Pasifaya
labirinti
Hökmdar Minos günəş
tanrısı Heliosun gözəl qızı Pasifaya ilə evləndi.
Minos atəşli, azman Pasifayayla uzun və şəhvətli
gecələr keçirdi. Bu nadir xoşbəxtlik
qadın dodağının şirinliyi kimi qısa və
unudulmaz idi. Minos qadın bədəninin
varlığı ilə yoxluğu arasında
qalmışdı. Ancaq atəşli,
ehtiraslı gecələr sona çatdı. Çünki dəniz tanrısı Poseydon ona qurban
ediləcək öküzü kəsmədiyi
üçün Minosa qəzəblənmişdi. Poseydon Minosu zəif yerindən yaxaladı. Dəniz tanrısı Minosu gözəllər
gözəli Pasifayanı onun əlindən almaqla hədələdi.
Minos ən sevdiyi varlığı itirməkdən
qorxsa da, tanrılara boyun əymədi. Pasifaya
ərinin tanrıya qurban verməkdən boyun
qaçırdığı öküzü görər-görməz
qəlbində ona qarşısıalınmaz bir şəhvət
baş qaldırdı.
Mübariz Örənin "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
çap olunan "Minotavrın ölümü" hekayəsində
təsvir edilən həyat olduqca orqanikdir. Minos, Pasifaya və
Minotavrın həyatının kopiyası deyil. Real, yaşanılmış həyatdır. Çünki hekayədə yaşanılmış
bir həyatın və bu həyatın mövcud olduğu
dünyanın birbaşa, dolayısız təqdimi ilə alt
qatdakı mifik hadisələr iç-içə keçir.
Süni montaj, kollaj təsiri
bağışlamır. Mübarizin
uğuru da burdadır. Bircə müəllifin
müdaxilələri yersizdir. Hekayənin
süjet xətti buna imkan vermir. Kalvinodan sonra bu tip priyom
və metodlar struktura da, mənaya da sünilikdən başqa
heç nə gətirməz. Əlbəttə
ki, eksperimentlər sənət üçün həmişə
lazımdır. Hətta zəruridir. Köhnəni yamsılamaq eksperiment deyil. Köhnə olanın gözəlliyini də yenidən
kəşfə ehtiyac yoxdur. Vacib olan
yeninin, təzənin estetik gözəlliyidir. Həm formada, həm də məzmunda. Hərçənd ki, Mübariz maraq doğuran
gedişlər edir. Lakin labirint hekayə ilə
müəllifin məlumatları, replikaları uzlaşmır.
Xaric səslənir.
Pasifaya günlərlə bu labirintdəki
çıxılmaz vəziyyətdən necə
çıxacağını düşündü. Bu əxlaqsız,
bu məşum sirri bir müddət ürəyində gəzdirdi.
Ancaq sirr öz yuvasını tərk etdikcə
labirintin dolambacları da artırdı. Dərdini
dağlara, daşlara, dənizlərə çaylara
quşlara, heyvanlara danışdı. Çarəsiz
dərdə dəva tapılmadı ki tapılmadı. Yarı tanrı Pasifayaya tanrılar da yaxın
durmadılar. Bu tanrıtanımaz, təbiətə və
həyata zidd fikri heç kim öz
çiyninə götürmədi. Ancaq bir insan
- fani (Knossos yaxınlığında əsarətdə olan
afinalı Daidalos) gözəl Pasifayanı lənətli şəhvətin
ağır və dözülməz yükündən xilas
etməyi öz boynuna götürdü.
Mübariz dil və üslub hadisəsi olaraq gəldi ədəbiyyata. Və bu məxsusi
üslub "Minotavrın ölüm"ü ilə davam
edir. "Minotavrın ölümü"
müəllifin atmacaları ilə maraq doğurmur. Mətanətlə (Kəklik) Əminənin real və
antireal görkəminin ifadəsi diqqəti cəlb edir. Mixail Baxtin bu vəziyyəti qəhrəmanın bədən
və ruhunun estetik simmetriyası adlandırır. Əgər ruh və bədənin ölçüləri
və sərhədsizliyini ifadə edən sözlər
seçilmirsə, o mətn sənətin estetika zəminində
özünə yer edə bilmir. Mübariz
təmtəraqlı, qrotesk üslubu ələ sala-sala nəsrdə
öz zaman və məkan kordinatlarını müəyyənləşdirir.
Özü də həmin qrotesk, klassik profillə
hekayənin semiotik sərhədlərini yaradır. Özünüironiya süniləşir.
İnsan "doğrudan da zalımdır". Daidalos taxtadan
bir düyə yondu. Taxta düyə o qədər
canlı və gözəl görünürdü ki,
öküz bu şəhvət saçan cazibə
qarşısında tab gətirə bilməyib ona cumdu... Bənzərsiz
cütləşmə məqamına Poseydonun sürülərinin
otladığı Qortis çəmənliklərindən
başqa, heç nə və heç kim
şahid olmadı. Həyatın təbii
axarı isə öz məcrasında davam elədi. Lakin "insan düşünür və tanrı
gülür".
Mübarizin hekayələri iki üslubi keyfiyyəti ilə
seçilir. Birincisi, yazıçının dilə münasibəti
və bu münasibətdən doğan dilin istifadə
qaydalarından qidalanır. Digəri, təsvir
olunan həyatın qəhrəmana təsir yönləri ilə
üzə çıxır. Hər iki
üslubi xüsusiyyət birləşib fonetik, akustik bir
sistem, duyğusal, romantik ovqat elastikası, təsviri, plastik
münasibət, reaksiya formalaşdırır. Mətanətin də, Əminənin də
itirilmiş ömrü sintaktik bir labirint paradiqması
yaradır.
Minos arvadı Pasifaya üçün əsrarəngiz
bir saray tikdirdi. Daidalos sarayın zirzəmisində
bitib-tükənməyən labirintlərlə göz
oxşadı. Pasifaya və onun məşum
sirri Minotavr labirintdə gizlədildi. Minos
arvadını günəşdən və həyat nişanəsi
olan hər şeydən məhrum etdi. Ta ki...
Mübariz betərin betərindəki incə və həssas
vəziyyəti, hər kəsin ən azı bircə dəfə
ya daşa, ya da Kəkliyə çevrilmək istədiyi
anı ölümsüzləşdirir. Həmişə lağ
etdiyi, ələ saldığı Vaqifə qoşulub
qaçan Mətanət antiqəhrəmandır. Ömrü boyu uğursuzluqlara düçar olan
Əminə isə artıq özü haqda qərar verməkdə
belə acizdir. Hekayənin labirint
bucaqları ekzistensial emosiya və şüuraxınında dərinləşir.
Mübariz insanın mövcudluq problemi haqda
Sartrist mühakimələr aparmır. Hekayəsini
danışır. Mətn Kəklik və
Əminənin nataraz, qeyri-estetik taleyinə estetik
aydınlıq gətirir.
Pasifaya saraydakı labirintə ona görə həbs
edilmişdi ki, ərinə xəyanət etmişdi. Taxta düyənin
içərisinə girərək öküzlə cinsi əlaqədə
olmuşdu. Həmin əlaqədən
Minotavr dünyaya gəlmişdi. İçindəki
arzunu, şəhvəti təmin etmək bahasına əbədi
bir zindana, labirintə belə razı idi.
Mətanət zorla ərə veriləndə əvvəlcə
üzünü əmisi oğluna tutmuşdu. Dəhrəburun
gədəyə getməkdənsə, sənə gedərəm,
demişdi. Əmioğlu da onun dərdinə
çarə olmur. Və
cüllütboğaz Vaqifə qoşulub qaçmaqdan başqa
əlacı qalmır.
Poseydonun göndərdiyi öküz adada
yaşayanları narahat etməyə başladı. Heç kim
ona yaxınlaşmağa belə cəsarət etməyəndə
Herakl öküzü qamarlayıb Yunanıstana gətirdi. Orada da insanlara hücum edən öküzü
qorxusuz cəngavər Tesey öldürdü.
Mübariz Örən "Minotavrın
ölümü"ndə ümid duyğusunun başqa bir
üzünü kəşf edir. Bir qadının pisin
yaxşısına meyil etməsindəki çarəsizliyi
diktə edir. Diktə edir, çünki Mübarizin təhkiyəsi
hər nə qədər musiqili, ritmik və plastikdirsə,
yaratdığı dialoqlar bir o qədər də kəskin,
tribunal qətiyyətdədir:
"Mən sizi tanıyıram, müəllimə..."
- yol boyu nəsə qəribə şeylər
danışırdı taksist. - "Rəhmətlik bacımın
toyuna gəlmişdiniz, kəndə... Güllü don
geymişdiz hələ..." - Demək, bu, oymuş!.. Oymuş!.. Kəklik də ölüb, deməli. Hə,
ölüb! Mənim xınalı Kəkliyim!..
- "Onu mən öldürdüm! Mənim
günahımdan getdi bacım! Allah mənim belimi qırsın!.. Getdim balalarını yanıma gətirdim,
saxladım... İndi oğlu əsgərdi... Qız da ərə
getdi... İstədiyinə getdi... İstədiyinə...".
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 14 sentyabr. S. 10.