Bədii mətnin möhtəşəm
tənhalığı
İstənilən bədii mətn
səssiz rejimdə, yaxud ucadan oxunduğu zaman ilk növbədə
və zahirən ətrafa sürətlə nüfuz edən
dalğalar şəklində yayılır, mətnin daxilinə,
onun ruhuna xas tezliyə malik olan bu şüa - dalğalar zaman
gəlir ki, sönür, öləziyir, sürəkliliyi hiss
edilmir, mətndən necə çıxıbsa, elə də
geri qayıdış yolunu tutur, baxmayaraq ki, mətn artıq
ilkin görünüşünü və cildini tərk
etmiş, bir sözlə, dünyanı öz ovcunun içinə
yığıb sığışdırmaq üçün
büsbütün başqalaşmışdır.
Dalğaların geri qayıtması heç də bədii mətni
əvvəlki halına qaytarmaq məqsədini güdmür,
çünki qayıtsa da, özünü orda tapa bilməyəcək,
məqsəd, sadəcə, bədii mətn çevrəsini
formalaşdırmaq, onu daha görüntülü hala gətirməkdir.
Bədii mətn çevrəsi onunla bağlı baş
alıb gedən prosesləri anlamaqda ən vacib anlayış
sayıla bilər. Ətrafa hissəciklərilə müəyyən
tezlikli şüa kimi yayılan mətn enerjisi daha sonra
parçalanır, transformasiyaya uğrayır, enerji itə
bilmədiyinə görə həmin hissəciklər eyni yolu
qayıdıb, cızdığı trayektoriyanı çevrəyə,
dairəyə çevirməlidir, adıkeçən enerji bu
dairənin hər bir nöqtəsində hiss edilir,
çarpır, həm də söz dairədən getdiyi
üçün o nöqtələr də bu təsadüfdə
bir-birlərini hiss edir, bu isə yüz illər yol gedib
çoxalan mətnin tənhalıq çevrəsini
yaradır. Çoxalmaq ehtirası tənhalıq zərurətindən
irəli gəlir, artıb çoxalmaq həm də
özü-özünü güzgüyə çevirmək
niyyəti, bu güzgüdə özünü görə
bilmək ehtirasıdır. Güzgüdə görünən
anda tənhalıq başlayır, ucsuz-bucaqsız, bitməz-tükənməz...
("... Tənhalıq başlayır burdan o yana...").
Bu prosesdə bədii mətnin
onunla təmasa və dialoqa girən şəxslərdən
aldığı enerjini bu çevrəyə hörür,
arı necə şanıdan pətək qurursa, geri qayıdan
dalğalar da bədii mətnin sahilini yuyub onun ərazisinin
çevrəsini boyaboy nümayiş etdirir. Materiyanın - bədii
mətnin itməzliyi prosesi beləcə cərəyan edir, bu
itməzlik oxu və təmas anında səhifələrin
özlərinə hopdurduqları enerji hissəcikləri
hesabına duruş gətirir, söz bu məqamların birində
özünə, öz daxili aləminə baxmaq fürsəti
əldə edir; Çarlz Olsonun belə bir fikri var ki, istənilən
bədii forma elə məzmunun, yəni ideyanın
davamıdır, başqa sözlə, əgər ədəbiyyat
tarixi arasıkəsilməz mətnyaratma prosesidirsə, məzmun
və formanın bu proses boyunca dəyişmələri də
mümkündür, hər bir janr yalnız ona qabaqcadan verilən
yükü-informasiyanı daşımaq və emal etmək
gücünə malikdir, informasiya bu həddi keçdikdə
janr tükənir, enerjini ötürmək və dilləndirmək,
sözə çevirmək gücü yox olur, belədə
onun özünü tərk edib başqa bir nəsnəyə
çevrilməkdən başqa yolu qalmır; bu nöqtədən
çıxış edib janrların bir-birinə çevrilməsi
məqamını da izah etmək olar. O mənada yox ki,
hansısa şeir tarixi gedişatda hekayəyə
dönüşür, o mənada ki, məsələn,
Qasım bəy Zakirin hər hansı satirik şeirini hekayə,
roman, yaxud dram kimi oxumaq imkanı yaranır, o başqa məsələ
ki, bu imkan yeni janrların yaranmasına, yaxud müəyyən
janrların içində çoxüslubluluğun meydana gəlməsinə
gətirib çıxarır, ya yox...
Əlbəttə, bədii mətnin
ən müxtəlif aspekt və sirləri məhz oxu prosesində
üzə çıxır, amma eyni zamanda məhz bu proses bədii
mətni öz sərhədlərini cızmağa,
özünə doğru sıxılmağa məcbur edir. Sərhədlərin
pozulması mətnin tez bir zamanda anlaşılmaz
olmasını şərtləndirir. Bədii mətnlərin
sonradan dairə formasına düşməsi proses boyunca minlərlə,
milyonlarla mətnlərin kəsişməsinə, bir-birlərini
məhz kəsişmə nöqtələrində
tanıyıb tapmasına səbəb olur, belədə bədii
mətnlər həm təkadamlıq hücrədə, həm
də digər mətnlərin əhatəsində olur. Bu, niyə,
hansı zərurətdən belə olur, səbəb nədir?
Səbəb məhz bədii mətnin
özünü ikili xarakterin içində görməsi və
hiss etməsidir, bu da təbiidir, yəni əgər şair
yazı prosesində öz nəfəsini dinləmək
prosesinə dalırsa və kənardan gələn səsləri
tutmaq həssaslığı ifrat həddə
çatırsa, demək o, heç harda yox, məhz sərhəd
situasiyasındadır, bu, şübhəsiz ki, ənənəvi
şeirə yox, açıq məkan kompozisiyalı şeirə
xas bir özəllikdir. Başqa sözlə, bədii mətnlər
də insan kimidir, daha doğrusu, xassəsi etibarıyla o, insan
ürəyinə təndir. Qəzzalinin sözünü yada
salmaq bu məqamda yerinə düşür: ürək yer
üzündə qəribdir, onun məbədi İlahidəndir,
onun hüzurundan gəlib, ora da qayıdacaqdır... Yəni
bizim yaratdığımız şeylər ancaq müəyyən
mənada bizə aiddir, bizə ürək kimi tam aid olmayan
şeylərin havası, cövhəri və məbədi tənhalıqdan
yoğrulur. Diqqət edin:
Dərin-dərin dəryada batan
nakam insanın
min əzabla aldığı son nəfəstək
əzizsən...
Əli Kərim
Daim kontaktda, təmasda olmaqla tənhalıq,
təklik içində can çəkmək halını istənilən
bədii nümunədə görmək, təsbit etmək
mümkündür. Tənhalıqdan qopmaqla ora yenidən, hər
an, hər dəqiqə cəzb olunmaq
qəribə ovqat yaradır. Yəni təmasların
olduğu andakı tənhalıq daha dözülməz və
daha dəhşətlidir, bu məkanda (məkan kompozisiyalı
mətnlərdə-!) ömrün hər qarışına, hər
nöqtəsinə hopan tənhalıq hər bir yeni təmasda
daha dərindən hiss edilir, İlahinin hüzurundan gəlib
ora qayıdacaq ürəyin duyub içinə
bükdüyü nəsnə son dəfə deyiləcək
sözlərin bütün enerjisi ilə üzə
çıxır. Polisemiya bütün obrazlar aləmini,
bütün ərazini zəbt edir və bu qədər
"qarışıqlığın" içində əşyaların
konturlarının aydın görünməsi, həm də ən
mücərrəd anlayışların bir anlıq konkret
libasda peyda olması təəccüb yaradır.
Bu təsadüfdə, həm də
ələ düşən bu dar macalda şair dinlədiyi nəfəslə
"ömür mətninə", "ömür arxivinə"
səfər edir, yaşadığı hər şeyi
xatırlayır, sınağa çəkir, saniyənin
milyonda bir qırıntısında yanından keçən
xoşbəxtliyi yenidən tanımaq, yenidən yaşamaq istəyir.
Bu ehtiras, qəribə ovqat elə öz biçimində bədii
obrazların yaranmasına səbəb olur. Göylər səadətin
çətiri imiş...
Nə xoşbəxt imişəm
bir zaman, Allah,
Xəbərim olmayıb bu səadətdən.
Nə xoşbəxt imişəm,
nə xoşbəxt, xoşbəxt!
Bu gün eşitmişəm bunu həsrətdən.
Niyə yazmamışam o zaman,
Allah,
Əlimə qələm də gəlməyir
indi.
De, niyə aradan küləklər
əsir?
Aramız, de, niyə belə sərindir?
İçdiyim o su da səadət
imiş,
İşə getməyim də,
qayıtmağım da.
Ona baxmağım da xoşbəxtlik
imiş,
Onu yuxusundan ayıltmağım da.
Dünya başdan-başa səadət
imiş,
Mənsə bu dünyanın
qoynundayammış,
Dünya fırlanırmış
sevinc gücüylə,
Bəs indi nə olub belə
dayanmış?
Göylər səadətin çətiri
imiş,
Torpaq da səadət məhvəri
imiş.
Gecələr toranlı vüsal məskəni,
Hər səhər, ruhumun səhəri
imiş.
Dilin quruyaydı sənin, ay həsrət,
Sən bu gün könlümü
tarımar etdin.
Ya bunu vaxtında deyəydin mənə,
Ya da ki, lal olub heç dinməyəydin.
Dünya başdan-başa səadət
imiş,
Görəsən, heç bir də
olarmı yenə,
Dünya başdan-başa nə
imiş dedin?
Dünya başdan-başa nə
imiş, de nə?!
Bu şairdə "dil"
sözü ən müxtəlif poetik mətnlərdə fərqli
semantik mövqelərdə çıxış edir. Məsələn,
Habilə həsr edilən şeirdən: ... Habil ilan dili
çıxarır nədir...
Dilin quruyaydı sənin, ay həsrət,
Sən bu gün könlümü
tarımar etdin....
Yazı, "təsvir"
dinamikası elədir ki, nəfəsin hər çəkilib-verilməsində
mətnin başlanğıcındakı "mən"
sözündən vaz keçilir, nəfəs dərildikcə
insanın məhz həsrətdən eşitdiklərini
sözə, səsə çevirmək ehtirası
lokallaşır. Təkcə bu məqsədi gerçəkləşdirmək,
yəni həsrətin "dediklərini"
vizuallaşdırmaq üçün poetik məkanda mövcud
olan hər şey dəf edilir.
Həm də, bizim dildə
yazılan az-az şeirlərdəndir ki, burada müəllif
hiss edilmir, yəni bəlli bir ifadəylə dezək, o, mətnin
bütün məqamlarını tərk etmiş, onu öz tənhalığı
içində buraxmışdır, müəllifin tam olaraq
yoxa çıxması onun mətnin tənhalıq həsrətini
dərk edə bilməsiylə bağlıdır. Müəllifin
bu şəkildə yoxa çıxması mistik aura
yaradır, şeir bizim dildə danışan, yazan, sevən,
ağlayan, həsrət çəkən insanların nəfəsiylə
yazılıb, daha doğrusu, yaratma prosesində məkanı
maksimum həssaslıqla dinləyən şair öz nəfəsini
dinləməklə, digər insanların nəfəsinə,
həsrət və ümidlərinə qoşulur. Əgər
şair bu mətni məhz nəfəsini dinləyərək
yazıbsa, təkliyə, tənhalığa, göy qübbəsinin
altında tək qalmış hicrətə söylənən
sözlər bu dilin həm özüdür, həm də ona
qarşı duran nəsnə, yəni şeir həm də
yazıldığı dilin içindəki dildir, bu dil
şairin nəfəsindən hörülməklə tənhalıqdakı
sükutu yaradan səsli fondur. Sükut yalnız səsin
fonunda mövcud olur, yuxarıdakı mətndə səslə
sükut şeiri hərəkət sahəsinə (konkret halda
dairə) çevirir.
Bədii mətnin yaranması,
dünyaya gəlməsi tənhalıq içində baş
verir və tənhalıq doğurur, bundan sonra dünya və
insanlarla heç zaman bitməyən qovğalara qoşur, məqsəd
həmin tənhalığı aşmaq, ondan yaxa qurtarmaq və
onun içində itib-batmaqdır. Hər iki ehtiras,
şövq - qopmaq və əriyib yox olmaq sonda yenə də bədii
mətnin öz tənhalığına çəkilməsiylə
sonuclanır. Yuxarıda adını çəkdiyimiz iki xəttin
baş-başa gəlməsinin dalğa gücü mətnin
hansı enerjinin daşıyıcısı olduğunu bəlləyir.
Ən gözəl şeir, hekayə, roman bədii mətnin
mütləq, möhtəşəm tənhalığında
pərvəriş tapır.
Bəzi poetik mətnlər,
şeirlər var canın sıxılmağından, uzun illər
ərzində ruhun çəkdiyi iztirabdan doğur, ifadə
olunur, özü-özünü tamamlayır, xilas edir, qurudur
və yerdə qalan mətnlərə qoşulub unudulur, bəlkə
də dincə qoyulur, bir də yenə uzun illər
keçdikdın sonra kimin o şəkildə canı
ağrıyarsa, ruhu eynən o cür əzab içində
olarsa, yada düşür, yara kimi... Amma başqa, tam fərqli
şeirlər də var, kadr arxasından gələn, o məsafədən
müəllifin tutub gətirdiyi çox nadir incilər, dənizin
dibindən çıxarılan incilər kimi, dünyada nə
baş versə, o yada düşər, kim ayrılsa, onun
yanında olar, amma istəsə özü özünü
unutdurar, canın ağrımasına, ruhun əzab içində
olmasına baxmaz, onlarla başlasa da, onlarla bitməz, onun
obrazı görünsə də, ələ gəlməz, onu
yazan adamın rəsmini heç bir nəqqaş çəkə
bilməz, çünki Məhəmməd Füzuli demişkən,
qələm sınar (Mənə manənd bir divanə surət
bağlamaz, guya // Qələm sındırdı təsvirim
çəkəndən sonra nəqqaşım....), qələmin
sınması da şeir olar, bu mətnlər bitib-tükənmir,
yazılmır, ancaq duyulur və yaddan çıxır...
Cavanşir
YUSİFLİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2019.- 19 oktyabr. S. 27.