Fironun dəftərindəki
ölüm qatarı
Digər əsərlərindən
fərqli olaraq "Fironun dəftəri" əsərində
Kənan Hacı daha dərin qatlara enə bilib. İnsan təhtəlşüurundakı
bir neçə məsələni əks etdirib. Kənan
Hacı kitabın elektron versiyasını mənə bir
neçə il əvvəl göndərmişdi. Kitabı ilk
dəfə 2015-ci ildə oxudum. Gənc olsam da kitabları
elektron formada oxumağı sevmirəm. Kitab informasiya mənbəyi
olduğu kimi, həm də estetika hadisəsidir. Kitabı
estetika hadisəsi kimi qavramağım üçün onu
kağız formada oxumağa üstünlük verirəm.
Roman haqqında danışmazdan əvvəl roman
yazmağın çətinlikləri haqqında
danışmaq istəyirəm. Əgər sən haradasa
işləyirsənsə, demək ki, sutkanın 8-12
saatını işdə keçirirsən, iki saatı da yola
çıxsaq, ciddi mənada yorulur, taqətdən
düşürsən. Belə ağır iş günlərindən
sonra yazmaq çox çətin olur. Əgər sən
heç yerdə işləmirsənsə, özünü
faydasız insan sayırsan və motivasiyanı itirirsən.
Bütün bunlara oxucu laqeydliyini də əlavə etsək vəziyyət
bir qədər də mürəkkəbləşir. Belə
ağır şərtlərə, çətinliklərə
rəğmən yazmaq, yaratmaq əzmində olan adamları
alqışlamaq, onlara dəstək olmaq lazımdır.
"Fironun
dəftəri"ni oxuyarkən insan qarışıq hisslər
yaşayır. Obrazların taleyi, əhvalatı
danışanla həmin əhvalatdakı hadisələri
yaşayan obraz arasındakı oxşar məqamlar insanı
çaşdırır, bəzən əyləndirir, bəzənsə
kövrəldir. Ümumiyyətlə, kövrək məqamlar,
qapalı, bədbin adamların taleyi, insana münasibətdə
dərin həssaslıq Kənan Hacı
yaradıcılığının aparıcı motivlərindən
biri, bəlkə də, birincisidir.
Fironun
gündəliyini oxuyarkən onun məqsədsizliyini,
xaraktersizliyini anlamaq olur. Hərdən mənə elə gəlir
ki, bəzi adamların taleyinə yazılan tək ifadə əzabdır.
O, ömrü boyu əzab çəkməyə məhkum
edilib. Heç bir çıxış yolu tapa bilmir, heç
cür bədbinlikdən xilas ola bilmir. Çünki bu əzablar
onun taleyinə yazılıb. Fironun varlanmaq istəyində bir
məqsəd yoxdur. Zaman gəlir ki, o, çox qazanır. Ancaq
qazandıqlarını qoruyub saxlaya bilmir. Çünki Firon nə
üçün qazandığını bilmir. Həyatında
bir amal, bir məqsəd yox idi. Romanı oxuyarkən mən cəmiyyətimizdəki
nihilizmi bir daha anladım. Bu gün biz cəmiyyət olaraq
"niyə" sualı qarşısında cavabsız
qalırıq. "Niyə" sualı fəlsəfənin ən
ağır mövzularından biridir. "Niyə"
sualı axtarışın, düşüncənin təməlidir.
Həyatımızı vərdişlər əsasında
yaşayırıq. Fironun iradəsizliyi, xarakterindəki
çatışmaz cəhətlər də cəmiyyətdə
yaranmış vərdişlərin bir hissəsidir. Romanda həm
də cəmiyyət qınanılır, sözün
düzü, bu məqamda Alfons de Lamartinin Hüqonun "Səfillər"
romanı haqqında yazdığı tənqidi
xatırladım. Lamartin dostu Hüqonu cəmiyyəti
günahkar çıxarıb fərdi müqəddəs
saydığı üçün tənqid edirdi. Bildirirdi ki,
əsərin bəzi hissələri şişirdilmiş dərəcədə
dramatikdir. Fironun əzablarındakı dramatiklik
şişirdiləcək dərəcədə olmasa da,
Fironun öz nəzərində normadan çoxdur. O, öz vəziyyətini
faciəvi qəbul etdikcə daha da bədbinləşir. Firon
natamamlıq kompleksindən ciddi mənada əziyyət çəkir.
Onun varlanmaq istəyinin kökündə özünü təsdiq
etmə istəyi var. Bu səbəbə görə varlansa da,
tez zamanda qudurur, eyş-işrətə, mənasız yerlərə
pul xərcləyir və müflis olur. Ancaq romanın qəribə
məqamlarından biri budur ki, Firon həmişə təkdir.
Fironun təkliyi onun psixologiyasına ciddi xəsarət yetirib.
Firon öz xoşbəxtliyini harada tapacağını, harada
axtarmalı olduğunu bilmir.
Kənan
Hacı bu əsərdə həm də Freyd fəlsəfəsinə
istinad edib. Uşaq yaşlarımızda
yaşadığımız məhrumiyyətlər, istəklərimizin
həyata keçməməsi, gözlərimizin başqa
uşaqların səadətli həyatında qalması bizdə
ciddi travmalar yaradır. Bu travmalar bizi yetkin insan olmağa qoymur.
Daim həyatımızın hansısa məqamlarında mənəvi
boşluğa düşürük. Əksər hallarda
yaşadığımız mənəvi boşluqdan
qaçmağın yollarını tapa bilmirik. Yaranan mənəvi
boşluq zamanla dərinləşir. Bu anlarda elə bilirsən
ki, bütün dünya sənə qənim kəsilib, hər
kəs sənə düşməndir. Uşaq
yaşlarımızda yaşadığımız kiçik
boşluqlar zaman keçdikcə ağır yaralara
çevrilir. Biz böyüdükcə həmin boşluqlar da
boy atır və güclənərək
yaralarımızın qaysaqlarını dağıdır.
"Fironun
dəftəri" həm də müxtəlif elementlərin vəhdətidir.
Bu romana hekayə içində hekayə də demək olar.
Çünki romanı birinci şəxsin diliylə nəql
edən müəlliflə Fironun iztirabları
arasındakı oxşarlıqlar məni
çaşdırdı. Bəzi anlarda dəqiq müəyyən
edə bilmədim ki, söhbət Firondan gedir, ya hadisəni nəql
edən müəllifdən. "Fironun dəftəri" Kənan
Hacının ən pessimist əsəridir. Əsərin bəzi
məqamlarında əsəbiləşdim. Firon ətrafda
baş verən hadisələrə laqeyddir. Onun biganəliyinin
səbəbi həddən çox qapalı olması ilə
bağlıdır. Firon təkliyini heç kimlə
bölüşmək istəmir. Əsər pessimist ruhlu olsa
da yazıçı bir çıxış yolu təklif
edir. Firona göndərilmiş uşaq onu işıqlı
yola, paklığa dəvət edir, ancaq Firon gecikmişdi. Həyat
da belədir. Dərk olunması ən vacib sayılan məsələni
uzun illər sonra dərk edirsən, o zaman da gec olur. Elə Kənan
Hacının "Ölüm qatarı" şeirində
deyildiyi kimi:
adamı
sürgünə tək yollamazlar,
belə
uzun sürən ölüm olmaz ki...
bu, necə
qatardı, sərnişini yox,
məndən
özgəsiylə heç bir işi yox...
Firon
öz uşaqlığı ilə qarşılaşsa da
onunla razılaşmır. Axı necə razılaşaydı?
Ömrü yenidən yaşamaq olmur. Keçmişimizə,
sadəcə, xəyallarımızda qayıda bilirik.
Reallıqsa bizi gələcəyə səsləyir. Bəzən
biz gələcəyə o qədər aludə oluruq ki, indiki
zamanı yaşamağı unuduruq. Firon da zamanları,
anlayışları, həyata baxış fəlsəfələrini
qarışdırmışdı.
Təəssüf
ki, bu ciddi roman ciddi tirajla çap olunmadı. İstedad
bahalı hədiyyədir, qarşılığında
insandan mütləq nələrsə alır. Roman az tirajla
çap olunsa da, kitabdan anlayışı olan, ədəbiyyatı
bilən bir çox ciddi insan tərəfindən oxunuldu.
Nicat HƏŞİMZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 12 yanvar.- S.19.