Performativ
meditasiya: Eucenio Barbanın tənqidi
Qərb teatrının müasir
fakturası Avropa və Asiyanın ritual-oyun-tamaşa-performans ənənələrinin
qəribə, qəfil və təəccüblü bir
simbiozunu sərgiləyir. Artıq XX əsrin II
yarısından etibarən Avropa teatrının çoxmillətli,
beynəlmiləl məkanında Şərq və Qərb
teatr poetikaları iç-içə hopmuş bir şəkildə
mövcuddur. Bütün XX yüzil boyu Şərq teatr
estetikası, hətta dünya kino sənətinin
inkişafına ifadə üslubiyyəti, diskursun təşkili
və montajın tempo-ritmi baxımından çox
böyük təsir göstərmiş, zaman-zaman kino dilinin,
kinotəhkiyə tərzinin, kinoleksemlərin inqilabi yeniləşməsini
şərtləndirmişdir. Mən hələ proza,
dramaturgiya, poeziyanı demirəm.
Məhz
XX əsrdə Qərb mədəniyyəti öz
"ümidsizlik" depressiyasını yenmək, aporiyadan
qurtulmaq, üfüqü aşmaq, işığı görmək
üçün Şərq mədəniyyətindən bir
donor kimi faydalanır və bu proses sonucda ona gətirib
çıxarır ki, Qərb kültürünün alt
yapısı, genomu kardinal surətdə dəyişir.
E.Barbanın "antropologiyası"na da, konseptual pedaqoji fəaliyyətinə
də mən elə bu kontekstdən yanaşıram, onları
Qərb teatrının bədii-estetik platformasında gen
mühəndisliyi ayağına yozuram.
Şərqin
teatr formalarının hüsnündən və cövhərindən
etkilənmiş dünya teatr rejissorları, teatr pedaqoqları
sırasında polyak Yeji Qrotovskinin tələbəsi italyan
Eucenio Barba müstəsna bir hücrədə qərarlaşır.
Əgər Y.Qrotovski teatrı mərasim poetikasına tərəf
aparırdısa, onu ritual müstəvisinə qaytarmaq istəyirdisə,
E.Barba təsvir etdiyi qanunları tətbiqi mümkün
praqmatik qanunlar kimi rejissorun pedaqoji təcrübələrinin
ayrılmaz bir hissəsi bilir.
Onun
Nikolo Savareze ilə birgə yazdıqları "Aktyor
anatomiyası. Teatr antropologiyası lüğəti"1 əsərində
məqsəd aktyor peşəsinin universal təlim-məşq
kodlarını elmi-nəzəri əsaslarla düstur-kata
timsalında tərtibləməkdir. Bu niyyətini gerçəkləşdirməkdən
ötrü E.Barba Şərq teatrında ifaçılıq ənənələrinin
özəl xüsusiyyətlərini, aktyor sənətinin
texniki vərdişlərini, təməl qanunlarını
öz araşdırmasına cəlb edib "teatr
antropologiyasını" yaradır.
E.Barbanın
açıqlamasına görə, "teatr antropologiyası
hər hansı bir göstəri (tamaşa) şəraitində
insanın bioloji və sosio-mədəni qatlarda
davranışını öyrənir"2. İtalyan
rejissorun niyyəti həmin bu davranış tiplərini
kodifikasiya etmək, aktyor üçün etalon təlim sistemi
ərsəyə gətirməkdir.
Deməli,
teatr antropologiyası aktyor antropologiyasıdır, aktyor
haqqında və aktyor üçün təlimdir, aktyoru
yaradıcılıq aktına hazırlamaqdan, onun səhnəyə
daşıyacağı biosu (bios bərabərdir faktura
üstəgəl enerji, üstəgəl sosial-kültürəl
ənənə) təşkil etməkdən
ötrüdür.
Teatr
antropologiyasının özülündə "ön
ekspressivlik" və ya "bios" kimi təsnif edilən
bir anlayış dayanır ki, o da aktyorun səhnə
mövcudluğunun fiziksəl və mental kontekstini müəyyənləşdirən
bir üsul, bir treninq kimi nəzərdən keçirilir.
Ön ekspressivlik antropologiyanın cövhəridir, aktyorun səhnə
fəaliyyətinə qədərki dinamik halətidir və
tamaşanın məşqləri, konkret rol üzərində
çalışmalarla əlaqədar deyil. Bu zaman rejissor aktyorun
fiziksəl və mental enerjisilə işləyib ona bu enerjini
idarə etməkdə Şərq teatr ənənələrindən
bəhrələnmələr hesabına yardımçı
olur, daha doğrusu, Qərb aktyorunun davranış
plastikasını Şərq gələnəksəl
teatrının aktyor təlimlərinə görə modelləşdirir,
bu təlimlərin təməl prinsiplərini hinduizm, buddizm,
sintoizm kimi dini-fəlsəfi qəliblərdə
formatlaşmış Şərq aktyorluq məktəblərinin
ənənələri içindən kəsib
götürür, nəzəriyyələşdirir, reseptləşdirir,
Qərb teatr məkanına, Avropa mədəniyyətinin dəyərlər
sistemində özünü tanımış aktyorun
dünyasına implant etməyə və onu bu rakursdan yenidən
yığmağa, yenidən quraşdırmağa cəhd
göstərir. Ən çox mübahisə, hətta etiraz
doğuran məsələ, zatən, elə budur. Hamleti səhnədə
oynayarkən Kathakali və ya Noo sənətçisinin ifaçılıq
texnikasından yararlanmalar Qərb aktyorunun nəyinə
lazımdır və bu, hamıya şamil edilib universal
sayıla bilərmi? Niyə avropalı səhnə sənətçisinin
biosunun təşkili xristianlıq-zahidlik-kilsə-cəngavərlik-cadugərlik
ənənələrindən deyil də, Şərqin ritual-rəqs-döyüş-teatr
gələnəklərindən impuls almalıdır?
E.Barbanın
səhvinin, yanlış təcrübələrinin
kökü burada: şirin sularda yaşamağa
alışmış bir balıq şor dəniz sularında nə
vəziyyətə düşürsə, Barba da Qərb
aktyorlarını təqribən oxşar bir vəziyyətə
salır. Bunun da səbəbi Avropa teatr sənətində
metodoloji əsasların qeyri-konkret və efemer
olmasıdır. Çünki Eucenio Barba da eynilə Bertolt
Brext kimi aktyor sənətində "dəyişkənliyin
sabitliyini", ideal qanunlar dəstini tapa bilmir və Brextin belə
bir fikrini dəstəkləyir ki, Qərbdə aktyor sənəti
mövcud deyil: orada yalnız dəblər və konvensiyalar
var, subyektivizm, fərdiyyətçilik üstünlük təşkil
edir, texniki terminologiya naqisdir, dəqiq ölçü vahidlərisə
yoxdur.
Məhz
bu ehtiyacı ödəmək, dəyişkənliyin sabit
özülünü, aktyor sənəti meyarlarını,
texnika qəliblərini aşkarlamaq amacı ilə E.Barba
Doğu teatrının poetikasını öz tədqiqat
obyekti kimi götürür və uzun sürəlik təhlillər
nəticəsində bu qənaətə gəlir ki, Şərqin
səhnə mədəniyyəti üç mühüm
ifaçılıq qanununa tabedir.
Birinci
qanun müvazinətin yenidən paylaşdırılması qanunudur.
Məsələ bu ki, Şərqdə səhnəyə
çıxmış aktyor adi həyatda sərgilədiyi
gündəlik yerişindən, jestlər dəstindən,
davranış patternlərindən, vərdiş etdiyi fiziki
tarazlıqdan tamam imtina edir və olağanüstü bir məxluqa
dönüşür. Bunun üçün aktyor, sanki özünü
"sındırıb" yenidən qurur, bədənindən
elə bil ki, bir başqa bədən yapır. Fikrini sübut
etməkdən ötrü E.Barba hind Kathakali, yapon Noo və
Kabuki teatrlarında aktyorların davranış
texnikalarından nümunələr gətirir. Mən
onları bir az dəqiqləşdirilmiş, bir az
aydınlaşdırılmış, bir az da gəlişdirilmiş
formatda təqdim edəcəyəm. Məsələn, Kathakali
tamaşasında səhnədə dayanmış aktyor-rəqqasın
korpusu, qafası, çiyinləri, ombaları "S" (o, həm
də 8-dir, sonsuzluğu işarələyir) hərfi
formasında, sanki yuxarıdan və aşağıdan xəyali
bir ox ətrafında yumrulanıb. Aktyor səhnə məkanında
rəqs edərkən də elə təəssürat
oyanır ki, o, "S" hərfi və ya "8" rəqəmi,
yəni iki bir-birinə bitişik çarx-təkər kimi
döşəmə üzərində ya fırlanıb bir
sonsuzluq duyğusu yaradır, ya da top kimi səhnə
planşeti üzərində yüngülcə
atılıb-düşərək ləpirlərini
naxışlara çevirir. Hind aktyoru addımlarını
oyun məkanına, sanki göydəki pərqu buludlara
toxunurmuş kimi, dişisinə sevgisini ifadə edən
göyərçin kimi rəqsanə bir şəkildə
basır.
Hərçənd,
bu xüsusda E.Barba unudur ki, Kathakali Teatrında aktyorun
"S" hərfi kimi və ya "0"-a oxşar yumurtavari
görünüşü (baş tanrı Brəhmənin
yumurta içindən çıxması, insanın öz
aurası ilə birlikdə yumurtanı xatırlatması və
"8"-in iki sıfır olması) təkcə onun bədən
plastikası ilə, davranış tərzilə şərtlənmir,
həm də fakturanın yumrular və çevrələr
assosiativ cərgəsini davam etdirən geyim, qrim qəlibilə,
taxılan, sancılan nəsnələr sistemilə müəyyənləşir.
Barba onu da unudur ki, Kathakali, Noo, Kabuki teatrlarında, Pekin operasında
eyni rol əsrlər boyunca dəyişmədən eyni cür
ifa edilir: burada imroviz səviyyəsi minimaldır.
Çünki hər bir jest, davranış, mimika, maska, qrim,
geyim və söz bir amplua içinə dəst-kompleks şəklində
hopdurulmuşdur.
Ayrı
bir nümunə. Kabuki janrının araqoto növündə
məşhur miye pozasında qərarlaşmış aktyorun
sağ ayağının yuxarı qaldırılmış
baş barmağı ilə qafasının istiqaməti bir
diaqonal üzrə olur. Bu, sıçrayış, qəfil
hücum öncəsi pozadır. Hoo Teatrında aktyor əvvəl
dabanını, sonra pəncəsini döşəmə ilə
sürütləyib hərəkət eləyir. O, addım
atarkən ayaqlarının altını səhnə
planşetindən bir an da olsun belə, ayırmır. Noo
aktyorunun üzünə taxdığı maska ona imkan vermir
ki, səhnəni geniş panoram eləyə bilsin və
ifaçı yalnız görüntü fraqmentlərilə
kifayətlənməli olur. Bu vəziyyətdə onun
yerişi kor adamların yerişini xatırladır. Aktyor
qısa, ancaq yetərincə dinamik addımlarla irəliləyir.
Bunun üçün dizlər azacıq qatlanıb bir-birinə
yaxınlaşdırılır. Belə olduqda onurğa
sütununun təzyiqi beldə yox, dizlərdə fokuslaşdırılır.
Bu zaman bədənin ağırlıq mərkəzi,
müvazinəti tam dəyişir, sanki bədən yeni
davranış qaydalarına uyğun səhnədə bir də
təzədən yığılır.
Ömür
boyu vərdiş edilmiş fiziki tarazlıqdan imtina etmək və
bunun əvəzinə davranışı fərqli müvazinət
prinsipində düzənləmək, Barbanın dediyi kimi, son
dərəcə çətindir. Ona görə çətindir
ki, fövqəl cəhdlərin, fasiləsiz treninqlərin nəticəsində
mümkünləşir. Fasiləsiz treninqlər ol səbəbdən
mütləqdir ki, çocuq çağlarından
alışdığımız hərəkət və
davranış avtomatizmi kökündən dəyişsin,
jest, poza, rəftar ideal ifadə qəliblərində
kanonlaşsın. Nədən ki, enerji yalnız avtomatizm
sındırılanda yeni keyfiyyət qazanır. İnsan xisləti
elədir ki, o, adət, şakər, vərdiş avtomatizmindən
imtina etməkdə zorlanır. Çünki hər bir avtomatizm
rahatlıq deməkdir. İnsan ona görə
könüllü olaraq avtomatizm içinə girir ki, həyatını
maksimal rahatlıq prinsipilə modelləşdirsin.
E.Barbanın "antropologiyası" aktyoru fikir qəliblərindən
və davranış avtomatizmindən çıxarmaq, onu yeni
enerji və düşüncə modusuna kökləmək təlimidir.
İkinci
qanun qarşıdurumlar, başqa sözlə, oppozisiyalar
qanunudur, təbii ki, E.Barbanın fikrincə. Mən də
öz növbəmdə etiraf edim ki, bu qanun çox doğru
və dəqiq bir müşahidənin elmi-nəzəri
konkretliyidir. Nəyi anladır qarşıdurumlar qanunu? Onun
mahiyyəti "əksinə" sözünün məna
tutumu ilə müəyyənləşir. Hərçənd
bu qanunu E.Barbadan öncə V.E.Meyerhold bir qədər
başqa modifikasiyada, yenə Şərqin ənənəvi
teatr formalarına istinadən, tamaşanın plastika
kompozisiyasının "imtina hərəkəti"
üsulu kimi təsbit etmişdi.3
Bu
qanun Şərq aktyoru üçün çox
mühümdür, onun hərəkətlərini
strukturlaşdıran və inkişaf etdirən prinsipdir.
Qarşıdurumlar qanunu qısaca belə şərh edilir: əgər
bədənin bir hissəsi hər hansı bir istiqamətdə
müəyyən bir impulsu gerçəkləşdirirsə,
o zaman bədənin o biri hissəsi digər istiqamətdə
hərəkətə fokuslanır və beləliklə, bədənin
tərəfləri arasında balans, bərabərlik təmin
olunur. Əzələ qatında bu, yığılmalar və
boşalmalardır. Yəni hər hansı bir hərəkət
vektorunda yığılma varsa, digər hərəkət
vektorunda bu yığılma boşalma ilə qarşıdurum
əmələ gətirir. Beləliklə, bədən
daxilində sağ - sol, yuxarı - aşağı kimi
oppozisiyalar işə salınır.
Bu, həyatda
da mövcud olan bir şeydir. Amma tamaşa vaxtı
qabardılır, olağanüstü bir şəkildə
gücləndirilir və bu şişirtmə keyfiyyət dəyişkənliyini
şərtləndirir. Şərq aktyoru niyyətinə
çatmaq üçün öz davranışına eyləminə
əks olan hərəkət trayektoriyasından
başlayır. Ənənəvi Doğu teatrında aktyor
üçün müstəqim, birbaşa və qısa hərəkət
trayektoriyası yoxdur və bu kontekstdə o, Qərb aktyorundan
qəti surətdə fərqlənir.
Üçüncü
qanun enerjinin zaman və məkan içrə
saxlanılması qanunudur. Yapon Noo Teatrının
qanunlarına görə, hərəkətin 10-da 3-ü məkanda,
10-da 7-si zamanda gerçəkləşməlidir. Məsələ
bu ki, proses hərəkət vaxtı ya açılıb
ekstrovert, ya da yığılıb, sıxılıb introvert
vəziyyətinə gətirilməlidir. Aktyor məkanda
mümkün hərəkətin özülündə nəyin
mövcud olduğunu nümayiş etdirir. Bu o deməkdir ki, Noo
səhnəsində görükənlər gerçək həyatdakı
hərəkətlər deyil, hərəkətin işarəsidir,
rituallaşdırılmış podium davranışı kimi
bir şeydir. Ona görə də Noo aktyoruna səhnədə
ən sadə hərəkətləri yerinə yetirməkdən
ötrü bu işə adi gündəlik yaşayışda
sərf edilən enerjidən 3 dəfə artıq enerji tələb
olunur.
Bu
üç qanunun hamısı "uyğunsuzluğun
müvafiqliyi" (Barba "consistent inconsistency" ingilis
sözbirləşməsindən faydalanır) qanunu kimi təyin
oluna bilər. Maraqlısı budur ki, Şərq ənənəvi
teatrının aktyoru texnika naminə adi və yığcam
davranışdan imtina edir, şərtiliyi maksimal həddə
çatdırır və bu zaman onun enerji sərfiyyatı
aşıb-daşır. Əvəzində bu qeyri-adi texnika
enerjinin yeni keyfiyyətlərini aşkarlayır, treninqin
köməyilə yeni bədən mədəniyyəti
formalaşdırır.
Barbanın
bu üç qanunu bioloji proseslərdən faydalanmaq şərtilə
aktyora enerjinin müxtəlif səviyyələrinə necə
çatmaq üsulunu göstərir. Onların tətbiqi
oyundan öncə aktyorun fiziki mövcudluğunu gücləndirir,
aktyorun bədii mətnə və ya səhnə vəziyyətinə
reaksiya bildirmək niyyətini qabaqlayır. Məqsəd aktyoru
səhnədə öz biosunu təşkil etmək
bacarığına yiyələndirməkdir. Barba bu
bacarığı Qərb aktyoruna aşılayarkən onun
biosuna Şərq ifaçılıq texnikasından
inyeksiyalar etməyə başlayır. Mənim fikrimcə, bu,
kökündən yanlışdır, Avropa teatr mədəniyyəti
üçün universallıq daşımır. Nədən
ki, Şərq və Qərb aktyoru fərqli mental, ruhsal və
fiziksəl platformalarda qərarlaşıblar.
Görünür,
E.Barba heç cür razılaşa bilmir ki, Şərq ənənəvi
teatrının aktyoru səhnədə adi insanları
canlandırmağa kodlaşdırılmayıb. Şərqdə
aktyor səhnəyə çıxanda ya Tanrı olur, ya əcinnə,
ya da ruh. İnsanların taleyi Şərq teatrını
yalnız mistika kontekstində maraqlandırır.
Bütün
variantlarda Doğu teatrı misteriya səciyyəsini
özündə saxlayır. Şərq ənənəvi
teatrında aktyor texnikası Allahı göstərmək,
Tanrı olmaq üsuludur. Təsadüfi deyil ki, Şərq
teatrının formaları yoqanın təzahür şəkillərindən
biridir, aktiv meditasiyadır, performativdir. Meditasiya həyatdan
çıxmaq, günü tərk etmək, düşüncədən
qurtulub zamandan və məkandan boşluğa atılmaq deməkdir.
Meditasiya dinməz və tənha qalmaq kişiliyidir4, sonsuz
ilahi bir həzzdir.
Yoqa
meditasiya, nurlanma vasitəsidir. Əslində, hatha yoqaya daxil
bütün hərəkətlərin hamısı anti-hərəkət,
ağrıverici hərəkət kimi yozula bilər. Ancaq hər
hansı bir yoqa hərəkətini hər hansı bir hind
tanrısı dini təfəkkürdə ideal şəkildə
gerçəkləşdirir. Yoqa, Şərq əlbəyaxa
döyüşlərində olduğu kimi, ideal cilaya malik hərəkətlər
sistemidir; elə hərəkətlər sistemidir ki, insan məkanla
enerji mübadiləsinə girib zaman fövqünə
qalxır.
Yoqa
həmişə bədən duasıdır, səssiz
duadır. Bica deyil ki, rəqs də Hindistanda məhz bədən
duası kimi qavranılır. Rəqs yoqa əsaslı olsa da,
yoqadan onunla fərqlənir ki, performativ meditasiyadır və
Şərqin ənənəvi teatr formalarının
hamısı rəqs üzərində qurulmuş
çoxsaylı variasiyalardır. Kathakali, Noo, Kabuki
teatrları teatr yoqası və ya performativ meditasiya kimi təsnif
oluna bilər. Yoqanın rəqsə və ya əlbəyaxa
döyüşlərinə, ya da tamaşaya dönüşməsi
passiv meditasiyanın aktiv performativ meditasiya ilə əvəzlənməsidir.
Ona
görə də Şərq teatrı aktyorunun geyimi, qrimi,
maskası, bədəni, hərəkətləri Tanrı bədəninin,
Tanrı görünüşünün reprezentasiyasıdır.
Bədənin
spesifik ideal forması Tanrı bədənidir.
Fikrimin
doğruluğunu isbatlamaq üçün Hindistanın
Kathakali Teatrında tətbiq edilən rəqs texnikasından
bir nümunə gətirmək istəyirəm. Burada 6 və
ya 8 matrikanı, başqa sözlə, kompozisiya elementini
özündə birləşdirən rəqs fraqmentinə
anqahara deyilir ki, sözün sanskrit dilindən tərcümədə
mənası "tanrı bədəni" anlamına
uyğun gəlir: "anqa" bədən, "hara"
tanrı deməkdir.
Bu isə
heç təsadüf sayılmaz. Nədən ki, rəqs və
teatr tanrıların insanlara hədiyyəsidir. Şərq
insanı bu hədiyyəni şükranlıqla qəbul edib
daim öz tanrısını öyür, ona
yaxınlaşmağa, tanrı dünyasından maksimal həzz
almağa, küləyi görməyə,
yağışı qoxulamağa, günəşi ovcuna
götürməyə, qar dənəciyi kimi dünyanı səyahətə
çıxmağa hədəflənir.
Əslində,
anti-hərəkət, anti-jest tanrılar panteonunda idealı
görükdürür. Tanrı həmişə
meditasiyadır, meditasiya formasıdır. Şərq ənənəvi
teatrı isə özünün bütün təzahürlərində
hər zaman performativ meditasiya, yəni aktiv dua olaraq qalır.
Tanrı öz meditasiyasını insanlara göstərəndə
meditasiya performativləşir.
Ona
görə Doğu teatrı formalarında tətbiq olunan
texnikaların Qərb teatr təcrübəsinə gətirilməsi
heç də fundamental bir nəticə ilə sonuclanmır.
Şərq aktyoru öz ənənəvi oyun texnikasından və
hər cür ifadə qəliblərindən faydalanıb səhnədə
personajı ilə birgə sakrallaşır,
tanrılaşır. Qərb aktyoru bu texnikaya yiyələnməkdən
ötrü gərək təfəkkürünü dəyişsin,
inancını dəyişsin, bədən plastikasını dəyişsin,
ya indus olsun, ya da buddaçı. Odur ki, Şərq aktyorunun ənənəvi
səhnə sənətinə hesablanmış texnikası Qərb
teatrına tətbiq ediləndə ortaya dəlilər
çıxır. Qərb aktyoru bu texnikadan yararlananda onun
personajı psixi xəstəyə çevrilir. E.Barbanın səhvi
tanrılıq və dəlilik arasında fərqi görə
bilməməsindən irəli gəlir. Şərqdə səhnə
tanrılara hesablanıb, Qərbdə - insanlara.
Barba
aktyorun tamaşaya gətirdiyi biosdan danışarkən
düşünmür ki, Şərq teatrının sənhəsində
bios və tanatos olmur: çünki tanrılar bios və
tanatos fövqündədirlər. Tanatosdan yuxarıda adi həyata
bənzəməyən əbədi həyat var ki, orada hər
şey avtomatlaşdırılıb,
üslublaşdırılıb. Şərq teatrının səhnəsində
aktyor məhz əbədiyyəti, əbədi həyatı, əbədi
sevgini, əbədi kədəri, əbədi işgəncəni,
əbədi sevinci, əbədi fərəhi, daha konkret desək,
hər bir nəsnənin ideyasını
vizuallaşdırır, şəkilləndirir. E.Barba aktyorun
intellektilə əlaqədar söyləyir ki, aktyorun səhnə
bədəni həm də onun idrakıdır, yəni aktyor bədənilə
dərk edir. Razılaşmamaq mümkün deyil. Amma... "bədənlə
düşünmək" məsələsində E.Barba yenə
V.E.Meyerholdun davamçısıdır. Və bu məqama əlavə
kimi mən də qeyd edirəm ki, bədənlə
düşünmək elə bədənlə inanmaq deməkdir,
bədəndə inancını fokuslaşdırmaq deməkdir.
E.Barbanın
Odin-Teatrında (Danimarka) rəqqas və aktyor arasında bərabərlik
işarəsi dayanır. Ona görə də rejissor öz
"Antropologiya"sını "sərbəst rəqs edənlər
üçün materiallar" adlandırır. Hərçənd
E.Barba burada da nəzərdən qaçırır ki, onun rəqqası
rəqsə öyrədilmiş adi səhnə
ustasıdır, Kathakali Teatrında olduğu kimi, rəqslə
danışan kahin-aktyor deyil. Bu aktyorları əbəsdən
brəhmənlər kastasından seçmirdilər axı?
Belə ki, Şərq aktyoru öz Qərb həmkarından fərqli
yerli inancları, mifləri, əfsanələri elə
gerçəkliyin özü kimi qavrayır və elə orada
da yaşayır.
Bundan
ziyadə, Şərqin ənənəvi teatr formaları ona
görə bu qədər qeyri-adi və özəl, ona
görə bu qədər kodlaşdırılmış
sistemlərdir ki, birbaşa şəkildə qapalı mədəniyyətlərdə
törənən hadisələr olublar! Burada aktyorlar
tamaşa oynamırlar, bütün varlıqları ilə ayin
icra etdiklərinə inanırlar və bu ayin zamanı özlərini
tam komfort içrə xoşbəxt duyurlar.
Doğu
teatrında tamaşa treninqin orqanik davamıdır: onlar birlikdə
qırılmaz vəhdət sərgiləyirlər. E.Barba isə
treninqlə tamaşanı bir-birindən ayırır: treninq
tamaşanı yox, aktyorun özünü hədəfləyir.
Qərbdə
treninq idman, akrobatika kimidir, Şərq teatrında - çillə
ayini kimi. Teatr antropologiyasında treninq aktyorun biosunun təşkilidir:
tamaşanın məşqinə onun aidiyyəti yoxdur. E.Barba
belə bir bəyanatla çıxış edib deyir ki, treninq
təhsil illərilə bitib-tükənmir: bu, sonsuz bir
prosesdir, həyat tərzi, yaşamaq normasıdır. Deməli,
teatr antropologiyası treninqi tamaşadan üstün bilir. Fikir
verirsinizmi, E.Barba Kathakali, Noo, Kabuki teatrları, Pekin operası
üçün son dərəcə səciyyəvi bir cəhəti
treninqlərin üzərinə köçürür, amma
tamaşalara şamil etmir. Bu da ona gətirib
çıxarır ki, "teatr antropologiyası"nda treninq
birinci kodlaşdırıcı sistem, tamaşa isə ikinci
kodlaşdırıcı sistem kimi yozulur. İlk
baxışda burada heç bir problem nəzərə
çarpmır. Amma, əslində, bu sistemlər tam şəkildə
bir-birini inkar etməyə, bir-birini pozmağa qabildir.
Halbuki,
Şərq teatrının ənənəvi formalarında
tamaşa hər zaman treninqin poeziyasıdır, treninqin asudə,
rahat, yüngül nəfəsidir, əlvan bədii rəsmidir,
sənətkarlıq çiçəyidir. Treninqdən
danışarkən Barba onu da diqqətə
çatdırır ki, fiziki treninq mövcud olduğu kimi,
mental treninq də mövcuddur və onların arasında
körpü mütləqdir.
Bu da
artıq xalis avropalı düşüncəsidir və
heç də Barba araşdırmalarının pozitivi
sayılmaz. Çünki Şərq gələnəksəl
teatrının təcrübəsində mental treninq haradasa
sıfır həddindədir: dini-əxlaqi bilgilərlə
çərçivələnir. Məhz bunun nəticəsində
hər şey aktyor tərəfindən inanc, ritual, ayin səviyyəsində
müzakirəsiz, təhlilsiz, birmənalı, şübhəyə,
tərəddüdə yer saxlamayan apriori təsdiqlənmiş
mövcudluq kimi qavranılır. Əbəs deyil ki, yoqada
mental treninq fikirlərdən qurtuluşdur, düşüncədən
azad olmaqdır. Müzakirə, təhlil, şərh yalnız
Qərb teatrının mental ənənəsidir.
Çünki Qərb teatrı başdan-ayağa eqo üzərində
qurulur, Şərqin ənənəvi teatrı isə eqonun
oyun fəzasında, boş səhnə məkanında tam əriyib
enerjiyə dönüşünü fiksə edir,
vizuallaşdırır.
Şərq
və Qərbin davamlı inteqrasiyasının bütün
istiqamətlərində olduğu kimi, teatr sənətində
də Doğu ilə Batı daim bir-birinə təsir göstərəcək,
biri digərinə münasibətdə provokativ rol oynayacaq,
amma onlar, Redyard Kiplinqin sözü olmasın, heç vədə
bir-birinə qovuşmayacaq. "Teatr antropologiyası" da
Şərq və Qərb arasında kulturoloji və bioloji
qatlarda balansdan daha çox disbalansı, harmoniyadan daha
çox disharmoniyanı və düşüncə müxtəlifliyini
qabardan bir mənbədir.
Aydın Talıbzadə
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 12 oktyabr. S. 8-9.