Füzuli xatırlayır:
"Tifl həm
cövlan edər, amma ağacdan atı var..."
İkinci esse
İsa Həbibbəyliyə
ithaf edilir
Görəsən, bu misra vasitəsilə şairin həsrətində olduğumuz uşaqlıq çağına gedib çıxa bilərikmi?! Əgər gedərsək, şairin uşaqlıq çağının geniş panoramından kiçik də olsa, bir kəsik gözümüz önündə canlana bilərmi?! "Tifl həm cövlan edər, amma ağacdan atı var...".
Əlbəttə, canlanar. Amma bu qitənin əvvəlki misrası bizi şairin müasir, yaşlılıq dövrünə salmışdı: Pəhləvanlar, badpalər səyridəndə dörd yana...
Bu gün və dünən. Bu günün mahiyyəti yenə də yerində xatırlanmış keçmiş vasitəsilə müxtəlif rənglərlə bərq vurur. Belə bir qənaətə gəlmək olar ki, Füzulinin xatırladıqları, əslində, rəngli yuxulardır. Yenə də harmoniyanın İntibah möhtəşəmliyi bizi sarsıtmaya bilmir. Şübhəyə haqqımız yoxdur. Servantesmi rəngli yuxular görmürdü, Rablemi görmürdü, Şekspirmi görmürdü?! Hələ təkraredilməz rəssamlar nəsli...
Təxminən eyni vaxtlarda uzaq İspaniyada bir senyor əlinə taxtadan cüda alaraq ağac ata oxşar Rosinant adlı bir yabıya minib həqiqətən də "bir tifl kimi dörd yana cövlan edir", min bir oyundan çıxırdı. İtaliyada Mikelancelo, Rafael və da Vinçi rənglərlə insanları ovsunlayırdı. Məhəbbətin ülviliyini tərənnüm edir, dünyanın tısbağa deyil, eşq üzərində dayandığını israrla sübut edirdilər. Əlbəttə, bununla biz bir daha inanırıq ki, İntibah nəhəngləri bir-birindən xəbərsiz bir-birini səsləyə bilir.
Tiflin cövlan etməsi və bunun pəhləvanlarla müqayisəsi, əslində, təkcə metafora deyil. Bu, hər hansı metaforadan daha geniş bir məna daşıyır. Yenə də biz dediyimizi təkrar etməkdən usanmırıq. Yenə də Füzuli xatırlayır.
Yenə də qarşımızda bir Səyyah görürük. Özünü müasir dövrdən keçmişə - öz uşaqlığına şəlaləyə atan kimi atan bir Səyyah. Sərt reallıqdan yumşaq romantizmə belə qəfil keçid, deyəsən, onu rahatsız etmir. Bu ancaq o halda ola bilərdi ki, uşaqlıq dövrünün könüldə yaşayan obrazları xeyli canlı və doğma olaydı. Eynən Prustun "İtirilmiş zamanın axtarışında" olan kimi. Amma tomlarla sürən bu axtarış cəmi bir misranın içinə necə də rahatlıqla sığına bilərmiş...
Füzuli xatırlayır...
Füzuli təkcə uşaqlığını deyil, çağalıq vaxtını da xatırlaya bilir. İnsan olan bəndə dörd, ya beş yaşına qədər nə düşündüyünü bilməz və xatırlamaz. Nadir halda üç yaşındakı "mən" bu "mən"in ahıllıq yaşında yada düşər. Bu, adi, normal haldır. Füzuli isə
belə bir normal durumdan kənardadır. O, hətta
özünün doğulduğu anı xatırlayır. Nəinki doğulduğu anı, bu azmış kimi,
hətta doğulduğu o an nə hisslər keçirdiyini
xatırlayır. Və bunu biçarə
Məcnunun dili ilə təqdim edir. Yeni
doğulan uşaq danışa bilərmi?! Əlbəttə,
yox! Füzuli isə Məcnunun dili ilə
danışır. Daha doğrusu, əslində,
nə hiss etdiyini xatırlayır. Sanki onun doğulan kimi
dili açılmışdır:
"Olmuşdu
zəbani-hali guya
Söylərdi
ki...".
Və
bütün söylənənlər, əslində,
Füzulinin çağalığından bu yana
demək istədikləri, xatırladıqlarıdır.
Dünyanın qəminin çox olmasını, bu qəmi
çəkməyə bir "hərif"in
olmamasını, dünyaya gəlişində öz
missiyasını - bütün aləmin qəmini, dərdini, əzabını
qəlbinə yığıb çəkməyə hazır
olduğunu o, yaxşı xatırlayır. Amma
bu ona nə verəcək - Füzuli bunu bilmir. Bilmədiyinə görə də Qeysin - bu yeni
doğulmuş körpənin arxasında "gizlənir".
Əlbəttə ki, söyləyən yeni
doğulmuş Qeys adlı bu çağa deyildir. Söyləyən, daha doğrusu, xatırlayan
Füzulinin özüdür. Xatırlanası mətləblər,
məqamlar isə az deyil.
Füzuli
xatırlayır...
Qədim ərəb diyarında, sən demə, azad
könüllülər yaşarmış. Füzuli həsrətlə
bu azad könül sahiblərindən birini xatırlayır.
Bu, Məhəmməd adlı bir gəncdir.
Şair yaşlı vaxtında üzünü xeyli
zamandır görmədiyi bir "dustuna" tutur və onunla bahəm köhnə
gözəl günləri yada salır. O bu "dustunu" təəccüblənməməyə
dəvət edir. Özünün indiki halı
ilə əvvəlki halını müqayisə edir.
Dostuna (qəzəlin sonunda məlum olur ki, bu dost Füzulinin
özüdür) könlündə gedən psixoloji-mənəvi
təbəddülatdan bəhs edir. Bütün
söhbət Füzuli, "dustu" və Məhəmməd
adlı o gənc arasında gedir. Söhbətin
baş tutması üçün nə etmək
lazımdır?! Bunun üçün, sadəcə,
əvvəli xatırlamaq kifayətdir. Və Füzuli
xatırlayır:
Tutuşdu
qəm oduna şad gördüyün könlüm,
Müqəyyəd
oldu ol azad gördüyün könlüm...
Deməli, indi tar-mar olmuş, qəm odunda yanan könül
bir zamanlar şad-xürrəm, azad yaşamışdır. Həmən
azadlıqdan indiyə isə yalnız naləsi göylərə
ucalan azad könül həsrəti qalmışdır. Azad könül həsrəti deyilmi şairin qəlbini
olamayacaqların izinə salan?!
...Bu həsrət
bu azadlığı itirənlərdə olar. Əsirliyə
düşmüş könüllər, daşa dəymiş
arzular, puç olmuş ümidlər, əlbəttə ki,
azad könül həsrətinin nə olduğunu yaxşı
bilər. Bunu Məhəmməd
yaxşı bilirdi. Bunu Hamlet yaxşı
bilirdi. Bunu Raskolnikov yaxşı bilirdi.
Bunu Jülyen Sorel yaxşı bilirdi. Bunu biçarə Fəxrəddin yaxşı
bilirdi. Bunu "azad bir quşdum" deyə
gizlicə ürəyində oxuyan Cəfər Cabbarlı
yaxşı bilirdi. Nəhayət, bunu
öz şəxsi həyatında yaşayan Cavid əfəndi
yaxşı bilirdi. Onların
hamısının azad könül həsrətilə
burunlarının ucu göynədi. Məhz
belə olduğuna görə azad könül həsrəti,
onun sızlayan acısı bu möhtəşəm qəzəlin
hər sətrində, daha doğrusu, sətiraltında
duyulmaqdadır.
Bir zamanlar məhz azadkönüllülük sayəsində
bütün əzablara dözə bilən, zahidliyin
müdrikliyinə çatmış, onun məsuliyyətini
anlayan, Bağdad möhnətinin əsiri olan bir şəxs -
Məhəmməd şairə indi nə verə bilər?! Kimi göstərə
bilər?! Yalnız "fəraqın oduna
mumtək əriməkdə olan", şərabda nə
tapdığını bilməyən və bir bütpərəstə
çevrilərək artıq ancaq Rum eyşxanələrinin
həsrətilə qəlbi yanan Füzulini. Füzuli
xatırlayır:
Füzuli,
eylədi ahəngi-eyşxaneyi-Rum
Əsiri-möhnəti-Bağdad
gördüyün könlüm...
"Dustuna"
nişan verdiyi bu adamı - gənc Məhəmmədi
isə az qala şairin özü də tanımır. Amma Füzuli öz keçmişini yaxşı
xatırlayır. Bəs bu keçmişin
indi ilə müqayisəsi kimin xeyrinədir?! Azad könül sahibinin, yoxsa taleyə (qismətə)
boyun əymiş şairin?! Yoxsa Füzulinin?!
O,
bütün dünyanın qəmini "dili-həzininə"
salmağı, özünə isə "qəm yemək kəmalinin"
verilməsini Qeysin dililə Allahından yalvarıb təmənna
etməmişdimi?! Budur, baxın görün,
bütün dünyanın, rəngindən, dilindən və
dinindən asılı olmadan bütün insanların dərdini,
qəmini çəkmək insanı hara gətirə bilərmiş?!
Biz bunu bircə qəzəlin timsalında
gördük. Və bu zaman onu da anladıq
ki, bu arzu baş tutarkən insan ən böyük xoşbəxtliyini
- könül azadlığını itirir.
Füzuli
xatırlayır...
Hələlik biz şairin keçmiş zamana yönəli
şeirlərinin məzmunu üzərində dayanırıq. Amma onun
yaddaşı ancaq üzü keçmişə yönəli
deyil. Füzuli yaşadığı bu
gündən də danışanda xatırlayır, sabahdan
danışanda da. Füzuli öz
yaddaşının əsiridir. Məhkumudur.
Həm də hökmdarıdır. Bu ikisini bir yerdə təsəvvür edə bilsək,
Füzuli adlı "qara dəliyin" mövcudluğunu və
mahiyyətini anlamış olarıq. Anlayarıq
ki, nə üçün o "qara dəliyə"
yuvarlananlar bir daha geri qayıtmaq, bu əfsundan qurtulmaq istəmirlər.
Niyə "hadisələrin
üfüqü" onlar üşün qorxulu deyil. Yaddaşının həm hökmdarı, həm də
əsiri. İkisi bir yerdə. İşığın hərəkəti kimi.
Həm korpuskulyar, həm də fasiləsiz.
Eyni zamanda.
Füzuli
xatırlayır:
Məndə
Məcnundan füsun aşiqlik istedadı var,
Aşiqi-sadiq mənəm, Məcnunun ancaq adı var.
Məcnun bir obraz kimi keçmişi təcəssüm
etdirir. Və Füzuli bu keçmişə
açıq-aşkar meydan oxuyur. Özünü,
başqa sözlə, öz İndisini Öz Keçmişinə
qarşı qoyur. Amma yenə də bunu
xatırlayandan sonra edir. Xatırlamasa idi,
bu müqayisə də üzə çıxmazdı. Füzuli xatırlayır. Yada
salmır, məhz xatırlayır. Yada
salmaq keçmişdən ancaq bir məqamı diqqətə
almaqdır. Xatırlamaq isə həm də
müqayisə məqamını özündə ehtiva edir.
"Xatırlamaq" prosesində
keçmişlə yanaşı, indi də var. Onların
müqayisəsi var. Yada salmaqda bu yoxdur.
Ey xoş
ol günlər ki, mən həmraz idim canan ilə...
Həmraz idim, indi həmraz deyiləm. Müqayisə!!
Mən
bilməz idim qəmi-cahanı,
Təşvişi
zəmini-asimanı...
Bilməzlik zamanı ilə bilənlik zamanı. Bunların
müqayisəsi. Şair həmən o "bilməz
olduğu" zamanın qiymətini indi gözəl bilir:
Asudə
səpareyi-ədəmdə,
Nə qüssədə idimü, nə qəmdə.
Bilməzlik
ilə xoş idi halım,
Nə hüsn, nə eşq idi xəyalım.
Bilməzliyin
də, sən demə, öz fəlsəfəsi var imiş...
Ruzigarım
xoş keçirdi, ah kim, dövran
dönüb
Oldu əhvalım xərab ol ruzigarım qalmadı.
"Ruzigarım
xoş keçirdi"
və "...ol ruzigarım qalmadı" bir
sxemdir. Bu iki sonucun ortasında bütöv və
acılı, dərdli bir həyat yerləşib. Bu sxemin müxtəlif istiqamətlərinin hansı
şairi xoşbəxt etdi, hansı insanı?!
Şad ikən
aləmdə çərx etdi əsiri-qəm məni
Eşq nagəh oldu peyda, tutdu müstəhkəm məni.
Neçə
qəzəlin dərinində bu sxem durur: şad idim və
lakin əsiri-qəm oldum: Aləm oldu şad səndən, mən
əsiri-qəm hənuz...
Füzuli
xatırlayır:
Xoş o
hal ki, hərimi-vüsalə məhrəm idim...
Füzuli nəyi nəyə dəyişdiyinin fərqindədir. Onun
gözü arxada - keçmişindədir. İtirdiyi keçmişində. O bilir ki, dəxi
heç nəyi geri qaytara bilməyəcək:
Dəxi
zövqi-vüsali-dust şövqin istəmin məndən
Ki, mən zövqi-vüsali möhnəti hicranə dəgşirdim.
"Tifl
həm cövlan edər..."
Cövlan
edən tifllərin zamanı nə uzun olurmuş...
Azadkönüllülər məskəni necə geniş
olurmuş... Amma "şəbi-hicran"
zamanı gəldi, "qəmi-möhnət" vəqti gəldi.
Bunun tədbirini qılmaq, əvvəlcədən
yerbəyer etmək isə mümkünsüz oldu. Geriyə yol qapandı. "Hadisələrin
üfüqü" rəhmsiz: "Gəldim, geri getmək
olmaz oldu".
Geri getməyin olumsuzluğu. Yara yetişmək - yox! Vüsal -
yox! Eşq şərbəti - yox! Məcnun da
eynən belə bir durumda idi.
Sadəcə,
hadisələrin üfüqünü aşıb geri
qayıtmaq! Gəldiyin yerə! Azad könüllülər məskəninə!
Amma imkansız! Çünki buna istək yoxdur.
Ancaq təəssüf var. "Məndə əql olsaydı,
tərki-eşqi-yar etməzmidim?!".
Əql olmayanda könül həsrət, hicran və
eşq ilə dolu olur. Əql olanda bütün bunlar olmur. Hansını seçməli?! Bütün
İntibah əhli əqli eşqə qurban verdi.
Füzuli də həmçinin. Çünki o, artıq gəlmişdi. Özündən xəbərsiz. Özündən rizasız. Qarşıda
onu gözləyən qəmi, dərdi, möhnəti tədbirlə
yığıb yığışdırmağın
mümkünsüzlüyü onu qorxutmurdu. O bilirdi ki,
artıq geriyə yol yoxdur.
"Tədbiri-qəm
etmək olmaz oldu,
Gəldim,
geri getmək olmaz oldu...
Füzuli
xatırlayır...
Son
Kamal Abdulla
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 21 sentyabr.- S.6.