Otuz ilin "Lətifə"si
"Unudulmuş şedevrlərimiz"
silsiləsindən
Unutmaq, unudulmaq...
Dünənimizdən xəbəri olmayan bir çox
"vətənpərvər" mədəniyyət xadimlərinin
bu gün ən çox bağırdıqları "həqiqətlər"
nədən ibarətdir? - Bizdə sənət həmişə geri qalıb,
bizdə heç vaxt sanballı sənət nümunələri
olmayıb, nə kinomuz, nə teatrımız, nə musiqimiz,
nə rəssamlığımız, nə ədəbiyyatımız
ortaya fərli sənət nümunəsi qoymayıb - lakin bunun
müqabilində "onlarda" (yəni xaricdə, qonşu
xalqlarda) hər şey həmişə yüksək səviyyədə
olub, hər şey inkişaf edib və biz də inkişaf istəyiriksə,
deməli "onlar"ın ardıyca getməliyik, onları
yamsılamalıyıq, öz varlığımızdan
çıxıb "onlar" kimi olmalıyıq,
çünki bizdə nümunə götürməli
heç nə olmayıb; və yaxud olubsa da, uzaq
keçmişdə, Nizami, Füzuli dövründə olub,
ondan bu tərəfə xalqımız cəhalət yuxusuna
gedib...
Ən pisi odur ki, bəzən tanınmış sənət adamlarının da dilindən belə sərsəm fikirlər eşidilir. Niyə? Çünki biz öz-özümüzü, öz atalarımızın, babalarımızın nailiyyətlərini təbliğ eləmirik, əksinə, onları, sanki unutdurmağa çalışırıq... Bu gün sənətşünaslarımızın çoxu ancaq Avropa kinolarından, teatrından yazır, ədəbi tənqidçilərimiz Qərb ədəbiyyatı nümunələrini təhlil edir - əzizlərim, axı onların yaradıcılığını təhlil eləyənlər kifayət qədərdir, bir də sizlərin bu xüsusda yazmağınıza, araşdırmanıza nə ehtiyac var?.. Amma görünür ki, var... Niyə? Çünki bu gün kinoşünas, sənətşünas, ədəbi tənqidçi adıyla özünü ziyalı cameəyə sırıyanların çoxu əldə hazır material olmadan bir şey yaza bilmir deyəsən - Qərb kinosu, teatrı və ya ədəbiyyatı haqqında yazmağa nə var ki? İnternetdə istənilən bir məşhur sənət əsəri barədə müxtəlif dillərdə yüzlərlə məqalə, esse, araşdırma var. Elə hərəsindən iki cümlə götürsən, böyük bir yazı ərsəyə gələcək və oxuyanlar da deyəcək ki, əhsən, filankəs necə savadlıdır, ağıllıdır, intellektualdır, gör Qərbin sənət əsərlərini necə yüksək səviyyədə təhlil edir... Əlbəttə, asanı qoyub çətindən yapışmaq dostlarımızın çoxuna mənasız görünür...
Bəs biz özümüz? Biz öz atalarımızın babalarımızın can qoyaraq ərsəyə gətirdiyi sənət nümunələrini unutsaq, eyni münasibəti də xələflərimiz bizə göstərəcək... Onlar da, öz növbəsində, bizim yaratdıqlarımızı yox, daha çox "o birilər"in yaratdıqlarına köklənəcək, onlara meyillənəcək... Deməli, bu gün biz öz dünənimizi unutmaqla, gələcəkdə özümüzün də unudulmağımız üçün zəmin yaradırıq... Bu isə son nəticədə xalqın milli mənəvi təfəkkürünün sovrulub getməsinə gətirib çıxara bilər...
Yenidənqurma-(qırma)
havasında
Çox uzağa getməyək, elə XX əsrin ikinci yarısına diqqət yetirsək, Azərbaycan mədəniyyətinin dünya səviyyəli nə qədər sənət nümunələri ortaya qoymasını görə bilərik. Qara Qarayevdən tutmuş, Tahir Salahova qədər, Rəşid Behbudovdan tutmuş, Müslüm Maqomayevə qədər dünya şöhrətli sənətkarların elə bircə adlarını sadalamaq böyük bir məqaləyə də sığmaz... və bu sənətkarların hər biri böyük-böyük xalqların fəxr edə biləcək səviyyədə əsərlər ortaya qoyublar.
Lakin bu yazıda diqqəti Sovet imperiyasının son onilliyinə - "Yenidənqurma" adı altında təqdim olunan aqoniya dövrünə yönəltmək istəyirəm. Əlbəttə ki, sovet senzurasının zəiflədiyi "aşkarlıq" şəraitində bütün SSRİ məkanında "qapalı mövzular"a həsr olunmuş onlarla sənət əsəri - kinofilmlər, teatr tamaşaları, ədəbi əsərlər və sair yarandı. Buna baxmayaraq, əminliklə deyə bilərik ki, kino sahəsində ən maraqlı, ən aktual, ən dəyərli işlərdən birini (hətta bəlkə, birincisini) Azərbaycan kinematoqrafçıları ortaya qoymuş oldu.
1989-cu ildə "Lətifə" filmi ekranlara
çıxanda bomba kimi partladı. Hətta SSRİ-nin bəzi
bölgələrində filmin nümayişi qadağan
edilmişdi. Niyə? Çünki
hələ Sovet kinosunda bu cür kəskin siyasi satira, qara
yumor və fantasmaqoriya olmamışdı.
Tanınmış ssenaristimiz Ramiz Fətəliyevin "Azərbaycanfilm"ə
rəhbərlik elədiyi dövrdə çəkilən film
ilk dəfə Moskvada, Mərkəzi telekanalda nümayiş
etdirildi, sonradan çoxsaylı xarici ölkələrdə,
müxtəlif səpkili festivallarda dəfələrlə
göstərildi, çox maraqla qarşılandı... (Həmin illərdə xalqımızın
başı Qarabağ probleminə
qarışdığına görə, hansısa bir filmin
dünya kino məkanında uğur qazanması hayında
deyildik, və kinomuzun bu uğuru barədə məlumat demək
olar ki, dar kino xadimləri çərçivəsindən kənara
çıxmadı).
Əlbəttə,
həmin illərdə Sovet hakimiyyətinin
çatışmazlıqları haqqında Moskvada da, bölgələrdə
də (elə Azərbaycanda da) çoxsaylı filmlər
çəkilmişdi, rejimin əvvəl tənqid olunması
qadağan edilən bir çox məqamları tənqid atəşinə
tutulmuşdu. Ancaq bu əsərlərin əksəriyyəti
sırf tənqidi realizm üslubundan kənara
çıxmırdı, hansısa sənət
tapıntısı, yeni yanaşma, yeni üslub ortaya qoya bilməmişdilər...
Siyasi fantasmaqoriya üzərində köklənmiş
"Lətifə" filmində isə hər şey yeni idi
- problemlər, insanlar, hadisələr, fraqmentlər real həyatdan
götürülsə də, təqdimat çox fərqli və
tamaşaçılar üçün qeyri-adi idi (Onu da qeyd
edim ki, Avropada bu janr mövcud olsa da, Rusiyanın özündə
1988-89-cu illərə qədər nəinki kinoda, heç ədəbiyyatda
belə bu janr hələ işlənməmişdi. Bir neçə
bənzər material var idi ki, bunlar da daha çox Stalin
dövrünün hadisələrini əks etdirirdi.
Müasir dövrlə bağlı belə əsərlər hələ
doxsanıncı illərin əvvəllərində peyda
olacaqdı)...
Belə
fikir var ki, absurd, fantasmaqoriya, tragi-fars üslubu yalnız elitar
tamaşaçılar üçündür, geniş
kütlələr yalnız realizmi və romantizmi dərk edə
bilir, bundan o tərəfi hiss edib duymağı
mümkünsüzdür... Lakin "Lətifə" filmi
ortaya çıxanda sənət tarixi üçün
çox unikal olan bir hadisə baş verdi
- elitar sənət üslubunda yaranan əsər, eyni zamanda,
milyonlarla insanın ürəyinə yol tapdı, tək Azərbaycanda
yox, bütün SSRİ-də böyük səs-küy
yaratdı...
Film haqqında fikirlərimi bölüşməkdən
əvvəl bir məqama xüsusi diqqət vermək
lazımdır. Filmdə çoxsaylı tanınmış aktyorlar çəkilsə
də, kadrarxası yaradıcı heyətin böyük hissəsi
o dövrlər üçün hələ çox da
tanınmayan gənc kino xadimlərindən ibarət idi... Nə
Rövşən Ağayevi, nə Yefim Abramovu, nə Nizami
Musayevi və digərlərini geniş tamaşaçı
kütlələri o qədər də tanımırdı. Etiraf edim ki, şəxsən mən özüm indiyə
qədər bu sənətkarların
yaradıcılığıyla o qədər də
maraqlanmamışam ki, bu da, əlbəttə, mənim öz
günahımdı.
İkiqat absurd
Həmin
vaxtlarda filmin fantasmaqorik absurd mənzərəsi, sanki
milyonlarla insanın standart dünyagörüşünü
dağıdırdı və sanki bizə onilliklər ərzində
hansı absurd bir cəmiyyətdə
yaşadığımızı hiss elətdirirdi... Sovet insanlarının rastlaşdığı
çoxsaylı sosial psixoloji problemlər filmdə absurd
detallar, sürreal ştrixlər vasitəsilə elə
ustalıqla təqdim edilirdi ki, tamaşaçılarda
yüngül bir şok yaşadırdı. Lakin bu
şok, eyni zamanda, qara yumor elementləri vasitəsilə sanki
yüngülləşdirilirdi...
Qapalı məkanın sehri
Filmin
texniki məziyyətlərini və süjetini təzədən
geniş şəkildə danışmağa zənnimcə,
ehtiyac yoxdur, (bu, peşəkar kinoşünasların
işidir), lakin əsas süjet xətlərini, məncə,
xatırlatmağa dəyər...
Şəhər Partiya Komitəsinin Birinci katibinin
otağında büronun iclas gedir. Lakin
tamaşaçılar iclas məkanını görmürlər.
Hadisələrin çoxu məhz Birinci katibin qəbul
otağında cərəyan edir. Burada isə
həmin Sovet dövrünün çoxsaylı tipajları,
obrazları cəmləşib və içəridəki
iclasın başa çatmasını gözləyirlər.
Məhz bu qəbul otağındakı mübahisələr,
söhbətlər və konfliktlər zamanı biz demək
olar ki, bütün Sovet üsul-idarəsinin
çatışmazlıqlarını, problemlərini
absurdlaşmış formada, qara yumor dililə müşahidə
edirik... Bu obyekt filmin teatral material üzərində
qurulduğundan xəbər verir, çünki illər sonra
kino xadimlərindən aldığım məlumata görə,
əsər ilk dəfə dramaturq Rövşən Ağayev tərəfindən
məhz dram əsəri kimi qələmə
alınmışdı...
Ancaq yaradıcılıq prosesi zamanı bu materiala bir
neçə köməkçi xətt də əlavə
olunmuşdu.
Bunlardan biri liftdə qalan üçlüyün xətti, digəri
akt zalında avanqard musiqilər altında rəqs etməyi
öyrənən "aktiv komsomolçular"ın xətti,
üçüncüsü isə, onu izləyən mikrorayon
sakinlərinin əlindən qaçıb Partiya Komitəsinin
binasına sığınan və otaqları gəzən
Prorabın xəttidir. Hər xəttin özünün məxsusi
spesifik dramaturji inkişafı var - bəzi məqamlarda xətlər
kəsişir, bəzən isə paralel inkişaf edir...
Lakin konfliktlərin konsentrasiyası Qəbul
otağında baş verir, əsas hadisələr məhz
burada cərəyan edir.
Niyə məhz fantasmaqoriya?
Yuxarıda
qeyd etdim ki, Sovet hakimiyyətinin son onilliyində,
Qorbaçovun elan etdiyi "yenidənqurma" və
"aşkarlıq" şəraitində oxşar
mövzularda çoxsaylı sənət əsərləri
yaradılırdı, mətbuatda, televiziyada əksər
hallarda, bir çox problemlər barədə açıq
söhbətlər gedirdi, senzura demək olar ki, bu məsələlərin
cəmiyyətə çatdırılmasına mane olmurdu. Amma bütün bu müzakirələri,
debatları, mübahisələri müşahidə edəndə
görürdün ki, heç biri konkret məntiqi, rasional nəticəyə
gəlib çıxa bilmir, suallara cavab tapılmır.
Suallar isə
kifayət qədər idi - niyə bu cəmiyyət belə
xaotik hala gəlib çatdı; niyə insanlar ali
ideyalardan imtina edib çirkaba bulaşdılar; niyə bəşəriyyətin
səadəti üçün çalışan bir ideoloji
baza sonda bataqlığa çevrildi; Leninizm-Marksizm niyə
süqut etdi; sosial bərabərlik yaratmaq cəhdləri niyə
iflasa uğradı; beynəlmiləlçilikdən dəm
vuran dövlət niyə xalqlar arasında bu cür fərq
qoyur... niyə, niyə, niyə...
Bu "niyə"lər o qədər çox idi ki,
rasional məntiqi təfəkkürlə bunların
hamısının cavabını tapmaq mümkünsüz
idi.
Çünki sual içindən sual doğurdu,
çaşqınlıq artırdı...
Mən həmin
illərdə orta məktəbdə oxuyan yeniyetmə idim və
həm mətbuatda, həm televiziyada, həm də elə cəmiyyət
içində böyüklərin mübahisə və
debatlarında ən çox diqqətimi də məhz bu məsələ
cəlb edirdi - cavabsızlıq...
Ağır
sualların cavabsızlığı isə son nəticədə
yalnız bir yerə gətirib çıxara bilər - psixi
partlayış... Bəli, cavabsız suallar çoxaldıqca
insanın psixikası dözmür, normal məntiqi
qavrayış mexanizmi dağılır, absurd və süreal
qavrayış yaranır... Daha doğrusu, heç nə
yaranıb eləmir, sadəcə, standart məntiqi
qavrayışın qırıntıları,
dağıntıları məhz bu adla
adlandırılır... Sanki bir həqiqəti
göstərən böyük məntiq güzgüsü
çiliklənib dağılır, əvəzində
çoxlu-çoxlu xırda güzgülər qalır ki, hərəsi
həqiqətin bir fraqmentini göstərir. Və bu hal da "absurd", "fantasmaqoriya"
terminləri ilə adlandırılır.
Əlbəttə,
bu xırda sınıq güzgü hissələri də
mövcud reallığı əks etdirir, lakin bir qədər
fərqli, ziddiyyətli və bəzən anlaşılmaz
formada təqdim edir...
Məhz bu baxımdan, SSRİ-nin aqoniyası
dövründə insanların yaşadığı psixoloji
sarsıntıları təsvir etmək üçün adi
realizm, psixolgizmdən xeyli fərqlənən traqi-fars, absurd
üslubunu seçmək çox uğurlu bir addım idi ki,
nəticəsini də göstərdi. Zahirən sadə
görünən bu seçimin arxasında həm də
böyük bir risk var idi - realizmdən fərqli olaraq, bu
xaotik janr SSRİ məkanında bir ilk idi,
tamaşaçıların tərəfindən necə qəbul
ediləcəyi sual altındaydı. Bundan əlavə,
yaradıcı insanların da belə filmlər işləmək
təcrübəsi yox idi, çünki bu zaman klassik kino
istehsalı qaydalarıyla işləmək mümkün
deyildi, fərqli üsullar tapmaq lazım olacaqdı... Lakin Azərbaycan kino xadimləri - ssenaristlərdən,
rejissorlardan tutmuş, ən epizodik aktyorlara qədər,
böyük zəhmət bahasına olsa da, bu çətinliklərin
öhdəsindən uğurla gələ bildilər.
Cizgilərin gözəllikləri
Sırf
yaradıcı insan olaraq, filmdə mənimçün
maraqlı olan məsələ, hansısa publisistik, ictimai
siyasi həqiqətlərin çatdırılmasından daha
çox, məhz filmin bədii üslubunun əsasını təşkil
edən həmin absurd simvollar, fantasmaqoriya elementləri idi (yəni
filmdə nəyin deyildiyi yox, necə deyildiyi...)...
Bu absurd
elementlər - cizgilər filmin hər epizoduna rəng qatır,
hər dialoquna kinayə əlavə edir, emosional təsiri bir az da gücləndirir...
İlk absurd detal elə filmin başlanğıcında
təqdim olunur - 2-ci mikrorayonun yüzlərlə qəzəblənmiş
sakini bir prorabın ardınca qaçır. Prorab (Muxtar
Maniyev) qaçıb Şəhər Partiya Komitəsinə
sığınır, kütlənin qarşısını
isə "Starşina Murtuzov" kəsir. İnsanlar da
binanın qarşısında mitinq keçirib,
"kanalizasiya", "kanalizasiya"
şüarlarını səsləndirirlər... Və bu zamani ilk konfliktin səbəbi məlum olur -
böyük bir mikrorayon tikilib, insanlar təzə evlərə
köçüb, ancaq mikrorayona kanalizasiya xətti çəkmək
inşaatçıların yadından çıxıb.
Elə bircə bu detal düşünmək
üçün nə qədər material verir. Müəlliflər,
sanki diktatura şəraitində yaşayan bir cəmiyyətdə
insanların ideoloji mənəviyyat strukturunun deformasiyaya
uğramasının səbəbini simvolik dillə
tamaşaçılarçün açır. Toplumun yaşadığı məkanda
kanalizasiyanın olmaması hipotetik olaraq, nəyə gətirib
çıxara bilər? - Bütün çirkabın, nəcasətin
axıb getməməsinə, bir yerdə toplanıb
qalmasına... Eyni proses də diktatura üsul-idarəsi üzərində
qurulan cəmiyyətlərdə baş verir - insan ruhunun dərin
qatlarında gizlənən çirkabın, rəzalətlərin,
mənfi energetikanın axıb getməsi üçün
müəyyən "çıxışlar" qoyulmayanda,
bu dağıdıcı mənfi energetika son nəticədə
bir yerdə yığılıb qalır, tündləşir,
sıxlaşır və nəticədə sosial
partlayışla nəticələnir... Ancaq bu maraqlı
tapıntının davamı da var - filmin əvvəlində
Partiya Komitəsinin qabağında toplaşan kütlə
qışqıraraq, "kanalizasiya, kanalizasiya"
tələb edirsə, filmin sonuna yaxın bu şüarlar
"azadlıq, azadlıq" şüarlarıyla əvəz
olunur ki, bunun da rəmzi mənası aydındır...
Filmin daha bir neçə maraqlı absurd detalına nəzər
salaq.
Misalçün, Loğman Kərimovun ifasında lal-kar
obrazı... Xaricdə hansısa konfransa göndərilməli
olan bu lal-kar çox unikal bir bacarığa malikdir - çox
çətinliklə, gücənə-gücənə
böyürtüyə bənzər səslər
çıxarmaqla SSRİ-nin himnini ifa edir. Heç nə eşitmir, heç nə
danışa bilmir, yalnız gücənə bilir. Və
nəticədə SSRİ-nin himni çıxır... Məncə,
ardını izah etməyə ehtiyac yoxdur...
Başqa
bir detal - filmin paralel süjet xətlərindən birini təşkil
edən "liftdəki üçlük"... əllərində
çanta olan iki kişi (Yaşar Nuriyev, Əjdər Həmidov)
bir yaraşıqlı xanımla birlikdə liftdə
qalırlar. Əjdər Həmidovun qəhrəmanı
özünü sıxaraq tualet tələb edir,
qışqır-bağır salır. Lakin
onların səsini eşidən insanlar (filmin qəhrəmanları)
hərəsi bir yolla onları yola verir, xarab olmuş liftdən
çıxmağa kömək eləmir. Bir
azdan məlum olur ki, kişilərin gətirdiyi
çantanın içində bomba var və onlar Partiya Komitəsini
partlatmaq istəyən terrorçu təşkilatın
üzvləridir. Bir qədər sonra,
qadının da bu təşkilatın üzvü olduğu
bilinir. Xarab liftdəki çoxsaylı
maraqlı epizodlardan sonra, ümumiyyətlə, liftin
lampası sönür, qaranlıq çökür,
işıq yananda isə qəhrəmanları dar məhbəs
qəfəsinin içində görürük. Üçlüyün süjet xəttinin ardı məhz
məhbəs qəfəsində cərəyan edir və
onların arasındakı dialoqlardakı qara yumor o qədər
yüksək səviyyədə işlənib ki, demək
olar, danışılan hər kəlmə, sonradan camaatın
dilinə zərb-məsəl kimi düşmüşdü.
Yenə qəbul otağına qayıdaq. Növbəti
maraqlı tapıntı liliputlar ailəsinin peyda
olmasıdır. Birinci katibin qəbuluna gələn əli
çiçəkli liliputlar onlara mikrorayonda "saray kimi
hündür, geniş ev" verdiyi
üçün Kommunist Partiyasına təşəkkür
etmək istəyirlər, təsirlənib ağlayırlar,
göz yaşı içində hiss və duyğularını
bildirirlər... Liliput qadın, hətta öz
yazdığı şeiri oxuyur. Şeir isə
"Xoşbəxtlik" adlanır.
Verilən
mesaj təqribən belədi - o dövrdə tikilən kibrit
qutusu kimi dar, alçaq, kiçik mənzillər yalnız
liliputlar üçün saray kimi görünür...
başqa cür desək, Sovet hökumətinin sıravi zəhmətkeşlərçün
yaratdığı dırnaqarası "yüksək həyat
şərait"ində yalnız liliputlar xoşbəxt ola bilər - "xoşbəxt"
olmaqçün gərək mütləq "xırda
adam" olasan...
Çevrilmələr
Filmin yarısında daha bir çevrilmə
müşahidə edirik. Qəbul otağının ortasına
mikrofon qoyulur və həmin dövrdə Ali Sovetdə gedən
mükalimələrə və konfliktlərə bənzər
hadisələr cərəyan edir (Həmin illərdə həm
Moskvadakı SSRİ Ali Sovetində, həm də
respublikaların Ali Sovetlərində bu cür debatlar,
mübahisələr çox yer alırdı). Nəticədə,
simvolik olaraq, deputatlar kimi təqdim olunan iki qadın qəhrəman
(Birinci katibin köməkçisi və bir məktəb
direktoru) arasında mikrofon üstündə dava
düşür, heç kim güzəştə
getmir, qadınlar saçyolduya çıxırlar, kişilər
də onlara qarışır, aləm dəyir bir-birinə. Bu
dava-dalaş gözəl oyun havasıyla müşayiət
olunur və bayaqdan idarənin qarşısında
"kanalizasiya" tələb edən çoxsaylı
kütlə də, sanki bu mənzərəni
görürmüş kimi əl çalır, sevinir...
Daha bir detal. Filmin əvvəlində Birinci katibin qəbulunda
kostyumlu, qalstuklu zavod direktoru oturub. Məlum
olur ki, zavodda böyük yeyinti halları baş verib və
indi Büroda bu faktı müzakirə edəcəklər.
Nəhayət, zavod direktorunu içəri
çağırırlar. Bir müddət
sonra isə, o, birinci katibin yanından çıxır - amma
nə görkəmdə? Soyundurulmuş (soyulmuş)
halda, yalnız alt paltarda qalıb, boynundan qalstuk asılıb,
ayaqqabılarını da əlinə keçirdib... Və qəbul
otağında gözəl bir oyun havası altında rəqs
edə-edə, sevinə-sevinə bayıra çıxır,
sanki bununla canını qurtardığına sevinir... Bu
detalın da simvolik mənasını (soyundurulmuş -
soyulmuş) anlamaq çətin deyil...
Absurd yumorla yüklənmiş bu parlaq fantasmaqoriyanın
içində birdən-birə qara bayraq kimi peyda olan məhbus
anası obrazı (Lətifə Əliyeva), sanki bütün ab-havanı
dəyişir.
Haqsız olaraq şərlənib həbs olunmuş yeganə
oğlunun haqqını tələb etməkçün
Birinci katibin qəbuluna gələn yaşlı qadının
haqq-ədalət tələbi, çarəsizlikdən
özünü pəncərədən atmaq cəhdi, nəhayət
birtəhər sakitləşdirilməsi çox gərgin
realist psixoloji lövhə yaradır... Sonda isə məlum
olur ki, qadının oğlu həbsxanada özünü
asıb...
Daha bir maraqlı epizod müharibə veteranı olan qoca
podpolkovnik Melikovun qəbul otağında peyda olmasıdır. O dövrdə yaşlı
nəsil arasında çox populyar olan Stalinist üslubda uzun
çıxışını yekunlaşdırandan sonra, onun
əlinə böyük bir gül dəstəsini (bayaq
liliputların gətirdiyini) verirlər və çox gözəl
bir cümləylə yola salırlar, - podpolkovnik Melikov, gedin
tullanmağınızın dalıyca (əslində, filmdə
rus dilində kəskin bir söyüş işlədilir, amma
yazıda o kəlməni təkrar eləmək istəməzdim)...
Filmin aktyor ansamblı da çox yüksək səviyyədə
formalaşdırılıb. Yuxarıda adları
çəkilən sənətkarlardan əlavə, Ceyhun Mirzəyev,
Rasim Balayev, Aleksandr Şarovski də filmdə unudulmaz obrazlar
yaradıb.
Ümumilikdə, filmin içində bircə boş
epizod, lazımsız dialoq, mənasız detal da
görünmür. Hər şey o qədər sıx, o qədər
kompaktdır ki, iki saatdan da artıq çəkən film o
vaxt bizə qətiyyən uzun görünmürdü, qətiyyən
darıxdırmırdı. Sanki bir nəfəsə
içilirdi... Əlbəttə, əsərin bütün
maraqlı detallarını, orjinal bədii
tapıntılarını, ironik söz oyunlarını
sadalamaqla iş bitmir. Vizual effekt üzərində
qurulan heç bir sənət nümunəsinin məziyyətlərini
sözə çevirmək mümkün deyil. Lakin sırf söz olaraq da, filmdə çox
maraqlı tapıntılar var ki, uzun illər ərzində
xalqın dilindən düşmürdü - "Axmed ne
çelovek?" "Mamed, karotkidi ye", " Tı
çto, maygüli?" və sair və
ilaxır...
Öz
aramızda bu sözləri deyərkən avtomatik olaraq, filmdən
həmin epizodlar yada düşürdü, hər şey, sanki
beynimizdə bir lətifə kimi təkrar olunurdu...
Filmin
adı da, əslində, absurd fantasmaqoriyanın
identifikasiyasını yaradır - müəlliflər, sanki
demək istəyir ki, burda təsvir olunanlar, sadəcə, bir
lətifə idi... Ancaq bu lətifə indikilər kimi
qurşaqdan aşağı şit gülüşlərdən
ibarət deyildi, xaotik ictimai proseslərin labirintində
başını itirib azan və çıxılmazlıqdan az qala başına hava gələn bir toplumun dəli,
sərsəm qəhqəhəsi idi. Ona görə də hər
detal, hər element güldürməklə bərabər, həm
də adamı bıçaq kimi kəsirdi...
Peyğəmbərcəsinə final
Filmin bütün bu məziyyətləri barədə
müəyyən qədər danışsaq da, final səhnəsini
xüsusi qeyd etmək lazımdır.
Qəbul otağındakı bütün bu absurd hadisələr
nəylə nəticələnir? Əlbəttə ki,
belə fantasmaqoriya hansısa sadə və səlis məntiqi
sonluqla bitə bilməzdi. Hətta ilk dəfə
baxanda belə, qeyri-iradi olaraq nəsə qeyri-adi bir final
gözləyirdik. Və zənnimizdə
yanılmamışdıq. Sonda pioner geyimli,
qırmızı qalstuklu və başında qazetdən
pilotka olan oyuncaq silahlı uşaqlar Partiya Komitəsinə
basqın edir, burnanı ələ keçirdir, yeni
yaradılan "Fövqəladə İdarə Komitəsinin"
adından Hərbi vəziyyət yarandığını
radio vasitəsilə xalqa elan edirlər... Amma mikrofon
qarşısında dayanan "silahlı" uşaq yoğun
və sərt hərbçi səsiylə
danışır... Ekrana tanklar, zirehli texnika gəlir...
Son kadrlar
isə mavzoleydəki tribunada Stalinin
çıxışıyla başa çatır... Lakin
burada Stalinin səsi imitasiya olunsa da, əslində, müasir
(o dövr üçün) həqiqətlər bəyan
edilir...
Ən
maraqlı, hətta mistik görünən detal isə bundan
ibarət idi - 1989-cu ildə "Lətifə" filminin
sonunda saxta hərbçilər "Fövqəladə
İdarə Komitəsi" yaradıb ölkədə hərbi
vəziyyət elan edirlər - 1991-ci ilin avqustunda isə
Moskvada həqiqətən də uğursuz dövlət
çevrilişi cəhdi olur, Qorbaçov istefaya göndərilir,
"Fövqəladə Vəziyyət üzrə Dövlət
Komitəsi" (QKÇP) yaradılır, hərbi vəziyyət
elan edilir (ancaq bu komitənin varlığı cəmi
üç gün sürür).
Əlbəttə, kimlərsə bunu təsadüf hesab
edə bilər. Həm də qeyd edildiyi kimi, filmin əsas məziyyəti,
sadəcə, bu detalların üst-üstə düşməsində
deyildi, ümumilikdə, keçmiş SSRİ-nin
aqoniyasını çox orijinal, özünəməxsus və
spesifik formada, absurd fantasmaqoriya şəklində təqdim
edilməsində idi ki, yenə də təkrar edirəm,
bütün SSRİ-də bundan əvvəl belə film
çəkilməmişdi, ona görə də geniş
tamaşaçı kütlələri tərəfindən o
cür böyük maraqla qarşılanmışdı...
Budur,
filmin çəkilişindən otuz il
keçir, yaradıcı heyətin bir hissəsi artıq həyatda
yoxdur. Filmdə qaldırılan problemlərin
bir qismi aradan qaldırılıb, bir qismi hələ də
öz həllini gözləyir. Ancaq fakt budur ki, ortada
möhtəşəm bir sənət nümunəsi var.
Fantasmaqoriya, tragi-fars üslublarını çox sevdiyimə
görə, dünyada bu mövzuda yazılan əsərlərin,
filmlərin əksəriyyətindən xəbərim var. Və
qətiyyətlə deyə bilərəm ki, "Lətifə"
filmi sosial bərabərlik ideyaları, ədəbi səadət
vədələri üzərində köklənmiş
avtoritar cəmiyyətlərin həqiqi mahiyyətini, iç
üzünü açıb göstərmək
baxımından çox unikal bir əsərdir və
bütün dünyada bu mövzuda çəkilmiş filmlərdən
heç də geri qalmır, hətta bir çox təriflənən
filmlərdən qat-qat üstündür... Və
bu da, məncə, fəxr ediləsi bir faktdır.
Sonda yenə
də proloqdakı fikirlərin üstünə
qayıdıram - Azərbaycan mədəniyyəti tarixinin lap
uzaq keçmişini demirəm, elə son əlli ilinə nəzər
salsaq, onlarla, hətta deyərdim yüzlərlə müxtəlif
sənət nümunəsi göstərmək olar ki, öz
dövründə böyük beynəlxalq uğurlar
qazanıb, ölkənin sərhədlərindən
çox-çox kənara çıxıb, milyonlar tərəfindən
sevilib, qiymətləndirilib, Azərbaycan xalqının
adını dünya mədəniyyət tarixinə
qızıl hərflərlə yazıb... Hərçənd
bu gün müxtəlif dövlət strukturları - Azərbaycan
Dövlət Televiziya və Radiosu, Mədəniyyət
Nazirliyi, Heydər Əliyev Fondu və sair qurumlar bizim bu
cür mədəniyyət nümunələrinin yüksək
səviyyədə təbliğini aparır. Ancaq
biz yenə də özümüzünküləri görmək
istəmirik - atalarımızın, babalarımızın
yaratdıqları bütün dünya üçün
maraqlı olsa da, bizimçün maraqlı deyil.
Bəs nə vaxt görəcəyik? Bəs nə vaxt öz atalarımızın, babalarımızın uğurlarıyla fəxr edəcəyik, qürur duyacağıq? Axı biz bu gün öz yaradıcılığımızı məhz onların yaradıcılığı üzərində qurmalıyıq, onların nailiyyətlərini inkişaf etdirməliyik, onların uğurlu ənənələrini davam etdirməliyik... Əvəzində isə onları yaddan çıxarıb, kənardakıların dalınca düşmüşük, elə buna görə də atalarımızın qırx-əlli il əvvəlki uğurlarını nəinki genişləndirə bilmirik, hətta təkrar da etməyə çətinlik çəkirik... Əlbəttə, heç kim demir ki, dünyaya qapıları bağlayıb, yalnız özümüzə baxmalıyıq. Yox, Azərbaycan Şimali Koreya deyil, ola da bilməz. Lakin özümüzü unudub yalnız başqalarına diqqət kəsilmək də düzgün deyil. Burda "Qızıl orta"nı tutmaq lazımdır. Bəs niyə tuta bilmirik?
Niyə? Bilmirəm...
Beləcə, "Lətifə"dəki sualların üstünə biri də əlavə olundu...
İlqar
FƏHMİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 12
yanvar.- S.14-15.