Yaradıcı mütəfəkkir
- Həsən bəy Zərdabi
Bu gün Rusiyada
müstəqil Azərbaycan
fenomeni haqqında çox danışılır
və yazılır. Ölkə inkişaf
edir, MDB dövlətləri
arasında ümumi daxili məhsulun həcminə görə qabaqcıl yerlərdən
birini tutur. Respublikada çoxsaylı
tikinti-quruculuq işləri
həyata keçirilir,
bu sayədə qədim, müasir, hətta gələcək
memarlığın harmoniyasını
özündə əks
etdirən Bakı şəhərinin siması
dəyişir, neft hasilatı və emalı sahələri yeniləşir, ölkənin
beynəlxalq nüfuzu
güclənir, irimiqyaslı
siyasi, mədəni-maarifçilik
tədbirləri, idman
yarışları təşkil
olunur.
Lakin güclü
təəssürat doğuran
bu fenomenin kölgədə qalan, o qədər də nəzərə çarpmayan
bir tərkib hissəsi də var.
Bu, xalqın mənəvi,
yaradıcı gücünün
canlanması, onun yeni intellektual elitasının doğuşu
və təşəkkülüdür. Son illər Azərbaycanda dəfələrlə olmuş,
müxtəlif akademik
və tamamilə qeyri-akademik yığıncaqlarda,
simpoziumlarda, diskussiyalarda
iştirak etmişəm.
Məni iki şey heyran edib: birincisi, münasibətlərin sərbəstliyi
və sadəliyi, məlumat və ümumiləşdirmələrin yeniliyi və dərinliyi, adətən,
bu tipli mühafizəkar yığıncaqlara
xas ab-havanın gərginliyi və canlılığı; ikincisi
isə, həmin yüksək səviyyəli
tədbirlərin şəhər
sakinlərində doğurduğu
böyük maraq. Adətən
"sadə" adlandırdığımız
xalq arasında istənilən insan bənzərsiz olsa da, təbiətdə
"əsas" xalq mövcud deyil.
Bir yazıçının
yubileyində çıxış
etmək üçün
gəlmişdim. Tədbir Bakının baş
teatrında təşkil
olunmuşdu və doğrusunu deyim ki, əgər məni qarşılayıb
müşayiət edənlərin
köməyi olmasaydı,
teatrın qapılarından
içəri keçə
bilməyəcəkdim. Adam əlindən iynə atsaydın, yerə düşməzdi,
indi gəl baş aç görüm, bunların arasında sadəsi hansıdır, mürəkkəbi
hansı. Pilləkənlər, hətta teatrın qarşısındakı meydança
da dolu idi.
Təşkilatçılar dolub-daşan zaldan
küçəyə də
canlı yayım vermək məcburiyyətində
qaldılar.
O zaman mən çıxışımda dedim
ki, öz sənətkarlarına, intellektuallarına
bu dəyəri verən, onu alqışlayan xalq böyük və əbədidir.
Bu gün isə əlavə edim: bəlkə də, daha çox
sənətkarın şəxsiyyətinə
deyil, yaradıcılığın
və hətta həyatın özünün
təməlində dayanan
sözə meyil edən bir xalqdır
azərbaycanlılar.
Sözə dəyər vermək - mədəniyyətə və
mənəviyyata bağlı
olmaqdır. Mənə elə gəlir
ki, hazırda çağdaş və yeniləşmiş Azərbaycanda
müşahidə olunan
bu aşkar meyil bir çox
hallarda onu dünya arenasına çıxaran təkanverici
gücdür.
Doğma söz, doğma tarix istənilən xalqı, xüsusilə də, Azərbaycan xalqı kimi başı bəlalar çəkmiş, tarixən
parçalanmış (həm
də təkcə Qarabağla yox), hətta qismən pərən-pərən düşmüş
bir milləti qidalandıran tükənməz
çeşmədir.
Sona Vəliyevanın
kitabı bu çağdaş yaradıcı
və milli tendensiyaya ipək saplarla, harmonik ilmələrlə hörülür. Müəllif öz əsərinə Həsən bəy Məlikovu, Zərdabini qəhrəman seçməklə
çox cəsarətli
addım atmış və bununla kitabı xeyli maraqlı etmişdir.
Həsən bəy əfsanəvi,
daxilən dramatik, azərbaycanlıların bir
çox həyat və tale kolliziyalarını,
hətta dünyanın
ayrı-ayrı hissələrini
özündə birləşdirən
obrazdır. O, Zaqafqaziyanın
ən ucqar yerindən olsa da, Moskvada parlaq
ali təhsil
alıb. Həm də adi deyil, fizika-riyaziyyat kimi önəmli bir fakültədə oxuyaraq, universitet rektoru, məşhur
professor Sergey Solovyovun sevimli
tələbələrindən birinə çevrilib.
O, daim hərəkətdə
olan bir obrazdır. Universiteti fərqlənmə diplomu ilə bitirsə də, orada qalıb müəllim işləmək
təklifini qəbul etmir, xalqı qarşısındakı vəzifə
borcunu yerinə yetirmək üçün
yenidən doğulduğu
əyalətə, ucqar
kəndə qayıdır.
Parlaq alim, demək olar ki, "göy adamı" olan Həsən bəy tərəqqinin qara fəhləsinə, bu gün "sosial ədalət" adlandırılan missiya daşıyıcısına çevrilir.
Müəllif onun ilkin həyat yolunu, demək olar ki, ana
diqqəti, hətta ana qorxusu ilə
izləyir: göy üzündən insanlar arasına - insanlıq naminə. Mərz nəzarətçisi - məgər yer üzündə hər kəs bu və
ya digər formada bu işlə
məşğul olmur?
Xüsusilə də, Qafqazın
bərəkətli və
balaca torpaq sahələrində vəziyyət
məhkəmələrdəki torpaq davalarından daha gərgin, hətta faciəvi deyilmi? Zəiflərin və məzlumların
maraqlarını qorumaq
üçün sağlamlığı,
hətta həyatı
ilə riskə gedən hakim. Müəllim.
Sona Vəliyeva
avtobioqrafik roman qanunlarına
ciddi əməl edərək, öz qəhrəmanını müəllimliyə
doğru aparır, zirvəyə yüksəldir.
Müəllif bu qeyri-adi tarixi
şəxsiyyətin həyatının
təsvirinə son dərəcə
yaradıcı yanaşmış,
onu öz istedadının işığında
canlandırmışdır. Yaradıcı və gərgin zəhmət nəticəsində
ərsəyə gələn
roman "İşığa gedən yol" adlanır. İşığa gedən yol
isə, Vəliyevaya görə, elə dərinliyə gedən yoldur. Diqqət edin: müəllifin təsvir etdiyi dövrdə Rusiyada da mənəvi borcunu dərk edən ziyalılar arasında xalqı maarifləndirmək, onu işığa, yaxşılığa,
xeyir əməllərə,
insan kimi yaşamağa, ən nəhayət, əsl insan olmağa səsləmək üçün
"xalqın içərisinə
getmək" meyli güclü idi. Müəllifin fikrincə,
müasir Azərbaycan
mədəniyyətinin banilərindən
birinin parlaq gələcəyi məhz
insanlara praktiki maarifçilik xidməti göstərmək, ictimai
işlərdə yardım
etmək təməli
üzərində qurulub.
Bəli, müəllif qəhrəman
və zaman seçimində olduqca cəsur davranıb. XIX yüzilin sonu, XX əsrin əvvəlləri.
Zaqafqaziya Klondaykının neft və iqtisadiyyat
bumu, eyni zamanda cəmiyyətin və xalqın dəhşətli dərəcədə
təbəqələşməsi. Bunlarla yanaşı, xalqın yenidən doğuluşu, milli özünüdərkin
təşəkkülü. Romanda o illər Azərbaycanının həyat
mənzərələri, yeni
milli, müəyyən
dərəcədə "xalqçı" ziyalıların
meydana çıxması,
adları bu gün də yaşayan və müqəddəsləşən o zamankı milli-mənəvi
rəhbərlərin xarakterləri,
durumları və formalaşmaları şərqsayağı,
koloritli, duzlu təsvir olunub. Yeri gəlmişkən, təhkiyə
avtobioqrafik-tarixi ənənələrə
nə qədər uyğun olsa da, romanda bir
çox nəsnələr
günümüzlə səsləşir,
gələcəyə işıq
salır - həm də təkcə Azərbaycanda yox.
Roman təmkinli, eyni
zamanda canlı məişət elementlərindən,
atalar sözlərindən,
sadə və müdrik xalq deyimlərindən istifadə
olunaraq səmimi bir üslubda qələmə alınıb. Müəllifin doğma təbiəti, xalq həyatını ağızlardan eşitmədiyi
əsərdən aydın
görünür. Roman
nəsr ədəbi növündə yazılsa
da, incə poetik çalarlar, əlvan naxışlarla zəngindir. Elə həyatımızın
nəsrində olduğu
kimi.
Romanda Qafqazda hər zaman aktual olan etnik
və millətlərarası
problemlər də öz əksini tapmışdır. Azərbaycanlı
tələbə Həsən
Məlikovla Moskva Universitetinin digər tələbəsi, eyni zamanda onun rektorunın
qızı Vera Solovyova
arasındakı ilk, qarşılıqlı
və uğursuz məhəbbət kolliziyası
çox gözəl təsvir olunub: əsərin qəhrəmanı
bu sevginin xatirəsini və ağrısını ömrünün
sonunacan unutmur. Bu sevgi də,
aralarında dünya şöhrətli İlya
Meçnikovun da olduğu görkəmli alimlərlə dostluq kimi, Həsən bəyin Rusiyadakı bütün yaxşı, gözəl şeylərə
münasibətinin formalaşmasında
böyük rol oynayır.
Müəllif, günümüzün hadisələrinə
də biganə qalmamış, Qarabağ faciəsinə münasibətini
bildirmişdir. Amma burada publisistika
üstün gəlir və romanın başlıca, ən güclü tərkib hissəsinə çevrilir.
Müəllif istədiyini düşünməkdə
və yazmaqda azaddır. Xüsusilə də, danışmaq
üçün obyektiv
əsaslar olanda.
"Xudojestvennaya literatura" nəşriyyatı son bir
neçə ildir ki, bir qrup
alimin (Q.Mamulia, R.Abutalıbov, İ.Atakişiyev),
eyni zamanda Heydər Əliyev Fondunun fəal iştirakı ilə
"Pars arxivi" çoxcildliyini
nəşr edir. Buraya ötən yüzilin
20-30-cu illərində Azərbaycanın
müstəqil olacağını
qabaqcadan xəbər verən əzmkar və müdrik ictimai xadim Əlimərdan
bəy Topçubaşinin
məktubları, gündəlikləri,
xatirələri, düşüncələri
də daxildir. Onun epistolyar mirası şəxsən mənim üçün yeni bir kəşfdir. Sona Vəliyevanın romanından
isə məmnuniyyətlə
öyrəndim ki, Ə.Topçubaşi, sən
demə, Həsən bəy Məlikovun kürəkəni imiş.
Bir-birinə layiq olan müəllim və tələbə: dövrlər, dərin düşüncələr və
insan fədakarlığı
arasındakı rabitə
qırılmazdır.
Georgi Pryaxin.
Georgi Pryaxin - akademik, Rus dili
və Ədəbiyyatı
Akademiyasının vitse-prezidenti,
Rusiya Yazıçılar
İttifaqının katibi
Nadir Qocabəyli: Tərcümə edən
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.- 5 oktyabr.- S.24.