Ekranlaşdırılmış ədəbi
əsərlər
Layihədə Süleyman Rəhimovun
"Mehman" povesti əsasında çəkilən
"Qanun naminə" filmini təqdim edirik
Süjet:
Hadisələr 1930-cu illəri əhatə edir. Əsərin əsas
qəhrəmanı gənc Mehmandır. Mehman məktəbi
uğurla bitirdikdən sonra universitetin hüquq fakültəsinə
daxil olur. Ali məktəbi fərqlənmə diplomu ilə
bitirən Mehman elmi iş götürür. Müəllimi,
professor Məlikzadə də sevimli tələbəsinin
hüquq nəzəriyyəsi ilə məşğul
olmasının tərəfdarıdır. Ancaq Mehman elmi tədqiqatının
daha əhəmiyyətli olması üçün təcrübə
toplamağı qərara alır. Və ucqar rayonlardan birində
prokuror olmağı seçir. O, ailənin tək
qızı, ərköyün böyümüş Züleyxa
ilə evlənir. Arvadı və anası Xatunla rayona yola
düşür. Mehmanın getdiyi rayonda siyasi-ictimai vəziyyət
mürəkkəbdir. Ondan əvvəl rayona göndərilən
prokurorlar işlərinin öhdəsindən gələ bilməyiblər.
Mehman burada icraiyyə komitəsinin sədri Kamilovla, müstəntiq
Murtuzovla, prokurorluğun xidmətçisi Qaloşlu adamla,
anbardar Məmmədxanla və başqalarıyla mübarizə
aparmalı olur. O, haqsız tutulanları azad edir, həqiqi
cinayətkarları isə həbsə alır. Qaloşlu adam
Mehmanı ləkələməyin yollarını axtarır.
Əlaltıları ilə birgə, onun daş-qaşa meyilli
olan arvadı Züleyxanı qurban seçirlər. Qaloşlu
adam Züleyxaya qızıl saat bağışlayır.
Qaloşlu adamın qohumu Məmmədxan kənd klubunun dram dərnəyində
aktrisalıq edən arvadı Balışı
qısqanclıq zəminində öldürür. Mehmanın
cinayəti ört-basdır etməsi üçün
Qaloşlu adam onu qızıl saatla şantaj edir. Qızıl
saat məsələsindən xəbərdar olan Mehman
arvadına sərt reaksiya verir və saatı
qaytarmasını tələb edir. Şantaja baxmayaraq Mehman
yolundan dönmür, günahkarları həbsə alır.
Əsər Mehmanın mübarizə prosesinin davamlı
olacağını göstərən sonluqla bitir...
Əsər
1968-ci ildə rejissor Muxtar Dadaşov tərəfindən
"Qanun naminə" adı ilə
ekranlaşdırılıb. Muxtar Dadaşov milli kino tariximizdə
əhəmiyyətli yer tutan onlarca sənədli filmin müəllifidir.
Hələ on bir yaşından - 1924-cü ildən ilk Azərbaycan
Dövlət Akademik Dram Teatrının müxtəlif
tamaşalarında uşaq rolları, daha sonra Cəfər
Cabbarlının "Sevil" pyesinin ilk tamaşasında
Gündüzü oynayıb. 1929-cu ildə türk uşaq
teatrının aparıcı aktyoru olub. Onun "Sovet Azərbaycanı"
sənədli filmi isə 1951-ci ildə Kann kinofestivalında
"elmi-kütləvi və pedaqoji filmlərə görə"
münsiflər heyətinin xüsusi mükafatına layiq
görülüb. Sovet Azərbaycanının 30 illiyinə
ithaf olunmuş bu kinohekayədə ölkənin iqtisadi-mədəni
quruculuğundan danışılır. İkinci Dünya
müharibəsi dövrünün kinoxronikasının
yaradılmasında xüsusi xidmətləri olan M.Dadaşov həm
də istedadlı operator idi. 1942-ci ildə faşistlərin
Sovet İttifaqı ərazisində törətdiyi cinayətləri
araşdıran xüsusi dövlət komissiyası
yaradılır. Azərbaycandan operator kimi M.Dadaşov və
İsmayıl Əfəndiyev (İ.Əfəndiyev
"Arşın mal alan"ın 1945-ci il versiyasında
Süleyman, "O olmasın, bu olsun"da Həsənqulu
obrazlarını oynayıb) bu komissiyanın tərkibində fəaliyyət
göstərir, lazımi kadrları çəkirlər.
Kadrlarda faşistlərin Şimali Qafqazda törətdikləri
vəhşiliklərdən, bu cinayətləri təhqiq edən
dövlət komissiyasının fəaliyyətindən
danışılır. Onun 1943-cü ildə lentə
aldığı "Almanların Şimali Qafqazda vəhşilikləri"
sənədli filmi dəlil kimi məşhur Nürnberq məhkəmə
prosesində göstərilir. Bundan başqa, M.Dadaşov azərbaycanlıların
arxa cəbhədəki fəaliyyətindən, Bakının ətrafında
düşmən tanklarının hücumunun
qarşısını almaq üçün müdafiə
istehkamlarının qurulmasından bəhs edən
"Bakı döyüşür" (1944), İkinci
Dünya müharibəsi illərində İran Azərbaycanındakı
mövcud vəziyyəti anladan "Arazın o tayında"
(1947) kimi maraqlı sənədli filmlərin müəllifidir.
"Qanun
naminə" Muxtar Dadaşovun rejissor kimi bədii kinoda
debüt işidir. Bədii mətnin əsas
ideya-problematikası saxlansa da, ümumən, süjet xeyli dəyişikliklərə
məruz qalaraq yığcamlaşdırılıb. Povestdə
Mehmanın məktəbi bitirməsi, onu əhatə edən
mühitin təsviri, daha sonra universitetə daxil olması,
prfoessor Məlikzadə ilə münasibəti, Züleyxayla
yaxınlaşması geniş yer tutur. Ssenaridə bunlarla
yanaşı, Məlikzadənin qızı Dilguşə,
Züleyxanın xalası Katibə, Mehmanın atasının
dostu Mirzəoğlu obrazları, qəhrəmanın Bakıya
yenidən gəlişi və s. səhnələr ixtisar
edilib. Əsərdə sevgi münasibətlərinin, ailə
qurmaq təşəbbüsü Züleyxadan gəlir. Mehman isə
qızın sevgisini soyuq qarşılayır və ondan
qaçmağa çalışır. Filmdə personajların
xatirələrində əksi - münasibətlərin istilyi,
qarşılıqlı olması göstərilir. Nəhayət,
ən kəskin dəyişiklik Mehmanın povestdə sağ
qalması, mübarizəsinin davamlı olması, filmdə isə
onun qolçomaqlar tərəfindən öldürülməsidir.
Əslində,
Süleyman Rəhimovun 1944-cü ildə yazdığı
"Mehman" povesti sosrealizm estetikasında, plakat
üslubundadır. Əksər dialoqlarda pafos,
şüarçı ritorika əsərin bədii əhəmiyyətini,
emosional təsirini azaldır. Yazıçı Mehman
obrazının sarsılmazlığını,
prinsipiallığını lazım olduğundan artıq
ideallaşdırır, üstəlik, onun didaktik, poetik nitqi səmimi
səslənmir, həyatiliyinə kölgə salır.
Rejissor isə mümkün qədər Mehmanı
ideallıqdan arındırmağa çalışır,
sxematik, hisslərini gizlədən, introvert Mehmanın əvəzinə
filmdə romantik, sarsılmağı, məyus olmağı
bacaran, normal həyatda adi adamlar kimi danışan qəhrəmanı
görürük. Mehman obrazı müəyyən mənada həm
də osetinli aktyor Bimbolat Vatayevin güclü, parlaq
fakturası və onu səsləndirən Şahmar Ələkbərovun
hesabına yaddaqalan oldu.
Janrca dram,
kriminal, triller elementlərini özündə ehtiva edən
"Qanun naminə" vizual təhkiyə baxımdan ən
maraqlı filmlərimizdən biridir. Müəyyən
didaktiklik olsa belə, o, kinematoqrafik məziyyətlərin sayəsində
ört-basdır olunur. Film cinayət hadisəsinin baş verəcəyini
eyhamlaşdıran qaranlıq kənd mənzərəsi, əndişə
aşılayan musiqi ilə başlayır. Sonrakı kadrda
Mehmanla Züleyxanın (Flora Kərimova) isti, nikbin ailə
tablosunun göstərilməsi ilk görüntünün
tonallığını əsaslandırmır. Və qəfildən
xoşbəxt ailə mənzərəsini pəncərəyə
çırpılan daşın, "Rədd ol buradan!"
yazılan kağız parçasının
yaratdığı gərginlik, qorxu ilk kadra bəraət
verir.
Ekspozisiyada
fonda görünən pionerlər, çalışan kəndlilər,
uşaq bağçası və s. ilə dövrün mənzərəsi
yaradılır. Müəllif personajların daxili məzmununu,
niyyətini açıqlayan rakurslar edir: müstəntiq
Murtuzov turnikdən yellənən Mehmanın baxış
bucağından, daha sonra isə yuyunanda üzündən
süzülən su damcılarından göstərilir. Bu
zaman Murtuzovun (Mustafa Mərdanov) təhrif olunmuş portretilə
onun iç dünyasına nüfuz olunur. Əksər
epizodlardakı kölgə və işığın
kontrastı qəhrəmanın mübarizəsinin çətin
olacağını, qarşılaşacağı təhlükəni
vizuallaşdırır və əhvalatı həyəcanla
yükləyir. Maraqlı epizodlardan biri Mehmanın küləkli
havada qaranlıq otaqda qəfil səsdən diksinərək,
çaxmaq daşını yandırmaqla gələnin
kimliyini müəyyənləşdirməsidir. O, çaxmaq
daşını yandırdıqca əcaib üzlü
Qaloşa (Rza Təhmasib) bir addım daha yaxınlaşır və
belə bir dinamik kompozisiya konfliktin güclü təsvir həllini
verir. Ümumiyyətlə, rejissor sözsüz, çoxmənalı
təsvirlərdən çox yararlanır. Onu əksər
hallarda Mehmanla Qaloşun münasibətlərinə tətbiq
edir. Misalçün, Qaloşun iblisanə təbəssümü
ilə Mehmanın səmimi gülümsəməsi
qarşı-qarşıya qoyulur. Açıq, birbaşa təsvirlərlə,
tekstlə vurğulamasa da mübarizə əsasən iki
personaj - Mehmanla Qaloş arasında baş verir. Qaloş əks
cəbhənin ümumiləşmiş obrazı kimi
çıxış edir. Paralel montajla kəskin kontrastlar
yaradılır: Mehmanın yoxsul kabineti ilə Kamilovun (Adil
İsgəndərov) işıqlı, geniş kabineti, hamam səhnəsində
var-dövlətə həris iki qadının Zərintacın
(Nəcibə Məlikova) Züleyxa ilə maddiyyatçı
söhbəti ilə dağ yolunda Mehmanın Səməd
Vurğunun "Azərbaycan" şeirini səsləndirməsi
və s.
Uğurlu
vizual həlli olan epizodlardan biri Mehmanın iş
otağında Qaloşun əhənglədiyi divarda (və bu əhənglənmiş
divar kinoteatr ekranı effektini verir) həbs olunanların
portretlərinin peyda olması, Mehmanın onların dindirməsidir.
Züleyxanın yuxuda zəncirli qızıl saatın əqrəbləri
arasında qaçması, Qaloşun ovcundakı saatın zəncirinin
dar ağacına çevrilməsi və Mehmanın
kiçilmiş formada ondan sallanaraq xilas olmaq cəhdi kimi səhnələrlə,
rejissor əhvalatı eyni zamanda sürreal qatda işləyir.
Zərintacın evinin həyətində onun üzünə
çırpılan, haram yolla qazanılan pulların birdən-birə
havaya sovrulması, ona göndərilən "ilahi cəza"
təsiri bağışlayaraq epizoda mistik ab-hava gətirir. Kəndirdən
asılmış Balışın (Janna Smelyanskaya) kölgəsinin
görünməsi kölgə teatrı
estetikasındadır. Məşqə gedən ağ kəlağayılı,
işıqlı üzü olan Balışa qara
çadralı arvadların tənə vurması yeniliklə
köhnəliyin toqquşmasının koloritli təsviridir.
Qonşuların evində ziyafət təşkilini görəndə,
qəzəbdən Mehmanın başı hərlənir və
kamera hər personaja ani baxışıyla, onların
gerçək niyyətini tutur. Rejissor portret planlara çox
yer verməklə dövrün obrazlar silsiləsini yaradır.
Hərçənd,
bir epizodda "Mehmanın Vahidovla (Rza Əfqanlı) katibin
kabinetindəki söhbətində birdən-birə
"Çapayev" filminin arxa divarda görünməsi məkan
məntiqinə cavab vermədiyindən
çaşqınlıq yaradır". (Aydın Dadaşov) Və
"Kommunist" qəzetinin 1969-cu il 7 may tarixli
"Olmasın gərək" məqaləsində Mehdi Məmmədov
filmin finalını tənqidində haqlıydı:
"Povestdə Mehman öz düşmənlərini
qansız-qurbansız ifşa edir, Qaloşlu Adamı dərhal
həbsə alır. Filmin müəllifləri isə özgə
final axtarmış, daha dinamik, daha dramatik hadisələrə
bir epizodla yekun vurmuşlar. Rejissor və operator tərəfindən
öz-özlüyündə gözəl işlənən bu
epizod heyif ki, dramaturji inkişaf mənasında
hazırlanmamışdır. Son kadrlarda (yeni cavan prokurorun gəlişi
səhnəsində) filmin ruhuna uymayan plakat tərzi bu təsiri
bir qədər zəiflətmişdir".
Ssenarini əvvəlcə
Süleyman Rəhimov Firudin Aşurovla birgə yazsa da, "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasının rəhbərliyi tərəfindən bu
versiya qəbul olunmayıb. İsaq İbrahimovla redaktor Əhmədağa
Qurbanovun imzaladıqları rəydə ssenari barədə
deyilir: "Povestdəki aktual məsələlər
kinematoqrafiyaya xas olan təsvir vasitələri ilə əks
etdirilməmiş, kino dilində tam dolğunluğu ilə
ifadə olunmamışdır. Əksinə mexaniki ixtisar da
bir qədər bayağılaşdırılmış şəkildə
verilmişdir. Bu da hər şeydən əvvəl ondan irəli
gəlir ki, ssenarinin müəllifləri, müqaviləyə
əsasən povestin motivlərindən istifadə edib
bugünkü həyatımızla əlaqədar olan yeni
kinossenari yazmaqdansa, əsəri sadəcə ixtisar etmişlər;
bəzən hətta bütöv epizodları belə, povestdə
olduğu kimi ssenariyə köçürmüşlər. Cəsarətlə
demək olar ki, kinossenarinin ideya-bədii səviyyəsi povestdən
qat-qat aşağıdır". Bu səbəbdən ssenarini Muxtar Dadaşov moskvalı
Maro Erzinkyanla birgə yazır.
Maraqlı
bir faktı da deyim ki, Balış rolunu oynayan Janna Smelyanskaya
Bimbolat Vatayevin həyat yoldaşı idi.
Sevda Sultanova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 21
sentyabr.- S.31.