan bir abzası dəyişmədən
bura yerləşdirməyi uyğun bilirəm: "İkinci pərdə"
(rejissor Emil Quliyev) və "Əzizim Fellini" (rejissor Cavid
Təvəkkül) filmlərində kişilərin
qadının xəyanətinə ilk reaksiyaları onları
maddi dəyərləndirmə zəminində olur: "Nəyin
çatmırdı? İstədiyin hər şeyi
alırdım axı". Milli kinematoqrafiyanın qadın
mövzusu ilə qırılma nöqtəsi də məhz
burda baş verir: qadını namusla, ailə sədaqətinin
vacibliyi ilə yükləyən kinomuz qadının daxili
dünyasına varmağı, mənəvi-ruhi böhran,
ekzistensial boşluq yaşamasını, nədənsə,
unudur".
Mental mədəniyyətimizi nəzərə
alsaq, hər cür xoşbəxtliyi olan Səriyyənin ərindən
ayrılmaq istəyi, maksimallığı, ruhi azadlığa
can atması mübahisə doğurmaya bilməzdi.
Çünki bizim təsəvvürümüzdəki xoşbəxtlik
anlayışı doqmatikdir, məhduddur və bu
anlayış maddiyyatla, məişət
rahatlığıyla çərçivələnib. Səriyyənin
isə xoşbəxtlik anlayışı fərqliydi.
İlyas Əfəndiyev məhz bu qəlibi dağıdır
ki, həyat və fərd sosrealizm düşüncəsində
olduğu kimi birqatlı, sadə deyil, insan təbiəti
mürəkkəbdir, təcrübələr, münasibətlər
müxtəlifdir və müəllif Səriyyənin
simasında ənənəvi ailə modeli xoşbəxtliyinə
alternativ olan bir xoşbəxtlik anlayışından
danışır. Yuxarıda dediyim kimi, Səriyyə əlxaq
pozucusu kimi dəyərləndirilir. Montenin dili ilə desək,
əxlaq coğrafi anlayışdır, lokaldır və əxlaqın
mənəvi dəyərlərlə əlaqəsi yoxdur. Mənəvi
dəyərlər isə milli yox, bəşəridir. Səriyyə
çoxluğun, mühitin saxta əxlaq dəyərlərinə
meydan oxuyan, axına qarşı getməyi bacaran, yüksək
mənəvi dəyərləri olan qadındır. İlyas
Əfəndiyev Səriyyə obrazı ilə bu gün də
müasir olan yeni qadın personajını (yeri gəlmişkən,
şahidiyəm ki, indinin gənc nəsil qızları
üçün Səriyyə sevilən obrazdır) gətirdi
və o, sonrakı dövr ədəbiyyatında
yaranmış, fərqli qadın obrazlarının sələfi
kimi çıxış edir. Ona görə
"Körpüsalanlar" Cəmil müəllimin dediyi kimi,
qətiyyən ideoloji əsər deyil. Romanda quruculuq, istehsalat
fondur, əsasən Səriyyənin daxili dünyası, əriylə
münasibətlərindəki mürəkkəblik
qabardılır.
Bir qayda olaraq, bizdə
qadınların hansısa fikirləri kişiləri narazı
salanda orta statistik azərbaycanlıdan tutmuş
intellektualına qədər əksər kişilər Azərbaycan
qadınının namusunun müqəddəsliyi kimi mücərrəd,
saxta məfhumu önə çəkir və bununla da ictimai düşüncəni
manipulyasiya etməyə çalışırlar. İ.Əfəndiyev
isə Səriyyə obrazı ilə qadını dar, əyalət
düşüncəsinə söykənən namus çərçivəsindən
çıxararaq manipulyasiyadan imtina edir və qadına sevmədiyi
kişidən ayrılmaq, özünü mənəvi
deqradasiyadan xilas etmək, özü olmaq, öz
anlayışındakı xoşbəxtliyin ardınca getməsi
kimi yeni, mühüm azadlıqları tanıyır.
Sevda
Sultanova
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.- 5 oktyabr. S. 9.