"Son səfər"in
işığında...
Görkəmli
yazıçı Hüseynbala Mirələmovun "Son səfər"
povesti haqqında düşüncələrim
Sevindirici haldır ki,
son illər ölkəmizdə sənət adamlarının
yubileyləri Prezidentin Sərəncamları əsasında
geniş qeyd edilir. Hər yubileylə
onların yaradıcılığı yenidən gündəmə
gəlir, xalqına, vətəninə və bütün
dünyaya yeni bir biçimdə, elmi şəkildə təqdim
edilir. 1973-cü ildə ulu öndər Heydər
Əliyevin qərarı ilə ölkəmizdə İmadəddin
Nəsiminin 600 illiyi böyük təntənə ilə
keçirildi, şəhərin mərkəzində heykəli
qoyuldu, adına rayon verildi, "Nəsimi" filmi çəkildi.
Beləliklə, Nəsimi müasirləşdi,
xalqımız - oxucularımız şairi yenidən kəşf
etdilər.
Bu il də
möhtərəm Prezidentimiz İlham Əliyevin Sərəncamı
ilə 2019-cu il "Nəsimi ili" elan olundu və Nəsimi
ilə bağlı elmi araşdırmalar, tədqiqatlar,
şeir müsabiqələri geniş gündəm aldı,
bütün sənət sahələrində Nəsiminin
yaradıcılığına müraciət edildi. Elə bil Nəsimi Hələbdən öz doğma
yurdu Azərbaycana yenidən qayıtdı, yenidən sevgi ilə
oxundu və elmi şəkildə tədqiq edildi.
Bu mənada
görkəmli yazıçı Hüseynbala Mirələmovun
Seyid İmadəddin Nəsimiyə həsr olunmuş "Son səfər"
povesti "Nəsimi ili"nə ən böyük töhfə
kimi ədəbiyyat adamları tərəfindən yüksək
dəyərləndirildi.
Əvvəla
onu deyim ki, Hüseynbala Mirələmovun əsərlərində
təsvir və tərənnüm etdiyi insan, bu insanın
içindən keçdiyi hadisələrdə ziddiyyət və
bu ziddiyyətin sənətkarlıqla çözülməsi
müasir ədəbi proses üçün böyük
önəm daşıyır və yazıçının
son dövrlər bir-birinin ardınca maraqlı əsər
yazması fitri istedadın, təcrübənin, həyat
müşahidəsinin və üstəgəl mütaliənin
məntiqi nəticəsi və davamı kimi üzə
çıxır. "Son səfər"
povesti də tanıdığımız Nəsimiyə yeni
bir baxış sərgiləyir, ədəbiyyatda ilk dəfə
göstərilir ki, Şairlər şairi - Nəsimi doğma
yurdu Şamaxıya qayıdır və sevdiyi qızla -
Hüsniyyə ilə ailə qurub ömrünün sonuna kimi
burada yaşamaq istəyir.
Kitaba ön söz yazan akademik Nizami Cəfərov əsərin
ədəbi fəlsəfəsini təhlil edərək
povestin müasir dövrümüz üçün çox
vacib olduğunu konkret faktlarla əsaslandırır. Milli Məclisin
üzvü, "Azərbaycan" qəzetinin baş redaktoru Bəxtiyar
Sadıqov kitabın redaktoru kimi yazdığı sözdə
Nəsiminin Şamaxıya qayıdışını,
xalqı ilə yenidən qovuşmasının əhəmiyyətini
xüsusilə qeyd edir.
Yazıçının
kitaba "müəllif" sözündə ("İki
cahanın günəşi") Nəsimi
yaradıcılığını sufi və
hürufilik prizmasından araşdırması göstərir
ki, müəllif Nəsimi ədəbi irsinə elmi cəhətdən
dərindən bələddir. "Müəllif
sözu"ndə deyilir: "Mən "Sığmazam"
qəzəlini 13 yaşında oxumuşdum, sonra indi oxudum, 13
yaşlı Hüseynbala ilə indiki Hüseynbalanın o qəzəl
haqqında fikirlərində çox böyük təfavüt
var".
Əsərin əsas ideyası budur ki, müstəqilliyimizin
bərpası və islami dəyərlərə malik olan
ölkəmizin indiki halı, əslində, Nəsimi
arzularının davamıdır. Nəsimi qədim
türk təfəkkürünü və islami dəyərləri
özündə birləşdirir.
Müəllifin qeyd etdiyi kimi, aşiqlər məclisində
Nəsiminin könül dənizi dalğalananda onun kəlmə
və hərfləri incilər kimi kənara dağıldı
(Kəmaləddin Hüseyni). Nəsimi bəndəni
Allaha yaxınlaşdırır və haqqa qovuşdurur. Nəsiminin fəlsəfəsinə görə,
insan öz simasındakı gözəlliklərdə onu
yaratmış rəbbinin xüsusiyyətlərini
daşıyır. Şairlər şairi
hikmətə və onun qüdrətinə heyranlıqla
doludur. İnsan kamilliyi onun
yaradıcılığında mühüm yer tutur.
"Ədəbiyyat
qəzeti"ində Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun direktoru, akademik İsa Həbibbəyli
""Nəsimi ili"nə mükəmməl töhfə"
məqaləsində "Son səfər" povestini həm
elmi, həm də bədii baxımdan İ.Nəsimi
yaradıcılığına yeni bir yanaşma hesab edir.
Əsərdə Nəsimi ilə qardaşı Şahxəndanın
dialoqları və dialoqlarda üzə çıxan dilin
canlılığı, Şamaxı dialekti və süfrəsi
əsəri daha canlı göstərir. İki
qardaşın danışığı, zarafatları, həyətdəki
güllər, ağaclar, küçələrdəki
adamların səsi, Nəsiminin mindiyi dəvə və sair məsələlər
əsərin enerjisini birə-beş artırır. Nəsiminin Şamaxıya dönüşü, vətənə
qayıdışı o vaxt ki, Azərbaycan dövlətinin, mədəniyyətinin
yenidən qurulması və möhkəmlənməsi deməkdir.
Nəsimi və Hüsniyyə münasibətləri əsərin
əsas süjet xəttini təşkil edir. Bu xəttin
üstünə o dövrün ictimai-siyasi, dini, ədəbi
hadisələri yüklənir.
Şairlər şairinin Allah və kainat fəlsəfəsini
başa düşməyənlər, dini və Allahı dərk
etməyənlər ona düşmənə çevrilirlər
və şairi öldürmək üçün fürsət
axtarırlar.
Hətta qardaşı Şahxəndan da bəzən
Şairlər şairini qəzəllərindəki ərəb-fars
tərkiblərinə görə tənqid edirdi. Bu tənqid sevgidən irəli gəlirdi. Şahxəndan təmiz türk dilini çox sevirdi.
Ona görə qardaşına deyir ki, bəzi
cahil adamlar qəzəl, qəsidələrini oxuyur, heç nə
anlamır və sonra da səni kafir adlandırırlar. Şahxəndan Nəsiminin iki qəzəlinin
üzünü köçürməliydi. Birini köçürür, birini yox. Üzünü köçürdüyünü
sonra əzbər söyləyir. İkincidən,
yəni üzünü köçürmədiyi qəzəldən
xoşu gəlmir və fikrini Nəsimiyə açıq
bildirir. Nəsimi səbəbini soruşduqda: - Başa
düşmək çətindir. Ərəb və fars tərkibləri ilə doludur, - deyir. Nəsimi cavabında deyir ki, şeir zövq məsələsidir.
Bunları deməkdə məqsədim odur ki,
artıq povestdə Şahxəndan yeni bir xətt kimi üzə
çıxır. Əslində, düşmənlər
Nəsimini həm də ona görə öldürmək istəyirlər
ki, o, şeir dili olan, farsı, ərəbi
qoyub nökərlərin, dilənçilərin dilində, yəni
pozuq türk dilində yazır. Bu təzad əsərin
bədii gücünü artırır.
Yazıçı o vaxtkı Şamaxı mühitini
çox dəqiq araşdırıb. İstər həmin
dövrün dili, obrazların adları, dialoqları, yol və
küçələri, istərsə təbiəti,
Qalaybuğurd qalası və pinəçilər, kisəçilər,
mollalar, Bakı şairləri ilə Şamaxı şairlərinin
işbirliyi və sair məsələlər əsəri daha
da oxunaqlı edir.
Şahxəndanın iti Qaçalanın
hürüşü, ayıq- sayıqlığı diqqət
çəkir.
Yəni bu, Şamaxıda baş verən son
hadisələrlə həmahənglik təşkil edir. Şahxəndanın evini cahillər hər gün
daşa basırlar, küçələrdə şübhəli
adamlar gözə dəyir. Şairlər
şairi qəbiristanlığa gedib valideynlərinin məzarı
üstə yasin oxuyur və hər dəfə də
düşmənləri onu güdürlər. Nəsimi ilə Hüsniyyənin qəbiristanlıqda
qarşılaşmaları əsərdə dinamikliyi daha da
artırır. Qulluqçu Gülnaz xala Nəsimini
çox sevir, onun qəzəllərini əzbər deyir.
O da fars-ərəb sözlərini başa düşmədiyini
söyləyir.
Nəsimi ilə Şamaxı şahı İbrahimin
münasibətləri indiyə kimi cəmiyyət
üçün böyük dilemma olan şah və şair və
yaxud S.Vurğunun təbirincə desək, "Şair,
hökmdarın hüzurundasan" ("Vaqif" dramı)
misrasının ən dərin qatları üzə
çıxır.
İbrahim şah Şairlər şairini çox sevir,
onun saraya gəlişinə ziyafət düzəldir. Söhbət əsasında
şair evlərinin daşa basıldığını, izləndiyini,
hədələndiyini şaha danışır. Şah şairi qorumaq üçün mühafizə
dəstəsi ayırmaq istədikdə, əyanlardan biri deyir
ki, hörmətli şahım, belə olduğu təqdirdə
bəzi bədxahlar məsələni yanlış anlayacaqlar.
Deyəcəklər, Nəsimi gör nə boyda
günahkardır ki, silahlı sərbazların müşayiətilə
gəzir. Ən gözəl variant budur ki,
onun şeirlərini xalq arasında oxuyaq, mənasını
xalqa izah edək. Bundan sonra Nəsiminin təhlükəsizliyi
təmin olunacaq. Çox ağıllı
fikirdir. Bu, həm də
yazıçının təxəyyülüdür.
Nəsimi sarayda musiqiçilərin müşayiətilə
qəzəllər oxuyur, hər dəfə İbrahim şah
başda olmaqla bütün saray əyanları şairi
alqışlayır. Birdən karvanbaşı Yarəhməd
şairin dediyi bir qəzəldə axırıncı beyti
başa düşmədiyini deyir. Şairlər
şairi qəzəli ona yenidən izah eləyir.
Nəsiminin
sözü gərçi dəmi-İsadır, ey münkir,
Sənə kar eyləməz niçün ki, yoxdur haqqa
iqrarın.
Bundan sonra şah üzünü Yarəhmədə
tutub eyhamla deyir ki, Yarəhməd, sənin başının
ölçüsü çox balacadır, ona görə
başın yaxşı işləyir. İbrahim
şahın şairə münasibətində və
dialoqundan görünür ki, o, ədəbiyyatı, xüsusən
əşarı gözəl bilir və hər dəfə
şairin üsyankar ruhunu alqışlayır və hətta
bir şeirinə düzəliş də edir, şair də
razılaşır. Bundan sonra şah deyir
ki, sənin bu fitri istedadına görə Şamaxıda
adını şair qoyub qafiyəbazlıqla məşğul
olan yerli şairlər sənlə niyə düşmən
olmasın ki, sən onlara qənim kəsilmisən?
Əsəri daha da dramatikləşdirən
Şamaxının ən ucqar bir dağ kəndində
ağaclarla əhatələnmiş evdə Nəsiminin əleyhinə
bir məclisin qurulmasıdır. Məclisin rəhbəri
dövlətli dul arvad Rəbiyyə Xatundur. On iki
müxtəlif yaşlı, müxtəlif geyimli adamlar: molla,
şair, dəllək, falçı, lotu üz-üzə
oturub Nəsimi haqqında qəti qərar qəbul edirlər
ki, o ya sürgün, ya da edam
olunmalıdır. "Qurani-Kərim"ə and içirlər
bu xəbəri, bu razılaşmanı heç kim bilməməlidir. Şair Qaim Şirvani,
şair Əhməd Kəsrəddin, şair Tacəddin
Şirvani, şair Mail Fədai, Molla Rüxnəddin Xəlili,
molla seyid Məhəmməd, dəllək Nəsrəddin Zəbani,
falçı Yusif Zəbai, lotu İsfandiyar Qutluq "Qurani- Kərim"ə
əl basırlar ki, Nəsimini aradan götürəcəyik.
İbrahim şahın ətrafında
özümüz olacağıq. Təkcə lotu Kamal Mərufa
"Quran"a and içmir,
atasının goruna and içir və sonra aralarında olan
gizli söhbətlərin hamısını dövlət
adamı daşsifət müsəllim Müqdədir Oğuza
çatdırır... Məclisdə qərar qəbul
olunmuşdur ki, Şairlər şairinin qapısına ox
sancılmalıdır. Ox sancılmamış
Nəsimiyə xəbər verirlər ki, bu axşam
qapınıza ox sancılacaq, amma qorxmayın. Yazıçının ustalığı odur ki,
bütün bunlar əsərdə orijinal,
inandırıcı, yaddaqalan səhnələrlə təsvir
olunur.
Nəsimiyə qarşı qurulan gizli təşkilatın
üzvləri və onun tərəfdarları şairi hər
yerdə izləyirlər. Məsciddə Nəsimi
xəncərlə vurularkən dövlətin güvənlikləri
Nəsimini ölümdən xilas edirlər. Cinayətkarları bir an içində tuturlar,
onları Qalaybuğurd qalasına salırlar. İbrahim şah ağıllı adamdır.
Fikirləşir ki, cinayətkarları edam
etdirsəm, din adamları daha da qızışacaq.
Yaxşısı budur ki, Şairlər şairi öz qatillərinə
hansı cəzanın verilməsini istəyir, qoy özü
desin. Nəsimi xəbər göndərir ki, səhv
etdiklərini etiraf etsinlər, sonra azadlığa
buraxılsınlar. İstər şah, istər
Nəsimi ən demokratik addımı atırlar. Əslində, bu, yazıçının təxəyyülünün
məhsuludur. Amma gözəl ideyadır.
Yazıçı o vaxtkı Şirvanşahlar
sarayının və Nəsiminin timsalında bugünkü Azərbaycanın
kiçik modelini tərənnüm edə bilib.
Povestdə səhifədən-səhifəyə dramatizm
daha da güclənir. Gözlənilməz hadisələr bir-
birini əvəz edir. Qulluqçu
Gülnaz xanım oğurlanır, Şahxəndan Səlminaz
xanımın qəsrinə gedib Hüsniyyə ilə
görüşür. Nəsiminin onu hələ
də sevdiyini və onunla evlənmək istədiyini deyir.
Qulluqçu Gülnazı oğurlayanlar xəbərdarlıq
edirlər ki, əgər Nəsimi Hüsniyyə ilə evlənsə,
məhv ediləcək. Ona görə Nəsimi İbrahim
şahın yanına gedir. Məsələni
ona tam təfsilatı ilə açıb danışır.
Birlikdə onlar səhər yeməyi təam
edirlər. Birdən Nəsiminin
baxışları onun əllərindəki qabara
sataşır. İbrahim şah əkinci
olub, yer əkib, şumlayıb. O, şah olandan sonra o
qabarı silə bilərdi, amma bunu etməyib, rəncbər
olduğu günlərdən yadigar saxlayıb.
Nəsimi ilə Hüsniyyə Səlminazın qəsrində
kəbin kəsdirib evlənirlər.
Şamaxı və Bakı şairlərinin müraciətindən
sonra hər yerdən Şamaxıya şairlər gəlir,
onlar Nəsimiyə qarşı müqaviməti
artırırlar. Tərslikdən İbrahim şah da Həcc
ziyarətində olur.
Ona görə Nəsimi səhərə yaxın
Hüsniyyə ilə birlikdə Şamaxını tərk
edir.
Mənə elə gəlir ki, Nəsiminin ürəyindəki
qabar və qubar İbrahim şahın əllərindəki
qabarla bir uyğunluq təşkil edir. Və bu povest hər iki qabar və
qubarın poeziyası kimi müasir ədəbi nəsrimizin
parlaq səhifələrindən hesab olunur.
Qəşəm Nəcəfzadə
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 26 oktyabr. S. 24.