Xəyalənin
"divanı" - Kitablar və rəylər...
İntiqam
Yaşarın "ZirvəKitab" layihəsi üzrə
buraxılmış "Soldan birinci küçə"
adlı şeirlər toplusu Xəyalə Sevilin beşinci
kitabı olsa da, etiraf edim ki, onun imzası və
yazıları ilə tanış deyildim (Sosial mediadakı tək-tək
şeirləri istisna olunmaqla).
Yazan çoxalıb və təsadüfi müəlliflərin
kitabları getdikcə bədii dəyəri olan əsərləri
sıxışdırır. Yaxşı ilə
pisin sərhədi itir. Ədəbi tənqidimiz
də inadkarlıqla susur. Buna görə də
əlimə düşən, bağışlanan kitabları
inamsızlıqla vərəqləyirəm. Çoxunu 10-15 səhifəsini çevirdikdən
sonra, itirdiyin vaxta heyifsilənə-heyifsilənə,
örtüb bir kənara qoyuram. Çünki içində
bədiilik adına, şeir və ya nəsr
adına heç nə tapa bilmirsən.
Öncə,
tanışlıq üçün, kitabın cildindəki məlumatı
oxudum: "Gəncə şəhərində doğulub. Azərbaycan Dövlət Müəllimlər
İnstitutunu bitirib. Azərbaycan Yazarlar Birliyinin
üzvüdür...". Bundan sonra
kitabın ümumi ruhunu ifadə edən dörd misra şeir
verilib:
Üşüyər,
üşüdər pəncərəmi də,
Gəlməz içəriyə, yadındı payız.
Sarı
saçlarını töküb çiyninə,
İlahi, nə gözəl qadındı payız.
Payız
haqqında çox yazılıb, XII yüzilin Gəncəli
Nizamisindən tutmuş İyirmibirinci yüzilin gəncəli
xanımı Xəyaləyə kimi... Şairlərin
ilhamını qanadlandıran mövsümdür.
Bu dörd misra Xəyalənin tapıntısıdır,
payıza yeni baxışdır və səmimiyyəti ilə
yadda qalır.
Kitabı bu misraların təsiri altında oxudum və
gördüm ki, Payız və Qadın obrazlarının
kitabın cildinə çıxarılması təsadüfi
deyil; Xəyalənin şeirlərində qadının və
payızın özəl yeri var.
Bu
ağacın payız dərdi başlanıb...
Yarpaqlar özünü atır budaqdan.
"Ağac"
adlı birinci şeirinin bu misralarından başlayaraq sonuncu
"Yuxu" şeirindəki "Ağacdakı yarpaq kimi
ömrümdən töküldü dərdim"
misralarına qədər, kitabda payıza, ağaca, yarpaqlara,
Aya, ulduza, ümumiyyətlə, təbiətə dəfələrlə
və çeşidli ovqatlarla müraciət edilir. Təbiət poeziyamızın gələnəklərinə
uyğun olaraq, Xəyalənin də şeirlərində
insanın taleyini, yaşantılarını,
duyğularını, əks etdirən başlıca
obrazlardandır.
Arxamca əl
eləyən
Yarpaqlar da töküldü.
"Anladım
ki, uzaqsan"
Başımın
üstündə
ağlayan payız
Ağaclar
da ağlayır,
Yarpaq-yarpaq.
...Heç kim bilmir
Payızı mən yaratdım.
"Başımın
üstündə ağlayan payız"
Bir
payız axşamı
Qaralan
buludların
Səsi düşər üstünə.
"Bir
payız axşamı"
Pəncərəmdən
payızı qov,
Məni
yazımda saxla,
Məni
qadın qürurumda
Məni nazımda saxla.
"Əllərimin
uzağı"
Mənim
çərçivə gözümdə
Şəklin-payız yarpaqları.
"Şəklin
payız yarpaqları"
Daha nə
oddan al,
Nə odlara yax.
Ən
gözəl bahar da
Payız oldu, bax.
Müxtəlif şeirlərdən alınmış bu
misralar payızın özü kimi çoxrənglidir,
ayırdığım mətnlərdən kənarda da
canlıdır, payız mövsümünün insan ürəyində
oyatdığı duyğu çalarlarını
açır və nəhayət, müəllifinin
istedadını təsdiq edir.
Kitab boyu Qadın obrazının da yeni, təravətli
boyalarla çəkilmiş rəsmlərini görə bilərik. Sevgiyə, ailəyə,
ayrılığa, hələ bətnində olan
övladına, Tanrısına münasibətində bu
qadın yıpranmış kitab diliylə yox,
ömrünün, taleyinin diliylə danışır; bu
torpaqdan yoğrulub, həyatın özündən gəlir, ən
yanğılı duyğularını ifadə edərkən
də ucalığını qoruyur:
Mən
indi qürbət qadını,
Ürəyim qalıb vətəndə.
Onda deyə
bilməmişdim
Onu bil ki, mən də.
Mən də!..
"Onu
bil ki..."
Ayaq səsləri
gəlir,
Gələn ayrılıqdımı?
Ah! Bu
ayrılıqların
Heç ürəyi yoxdumu?
...Ömürdü
dərib atdığın,
Yaşamaq yasaq deyil.
Ah! Bu
başını qatdığın
Qadındı,
uşaq deyil!
"Ayaq
səsləri gəlir"
Ürəyini
tanıyıram, bilirəm,
Gözlərini
dəmir qapı kimi
Döyürəm
bayaqdan
Aç
gözünü,
Ürəyinə gəlirəm.
"Sevgi
etirafı"
Xəyalənin demək olar ki, bütün şeirləri
Qadının ağlı-qaralı,
görüşlü-ayrılıqlı, gülən-ağlayan,
sevilən-atılan dünyasının rəngarəng, parlaq
və unudulmaz şəkilləridir.
Nümunə
üçün bu silsilədən olan şeirlərindən
daha bir örnək gətirim:
Səndən
də döndüm axır ki,
Qürurumu
ağ saxladım.
Ağlamağa
səssiz bir yer
Yazmağa varaq saxladım.
Atdım
gözümün yaşına,
Ömrümü islatdım suda.
Bədən
ruhun vətəniymiş,
Vətənsiz
qaçqınmış o da
Səndə
nəyim qaldı mənim,
Ruhmu?
Halal xoşun olsun..
Təzə
ömründə, günündə
Qoy bir də nimdaşın olsun.
İndi
bütün xatirələr
Gözümdən doğulub düşür.
Gözlərim
dar ağacıdı,
Göz
yaşım boğulub düşür!
"Gözlərim
dar ağacıdır"
Zərif, kövrək duyğular uyğun poetik
biçimdə canlandırılır.
Şeirdən-şeirə
adladıqca müəllifin "yanağının divarına
göz yaşını asan Qadın" qəhrəmanın
xarakterinin, ruh aləminin yeni poetik zənginliklərini
görürük:
Pəncərədən
boylanıram,
Ay
güzgümdə aylanıram.
Yer
üzü qadın qapısı,
Gecə yarı döymək olmur.
Yer üzü yadın yuxusu.
Dəymək
olmur,
Dəymək olmur.
"Pəncərədən
boylanıram"
Yaxud:
Göyə
qaldırdığım xəyallar daha
Gözümün altında uçuq qalacaq.
Eh!
Qapım üzünə bağlı olsa da
Pəncərəm həmişə açıq qalacaq.
"Sağ
çıxa bilmədik"
Və ya:
Qayıt!
Əllərimdən, üzümdən qayıt.
Unutmaq
Çətini dönənəcəndi.
Hər nə
yaşadıqsa səninlə
Bitdi
Dünənəcəndi.
"Sən
bilmə"
Məncə, göstərdiyim misallar söhbətin
istedadlı bir qələm sahibindən getdiyini təsdiq
üçün yetərlidir.
"Soldan birinci küçə" kitabında
Payız və Qadın obrazları ilə yanaşı, ürək,
göz yaşı, gecə, bulud, ayaq səsləri, pəncərə
və başqa poetik rəmzlərlə ifadə edilə bilən
bir xeyli motivləri yanaşı izləmək və onlardan da
maraqlı misallar çəkmək mümkündür. Bütün
bunlar birlikdə çagdaş gəncliyin, mənəvi
dünyasına, yaşantılarına işıq tutur.
Ürəyinin ünvanı "soldan birinci küçə"
olan müəlliflə bu ilk tanışlıq məni sevindirən
cəhətlərdən biri də onun klassik şeir ənənələrimizi
bilməsi və davam etdirməsidir. Bu, şeirlərin Divan üslubuna
uyğun düzülüşündən də
görünür...
Kitabdakı şeirlərin zəifi də var, lakin niyyətim
bu yazıları bütövlüklə təhlil etmək
deyil. Gözdən
keçirdiyim balaca kitabça, müəllifin öz dediyi
kimi, onun "ayağı suda" olan, yəni canlı poeziya
ağacının getdikcə böyüyəcəyindən xəbər
verir.
Sabir Rüstəmxanlı
Ədəbiyyat qəzeti.-
2019.- 14 sentyabr. S. 7.