"Rejissorlar gənc dramaturqlarla
işləməli və onları yetişdirməlidir"
“Ədəbiyyat qəzeti”nin yeni "Sənət
hücrəsi" rubrikasının qonağı AMEA
Memarlıq və İncəsənət İnstitutunun Teatr,
kino və televiziya şöbəsinin müdiri,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru Vidadi Qafarovdur. Vidadi
müəllimlə teatrımızın dünəni və bu
günü haqqında söhbəti təqdim edirik.
- Vidadi müəllim, kökləri qədim zamanlara
gedib çıxan teatr sənətinin tarixi Mirzə
Fətəli Axundzadənin 1873-cü ilin mart-aprel aylarında
Bakıda səhnəyə qoyulan "Lənkəran
xanının vəziri" və "Hacı Qara"
tamaşalarından başlanır. Bununla
peşəkar Milli Teatrımızın bünövrəsi
qoyuldu. Həmin dövrdə Azərbaycan
teatrı maarifçi, didaktik missiya daşıyırdı. Zamanla teatr çox böyük təbliğat və
təşviqat işlərini öz üzərinə
götürüb, ideoloji ideyalar səhnədən daha uca
səslə yayılıb. Bəs bu
gün teatr hansı missiyanı daşıyır?
- Ümumiyyətlə, dünya teatrı
b.e.ə. 534-cü ildə yarandığı gündən ta
bu günə qədər müxtəlif funksiyaları
yerinə yetirib. Bu funksiyalardan biri
də maarifçilik olub. Teatr
dünyada ən təsirli sənət növlərindən
biridir. O, yunanca "theatron", yəni "görmə
yeri" sözündən gəlir. Yunanlar ilk
aktyora hipokrit deyirdilər, hipokritin də tərcüməsi
"suallara cavab verən" deməkdir. Dialoq burdan yaranıb. Əslində,
teatrın funksiyası həmişə dialoq olub, dialoqun iki
funksionallığı var. Birincisi, səhnədəki dialoq,
ikincisi səhnə ilə tamaşaçı
arasındakı dialoq. İkinci
dialoq bəzi hallarda səssiz, birtərəfli olur. Səhnədəki dialoqların özü bir dialoqa
çevrilir və tamaşa zalına ötürülür. Beləcə, tamaşaçı ilə səhnə
arasında bir dialoq yaranır. Bu, passiv, qeyri-verbal dialoqdur. Sözsüz ki, əksər teatrların yaranmasının
kökündə maarifçilik məqsədi dayanır. Mirzə Fətəli Axundzadənin komediyaları elə
bir dövrdə yarandı ki, xalqın həqiqətən
maariflənməyə ehtiyacı vardı. Klassik
Azərbaycan maarifçilərinin millət və xalq
qarşısında böyük xidmətlərindən biri təhsilə,
kitaba, elmə həvəs oyatmaq idi və Mirzə
Fətəli Axundzadə də bu maarifçi
hərəkatın başında dayanırdı. Həmin dövrdə maarifçilik milli ideyadan
böyük hərəkat səviyyəsinə qalxdı. Amma XX əsrin əvvəlində Birinci Dünya
müharibəsinin başlanması ilə bütün
dünyada maarifçilik demək olar ki, süquta
uğradı. Bəşəriyyət məhz elm,
zəka sahibləri tərəfindən müharibəyə
sürükləndi, müharibəni törədənlər
düşünən beyinlər idi. Bombaları, hərbi texnikanı məhz həmin o
savadlı insanlar kəşf etmişdi, ağır
artilleriyanın ixtirası bəşəriyyəti
kütləvi ölümlərə sürüklədi. Bundan sonra impressionizm, ekzistensializm kimi cərəyanlar
yarandı və bu da nəticədə absurdizmi doğurdu,
absurd dramaturgiyası yarandı. Həyatın absurdluğu, real hadisələrdə
nəticənin yoxluğu,
"dağıdılmış" xaotik dünya haqqında
ekzistensializm baxışlarından bəhrələnən sənət
əsərləri yaranmağa başladı. Alber Kamünün, Sartrın əsərləri buna
canlı misaldır. Teatr da
həmişə sosial sifarişlə meydana gəlir və
bütün bu proseslər teatrın ideya
istiqamətlərinə təsir göstərir. Əvvəllər söz Tanrı məqamında idi, zaman
keçdikcə söz dəyərdən
düşməyə başladı. Söz həm də məzmun deməkdir, getdikcə forma
məzmunu üstələməyə başladı. Belə məqamda da zahiri estetiklik önə
çıxır. Bax, bu
gün teatrda həmin zahiri estetiklik özünü
göstərməkdədir. Bu gün
dünya teatrında postdramatik cərəyan hökm
sürməkdədir, bu da sözün qüvvədən
düşməsinə bir işarədir. Postdramatik teatrda sözlər yoxdur, bu, hərəkət
teatrıdır. Bu gün
Azərbaycan teatrında da postdramatik cərəyanın
müəyyən əlamətləri
görünməkdədir. Maarifçilikdən
başlanan yol müxtəlif mərhələlərdən
keçərək postdramatik məqama gəlib
çıxıb. Amma
sözsüz ki, bu gün də teatrın əsas missiyası
maarifçiliyə xidmət etməkdir.
- Zaman dəyişir, insanlar dəyişir, yeni estetik
dəyərlər meydana çıxır. Teatrımız bu günün tələblərinə
cavab verə bilirmi? Teatr
müasir insanın mənəvi-estetik
tələblərinə cavab verə bilirmi?
- Teatrın yarandığı gündən bəri
müxtəlif sənət növləri yaranıb. Bu gün kompüter texnologiyası nəticəsində
yaranan yeni sənət növləri mövcuddur. Buna baxmayaraq teatr bu gün də yaşamaqdadır. Teatrı digər sənət növlərindən
fərqləndirən, onu bu günə qədər yaşadan
onun canlılığıdır. Kino da teatrın bətnindən doğulan bir sənətdir. Kino tirajlanır, amma tamaşanı tirajlamaq mümkün
deyil. Bir müəllifin bir rejissor
tərəfindən hazırlanan və eyni kollektiv
tərəfindən oynanılan tamaşası heç vaxt
bir-birini təkrarlamır. Bu gün başqa cür, sabah başqa cür oynanılır. Çünki bu tamaşanı ərsəyə
gətirən canlı insanlardır və bu tamaşanı
seyr edənlər də canlı insanlardır. Auditoriyanın və aktyorların aurası dəyişir. İnsan
hər gün eyni ovqatda ola bilməz,
aktyor da bu gün oynadığı rolu sabah eyni cür
oynamır. Buna görə
mən düşünürəm ki, hər hansı texniki
nailiyyətlərə rəğmən teatr həmişə
yaşayacaq, bu canlılığı heç bir texnologiya
əvəz edə bilməyəcək. Bayaq dediyim kimi, səhnə ilə auditoriya
arasındakı dialoqa həmişə ehtiyac olacaq. Tamaşaçı auditoriyası teatr üçün
ən vacib amildir. Düzdür,
son dövrlər teatrın cəmiyyətdə rolu
nisbətən aşağı düşmüşdü,
tamaşaçıların sayı əvvəlki
illərlə müqayisədə azalmışdı. Amma son
3-4 ildə teatrlarımızda müsbət dinamika hiss
olunmaqdadır. Ümumiyyətlə,
teatr prosesinin özündə bir canlanma əmələ
gəlib. Repertuar teatrın aynası
olduğu kimi, teatr da cəmiyyətin aynasıdır. Düşünürəm ki, bizim teatrımız
müasir tələblərə cavab verə bilir. Televiziya
kanalları teatr tamaşalarını reklam etsə,
tamaşaların vaxtaşırı anonsunu versə, teatra
maraq bir az da artar. Bu da çox vacib bir amildir.
- Azərbaycan teatrı dünya teatrının
təcrübəsindən nə dərəcədə
faydalana bilir?
- Sözsüz ki, dünyanın qabaqcıl
teatrlarının nümunələri ilə tanış olmadan, onları öz
teatrımızda tətbiq etmədən, onların
təcrübəsindən istifadə etmədən biz inkişaf
haqqında söhbət edə bilmərik. Müstəqillik
qazandıqdan sonra Azərbaycan teatrının dünya teatrına inteqrasiya prosesi
genişlənib. Bu proses ikitərəfli davam edir, həm
Azərbaycan teatrları müxtəlif festivallarda iştirak
edirlər, həm də xarici ölkələrin teatrları
mütəmadi olaraq bizim ölkəyə qastrol
səfərlərinə gəlir. Bu
qarşılıqlı səfərlər sözsüz ki,
teatrın inkişafına müsbət təsir
göstərir. Ölkə
başçısı İlham Əliyevin "Azərbaycan
teatrı 2009-2019-cu illərdə" Dövlət
Proqramı"nın təsdiq edilməsi haqqında Sərəncamına
uyğun olaraq Azərbaycanda mütəmadi olaraq teatr
festivalları keçirilir. Respublika
teatrları xaricdə keçirilən müxtəlif
festivallarda uğurla iştirak edir. Azərbaycan teatr
tarixində ilk dəfə olaraq ölkəmizdə beş dəfə Bakı Beynəlxalq Teatr konfransları
keçirilib. Sonuncu - V Bakı
Beynəlxalq Teatr Konfransında 150-yə yaxın dünya
çapında tanınan çox məşhur sənət
xadimləri, teatr mütəxəssisləri iştirak edirdi. Festival çərçivəsində xarici
ölkələrin tamaşaları burda nümayiş
etdirildi. Əvvəlki festivallarda da eynilə bu proses
təkrarlanıb. Azərbaycan
tamaşaçısı da bu tamaşalara baxdı və
nələrisə əxz etdi. Oktyabrın 10-da "YARAT" Müasir
İncəsənət Mərkəzində 3-cü M.A.P.
Beynəlxalq Teatr Festivalı keçirildi. On gün ərzində dünya teatrında əks-səda
doğurmuş tamaşalar burda nümayiş etdirildi. Finlandiyanın, İtaliyanın, Macarıstanın,
Rusiyanın və digər ölkələrin teatrları burda
tamaşalar göstərdilər. Bu festival
hər il keçirilir. Sözsüz ki, bu festivallar Azərbaycan teatrının da
inkişafına, yenilənməsinə müsbət təsir
göstərir. Teatrlar
qarşılıqlı surətdə bir-birinin
təcrübəsindən faydalanırlar. Biz görürük ki, dünya teatr prosesi necə
inkişaf edir, hansı dramaturgiyaya üstünlük
verirlər, hansı estetik təmayüllər
aparıcıdır və sair. Bayaq postdramatik tamaşalardan danışdıq. Bu festivalın son iki tamaşası da postdramatik
tamaşalar idi. Bu tamaşalar sözsüz idi,
rəqs, musiqi üzərində qurulmuşdu, bizdə də
çox böyük maraq doğurdu.
- Vidadi müəllim, niyə bizdə teatr tənqidi
əvvəlki dövrlərə nisbətən o qədər
də aktiv deyil? Məsələn,
əvvəlki dövrlərdə İnqilab Kərimov,
Məryəm Əlizadə, İlham Rəhimli mütəmadi
olaraq teatr tənqidi ilə məşğul olurdular,
teatrın estetik platformasına yön verməyi
bacarırdılar. Bəs bu gün
vəziyyət necədir?
- Dediyiniz dövrdə cəmi 5-6 mətbu orqan vardı,
adlarını çəkdiyiniz teatrşünaslar, eyni zamanda
Yaşar Qarayev, Xalid Əlimirzəyev, Qulu Xəlilov kimi
ədəbiyyatşünaslar da teatrla bağlı resenziyalar
yazırdılar. Onların
yazılarını bütün ölkə ictimaiyyəti
oxuyurdu və geniş reaksiya doğururdu. Sizi
inandırıram ki, bu gün teatrla bağlı yazılan
yazıların sayı əvvəlki dövrlərdə
yazılanlardan qat-qat çoxdur. İsrafil
İsrafilov, Aydın Talıbzadə kimi tanınmış
teatrşünaslar mütəmadi olaraq teatr prosesi, tamaşalar
haqqında yazılar yazırlar. Gənc
teatrşünaslar da var, onlar da yazırlar, çap olunurlar. İndiki informasiya bumunun içində, sayt-qəzet
bolluğunda bu yazılar nəzərə çarpmır,
it-bata düşür.
- Sizin internet saytınız da fəaliyyət
göstərir.
- Bəli. Teatro.az internet
portalımız fəaliyyətdədir. Orda da
sənətşünaslığın müxtəlif
sahələrini əhatə edən maraqlı yazılar
yayımlanır. Bu portal Azərbaycanda
ilk və yeganə teatr saytıdır, artıq
ilyarımdır ki, fəaliyyət göstərir. Bu yaxınlarda portalın dizaynını da
yeniləmişik.
- Bu yaxınlarda məktəblərdə teatr
sənətinin tədrisi ilə bağlı təkliflə
çıxış etmişdiniz. İstərdim,
bu barədə danışasınız.
- Bəli. Əslində, bu
mənim çoxdankı arzumdur, hələ də arzu olaraq
qalır. Bayaq teatrın cəmiyyətdə
rolundan danışdıq. Teatrın cəmiyyətdə rolunu
artırmaq üçün bağçadan,
məktəbdən işə başlamaq lazımdır, uşaqlarda teatra maraq, sevgi aşılamaq
lazımdır. Teatr orqanik sənət
növüdür, digər sənət növlərində
süni elementlər çoxdur, amma teatr təbiidir, burda
heç bir sünilikdən söhbət gedə bilməz. Teatrda insan insanı canlandırır və bu prosesi də
canlı insanlar izləyir. Sovet cəmiyyətinin
qüsurlarıyla yanaşı, müəyyən üstün
cəhətləri də vardı, o vaxt
məktəblərdə teatr dərnəkləri
fəaliyyət göstərirdi. Bütün
mədəniyyət evlərində, klublarda teatr
dərnəkləri vardı, xalq teatrları vardı. Bu dərnəklərdən çıxıb gəlmiş
neçə-neçə həvəskar aktyor sonralar
böyük səhnələri fəth etdilər,
sənətkar kimi yetişdilər, yüksək fəxri adlar
aldılar. Onlar yalnız səhnədə
yetişmişdilər. Mirzağa Əliyevin,
Əliağa Ağayevin adlarını çəkə
bilərik. Çox adlar çəkə
bilərəm. Baxın, bu insanlar o
dərnəklərdən çıxmışdılar. İndi orta məktəblərdə idman dərsi, musiqi
dərsi, əmək dərsi tədris olunur, niyə teatr
fənni tədris olunmasın? Rəsm, musiqi
yalnız bir fənni öyrədirsə, teatr bütün
sənət növlərini özündə
birləşdirir, yeniyetmələrin hərtərəfli
inkişafını şərtləndirir. Teatr fənni
orta məktəblərin proqramına daxil edilsə, inanın
ki, çox böyük fayda verər. Belə olanda
uşaqların dramaturgiyaya da sevgisi artacaq, onların
mənəvi-estetik tərbiyəsində, hansısa
istedadının üzə çıxmasında
təkanverici rol oynayacaq. Teatr fənni orta
məktəblərdə tədris olunsa, bu təhsil
ocaqlarında teatr dərnəkləri də yaranacaq,
uşaqlar pyesləri oxuyacaqlar, müzakirə edəcəklər,
onları səhnələşdirmək
istəyəcəklər. Bəzən bizdən
soruşurlar ki, yaxşı, bəs bu fənni orta
məktəbdə kimlər tədris edəcəklər? Biz
hər il 20-22 nəfər teatrşünas
yetişdiririk, onlar ali məktəbi teatrşünas olaraq
bitirirlər. Onlar ikinci iş yeri kimi gedib orta
məktəblərdə də dərs deyə
bilərlər. Bax, maarifləndirmə
budur. Bunun gənclərimizin yetişməsində çox
böyük faydası ola bilər.
- Klassikaya yeni baxış. Bu gün bir
çox klassik tamaşalar yeni interpretasiyada
tamaşaçıya təqdim olunur. Bir
teatrşünas olaraq, bu tamaşalar haqda nə deyə
bilərsiniz?
- Klassika ona görə klassikadır ki, o, hər zaman
aktualdır. Jorj Polti deyir ki,
bəşəriyyət yaranandan bütün süjetlər
cəmi 36 situasiyadan ibarətdir. Onlarca
"Leyli və Məcnun" yazılıb, mövzu eynidir,
əksərən süjet də eyni olur, amma ona
sənətkar yanaşması tamamilə fərqli olur. Sənətkar ideyanı yüksək bədii
səviyyədə oxucuya təqdim edir. Müasirliyə
gəldikdə isə, bu bir estetik kateqoriyadır. Klassik əsərləri səhnəyə qoyanda o, nə
dərəcədə müasirliyə cavab verə bilər? Bu, artıq rejissordan asılıdır, çünki
klassiklərin tamaşalara müdaxiləsi mümkün deyil,
onlar dünyadan köçüblər, məsuliyyət
rejissorun üzərinə düşür. Rejissor hər
bir əsərin bu gün üçün aktual olan
məqamlarını qabarıq göstərməlidir. Pyes sadəcə, bir mətndir, onu rejissor sözdən
hərəkətə çevirir, aktyorlar ordakı
obrazları canlandırır. Bir misal çəkim, xalq
yazıçısı Elçinin "Qatil"
tamaşasına Akademik Milli Dram Teatrının
səhnəsində Mehriban Ələkbərzadə 10 il fərqlə iki dəfə quruluş verdi. Rejissor ikinci versiyada tamamilə fərqli bir ideya
üzərində qurmuşdu tamaşanı. Birinci versiyada lirik-psixoloji üslub vardı, ikinci versiyada
isə aqressiv cəmiyyətin dramatik situasiyası təqdim olunurdu. İkinci
versiyanın daha çox səs-küy doğurması tamaşanın müasir
cəmiyyətlə daha çox səsləşməsi
ilə bağlı idi. Bir adamla
ünsiyyətdə olanda onun adını
çəkmirsən, bu, qarşı tərəfə pis
təsir göstərir, ad çəkəndə onda belə
deyək, xoş ovqat, məmnunluq hissi yaranır. Tamaşa da belədir, "Qatil" tamaşası
birbaşa tamaşaçıya müraciət edirdi, onun
adını çəkirdi, tamaşaçı öz
yaşantılarını görürdü
səhnədə. Klassik
əsərlərdə də həmişə bu
nüansları tapmaq mümkündür. Yenə
deyirəm, bu artıq rejissorun üzərinə
düşən bir məsuliyyətdir.
- Bu gün yeni dramaturqlar varmı? Kimlərin
adını çəkə bilərsiniz?
- Bu, bizim ən yaralı yerimizdir. Dramaturgiya ən
çətin janr hesab olunur, ona görə
yazıçılarımız bu janra çox az hallarda müraciət edirlər. Ona görə hər dəfə dramaturq yetişmir. Bu gün Elçinin, Əli Əmirlinin, Firuz Mustafanın,
İlqar Fəhminin əsərləri oynanılır. Ötən il Mədəniyyət Nazirliyi tərəfindən
birpərdəli pyeslər müsabiqəsi keçirildi,
mən də münsiflər heyətinin üzvü idim. 27 pyes təqdim olunmuşdu. Bir
teatrşünas olaraq deyirəm ki, o mətnlərin
içində cəmi 3-4 pyes vardı ki, dramaturgiyanın
tələblərinə cavab verirdi. İş
burasındadır ki, o pyeslərin əksər
müəllifləri orta və yaşlı nəslin
nümayəndələri idilər. Birinci yeri Firuz
Mustafa, ikinci yeri Cavid Zeynallı, üçüncü yeri
Sevinc Nuruqızı tutdu. Bunlar da gənc
deyillər. Amma yeni nəsil dramaturqları
yetişir. Məsələn, Pərvin, Mehman Musabəyli,
Ülviyyə Heydərova, İsmayıl İmanov bu
sahəylə məşğul olurlar, onların
əsərləri müxtəlif teatrlarda oynanılır. Bu gənclərə daha çox dəstək vermək
lazımdır ki, onlar dramaturq kimi yeni əsərlər
yazsınlar. Mən həmişə
Hüseynağa Atakişiyevin ruhuna dua oxuyuram. O,
Azərbaycan dramaturgiyasına bir neçə dramaturq
qazandırdı. Vaqif Səmədoğlunun, Əli
Əmirlinin, Firuz Mustafanın pyesləri Gənclər
Teatrında oynanılırdı. Onların
teatra gəlişi, dramaturq kimi yetişməsi birbaşa
Hüseynağa Atakişiyevin adıyla bağlıdır. Bunu özləri də zamanında etiraf ediblər. Hüseynağa müəllim dramaturqda özünəinam
hissi yaradırdı. Vaxtilə Səməd
Vurğunu da teatra Adil İsgəndərov cəlb etmişdi. Rejissorla
dramaturq iş birliyində olmalıdır. O vaxtlar
Ənvər Məmmədxanlının, Bəxtiyar
Vahabzadənin, Nəbi Xəzrinin, Anarın, Seyran
Səxavətin pyesləri Akademik Milli Dram Teatrında
səhnəyə qoyulurdu və böyük
tamaşaçı marağına səbəb olurdu. Bu gün də istedadlı yaradıcı
gənclərə stimul verən rejissorlar olmalıdır,
onlar gənclərlə işləməlidir, onları
yetişdirməlidir.
- Vidadi müəllim, maraqlı söhbət
üçün təşəkkür edirəm.
- Siz də sağ olun.
Söhbətləşdi: Kənan HACI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 26
oktyabr. S. 22-23.