Sözün ön və arxa cəbhəsi
Etibar Muradxanlını universitet illərindən
tanıyıram - mən filologiyanın dördüncü
kursunda oxuyanda o, birincidəydi. Kənddən gələn,
kreativ davranışından tutmuş sağlam
görünüşünəcən universitet mühitinə
dağ havası gətirən Etibar öz həmkursları
arasında dərhal seçilirdi. İIk
gördüyümdə onun barəsində qərarımı
vermişdim: bu oğlan universitetə, yəqin ki, öz
gücüylə daxil olub; oxuyan tələbədir; onda
"nəsə" var. O vaxt mənə elə gəlirdi ki,
bu potensial "nəsə" Etibarın gələcək ədəbiyyatşünas
fəaliyyətində üzə çıxacaq. Sonralar məlum oldu ki, yanılmamışam, sadəcə,
bir fərqlə - Etibar alim yox, yazıçı oldu.
Doxsanıncı illərin xaotik olayları
çoxları kimi, bizim də gələcək
planlarımıza ağlagəlməz redaktələr etdi. Mətbuatda
çalışmağa başladıq, hətta hər ikimiz
bir müddət "Ekspress" qəzetində birlikdə
işlədik. Həmin günlərin birində Etibar
"Siz mühasirədəsiniz, cənab leytenant" hekayəsinin
əlyazmasını oxumaq üçün mənə verdi. Kifayət qədər irihəcmli
hekayəni birnəfəsə oxudum və oxuduqca da bir məsələni
özüm üçün dəqiqləşdirdim - bu hekayənin
müəllifinin nasir stixiyası var.
İndi o vaxtdan iyirmi ildən çox keçir. Bu iyirmi ildə
Etibarın müxtəlif mətbu orqanlarında vaxtaşırı
hekayələri dərc olunub, nəsr kitabı işıq
üzü görüb. İkinci - "Tələbə
taqımı" kitabına daxil etdiyi hekayələr və
romanın əlyazmalarını oxuduqca isə görürəm
ki, iyirmi il qabaqkı ilham onu nəinki tərk
etməyib, əksinə, o vaxtkı gənclik temperamenti zəngin
həyat materialı və çoxillik yaradıcılıq təcrübəsindən
doğan əlavə keyfiyyətlərlə daha da zənginləşib.
Çünki yazmaq ehtirası Etibarın ötəri
gənclik marağından, "hamı yazır, mən niyə
kənarda qalım?" həvəsindən, bir sözlə,
günün dəbindən yox, neyləsə də gizlədə
bilmədiyi, zaman-zaman üzə çıxıb, öz
gerçəkləşmək haqqını tələb edən
yazıçı taleyindən doğur. Bu,
Etibarı onlarla nəsr iddialısından fərqləndirən
birinci amildir - onun istedadı var.
Yazılarında
bəzən açıq-aşkar üzə çıxan
lirik ruha, hətta sentimental notlara baxmayaraq, Etibar ən sərt
mövzuda - müharibədən yazır: əksər əsərləri
ya birbaşa, ya da dolayısı ilə Qarabağdan
danışır; bu əsərlərdən top gurultuları,
avtomat səsləri eşidilir, barıt və qan qoxusu gəlir;
əsas qəhrəmanları lazım gəlsə, öz həyatını
doğma torpaqlar uğrunda döyüşlərdə qurban
verən vətənpərvər, əsas ideyası
torpaqlarımızın erməni işğalından azad edilməsidir.
Yəni o, ədəbiyyata özünəməxsus
problem, mövzu və ideyaları ilə gəlib. Bu, yazıçı dostumu onlarla konyukturşikdən
fərqləndirən ikinci amildir - onun öz mövzusu var.
"Tələbə
taqımı" kitabına daxil olan əsərlər
üç qismə bölünür: "Fəridə nənəgilin
pəncərələri" povesti bizi Sovetlər Birliyinin
dağılması dövrünə aparır; "Tələbə
taqımı" romanı birbaşa Qarabağ müharibəsi
olaylarından bəhs edir; "Qaç, nə qədər gec
deyil", "Ay çıxana qədər" hekayələri
isə müharibədən sonrakı dövrdə
hüquq-mühafizə orqanları işçilərinin mənəvi
və fiziki rəşadətindən, sərhədlərimizin
keşiyində ayıq-sayıq dayanan zabit və əsgərlərimizin
qəhrəmanlıq və təhlükələrlə dolu fəaliyyətindən
danışır.
İstər ön, istərsə də arxa cəbhə
həyatına üz tutsun, hardan, kimdən, nədən
yazırsa yazsın, Etibarın əsərlərini birləşdirən
bir ümumi cəhət var - qaynağını həyatdan
götürmək, təbii yaşantıya, real həyat
faktlarına söykənmək və nəticə etibarilə
oxucunu inandırmaq. Xüsusən də, müharibə
mövzusunda yazdıqları Etibarın bir könüllü
kimi iştirak etdiyi Qarabağ döyüşlərindəki
canlı müşahidələrindən doğur.
Bəli, Etibar realist yazıçıdır, amma bu
realizm həyatın fotosurətini çıxarmaq kimi
bayağı sənət təsəvvürləri və
pedant "gerçəklik" illüziyasından uzaqdır. Onun fokusuna təkcə
olanlar yox, həm də olmalı olanlar düşür. Etibarın bədii dünyagörüşündə
real və ideal elə təbii birləşir ki, bunlardan birinin
harda başlayıb, digərinin harda qurtardığını
bilmirsən. Nəticədə Fəridə nənə,
Rövşən, Xudaverən, Fərhad, Ümidvar, mayor Pənahlı,
leytenant Qafarov kimi bir tərəfdən tamamilə canlı, təbii
özəllikəri əks etdirən, digər tərəfdən
isə ən müqəddəs duyğularla yaşayan ideal
insan surətləri yaranır. Etibar ləyaqətli,
güclü, iradəli, qətiyyətli, xeyirxah insan surətləri,
bir sözlə, müsbət qəhrəmanlar yaratmağa
meyil edir. Məhz bu üzdən onun qəhrəmanları
oxucunu öz ardınca aparmağa qadirdir. Bu,
Etibarı başqalarından seçib ayıran
üçüncü amildir.
Kitabdakı əsərlər hər biri
özünün müəyyən cəhəti ilə
seçilir. "Tələbə taqımı" romanı
müasir döyüş nə deməkdir sualına ən
xırda, mikroskopik detallarına qədər cavab verir. Mən, hətta E.M.Remarkın "Qərb cəbhəsində
təbəddülat yoxdur" romanında da
döyüşün belə təfərrüatlı təsvirinə
rast gəlməmişəm. Etibar
başı üstündə güllələr
vıyıldayan, sürünməkdən dizləri qanayan qəhrəmanları
ilə birlikdə oxucunu da bütün roman boyu dizin-dizin
sürünməyə, vətən torpağını
bağrına basmağa, onun hüzurunda baş əyməyə
vadar edir.
Mən Orta əsrlər döyüşünün nə
demək olduğunu ilk dəfə M.Gibsonun "Cəsur ürək"
filminə baxandan sonra başa düşmüşəm. Bəlkə,
bu, rejissorun fantaziyasıdır, bəlkə, tarixdə tamam
başqa cür olub. Bəlkə də, sabah
başqa bir rejissor at, zirehli geyim, qılınc, qalxan və nizə
dövrünün döyüşlərini tamam yeni rakursdan,
tamam yeni səviyyədə canlandırmaqla, Gibsonun filmini
kinematoqrafiya tarixi faktına çevirəcək. Amma əsas odur ki, rejissorun heyrətamiz tarixi duyumu
bizi onun çəkilişlərinin tarixilik baxımından
real, sənətkarlıq baxımından (hələ ki!)
ideal olduğuna inandıra bilir. Dünya
kino sənətinin bu təkrarsız şedevrindən söz
açmaqla yazıçı dostumun romanının da
şedevr olduğunu demək istəmirəm. Amma bir məsələdə israrlıyam -
Qarabağ müharibəsi haqda indiyəcən oxuduqlarım
arasında məhz Etibarın romanı çağdaş hərbi
texnologiya şəraitindəki döyüşün nə demək
olduğunu oxucuya ən xırda təfərrüatlarına qədər
göstərə bilir. Romanın son vərəqini
çevirən oxucu özünü ağır, gərgin
döyüşdən çıxmış yaralı əsgər
kimi hiss edir.
"Tələbə taqımı" ənənəvi
monoqəhrəmanlı roman deyil. Əsərin əsas qəhrəmanı
hansısa konkret bir şəxs yox, özünün
bütün üzvləri ilə birlikdə tələbə
taqımı, bir az da geniş
götürsək, vətənpərvərlik, qəhrəmanlıq
və şəhadətdir. Monoqəhrəmanlı "Fəridə
nənəgilin pəncərələri" povesti, "Tələbə
taqımı"nın əksinə
olaraq, özünün qeyri-adi, qu desən qulaq tutulan sakit
aurası ilə seçilir. Amma, əslində,
burda da müharibədən söz gedir. Əsərin əsas
qəhrəmanı - ərini iyirmi il qabaq itirmiş, yeganə
oğlu rus ordusunda xidmət edən, bir damın altında tək
qaldığından öz-özüylə danışan Fəridə
nənənin daxilində xeyirlə şər, işıqla
qaranlıq, sevgiylə nifrət döyüşür - şəxsiyyətin
ikiləşməsi baş verir. Amma Allaha iman
qarını şizofreniyadan xilas edir - o, psixiatriya həkimlərinin
yox, Tanırının hüzuruna gedir. Eynən
Tolstoyun dayəsi ("Uşaqlıq") kimi öz
ölümünü mərdanəliklə qarşılayan və
müqəddəs ayin kimi icra edən Fəridə nənənin
aqibətini yazıçı ən yüksək şəhadət
kimi mənalandırır. Peyğəmbər
əfəndimizin buyurduğu kimi, haqq işi uğrunda meydanda
döyüşmək cihadi-səğirdirsə (kiçik
cihad), daxili döyüş cihadi-kəbirdir (böyük
cihad).
E.Muradxanlı öz qəhrəmanının daxili aləminə
nüfuz edərək povesti ənənəvi realizm
hüdudlarından çıxarır və psixoloji realizmə
üz tutur. Amma məsələ bununla yekunlaşmır. Rusiyadan qayıtmış oğlu Nazim
anasının ruhunu yiyəsiz qalmış evlərinin pəncərəsində
görür və bununla da yazıçı bir addım da
qabağa ataraq metafizik realizmə keçir.
Fəridə nənə müəyyən qədər
Anarın Həmidə xalasını ("Ötən ilin son
gecəsi") xatırladır. Amma Anarın hekayəsindən
fərqli olaraq, Etibarın povestində ötən ilin yox,
ötən zamanın - sovet dövrünün son gecəsindən
söz gedir. Etibarın qəhrəmanı, sadəcə,
yeni ili yox, yeni dövrü - müstəqillik
dövrünü qarşılayır. Belə
rakurs povesti ailə-məişət çərçivəsindən
çıxarır, ona siyasi məzmun verir. Bu, sadəcə, iki yazıçı və iki əsər
yox, həm də və daha çox iki zamanın - ümid
dolu, mülayim 60-cı illərlə, ümidin ancaq Allaha
qaldığı, radikal 90-cı illərin fərqidir.
Fəridə nənənin oğlundan gələn məktubu
oxuduqca həyat xronotopunun geri fırlanması və
keçmişlərin cümləbəcümlə
xatırlanması, qarının öz xəyali rəfiqəsi,
gözəgörünməz oxşarı (əcəli!) ilə
söhbətləri, real, psixoloji və metafizik qatlar
arasındakı rahat və interaktiv keçidlər əsərin
orijinal, modern tərəfləridir. Qatıqsatan Tahirə, qonşu
qadın Dilbər, poçtalyon, rus dili müəllimi Tahir, ev
dəllalı Xanlar kimi anturajlar əsas qəhrəman ətrafında,
sadəcə, zahiri fon yaratmaqla qalmayıb, həm də
90-cı illərin təkrarsız koloritini
canlandırırlar. Rus ordusunun keçmiş zabiti, pedant
xarakterli, gözətçilik elədiyi yataqxanada, iş
başında, oturduğu yerdə canını tapşıran
Rəhim kişi obrazıyla isə
yazıçı sovet ideologiyasına, ümumən
başqalarına sadəlövh inamın tragikomik
finalını göstərməklə qalmayıb, həm də
Fəridə nənənin oğlu Nazimin oxşar gələcəyinə
işarə edir.
Rəhim kişi sövet dövrünün, digər surətlər
yeni zamanın, Fəridə nənə bu ikisi arasında
qalmış vətənin rəmzidir. Rəmzləşdirmənin
daha yüksək səviyyəsinə isə
yazıçı pəncərə obrazında nail olur. Pəncərə, sadəcə, Fəridə nənənin
ətrafa yox, həm də Azərbaycanın dünyaya
çıxış zərurətinə işarədir.
Finalda isə o, hətta metafizik (ilahi!) qata
keçidin rəmzi işarəsinə çevrilir. Yazıçı 90-cı illərdə ümidin
Allaha qaldığını sezir və oxcuya da sezdirə
bilir.
Əsərləriylə tanışlıqdan
görürsən ki, Etibar hərbi işə bağlı
adamdır. Şübhə etmirəm ki, gəncliyində o
özünü ordu zabiti kimi təsəvvür edirmiş.
Tale süngünü qələm,
döyüşçünü yazıçıyla əvəz
edərək onu bədii yaradıcılıq yoluna salsa da,
Etibar təslim olmayıb. Düzdür, o,
taleyin hökmü ilə yazıçı olmağına
olub, amma hərbi-vətənpərvərlik mövzularında
yazmaq şərtilə. Və beləcə,
bu mövzularda yazmağı özünün tale təyinatı
kimi dərk edən, başlıca yaradıcılıq
amalına çevirən bir yazıçı
formalaşıb.
Bu gün Qarabağ mövzusunda yüzlərlə əsərlər yazılır, amma, məncə, ədəbiyyatımız vətən qarşısındakı borcundan hələ çıxmayıb. Bu missiyanı ən kəskin dərk edənlərdən biri, bəlkə də, birincisi E.Muradxanlıdır desəm, məncə, mübaliğəyə yol vermərəm. Mənə elə gəlir ki, Qarabağ həqiqətlərini bədii şəkildə qələmə almaq bir yazıçı kimi, onun tale təyinatıdır. Və inanıram ki, özünün gələcək yaradıcılığı ilə o, bu təyinata layiq olduğunu sübut edəcək.
Əsəd
CAHANGİR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 12
yanvar.- S.28.