Yaddaşımızın
romanı - "Lo
Əjdər
Olun "Lo" əsərini oxuyarkən, nədənsə,
türk nasiri Mətin Kaçanın "Ağır
roman"ını xatırladım. Bir fərqlə, Mətin
Kaçan küçə, məhəllə
insanlarının həyatının dramatik
situasiyalarını nəsrə gətirir, cəmiyyətin
problematikasına çevirirdi,
Əjdər Ol isə cəmiyyətin problemini nəsrə gətirməyə
çalışır. Böyük bir epoxanın
üstünə salınmış sükut buzunu əridib onu
yenidən canlandırmaq istəyir.
"Lo"
cəmiyyətin romanıdır, müharibə gerçəklərinin
romanıdır, siyasi-tarixi aşamalardan keçmiş, xaotik
proseslər yaşamış, müstəqilliyini qan,
azadlığını can bahasına qazanmış
böyük bir epoxanın romanıdır. Əsər
90-cı illər Azərbaycanının modelini ifadə edir,
ictimai-siyasi, sosial mədəni hadisələr fonunda bizə
yaşanmışları təkrar yaşamağa,
gördüklərimizi təkrar görməyə imkan yaradır.
Bu qədər
zaman kəsimindən sonra yenidən o illərə qayıtmaq,
baş verən, həyatımızdan, gözlərimiz
önündən keçən prosesləri yenidən oxumaq,
etiraf edim ki, o qədər də asan deyil. Amma belə bir əsəri
həm də gözləyirdik axı. Bəlkə daha
çoxdan həm də. 90-cı illərdə o zaman ki, nəsrdə
çox şeylər aydınlanmalı idi, daha da qəlizləşdi.
Rəmzlər, simvollar önə çıxdı.
Yaşadığımız fəci və dramatik proseslər
dövrümüzün bir çox
yazıçılarının qələmində nəsrə
gətirilsə də, ümumən milli taleyimizdən
keçənlərin siqlətli, geniş bədii təcəssümünə
varılmadı, zamanın obrazını nəsrdən hasil edə
bilmədik. Və düzü, bu qədər vaxtdan sonra
çağımızın qarşımıza
yuvarlatdığı sonsuz sayda problemlər içində az
qala tarixə çevrilmiş 90-cı illər proseslərinin
əks-sədasının prozanın diqqətinə çəkiləcəyini
güman etməzdim. Hələ üstəlik, bu cür epik
panoramlı təsvir kontekstində.
Şəxsən
mən, bu məqamı - nəsrimizdə Azərbaycan
obrazını görmək üçün
darıxmışdım. Bura qədər obrazın hərəkət
trayektoriyası necədir? Tənqidçi Tehran
Əlişanoğlunun sözləri ilə desək, "Bir
model olaraq, ədəbiyyatımızda son Azərbaycan
obrazı 1960-80-ci illər təcrübəsi ilə
bağlanır; müqayisə olsun deyə: həmin obrazı
ötən əsrin əvvəllərində milli istiqlal və
romantizm hərəkatının, adekvat olaraq romantik və
realist ədəbiyyatın yetirdiyi Müstəqil Azərbaycan
İdealı və daha sonrakı reallıqların mücəssəmi
olan Sovet Azərbaycanı obrazından fərqləndirən cəhətlər
var. Bu (yəni 1960-80-ci illər idealı): milli iftixar və
modern həyat mündəricəsini özündə qapsayan
bir obrazdır; müstəqillik arzularını eyni zamanda
sosial ədalət və humanizm prinsipləri ilə
uyarmağa maildir. 1990-cı illərin sərt həqiqətləri,
müstəqillik uğrunda çarpışmanın
gerçək durumu və çətinliyi milli həyatda həmin
obrazın illüziyalarını da ortaya çıxardısa
da, ədəbiyyatda hələ uzun zaman yaşayır; və əslində,
1990-cı illər ədəbiyyatı daha çox elə həmin
idealın məhvi, iflas və ağrılarının təcəssümündən
sıra tapır, o cümlədən ədəbiyyatımızda
Qarabağ mövzusu da büsbütün bu müstəvi
üzərində qərarlaşmışdır".
İndi,
yazıçı Əjdər Ol obrazını
yaratdığı 90-cı illər reallıqlarının
inikasını verməklə zamanın çarxını
geri fırladır. 90-cı illər hamının həyatına
siyasətin, cəmiyyətin nizamının pozulduğu
dönəm kimi gəldi. "Lo" romanı bizi ağır
olsa da, o illərə aparır ki, orada ancaq televizor
ekranının qarşısında əyləşərək
günün yenilənən xəbər dalğasını
tutmağa çalışıb baş verənlərdən
agah olmağa can atırdıq. Bu mənada, "Lo" hər
bir azərbaycanlının tərcümeyi-halının
romanıdır. Bunu, ilk növbədə, müəllifin
özü etiraf edir: "Ölkənin tərcümeyi-halı
mənim tərcümeyi-halım idi. Bakıda, Azərbaycanda
baş verən hər bir hadisə həyat romanımın
süjet xəttinə daxil
olurdu".
Yazıçı
"Lo" romanında ayrı-ayrı personajların taleyini
deyil, bütöv vətənin taleyini bütün ziddiyyətli
və fəci durumunda çözməyə, dinamikliyini
göstərməyə çalışır. Əsərin
adına diqqət çəkmək istəyirəm. Lo! Bizim
dildə bir "lo salmaq" ifadəsi var. Dialektoloji
anlamına baxsaq, qarışıqlığı, kataklizmi,
hay-küyü ehtiva edir. 90-cı illər də bizim tarixi
taleyimizdən keçən "lo"dur. Romanda bu barədə
danışılmasa da, bu ifadə-rəmzin
semantikasını açan mətləblər sayəsində
söz öz içindəki mənaya çatır. Burda digər
məsələ adın ehtiva elədiyi simvolik tutumdur. Ki,
daşıdığı aksioloji məqama deyil,
simvolikasına varmağı, diqqətli olmağı labüdləşdirir.
Belə ki, "Lo" tərsinə oxunduqda Əjdər Olun
öz adını ifadə edir. Bu baxımdan
düşündürür həm də. Müəllif öz
adının, öz həyatının, tərcümeyi-halının
romanını yaratdığına işarə etməyə
də yer saxlayır əsərdə.
Romanda
proseslər 80-ci illərin sonlarından başlayaraq
ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəldiyi
zamanın proseslərini ehtiva eləyir. Millətin
sınağa çəkildiyi zamanın içinə
sığan, sığdırılan hadisələr bir deyil,
bəlkə beş roman ağırlığı
daşıyır özündə. Fraqmentar roman üslubunda
yazılan "Lo" əsərində müəllif
ictimai-siyasi kataklizmlərlə zəngin həmin
dağınıq prosesləri, məmləkətin hər tərəfinə
səpələnmiş problem, ağrı çeşidini
daxili bağlılığı Azərbaycan olan bir məqamda
yan-yana gətirir. Əsər boyu ikili, binar səciyyə nəzərdən
qaçmır. Müəllif ailə-məişət problemlərindən
çıxış edib xalqın problemlərinə enir,
ordan da qlobal ünvanlara hədəflənir. Əvvəl,
sanki hər şey dağılmağa, parçalanmağa
doğru gedir, ölkə "tüstü və duman
içində boğulur", sonda isə parçalanan qəlpələr
bütövlənməyə başlayır.
Yazıçı
baş qəhrəmanın həyatını 90-cı illər
gerçəkliyinin - dövrün paradoksları və xaotik məzmunu
ilə iç-içə təsvir
etməyə çalışır. Bu təsvirlər
müxtəlif rakurslu mövzuları içinə almaqla bir
neçə istiqamətə şaxələnir. Əsərin
süjet trayektoriyası qəhrəmanın olduğu
bütün yolların istiqamətini cızır. Ümumiyyətlə,
romanın ümumi ruhu, ritmi, düşüncə
sırası yol simvolikasına tabedir: qəhrəmanın
Çernobıl qəzasında şüalanıb Rusiya xəstəxanasında
müalicə alan qardaşı Qaranın yanına
yollanması, sonra kəndə dönüşü, ordan
Bakıya yollanması, təkrarlanan iş-ev-küçə-meydan-rayon
istiqamətində gəzişmə və s. Bu simvolikanın
öncüllüyü, eləcə də qəhrəmanın
həyatının lövhə-lövhə, an-gün-ay-il
boyunca oxucu üçün sərgilənməsi, zahiri
görünüş detallarından tutmuş hadisə-təfərrüat
boyunca incələnməsi baxımından "Lo" əsəri
Seymur Baycanın "Quqark" romanı ilə səsləşir.
Həmin əsərdə də "ümummilli eyforiya
dövrü" olan 1990-cı illər, həmin dövrə
xas səciyyəvi görüntülər - həm
siyasi-ictimai, həm də psixoloji çalarları ilə təsvirini
tapmışdı. Bir-birini əvəz edən tarixi dövrlərin
insan talelərinin yaşantısında doğurduğu gərgin
emosiyalar hiss edilirdi. Burada da müəllif sadəcə
ömrünün anılarına əsaslanıb, həmin
anıları öz təhkiyəsində ipə-sapa
düzüb süjet xətti yaratmışdı. Amma həmin
əsərdən fərqli olaraq, "Lo" əsərində
müəllifin mürəkkəb və fəci hadisələrin
səbəblərini, köklərini göstərməyə
cəhd var, hansısa amal və mübarizə əzmi
uğrunda insanların savaş ruhunun şəkli var və bir
də sozalmayan ümid işığı!
Müəllif
baş verən hadisələri demək olar ki,
ardıcıllıqla çatdırmağa
çalışır.
Çernobıl hadisələrinin təsviri ilə
başlanan romanda hadisələrin ritmi, axarı qəfil dəyişir
və sonadək vətən torpağımızda qabaran
problemlər çeşidinə ayna tutulur: 80-ci illərin
sonlarında ermənilər tərəfindən başlanan
münaqişələr, alovlanan Qarabağ iddiaları, meydan
hadisələri, 20 Yanvar faciəsi, ard-arda itirilən torpaq
acıları, 20 noyabr vertolyot qəzası, Xocalı
soyqırımı, SSRİ-nin dağılma siyasəti, milli
müstəqilliyin qazanılması, Elçibəy hakimiyyətinin
süqutu, Heydər Əliyevin rəhbər gəlişi və
xilaskar missiya! Bəli, bu həm də ümummilli lider Heydər
Əliyevin qurub yaratdığı Azərbaycandır. Onun
obrazına müvafiqdir. 90-cı illərin xaotik proseslərindən
yol alan hər şey Heydər Əliyev dühasında,
müdrik siyasətində həm bitir, həm də yenidən
start götürür, yeni məcraya qovuşur, dirilik və
nüfuz tapır.
Əjdər
Olun qələminin
toxdaqlığı, təmkinli və təfərrüatlı
üslubu sayəsində
böyük epoxal dəyişikliklərlə müşayiət
olunan dönəmin proseslərini addımbaddım izləmək
oxucuda nostalji hisslər
doğurur. Açıq publisistik qabartmaların əsərdə
dominantlıq təşkil etməsi də bu səbəbdəndir.
Tarixin sənədləri, həqiqətləri, gerçəkləri,
xatirələri daha öndədir. Əjdər Ol
yazıçı fəhmi ilə həmin illərin xaotik
obrazını prozaik dillə təsvir etməyə
çalışır: "Azərbaycanda ölüm
ucuzlaşmışdı. Bütün ölkə boyu hər
kənddə, hər şəhərdə eyni vaxtda neçə-neçə
yas çadırları qurulurdusa, daha gözdə yaş
qalardı? Hər on yas çadırından səkkizi-doqquzu
Qarabağda şəhid düşənlərinki idi. Aqil Abbasdan
eşitmişdim: "Evdə arvad qabağıma çay gətirəndə
də, çaşıb "Allah qəbul eləsin!" deyirəm.
Nə qədər yasa getmək olar, axı?".
Hələ
ağır yaralananların müsibəti. Onların sayı
şəhidlərinkindən qat-qat çoxdur. Onlar haçan,
nə şəkildə sağalacaqlar? Kiminin qolu yox, kiminin
qıçı, kiminin hər ikisi. Gözü və yaxud
gözləri kor olan, çənəsini güllə, mərmi
aparan, bədəninə qəlpə dolan, beli qırılan,
başına hava gələn, eh, hər çür zədə
növü taparsan. Cəbhəyanı bölgələrdə
xəstəxanalar hərbi hospitala çevrilib. Bakının,
Gəncənin, sərhədyanı rayon mərkəzlərinin
xəstəxanaları yaralılarla doludur".
Mən
o illəri dumanlı xatırlayıram. Amma bütün proses,
sanki gözümün qabağında olub. Biz o
çaxnaşmaların içindən keçən nəsilik.
Qısa zaman kəsimində ilğım kimi gəlib keçən
proseslər oldu. Hadisələr o qədər sürətlə
ötüb-keçir və biri digərini əvəz edirdi
ki, baş verənlərin mahiyyətinə varmaq çətin
idi. Biz, sadəcə, yuxarılarda gedən oyuna baxmağa məhkum
edilmişdik. Tarixin sükanı isə taleyimizin müqəddəratını
deyil, vəzifə hərc-mərcliyinə qarışan bir kəsimin
əlində idi: "Yuxarıdakılar aşağılarda dərisinə
sığmayıb baş qaldıranları, şuluqluq
salıb onların işini qurdalayanları sakitləşdirmək,
ələ almaq, öz tərəfdarına çevirmək
üçün vəzifə paylayırdılar. Elə bil,
ölkə ucuz mallar mağazası idi. Həyasız, gözdən
tük qapan, kəmfürsət adamların meydanı
genişlənmişdi. Münasibət pərdələri səhnə
pərdələri kimi yuxarı qaldırılırdı.
Hamı açıq-aydın görünməkdə idi".
Müharibə
gedən bir məmləkətin portretini yaradır Əjdər
Ol. Və bəlkə bu da yazıçı
ustalığıdır ki, milli həyatımızın son dərəcə
təlatümlü hadisələrindən bəhs edərkən
nasir sayıqlığını və təhkiyəçi təmkinini
itirmir. Təfərrüatlı natural təsvirlə psixoloji
oyaqlıq iç-içədir, müəllifin hadisələrə
baxışında, analiz verməkdə rasionallıq və dəqiqlik
öndədir. Yazıçı meydana atılmış
Qarabağ müharibəsi mövzusunu da qlobal yanaşma
kontekstində çözməyə çalışır:
"Ermənilərlə bizim döyüşümüz
qladiator döyüşüdür. Böyük dövlətlərin
siyasəti, marağı, həzzi üçün arenaya
çıxarılmışıq. Səncə, qladiator silahı
əlindən atıb qaça bilərmi? Biz də, ermənilər
də vuruşmağa məhkum edilmişik. Onlar da, biz də
öldürülməmək üçün öldürməliyik.
Başqaları üçün vuruşsaq da, qalib gəlmək
istəyirik. Necə ki, qladiator rəqibindən canını
qurtarmaq üçün son nəfəsinə qədər vuruşur.
Ən pisi odur ki, münaqişə bizim Qarabağda gedir".
Müəllif
romanı əvvəldən sonadək baş qəhrəmanın
- özünün düşüncələrindən,
yaşantılarından, xatirə və gerçəkliyindən
qurur. Yazıçı ömrünü tam
çılpaqlığı ilə prozanın predmetinə
çevirməkdən çəkinmir. Ümumiyyətlə,
Əjdər Olda canlılıq, təəssürata əsaslanaraq
yazmaq yaxşı alınır. Şeirlərində də belədir,
Rafiq Tağı, Namiq Abdullayev, Adil Mirseyid haqqında portret
hekayələrində də. Həmin oçerklərdə həyat
yaşantılarını prozaik detallara keçirə bilən,
adicə detalı canlı əhvalatlar şəbəkəsinə
qoşmağı bacaran nasir səriştəsi var. Şahid
olduğu hadisələri, tanıdığı insanların
obrazını məharətlə mətnə çevirməyin
ustasıdır Əjdər Ol. 90-cı illər
Bakısının həqiqətinə açılan sərt
mənzərələr, hər yaşanılan, baş verən
məqamların öz boyasında təsbiti də Əjdər
Olun bundan əvvəl yazdığı hekayə və portret
yazıların təcrübəsini əks etdirir. Və əslində,
romanda müəllifin bu səriştəsi ilə bərabər
zamanı ömründən keçirmiş
yazıçı yaşantılarının, taleyindən izlərin
özü danışır.
Romanın
girişində müəllif underqraunda yönəlir, həyatın
dibində olan insanların ağır həyatlarına
fokuslanır, sosial-etnoqrafiq mənzərənin dəqiq və
analitik təsvirini verir: nəşə, türmə, kriminal
yaşam. Onu da deyim ki,
yazıçının romanın içinə yerləşdirdiyi
bəzi hadisələr ayrıca gözəl bir hekayə
motividir. Məsələn, əsərdə Səmədağanın
Qönçəni zorlaması səhnəsi prozaik qələmlə,
psixoloji nüans səhihliyi ilə təsvir olunmuşdur. Eləcə
də Fərəh xətti, qəhrəmanın ona bəslədiyi,
roman boyu refren kimi təkrarlanan həzin, melodramatik
yaşantı mətndəki ağırlığın
içində işıqlı fonu təşkil edir.
Əsərdə
diqqəti cəlb edən digər məqam müəllifin
etnoqrafik üsluba meyilliyi ilə bağlıdır. Təsvir
edilən bir çox məkanların etnoqrafik, hətta deyərdim
dəqiq topoqrafik təsviri verilir. Türk nasiri Orxan Pamukun əsərlərində
olduğu kimi, şəhərin
obrazı, onun adət-ənənəsi, arxitektura özəllikləri
əsərin içinə məharətlə
köçürülür. Digər bir məqam da var, müəllif
bəhs etdiyi, toxunduğu hər məkanın tarixiliyinə
varmağa çalışır. Bakı-Tiflis dəmiryolu
vağzalının binası, məktəb binası,
İçərişəhərin ecazı və s. hər
biri əsərdə tarixləşir, Bakı əsərdə
etno mədəniyyət daşıyıcısı olan obyekt
kimi təsvir olunur.
Daha
çox postmodern nəsr üçün səciyyəvi olan
bir məqama, müəllifin öz iştirakına da rast gəlirik
əsərdə. Məsələn,
"Oxucular, keçmişə uçuruq! Kəmərləri
möhkəm bağlayın! Çox uzağa getmirik. Səkkiz-doqquz
illik məsafəmiz var. Uçuş müddəti ... Tələsməyin"!
Müxtəlif tipoloji bölgülərə əsasən təsnifatlandırarkən
sinkretizm, belletristiklik, intertekstuallıq, reminissensiyalar,
geniş kulturoloji kontekst və s. xüsusiyyətlərin hər
birinin mətndə bu və ya digər dərəcədə
mövcud olduğunu görmək mümkündür. Əjdər
Olun yazıçı gəzişmələrinin özü də
maraqlıdır. Əvvəlcə ailə münasibəti
fonunda başlayan romanı getdikcə məhəllə, rayon
hüdudlarına çıxararaq sonucda paytaxt Bakının
taleyi üzərinə gətirir və sonadək bu məcrada
- fərdi məqsədlərdən yola çıxaraq
bütöv bir türk xalqının həyatını təsvirlə
qapayır. Ölkəni bürüyən təhlükə
sayəsində həyata başqa nəzərlərlə
baxmağa məcbur olan qəhrəmanın mənəvi
yaşantıları Bakı həyatının dəyişilməsi
ilə həmahəng verilir: "Gecələr günboyu
dünyada baş verənlərdən xəbər
tutduqlarımı xatırlayıb olayları bircə-bircə
təhlil eləməyə girişirdim. Görəsən,
ölkə başçısının, onun yan-yörəsindəkilərin
də fikirləşməkdən başları
şişmişdi? Bəlkə, öz taleyim üçün
qorxurdum? Günü-gündən elə bil adamların şəxsi
həyatı cəmiyyət üçün
yüzüncü dərəcəli bir məsələyə
çevrilirdi. Hansı məsələdən ötrü bir
idarənin, təşkilatın qapısını döysəydin,
soyuq, həvəssiz qarşılanardın. Baxışlarda
laqeydlik, dağınıqlıq görəndə elə
bilirdim ağzımı açan kimi deyəcəklər ki,
keçi can hayındadır, qəssab piy axtarır".
"Lo"
romanı Əjdər Olun ciddi tədqiqatçılıq əzmini
də meydana qoyur. Müəllifin SSRİ-nin dağılması
ilə bağlı ciddi qaynaqlara, tarixi sənədlərə
istinadən yazdıqları mətnin ən tutumlu hissələrindəndir.
1979-cu ildən başlayaraq dünya siyasətində
aparılan planlı siyasət -
Böyük Britaniyanın baş naziri Marqaret
Tetçerin, Almaniya Federativ Respublikasının kansleri Helmut
Kolun, Fransa prezidenti Fransua Mitteranın, Amerika Birləşmiş
Ştatlarında hakimiyyətə gələn Ronald
Reyqanın birgəliyi sayəsində kommunist sisteminə
qarşı başlanan mübarizə və SSRİ-nin
süqutunu labüdləşdirən pərdəarxası
ssenari - Marqaret Tetçerlə Qorbaçovun iş birliyi,
"Xalq Cəbhələri"nin yaranma ideyası, Moskvada
aparılan iyrənc oyunlar, ölkədaxili hərc-mərcliyin
təşkili məsələləri romanda əhəmiyyətli
məxəz rolunu oynayır. Və bu sırada insanların
aldanış faktoru - SSRİ illüziyasının puçluğu,
süqutu ilə bağlı kədərli düşüncələrə
dalan personajın etiraz ruhlu, bədbin ricətlərə gəlib
çıxan sonluğu da dövrün tarixləşən mənzərələri
sırasına daxildir: "Gör hansı dövrə gəlib
çıxdıq, əzizim! Sən cavansan, özümdən
danışıram. Nə qədər insanların ömrü
hədər getdi. Sovet hökumətinin yolunda nə zəhmətlər
çəkildisə, hamısı havaya uçdu. Otuz yeddinci
ildə atamı güllələyib, anamı dul,
qardaşlarımla məni yetim qoyanda da bu hökumətin ətəyindən
bərk-bərk yapışmışdıq. Xoşbəxt gələcəyə
inanırdıq. Deməli, aldana-aldana yaşamışam.
Qorbaçov hamını qızışdırıb salıb
ortalığa. İndi Moskvadakılar, burdakılar bar-bar
bağırırlar ki, keçmiş rəhbərlərimiz,
görkəmli ziyalılarımız, qabaqda gedənlərimiz
hamısı əliəyri, saxtakar, fırıldaqçı,
zalım, qaniçən, yelbeyin, xəyanətkar, satqın
olublar. Hamısı silahdaşına, əqidə, məslək,
qələm yoldaşlarına kəf gəlib, torba tikib,
ayağının altını qazıb. Gör kimlərə
inanmışıq? Lap tutaq ki, indi hamının iç
üzü açılıb, ayılmışıq,
ağı qaradan seçirik, bəs keçən
ömrümüzü bizə kim qaytaracaq? Bəs rejimin
imkanları, qanunları, qadağaları üstündə
qurulmuş həyatımızı necə davam etdirək?".
Əjdər
Ol romana retrospeksiyanı da yerləşdirir.
Müəllif 90-cı illər Bakısı ilə eyni mənzərəni
ehtiva edən tarixi prosesləri yanaşı gətirir.
1804-cü ilin Bakısı, rus generalının və
qoşunlarının Bakıya hücumu, eləcə də
1920-ci illərdə Rusiyadan gələn XI Qızıl Ordunun
işğal planları əsərdə tarixi konteksti təşkil
edir. İrəli-geri dönümlər müəllif təhkiyəsi
əsasında reallaşır.
Əsərin
əsas məziyyətindən biri ondakı yumor hissinin
güclü vurğusundadır. Bu mənada deyim ki, təsvir
olunan gərgin hadisələr,
situasiyalar içində nikbin bir xətt varsa, o da müəllifin
özüdür. Bütün hallarda bəhs etdiyi obrazın,
situasiyanın bir addımlığında müvazinətini
itirmir. Müəllif romana məhz bu kontekstdən daxil olur,
çeşidli hadisələr daxilində nə ahəngini dəyişir,
nə də həyata olan ümid işığını.
"Lo" əsərinin kökləndiyi estetik qayə də
bu: ümid həmişə var! Odur ki, "Lo" əsəri
böyük tarixi epoxanın proseslərinə ayna tutsa da,
dinamik təhkiyə və çevik təsvirə malik
olduğu üçün oxucunu bədbin əhval-ruhiyyəyə
kökləmir. Həyatın hər üzünü
görüb yaşamış yazıçı
acıları dəf etmək reallığını roman
materialından, bəhs etdiyi proseslərin içindən
keçirib meydana qoyur. Hətta deyim ki, romandakı ironik modus,
yumor hissinin güclülüyü də burdan doğur.
Əslində, məzmun qatında ironiyaya yer yoxdur, nədən
ki, ağır halda olan cəmiyyət həyatının
gerçəkləri ciddi rakursu labüdləşdirir. Yumor,
ironiya müəllifin üslub planında, yazıçı
platformasında təzahür edir. Məsələn, belə:
"Bizim Baş idarənin baş mühasibi Anna Makarovna da həmin
"Bakınets"lərdən idi. Qışda ayda bir dəfə,
yay mövsümündə hər həftə
Yaradıcılıq Evinə baş çəkirdi. Əli
müəllimə və mənə yovuşmurdu.
Saçdüzümü, görünüşü XIX əsr
rus zadəgan xanımlarını yada salırdı və hər
dəfə təşrif buyuranda bir anlıq mənə elə
gəlirdi ki, nərmənazik xanımı I Nikolay şəxsən
Peterburqdan bizi yoxlamağa göndərib".
Bu
mövqe bəlkə də, müəllifin özünün
çıxış yoludur. Həyatındakı insanların
aqibət və yaşam reallığını göz
yaşı içində gülüşlə bədii təcəssüm
predmetinə çevirir. Diqqət edək: bu insanlar mübarizənin,
Bakıda və cəbhədə gedən proseslərin ən
qaynar xəttindədir: qəhrəman, qardaşı Qara,
nişanlısı Lalə və bir də Fərəh. Amma
onların heç birinin şəxsi həyatı yoxdur əsərdə.
Qaranın həyatı Çernobıl qəzasında zədələnib,
Fərəhin həyatı isə həyat
yoldaşının və atasının ölümündən
aldığı mənəvi-psixoloji zərbə,
özünün cəbhədə aldığı güllə
yarası sayəsində fərəhini itirir.
Müəllif,
sanki içindəki gərginlikləri, psixoloji travmanı bu
ironiya və yumorun gücünə dəf etməyə
çalışır. Bu həm də bunca zaman fasiləsini
adlamış yazıçı ruhunun diktəsidir. Hadisələrə
analitik baxışın sürəti artdıqca içəçəkilmə
başlayır, sualtı, səssiz axın labüdləşir.
Romanda
dövrlə bağlı səciyyəvi faktlardan tutmuş ən
xırda nüanslara qədər hər incə məqam mətnin
predmetinə çevrilir, süjet məkanında baş verən
hadisələr arasında ustalıqla bağ yaradılır:
M.S.Qorbaçovun hakimiyyət başına keçməsi,
yenidənqurma siyasəti, AXC-nin yaranması, Sumqayıt hadisələrinin
baş verməsinin təfərrüatları, Gəncə
hadisələri, ölkədəki milli azlıqların
yaratdıqları münaqişələr; yaradılan obrazlar
qalereyası - siyasətçilər M.S.Qorbaçov, Raisa
Qorbaçova, Kamran Bağırov, Ayaz Mütəllibov, Ə.Vəzirov,
Əbülfəz Elçibəy;
ziyalılar Xudu Məmmədov, Hamlet Hacızadə,
Xeyrulla Əliyev, Xəlil Rza Ulutürk, Arif Acalov, Mirəli
Seyidov, Anar, Sabir Rüstəmxanlı və b.; ölməz
ruhuyla şəhidlik zirvəsinə ucalan mərd
oğullarımız; ölkədaxili
dramatik situasiyalar - Heydər Əliyevin hakimiyyətə yenidən
qayıdışını istəməyən qüvvələr,
əks təbliğatlar, bu yöndə Vaksberq imzalı müəllifin
yazdığı qarayaxma dolu məqalə, kitabxananın səfirliyə
verilməsi təhlükəsinin qarşısının
alınması, Elçinin "Vətən" cəmiyyəti,
Yaqub Zurufçunun "Ayrılıq" mahnısı, Zori
Balayanın "Ocaq" kitabı və s. Dövrün
insanının haçalanan düşüncəsində
bunların hamısına yer vardı: "Fikrim gah Kremlə
qarışırdı, gah Stepanakertə, gah Yerevana... Bakı
da öz yerində, Bakı, beynimin paytaxtı idi".
Bu əsər
həm də Heydər Əliyevin böyüklüyünü
anlamağa, onun hansı çətin şərtlər,
ağır, məhrumiyyətli dönəmlərdə hakimiyyətə
gəldiyini, millətin və dövlətimizin xilas
ünvanı olmasını anlamağa dərk və həzm
imkanı yaradır. Ümummilli liderin ehtiva etdiyi Xilaskar
obrazı romanın səhifələrində yığcam,
tutumlu boyalarla meydana qoyulur. Bu məqamda qeyd edim ki, əsərdə
Əbülfəz Elçibəy adına da sayğı ilə
yanaşılır, onun adı romandan sadəlik, saflıq rəmzi
kimi keçir, amma müəllif deyək ki, Heydər
Əliyevin müdrik, tədbirli siyasəti ilə müqayisədə
onun gücsüzlüyü və iradəsizliyi faktını
əks etdirməyə çalışır.
"Lo"
romanında nəzərə çarpan
çatışmazlıqları da gözardı etmək
olmaz. Əsərdə bəzi məqamlarda, janr
materialının bəzi fraqmentlərində bədiilik
çatışmır, çılpaq təsvir mövqeyi
qabarıqlaşır. Bəzi hallarda prozaik qələmin
yazdıqları danışır, bəzi hallarda isə nəsr
mexanizmi yetərincə işləmir, sanki prozaik ifadənin
gücü azalır, publisistik münasibət daha önə
keçir. Məsələn, mitinq hərəkatının təsvir
olunduğu hissələrdə daha çox
çılpaqlıq, yalınlıq var. Yazıçı
sxematikliyə meyil edərək romanı danışır.
Yaxud 20 Yanvar, Xocalı ilə bağlı təsvirlərin yer
aldığı hissələrdə müəllif təhkiyəsi
eyni lad üstündə gedir, güclü insan
ağrısı duyulmur. Zənnimcə, bu hissələrin təsvirinə
və faciə müqyasına daha həssas olmaq lazım idi. Bunun
əksinə, müəllif şəhidlərin dəfni təsvirlərini
təsirli yaradır, eləcə də baş qəhrəmanın
öz qardaşı Qaranı ölülərin arasında
axtarması səhnəsi usta şəkildə təqdim
olunur. Bu sırada Bəxtiyar Vahabzadə ilə Dubinyak
ixtilafının, o ağır günlərdə Bakıya gələn
Oljas Süleymenov həssaslığının yeri, məqamı
da əsərin içinə uğurla yerləşdirilir.
Hər
bir halda "Lo" cəmiyyətimizin romanı, müstəqilliyimizin
romanı olmaq gücünü ehtiva edir. Çünki hər
şeydən əvvəl yaddaş romanımızdır.
Əsərin başlıca məziyyəti də budur. Baş
verən proseslərin nədən qaynaqlandığını
bilmək, öyrənmək baxımından bu əsər ilk
növbədə, informativ baza statusunu daşımaqla
yanaşı, müstəqilliyə aparan çətin yolun bələdçisi
kimi əvəzsiz bədii mənbə rolunu oynayacaqdır.
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 19 oktyabr. S. 12-13.