"Sirlərin sərgüzəşti"
haqda qeydlər
İstənilən bütöv ədəbi mətn
immanentdir. Hansı zamanda, hansı məkanda yaranmasından,
hansı zamanı və ya məkanı, yaxud obrazları
öz bətninə almasından asılı olmayaraq əvvəli
və sonu olan ədəbi mətn - bədii əsər
sakraldır. Amerikan mifoloji tənqidinin
nümayəndələrinin bu məsələ ilə
bağlı yekdil qənaətləri ilə xüsusən
mayasında mifema dayanan bədii əsərlərə
yanaşdıqda ortaya olduqca maraqlı məqamlar
çıxır.
Xalq yazıçısı Kamal Abdullanın "Sirlərin
sərgüzəşti" sinkretik romanının mətn və
obrazlar aləminin arxitektonikasında, romanın xronotopik,
arxetipik xüsusiyyətlərində müşahidə edilən
özəlliklər haqda qeydləri romanın müəllifi və
oxucuları ilə paylaşmaq, romanla bağlı ədəbi-tənqidi
polemika başlatmaq niyyətindəyik.
Nortrof Fray yazırdı ki, sərgüzəşt
axtarışı ilə evdən çıxan və qələbə
ilə geri dönən qəhrəman haqqında monomif
bütün bədii yaradıcılığın əsasını
təşkil edir. Dünya ədəbiyyatının ən
qədim, Orta əsr və elə müasir romanlarında da biz
belə qəhrəmanı çox asanlıqla tapa bilərik.
Odisseylə başlayan, Don Kixotla davam edən, Santiaqo
("Kimyagər") ilə bu gün də davam etməkdə
olan sərgüzəştlərin bir ali məqamı
vardır. Bu məqam qəhrəmanın
arzusuna, öz taleyinə və nəhayətdə özünə
qovuşmaq istəməsidir. Klassiklərimizdən
tutmuş müasir ədəbiyyatımızda yazılan romanların
hansına baxsaq, biz bu axtarışı aydın şəkildə
görə bilərik. Bu mənada,
"Sirlərin sərgüzəşti" romanı əslində
Hacı MirHəsən ağa Səyyahın sirlər dəryasında
sərgüzşətindən ibarətdir.
Roman xronotopik baxımdan o qədər əngin və zəngin
universal xüsusiyyətlərə malikdir ki, bu məkan və
zamanlarda gəzişmək fövqəlbəşər Həsən
Səyyah üçün heç bir maneə yaratmır. O, istənilən zamana və
məkana zühur edə və sirr çözülənə
qədər orada səyyah ömrü yaşaya bilir.
Romanda hər obraz bir sirrə vaqifdir. Əslində,
burada sirr hələ alleqoriyaya çevrilməmiş mifin
özüdür. Nə zaman ki, mif (sirr)
alleqoriyaya çevrilir, nəql olunur, bu zaman mif
parçalanır, sirr açılır və açılan
sirr öz qurbanını həmən tələb edir.
Kamal
Abdullanın oxucuları, yəqin, bu məqamda
"Yarımçıq əlyazma"nı da, "Sehrbazlar
dərəsi"ni də, "Unutmağa kimsə yox"u da
bir anlıq olsa belə fikirlərindən keçirdilər. Bu məqamın fikirdən keçməsi romanın
ilk sətirlərində baş verən milyon illik hadisələrin
Həsən müəllimin fikrindən bir anda keçməsi
kimi baş verir. Burada belə bir sual yaranır, Kamal
Abdulla "Sirlərin sərgüzəşti"ni əvvəl yazıb yoxsa, yuxarıda
adları keçən digər romanları?! Bu sualın belə
bir əsası da olmamış deyil, Kamal Abdulla Oğuzun
başına gələn bəlaların, Şah
İsmayılın sirrini çözdükdə
"Yarımçıq əlyazma"nı, cəlladın
sirrini çözdükdə "Sehrbazlar dərəsi"ni,
çiçəkli yazının sirrini çözdükdə
"Unutmağa kimsə yox"u və bütün bu
ilğım romanların, çərxi-fələyin
içindən keçən Səyyahın sirrini
çözdükdə "Sirlərin sərgüzəşti"ni
yazıb.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, sirr əslində mifdir. Mifin
alleqoriyaya çevrilməsi və bu çevrilməyə
kömək edən vasitələr, əslində, mətni
öz sakrallığından çıxarır, bununla da can
alınır, sirr açılır, mif dağılır.
Kamal Abdullanın zaman baxımından əvvəlki
romanlarında olduğu kimi, bu romanda da hər kəs öz
sirrinin qurbanı olur:
-
Odunçunu açdığı sirr çəkib öz
içində əridir, odunçunun arvadının sirrinin
faş olması onun ruhunun insan cismində yaşamına son
verir.
- Tacirin
oğlu Novruzəlini vaqif olmaq istədiyi sirr bu dünyadan o
dünyaya - paralel dünyalara aparır.
- Ürəyində
yaşatdığı, kimsəyə etiraf etmədiyi, hər
gün əzablar içində qıvrıldığı qəriblik
əzabı, vətən intizarı və bir də atası
Poseydonun ona bəxş etdiyi tək gözünün ətdən
olması sirrini qulluqçuların bilməsi Təpəgözü
qurbana çevirir.
- Bamsı Beyrəyi bəlkə də, nə zamansa
Oğuzda faş olmasından qorxduğu yalnız
Banuçiçəyin bildiyi sirr oğuzların
dünyasından qoparıb aparır.
- Gülzarı Həsənlə olan sirrinin
açılacağı məqam intihar kəndirinə
sürükləyir.
- Elə Bəyimi də, öz kölgəsindən
ayrı düşən cadugəri də, Həsən müəllimi
də, Mir Həsən ağa Səyyahı da sirr aparır. Onlar
hamısı sirrə xilafın, mifə xəyanətin cəzasını
alırlar.
Hər kəsi bir çürə cəzalandıran mif
- sirr, Həsən müəllimi də yaddaşını əlindən
almaqla cəzalandırır. Mif, əslində, Həsən
müəllimi Gülzara verdiyi sözə xəyanət
etdiyinə görə, zamanın - Xronosun sirrinə vaqif
olduğuna görə (bu, əslində, yalnız Xronosun səlahiyyətindədir)
cəzalandırır, onu Xaronun mərhəmətindən belə
istifadə edə bilməkdən məhrum edir.
Hacı Mir Həsən ağa Səyyah isə sirlərin
sirrinə vaqif olduğuna görə, həm zamanda, həm də
paralel dünyalarda sayyahlıq etmək qabiliyyətinə sahib
olduğuna görə təbiətin içində əridilir,
yenidən yoğrulub insan kimi doğulmaq üçün
ağacla həzm edilib torpağa qaytarılır. Amma bəlkə də Səyyahın
bu aqibətinin səbəbi sirlərlə dolu, ağ
vərəqin dibindən gələn hərflərlə
öz sirrini bəyan edən əlyazmanın Səyyah tərəfindən
bəşərə faş olunmasıdır. Çünki
əlyazma öz sirrini ancaq Səyyaha verir, ona etibar edir, o isə
yolunu, izini belə bəyan etdiyi Hünkür
mağarasında öz ömrünü bilərəkdən
öz övladı kimi sığalladığı əlyazmaya
bağışlayır. Bu məqam öz
ruhunu insana üfürməklə onu xəlq edən və
bununla da ölən Nitsşenin Allanına bənzəyir.
Bütün bunlar rasional düşüncədən daha
çox, altşüurun diktəsinə bənzəyir. Bu ədəbi
məziyyətləri ilə Kamal Abdullanın "Sirlərin
sərgüzəşti" romanı, əslində,
birbaşa təhtəlşüurun, arxetipin məhsulu kimi
ortaya çıxır.
Roman 4 fəsildə baş verən hadisələri -
sirlərin pərdələrinin açılmasını əhatə
edir. Tənqidçi N.Fray ümumən ədəbi əsərləri,
mifləri 4 fəsildə təsnif etməklə onları belə
mənalandırır. Bahar qəhrəmanların
doğulması və sərgüzəştə
başlaması, yay qəhrəmanın qələbəsi, evlənməsi
və ilahiləşməsi, payız qəhrəmanın
ölümü, qış isə xaosla assosiasiya olunur. "Sirlərin sərgüzəşti"
romanının əsas qəhrəmanı Səyyah (Həsən
müəllim) bu fazaların hər birindən keçir.
Bahar fəslində Həsən müəllim ailə-uşaq,
iş yerində nüfuz sahibi olur, yayda əlyazmanı oxuyub
sirləri çözür - məqsədinə
çatır, N.Frayın "allahların
ölümü" deyə mənalandırdığı
payız fəslində Həsən müəllim
yaddaşını, bununla, əslində, qazandığı
həyatı itirir, qış fəslində isə həm
müəllim Həsəni, həm də Səyyah Həsəni
xaos öz hüdudsuz qucağına alır.
"Sirlərin sərgüzəşti" romanı
arxetiplərin həm obraz, həm kompozisiya, həm də dili
baxımından tüğyan etdiyi bir ədəbi
bütövdür. Məlikməmmədi zülmətdən qurtaran, Səidə
məsləhət verən, ona əhvalatlar danışan
("Tutinamə"), Robinzona həmdəm olan, Cimin
çiynindən düşməyən ("Dəfinələr
adası") tutuquşu - quşların insanlardan gizli
saxladığı (təkcə Süleymana agah olan) sirrini
faş edən tutuquşu özlüyündə ikiləşmənin,
eyni zamanda həm quş, həm insan ola bilmənin, paralel
yaşamın simvolu kimi bu romana da yansımışdır. Həsən
müəllim eyni zamanda həm real, həm də irreal zaman və
məkanda ola bildiyi kimi, romandakı
tutuquşu da eyni zamanda həm diri, həm də ölü
müqəvva ola bilir. Düşünürəm
ki, romana tutuquşu obrazını məhz təhtəlşüur
tapıb gətirib, bəlkə də müəllifdən xəbərsiz.
Romandakı obrazlar qəribə şəkildə
fırlanan, fırfıra zamanın içində
dönürlər, bəzən hətta bir-birinin içinə
girib gah orda qalır, gah da Banuçiçəyin oxu Beyrəyin
oxun yaran kimi onu yarıb keçirlər. Kələ Div-Sarı Div,
Əliqismət-Zaur, Novruzəli-Nəzərəli paralelləri
stereometrik müstəvilərdə, paralel zaman və məkanlarda
hətta bir-biri ilə kəsişirlər, eyniləşirlər.
Nənə Bəyim-nəvə Bəyim,
Köhnə adı özündən uzun Gülü qahqah
xanım - Yeni adı özündən uzun Gülü qahqah
xanım obrazları ən dərində olan paralellərdən
bizi xəbərdar edir. Mərasim folklorundan
gələn "naqquli" sözü, "Bəyim"
adı açar sözlər kimi mətnin ayrı-ayrı hissələrini
görükməz tellərlə bir-birinə bağlayır.
Bizim nağıllardan bildiyimiz "əkil-bəkil",
"ikiləri xan əkbəri", "gün bura, kölgə
dağlara" ifadələri bu romanda öz ilkin immanent mənası
ilə təmsil olunur, hər biri bir mifin - sirrin
açılması üçün parol funksiyasını
daşıyır.
Ümumiyyətlə, "Sirlərin sərgüzəşti"
romanı oxucunu özü ilə paralel bir dünyaya
götürür, o dünyanın sirlərindən oxucunu agah
edir. Romanda zaman və məkan Səyyahın sirrini bizə
faş etdiyi əlyazmada buğda kirkirədə
üyüdülən kimi üyüdülür, bununla Səyyah
da öz sirrini agah etməklə canını sirrə
bağışlayır. Biz isə sirlərin
ilğımında Sindbad kimi var-gəl edirik.
Düşünürəm ki, əslində, bu roman ən
sonda yazılmasına baxmayaraq, Kamal Abdullanın bütün
romanlarına müqəddimədir. Adını qeyd
etdiyimiz digər romanlardakı sirlərin ruhu, ilkin
aşkarlanması məhz bu mətndə baş verir, bu roman
sirlərin izharçısı Həsən Səyyahın da
sirlər dünyasındakı odisseyasının sonunu gətirir.
Rəvayətlərin birində Odisseyin cadugər
nimfa Kalipso ilə nikahından doğulan oğlu tərəfindən
öldürüldüyündən danışılır.
Bu mifik paralel Həsən Səyyahın faş etdiyi sirlərin
birində odunçunun məhz cadugərdən olan oğlunun əliylə
məhv olmasında büruzə verirsə, sonda Mir Həsən
ağa Səyyahın qucağına aldığı
övladı kimi əzizlədiyi əlyazmaya öz
canını verməsində özünü göstərir.
Romanda bir-birinin içində baş verən sirlərin
odisseyası oxucunu sirlərin, sanki dəryasına deyil, səhrasına
götürür. Hüdudsuzluq, şüursuzluq və
yaddaşın itməsi kimi fenomenlər sirlərin səhrasını
daha da genişləndirir. Və bizi
Nitsşenin "Səhra böyüyür!" qorxusuyla
üz-üzə qoyur. Kamal Abdullanın digər
romanlarından fərqli olaraq, biz burada heç hadisələrin
üfüqünü belə görə bilmirik.
"Sirlərin sərgüzəşti"nə yeni
başladığı dünyasında uğurlu yollar diləyilə.
Sərraf Balaxan
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 26 oktyabr. S. 21.