Klassik filoloji irs müasir ədəbiyyatşünaslıq
kontekstində, yaxud qədim mətnlərin həniri
Bəzən
klassik dövr söz adamından bəhs edərkən filoloji
düşüncədə ani tərəddüd yaranır və
bu bir anlıq çaşqınlıq illərlə
sürür; məsələn, bizə elə gəlir ki, Orta
əsrlər şairini belə deyək, filosof kimi təqdim edəndə
onun masştabı, böyüklüyü, əzəməti
boyaboy görünəcək və bu təsadüfdə biz həmin
şairi bütün nöqtələri ilə görəcəyik,
amma nəticə tərsinə alınır: biz heç nə
görmürük, metod elə seçilib ki, bu təsadüfdə
şair də, filosof da "oyundan kənarda" qalır. Axı, əgər şair şairdirsə, onu
ayrıca filosof kimi incələməyin nə mənası
var? Hər şey axı şair adlı, poeziya adlı mətndədir...
Bu da var, bəzi tədqiqatçılar təsəvvüf
terminologiyasından "əbcəd üsulu" kimi istifadə
edirlər, yəni baxırsan, Füzulini həmin o riyazi əbcədlə
yaxşı da araşdırır, ancaq... Məni candan usandırdı//cəfadan
yar usanmazmı // Fələklər yandı
ahımdan//muradım şəmi yanmazmı... kimi, həm də:
Sorun kim bu nə sevdadır, bu sevdadan usanmazmı... kimi
iddiasız, şərh tələb etməyən, ancaq
çox mükəmməl "eşq düsturu" və
onun içindəki dünyanı bürüyən gözəllik...
unudulur.
Böyük filoloq və ədəbiyyatşünas
şübhəsiz ki, elmi düşüncənin
masştabı ilə seçilir. Keçən əsrin
50, 60 və 70-ci illər Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
sərhədləri, potensial və nəzəri ümumiləşdirmə
çərçivəsi bir neçə şəxsiyyətin
yaradıcılığı ilə bəllənir.
İllər keçir, zaman dəyişir, adıçəkilən
böyük masştablı düşüncə
özünün adi gözlə görünməyən mahiyyəti
sayəsində dərhal dəyişən zamanın nəbzini
tutur və onu özünə uyğunlaşdırır. Bu tipli düşüncə
sahibləri yer üzündə barmaqla sayılan qədər
olur, məhz bunun sayəsində hər dəfə preroqativlər
dəyişəndə, lap elə yolu, istiqamətini dəyişəndə
elmi düşüncədə həmin böyük
filoloqların qoyduğu izlər, onların
"damğası" və möhürü üzə
çıxır. Zaman keçdikcə dünyada modalar kimi
"izmlər", nəzəri postulatlar, paradiqmalar da dəyişir,
yaşayır, əsl mahiyyətini zamanın nəfəsinə
verdikdən sonra sıradan çıxır, tarixə
çevrilir; hər "izm" və nəzəri postulat
keçmişin düşüncə tərzindən təkcə
terminoloji bazası ilə fərqlənməyəndə
oxuduğumuz, nəsillərin mütaliə etdiyi klassik əsərlərin,
bədii mətnlərin mahiyyəti ilə bağlı
çoxsaylı suallar yaranır. Bu qəliz
suallar klassik və müasir ədbi irsi yenidən oxumaq zərurətini
yaradır. Bu zərurət, yəni bədii
mətnlərə dəfələrlə, zamanların
döngəsində yenidən qayıtmaq şövqü elə
bu böyük alimlərin zəkası, onun zamanla
açılan qatları sayəsində baş verir.
Bir alimin,
filoloqun nə qədər əsəri (fundamental, yaxud adi...)
çap edilsə də, zaman keçdikcə bunların
hamısı bir nöqtənin ətrafında birləşir,
bir mətnə çevrilir, həmin əsərlərin
içində yad, "xaric" təsiri bağışlayan
mətnlər yazıldıqları zamanın vadisində
ilişib qalır, həmin nöqtənin deyil, öz oxu ətrafında
fırlanır və içindəki sözlər tükənən
kimi sakit, ətalətli vəziyyətə keçir. Təsəvvür
edin, Firidun bəy Köçərlidən üzü bəri
Məhəmməd Füzuli haqqında nə qədər tədqiqat
qələmə alınıb, zaman keçdikcə bu filoloji
xassəli mətnlərin bir çoxu, bəlkə də
böyük əksəriyyəti əsl mənanı
tutmadıqlarına görə həmin vadidə ilişib
qalıb, ümumi sözlərə çevrilib, ancaq
Füzuli yaradıcılığının mahiyyətinə
yaxınlaşa bilən əsərlər zamanı həmişə
ötüb-keçən, onu özüylə bir hərəkət
etdirən nöqtənin ətrafına
yığışıb. Üstəlik, nəzərə
alaq ki, M.Füzuli haqqında müasir və ultra-müasir
metodlarla tədqiqatlar da qələmə alınıb,
özü də təkcə bizdə yox, bütün
dünyada.
Məsələn,
Məmməd Cəfər Cəfərovun keçən əsrin
əllinci illərində qələmə aldığı
"Füzuli düşünür" məqaləsinin ilk sətirlərinə
diqqət edin: "Füzulidən sonra dörd yüz ildir ki,
Azərbaycan şeiri tərəqqi edir, yeni fikirlər, bədii
ifadələrlə zənginləşir. Lakin
Füzuli şeiri köhnəlmir, öz təzəliyini, təravətini
itirmir, hər hansı dövrdə olur-olsun, Azərbaycan
şeirini Füzulisiz təsəvvür etmək mümkün
deyil".
Məqaləni
oxuduqca yuxarıdakı sitatın içindəki məna, daha
doğrusu, qoyulan sual (...Füzuli şeiri köhnəlmir...)
açılır, həm də bizim indiki təsəvvürlərimizlə
çarpazlaşaraq açılır, yəni biz onu oxuyanda,
təbii olaraq, beynimizdəki yeni ideya və fikirlərlə
ona qarşı durmalı oluruq, müəllif qeyd edir ki,
Füzulinin diri qalması, köhnəlməməsi təkcə
özündən sonra gələn ədəbi nəsillərə,
düşüncə tərzinə təsiri ilə məhdudlaşmır
və... "Füzulini yaşadan sözün
geniş mənasında xalq olmuşdur". Daha sonra müəllif həmin "xalq məhəbbətinin"
parametrlərindən söz açır, yəni filoloji
çərçivədən uzaqlaşır, daha doğrusu,
bədii mətni xalqın əsərlər boyunca necə
oxuması anlamına münasibətdə araşdırır.
Alimin məqalə boyunca istinad etdiyi nöqtələr
təkəmseyrək olsa da, dəqiq seçilib və bunlar
Füzulinin həm idrak aləmini, onun masştabını
müəyyənləşdirməyə, həm də
şeirinin, Füzuli lirikasının ən qabarıq cəhətlərini
ayırd etməyə imkan yaradır. Bizim münasibətdə
əsas məqam, yəni alimin mətni ilə fikrən
mübahisələrin, zəruri toqquşma və fərqli
mülahizələrin kontekstində yaranan obrazı incələməkdir,
inamımıza görə, Məmməd Cəfər müəllimin
nə yazdığı ilə nə yazmaq istəməsi,
ancaq zamanın saxlancından çıxa bilməyən
"yazıları" məhz modern, müasir təfəkkür
kontekstində açılır, bizə qoşulur, hətta
bizim yazılarımızla da mübahisə aparır. Fikrimizcə, hər hansı böyük alimin
missiyası və düşüncə genişliyi məhz
bundan ibarətdir. Alim yazırdı: "...Feodal
dünyasında hökm sürən dini ideyaların tutqun,
qaranlıq səmasında Füzuli üzünü əql-idrak
günəşinə doğru çevirmiş, çox yerdə
eşq adlandırdığı bu əql-idrak günəşində
qızınmış, özünün dönə-dönə
qeyd etdiyi kimi, bu eşqin parlaq şüalarından mərifət
hasil etmiş, zahirdə eşq-məhəbbət, əslində
isə zamanına görə elmi bir
dünyagörüşü olan ölməz eşq
dastanını yaratmış, bu aşiqanə məhəbbət
dastanı ilə də səadətin və ədalətin
yolunu nurlandırmağa, sağır göylərə
sığınmış olan məhkum insana
bacardığı qədər həqiqəti deməyə
çalışmışdır". Yəni
burda bizim təklif etdiyimiz "oxu variantı"
hansıdır, mahiyyəti nədən ibarətdir?
Fikrimizcə, şair hansı dövrdə
yaşayır-yaşasın, həqiqəti deməyə
çalışmır, belə olsaydı, yazdığı,
xəyalından süzülən nəsnənin bədii mətn
forması almasına da ehtiyac qalmazdı, şair istənilən
halda, söhbət "xəyal məhsulundan" getdiyi
üçün birbaşa və sövq-təbii nəfəsinə
gələn duyumları sözə çevirib nələrəsə
işarə edir, özü də söhbət Füzuli kimi
heç bir təriqətin məkanında ayaq saxlamadan
keçmiş "xalis şairdən" gedirsə... Bu
fikirlər, müasir filoloji fikirdən hasil olan digər
mülahizələr böyük alimin məhz bədii mətni
incələməsində meydana çıxır,
görürük ki, məsələn, Məmməd Cəfər
müəllimin mətni, əslində, bizim
düşündüyümüz kimi tək qatlı deyil,
üst-üstə yığılmış laylardan ibarətdir,
burada həm klassik ülgülərə, həm də
müasir dövrün düşüncə tərzinə yer,
məkan mövcuddur. Məmməd Cəfər
müəllimin tutduğu bir məqam, Füzulini şair edən,
sözün böyük mənasında "tərəddüd
aşırımları" onun yaradıcılığı
və ədəbi şəxsiyyətinin formalaşmasında
mühüm rol oynamışdır. Böyük
şairin şəxsiyyəti və naturasındakı unikal
bir cəhət, rastlandığı, aləmi başına
götürən məslək və təriqətlərdən
yan keçmək, onlarla mübahisədə nəyinsə təsiri
altına düşmədən xalis qəlb şairi olmaq
inadı Füzulinin obrazında ən qiymətli aspektlərdən
birincisidir.
Ey
Füzuli, özünü guşənişin et,
xümi-meytək,
Ola nagah olasan kaşifi-ərari həqiqət.
Yaxud:
Dərdü
möhnət torudur dairəsi dünyanın,
Oldur arif ki, belə dairədən oldu kənar.
Yəni
dairədən kənar olub möhnətə düşməmək,
təriqət və fikir cərəyanlarının toruna düşüb
şair varlığını itirməmək
duyğusu onun yaradıcılığından
qırmızı xətlə keçir və filoloqun da ilk
olaraq sezdiyi cəhət məhz budur. Yəni alimlə
mübahisədə belə bir fikir də hasil olur ki,
Füzuli klassik olduğu qədər də müasirdir, unikal
dərəcədə modern poetik düşüncə
sahibidir, yəni Füzulinin böyüklüyü filoloqun
dediyi kimi, "o, insanı, insan mənəviyyatını,
şüurları, zövqləri Orta əsrin hakim, ənənəvi
qənaətləri, zehniyyətləri, puç etiqadları
çərçivəsindən xilas etməyə can
atmış, zamanın hakim ideyalarını və feodal
münasibətlərini cəsarətlə ittiham etmiş, bu
fikirləri ilə də özündən əvvəlki Azərbaycanın
və ümumiyyətlə, Şərqin böyük mütəfəkkir
şairlərinin davamçılarından biri
olmuşdur". Ancaq bu fikir müasir filoloji təfəkkürdə
özünə yer alan ideyalarla
toqquşmada yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, yeni layların
üstünün açılmasına səbəb olur, yəni
"xalis şairin" obrazını yaradan, ilk növbədə,
onun dünya və gerçəkliyə qarşı durmasındadır,
zamanı ötüb-keçməsindədir. Əgər
Füzuli, belə deyək, sufi və təsəvvüf
xəttinə qarşı da ironiya ilə yanaşmasaydı, yəni
tam olaraq həmin və digər cərəyanların qəlibinə
sığmış olsaydı, yuxarıda qeyd edilən
inadını gerçəkləşdirə bilməzdi. Həm də onun qəzəllərində
dünyanın ilkin çağında yaranmış mətnlərin
"həniri" hiss edilir, sanki böyük şair
yazmır, qələmi o qədim mətnin üstüylə gəzdirib,
bu səbəbdən Füzuli mətnləri həm çox qədimdir,
həm də müasir, bəlkə də ultra-müasir; bu mətnləri
oxuyanda bizdə belə bir təəssürat yaranır: ...
hansısa bir qədim əlyazmanın sətirlərinin
üstüylə yazırsan, bir ömür bir an kimidi burda,
ya da bir ah kimi... Hesab eləyirsən ki, bax bu misradan
sürüşsən, ömür bitəcək...
Müəllif özündən əvvəl Füzuli
haqqında yazan digər müəlliflərin əsərlərinə
də istinad edir, onlara tənqidi yanaşır. Onun belə bir
yanaşması doğrudan çox maraqlıdır, deyək
ki, "Leyli və Məcnun" poemasının son fəslində
yer alan eşq məvhumu Füzulini izah
etdiyi qədər də onu məhdudlaşdırır, yəni
qəlb şairi Füzulinin obrazının tamamlanması tam
başqa elmi metodlarla açıqlanmalıdır. Bu tezis - Füzuliyə ən müasir elmi-filoloji
metodlarla yanaşma ehtiyacı Məmməd Cəfər müəllimin
hələ keçən əsrin 50-ci illərinin
sonlarında yazdığı məqaləsində qabarıq
şəkildə mövcuddur. Alimin
Köprülüzadə və İsmayıl Hikmətin
Füzulinin eşq anlayışına tənqidi
yanaşması da maraqlıdır. "Füzuli təvəkküldə
dərin bir ilahi zövq duyan şairdir...".
Üstündən illər keçəndən sonra həm
Köprülüzadə, İsmayıl Hikmət, Bəkir
Çobanzadə və xüsusən də Məmməd Cəfər
müəllimin Füzulinin eşq anlayışına
münasibətləri, daha sonralar Mir Cəlal Paşayevin
böyük qəlb şairinin eşq anlayışına
münasibəti necə deyərlər, Füzulinin
özünün əsərləri ilə müqayisədə
"aydınlaşmış", onları nə dərəcədə
izah edib-edə bilməmələri bir kontekstin ətrafına
yığışmışdır. Hasil olan mənzərə
bir əsr ərzində aparılan tədqiqatların bədii
mətnlərə münasibətində nəyin səhv, nəyin
doğru olduğunu aşkarlayır. Bu
alimləri, o cümlədən Gölpınarlı və
A.Qaraxanı tərəddüdlərə sövq edən təkcə
təriqət, ilahiyyat, sufilik, təsəvvüf
ideyalarının mahiyyətinə varmaq, bunu Füzulinin bədii
düşüncəsi ilə əlaqələndirmək
problemi deyildir. Əsas məsələ bədii
mətnin araşdırılmasında şairin
obrazının "yaddan
çıxarılmasıdır". Yəni şair,
onun qəlbi, naturası... bir maqnit sahəsidir, elə bir cazibə
sahəsi ki, qəlbinə, xəyalına yaxın olan (dərman
olan...) nə varsa özünə çəkir,
özününküləşdirir, yəni hansı əsrdə
yaşamasından, hansı fikir cərəyanlarına
yaxın və ya uzaq olmasına rəğmən, əsas məqam
üslubi başlanğıcdır, daha doğrusu, onun ədəbi
şəxsiyyətinin diktəsidir. Diqqət edin:
"Üslub yazıçının ədəbiyyata
münasibətdə seçim və refleksiya aktı yox, bir
az da özündə şey olan şəxsi
başlanğıcıdır. Üslub ədəbi
mərasimdə xüsusi hüquqlarla çxış edir, o,
yazıçının fərdi mifologiyasının dərinliklərindən
baş qaldırır və onun məsuliyyətinin sərhədlərindən
kənarda çiçəkləyir." Məhəmməd
Füzulinin fərdi mifologiyasının dərinliklərini
"ölçə" bilmək üçün bu məqam
- yəni şairin gerçəklik və dünya ilə
müxalifətdə olması ideyası əsas
götürülməlidir, onun dünyəvi, yaxud sufi
eşqi tərənnüm etməsi məsələsi bu məqamda
filoloji təfəkkürün sərhədlərindən kənarda
görünür və Məmməd Cəfər müəllim
də bunu qeyd edir. Şəxsi
başlanğıc, yəni üslubi məqam şairin
içindəki gizli materiyanın səsidir, bu səs-zərurətdir,
sözün konkret mənasında şair, Rolan Bart demişkən,
"varlıqla kənar dünyanın sərhədində
doğulur". Daha doğrusu,
"üslub - qəribə inkişaf fenomenidir, şəxsiyyətin
üzvü keyfiyyətlərindən kənarda meydana gələn
bir nəsnədir". Ona görə də, üslubun
işarə etdiyi bütün şeylər dərinlərdə,
ənginliklərdə yerləşir, bu məsələni
sufidir / sufi deyildir oppozisiyası ilə
izah və həll etmək mümkün deyildir. Məmməd Cəfər
müəllim yazır: "Məsələn, Füzuliyə
heç bir zaman sufi demək olmaz, - deyən
A.Gölpınarlı ikinci tərəfdən "Leyli və
Məcnun" əsərini sufiyanə eşqi tərənnüm
edən bir əsər adlandırır və belə hesab edir
ki, bu əsərdəki sufi ideyalar da Nizaminin təsiridir. O, hətta
Füzulinin qəzəllərində də sufiyanə eşq
axtarır". Qeyd edək ki, tədqiqatçı
bədii mətnlə işlərkən, onu
araşdırdığı zaman o məkanda istədiyi nəsnəni
axtarmaq haqqına malikdir, bir şərtlə ki, bu
araşdırma və axtarışın kritik məqamında
müəllif özü ilə də mübahisəyə girməyi
unutmasın, yəni fikirlərini bədii mətnə zorla və
ya assosiativ qaydada müncər etməsin. Filoloji
təcrübəyə görə, "adi nitq üfüqi
struktura malikdir, ona aid olan istənilən gizlin şey, istənilən
sirr onun tərkibindəki sözlər kimi eyni bir səthdə
qərar tutur və onun gizlətməyə cəhd etdiyi nəsnələr
prosesin özündə üzə çıxır".
Yəni Füzuli kimi şairin açıq
dediyi sözlərlə gizlətməyə cəhd etdiyi nəsnələr
prosesin gedişində laylar, strukturlar yaradır və
bütün bu gizlinlər oxu zərurəti deyilən bir
problemi formalaşdırır. Şairin birbaşa ifadə
etdikləri ilə gizli saxladığı şeylərin kəsişməsini
tapmaq üçün iti alim gözünə ehtiyac var, bəzi
alimlər birbaşa deyilənlərdən məna
çıxarır, digərləri ancaq gizlinləri faş
etməyə cəhd göstərir və bir sıra, əksər
təsadüflərdə də bu gizlinlərin toruna ilişib
qalırlar, üçüncü tip alimlər daha sonra, yəni
bu ikisi arasında qovğalar bitdikdən sonra meydana gəlir: tədqiqatçı
nitqdə ifadə olunanlarla gizlin saxlanılan, alt qatda laylar
şəklində sıralanan strukturların vəhdətindən
çıxış etməlidir. Yəni dil baxımından
yanaşsaq, belə demək olar: nitqdə hər şey
birbaşa ifadə üçündür, burada söz,
sükut və onların hərəkəti hələlik
mövcud olmayan mənaya doğru yönəlir. Yəni tədqiqatların əksəriyyətində
Füzuli lirikasındakı məna problemi qoyulmur, sözdən
bəhs edilir, qəzəllər şərh edilir, sükutsa
yaddan çıxır. Nitq, dediyimiz kimi,
üfüqi ölçüdür, üslubsa şaquli,
R.Bartın dediyi kimi, o, şəxsi yaddaşın kar və
kor sirlərinə bələnmişdir, üslub həmişə
metaforadır, yəni müəllifin ədəbi niyyəti ilə
onun ruhunun strukturu arasında bir müraciətdir". Məmməd
Cəfər müəllim Füzuli lirikasının özəlliklərindən
bəhs edərkən yazır: "Göydəki səyyarələr
də, Ay da, günəş də şairin nəzərində
eşqin, gözəlliyin bir timsalıdır, onun bir təzahürüdür:
Günəş
lövhi deyil göydə
şüa
üstündə zərrin xətt
Fələk
almış əlinə bir vərəq
hüsnün
kitabından...".
Qeyd edək ki, Füzulini, onun,
yaxud digər klassik şairlərin mətnlərinə bu
yanaşma, bu şəkildə onları şərh etmək
bizim ədəbiyyatşünaslıq üçün bir ənənədir
və fikrimizcə, bu ənənə yeni nəfəs və
metodla müşayiət olunmalıdır. Yəni Məmməd
Cəfər müəllimin Füzuli haqqında, onun məhəbbət
lirikasının özəlliklərinə dair tutulan
nüanslar gələcək tədqiqatçılar
üçün münbit mübahisə zəmini
yaradıb-formalaşdırır. Fikrimizcə, hər
bir böyük alimin ilkin missiyası da elə budur, Məmməd
Cəfər müəllimin Füzulinin məhəbbət
lirikasını həm cəmiyyət, həm də
özündən əvvəlki və o dövrün
poeziyasına qarşı bir müxalifət kimi təqdim etməsi
davam etdirilməli bir ideyadır.
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 5 oktyabr. S. 26-27.