Bir daha böyük Azərbaycan
şairi Seyid İmadəddin
Nəsimi irsinin dəyəri və əhəmiyyəti
haqqında
Nəsimi –
650
2019-cu ilin möhtərəm
Prezidentimiz tərəfindən
"Nəsimi ili"
elan edilməsi çox əlamətdar və təqdirəlayiq hadisə olaraq, xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Bu qərar ölkəmizdə
yüksək ideallara,
mənəvi həyata,
mədəniyyətə, şeirə,
sənətə, onların
inkişafına nə
qədər böyük
diqqət yetirildiyinin təzahürüdür. Nəsimi - böyük
humanist şair, insanı
ilahiləşdirən, onu
ucaldan bənzərsiz
şeirlərin müəllifi,
Azərbaycan dilinin formalaşmasında müstəsna
rol oynamış şairimizdir. Yaradıcılığının ideya-mövzu və
bədii-estetik cəhətləri,
bütövlükdə poetikası
şairi Orta əsrlərin ən qüdrətli söz və fikir sərrafları
ilə bir cərgəyə qoyur.
Nəsiminin azad ruhu, cəsarəti, həqiqətpərəstliyi,
qorxmazlığı, Orta
əsrlər qaragüruhunun
bütün sahələrdə
tüğyan etdiyi bir dövrdə nadanlığa, cəhalətə
qarşı "ənəl-həqq"
deyən insanın möhtəşəm üsyanıdır.
Nəsimi yaradıcılığı istibdada
qarşı, sosial ədalətsizliyə qarşı,
qəddarlığa qarşı,
hər növ zülmə qarşı böyük etiraz idi. Onun şeirləri insan
əqlini və gözəlliyini vəsf edərək, şəxsiyyəti
hər növ qadağalardan azad edərək, fanatizm və mövhumata qarşı yönəlmişdi.
Bir sözlə, Nəsimi yaradıcılığının əsas ideyası - azad ruhlu, hər
növ məhrumiyyətlərə
qalib gələ bilən, ədalətsizliklə
barışmayan yeni insanın yetişməsinə
xidmət edir ki, bu da
müasirliyimizlə kifayət
qədər möhkəm
uzlaşır.
Nəsimi yaradıcılığının mübarizliyi, haqqı bütün varlığı
ilə müdafiə etməsi, nahaqqa qarşı son damla qanınacan vuruşması
böyük, möhtəşəm
örnək olaraq bütün xalqımıza,
ilk növbədə, gənc
nəslimizə öz
müsbət təsirini
göstərir.
"Nəsimi ili"
ölkəmizdə nəsimişünaslığın
inkişafına, Nəsimi
irsinin, şairin ideallarının populyarlaşmasına
da böyük təkan verib, yeni-yeni kitab, monoqrafiya və sənət əsərlərinin
yaranmasını stimullaşdırır. Nəsimi
ili geniş
qeyd edilir, dahi Azərbaycan şairinə həsr edilmiş beynəlxalq festivallar, sərgilər, müsabiqələr və
s. keçirilir. Yeni tamaşalar
qoyulur, musiqi kompozisiyaları hazırlanır,
yeni tədqiqatlar işıq üzü görür.
Bütün bunlarla bahəm bir məsələ üzərində xüsusi
dayanmaq istərdim.
Nəsimi haqqında tədqiqatlarda
onun hürufi təliminə bağlılığına
çox diqqət yetirilir, bu kontekstdə
onun dinə (islama) münasibəti, şairin əsərlərində
yer almış müxtəlif hürufi ideya və rəmzlərinin
yozumu, şərhi kimi məsələlər
ön plana çəkilir, bunlar ətrafında mübahisələr
aparılır. Əlbəttə, Nəsiminin hürufiliyi, Fəzlullah Nəiminin yaratdığı dini-mistik
mahiyyətli, eyni zamanda kifayət qədər siyasi yönümlü təlimin
ən qızğın
təbliğatçılarından biri olması şübhə doğurmur.
Lakin Nəsimi bu gün - XXI əsrdə bizim üçün hürufi olduğunamı görə dəyərlidir,
bu təlimin mürəkkəb termin və obrazlarını poeziyasında əks etdirdiyinə görəmi
aktualdır? Şübhəsiz ki, yox. Təbii ki, bu məqamlar
tarixi-ideoloji, tarixi-ədəbi
baxımdan önəm
kəsb edir, daha çox sahə mütəxəssisləri
üçün maraqlıdır.
Müasir Azərbaycan
və ümumən müasir dünya üçün Nəsimi
irsinin dəyəri və əhəmiyyəti
isə, fikrimizcə, aşağıdakı üç
amillə bağlıdır:
1. Nəsimi yaradıcılığının
sosial-fəlsəfi və
ümumbəşəri mahiyyəti,
onun insan mərkəzli düşüncəsi,
etnik və dini fərqlərin fövqündə dayanaraq
bəşəri vəhdəti
tərənnüm etməsi.
Şairin özünün
işlətdiyi "külli-insan"
məfhumu və "kamil insan" ideyası bu baxımdan açar mənaya malikdir:
Zahid mənəm, abid mənəm,
asi mənəm, fasiq mənəm,
Mö'min
mənəm, kafir mənəm,
mən külli-insan olmuşam.
Başqa
bir nümunədə
şair fikrini daha aydın ifadə edir:
Çün Nəsimi səndən ayrı
bildi kim, yoxdur vücud,
Küfrü iman, vəslü
hicran
cümlə yeksan oldu, gəl!
Şair,
hətta xalq deyimi ilə and içəndə də,
"Quran"la yanaşı,
"İncil"in də
adını çəkir:
Qənim
olsun mənə Fürqanü İncil,
Əgər könlümdə səndən
özgə kəs var!
Şairin insan cəmiyyətinə bu cür yanaşması
qanlı-qadalı zəmanəsində
olduğu kimi, etnik və dini
konfliktlərin, məzhəb
çəkişmələrinin səngimək bilmədiyi
dövrümüz üçün
də aktualdır. Digər tərəfdən,
müstəqil Azərbaycanda
dövlət səviyyəsində
dəstəklənən tolerantlıq
və multikultural dəyərlərlə, müxtəlifliyin
vəhdəti prinsipi ilə həmahəngdir.
Nəsimi yubileyinin dövlət
səviyyəsində qeyd
olunması da bütün dünyaya bir daha bu
mesajı verir, dahi şairin mənsub olduğu xalqın bəşəri
sülh və həmrəyliyə sadiqliyinin
təsdiqi anlamına gəlir.
2. Nəsimi şeirinin yüksək poetik səviyyəsi və bədii təsir gücü. Məhz bu keyfiyyəti
sayəsində onun poeziyası altı əsrdir ki, müxtəlif nəsillərin
mənəvi və estetik tələblərini
ödəyir, bədii
ifadənin ecazkar qüdrəti ilə insanları heyrətləndirməkdə
davam edir. Şair özü də sənətinin bu misilsiz möhtəşəmliyini
yaxşı bilmiş
və demişdir:
Əlfazi-Nəsimi bu gün ol möcüzədir kim,
Bənzər ona bir lölöi-şəhvar
ələ girməz.
Həqiqətən də, Nəsimi poeziyası bir sənət möcüzəsidir
və təkcə öz xalqının deyil, bütün dünyanın əvəzsiz
bədii sərvətidir.
Başqa
bir beytində şair bu sənətin
ölməzliyini şərtləndirən
əsas amilləri vurğulamışdır:
Həq gördüvü həq dedi Nəsimi, nə desin kim,
Həm şeirimi
mən ayəti-Qurana yetirdim.
Şair
öz yaradıcılıq
kredosunu çox aydın ifadə etmişdir: 1) həqiqəti
görmək və demək (yazmaq); 2) söylədiklərini yüksək
bədii səviyyədə
ifadə etmək. Bu cəhətdən də şair öz şeirini Orta əsrlərdə bəlağətin
ən ali
nümunəsi sayılan
"Quran" ayələri ilə müqayisə edir.
3. Nəsiminin ədəbi dil tariximizdə müstəsna rolu və xidmətləri. Şair fars
və ərəb dillərində də şeirlər yazmasına baxmayaraq, əsas hünərini ana dilindəki yaradıcılığında
göstərmiş, ədəbi
dilimizin yetərincə
saf və canlı bir şəkildə klassik Şərq poetikası sisteminə uyğunlaşmasına
nail olmuşdur. Başqa sözlə,
o, türkcənin hədsiz
ifadə imkanlarını
nümayiş etdirərək,
onun rəqib dillər qarşısında
ədəbi statusunu təmin və təsbit etmişdir.
Bununla da Nəsimi çətin bir vəzifənin öhdəsindən
uğurla gəlmiş,
böyük bir yolun təməlini qoymaqla xələflərinin
işini asanlaşdırmışdır.
Bir nümunəyə
baxaq:
Qulluğa bel bağladım,
sultanı gözlər
gözlərim,
Dərdinə tuş olmuşam,
dərmanı gözlər
gözlərim.
Gördügüm ol, bildigim ol,
istəgim
həm oldurur,
Əvvəl oldur, axır oldur,
anı gözlər gözlərim.
Ey Nəsimi, sidq ilə
yolunda xak olmaq üçün
Can elindən gəlmişəm,
cananı gözlər
gözlərim.
Nəsimidən dörd əsr sonra başqa bir böyük şairimiz - Seyid Əbülqasım Nəbati
(1812 - 1873) eyni rədifli,
eyni ruhlu bir neçə məşhur şeir yazmışdır ki, bu da Nəsiminin
ədəbi dil tariximizdə açdığı
yolun yeni dövrə qədər uzandığını aydın
şəkildə göstərməkdədir.
Fikrimizcə, Nəsimi yaradıcılığı
ilə bağlı gələcək araşdırmalarda
qeyd olunan istiqamətlərə daha
dərindən diqqət
yetirilməsi, şairin
bədii irsinin həmin aspektlərdə hərtərəfli surətdə
öyrənilməsi həm
elmi-nəzəri, həm
də müasirlik baxımından prioritet sayılmalıdır.
Gövhər Baxşəliyeva
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 12 oktyabr. S. 17.