Rəhimə Nuriyeva: “Vəfatından
3 gün əvvəl
qızlarına dedi ki...”
"Kürsü" layihəsinin
növbəti qonağı sentyabrın 3-də 68 yaşı tamam
olan mərhum sənətkarımız, xalq artisti Yaşar Nurinin
həyat yoldaşı Rəhimə Nuriyevadır
- Rəhimə xanım, bildiyimə
görə, Yaşar müəllimin xasiyyəti çox
mürəkkəb olub?
- Yaşarla evlənəndən sonra mən üç il çölə-bayıra çıxmamışam. Qapı, pəncərə həmişə bağlı olub. O, xasiyyətcə qısqanc adam idi. Bacılarına qarşı da elə olmuşdu. Amma sonralar xasiyyətinə öyrəşdim. Onun da bəxti gətirdi ki, mənimlə ailə qurdu. Çünki həmişə nə istəyirdi onu da eləyirdim. Üç ildən sonra yavaş-yavaş mağazaya, bazara getdim. Onda artıq uşaqlar anadan olmuşdu. O, tək çatdıra bilmirdi, məcbur olub özüm bazarlıq edirdim. Başqa adamları köməkçi kimi evimə cəlb etmək, ailəmin mətbəxini kənara çıxarmaq istəmədim. Mənim Yaşarla elə söhbətlərim olub ki, onu nə anam, nə bacılarım, nə də qızlarım bilməyib. İstəməmişəm Yaşar hansısa çətin xasiyyətinə görə kimlərinsə gözündən düşsün. Onu plastilin kimi həmişə formasında saxlamağa çalışmışam.
- Yəqin ki, çətin olub?
- Oy,
çox çətin olub. Hədsiz dərəcədə
çətin idi.
- Bəs bu çətinliklərin
öhdəsindən necə gəlirdiniz?
-
Çox sakit ailədə böyümüşəm. Ata-anamdan "sənə nə var?" kəlməsini
eşitməmişəm. Bəlkə də
ailəmizdə ata-anamın münasibətindən
yorulsaydım, sonra öz ailəmdəki ər-arvad münasibətindən
yorulub boşanardım. Sadəcə olaraq
mən öz ailəmizdə gördüyümü evlilik həyatıma
da tətbiq eləmişəm. Kişi nə dedisə,
elə olmalıdır, kişinin dediyi sözə inanmaq
lazımdır və s. Bu minvalla Yaşar mənimlə ailə
qurandan sonra düz on, on beş il
dostları ilə gəzməyə də gedib, yeyib-içib
də.
- Amma evdə məclis qurmağı
o qədər də xoşlamayıb...
- Yox. Evə
adam gətirməyi sevməzdi. Nə qədər məclisi olub, hamısını
kənarda təşkil edib. Evə də
misal üçün, Arif Quliyev kimi tanıdığım
dostlarından kimsə gəlsəydi, çay verib çəkilərdim
başqa otağa. Özümün xasiyyətimdə də
kişi söhbətlərinə
qoşulmaq olmayıb. Sevmirəm elə şeyləri.
Neçə illər biz kirayələrdə
qaldıq. Hər şey çətinliklə
başa gəlirdi. Amma bir dəfə də
olsun, Yaşardan nələrsə tələb etmədim.
Ancaq ailəm üçün əlləşib-vuruşdum.
Konservatoriyanı bitirmişdim, musiqişünas
idim. Məni işləməyə
qoymadı, sonralar da işdən-gücdən vaxt olmadı. Amma bir dəfə demədim
ki, mən işləmək istəyirəm.
- Rəhimə xanım, qorxu
vardı, ya hər şey hörmətə bağlı idi?
- Qorxu qətiyyən
olmayıb. Bunlar mənim öz xasiyyətimdən
gələn məsələlər idi. Qorxu
sonralar yarandı. Hər dəfə
gözləyirdim ki, görüm Yaşar evə necə,
hansı əhvalda gələcək.
- Yaşar müəllimlə
aranızda sevgi olub?
- Yox, biz
Yaşarla tanış olanda heç bir
sevgidən söhbət getməyib. Qohum kimi ailələrimiz tanış olublar, biz də evlənmişik. O
dövrün öz meyarları vardı. Mən
o vaxt indiki cavanlar kimi hər şeyi götür-qoy edib,
xırdalıqlara varmamışam. Ailələrimiz
razıdırsa, biz də razı olmuşuq.
- Yaşar Nuri kimi aktyorun həyat
yoldaşı olmağın konkret çətinlikləri nələr
idi?
- Mən
adi aktyordan yox, korifey və əfsanəvi aktyordan söhbət
açsam, həyatı boyu istəməzdim ki, ailədə
dominant mən olum. Əgər mən həyat yoldaşıma
yuxarıdan-aşağı baxsaydım, bəlkə də o,
heç aktyor kimi böyüməzdi. Amma
mən ona həmişə uşaqlarımın atası və
böyük aktyor kimi yanaşmışam. Yaşarın bəxti onda gətirib ki, mənə
rast gəlib. Çünki həmişə
onun yüksəkdə olmasına
çalışmışam. Həm ailədə,
həm də aktyor həyatında. O, insan kimi çox qəliz
adam idi. Amma ata, ailə
başçısı kimi fədakar idi. Pul
qazanmaq üçün özünü həmişə
oda-közə vururdu ki, ailəsinə pul gətirsin. Və
çox maraqlı idi ki, Yaşar pula həris adam
deyildi. O, pul qazanmağı ancaq məni, uşaqlarını
sevindirmək üçün edirdi ki, ailədə çətinliyimiz
olmasın. Bəzən heç evə
qoyduğu pulun sayını da bilmirdi. Pula
qarşı əsl sənətkar yanaşması vardı.
Amma əyin-başına, xarici görünüşünə
fikir verən adam idi. Bəzən
bir gündə dörd-beş dəfə evə gəlib paltarlarını
dəyişirdi, çəkilişlərə gedirdi.
İnanın, mən də qapıda qul kim
dayanırdım.
- Sənətinə çox
bağlı idi?
- Dəhşətli
dərəcədə. Son iki ildə ən
ağır günlərini keçirirdi. Mən
ona baxırdım, fikirləşirdim, nə qədər
möhkəm adamdır ki, səhnəsiz, rolsuz qalmağa
dözə bilir. Halbuki, Yaşar bircə
gün teatra getməsəydi evdə qərar tuta bilməzdi.
Həmin gün evin içində o tərəf-bu
tərəfə gedərdi. O, teatrsız
qaldığı günlər teatrı çox
arzulayırdı. Deyirdi, bəs necə olacaq, mən
bir də səhnəyə necə çıxacam? Mən də ona təskinlik verirdim. Deyirdim, hələlik oturaq, arabada olan rollar ifa edərsən.
Narahat olma, sən səhnəsiz qalmayacaqsan.
Son gününə qədər mən ona dəstək
oldum. Əgər onun yanında bir dəfə
ağlasaydım, içimdən keçirdiyim
ağrıları büruzə versəydim, çox yaşamazdı.
Həmişə yalanı da ona doğru kimi
deyirdim. Amma özüm əzab çəkirdim.
- Yaşar müəllim son
gününə qədər xəstəliyini bilmədi?
-
Bilirsiniz, ümumiyyətlə o, xəstəliyə
qarşı da naşı adam idi. Hay-küy salmağı, xəstəliyi haqqında
maraqlanmağı sevməzdi. Əgər
o, öz xəstəliyinə, analizlərinə həkim
nöqteyi-nəzərdən baxsaydı, çox
yaşamazdı. Bütün bunların
hamısını mən görüb yaşayırdım.
Onun xəstə olduğu dövrlərdə, xəstəxanalarda,
laboratoriyalarda gördüklərimi heç kimə arzu etmərəm.
İstanbul-Bakı reysi ilə gedib gəlməkdən, nəticələrlə
tanış olmaqdan yorulmuşdum. Sağ
olsun xeyirxah insanlar. Yaşarın öz halal
qazancından başqa, dövlət də, fiziki şəxslər
də bizə köməklik ediblər. Yaşarı
sevənlər həddindən artıq çox idi. Türkiyədə xəstəxanada yatanda gələnlərin
sayı-hesabı yox idi. Xəstəxanada
olan insanların hamısı təəccüb edirdilər ki,
Yaşara bu qədər sevgi var. Bircə çiçəklə
gələn tələbələr vardı. İndi də danışanda o günləri
xatırlayıb kövrəlirəm. Bəlkə
məni də yaşadan, yıxılmağa qoymayan
insanların Yaşara olan sevgisi idi.
- Yaşar müəllimin qadınlara
münasibəti necə idi?
-
Yaşarın ikili həyatı olmayıb. Amma
qadınlara qarşı münasibəti əla idi. Hər bir qadın ərini qısqanar. Mən də qısqanırdım. Ancaq gözümlə Yaşarın yanında
başqa bir qadın görməmişdim axı. Belə
məsələlərdə mən bir az
da saf olmuşam. Həm də əgər
kişinin ürəyi böyükdürsə, qoy, başqa
qadınları da sevsin. Bir şərtlə
ki, ailəsini atmasın.
- Bəs Firəngiz Mütəllimova
ilə çıxan söhbətlərə münasibətiniz
necə olurdu?
- Firəngizlə
olan söhbətlər yalan idi. Ola bilərdi ki,
Yaşar Firəngizi sevsin. Mən hiss edirdim ki, Yaşar
ona meyil edir. "Səni axtarıram"
tamaşası çəkiləndə də bir çox məsələlərdə
dərinə getmirdim. İndinin
özündə də sizə o vaxtlar keçirdiyim hissin
adını açıqlaya bilmirəm. Amma
qadınam da, müəyyən mənada Yaşarın Firəngizə
olan hisslərini duyurdum. Bir-iki dəfə özünə
bu haqda deyəndə, Yaşar dedi ki, biz dostuq. Mən
də ona demişdim, bəxtin onda gətirib ki, sən ona
qarşı biganə deyilsən, amma o sənə
qarşı biganədir.
- Amma siz Firəngiz xanımla dost
olmağı bacardınız...
- Elədir.
Biz indi də dostluq edirik. Bəlkə
də, Firəngizin Yaşara qarşı güclü məhəbbəti
olsaydı, evlənərdilər. Amma Firəngiz mənə,
dost olduğu insana qarşı heç vaxt elə hərəkət
etməzdi. Həm də həmin dövrdə
onun da öz daxili aləmi, şəxsi həyatı vardı.
Sadəcə olaraq o tamaşadakı rolları
ifa edəndən sonra qarşı tərəfdən birinin
sevməməsi mümkünsüz idi. Onlar
elə ifa edirdilər ki, buna inanmamaq olmurdu. Amma mən Firəngizdən arxayın idim
(gülür).
Başqa qadınlarla bağlı nəsə eşidəndə
də mənə toxunmurdu. Yaşarın sənətkarlığı
qarşısında qadın söhbətləri mənim
üçün cılız məsələlər idi.
Həmişə özünə də deyirdim
ki, Yaşar, sən məni atıb getsən də, heç
kimə səndən şikayət eləmərəm. Bunu indi də tam səmimiyyətlə deyirəm.
Çünki
Yaşarın böyük sənətkar
olmasında mənim də çox zəhmətim olub. Buna görə mən qisas məqsədi ilə onu
necəsə vurmağı, əzməyi daxilən
bacarmazdım.
- Bu, Yaşar müəllimə olan
qadın sevginizdən irəli gəlirdi, ya hörmətdən?
-
Bilirsiniz, bəlkə də, bu, sevginin başqa forması idi. Bəlkə də, qocalıq sevgisi olub. Nə
bilim... Amma ilkin evlilik illərimizdə mən
ancaq ailə quruculuğu və mədəniyyəti ilə məşğul
olmuşam. Bircə məqsədim olub ki,
ailəmi qoruyub saxlayım. İstəmirdim,
Yaşarın özünün, ailəsinin haqqında kimsə
xoş olmayan söz desin. Bəzən anamgilə gedəndə
də Yaşar deyirdi ki, taksi tutum get. Deyirdim,
yox, apar məni özün qoy anamgilə. Qoy
qonşular da görsün ki, məni Yaşar gətirir.
Bu baxımdan dözülməz məqamları
çıxsaq, ailədə qadından çox şey
asılıdır. O, istəsə ailəni
dağıdar, istəsə qurar.
- Yaşar müəllimdən sonra
onun yoxluğunu, sizə yaxın olan adamların
yadlaşmasını hiss etdiniz?
-
Çox hiss etdim. Yaşarla mənim çətin
günlərimiz çox olub, amma o günlərin dadı
başqa idi. Sonralar artıq o, məşhurlaşdı
və hamı onu sözün əsl mənasında
özününkü bilib sevirdi. Ona nazirdən
tutmuş ən xırda vəzifəli adamların da
böyük hörməti vardı. Yaşarın
üzünə bütün qapılar, sözün həqiqi
mənasında, həmişə açıq olub. Amma ondan sonra əlbəttə ki, yoxluğunu hiss
etdirən məqamlar da olub.
- O özü şöhrətinin fərqindəydi?
- Fərqində
deyildi, amma şöhrəti sevirdi. Yaşar
pulun və şöhrətin qarşısında davam gətirməyi
bacarırdı. Çünki pula həris
deyildi. O, heç vaxt cırmaqla pul qazanmazdı. Həm
də Yaşar şanslı adam idi. Onun seçilmiş insan kimi həyatda naxışı
vardı. Ailə başçısı
kimi də, aktyor kimi bəxti gətirmişdi.
- Rəhimə xanım, Kukla
Teatrında Yaşar müəllimin iştirakı ilə
"O, olmasın, bu olsun" tamaşası göstərilmişdi.
Qızınız Ülviyyə mənimlə söhbətində
həmin tamaşadan sonra isterika yaşadığını
dedi. Qızınızın halı niyə pisləşmişdi?
-
Yaşarın ən böyük arzusu kuklaların əhatəsində
Məşədi İbad obrazını oynamaq idi. Əgər səhhəti imkan versəydi, həmin
tamaşa festivallarda yüksək uğur qazana bilərdi.
Amma təəssüf ki, cəmi üç dəfə
Kukla Teatrının səhnəsində çıxış
edə bildi. Elə sonuncu tamaşada qızım
Ülviyyə dedi ki, mən də tamaşaya baxmağa gedirəm.
Həmin günü səhnə arxasında mən
Yaşarın yanındaydım. Siması
çox yorğun, solğun idi.
Tamaşa başlananda gördüm ki,
Ülviyyənin rəngi qaçıb. Amma
sona qədər bizimlə zalda əyləşdi.
Tamaşa başa çatandan sonra ona dedim, get, atayla
görüş, onu təbrik et. Dedi, yox,
getmirəm. Səbəbini soruşanda dedi ki, mənə elə
gəlir, bu, papanın son çıxışıdır
(ağlayır). Onun bu sözləri məni
çox təəccübləndirdi. Amma
bilirdim ki, onlar ata-bala bir-birlərini intuitiv olaraq çox
yaxşı hiss edirlər. Elə ertəsi
gün də Yaşarın halı birdən-birə dəyişdi,
vəziyyəti pisləşdi. Halbuki, o
günə qədər biz onun səhhətində ciddi
narahatlıq hiss etməmişdik. Ülviyyə
Yaşarın ölümündən üç gün əvvəl
də atasına nəsə olacağını hiss etmişdi.
Yaşarın ölümünə son iki
gün qalanda o, xəstəxanaya getmədi. Dedi, mən
hiss edirəm ki, ona nə isə olacaq.
- Yaşar müəllimin dostları
kimlər idi?
- Hamı
onun dostu idi. Səməndər Rzayev, Telman Adıgözəlov,
Rafael Dadaşov, Kamal Xudaverdiyevlə dost idi. Həsən
Turabov isə Yaşarın idealı idi. Ümumiyyətlə,
o dövrdə Həsən Turabov teatrda bir kumir, persona idi.
Onun mədəniyyətinə, şəxsiyyətinə,
zabitəsinə görə bütün teatr başına and
içirdi. Yaşar da Turabovu çox
sevirdi, ona hörmət edirdi. Turabovun ailəsində
faciə baş verəndə Yaşar da çox böyük
sarsıntı keçirdi. Bir də 20
Yanvar hadisələrində Yaşarı çox sarsılan
gördüm. Bir gecənin içərisində
onun saçının bir hissəsi arxa tərəfdən
ağardı.
- Rollarını evdə məşq
edirdi?
- Demək
olar ki, yox. Əsərdən özünə
düşən hissələri gətirirdi. Çox vaxt da mən üzünü
köçürürdüm, vəssalam. Özü
baxırdı, bəzən improvizələrini daxil edirdi, bəzən
nələrisə çıxarırdı. Anadangəlmə çox güclü yaddaşı
da vardı. Yaşar məşq üçün
yaranmış adam deyildi. Çarli
Çaplini, Lu de Fünesi çox sevirdi. Çarli
Çaplinin qızına yazdığı məktubu tez-tez
oxuyurdu. O məktubu indi də saxlamışam. O, filmlərə
də öyrənmək, özünə lazım olan şeyləri
götürmək üçün baxırdı. Müşahidə qabiliyyəti çox güclü
idi. Bəzən siqaret çəkmək adına
çıxıb küçədə dayanırdı. Amma mən bilirdim ki, Yaşar tipaj axtarır. Küçədə özünü elə
aparırdı ki, guya heç kimi görmür, heç kimə
fikir vermir. Amma, əslində,
hamını görürdü.
- Özünün ən çox
sevdiyi rolu hansıydı?
- Mən
onun "Pəncərə", bir də "Nə gözəldir
bu dünya" filmlərindəki rollarını çox
sevirdim. Amma Yaşarın özünün
sevdiyi rolu deyə bilmərəm. Çünki
o, filmə baxanda mən onunla birgə baxmırdım. İstəmirdim onun daxilən
yaşadıqlarını görüm. Həmişə
filmə baxanda onu filmlə baş-başa qoymuşam. Xırda məsələlər olsa da belə məsələlərdə
həmişə ona azadlıq vermişəm, onu qorumuşam.
"Fəryad" filmini çox sevirdi. Ona dəfələlərlə baxmışdı.
Amma bircə dəfə baxanda Yaşara mane
oldum. Xəstəliyindən sonra
çalışırdım ki, ona pis təsir edən
şeylərdən uzaq olsun. Bir dəfə də "Fəryad"
filminin başlanmasına az qalmış
sayğacdan işığımızı söndürdüm
ki, Yaşar filmə baxmasın. Hirsləndi, dedi, işıq
idarəsinə zəng vur. Yalandan dedim ki, zəng vurdum, bir
saatdan sonra yandıracaqlar.
- Yaşar müəllimi son
gününə qədər belə qorudunuz?
- Son
gününə qədər. O, xəstəxanada yatanda mən
onun kefini açmaq, əhvalını
yaxşılaşdırmaq üçün nələr
etmirdim. Hamısını da məcburiyyətdən
edirdim. Amma içim qan
ağlayırdı. Yaşar da mənə
bağlanmışdı. Deyirdi, hara gedirsən get, amma mən
gözümü açanda yanımda ol. Sən
yanımda olsan, mənə heç nə olmayacaq. Mən ancaq acanda xəstəxananın bufetinə
düşürdüm, yemək yeyirdim, bəzən də
ağlayırdım. Sonra da
üz-gözümü bəzəyib onun yanına
qayıdırdım.
- Rəhimə xanım,
özünüzü Yaşar müəllimin ən
ağır günlərinə
hazırlamışdınız?
- Yox, mən fikirləşmirdim, ağlıma gətirmirdim
ki, tez bir vaxtda Yaşara nə isə ola bilər. Amma bilirdim, hiss edirdim, işlər yaxşı
getmir. Son günlərinin birində zəng
vurdu ki, tez gəl. Getdim, gördüm
arabada qapının yanında əyləşib məni
gözləyir. Siması da o qədər
işıqlanmışdı ki. Tutdum
yanaqlarından, boynundan, qolundan öpdüm. Dedim, Yaşar sən heç vaxt mənə səni
sevirəm deməmisən. De görüm məni
sevirsən? Dedi, bəsdi də, ayıbdı. Dedim, deməsən əl çəkməyəcəm.
Cavab verdi ki, hə, hə sevirəm.
- Rəhimə xanım, niyə birdən-birə
Yaşar müəllimin səni sevirəm sözünə
ehtiyac hiss etdiniz?
- Bilmirəm.
Bir qadın kimi mənim həmişə o
sözlərə ehtiyacım olub. Amma
Yaşar heç vaxt mənə elə sözlər deməyib.
Münasibətlərimizdə də mən ondan
siz deyən istiliyi görməmişəm. Doğrusu, heç özüm də qadının
başına çox dolanan kişiləri sevməmişəm.
Qadına sevgini əməllə göstərmək
lazımdır. Yaşar bunu edib.
- Yuxunuza gəlib?
-
Yuxularıma heç vaxt gəlməzdi. Bu
yaxınlarda ad gününə beş-on gün qalmış
yuxuda gördüm. Gördüm xəstədi
uzanıb, mən ona yaxınlaşıb əlindən tuturam, əlinin
istiliyini də hiss edirəm. Yaşardan
soruşuram ki, necəsən? Cavab verir,
yaxşıyam, amma gecələr darıxıram
(ağlayır).
- Hansısa vəsiyyəti, son
sözü olmuşdu?
- Yox. O,
ölümü ağlına gətirmirdi. Amma ölümündən
üç gün əvvəl qızlarına dedi ki, mən
olmayandan sonra siz nə edəcəksiniz? Mən
onda başqa otaqda olsam da, onun bu sözlərini eşitdim,
Yaşara acıqlandım. Dedim, bir də
elə sözləri ağlına gətirmə. Qızlarını çox sevirdi. Əvvəllər Ülviyyəylə nəfəs
alırdı. Amma xəstələnəndən sonra
Ülkərlə dost, sirdaş oldu. Xəstələnəndə
elə bil bir az da
uşaqlaşmışdı. Yaşar
dünyasını dəyişəndən sonra qırx
gün məclis başımı qatdı. Qırx
gündən sonra isə onun yoxluğunun gətirdiyi tənhalığı
hiss etdim. İndiyədək inanmıram ki, o, həyatda
yoxdur. 2012-ci ildən bu yana
gözüm hər gün, hər gecə onu axtardı. Hər gecə onunla yatıb, səhər onunla
oyanıram.
Söhbətləşdi: Samirə
Əşrəf
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 21 sentyabr.- S.22-23.