Qırxıncı qapıya
yazılan şeirlər
Bəzən
belə olur: indi dediyin hər bir söz həm də
keçmişdən gəlir, ünvanına
çathaçatda bu söz sərt, kəskin reaksiya
oyadırsa, demək keçmişin yarası var içində.
Demək, bu sözlərdə aldanış var, oxun
ucundakı qan... hələ qurumayıb, qurumaz da...
Söz bədii mətndə öz dəqiq
ünvanını tapmaq üçün sonsuz sayda
çevrilmələrə, şəkildəyişmələrinə
məruz qalır, bir mətn özünə oxşayan və
ona qarşı duran minlərlə mətnlərdən
hörülür.
İndi
belə düşünək ki, bu sonsuz sayda mətnlərin
özünəməxsusluğu hansısa bir keyfiyyətin - strukturyaradıcı
xassənin hesabına yaranıb-formalaşır; zənnimizcə,
bu xassəni ayırd etmək, onu bütün aspektləri ilə
öyrənmək üçün əsasən iki tip mətnin
mövcudluğuna işarə etmək lazımdır: hissin,
duyğunun iziylə hərəkət edən, o hisslərin dərinliyini
göstərməyə can atan şeirlər, bir də
konseptual mətnlər. Birinci halda məzmun bədii
formanın davamı kimi, onu addımbaaddım "izləməklə"
doğulur, nəyə işarə edirsə, anidən onun
formasını alır, elə olur ki, bu mətnlərdə
hansısa kompozisiya elementi şeirin başlanğıcı ilə
sonunu bir nöqtədə
"görüşdürür" və elə bu anda mətn
indiyə qədər gəldiyi yolu danıb
başqalaşır, yəni hisslərin dərinliyindəki, dərinlik
ölçüsündə tapılan nəsnələr indiyə
qədər rəsm edilənlərin üstündən xətt
çəkib onları daha münasib formatda göstərir. İkinci
halda isə forma "danışır", əvvəlcədən
bəlli olan nəsnələrə uyğun şəkildə
cızılan yolların çarpazlaşdığı anda,
yəni yenə də hansısa məqamda
görüşdüyü anda mətnin dərinliyindəki
dil zühur edir, indiyə qədər, belə deyək,
inandığımız nəsnələrlə inanmadıqlarımız
arasında mərz çəkib dünyanı dəyişdirir,
daha doğrusu, dünya və gerçəklik haqqında təsəvvürlərimizin
sınırlarını genişləndirir. Bu iki tip şeir
bir-birindən dinamikasıyla fərqlənir, birinci tipdə
üslubu formalaşdıran intonasiya tam olaraq daxilə yönəlikdir,
ikincisində isə həm daxilə, mətnin dərinliklərinə,
həm də ordan kənarda özünün seçdiyi
predmet-anlayışlara doğru. Bu fərqli mətnlərdə
həmin dinamikanın aşkarlayıcısı rolunu fərqli
kompozisiya forması müəyyənləşdirir.
Hissin, ürəyə qəfil gələn anımın dərinlik
ölçüsünə əsaslanan mətnlərdə
strukturyaradıcı kompozisiya elementi kimi qəfillik xassəsini
nişan vermək olar. Bu tip mətnə
klassik nümunə kimi Dirili Qurbaninin "Bənövşəni"
şeirini göstərmək olar. Ürəyə daman hisslərin
axışı elə bir libasda və rəngdə meydana
çıxır ki, sən göy qurşağına
baxdığını zənn etdiyin anda kadr qəfildən,
özü də sürətlə dəyişir, bu oyun, yəni
metafora və təşbehlərlə oyun əşyanın, yəni
təsvir obyektivinə gətirilən nəsnənin
olmasıyla itməsi, olmaması arasında çox sayda suallar
yaranır, həm də ritorik suallar, yəni bir şeyi
görməklə, görməmək arasında qalmaq əslində,
ondan vaz keçib başqa həqiqətlərə edilən
işarələrin dalınca getmək anlamına gəlir.
İlk sətirlərdə hər şey real və
görünəndir, yaz çağında bağlanan gül
dəstəsi (ağ, nazik əlinlə...)
bəlli bir məqamda qıza çevrilir və əksinə...
Çevrilmə isə bütün məqamlarda
görüntünü yox etməyə, yəni real olanı
anidən nəyləsə əvəz edib
görüntünü itirməyə xidmət edir. Bu ani çevrilmə
və transformasiyalar həm də bu nadir, ürək yandıran
gözəlliyin əslində olmaması, yəni göylərdən
dərilməsinə, göylərin dərinliyindən gəlməsinə
qiyas edilir. Bu da çevrilmənin ən fantastik məqamı:
Dəstə-dəstə dərib taxar buxağa // Bənövşə
qız iylər, qız bənövşəni...
Bu qəfillik,
qəfil çevrilmə hisslərə, onların mətndə
cızdığı trayektoriyaya əsaslanan şeirlərdə
qəribə aura formalaşdırır, məna, semantika həmin
trayektoriyanın nişan verdiyi xətlərin
qovuşduğu nöqtədən aydınlanır.
Müasir poeziyada da bu tipli şeirlər mövcuddur. Allahşükür
Ağanın mətnləri bu mənada həmin tip şeirlər
haqqında daha ətraflı söz açmağa imkan verir.
Onun bir
şeirinə diqqət edək:
Axşam
qoyub gəldiyim ayaq
izlərimi
Səhər
qarşılayıram,
Demək yaşayıram.
Bir ayaq ləpirim
Axşam
yağan yaz yağışından
Bir ovuc su
saxlamış içində...
Bir alagöz sərçə su
içir
Ayaq ləpirimdən.
Başını yuxarı
qaldırdıqca
Sərçənin
duasını eşidirəm:
"Allah,
sabahımız üçün də
Bir ayaq saxla".
Elə
sevinirəm ki,
əyilib
baxıram
ayaqlarıma...
Bu mətndə
rəsm edilən mənzərə əslində, "təsadüfi"
xarakter daşıyır (tapılma, rastına çıxma
anlamında), qəfil insanın qarşısına
çıxan nəsnə elə o anın
ötüb-keçdiyi anda unudulur, yəni olsun ki, diqqəti
bir elə cəlb etmir, sadəcə yaranır və solub
gedir... Yəni şeirdə adıkeçən
detalın mənalandırılması, assosiasiyalar
doğurması, bu anımların heç gözlənilməyən
ideyalarla nəticələnməsi ... bir xətt üzəriylə
hərəkət edir. Hərəkət edir, amma
tamamlanmır, sabah, biri gün başqa bir
detal, yaxud onun adi bir parçası həmin detalın
doğurduğu assosiasiyalara qoşulub tam fərqli hissiyyat
yarada bilər. Yəni bu tipli şeirlərin
cızdığı yol, hisslərimizə nüfuzetmə
üsulu nağıllarımızdakı
"qırxıncı qapı"nın
sirlərini (effektini-!) xatırladır. Sənə elə gəlir
ki, hər şey həmin qırxıncı qapıya qədərdir,
sən buna aldanıb bu yolda bütün fəhmini, duyma
bacarığını işə salıb onu qavramaq istədiyin
anda başqa həqiqətlər meydana çıxır, yəni
bu tipli mətnlərdə oyun səhnəsi (metafora və təşbehlərlə
oyun) anidən, qəfil şəkildə dəyişir və
gözlərinin heç öyrəşmədiyi mənzərənin
şahidi olursan, bir anlığa o mənzərəni anlamaq
istədiyin zaman çərəyində həmin mənzərə,
yeni-yeni yaranmış səhnə mizanı - mətn səni
qavrayır. Fəhm edir, səndən özünə "don
biçir", səni, bütün hisslərini oxuduğun
şeirə qatır və beləliklə insan ürəyindən
kosmosa, ilahi dərgaha açılan yol görünür,
oxucu özü də oxuduğu şeirin bir parçasına
çevrilir, yəni
"Allah,
sabahımız üçün də
Bir ayaq saxla".
Bu niyə belə olur? Bədii mətn, əsər sənə
təsir elədiyi andan sən də onun müəllifinə
qoşulur, onu yaradanlardan biri olursan, ən maraqlısı -
onun müəllifinə qarşı durursan...
Dünyada nizamsız şəkildə, hara gəldi
dağılmış əşyaları, insan münasibətlərinin
assosiativ dərki həmin o əşyaları, həmin o
münasibətləri bərqərar edən sirlərin
toxunduğu materiyadan nəşət tapır, onun içinin ən
gizlin yollarından keçib gəlir və dünyanın
aşkar görüntüsünü aldıqda sehrli
nağıllarımızdakı həqiqətə işarə
edir. (Yol məhz burda bitir və başlayır-!).
Ayaq izləri / ləpirlər gecə-gündüz təkrarlanır,
qarşımıza çıxır, bizə nəfəs
alıb yaşadığımızı bildirir, həm də
ayaq izinin/ləpirin "ovcunda" saxladığı yaz
yağışı minlərin, milyonların ümid yerinə
çevrilir, həm də yanından ötüb-keçdikdə
hiss etmədiyimiz, fərqində olmadığımız
varlıqların bəslədiyi ümidlərin... Bu şeir bizə V.Bayatlının gənclik illərində
yazdığı, həm də çox mübahisələrə
səbəb olan bir mətnini xatırlatdı. Orda bir
misra vardı: bir bala sərçənin bir dam üstündəki
göyündən böyük... Ən
kiçik, nəzərə çarpmayan, heç nöqtə
boyda da olmayan bir nəsnənin bütün dünyanı
qanadlarında saxlaması hər iki şeirdə fərqli
assosiativ metodla gerçəkləşir.
Başqa
bir mətnə baxaq:
Xəbər
gözləyən nənəm,
Çoxdandı
dayanıb
Bir səsin nişanında.
Qorxuram həyətdəki
Uşaqların
ağzından
Bir səs
çıxıb
Gedib dəyə nənəmə.
Kababı
köz öldürər,
İgidi
söz öldürər,
Babamı
güllə öldürdü,
Nənəmi səs öldürər.
Siz Allah,
səs salmayın...
Bu, assosiativ şeirə fikrimizcə, ən mükəmməl
nümunə sayıla bilər. İlk baxışdan
hər şey aydındır, ancaq o dərəcədə, o qədər
aydın ki, izah etmək sadəcə qeyri-mümkündür.
Dünyada ancaq müşkül cəhətləri,
mübahisə doğuran yönləri olan nəsnələri
izah etmək olar, belə aydın şeylər izah gəlmir və
yatmır. Mənanın yaranma mexanizmi, şeirdə, bədii
mətndə hansısa nəsnələrə, şeirin, bədii
mətnin özünün seçdiyi əşyalara
"bağlanma", özünü orta tapma yolu ilə
gerçəkləşir. Konkret nümunədə
həmin "bağlantı" bayatı strukturudur, daha
doğrusu, insan hissinin bayatıda açdığı
şırımlardır. Yəni o
formanı, o strukturu böyük bir tarixçəsi, həm də
danışdıqca tükənməyən tarixçəsi
olan insan hissi yaradıb, həm də maksimum qısa formada.
Çox uzun, həm də iztirabdan qaysaq
bağlamış yolun elə bir məqamı seçilib təqdim
edilir ki, bu nöqtədə ağrı və insan tam olaraq
bilinir, demək assosiativ şeirdə əsas olan fəhmdir.
Dünyanı başına alan səsləri
bir ömür boyu dinləmək, danışmamaq, sükutun,
sükunətin içində belə artıq qeyb olmuş səslərin
ayaq izlərini axtarmaq sadəcə dəhşətdir.
Assosiativ şeirin forması ilə bağlı bunu da qeyd edək:
mətndəki məna onu oxuduğumuz anda bizimlə
bağlanır, başa düşdüyümüzü
güman etdiyimiz anda yadlaşır, çıxıb gedir, bir
də qarşına çıxanda fərqli şəkil
alır, demək onu anlamaq səninlə bərabər həm
də ondan asılıdır, hər şey açır və
solur, amma itmir...
Həm də:
ən çox sevdiyin şey - ürək eləyib heç
toxuna bilmədiklərindir...
"Bayıl
türməsi" şeirindən:
Ayağımı
yerə bərk vururam
Burda, bax
burda,
Müşfiqin
dodağının qanı var.
Burda, bax
burda,
Müşfiqin
bir şeiri var, divara yazılan,
Hecası cızılan.
Gərək o divar parçasını
götürüb saxlayaydıq.
Bu mətnlərdə
hiss və duyğuların, özü də hamının
yaddaşından qopan nəsnələrin iziylə gedib dərdin,
iztirabın obrazı yaradılır, məsələn
"İtmiş gecə" şeirində olduğu kimi,
yaxud "Səs salmayın" mətnində işarələndiyi
kimi. İztirabı yatmış nəhrin, ürəyin
içində oyatmaq üçün yuxarıda
vurğuladığımız kimi, bayatı texnikasına
istinad edilir, həm açıq aşkar forma olaraq, həm də
misralar arasına bayatı toxumlarını səpməklə;
misralar arasındakı şırımlara səpilən
toxumlar şeirdən şeirə adlayır, deyək ki,
insanın ən kədərli, həm də dərdin ən
dözülməz məqamında üzünə
baxdığı əşyanın içiylə axıb gedən
misralar (qeyb olmuş anımlar...) su üzünə
çıxır, yəni bu şeirlərdə bir
yatmışlıq ovqatı var, oxuduqlarımız yuxudan
ayılan duyğulardır, belə olduğu üçün
də hər şey, sanki gizli bir məkanda baş veribmiş
kimi görünür, həm də mətnin içinə
atılan detallar, məsələn, itniş, qeybə çəkilmiş
gecənin qatara bənzədilməsi, o qatarın tarixin, insan
talelərinin tuneliylə hərəkət etməsi və birdən
güllələnmiş şairlərin əllərinin
görünməsi...bu mənzərəni rəsm edə-edə
hərəkətə gəlir. Öz içində
boğulan səslər, insan fəryadı sükutun
içində bir daha boğazlanır, məhz bu perspektivə
uyğun olaraq insan ən yaxınındakı səsə
deyil, ən uzaqdakı ilğımların batıb
çıxan rənginə, dərd və sevinclərin
göy qurşağına ifrat həssaslıq göstərir.
Allahşükür Ağanın şeirlərində
sükut səsin batana qədərki tarixçəsini əks
etdirir, bu səslər eşidilməsə də duyulur və
məhz belə olduğu üçün bütün
ağrısıyla hiss edilir. Bu mətnlərdə
insanlar bir-birlərindən xəbərsizdilər, bu mətnlərdə
hamı dərin fikir içindədir, dərd, kədər
bütün məmləkət torpaqlarını
şumlayıb, ümid yalnız sərçələrin hələ
çıxmamış qanadlarında, dünyaya hələ gəlməmiş
uşaqlar üçün darıxıb dükanda
atılıb-düşən, onlar üçün darıxan
paltarların qırışlarındadır.
Bir şeir, bir mətn... hardan gəlir, bunu bilmirik, daha
doğrusu, bunu bilmək bizim maraq dairəmizə heç
cürə daxil olmur.., bu mətn hara gedir, bunu da bilmirik,
çünki son nəticədə o bizimlə məşğul
olur. Sadəcə, küləyi dəyir bizə, nəyisə
xatırladır, olduğumuz dünyadan nəyisə bizim
üçün kəşf edir, vəssalam. Əsl mahiyyət
bu olmamalıdır, Orta əsrlərdə yaranmış,
hardansa sızıb gəlmiş mətnlərin külü hələ
də istidir, nələrsə bu közün, bu
külün içində xatırlanıb yada
düşür, nələrsə yenidən tutaşıb
yanır, bu yer üzündə əbədi köçəri
şeylərin külü qalır ancaq... Nəsə nəyisə
xatırladır, hər bir mətn yalnız köçüb
gedəndən sonra işarəyə dönür, bu işarə
həmin mətni, yaxud mətnlər sırasını əvəz
edir. Bu dünyada ən güclü şey elə
o işarənin özüdü, həmin mətnlər
dövr edib geri qayıdanda işarələr də
başqalaşır, mətnlər haqda təsəvvürümüz
dəyişir, bir mətn artıb çoxalır,
budaqlanır, ta ölümə qədər...
Cavanşir
YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 26 oktyabr. S. 30-31.