Muğamın fəlsəfəsi - qəzəldən
nərd oyununa
Sualların təkəbbürü
Bəzi suallar var ki, elə bil daimi
cavabsızlıq səbəbindən adi idrak mexanizminin
içindən çıxıb ayrıca, müstəqil
varlıqlara çevrilir, şişir böyüyür:
öz xarakteri, öz cizgiləri yaranır - cavabsız
suallarda xüsusi bir əda, qəribə bir qürur, hətta
təkəbbür peyda olur, - siz nə qədər
çalışsaz da bizim cavabımızı tapa bilməyəcəksiz;
nə qədər ağıl işlətsəz də, bizim
gizlətdiyimiz sirləri aça bilməyəcəksiz, biz həmişə
sizin cılız cavablarınızdan yuxarıda
dayanacağıq...
Və bəzən adama elə gəlir
ki, bu suallar özləri öz qurbanlarını tapır,
müəyyən insanların düşüncələrinə
sahib olur, onların dillərini öz alətlərinə
çevirir, düşünən insanların ağlına
sancılır...
Məgər ətrafımızda
belə qəribə intellektuallara azmı rast gəlirik?
Cavabsız suallar verməklə və yaxud diqqəti
qarışıq sahələrə yönəltməklə
sanki qürur duyurlar, fəxr edirlər - bircə nəfər
də yoxdur ki, qədim xalçaların sirrini aça bilsin;
hanı, bir nəfər göstərin ki, muğamın
kodlarını bizimçün xırdalasın; adam
axtarıram ki, Nəsiminin hərflər aləmini
açıb ortaya qoysun... və sair və ilaxır...
Belə dostlarımızın qəribə
təkəbbürlü ədasını müşahidə
elədikcə duyursan ki, bunlarçün haqqında
danışıldığı məsələlər qətiyyən
maraqlı deyil, maraqlı olan cavabsız suallar ortaya qoyub
özünü ağıllı göstərməkdir.
Əlbəttə ki, bu da cəhalətin bir
növüdür. Cahil təfəkkür elə güman edir
ki, ondan daha üstün görünən adamları
hansısa suallarla susdurmaqla, onların ranqı bərabərləşəcək.
Axı susqunluqda hamı eynidi. Susan adamın dərəcəsi
olmur. Sükut hamını eyni rəngə boyayır...
Anti-Hollivud
Ən əvvəl onu deyim ki,
haqqında danışılan suallar heç də hansısa
kriptoqrafiya elementləriylə yüklənməyib. Əlbəttə,
belə düşünmək yanlışdır ki,
tutalım, muğamın kodlarını açmaq və ya
xalçaların sirlərinə baş vurmaq bizi hansısa
gizli həqiqətlərin, müəmmalı şifrələrin
açılmasına gətirib çıxaracaq və sonda
biz gedib Qız qalasının altını qazıb ordan
"Ələddinin lampası"nı tapacağıq...
İncəsənətin
kodları, sadəcə, bir şeyə xidmət edir -
yaradıcı insanın fəlsəfəsini açmaq və
bunun vasitəsilə toplumun kollektiv təhtəlşüuruna
baş vurmaq...
Burda hansısa qeyri-adi sirlər, nə
bilim, əfsunlar, tilsimlər, gizli xəzinələr gözləməyin
özü də cəhalət əlamətidir və piratlar
haqqında romanların, xəzinə ovçuları
haqqında filmlərin yaratdığı təəssüratdı...
Bir sözlə, məsələnin dərinliyinə baş
vurmaq istəyiriksə, müvəqqəti də olsa, Hollivud məhsullarını
beynimizdən çıxarmalıyıq...
Əlbəttə ki, bir yazıda
bütün Şərq incəsənətinin, musiqisinin mahiyyətinə
tam varmaq mümkünsüzdür. Bununla belə, bəzi
ümumi strukturları tapıb üzə
çıxarmağa çalışacağıq...
Misalçün, muğam sənətinin
unikallığı barədə çox
danışırıq və bu, bütün pafoslardan kənar
olan bir həqiqətdir. Lakin bu unikallıq nədədir və
sadəcə, muğamla məhdudlaşırmı, yoxsa
paralellər aparanda, bir çox Şərq sənətlərində
oxşar strukturları görə bilərik? Və görəsən,
babalarımızın sevimli oyunu olan nərdin muğamla, qəzəllə
və fəlsəfəylə nə bənzərliyi var?
Fəlsəfi qütbləşmə
Hər bir xalqın, toplumun əsrlər
boyu yaradıb ərsəyə gətirdiyi sənət
növü ilk növbədə onun fəlsəfəsini -
dünyagörüşünü, həyata
baxışını əks etdirir.., həm də, sadəcə,
əks etdirməklə məhdudlaşmır, bu fəlsəfənin
ötürücüsünə çevrilir. Müasir
dövrdə milyon tirajlarla çıxan fəlsəfə və
etika kitablarının funksiyasını bizdə qədim
dövrlərdə məhz muğam, xalçalar, qəzəliyyat
və sair sənətlər yerinə yetirib... Həm üst
şüur qatında, həm də alt şüur səviyyəsində...
Bəs hansı fəlsəfəni,
hansı dünyagörüşünü, hansı idrak
konsepsiyasını təbliğ edib? Bunu dərk etməkçün
bir az uzaqdan başlamaq lazımdır...
Gəlin, Avropa fəlsəfəsinin
tarixinə kiçik bir ekskurs edək...
Xristian dünyasında əsas fəlsəfi
problemlərdən olan iradə azadlığının tarixinə
fikir verəndə görürük ki, bu məsələyə
münasibət son minillikdə iki dəfə koordinal şəkildə
dəyişib...
XV əsrə qədər Katolik
dünyası insanın iradə azadlığını
ön plana çəkirdi və tövbə amilinə
çox əhəmiyyət verirdi - insanın iradəsi bu
dünyada azaddı, əməlinə görə də tam məsuliyyət
daşıyır - cavabdehdi və öz bəd əməllərini
islah eləməkçün çalışmalıdı, səy
göstərməlidi...
XVI əsrin əvvəllərində
isə Katolik təfəkkürünə qarşı qiyam
(protest) hərəkatı başladı və Protestantlıq
yarandı. Əsas etiraz obyekti insanın dünyadakı
günahlarının bağışlanmasında Roma kilsəsinin
rolu idi. Protestantlar Roma Katolik kilsəsinin bağışlanma
(indulgensiya) funksiyasını inkar etməklə bərabər,
ümumilikdə xristianlıqdakı
"bağışlanma" faktorunun üstündən xətt
çəkdilər - insan ilkin günahdan (Adəmin
günahı) yaranıb, buna görə də günahlar
içində yaşamağa MƏHKUM-dur - Nəfsin islahı
absurddur - nə qədər çalışsa da, təmizlənməyi,
günahlardan, bəd əməllərdən, pis işlərdən
uzaq olması mümkün deyil. Fatalizm ən ali mərtəbədə
məskunlaşıb... Bəs çarə nədir? Çarə
odur ki, günahlarını dərk edəsən və
bağışlanmağın üçün İsa Məsihə
yalvarasan...
Deməli, iradə azadlığı
arxa plana keçdi, ön plana Cəbr (məcburiyyət, məhkumluq)
çıxdı. Daha dəqiq, günahkar həyata
MƏHKUMLUQ - Ali yaradıcı qüvvənin
yazdığından bir addım belə kənara
çıxmaq mümkün deyil; O, hamının taleyini əvvəlcədən
belə yazıb, hamı bu yazını yaşamağa məhkumdur...
(Hətta bir çox Avropa alimlərini
Qərbin mədəni və elmi intibahını da məhz
Protestantlığın yaranmasıyla bağlayırlar.
Çünki yeni yaranan dünyapərəst burjuaziya
üçün Protestant təfəkkürü daha rahat idi -
sərvət və kapital yığmaq üçün istənilən
bəd əməllərə də əl ata bilərsən.
Günah hamının alnına yazılıb. Sadəcə, dərk
et ki, günah edirsən və yalvar. İsaya yalvar ki,
bağışlanasan. Yalvarmaqla bərabər, öz əməllərindən
də qalma... Dayansan, səni tapdalayıb keçəcəklər...
Daha sonra, artıq XX əsrdə
dini düşüncə ümumiyyətlə, kənara
qoyuldu, yenə də mütləq iradə azadlığı
- Ekzistensializm ərsəyə gəldi... Hamı
yaradılışdan eynidi, heç bir məhkumiyyət,
yazı qədər yoxdu, əksinə, insan özü öz
azadlığına məhkumdu və özü öz taleyini
yaradır...
Qızıl orta
İndi isə İslam
dünyasına diqqət edək... Bizdə tam iradə
azadlığı (Mötəzililik, məşşailik) və
tam fatalizm (əşərilik) təfəkkürləri müəyyən
tarixi dövrdə qısa müddətə düşüncələrə
hakim olsalar da, sonradan bu iki qütbün mərkəzində
dayanan bir yol tutuldu (Mütəaliyə fəlsəfəsi). -
İnsanın iradəsi azaddır, lakin Allahın əvvəlcədən
qoyduğu çərçivə daxilində... Yəni
fatalizmlə iradə azadlığı bir təfəkkürdə
birləşdirildi... (Düzdür, bu sintezi tam izah etməkçün
cild-cild kitablar yazılıb, amma məsələnin dərininə
varmaq, yazımızın mövzusu deyil.)
Budur, əsas düşüncə
fərqi - xahiş edirəm bu məqama diqqət edək,
çünki yazımızın sonrakı hissələrində
məhz burdakı məqamların incəsənət sahəsində
təkrarını görəcəyik..
Beləliklə gördük ki,
Avopada fatalizm və iradə azadlığı arasında iki dəfə
qəti keçid olub, Şərq dünyası isə
yüzilliklər ərzində bu iki qütbün arasında
mövqe tutmağa çalışıb...
İndi araşdırıb görək
bu düşüncə fərqi mədəniyyətin və
incəsənətin hansı tərəflərində
müşahidə edilib?
Şahmat və kart
Məncə, toplumun həqiqi
simasını dərk etmək üçün ilk olaraq, onun
populyar və sevilən oyunlarını analiz etmək,
yalnız bundan sonra incəsənətə keçmək
lazımdır. Axı bütün incəsənət, mahiyyət
etibarilə bir oyun funksiyası daşıyır...
Avropada erkən Orta əsrlərdə
ən ali oyunlardan biri və hətta birincisi şahmat idi.
Hindistanda yaranan və İslam aləmi vasitəsilə Avrpaya
gəlib çıxan bu oyun yüksək dairələrdə
çox populyar idi, az qala, arxetipə çevrilmişdi...
Daha sonrakı yüzilliklərdə
(Protestantlıq dönəmində) isə kart oyunları, əsasən
də indi poker dediyimiz oyun növləri daha çox
yayılaraq Şahmatı kənara itələdi...
İndi isə, gəlin bu oyunlara
diqqət edək - Şahmatda əvvəlcədən
oyunçuların vəziyyəti eynidir, bərabərdir.
Tale, qismət faktoru yoxdur. Oyunun gedişatı boyu
oyunçuların ağıl və zəkası
özünü göstərir və uduzan oyunçu məğlubiyyətinə
görə heç kimi ittiham edə bilməz. Oyunun nəticəsinə
yalnız özü cavabdehdir... Tam iradə
azadlığı...
Bəs kartda nə
görürük? Hər şey qədərdən-qismətdən
asılıdır. Kart necə gəldisə, sən də
oyununu bunun üzərində qurmağa məcbursan.., başqa
sözlə desək, hər şey kartpaylayanın əlindədir.
Heç bir iradə azadlığı yoxdur. Uduzsan da, udsan da,
burda sənin xidmətin çox cüzidir, hər şey qismətdən,
kartın gətirməyindən asılıdır.. Tam
fatalizm...
Diqqət etsək görərik ki,
sanki birinci oyun Katolik dönəminin iradə
azadlığını, ikinci oyun isə Protestant dönəminin
fatalizmini əks etdirir... Yəni insanlar, hətta sevərək
oynadığı oyunlarda da, qeyri-iradi öz
dünyagörüşlərini, fəlsəfələrini əks
etdirirlər...
Müasir dövrdə yenidən
şahmata qayıdışı müşahidə etdik - kart
və bu tipli "qismət oyunları" qumar növləri
kimi kənara atıldı, şahmat isə ən ali idman
yarışlarının tacına çevrildi. Çünki
XX əsr, qeyd etdiyimiz kimi, tam iradə azadlığına -
ekzistensializmə köklənib...
İndi isə Şərq
düşüncəsinə qayıdaq. Yuxarıda
bildirmişdik ki, müsəlman Şərqinin
dünyagörüşü bu iki qütbün arasında
mövqe tutub. Bəs, görəsən, oyunlarda bu necə təzahür
edir?
Şərq oyunlarından
danışarkən, əlbəttə ki, ilk olaraq əsrlər
boyu ən sevilən oyun olan nərd oyunu yada
düşür... (Başqa oyunlar mövcud olsa da, yüzillər
ərzində nərdin kütləvi populyarlığı
tarixi faktdır.)
Nərddə, təbii ki, əvvəlcə
zər atılır. Deməli, bir məhkumiyyət var, zərin
verməyindən çox şey asılıdır. Bu, ilahi
yazıdır, qədərdir. Zərin hökmünü dəyişmək
olmaz... Lakin... Hər şey zərin verməsiylə bitirmi? Qətiyyən...
Əsl mübarizə elə bundan sonra başlanır... Zərin
nə verdiyi bəlli olandan sonra oyunçu öz hərəkətlərində
müəyyən mənada azaddır, gedişi öz
ağlı və zəkası ilə idarə edir. Ancaq yenə
də fatalizm (İlahi qədər) birdəfəlik kənara
çəkilmir - oyunçu gedişini edərkən daim
beynində tutur ki, növbəti atışda zərin nə
verəcəyi məlum deyil, deməli, zərin hökmündən
tam qurtulmayıb, mütəmadi olaraq qeyri-müəyyənliklə;
qismətlə - İlahi qədərlə rastlaşacaq...
Oyunçular, sanki kəndirbaza bənzəyir,
bir tərəfdə iradə azadlığı və məntiqi
təfəkkür - digər tərəfdə fatallıq və
İlahi qəza-qədər. Nərd oynayanlar, sanki bu
uçurumun arasında variasiya edirlər...
Qəzəl cazibəsi
Diqqətimizi daha ciddi sayılan sahələrə
yönəldək və ilk olaraq Qərb poeziyasına nəzər
salaq. Ya bir mövzu üzərində köklənmiş uzun
şeirlər və ya qısa fikirləri, hissləri əhatə
edən yığcam bitkin müstəqil şeir
formaları...
Şərqdə isə bu formalar
mövcud olsa da, yüzilliklər boyu qəzəl-qəsidə,
müxəmməs-mürəbbe və yaxud qoşma-gəraylı
formaları daha populyar olub. Bəs bu şeirlərdə əsas
struktur fərqi nədir?
Müxtəlif
ölçülü və rəngarəng mövzulu
şeirlər ilk növbədə beytlərə (və ya bəndlərə)
bölünür. Hər beytdə (bənddə) şair
öz düşüncəsinin, hiss və
duyğularının ifadəsində azaddır. Sanki müxtəlif
motivli qısa şeir parçalarının cəmini
görürük... Amma ... şair unutmamalıdır ki, hər
beytin, hər bəndin sonunda sən rədifə və qafiyəyə
qayıtmağa MƏHKUM-san... Sən qoşmanın-qəzəlin
ortasında qəfildən rədif-qafiyəni dəyişə
bilməzsən... İstər qırx beytlik qəsidə
olsun, istər beş bəndlik gəraylı - rədif və
qafiyə sona qədər dəyişməz qalır... (Hətta
son yüz ildə yaranıb inkişaf edən şifahi meyxana
janrı da eyni struktura malikdir; sərt və dəyişməz
qafiyə- rədif və bunların arasında anında
düşünülən sərbəst improvizasiya).
Şair təxəyyülünün
azad uçuşu sanki mütəmadi olaraq tormozlanır... Yenə
də iki qütb arasında müvazinətlə
rastlaşırıq...
Tam məsuliyyətlə deyə
bilərəm ki, dünyada heç bir poeziyada belə unikal
formalar mövcud deyil... (Əslində, bu məqam da ayrıca
bir araşdırma mövzudur).
Və bəlkə də əsrlər
boyu məhz bu janrların (qəzəl, qoşma, gəraylı)
uzun əsrlik cazibəsi, xalqımız tərəfindən bu
qədər sevilməsinin, geniş yayılmasının əsl
səbəbi də elə bu unikallıqdadır....
Göz diktatı və
gözsüzlük
Daha bir paralel - rəssamlıq sənəti.
Qərbdə erkən Orta əsrlərdə geniş
yayılan İkonaqrafiya sənətinə diqqət yetirəndə
görürük ki, rəssamlar öz hiss və
duyğularının, xəyallarının ifadəsində
tam azaddırlar; müqəddəs
ruhları, həvariləri, Məryəmi və hətta
İsanın özünü də istədikləri formada, hətta
formasız təsvir edə bilərlər...
Lakin İntibah dönəmində
məhkumluq yarandı. Rəssamlar öz
azadlığını itirdi...
Əlbəttə, ilk
baxışdan bu fikir absurd görünə bilər. Klassik Qərb
rəssamlığına baxanda
qarşılaşdığımız mövzu və
üslub rəngarəngliyi, sanki bizə sənətkarların
azadlığını göstərir. Axı burda hansı məhkumluqdan,
qədərdən söhbət gedə bilər?
İlk baxışdan həqiqətən
belədir, lakin burada məhkumiyyət alt qatdadır. Rəssam
gözünün gördüyü reallığı əks
etdirməyə məhkumdur.., hətta klassk perspektiv
ehkamlarının incəliyinə qədər
cilalanmağı, riyazi dəqiqliklə işlənməyi belə,
məhz bu göz məhkumiyyətinin nəticəsidir.
Obyektiv reallıqda hər şey
başqa cürdür, tutalım, arxada dayanan insanla ön
planda dayanan insan eyni ölçüdədir. Lakin rəssam
öz gözünün gördüyünə məhkum
olduğuna görə təsviri məhz üç
ölçülü perspektiv qaydalarıyla işləməlidir,
arxada dayanan obyekt kiçik təsvir olunmalıdır.
Diqqət etsək görərik ki,
hətta müqəddəs şəxslərin, hansısa dini
mərasimlərin, səmavi hadisələrin, ruhların,
kabusların təsviri zamanı belə, hər şey məhz
gözün maddi aləmdə gördüyü üzərində
qurulur. Ona görə də körpə İsalar
hamının gördüyü adi körpə
uşaqların tam dəqiq əksidir; müqəddəs Məryəm
adi məhəllə qadınlarıyla eyni sifətdədir;
İsa Məsih və Həvariləri isə sırf bizim
özümüzün əksinədir.., hətta İblis,
Şeytan və başqa mistik varlıqlar da bu əsərlərdə
sırf real maddi heyvanlar - canavarlar, çaqqallar və sair kimi
təqdim olunur.., hər bir detal, hər bir obyekt ən
xırda cizgisinə qədər reallıqdakının əksi
kimi görünməlidir. Sanki güzgü effekti üzə
çıxır... Axı rəssam gözünün
gördüyündən kənara çıxa bilməz.
Çərçivə çox dardır...
Müasir dövrdə isə yenə
də əks qütbə hərəkət görürük.
Bütün çərçivələr
sındırılır, tam azadlıq cəhdləri
görünür, klassik pespektiv və işıq-kölgə
qanunları kənara atılır. Artıq XX əsrin əvvəllərindən
ekspressionist rəssamlar, ümumiyyətlə, gözün
gördüyündən imtina etdilər, improvizasiya və
şərtilik ön plana çıxdı, daha çox əhval-ruhiyyənin,
xəyalların, absurd düşüncələrin əks
olunmasının yollarını axtarmağa
başladılar... XX əsrin Qərb rəssamlığında
reallığın olduğu kimi əks edilməsi geridəqalmışlıq
hesab olunurdu...
Bəs Şərq miniatür rəssamlığında
nə görürük? Yenə də eyni strukturlar üzə
çıxır - Məzmun və üslublar müxtəlifdir.
Ancaq dərinə gedəndə, Şərq miniatür rəssamlığının
mahiyyətində də eyni "orta xətt"i
görürük. Rəssam öz əsərində real həyat
lövhələrini, bədii əsərlərin
epizodlarını əks etdirir, yəni tam xəyallar,
duyğular aləminə getmir, absurd müstəvisinə
keçmir. Mövzunun və süjetin çərçivəsində
qalır. Ancaq o, öz yaradıcılıq prosesində
gözünün gördüyünə məhkum deyil -
perspektiv qanunlarını rahat halda pozaraq müxtəlif məsafədə
dayanmış obyektləri eyni ölçüdə çəkə
bilər; işıq-kölgə qaydalarından
çıxaraq, ümumiyyətlə, kölgədən imtina
edə bilər; mimessis metodunu sındıraraq bütün
insanları öz istədiyi sifətdə təsvir edir; hətta
maddi təbiətin qanunlarını da pozaraq bitkilərin,
ağacların güllərin müxtəlif fəsillərdəki
gözəlliyini bir zaman kəsiyində birləşdirə
bilər... Sanki rəssam (Şərq diliylə desək nəqqaş)
reallığa, ətraf aləmə adi gözlə baxsa da,
kağızda bu fiziki gözün gördüyünü yox,
ruhunun, xəyalının gördüyünü çəkir.
Yenə də eyni halı
müşahidə elədik - çərçivə daxilində
azadlıq, ehkam içində improvizasiya).
Bəstəkar Tanrı
Erkən Orta əsrlərdə Qərbdə
çoxsaylı musiqi janrları var idi ki, bunlar da iki istiqamətdə
inkişaf edirdi - kilsələrdə dini mətnlərin avazla
oxunması (dini musiqi); saraylarda və el şənliklərində
müxtəlif musiqiçilərin, trubadurların cürbəcür
şeirlər üzərində ifa etdiyi balladalar, melodiyalar və
sair... Alimlər qeyd edir ki, həmin dövrün musiqisi daha
çox sərbəstlik və improvizasiya üzərində
qurulurdu, hər şey ifaçının, trubadurun daxili əhval-ruhiyyəsindən,
energetikasından asılı olurdu...
İntibah dövründən sonra
Qərbdə not sistemi əsasında yavaş-yavaş simfonik
musiqi formalaşmağa başladı və bu gün
hamımızın tanıdığımız klassik musiqi
janrları ortaya çıxdı.
Yəni ifaçılar əks
qütbə keçdilər, öz azadlıqlarını
itirdilər, nota məhkum edildilər. Bir Tanrı (bəstəkar),
onun əlindən çıxan İlahi yazı
(partitura-notlar), bu bəstəkarın iradəsini yeridən
dirijor... Və onlarca, yüzlərlə məhkum
musiqiçi, ifaçı... O ifaçı ki, nə qədər
istedadlı, nə qədər emosional olsa da, ifa zamanı
qarşısındakı partituradan bir notu belə dəyişməyə,
bir notdan belə çıxmağa ixtiyarı yoxdur - nə qədər
gözəl, istedadlı ifaçı olsa da, öz
istedadını nümayiş etdirməyə meydan çox
dardır. Qəza-qədər. İlahi yazı... və
yazıya məhkum iradəsiz insanlar... Əgər
fantaziyaların, təxəyyülün fəvvarə vurursa,
buyur, get bəstəkarlıq məktəbini keç,
özün əsərlər bəstələ.., lakin
mövcud vəziyyətdə sən əhval, hiss, duyğu, təxəyyül
ortaya qoya bilməzsən, çünki qarşında yazı
- not var. Yazı az qala İlahi gücə malikdir. Dəmir
çərçivədir... Əvvəlki sərbəst
improvizasiya isə bu dönəmdə yalnız interpretasiya
formasında mövcud ola bilirdi ki, bu da, əslində,
improvizasiyanın özünün də qabaqcadan dəqiq
müəyyən edilmiş çərçivəyə
salırdı...
Sonradan XX əsrdə yenidən əks
qütbə hərəkət müşahidə olundu, sərbəst
improvizasiyalar dövrü başlandı, misalçün caz,
rep kimi musiqi janrlarında sərbəst improvizasiyalar ön
plana çıxdı, avanqard və postavanqard musiqidə də
bunu müşahidə eləmək olar...
Maraqlı cəhət ondan ibarətdir
ki, Qərbin musiqi sənətində son yüz ildə nə
qədər yeniliklər ortaya çıxsa da, klassik simfonik
musiqinin kanonları nə qədər sındırılsa da,
məhz Bəstəkar diktatı hələ də davam edir,
ifaçı azadlığına çox da meydan verilmir.
Çünki professional musiqi hələ də öz
mövqeyini qoruyub saxlayıb...
(Ümumilikdə Qərb mədəniyyətinə
diqqət edəndə görürük ki, son yüz ildə
nə qədər iradə azadlığını təbliğ
etsələr də, "Protestant qəza-qədəri"ndən
hələ çıxa bilmirlər. Hələ də bir
çox mədəniyyət sahələrində
"qatı, sərt yazı metodikası", dəyişilməz
"qayda-qanun diktatı" hökm sürür.
Görünür, Bernard Veber kimi alimlər "bütün
müasir Qərb sivilizasiyası Protestant etikasının
varisidir" deyərkən, həqiqi vəziyyəti daha
yaxşı dərk edə biliblər).
Rahat gəzişmələr
Yenə də Şərqə
qayıdaq və muğam sənətinə diqqət edək...
Bizim muğam sənəti şifahi-professional musiqi kimi dəyərləndirilir.
Məncə, düzgün yanaşmadı.
Hər muğam dəstgahının
özünün mayəsi, ladı, hər şöbənin
öz pərdəsi mövcuddur. Burda fatallıq var.
İfaçı pərdədə qalmağa məcburdur. Sərbəstlik
yoxdur. Xaric ifa qəti qadağandır. Bunu sərt çərçivə,
məhkumluq hesab etmək olar...
Ancaq bu çərçivənin
içində hər bir ifaçı sərbəstdir, rahat
"gəzişir", öz hiss və duyğularını,
öz daxili əhval-ruhiyyəsini istədiyi kimi ifadə edə
bilər... Burda məhkumiyyət yoxdur, tam azadlıq var...
Hamıya məlumdur ki, peşəkar muğam
ifaçısı - istər instrumentalist, istər də xanəndə
- öz ifasını ikinci dəfə tam oluğu kimi təkrar
eləməyə çətinlik çəkir. Əlbəttə,
çərçivəni (ehkamı) təkrar edəcək,
burda problem yoxdur, amma ortadakı improvizasiyalar əksər
hallarda heç musiqiçinin özünün də
yadında tam dəqiqliyinə qədər qalmır
(Düzdür, son onilliklərdə səsyazısı
geniş yayıldığına görə, təkrarlara rast
gəlmək olur. Hansısa bir gənc ifaçı bir
ustadın eyni ifasını çoxlu-çoxlu dinləyib əzbərləyə
bilər. Ancaq bu da ötəri haldır. Peşəkarlığın
yüksək səviyyəsinə çatandan sonra sənətkar
başa düşür ki, burda təkrara yer yoxdu,
muğamın gözəlliyi və özəlliyi də məhz
bu təkrarsızlıqdadır)...
Son əsrdə bizdə professional
Qərb musiqisinin bəzi ehkamlarının tətbiqi nəticəsində
muğam guşələrinin dəstgah içində
düzülüşü müəyyən stabil struktur
alıb. Amma musiqişünaslar bilir ki, əvvəllər, hətta
bu düzülüş də ifaçının öz
ixtiyarına buraxılırdı, burda da azadlıq var idi.
İfaçı yerində ifa zamanı öz səs
imkanlarını, alətin səslənməsini və əlbəttə
ki, yenə də öz daxili əhval-ruhiyyəsini nəzərə
alaraq bu düzülüşü də yerindəcə müəyyən
qədər dəyişə bilirdi...
Muğam sənətinin incəlikləri
o qədər çoxdur ki, cild-cild kitablar da yazılsa, yenə
də kifayət eləməz və bu yazıda məqsədimiz
bu incəlikləri üzə çıxarmaq deyil. Məqsəd
bütün bu gözəlliklərin altında - dərinliklərdəki
struktur paralellərini göstərməkdir.
Bəli, burda da gördük ki,
fatalizmlə iradə azadlığı bir müstəvidə
birləşdi. Muğamda ifaçı üçün nə
tam azadlıq var, nə də tam qəti sərt çərçivə...
Həm çərçivə var, həm də azadlıq.
İkisi üzvi vəhdətdə çıxış edir və
bu sənətə unikallıq gətirir...
Eyni fikirləri Aşıq əbədiyyatına
da şamil etmək olar, hətta Qərb rəqsləriylə
bizim milli rəqslərin tarixinə baş vuranda da bənzər
strukturları görürük...
Kimdir rejissor?
Nə olsun ki? Burda nə var
axı... Əlbəttə ki, bütün bu yazılanlardan
sonra oxşar suallar ortaya çıxa bilər. Bəli, məlum
oldu ki, sənətkarlar sənətdə öz
dünyagörüşlərini əks etdiriblər. Bizdə
də, Qərbdə də... Vəssalam... Elə bu?
Məncə, məsələ
bununla bitmir. Yazının əvvəlində dediyimiz bir fikrin
üstünə qayıtmaq istəyirəm. Fəlsəfə
və hikmətin kitab halında geniş
yayılmadığı dövrdə, geniş kütlələr
arasında dünyagörüşünü məhz sənət
təbliğ edirdi - mədəniyyət nümunələri fəlsəfi
kitabları əvəz edirdi.
Qərbin protestant
dövrünün dühası Şekspirin məşhur kəlamı
yada düşür: Dünya teatrdı, insanlar isə aktyor...
Diqqət edək, insanlar dramaturq yox, rejissor yox, məhz
aktyordur...
Haşiyə: Bu fikri ekzistensialist
Sart desəydi, təxminən belə deyərdi: Həyat
teatrdı, hər bir insan isə həm dramaturq, həm
rejissor, həm də aktyordur...
Şekspirin fikrinin bir az da dərininə
gedək: Əgər insan dramaturq yox, rejissor yox, aktyordusa, deməli,
səhnədə özünün yazmadığı rolu
oynamağa məhkumdu. Rolunu və oynadığı pyesi
özü seçmədiyi kimi, içində nəyisə dəyişməyə
də qadir deyil. Tamaşaçı yüz dəfə də
gəlib "Otello"ya baxsa, eyni hadisəni eyni olduğu kimi
görəcək, eyni aktyor yüz dəfə eyni sözü
deyəcək... Yaxud eyni simfoniyaya yüz dəfə qulaq assa
da, eyni notları eşidəcək... Deməli, təhtəlşüur
səviyyəsində dinləyicidə belə bir fikir
formalaşacaq ki, yazını dəyişmək mümkün
deyil, aktyor roluna, musiqiçi öz qarşısındakı
(özünün yazmadığı) partituraya məhkum
olunduğu kimi, hər adam da öz həyatının rolunu,
notlarını ifa etməyə məhkumdur, heç nəyi dəyişmək
mümkün deyil...
Bəs uzun illər ərzində
muğam dinləyən, lakin hər dəfə şöbələr
içində müxtəlif təkrarsız
improvizasiyaları seyr edən insanda nə baş verir? - təhtəlşüur
səviyyəsində təxminən belə fikir oturur ki, bəli,
muğamların əsas pərdələrini, əsas çərçivəsini
dəyişmək mümkün deyil, bu cəbrdir, amma bu
çərçivənin içində azadlıq var, hər
şeyi hər dəfə istədiyin kimi dəyişə bilərsən
və hər dəyişikliyə görə də
özün cavabdehsən. Ola bilər ki, bu improvizasiya (dəyişiklik)
uğurlu olsun, ola da bilər ki, uğursuzluğa
düçar olasan. Hər şey özündən - öz
bacarığından, fərasətindən
asılıdır... Həyat da belədir. Həqiqət bu iki
qütb arasındadır...
Əlbəttə, bu
azadlığın özünün də altında müəyyən
hədd var - bütün improvizasiyalarda xaric ifa, dissonans
qadağan oldunduğu kimi, həyatda da günah və cinayət
həddini keçmək qadağandı.
(Eyni hadisə başqa incəsənət
növləriylə kontakt zamanı da baş verir, təhtəlşüur
müxtəlif mədəniyyət vasitələrilə eyni məzmunlu
informasiya ilə yüklənir. Amma onların
hamısını nümunə gətirmək mətləbi
çox uzadar).
Məhz bu baxımdan qətiyyətlə
deyə bilərəm ki, Şərqdə nə Şahmat, nə
də Kart oyunları heç vaxt ümummilli oyunlara
çevrilə bilmədiyi kimi, heç bir şərqli tam
olaraq fatalist də ola bilməz, tam olaraq ekzistensialist də...
Şərq təfəkkürü bunların ortasında - cəbrlə
ixtiyarın arasında dayanıb - əsl nərd oyununda
olduğu kimi... (zənnimcə, nərd oyununun fəlsəfəylə
bağlılığı tək bununla bitmir. Nərdi dərinliyinə
qədər analiz edərək, başqa superetnoslar arasında
müxtəlif dövrlərdə sevilən oyunlarla müqayisə
elədikcə çox ilginc məqamlar üzə
çıxır. Amma bu artıq başqa bir mövzudur).
Fəlsəfəsizlik faciəsi
Fikirlərimizə yekun vuraq. Deməli,
müəyyən dövrdə müəyyən fəlsəfi
dünyagörüşü yaranır, mədəniyyətə
keçir və onun vasitəsilə insanları idarə
edir... Hətta insanların özü fəlsəfə barədə
bir kəlmə eşitməsələr belə... Məhz buna
görə də hansısa xalqın
dünyagörüşünü dəyişmək istəyən
kənar qüvvələr, ilk növbədə, onun mədəniyyətini
məhv eləmək istəyirlər, çünki milli ənənəvi
dünyagörüşünün fəlsəfi müstəvidə
şərhi heç vaxt geniş mənada populyar olmayıb, yalnız
mədəniyyət və incəsənət vasitəsilə
toplumun içində yayılıb... Mədəniyyət
dağıdılarsa, toplumla onun fəlsəfəsi
arasında uçurum yaranar. Fəlsəfəsi olmayan
xalqları isə istismar eləmək, qul eləmək
çox asandır. Fəlsəfəsizlik faciəsi məhz
budur...
Biz son yüz ildə bu tendensiya ilə
rastlaşmışıq. Sovet hakimiyyəti dövründə
bizi məcbur ediblər ki, minillik tarixi olan milli sənət
növlərimizə məhz Qərb mədəniyyətinin
baxış bucağından baxaq - bu minvalla
gözümüzdən salmağa çalışıblar.
Milli sənətimizin bütün unikal keyfiyyətlərini məhz
Qərb kriteriləriylə ölçərək
"köhnəlmiş" və "lazımsız"
kimi qələmə verməyə və unutdurmağa
çalışıblar. Lakin XX əsrdə xalqımız
bütün çətinliklərə baxmayaraq, milli fəlsəfənin,
kollektiv təhtəlşüurun daşıyıcısı
olan mədəniyyətimizi qoruyub saxlaya bildi. Bizim boynumuza
düşən isə bu mədəniyyəti daha da çətin
bir sınaqdan - qloballaşma sınağından keçirmək,
qoruyub saxlamaq və gələcək nəsillərə
ötürməkdir... Əgər bunu bacarmasaq, ortaya
çıxıb "bizim millət heç nəyə qadir
deyil", "bizim xalq həmişə geri qalıb",
"bizim mədəniyyət bu vaxtacan dəyərli heç
nə yaratmayıb" deyərək
çığır-bağır salan səfeh nihilistlərin
təsiri altında həqiqətən də mədəniyyətimiz
böyük itkilər verəcək və gələcəkdə
bu itkilərin yerini doldurmağımız çox çətin
olacaq...
İlqar
FƏHMİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.- 19 oktyabr. S. 18-19.