"Mən"
olmağımın tarixçəsi
parçalar
Universitetdə oxuyanda
(1968-1973)
Filfakda mən hələ də yazıçı olmaq
iddiasında qalırdım və bu zaman gördüm ki,
yaxşı bir süjet tapmaq çox çətindir. Dərnəkdə əsərlə
çıxış emək üçün çətinliklə
bir "romantik" süjet tapdım: oğlan dostunun
bacısını sevir, buna görə əzab çəkir,
çünki elə bilir dostuna xəyanət edib. Bu süjetdə mən dostunun bacısı ilə
yatmaq suçunu sevgi ilə çaş salmışdım.
Dünyanın işinə bax, 90-cı illərdən
sonra mənim bir intellektual muşqulatım süjetlərin
"tipoloji anatomiyası" oldu. Halbuki vaxtında Proppdan süjet
tipolojisi ilə bağlı ideyanı alsaydım, o qədər
süjet ürətərdim ki! İkinci
muşqulatım suç, sevgi kimi duyğuları dekonstruksiya edib
içlərində gizlənənləri üzə
çıxarmaq oldu. Ancaq 1968-ci ildə Azərbaycanda belə
nəsnələri heç kim bilməzdi.
"Romantik süjeti" tapandan sonra özümü
istedadlı bilib müəllimimiz akademik Məmməd Cəfərə
onu danışdım. Gözləyirdim heyran edəcək.
O isə qımışdı ki, niyə qəhrəmanın
bu qədər əzab çəkir, evlənsin getsin.
İndi təsəvvür edirəm necə ürəyində
ah çəkmişdi ki, "bu necə infantil,
"indeyski" oğlandır?! Gör nəyi problem edir?!". Yaxşı ki, Məmməd
Cəfərlə bu xəlvəti söhbətimi Kamal, Rəhim
bilmədi, yoxsa onların dolamasından indi də qurtara bilməzdim?!
Məmməd
Cəfərin mənə dediklərinin nəticəsi o oldu
ki, bir az pərt olduğumdan bu hekayəni
yazmadım. Hərçənd, ona kin də bəsləmədim.
Dərsdə bu ağsaqqaldan bizi heyran edən
söz eşitməmişdim. Ancaq
filfakın havasında onun necə gözəl insan olması,
necə böyük alim olması haqqında sözlər gəzirdi.
Bu sözlərin ağırlığı
hamımızı basdığından onu çox istəyirdik.
Sonralar dərnək üçün bir
"ekzistensialist" hekayə yazıb, oxudum. Onun süjeti yadımda
deyil, ruhu yadımdadır: bədbin, darıxqan əhvalda olan
gənc Sovetskidəki evlərdən birinin damında uzanıb
heçnəsizlikdə bulunur və birdən qara pişik
damın tini ilə yeriyib, sanki qrafik cızıq cızır.
Maraqlıdır ki, bu epizod Kamalın da
huşunda qalıb, hərçənd həmin hekayəni
yaxınlarda kinayə ilə yada salmışdı.
O
çağlar mən pessimist deyildim. Yalnız məktəbin
9-cu sinfində bədbinlik bir anlıq məni
sarsıtmışdı. Necə? Dərsləri
oxumaqla aram olmasa da və bunun üstündə anam-atam
danlamasa da,
görünür, içimdə özümdən
nəsə narazılıq qalırdı. Nəsə öhdəliyini
yerinə yetirməyən adamın narazılığı! Bu
halda birdən-birə məni absurdluğun silloqizmi
sarsıtdı: onsuz da öləcəm, məni sevindirən,
dilxor edən nə varsa, yox olacaq. Həyat mənasızdır,
absurddur. O çağlar güman ki, "mənasız"ı
demişdim, "absurd" sözünü isə bilməzdim.
"Mənasız" sözünü elə-belə
deyə bilərdim. Həmin söz indi,
Vitgenşteyn fəlsəfəsindən sonra mənə
dolğun görünür. Bu quru dildə danışan
filosof deyərdi: fəlsəfi deyimlər nə düz, nə
yanlışdır. Onlar, sadəcə, mənasızdır! Niyə? Ona görə ki bir nəsnənin
mənası onun bildirdiyidir. Fəlsəfi cümlələrin
"Tanrı", "materiya", "sonsuzluq",
"ruh" kimi anlayışları gerçək dünyada
olan heç nəyi bildirmirlər, deməli, mənasızdırlar.
Məktəbdə bunları mən bilə bilməzdim. Bildiyim o idi
ki, əgər öləndə mənim üçün hər
nəsnə yox olacaqsa, deməli, onların gətirdiyi sevinc və
utanış da yox olacaq. Onun üçün
dünyanı vecinə alma! Bu
ateistik sillorgizm ağlıma gələndə necə asudə
olduğum, nələrinsə qayğısını çəkməkdən
qurtulmaqdan duyduğum rahatlıq yadımdadır. Ancaq
yaranmış vecsizlik yaşamımı dibindən dəyişdirən
çat olmadı. Sabahısı yenə necə
vardımsa, elə qaldım.
Gəlin, bu məqamı qabardım. Biz anamın
maaşına dolanırdıq, ancaq mən, Elçin,
bacım Arzu yoxsulluğun əzabını çəkməzdik.
Pulsuzluğa görə utandığım da,
fikir çəkdiyim də yadımda deyil. Bakı mühitində dostlar arasında "pulum
yoxdur" demək heç bir mənəvi əzab
yaratmırdı. Bəs elədirsə, yəni
mən varlığın yükünü bilmirdimsə, nədən
ölümlə bağlı hər şeyin yox
olacağını tapanda asudə nəfəs
almışdım ki, bu yükü dərd eləmə?!
"Quran"da Allah-taala deyir: hər şey məhv olacaq, mənim
üzümdən başqa. Mən artıq "Quran"a inanmırdım və Allahın
üzünün məhv olmayacağı mənə təskinlik
verə bilməzdi. Bəs nədən hər
şeyin məhv olmasından vecsizlik "fəlsəfəsini"
çıxarmışdım? Çıxaran
kimi də unutmuşdum?!
Deməli, universitetdə dərnək üçün
yazdığım "ekzistensialist" hekayədə absurd və
pessimizm mənim əhvalımdan gəlmirdi. Bu, mənim
ucundan-qulağından xəbər tutduğum dekadent əhvalını
yamsılamam idi, yəni modernizm bədbinliyini dəb kimi təkrar
etməyim idi. Sonralar anladım ki, marksist
ideologiya çağdaş ədəbiyyata pessimizmi yasaq
etmişdi. Ona görə pessimizm hekayə
ruhu kimi mənə maraqlı gəlmişdi. Mən indi
gerçəkdən, ürəkdən pessimist ola
bilərəm - tez-tez oluram da və dini imanım heç də
həmişə dadıma çatmır. O vaxt isə hekayəmin
əsasında yalançı pessimizm dururdu - yalançı
idi, ancaq mənə məni dünyanın dərdini çəkən
adam kimi göstərirdi (lap Füzulinin
"qəm karvanı" yadıma düşdü).
Bu yerdə Anarın etgisindən də
danışmalıyam. Məni Musiqili Komediyadakı komediyalar
güldürməzdi. Axırda belə inam
yaranmışdı ki, Azərbaycan ədəbiyyatı mənim
kimi şəhərli gəncləri güldürmək
gücündə deyil. Bax, belə bir ümidsizlik
halında "Molla Nəsrəddin-66" məni mutlu etdi -
bizdə də modern bilincli gənci güldürən əsər
olarmış! Əslində, əsərin
adında ilin belə göstərilməsi, yəni "Molla Nəsrəddin
- 66" yazılması avanardist jest idi, lirik şeirə
"karvalol" sözünü gətirməyə oxşar
jest. Sonralar "Təhminə və
Zauru" oxudum, bu romandan indi də ürəyimdə nəsə
kədər, pessimizm qalıb - sosialist realizminin
yasaqladığı kədər. Bax, bu
halımda Anar mənə Tanrının Azərbaycana göndərdiyi
ərmağan kimi gəldi (onun adı "Həsən",
"Hüseyn" olsaydı, gələrdimi?!). O
çağlar mən Anara gerçəklikdə rast gəlməmişdim.
Başımda cızdığım şəkildə
isə o, ruscanı əla bilsə də azərbaycanca
danışan, Bitlzı bilsə də, milli musiqini sevən,
bir sözlə, çağdaş dünyada hamı
üçün Azərbaycanı ilginc göstərən
intellektual idi.
Yunanların "paradiqma" sözü örnək
anlamını verir. Elmdə isə paradiqma başqalarının
yamsıladığı, başqalarına düşüncə-davranış
tərzlərini verən örnəkdir. Bu
anlamda Anar mənim üçün paradiqmatik yazar oldu. Onun yaratdığı Təhminə də
paradiqmatik idi və yaxınlarda yazdığım "Umay və
Altay" romanında bir də gördüm ki, Umay Təhminə
paradiqmasından törəmədir.
İndi aydın oldu nədən yeni nəsil
yazarlarından olan "qiyamçıların"
dedi-qoduları başımda olan Anar paradiqmasını
sındıra bilmir?! 60-70-ci illərdə Sovet Azərbaycanının
mənəvi darıxqanlığında Anar bizim
üçün (dostum Zeynal Məmmədlini də
özümə qatıram) işıq kimi
parlamışdı və biz bunu heç vaxt unutmuruq.
***
İndi
filologiya elmləri üzrə doktor olan Rəhim spekulyativ
ağlı ilə məni mat qoymuşdu. Hegelin
anlatdığı "spekulyasiya" termini onu bildirir ki, adam düşüncədən-düşəncə
çıxararaq gözlə görünən dünyadan
uzaqlarda süzür və birdən... birdən qartal kimi
şığıyıb nəyisə caynağına
keçirir. Düzdür, Rəhimdə qartal
şığıması yox idi, ancaq spekulyativ "gap" o
çağkı başqa uşaqların yazılarına
baxanda xeyli fəlsəfi qırımda idi. O, marksizmi bir az oxuyandan sonra etgilənib toplum haqqında bir dəftərlik
yarı materialist konsepsiya hazırlamışdı - oxudum onun
spekulyasiyaları heyran etdi, hərçənd məndən nə
ekspert ki, bu heyranlığımın Rəhim
üçün dəyəri olaydı. İndi
məzmunu yadımda deyil, yadımda oxudan aldığım ləzzətdir
- bəlkə bu ləzzət də sonralar məni fəlsəfə
yapmalarında spekulyativliyə itələyib?
Eldar və İkram bizim üçlüyümüzə
başqa ilişgilərlə bağlanmışdılar. Eldar "Cəfər
Cabbarlı" kinoteatrının yanında Kamalın məhlə
qonşusu idi - orada çoxlu dağlılar
yaşayırdı, onlardan biri də Eldargilin ailəsi idi.
Rəhim isə Ramanadan idi, İkramla birlikdə
həm bizimlə olurdu, həm də onların ayrıca
ünsiyyəti vardı. Rəhim
İkramın atasını, qardaşlarını
tanıyırdı, Gədəbəyə onlara gedirdi.
Yaşlananda içkiyə tövbə etmiş Eldar tələbəlikdə
bir çox sosis-araq məclislərimizin ilhamçısı
idi. Bizim oxuduğumuz filfak Baksovetin yanında idi. Kamal heç vaxt elə içən olmamşdı,
Rəhim də çox içməzdi. Eldar
isə elə mənim kimi küpünə girərdi. O
çağlar İçərişəhərdə Məmmədəli
kababxanası ad çıxarmışdı, hamı ora gedərdi.
Biz də Eldarın, Rəhimin təşəbbüsü
ilə hərdən ora gedərdik. Ancaq, deyəsən,
pulsuzluq üzündən az gedərdik,
daha çox sosis və araqla yetərlənərdik. Nədən söhbət edərdik yadımda deyil.
Ancaq yadımdadır ki, qızlardan və elmdən az danışardıq.
***
Universitetdə mən "ruçka" deməyi tərgitdim,
çünki müəllimlərimiz onu işlətməyib
"qələm" deyərdilər. Deyəsən,
bütün Azərbaycanda təkcə filologiya fakültəsinin
müəllimləri "ruçka" demirdi. Hərçənd onların işlətdiyi "qələm"
sözü də bizimki deyildi. Sonradan
bildim ki, Bizansdan ərəblərə, türklərə
keçmişdi.
"Ruçka"nın yerinə "qələm" işlədilməsində bərkdən səsləndirilməyən bir millətçi prinsip vardı, nə söz olur-olsun, rusunkı olmasın. Bu prinsip yavaş-yavaş mənim də danışığıma keçdi, yoxsa "prosto" yerinə "sadəcə", "voobşe" yerinə "ümumiyyətlə" deməyin dil purizminə, yəni dili yad sözlərdən arındırmağa nə dəxli vardı?! Hətta "prosto" "sadəcə"dən daha asan deyilən söz idi. Ancaq sonradan mən anladım ki, ruslaşdırma siyasətinin və eyləmlərinin acığına Doğunu və İslam mədəniyyətini ucaltmaq bizdə ideoloji taktika imiş. Bundan sonrakı taktika türkçülük və Türkiyəyə sevgi oldu.
***
Məni həmişə belə bir nəsnə düşündürür. "Kimlər və hansı ideyalar Azərbaycanı dəyişdirib?" sorusunu qoyanda hansı faktlar ortaya çıxır? Yaxınlarda bunu tapdım. Bizim milli özünütanımamızda (özünübilməmizdə) birinci dönəm "müsəlman" idi. Ortaçağda müsəlman özünüdərkində heç bir əskiklik kompleksi yox idi. Kafir/müsəlman qarşıdurumunda bütün müsəlmanlar əski yunanların barbarlara verdikləri əlamətlərin oxşartılarını kafirlərdə görürdülər. Sözsüz, istisnalar da vardı. Dədə Qorqud oğuzları sayırdılar ki, rum övrətinin "götü tatlı olur". Beyrək dustaqlıqda kafir qızı ilə sevişmişdi. Şeyx Sənan sevgisi üstündə kafirin donuzunu otarmışdı, Çələbi kimi səyyahlar yabançı dünyanın qəribəliklərindən, möcüzələrindən ləzzətlə danışırdı. Ancaq "Əsli və Kərəm"də Qara Keşişin adından da görünür ki, kafir tam əclafdır. Müsəlman mədəniyyətinin elitar qatı belə faktlar və "əhli-kitab" ideyası ilə kafirlər (Allahla bağlı küfr edənlər, təhqiramiz nəsnələr söyləyənlər) ideyasını biranlamlılıqdan çıxarırdılar. Ancaq mədəniyyətin aşağı qatlarında kafir elə kafir idi. Bu ierarxiyada "türk"ün də pis damğası vardı. Sözsüz, Ortaçağ poeziyasında bəzən "türk" gözəlliyin metaforası olurdu - bəlkə də qıyıqgöz özbək, uyğur, qıpçaq gözəllərinin sayəsində. Sözsüz, Teymurun, Baburun yaratdığı dünyada "türk/tacik" qarşıdurumunda birinci igidliyin, ərdəmin daşıyıcısı idi. Ancaq "türkəçarə", "türkün sözü" kimi deyimlərdən göründüyü kimi, Anadoluda və bizdə türk kobudluqla, mədəniyyətsizliklə anışırdı - necə ki, indi bəzi uluslarda kürd elə metaforaya çevrilib.
Davamı gələn
sayımızda
Niyazi MEHDİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 21 sentyabr.- S.28.