“Cavid elə simadır ki,
yaradıcılığı taleyindən ayrılıqda
təsəvvür olunmur”
Azərbaycanın Serbiya, Monteneqro, Bosniya və Herseqovinadakı Fövqəladə və Səlahiyyətli səfiri Eldar Həsənovun tədbirdə çıxışı
Vase ekselencije, uvazeni ambasadori,
Uvazeni poslanici u Skupstini Crne Gore,
Uvazeni poslanice u Parlamentu Azerbejdzana, akademice Rafael Huseinov i
gosti iz Azerbejdzana,
Uvazena gospodo Lopicic,
Uvazeni prorektore, gospodine Vukicevicu,
Istaknuti naucnici i knjizevnici Crne Gore,
Uvazeni ucesnici dogadaja,
Dame i gospodo, Dragi prijatelji,
Əziz xanımlar
və cənablar, hörmətli tədbir
iştirakçıları.
Artıq neçə illərdir ki, Podqoritsanın
gözəl guşələrindən birində -"Kral
parkı"nda dünya miqyasında
tanınmış naşir Bojidar Vukoviç Podqoritsanın
büstü ilə yanaşı dahi Azərbaycan şairi
və dramaturqu Hüseyn Cavidin abidəsi ucalır.
2013-cü il sentyabrın
11-də yenilənmiş parkın təntənəli
açılış mərasiminə biz hamımız
əsl bayram ovqatıyla gəlmişdik, çünki
xalqları bir-birinə yaxınlaşdıran, insanları bir-birinə
doğmalaşdıran sözün, sənətin,
ədəbiyyatın, mədəniyyətin
işığına
yığışmağımızın fərqindəydik.
Podqoritsanın mərkəzində yerləşən
bu parkda Cavidin xatirəsinin
əbədiləşdirilməsi Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
təşəbbüsü idi. Biz bu parka haqlı olaraq iki xalqın dostluq rəmzi kimi
yanaşırıq. "Kral
parkı"nda ucaldılmış bu abidə də məhz
belə bir nəcib amala - dostluğa və humanizmə
xidmət edir.
Xoş
xatirələrlə dolu bu yaxın
keçmişimizə nəzər salaraq, Monteneqronun
ədəbiyyat və kitab sevərlərini, dəyərli
ziyalılarını daha bir mədəniyyət xəbəri
ilə sevindirmək istəyirəm. Dahi Azərbaycan
dramaturqunun şah əsərini çernoqorlular öz
dillərində oxumaq imkanı əldə etsinlər!
Bəli, Cavidin bir çox dünya xalqlarının
dillərinə çevrilmiş "İblis" mənzum
dramı artıq Çernoqoriya dilinə də
tərcümə olunub və mən bu gözəl
fürsətdən yararlanaraq Cavid
yaradıcılığı və Cavid şəxsiyyəti
ilə bağlı düşüncələrimi həmin
kitabın ön sözündə yazdım.
Azərbaycan
ədəbiyyatında müstəsna yer tutan dahi Hüseyn Cavid
klassik Şərq mədəniyyətinin ən yaxşı
ənənələrini inkişaf etdirən qüdrətli
sənətkar, XX əsr Azərbaycan mütərəqqi
romantizminin banilərindən biri kimi məşhurdur. Onu Azərbaycanın Şekspiri
adlandıranlar da var, ən gözəl əsəri olan
"İblis"i Hötenin məşhur "Faust"u
ilə müqayisə edənlər də. Bu, heç də təsadüfi deyil,
çünki Cavid, ilk növbədə, bəşəri
sənətkardır və öz
yaradıcılığında bir qayda olaraq yalnız
ümumbəşəri mövzulara müraciət edir, qlobal
ictimai-siyasi əhəmiyyətə malik problemlərə
toxunur.
Cavidin yaradıcılığı nə qədər
çoxşaxəli və rəngarəng olsa da,
müxtəlif janrlı bu əsərlərin
hamısını eyni motiv birləşdirir: humanizm və
insanpərvərlik. Təsadüfi deyil ki,
sənətkarın çoxsaylı personajları milliyyət
baxımından, az qala,
bütün dünya arealını və bütün
xalqların nümayəndələrini (azərbaycanlı,
gürcü, rus, fars, türk, ərəb, ingilis, fransız,
alman, ispan və s.) əhatə edir. Cavid öz əsərlərində milli və dini
ayrı-seçkiliyin insanlar arasında hansı fəsadlar
doğurduğunu faş etdiyi kimi, qanlı savaşların da
hansı fəlakətlərə yol
açdığını, bəşəriyyətə
necə ağır zərbələr vurduğunu
diqqətə çatdırır.
Kəssə hər kəs tökülən qan izini
Qurtaran dahi odur Yer üzünü!
Bu misralar
"İblis"dən deyil, Cavidin başqa bir
əsərindəndir. Mən onu heç də
təsadüfən misal çəkmədim: bu motiv Cavid
yaradıcılığından qırmızı xətt kimi
keçir. Yəni bu beyti
Cavid yaradıcılığının devizi saymaq olar. Həqiqətən
də, dünyada qanlı savaşların kökünü
kəsən, Yer üzünü mənasız
qırğınlardan, ölümlərdən,
itkilərdən qurtaran şəxs kimdirsə - Dahi də məhz
odur; yaxud Dahi o şəxsdir ki, nahaqdan axıdılan
qanları dayandıra bilsin!
Bu, Cavid həqiqəti, Cavid müdrikliyi, Cavid
uzaqgörənliyidir!
Bu, müharibələrə "yox" deyən,
bəşəriyyəti sülhə, insanları humanizmə,
mədəniyyətə səsləyən, haqqın,
ədalətin qələbəsinə inanan və
bütün ömrünü bu müqəddəs amala
sərf etmiş bir sənətkarın sözüdür!
Birinci Dünya
müharibəsi illərində qələmə
aldığı "İblis" dramında Cavid
dövrün bütün mürtəce qüvvələrini -
"iyirminci əsrin mədəni vəhşiləri" olan
müharibə hərislərini, insan həyatını
puç sayan təcavüzkar qüvvələri məhz
İblis surətində ümumiləşdirmişdi.
Əsərdə bütün bədbəxtliklərin insan
xislətindən, onun çirkin ehtiraslarından
doğduğuna açıq və gizli işarələr var.
Hadisələrin mərkəzində duran İblis simvolik
obrazdır və Cavidin gəldiyi nəticə budur ki, insan
öz insani mahiyyətindən uzaqlaşdıqca İblis daim
onu qarabaqara izləyəcək, onu öz quluna çevirib
bütün əməllərini idarə edəcəkdir.
Cavid elə simadır ki, yaradıcılığı
şəxsi həyatından, taleyindən ayrılıqda
təsəvvür olunmur, yəni sənətkarın keçdiyi
ömür yolu yaradıcılığı ilə
bilavasitə əlaqədardır.
Buna görə də
sənətkarın çətin, ağır, iztirablı,
eyni zamanda ömür yolu barədə tədbir
iştirakçılarını məlumatlandırmaq
istəyirəm.
Cavid 1882-ci ildə
Naxçıvanda, ruhani ailəsində doğulmuş, 1909-cu
ildə İstanbul Universitetinin ədəbiyyat bölməsini
bitirəndən sonra bir müddət Naxçıvanda,
Gəncədə, Tiflisdə və Bakıda müəllimlik
etmişdir. Bu kiçik
yazıda Cavidin bioqrafiyası ilə bağlı geniş
təfərrüata varmaq, yaxud hansı əsərini nə
vaxt, hansı şəraitdə yazmasını vurğulamaq bu
ön sözə əsla sığmaz. Diqqəti daha çox bu faciəli
ömür yolunun bir neçə məqamına cəlb
etmək istərdim.
Məsələ
burasındadır ki, Cavid bir şəxsiyyət olaraq
Azərbaycanda milli ləyaqət nümunəsi
timsalındadır; zəngin yaradıcılığı
öz yerində, onun ömür yolu ayrıca mövzuya
çevrilmiş, həyatı barədə xeyli əsərlər
yazılmışdır.
İlk növbədə onu qeyd edim ki, Cavidin yazıb-yaratdığı ən məhsuldar dövr Azərbaycanda kommunist ideologiyasının tüğyan etdiyi bolşevik rejiminə təsadüf edib. Kommunist
ideologiyasının bərqərar olduğu o nəhəng
məkanda Cavid yeganə istisnalardan idi ki, həmin
ideologiyanı tərənnüm edən bircə əsər
də yazmadı, öz yaradıcı qürurunu yüksək
tutub əqidəsinin əksinə getmədi. Ateizmin meydan suladığı bir
cəmiyyətdə, dinlərin təqib olunduğu bir
mühitdə "Peyğəmbər" adlı pyes
yazmağı təsəvvür etmək mümkündürmü? Bunu
yalnız öz düşüncələrini ifadə
etməkdən heç vaxt çəkinməyən Cavid kimi
cəsarətli qələm sahibi edə bilərdi!
Əlbəttə, həmin illərdə Cavidin böyük istedadından, sənətkar nüfuzundan yararlanmaq istədilər. Onu yeni quruluşun
təbliğatçısına çevirmək
cəhdlərinə, təhdidlərə baxmayaraq Cavid
heç vaxt öz mövqeyindən geri çəkilmədi,
heç zaman qələmə, sənətə arxa
çevirmədi, sözün həqiqi mənasında bu yolda
həyatını qurban verdi. Rejim rəhbərləri Cavidə bunu
bağışlamadılar - böyük sənətkar
həbs olundu, Sibirə sürgün edildi və
ömrünü 1941-ci ildə, doğma vətəndən
xeyli uzaqlarda, amansız kommunist düşərgəsində
başa vurdu. Uzun illər, az qala, yarım əsr ərzində
əsərlərinin nəşri yasaq edildi, pyesləri
teatrların repertuarından çıxarıldı.
Və yalnız
Azərbaycan dövlətinin o zamankı rəhbəri
Heydər Əliyevin birbaşa müdaxiləsi
nəticəsində Cavidin üzərindən bütün
qadağalar götürüldü, özü də onda
hələ sovet dövləti dağılmamışdı. Nəinki qadağalar
götürüldü, hətta o vaxtacan
görünməmiş bir addım atıldı - 1982-ci
ildə Heydər Əliyevin təşəbbüsü ilə
Cavidin cənazəsini qürbətdən, uzaq İrkutsk
vilayətindən vətənə gətirmək və
doğulduğu torpaqda dəfn etmək mümkün oldu. Yaxşı yadımdadır ki,
sənətkarın uzaq Sibirdən vətənə
qayıdışı Azərbaycanda ümumxalq bayramına
çevrilmişdi, çünki bu, haqqın ədalətsizlik
üzərində qələbəsi idi. Azərbaycan müstəqillik əldə
etdikdən sonra isə Bakıda sənətkarın heykəli
ucaldıldı, adını daşıyan gözəl park
salındı, Naxçıvanda isə onun qəbri
üzərində memarlıq-xatirə kompleksi
yaradıldı.
Xalq öz
sənətkarını heç vaxt unutmur;
xoşbəxtlikdən, Cavidi xalqın yaddaşından
silmək istəyənlər heç nəyə nail
olmadılar. Qürur hissi
ilə onu da söyləmək istəyirəm ki, Hüseyn
Cavid irsi geniş şəkildə araşdırılır
və bu istiqamətdə sanballı və dərin məzmunlu
əsərlər ərsəyə gətirilmişdir. Bu
baxımdan həm Hüseyn Cavid
yaradıcılığının tədqiqi, həm də
təbliği sahəsində diqqətə və
təqdirəlayiq fəaliyyəti ilə seçilən
akademik İsa Həbibbəyli, akademik Rafael Hüseynov, akademik
Teymur Kərimli, filologiya elmləri doktoru Sona Vəliyeva,
tənqidçi-publisist Azər Turan, şair-tərcüməçi
Səlim Babullaoğlunun adlarını
çəkməklə yanaşı, bir Cavidsevər kimi
onların hər birinin əvəzsiz əməyini,
xidmətini, elmi tədqiqatlarını xüsusi
minnətdarlıqla qeyd etmək istəyirəm.
Podqoritsaya hər gəlişimdə "Kral parkı"na hökmən baş
çəkir, qüruruna, şəxsiyyətinə,
mətinliyinə böyük rəğbət
bəslədiyim bu dönməz əqidə sahibinin
qarşısında ehtiramla baş əyib,
istər-istəməz düşüncələrə
dalıram. Mənəvi borcun məsuliyyətini unutmayan və
bu heykəlin araya-ərsəyə gəlməsində az da
olsa rolu, xidməti olmuş Cavid pərəstişkarı,
Cavid oxucusu kimi təsəllini onda tapıram ki, Cavid uzaq
Sibirdən təkcə doğma Azərbaycana qayıtmaqla
kifayətlənmədi - o, sivil dünyanın bütün
guşələrinə, o cümlədən bu müstəqil
Avropa ölkəsinə - Monteneqroya da qayıtdı. Eyni zamanda düşünürəm ki,
təkcə öz doğma dilində deyil, bütün
mədəni xalqların dilində danışan Cavid
dəyərli monteneqrolu oxucuları artıq onların öz
dilində salamlayır.
Diqqətinizə
görə təşəkkür edirəm.
22 oktyabr 2019-cu il
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 26 oktyabr. S. 3-6.