Dörd gərək, dörd dörd gərək,
bir dörd gərək...
Sufi və hürufi təlimində
hərf və say simvolikası
Fəlsəfi-irfani
fikirdə artıq sübut edilmişdir ki, sufi və hürufi
təlimində hərflərin müqəddəsliyi həm də
say simvolikası ilə bağlı olmuşdur. Bildiyimiz kimi,
sufizmin nəzəri əsasları İmam Qəzzali və Mənsur
Həllacdan sonra XIV əsrin görkəmli sufi şairi
Şeyx Mahmud Şəbüstərinin "Gülşəni-raz",
hürufizmin nəzəri sistemi isə Fəzlullah Nəiminin
"Cavidannamə" əsərində geniş şəkildə
şərh edilmişdir. Məzmun və mahiyyətindən
göründüyü kimi, hürufizm zahirən hərflərin
müqəddəsliyinə inanmaq yolu ilə kainatın dərkinə
yönəldilən bir təlimdir. Lakin hərflərin müqəddəsliyi
və say simvolikası məsələsinin
başlanğıcını hürufiliklə bağlamaq səhv
mülahizə olardı. Çünki təriqət tarixləri
sübut edib ki, hürufilikdən əvvəl də hərflərin
müqəddəsliyi və say simvolikası mövcud
olmuşdur. Filologiya elmləri doktoru, professor Yədulla
Ağazadə çox doğru olaraq qeyd edir ki, "hətta yəhudi
fəlsəfəsində məşhur olan bir dini-fəlsəfi
cərəyan da qədim yəhudi hərflərinin müqəddəsliyi
əsasında qurulmuşdur".
XII əsrin
görkəmli filosof alimi Kafiəddin Ömər Osman
oğlunun sufi görüşlərində sayların müqəddəsliyi
əsas götürülmüş, böyük alim həm fəlsəfi
baxımdan, həm də fikirlərini lakonik şəkildə
ifadə etmək üçün əsərlərində say
sistemindən istifadə etmişdir. Əsrin görkəmli
şairi Əfzələddin Xaqani əmisi olmuş bu dahi
şəxsiyyətdən əsərlərində istifadə
etdiyi sayların məzmunu haqqında məlumat almaq istədikdə,
böyük alim əsərlərindəki say sistemini
aşağıdakı kimi izah etmişdir: 1. Allahın təkliyini;
2. Bu dünya və axirət dünyasını; 3. Materiyanı
və onun üç hissəsini (insan, bitki və heyvan); 4. Həyatın
amillərini (od, su, hava, torpaq); 5. Duyğu üzvlərini,
yaxud İslam xəlifələri; 6. Cəhətləri
(sağ, sol, aşağı, yuxarı, ön və
arxanı); 7. Həyatın - Yerlə göyün vəhdətini
bildirən ünsürlərini (od, su, hava, torpaq + Günəş,
Ay və Ulduz); 8 və 9. Yerin və göyün qatları.
Bu fəlsəfi
anlam və izah dahi şair Əfzələddin Xaqaninin də
yaradıcılığında özünə yer
almış, şair fəlsəfi-sufi görüşlərində
rəqəmlərin simvolikasından istifadə etmişdir.
Ancaq
ideya baxımdan diqqət edildikdə görməmək
mümkün deyil ki, bu müqəddəslik və simvolik izah
insan mənafeyi naminə cəmiyyətə - haqsızlıq
və ədalətsizliyə qarşı bir mübarizə
forması kimi özünü göstərmişdir.
Tanrının
vahidliyi və sözün insandan əzəlliyi sufi və
hürufi təlimin müqəddəsliyini təmin edir.
Çünki məhz Tanrının "Kon"- "Ol" əmrindən
sonra kainat və onun əşrəfi olan insan və insanın
cövhəri olan söz yaranmışdır.
Yuxarıdakı 1- rəqəmi ilə varlığın
bütövlüyü ideyası sufi və hürufi şairlərin
şeirlərində aparıcı yer tutmuşdur. Şeyx
Mahmud Şəbüstəri varlığın təkliyi və
bütövlüyü ideyasını əks etdirərək
yazırdı ki, bəzi islam ruhaniləri Tanrının
"Ol" əmrindən səhv nəticə
çıxararaq o, ideyanı irəli sürdülər ki,
Tanrı insanları yaradarkən əvvəl islam, sonra isə
digər din daşıyıcılarını xəlq
etmişdir. Bu, əslində, dinləri və xalqları
bir-birinə qarşı qoymaqdan başqa bir şey deyildir.
Uzun illər bu qeyri-elmi iddia öz mənfi təsirini göstərmişdir.
Elə buna görədir ki, əsl sufiliyə gedən yola
heç də bütün ruhanilər aləmi yolçuluq edə
bilməmiş, yalnız Tanrıya və insana sevgini qəlbində
daşıyanlar bu mərtəbəyə ucala bilmişlər.
Sufi
və hürufilikdə 2-lik qəbuledilməz olmuş, ilahi
eşqin təcəssümü yalnız təkdə
özünü göstərmişdir. Dahi Nizaminin "Leyli və
Məcnun" poemasında sufiliyin, təklikdə ilahiliyin ən
bariz nümunəsi özünü göstərmişdir. Zeyd
dostu Məcnunun Leyli ilə birlikdə şəklini çəkib
ona təqdim etdikdə, Məcnun Leylinin şəklini
qaraladıqda, dostunun ondan ötrü çöllərə
düşməsi iradı ilə üzləşdikdə Məcnunun
verdiyi: "O, ruhdur mən qəlib, ruh qəlibdə yerləşər"
cavabı, həmçinin vahidliyin, təkliyin müqəddəsliyindən
irəli gələn bir məsələdir.
Sufiliyin
və hürufiliyin müqəddəsliyi məlumdur ki, 4 rəqəmi
ilə bağlıdır. 4 rəqəmi yuxarıda göstərdiyimiz
kimi, həm həyatın - od, su, hava, torpaq, həm də sufilərin
və hürufilərin keçdiyi 4 müqəddəs yolla
bağlıdır: şəriət, təriqət, mərifət
və həqiqət. Görkəmli hürufi şairi İmadəddin
Nəsiminin şeirlərində bütün
varlığın 4 pilləli inkişaf etdiyini göstərən
görkəmli Nəsimişünas alim, professor Y.Babayev
yazır: Şairin "Sığmazam" qəzəli
bütövlükdə hərfi müqəddəsliyi ifadə
edən ideya ilə yüklənmişdir:
Gərçi
bu gün Nəsimiyəm,
Haşimiyəm,
Qureyşiyəm,
Məndən
uludur ayətim, ayəti-şanə sığmazam.
İ.Nəsimidə
bütün varlıq 4 pilləli həqiqətdən ibarətdir:
1. Allah;
2. Məna aləmi; 3. Maddi aləm;
4. İnsan.
Yaradıcılığında
4 rəqəminin müqəddəsliyini ifadə edən
şair tuyuğlarından birində yazır:
Dörd gərək,
dörd dörd gərək, bir dörd gərək,
Yeddisi xətt
istiva üç dörd gərək,
Seyyidi çoxlar
söylər dəhri deyib,
Kəndözün
bilənlərə beş dörd gərək.
Hürufilər hərflərin, rəqəmlərin sirləri
ilə kainatın sirlərini izah edirdilər. Onlar hərflərin
sirlərini insan ilə birləşdirir, onların insan
üzündə təcəlli etdiyini söyləyir, bu
gözəlliyin daşıyıcısı olan insanın mənəvi
kamilliyini təsdiq edirdilər.
Bildiyimiz kimi, folklorda 7-lik müqəddəs hesab edilən
bir rəqəmdir. Bu rəqəm İmadəddin Nəsiminin
şeirlərində ən çox işlək rəqəmlərdəndir.
Materiyada 7-lik çoxlu məna
çalarlığına malik bir rəqəmdir.
İqlimin 7 olması, saç kultunun insan üzündə 7 təcəllisi,
"Qurani-Kərim"in "əl-Bəqərə" surəsində
ayələrin sayının 7 olması, həftənin
günlərinin sayının 7-lik üzərində cəm
olması, insanın 7 əzası və s. Bu, çoxmənalılığı
səciyyələndirir. Böyük şair Nəsimi
tuyuğlarında və fəlsəfi məzmunlu qəzəllərində
bu rəqəmi fəlsəfi baxımdan müxtəlif mənalardan
izah etmişdir. Şairin aşağıdakı
tuyuğuna diqqət edək:
Yeddidir,
dörd yeddidir, bir yeddidir,
Yüz iyirmi dörd yenə üç yeddidir.
Evi bir,
bacası yeddi, babı üç,
Əhli-beyt ilə özü on yedidir.
Şairin
aşağıda izah edəcəyimiz kimi dörd yeddidən,
yəni həyatın dörd ünsürünün
insanın üzündə 7 saç ünsürünə (
2 qaş, 4 kirpik, 1 saç)
vurulmaqla alınan 28 rəqəminə - ərəb hərflərinə
işarə etməsi göz qabağındadır. Şair tuyuğun ikinci misrasında göstərdiyi
kimi "Yüz iyirmi dörd" peyğəmbərin sayı
da yeddidən alınmışdır. Yaxud
aşağıdakı:
Kirpiyi
qaşınla zülfündür yedi,
Yer yedivü, göy yedi, sən də yedi.
Nə səbəbdən
həftənin adı yedi,
Bunda hikmət vardır, Müshət yedi.
Rəqəm
oyunu filosof şair aşağıdakı tuyuğunda da məntiqi
baxımdan vermişdir:
Yeddi yerdə
otuz ikidir üzün,
İgirmi səkkiz göstərər iki gözün.
Qamətin
səksən səkkiz edər bəyan,
Yetmiş
iki bildirər nitqi sözün
28 rəqəminin əmələ gəlməsinin fəlsəfi
mənası məlumdur. Bəs şeirin birinci misrasında verilmiş 32 rəqəmi
nəyi ifadə edir və necə alınmışdır?.
Azərbaycan folklorunda saçın müqəddəslik
kəsb edərək sınamaların və digər folklor
janrlarının mərkəzində durması artıq
maraqlı nümunələrlə sınaqdan
keçirilmişdir. Saçın tapdanmasının günah
hesab edilməsi ulu babalarımızdan bizə qalan mənəvi
mirasdır. Çünki ulularımız
saça müqəddəs ruh kimi sitayiş etmişlər.
Sufi şairlər də saç kultuna müqəddəslik
ünsürü kimi fəlsəfi fikirlərinin
çatdırılması üçün müraciət
etmişlər.
Hürufilər cəmal gözəlliyində
saçı əsas atribut hesab edərək poetik mənalandırmışlar. Klassik poetik
örnəklərin məzmunundan gördüyümüz kimi,
poeziyada saç - zülf anlamında
fiqurlaşdırılmışdır. Yuxarıda qeyd
etdiyimiz kimi, insanın sifətində təcəlli olunan 2 qaş,
4 kirpik və 1 saç həyatın 4 ünsürünə
vurulmaqla 28 ərəb əlifbası alınmış, sufi və
hürufi alimlər saçı ikiyə bölərək 8
ünsür almış, 8-in 4 həyat ünsürünə
vurulması isə 32 fars əlifbasının hərf sistemini
yaratmışdır. Buna görə də
şair saçın ikiyə bölünməsi nəticəsində
onun 4 ünsürlə vəhdətini 32 rəqəmi ilə
ifadə etmişdir.
İmadəddin
Nəsiminin poeziyası ilə diqqətlə tanış
olduqda onun rəqəm simvolikasının zənginliyini
görürük. Şair 1 rəqəmi ilə vücudu,
küllü, 2 rəqəmi ilə iki cahanı, maddi və mənəvi
aləmi (vaxtilə şairin məşhur beyti olan "Məndə
sığar iki (yaxud ikən) cahan, mən bu cahana
sığmazam, Gövhər laməkan mənəm,
kövnül məkanə sığmazam" beyti elmi-ədəbi
aləmdə mübahisəyə səbəb olmuş, əksər
şair və alimlə şairin rəqəmlər
simvolikasını inkar edərək, şairin işlətdiyi
iki ifadəsini "ikən" qoşması kimi qəbul
etmişlər), 4 rəqəmi ilə dörd
ünsürü, 6 rəqəmi ilə cəhət və
dünyanın 6 gündə yaranmasını, 8 rəqəmi
ilə behişti, 9 rəqəmi ilə fələkləri, 12
rəqəmi ilə bürclərin sayını və 12
imamı, 17 rəqəmi vasitəsilə vaxt, namaz və.s mənalandırmışdır.
5 rəqəminə şair müxtəlif məzmun
prizmalarından yanaşaraq ayrı-ayrı şeirlərində
5 namaz, 5 duyğu üzvü, 5 islamın təməli və 5
müqəddəs kitab - "Zəbur",
"Tövrat", "İncil", "Quran" və
"Cavidannamə" kimi səciyyələndirmişdir.
İmadəddin
Nəsiminin poeziyasını fəlsəfi-ürfani
baxımdan dərindən təhlil edən görkəmli ədəbiyyatşünas
Yaqub Babayev şairin şeirlərində bir sıra rəqəmlərin
təkcə adi kəmiyyət göstəricisi kimi deyil, dərin
ideya simvolik məna daşıdığını göstərərək
yazır: "Bir sıra rəqəmlər var ki, Nəsimi
şeirlərində onlar adi kəmiyyət göstəricisi
olmaqdan əlavə ideya - simvolik məna yükü də
daşıyır".
Görkəmli
alimin ifadə etdiyi fikir İmadəddin Nəsiminin
aşağıdakı qəzəlində özünü
dolğun şəkildə büruzə vermişdir:
Fatiha ümmül-kitabın göstər ayəsi nədir?
Bistü həşti sivü dü hərfin xülasəsi
nədir?
Doqquz ata,
doqquz ana,
dörd
tayadan ver xəbər,
Dü cəharü pəncü şeşin saqü
bünyası nədir?
Üç
yüz altmış altı mənzil,
qırx
səkkiz yerdə mizan,
Ey ki yetmiş yeddi hərfin on iki xası nədir?
Sidrəvü
kövsər nədəndür,
nöh
fələkin gərdişi,
On iki bürcü kəvakib cayı, məvası nədir?
Yeddi
yerdir, yeddi göydür,
yeddi dərya,
yeddi xətt,
Yeddi müshəf, yeddi ayət, yədi - beyzası nədir?
Qəzəlin fəlsəfi məzmun və məna
yükü o qədər dərindir ki, tam şəkildə
izah etmək üçün Nəsimişünaslıq
şöbəsinə böyük ehtiyac vardır.
Müstəqil
ədəbiyyatşünaslığın klassik poeziyanın
dərindən araşdırılmağa meydan verdiyi müstəqillik
şəraitində inanırıq ki, Şərqin dahi sufi və hürufi şairlərinin poetik irsi hərf
müqəddəsliyi və rəqəm simvolikası
baxımdan geniş tədqiq edilərək ədəbiyyatşünaslığımızı
yeni-yeni mövzularla zənginləşdirəcəkdir.
Tural Adışirin
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 28
sentyabr.- S.31.