Yaddaşın
semantikası
İnsan faili-muxtar yaradılıb. Milyonlarla insan öz
gücündən, potensialından xəbərsiz bu
dünyadan köçüb gedir. Yaddaşın potensialı
sonsuzdur, yaddaş yaradıcı insan üçün
xammaldır. Yon İrvinq yazır ki, bizə elə gəlir,
biz öz yaddaşımızın sahibiyik, əslində, tam əksinədir,
yaddaş bizə sahiblik edir. Deyilənlərə görə,
bizim yaddaşımız həm irrasional, həm də
sürüşkəndir. Onlar insanın bədənini bir
dalğa kimi bürüyür və öz müxtəlifliyi
ilə xatirələr dünyasına rəng qatırlar.
Maraqlıdır, görəsən, insanın xatirələrini
araşdırmaq üçün onları eksperiment və təcrübəyə
necə cəlb eləmək olar?
Norveç
alimləri Hilda və İlva Östbi bacılarının
yaddaş haqqında müştərək yazdıqları son
dərəcə unikal kitab var: "Dəniz atının
ardınca suya baş vurmaq". Həmin əsərdə
müəlliflər yazırlar ki, uzun illər boyu alimlər
laboratoriya şəraitində yaddaşla bağlı təcrübələr
aparılarkən xatirələri hisslərin təsirindən
təcrid etməyə çalışıblar. Buna nail olmaq
mümkündürmü? Təcrübələr göstərir
ki, mümkündür.
Endel Tulvik
kanadalı araşdırmaçıdır və dünyada
semantik və epizodik xatirənin fərqini izah edən ilk
alimdir. Semantik xatirələr insanın özü, dünya
haqda bildikləri və tanıdıqlarıyla
bağlıdır. Epizodik xatirə isə elə bir şeydir
ki, ona çatmaq üçün zaman maşını ilə
keçmişə səyahət etmək, həmin xatirəni
yadımıza salmaq, onunla bağlı detalları
xatırlamalıyıq. Amerika rejissoru Vudi Allenin "Parisdə
gecəyarısı" filmini xatırlayın. Bu film
haqqında vaxtilə "Antikvar fayton" adlı bir yazı
da yazmışdım. Vudi Allenin filmlərindən ana xətt
kimi keçən zərif yumor bu filmdən də yan ötməyib.
Filmin qəhrəmanı yenicə evlənməyə
hazırlaşan gənc və uğursuz bir
yazıçıdır, öz nişanlısıyla Parisə
səyahətə gəlib. Lakin bu əfsunlu şəhərin
gecələrindən birində qəfildən
qarşısına antikvar fayton çıxır və o, bu
faytona minib keçmişə gedir. Burda ədəbiyyatın
və incəsənətin nəhəng simalarıyla
rastlaşır. Fitsceraldla, Pikassoyla, Salvador Dali ilə,
Heminqueylə, Tomas Eliotla tanış olur. Filmin bu yerində
Aqşin Yeniseyin "Yeni il tənhalığı" şeirini
xatırladım: "Taksi də baha gedir XIX əsrə".
Antikvar fayton Allenin qəhrəmanını XX əsrin əvvəlinə
müftə-müsəlləm aparıb gətirir. O,
nişanlısını heç cür inandıra bilmir ki, həqiqətən
də keçmiş zamana gedib, orda Heminqueylə fikir
mübadiləsi aparırmış. Nişanlısı onun dəli
olduğunu zənn edir, gələcək qayınatası onun
hər gecə hara qeyb olmasını bilmək
üçün detektiv tutur. Filmdə dramatizm və yumor
hissolunmadan bir-birinə hopub. Bu da Vudi Allenə məxsus bir
taktikadır.
Filmin qəhrəmanı
nostalji dükanında işləyən bir adamın həyatından
bəhs edən roman yazır. Nostalgiya indiki zamanın
inkarı, daha çox keçmişlə yaşamaq deməkdir.
Bu uğursuz yazıçı elə öz yazdığı
əsərin qəhrəmanına çevrilir. Onun
yazdığı əsər elə özünün həyatıdır.
Bu yazıda Vudi Allenin filmini xatırlamağım təsadüfi
deyil. Bu film semantik xatirə ilə epizodik xatirənin
sintezidir.
Epizodik
xatirələrin vətəni semantik anılar,
yaddaşdır. Yaddaş mənbə rolunu oynayır və
xatirələri beyində kataloqlara bölür, valideynlərimizlə
bağlı xatirələr bir bölümdə, sevgilimizlə
bağlı yaşantılar ayrı bölümdə, dostlar
və digər insanlarla bağlı əlaqələrimiz isə
başqa rəflərdə qərar tutur. Yaddaş və onun
tutumu, xarakteri, sürüşkənliyi həmişə məni
düşündürüb. "Sonuncu dərviş"i
yazanda özümü büsbütün "yaddaş
kitabxanası"nın ixtiyarına vermişdim və əsərin
epiloqunda qısaca beyin məşqləri etdim. Məkan və
zaman, təsvirlər, dil və üslub - bütün bu
komponentlər sən demə, yaddaşın qara qutusunda
saxlanılırmış. Bütün bədii mətnlərin,
yaradıcı sənət əsərlərinin əsas məqsədi
kim olduğumuzu bilmək istəyidir. Hər yaranan əsər
insanı yenidən kəşf edir. Zehni proseslərə
bağlı olan şüurun kamerası dərinliklərə
- təhtəlşüura enir və yazı prosesində
unudulmuş nəsnələr su üzünə
çıxır. Duyduğunuz, gördüyünüz,
öyrəndiyiniz hər şey dəyirmanda üyüdülən
taxıl kimidir. Bəzən fikrinizdəki süjeti yazmaq
üçün masa arxasına keçərsiniz, di gəl,
düşüncənizin axarı sizi tamamilə başqa səmtə
çəkib aparar, sonda nəzərdə tutduğunuz mətn
deyil, tamamilə gözlənilməz bir hekayə ortaya
çıxar. Yaradıcılığın belə izaholunmaz
gedişləri var.
Yaradıcı
adamların əsərlərində onların daxili mahiyyətləri
və bizim onlara bəslədiyimiz münasibət öz əksini
tapır. Bu da yaradıcı insan üçün bir
görkdür.
Yaddaş
insanın ən qiymətli sərvətidir. Yaddaşın
yoxdursa, keçmişin də yoxdur, o
keçmiş ki, insan məhz onun sayəsində həyatı
öyrənir, təcrübə qazanır, kamilləşir.
Yaddaş insan ömrünü kompakt şəkildə
onun beynində saxlayır, insan istədiyi vaxt onu kino lenti kimi
geriyə fırladıb xatırladığı fraqmentlərə
yenidən nəzər sala bilir. İnsanın
evolyusiyası, təkamül prosesi də keçmişin
üzərində inkişaf edir. Yaddaş
həm də maddə ilə anlayış arasındakı vəhdətdən
doğan həqiqətlər toplusudur. Əslində,
heç nə bizim yaddaşımızdakı kimi deyil.
Keçmişdə baş vermiş hansısa bir hadisənin
üzərindən zaman keçdikcə o hadisə də
köhnə şəkillər kimi saralır, rəngləri
itir, təfərrüatlar seyrəlir, sonda solğun, pozuq bir
kadra çevrilir və sən onu yüz il
əvvəlin kino lenti kimi bir az maraqla, bir az da həyəcanla
izləyirsən.
Keçmişlə
bağlı xatirələri yazıya köçürərkən
hiss edirsən ki, beynin qeyri-ixtiyari hadisələri redaktə
edir. Tam səmimi olmağa
çalışırsan, bəzən alınır, bəzən
yox. Nələrisə təfərrüatı
ilə yazmaq özünüzü öz yumruğunuzla yerə
yıxmaq deməkdir. Özünüzə qarşı qəddar
olursunuz, amma yenə də tam səmimi ola
bilmirsiniz. Zamanın dəyişdiyi olaylar yenidən,
bu dəfə sizin əlinizlə təhrifə uğrayır.
Yanlış anlaşılmaqdan qorxursunuz. Beləliklə, bizim eqomuz xatirələrimizin
qatı düşməninə çevrilir. Öz düşüncələrini dəstəkləmək
üçün uydurduqları hekayələrin arxasında
gizlənən yazıçılar gerçəyin
üzünə dik baxa bilmirlər. İş
xatirə, anı yazmağa gələndə mütləq
gerçək hadisələrin onlara toxunan tərəflərini
ixtisar edirlər və ya detaldan yan keçirlər. Halbuki, hadisənin mahiyyəti məhz o detalda gizlənir.
Keçmişin insana utanc gətirən məqamları
yazmadıqca yazıçıya iztirab verir, yazdıqda isə
onun əleyhinə işləyir. Bəs nə
etməli? Keçmişi tərəfindən
rahatlığı pozulan insanların bu keçmişdən
xilas olmasının yeganə yolu səmimi etiraflardır.
Bəzən hansısa hadisənin təfərrüatlarını
xatırlamaqda çətinlik çəkirdim, o anda təxəyyülü
köməyə çağırırdım. Bu anda
gerçəyin təhrif olunduğunu anlayırdım, amma
gerçəyi tam ifadə etmək mümkünsüzdürsə,
başqa yol qalmır. Bəzən bu hadisələrin
hansının gerçək, hansının uydurma olduğunu
ayırd etməkdə çətinlik çəkirdim. Uzaq keçmişdə qalmış hadisənin bəzi
məqamlarını dəqiqləşdirmək
üçün yaxın qohumlardan biriylə söhbət
etdim, qəribədir, o, həmin hadisəni mən
xatırladığımdan tamamilə fərqli formada
xatırladı və onun dediklərinin dəqiq olduğunu əminliklə
vurğuladı. Görəsən, mənim
yaddaşımda o əhvalat niyə başqa biçimdə
qalıbmış? Yoxsa zaman bizdən xəbərsiz
hadisələri kollaj edir? Çox vaxt
söhbət əsnasında keçmişlə bağlı əhvalatları
xatırlayanda adları, məkanları belə
qarışıq salırıq, hətta mübahisə etməkdən
belə çəkinmirik. Bəlkə elə
qarşı tərəf də hansısa məqamda
yanlışa yol verir?
Hə, yaddaş olduqca mürəkkəb mexanizmdir. Kompyuter
yaddaşının tutumu olduğu kimi, insan
yaddaşının da ölçüsü var. Alimlər
müəyyən edib ki, beynin sağ və sol yarısı
quş qanadına bənzəyir. Sağ hissə məlumatı
həkk edir, sol hissə isə xəyal gücü və
romantik əlaqələr üçün istifadə olunur. Demək, yaddaş qutusu insan beyninin sağ
yarımkürəsində yerləşir. Çox qəribədir ki, biz yaddaş qutusuna
yığılan keçmişi beynin sol yarımkürəsində
yerləşən xəyalın gücüylə yenidən
canlandıra bilirik. Biz informasiya əsrində
yaşayırıq və yaddaşımız həddən
artıq yüklənmiş vəziyyətdədir. Beynimiz hər gün onlarla informasiya qəbul edir və
sözsüz ki, yaddaş bu informasiyaları özündə
saxlaya bilmir. Deyilənə görə,
Avropa alimləri müasir texnologiyaların köməyi ilə
insan yaddaşının yaxşılaşmasına şərait
yaradan yeni proqram hazırlayıblar. Əslində,
zəifləyən insan yaddaşı deyil, gün ərzində
sel kimi axıb gələn informasiya axını yaddaşa təzyiq
göstərməkdədir. Texnologiya nə
qədər inkişaf etsə də, insanın təbii
yaranışına hansısa detalı əlavə edə
bilməz. Texnologiya yalnız robot yarada
bilir, robotun isə yaddaşı olmur.
Bu kitab hansı zərurətdən yarandı? Söz və
rəsm yaddaşı maddiləşdirən yeganə üsullardır.
Biz keçmişi yalnız sözlər və
rəsmlər, şəkillər, filmlər vasitəsilə
"geri" qaytara bilirik. Beynimizin labirintlərində
dolaşırıq, unudulmayan xatirələr bizi
keçmişə doğru sürükləyir. Tək bircə görüntü keçmişin sərt
qabığını parçalayır və içindən
çoxdan unutduğunuz adamlar, cizgiləri itməkdə olan
küçələr çıxır. Yaddaşımızın
bizi keçmişə daşıyan gücü bəzən
zəifləyir, hansısa hadisəylə bağlı ən
vacib detalı unuduruq. Bir müddət
keçəndən sonra qatarda və ya avtobusda gedərkən,
yaxud sakit bir guşədə kitab oxuyarkən qəfildən həmin
təfərrüatı xatırlayırsınız.
Gördüyünüz bir adam, bir məkan,
oxuduğunuz kitabdan hansısa söz, fikir sizə ipucu verir. Yaddaşınızın itirdiyiniz guşəsi
işıqlanır və siz hər şeyi
aydınlığı ilə xatırlayırsınız.
Yaşı 70-80 civarında olan bir ixtiyarın
yaddaşında iki-üç xatirə qalır ki,
qarşısına çıxan hər kəsə o hadisələri
danışır. O hadisələr o qədər təkrar
danışılır ki, bayatlaşır. Qoca
ağzını açanda artıq bilirsən ki, hansı
hadisəni danışacaq. Mexaniki şəkildə
təkrarlanan bu bir ovuc xatirə ixtiyar adamın qosqoca
ömründən qalan yeganə mirasdır. Keçmişindən bir-iki boyat xatirə qalan
qocalar o hadisələri təsbeh kimi bütün günü
o üz-bu üzə çevirirlər. Belə insanlarla
tez-tez qarşılaşırıq və hər dəfə əli
həyatdan, keçmişdən üzülməkdə olan,
ölümün soyuq nəfəsi üz-gözündə
dolaşan ixtiyar insanları görəndə həyatın
amansızlığı, etibarsızlığı,
ömrün faniliyi içimi üşüdür...
Yaddaş sözlər vasitəsilə mənim
yaşadığım, mənim gördüyüm tarixi fiksə
edir.
Bu gün həm də gələcəyin tarixidir, gələcək
həm də keçmişə görə var olacaq. Bu
günümüzə keçmişin sayəsində gəlib
çıxmışıq. Həm də
insanın həmişə keçmişə ehtiyacı var,
o, keçmişindən heç də asanlıqla qopmur.
Zaman bizi keçmişdən ayırsa da, xəyal
bizi həmişə geriyə qaytarır. Fantaziyamız
itirilmiş zamanı yaddaşımızda bərpa edə
bilir. Yazılan kitablar da bizi
keçmişə aparan "sehrli xalat"
misalındadır. Bu baxımdan, yəqin
ki, yazdıqlarımızda bir fayda var. Hər halda, yazılan
qalır.
Yaradıcı
əzablardan sonra xoşbəxtcəsinə masa arxasından
qalxıb qalib bir
tövrlə gülümsəmək var. Bu ləzzəti
yaşamaqdan ötrü yazmağa dəyər.
Kənan Hacı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 21 sentyabr.- S.30.