Sözümüz eşidilənədək...
Yanvarın 16-da mərhum
dilçi-alim, ictimai xadim Aydın Məmmədovun 75 illik
yubileyi idi. Bu münasibətlə məqalə yazdım və
parlaq, qeyri-adi şəxsiyyət haqqında məqalələri,
özünün müəllifi olduğu yazıları
oxuyanda onun ədəbiyyat, söz duyumuna, həm də əsərlərinin
bu günlə necə səsləşməsinə,
aktuallığını itirməməsinə heyrət etdim.
Bu mənada məndən ötrü Aydın Məmmədovun ədəbi
söhbətləri daha maraqlıdır. Çünki bu
söhbətlər, sadəcə, o zaman, o dövrün sənəti,
ədəbiyyatı yox, bu günün, indinin söz-sənət
dünyası haqqında fikirləşməyə sövq
edir. Anar müəllimlə etdiyi ədəbi polemika, sanki
indiki gənc nəsil üçün master-klass təsiri
bağışlayır. Burda gerçək ədəbiyyat
necə olmalıdı, əsl ədəbi təhlil hansı
prinsiplə aparılmalıdı, yazıçı-tənqidçi
münasibətləri necə qurulmalıdı kimi suallara
cavab tapdım özüm üçün. Əslində, bu
fikir qəribə görünə bilər, məgər
bunların hamısı aydın deyilmi?! Əlbəttə, bizə
elə gəlir ki, çox şey deyilib, yazılıb və
məlumdu. Amma bəzən təriflə, təhqirlə təhlilin,
hay-küy salmaqla cəsarətin, qaraqışqırıqla vətənpərvərliyin
səhv salındığını görəndə bu
cür söhbətlərin yenidən yayılması, təbliğ
olunması ehtiyacı hiss edir adam. Burda dövrünün yeni
söz sahibi, fərqli yazıçısı ilə orijinal tənqidçisi
üz-üzə durur və onların məqsədi bir-birini tərifləmək,
yaxud səhv çıxarmaq deyil, ədəbiyyatın problemlərini
araşdırmaq və müəyyən qənaətlərə
gəlməkdi. Və müzakirə olunan problemlər, deyilən
məsələlər elə bu gün də aktualdır. Ona
görə Aydın Məmmədovun yubileyi münasibətilə
bu söhbəti müəyyən ixtisarla "Ədəbiyyat
qəzeti" oxucularına təqdim edirəm.
PƏRVİN
Anar: Son illərdə ədəbiyyatımızın və elmimizin süstlüyündən tez-tez şikayətlənməyimiz, məncə, boşuna deyil və bunu doğuran ciddi ictimai-siyasi amillər var. Çünki dövrün özündə müəyyən bir durğunluq, süstlük yaranmışdı. Son 20 ilin ictimai həyatımızda yaratdığı ab-hava özünü ədəbiyyatda da göstərdi. Düzdür, ayrı-ayrı istedadlar var idi. İstedadın gücünə yaranmış süstlüyü aradan qaldırmağa cəhd edən əsərlər də yazıldı (həm şeirimizdə, həm dramaturgiyamızda, həm kinomuzda, həm də nəsrimizdə). Ancaq bütövlükdə götürəndə dövrə aid ümumi süstlük ictimai fikrə, o cümlədən ədəbiyyata da sirayət eləmişdi. Mən əminəm ki, ölkəmizdə yaranan yeni ictimai atmosferin təsiri ilə yeni bir dövrün, yeni bir ictimai ab-havanın yeni ədəbiyyatı da yarana bilər.
Aydın Məmmədov: Mən Azərbaycan ədəbiyyatında yaranmış bugünkü mənzərənin səmimiyyətinə o vaxt inanardım ki, hər hansı mətbuat orqanında nüfuzlu yazıçılarımızdan birinin bir məqaləsi çıxaydı və orada göstəriləydi ki, Aydın Məmmədovun mənim filan əsərim haqqında yazdığı filan qeydlərlə razı deyiləm, bunlar şişirtmədir, dəbdə olan terminlə desək, "pripiskadır". Belə olan halda inanardım ki, doğrudan da, bizim özümüzün aramızda ədəbiyyatımızın gələcək inkişafını təmin eləmək üçün real demokratikləşmə yaranıb, yəni biz artıq öz ziyanlarımızı, çatışmayan cəhətlərimizi görürük və heç olmasa, həm özümüzdən əvvəl gələn nəsillərə, həm də özümüzdən sonra gələn nəsillərə müəyyən dərəcədə öz mövqeyimizi sübut eləyə bilərik. Bizim nəsli təmsil eləyən tənqidçilərin yaradıcılığında müəyyən məqamlarda birtərəflilik, uğursuz cəhətlər olduğu kimi, sizin nəslin nasirlərinin yazdıqları da maksimum ədəbi uğurlardan ibarət deyil. Ədəbi proses yaxşı ilə pisin vəhdətidir. Əlbəttə, siz deyə bilərsiniz ki, tənqidçinin qarşısını alan nədir, siz əsər yazdınız, bizi tənqid elədiniz, biz də sizin əlinizi tutduq? Siz bizim çatışmayan cəhətlərimizi göstərdiniz, biz sizə mane olduq? Lakin davranışlar, insan münasibətləri kontekstində eyni nəslin nümayəndələri arasında obyektiv şərait yaransa, onda tənqidçinin nasir ilə birlikdə qeyri-ədəbiyyatla, lazımsız əsərlərlə mübarizəsi də asan ola bilər və ədəbiyyatımızın gələcək inkişafı üçün sözun əsl mənasında geniş yol açmış olarıq...
Anar: Mənə elə gəlir, sənin fikirlərinin ən maraqlı, ən diqqəti cəlb eləyən cəhəti də odur ki, bu fikirlər, ətrafında mülahizə yürütməyə, mübahisə eləməyə imkan verir. Sən danışdıqça mən desəydim: "Düz deyirsən", "Yüz faiz səninlə şərikəm", "Tamamilə doğrudur", "Mən də belə düşünürdüm" - onda, məncə, dialoqa ehtiyac qalmazdı.
Ədəbiyyatımızın bugünkü vəziyyəti ilə bağlı sənin narahatlığına şərik çıxmaqla bərabər, tənqidə münasibətdə səninlə mübahisə eləməyə ehtiyac duyuram...
Bu, təkcə sənə aid deyil. Ümumiyyətlə,
bizdə belə bir fikir var ki (və bu da məni çox
narahat eləyir), tənqid ya tərifdir, ya tənqiddir. Tənqiddir o mənada ki, sən kimisə vurursan,
nöqsanlarını göstərirsən, onu ifşa eləyirsən,
rişxənd eləmək lazımdırsa, rişxənd eləyirsən
və s. Tənqid eləməyin bu cür vasitələri
çoxdur. Tərif eləyəndə də
kimisə şişirdirsən, ünvanına mübaliğəli
sözlər deyirsən və dediyin tərif də həm təriflədiyin
adamın xoşuna gəlir, həm də onun ailəsinin,
qohum-qardaşının.
Mənim ixtiyarımda olsaydı, "tənqidçi"
sözünü "təhlilçi" sözüylə əvəz
eləyərdim. Çünki "tənqid" dediyimiz
şey təhlilə xidmət eləməlidir. Düzdür, tənqid əsərin
yaxşısı ilə pisinə birbaşa qiymət də
verə bilər. Ancaq mənə elə gəlir
ki, tənqidin əsas vəzifəsi təhlil olmalıdır.
Yəni yazıçılar haqqında xoş
sözlər demək (layiq oldu-olmadı), onları vəzifəsinə
görə tərifləmək, əsərinə görə
tərifləmək, lap belə təmənnasız tərifləmək
- məncə, bunların heç biri məhsuldar ədəbi
iqlim yaratmağa xidmət eləmir.
Bizdə professional tənqidçilər var və bunu
inkar eləmək mümkün də deyil.
Məhsuldar ədəbi iqlim, yəni doğrudan da, mənası
olan, ədəbi prosesə təsir göstərə biləcək
hadisə - təhlildir, əsərin, geniş planda
götürsək, ədəbi prosesin təhlili.
Amma, deyəsən ədəbiyyatımızın
ümumi bəlası tənqidə də sirayət eləyib. Bu da, beynəlxalq
sözlə desək, izolyasiyadır - təcriddir, özünəqapanmadır.
Biz ədəbiyyatı bütün kənar
mühitdən təcrid olunmuş halda götürürük
ki, bu da bizi böyük bəlaya gətirib
çıxarır. Yəni mən bizim bir tənqidçinin
əsərində oxumamışam göstərsin ki, bax bu əsərin
filan nöqsanları var, filan məziyyətləri var, yaxud
tamamilə nöqsanlardan ibarətdir - ancaq bu əsər filan
ictimai problemləri qaldırır və həyatda bu problem
başqa cürdür, daha ciddidir, yazıçı isə
bunu çox yüngülvarı təsvir eləyib, yaxud həyatda
bizim sezə bilmədiyimiz bir problemi vaxtında qoyub. Bax, ictimai həyatla, siyasi həyatla (indi elə
dövrdür ki, biz hər şeyi açıq danışa
bilərik) ədəbi əsərlərin nə dərəcədə
səsləşib-səsləşməməsi heç bir
vaxt bizim tənqidin diqqət mərkəzində olmayıb.
Tənqidimizin ikinci bəlası da budur ki, sənətin
başqa sahələrindən təcrid olunub. Əsrin əvvəllərində
Azərbaycan mədəniyyətini təmsil eləyən
ziyalıların sayı az idi. Ancaq bilirik ki, "Molla Nəsrəddin" yalnız
ədəbi jurnal olmayıb, eyni zamanda Əzim Əzimzadə
kimi bir rəssamın yetişməsinə rövnəq verib.
Vaxtilə Həsənbəy Zərdabinin fəaliyyəti
olmasaydı, Üzeyir bəy Hacıbəyov bəlkə də,
yeni bir sənət növü yaratmaq, opera yazmaq fikrindən
uzaq olardı. Yaxud Ərəblinskinin qayğıları
Ə.Haqverdiyevin qayğılarına nə qədər
yaxın idi, Abbas Mirzənin taleyi Cavidin taleyinə nə qədər
yaxın idi! Cəfər Cabbarlı və
İsmayıl Hidayətzadə birlikdə yeni teatr yaratmaq
eşqilə yaşayırdılar. Teatrımızın,
professional musiqimizin, rəssamlığımızın ilk
inkişaf pillələrində belə, bunların
hamısı ədəbiyyatla bir yerdə, vəhdət
halında inkişaf eləyirdi. Bu proses Azərbaycanda son
illərə qədər davam eləyib. Biz
bilirdik ki, məsələn Q.Qarayev musiqisi, yaxud T.Salahov rəssamlığı
ilə ədəbiyyatda hansı hadisələr səsləşə
bilər. F.Əmirov musiqisi ilə, yaxud S.Bəhlulzadə
rəssamlığı ilə şeirimizdə və nəsrimizdə
hansı hadisələr bir-birini izləyir. T.Nərimanbəyov boyalarıyla V.Mustafazadə musiqi
xalları hansı ədəbi örnəklərə
yaxındır. İndi isə ədəbiyyatdan
yazan adamların elə bil nə musiqidən xəbəri var,
bunları nə rəssamlıq maraqlandırır, nə də
ən yaxın sahə olan teatr və kino. Tənqid
bu sahələrdən də təcrid olunub. Mədəniyyət isə yalnız bir küll
halında inkişaf edə bilər və məhz bu
baxımdan da araşdırılmalıdır. Bugünkü Azərbaycan tənqidinin bir
başlıca çatışmazlığı da odur ki, o
artıq ümumittifaq ədəbi prosesindən də təcrid
olunub. Düzdür, hamımız hər şeyi oxuyuruq,
yeri düşəndə ayrı-ayrı adamların əsərlərini
də xatırlayırıq - Ç.Aytmatov belə deyib,
V.Belov da belə... Bu da ad çəkməkdən o yana getmir. Biz Azərbaycan ədəbiyyatının
milli xüsusiyyətlərini inkar etmədən
unutmamalıyıq ki, başqa xalqlarla bir yerdə, ümumi
ictimai ab-hava içində yaşayırıq. Sov. İKP MK-nın yanvar plenumu (1987-ci il) Moskvaya da aiddir, Bakıya da, Gürcüstana
da, başqa şəhər və milli respublikalara da... Bütün ictimai hadisələrlə səsləşmək
və başqa respublikalarda gedən proseslərlə
ayaqlaşmaq zəruridir. Bəzən deyirlər
ki, baxın, gürcülər necə qabağa getdi, siz geri
qalmısız. Yaxud Ç.Aytmatovu
bütün dünya tanıyır, amma bizim bir
yazıçını belə, dünya tanımır və
s. Məncə, bu, faktların yalnız konstatasiyasıdır.
Bunun təhlili, izahı gərəkdir.
Bir misal çəkmək istəyirəm. Götürək
Ç.Aytmatovun və İsa Hüseynovun 60-cı illərdə
yazdığı əsərləri. Mənə elə
gəlir ki, İsa Hüseynovun ilk əsərləri, xüsusən
"Saz" və "Tütək səsi" povestləri Çingiz
Aytmatovun ilk əsərlərindən heç də zəif
deyil.
Aydın:
Bəlkə də, qüvvətlidir...
Anar: Hər
halda, həqiqi ədəbiyyatdır. Amma bu ədəbiyyatı
da pis qarşıladılar. Məsələ onda deyil ki,
bu əsərlər haqqında hardasa felyeton ruhda bir yazı
çıxdı, yaxud təriflər söyləndi... Məsələ bundadır ki, bu əsərlər təhlil
olunmadı. Əgər bu əsərlər haqqında beş dənə təhlilsiz tərif də
çap olunsaydı, əsas məsələ yenə həll
olunmamış qalacaqdı. Bu əsərlərin
bizim ədəbiyyatımızda yeri, mövqeyi düzgün
qiymətləndirilsəydi, mənə belə gəlir ki,
İsa Hüseynov da bu yolla daha yüksək pilləyə
qalxa bilərdi. Ancaq İsa Hüseynov
başqa yolla getdi və əlbəttə, bu onun öz
işidir. İsa Hüseynovun yaradıcılığı
vaxtında məhz bir ədəbi-ictimai tendensiya kimi qiymətini
almış olsaydı, həmçinin o özünün kəşf
elədiyi yolla getmiş olsaydı, məncə, daha
böyük uğurlar qazanardı və bizim ədəbiyyata
Çingiz Aytmatovun qırğız ədəbiyyatına gətirdiyi
uğurlar qədər şöhrət gətirərdi. Dördüncü cəhət də budur ki, biz
köhnə mədəniyyətimizdən, qədim köklərimizdən
ayrı düşmüşük. Bunun da tarixi səbəbləri
var. Bu fikir bəlkə də, mübahisə doğuracaq, ancaq
deməyi lazım bilirəm: vaxtilə ərəb əlifbasından
latın əlifbasına keçməyimiz
səhv olub. Deyə bilərsiniz ki, böyük Mirzə Fətəli
canını bu yolda fəda eləmişdi, sənin müqəddəs
saydığın Cəlil Məmmədquluzadə də bunun
tərəfdarıydı, Nərimanov və başqa
ziyalılarımız da bunu arzulayırdılar... Nolar? Tarix göstərdi ki, hətta
Azərbaycan xalqını bu cür sevən, mədəniyyətimizin
inkişafında əvəzsiz xidmətləri olan adamlar da bu
məsələdə uzaqgörən olmayıblar. O vaxt
ortaya atılan məsələ bu idi ki, guya ərəb əlifbası
bizi geri çəkir, müasir texnika ilə, elmin səviyyəsi
ilə ayaqlaşmır və s. Biz gördük ki, ərəb
əlifbasından qat-qat çətin və qəliz olan yapon əlifbası
yapon xalqının elmi-texniki tərəqqisinə mane
olmadı. Nəzərə alınmadı ki,
bizi geri çəkən ictimai quruluş, mühafizəkar
düşüncə tərzi, dini mövhumat idi. Bu məsələdə ərəb əlifbası
neytral bir şey idi, bizsə onu mövhumatın, ərəb təsirinin,
mürtəce ideyaların qalıqları ilə eyniləşdirirdik.
Düzdür, dilçilərin fikrincə,
türk dilləri sisteminə, o cümlədən də Azərbaycan
dilinə ən gözəl yaraşan əlifba Orxon-Yenisey əlifbasıdır.
Ancaq tarixi taleyimiz elə gətirmişdi ki, mədəniyyətimiz
uzun müddət ərəb əlifbasına
bağlanmışdı, biz istəsək də, istəməsək
də keçmiş mədəni irsimiz bu əlifbada
yaranmışdı. Ondan imtina eləməklə, müəyyən
dərəcədə öz keçmiş irsimizdən də
imtina eləməli olduq...
Bütün
bu səbəblər, yəni bizim ədəbi tənqidin həm
müasir ictimai-siyasi və mədəni hadisələrdən,
həm keçmiş irsdən təcridi, həm də mədəniyyətin
digər sahələrinə biganəliyi, bədii əsərlərin
ictimai həyatla sıx əlaqədə, səsləşmədə,
ünsiyyətdə alınmaması, ayrıca
götürülməsi, ayrıca nəzərdən
keçirilməsi tənqidimizin ən başlıca
çatışmayan cəhətləridir. İkinci məsələ...
"Ulduz" yurnalının builki 2-ci nömrəsində
səninlə söhbəti oxudum. Təəssüflənirəm
ki, keçən ilin sonlarında Moskvada keçirilmiş
"80-ci illər Azərbaycan nəsri və ümumittifaq tənqidi"
mövzusunda müşavirədə iştirak eləyə
bilməmişəm. Ancaq müşavirənin
stenoqramı ilə tanışam. Müşavirənin
gedişi haqqında sənin qeydlərinin obyektivliyi məni
sevindirir və belə hesab edirəm ki, bu cür tədbirlərin
bizim ədəbiyyata yalnız xeyri dəyə bilər.
Bunlar öz yerində... Sənin qeydlərində
(həm müşavirədəki məruzəndə, həm də
"Ulduz"dakı söhbətində) bir fikir mənə
mübahisəli görünür. Bu fikrə münasibətimi
bildirməyin, məncə, əhəmiyyəti var. Sən
deyirsən ki, "yeni nəsr" anlayışını qəbul
eləmirəm...
Aydın:
Mən bu istilahı qəbul eləmirəm.
Anar: Məsələ
istilahda deyil. 60-cı illərdə yaranan nəsrin
yeni nəsr olmasını şübhə altına almaq olmaz.
Aydın:
Mən nəsrdə yeniləşmə baş verdiyini inkar
etmirəm. Söhbət burada tamamilə
başqa şeydən gedir. Ədəbiyyatın
tarixi elə nəsillərin dəyişməsidir. Və sizin nəslin də elə ədəbiyyatımızda
yeni bir nəsil kimi formalaşmasında da qeyri-təbii
heç nə yoxdur. Nəzərə alaq
ki, 1990-cı, yaxud 2000-ci illərdə ədəbiyyatımıza
yazı potensialı etibarilə nəsrimizin bütün nəsillərindən
fərqli yeni bir nəsil gələ bilər və gəlməlidir.
Bəs onda biz həmin nəslin nəsrini də
"yeni nəsr" adlandıracağıq? Deməli, onda sizin nəsr köhnəlmiş olacaq?
Yox, ədəbiyyatda yeniləşmə əbədidir.
Hər gələn nəsil ədəbiyyata nəsə
yeni bir şey gətirir, müəyyən vaxtlarda isə bu
yenilik çox qüvvətli olur və ədəbiyyatda
keyfiyyət dəyişikliyinə gətirir. Lakin "yeni nəsr" istilahını konkret bir nəsillə
bağlayanda ədəbiyyatın gələcək nəsillərinin
yenilik, novatorluq xidməti qabaqcadan "buksir"ə
çevrilmiş olur. Gəlin gizlətməyək,
sizin nəslin nəsrimizin yeniləşməsində xidməti
böyükdür. Amma "yeni nəsr"
istilahından belə bərk yapışmağınız,
bir növ, ədəbiyyat tarixində daha aydın fərqlənmək,
həm keçmiş, həm də gələcək nəsillərin,
necə deyərlər, fövqündə durmaq həvəsindən
irəli gəlir. Bu, şüurlu şəkildə
olmasa da, adi insan stixiyasından doğan cəhətdir.
Bir də, Anar müəllim, sizin nəslin nəsri, dediyiniz
kimi, hələ ətraflı təhlil olunmayıb...
Anar: Sən
qeyd eləyirsən ki, 80-ci illər nəsrinin 60-cı illər
nəsrini yamsılaması, onun tapdığı şeylərin
istismar olunduğu bir dövrdə heç cür ona yeni nəsr
demək olmaz. Axı sonradan-sonraya nə qədər
yamsılama, nə qədər təqlid olsa da, bu, ilkin
ixtiranı təkzib eləmir. Ona qalsa, M.Ə.Sabiri də
çox adam təqlid eləyib, onda gərək
deyək ki, Sabir yaradıcılığı da yeni deyil. C.Məmmədquluzadə üslubunda da zəif əsərlər
yazılıb. Demək, C.Məmmədquluzadə
də yeni deyil? Hər hansı ədəbiyyatda,
istər bizim ədəbiyyatda, istərsə də rus və
dünya xalqları ədəbiyyatında hər hansı bir
yenilikçi sənətkar haqqında onun sonrakı təkrarçılarının
günahına görə deyə bilmərik ki, bu
yazıçı da yeni deyil. Əslində, məncə,
məsələyə bu cür yanaşmanın özü
düzgün deyil!
Aydın:
Anar müəllim, mənim dediyim başqa şeydir! Sizin nəsil ədəbiyyatda yeniləşmə yaratdı.
Bunu danmırıq. Bu yeniləşmə
konkret əsərlərdə konkret şəkildə təcəssum
olundu. Lap yaxşı! Sonra cavanlardan bir
qrupu bu yeniliyə qoşuldu. Lakin buraya əsaslı
bir şey əlavə etmədilər, sizin ən yaxşı
əsərlərinizin təsir dairəsi daxilində yeni hekayələr
və povestlər yazdılar. İki onillikdə həm
sizin nəslin nümayəndələri, həm də sizə
qoşulan gənclər yazdılar, yaratdılar, lakin
bütün eksperimentlərə, əlavələrə, təshihlərə
baxmayaraq, sizin nəslin ədəbi-estetik meyarını təmsil
edən ən yaxşı əsərlər yenə də
"Adamlar və ağaclar", "Ağ liman"dır,
"Baladadaşın ilk məhəbbəti",
"Quyu"dur. Yəni sizin ədəbi-bədii
potensialın yuxarı həddi - zirvəsi bu iyirmi ildə yenə
də dəyişmədi. Amma həmin həddə
çatan da olmadı. Əksinə, sizin nəsri
o qədər yamsıladılar ki, bu nəsr tipinin
özündə də ətalət yarandı. Məgər indi qəzəl janrının süqutu
Füzulinin böyüklüyünə təsir edir?
Yox! Amma indiki dövr üçün qəzəl
optimal və yeni janr deyil. O biri tərəfdən də,
ədəbiyyat zamanın carçısıdır. Sizin nəsriniz 60-cı illərin ictimai havasında
doğulmuşdu. Yeni dövr - 90-cı illərin
astanası isə yeni ictimai hava yaradıb, yeni də nəsr və
poeziya tələb edir. Bu ədəbiyyat
yarananda yeni olacaq (istər siz yaradın, istər bir
başqası), amma həmin ədəbiyyatı konkret desək,
nəsri də, sizin dediyiniz mənada, "yeni nəsr"
adlandıra bilmərik. Çünki 2100-cü, 2200-cü illərin
də öz yeniləşməsi olacaq. Nəsrin
yeniləşməsi əbədidir, dünən yeni olan bu
gün ənənəyə çevrilərək öz
mövqeyini daha güclüyə verir. Ona görə də
sizin nəsrə gətirdiyiniz yenilik də ədəbiyyat
tarixində mühüm bir mərhələ kimi əbədiləşsə
də sabahkı tələblərə artıq bu gün
çətinliklə çavab verir və nəsrimiz əsaslı
bir yeniləşmə gözləyir...
Anar: Yeni
nəsrin yeni olduğunu ona görə demirəm ki, mən də
bu nəsri yaradanlar nəslinin nümayəndəsiyəm... Gəl, bir anlığa təsəvvür eləyək
ki, İ.Hüseynov, S.Əhmədov, Ç.Hüseynov,
İbrahimbəyov qardaşları, Ə.Əylisli, Elçin,
Y.Səmədoğlu, İ.Məlikzadə, S.Süleymanov, S.Azəri,
F.Kərimzadə... - bunların yaradıcılığı
olmayaydı? - indi bizim ədəbiyyat
əvvəlki ədəbiyyat idimi?
Aydın:
Onların olması zərurət idi, olmalıydılar!
Anar: Demək,
bu yaradıcılar həlledici rol oynamasaydılar, bizim
bugünkü ədəbiyyat bugünkü ədəbiyyat
olmazdı. Ona görə də bu nəsrin yeni
nəsr olmasını inkar eləmək olmaz.
Mən niyə bu məsələ üzərində
geniş dayanıram? Vaxtilə bir məqalə yazmışdım: "Nəsrin
fəzası". Bu yazıda nəsrimizin
müəyyən bir inkişaf xəttini təhlil etməyə
çalışmışdım. Məqalə
jurnalda çap olunanda hörmətli, ağsaqqal
yazıçılarımızdan biri məni görüb təbrik
elədi ki, çox gözəl yazıdır, obyektiv məqalədir,
geniş ürəklə yazılıb və s. Sonradan həmin
adamın bir intervüsünü oxudum. Düzdür,
intervüdə nə məqalənin, nə də mənim
adım çəkilmişdi. Ancaq bütün söhbətin
pafosu bir fikrə qarşı yönəlmişdi: yeni nəsr
nə olan şeydir? Yeni nəsr yoxdur! Çünki yeni ədəbiyyat
müəyyən ictimai hadisələr (müharibə, yaxud
inqilab) olanda yaranır, 60-cı illərdə nə olub ki,
yeni nəsr də yaransın?.. Mən ona təəccübləndim ki, məgər
bu hörmətli yazıçı 60-cı illərdə nə
olduğunu bilmirə 60-cı illərdə, XX qurultaydan sonra
bütöv bir dövrün - Stalin dövrünün təkzib
olunduğu, şəxsiyyətə pərəstiş əhval-ruhiyyəsinin
aradan qaldırıldığı və yeni bir sosial
ab-havanın yarandığı dövr idi. Düzdür, cəmiyyətdə inqilab, müharibə
kimi hadisələr çox şeyləri kökündən dəyişir.
Ancaq bizim cəmiyyətdə şəxsiyyətə
pərəstişdən azad olmaq da mənəviyyatın
inqilabı idi. Və təsadüfi deyil
ki, indi - 1987-ci ildə gözümüz qarşısında
baş verən dəyişmələrə də inqilab
deyirik. Elə düz də deyirik!
Bu inqilab, şübhəsiz, ədəbiyyata da təsir
eləyəcək və ədəbiyyatdakı nəsillər
də məhz bununla təyin olunmalıdır. Nəsillər doğum ili ilə müəyyənləşmir. Və o cəhətdən sovet ədəbiyyatını
götürsək, M.Bulqakovun 20-ci illərdə
yazdığı, 60-cı illərdə isə çap olunan
"Usta və Marqarita" əsəri də 60-cı illərin
ədəbiyyatıdır. Bu əsər
20-ci illərdə yazılmasına baxmayaraq, mənəvi həyatımıza
60-cı illərin əsəri kimi daxil oldu. Bu o demək deyil ki, əvvəllər yazılan,
sonra çap olunan hər hansı əsər çap
olunduğu ilin əsəri olur. Ancaq məhz "Usta və
Marqarita" səpkili əsər, yəni 60-cı illərin
ruhuna, mənəvi tələbatına cavab verən əsər
haçan yazılır-yazılsın, 60-cı illərin ədəbiyyatıdır.
Bu baxımdan, mənim fikrimcə, Cəlil Məmmədquluzadə
də 60-cı illərin yazıçısıdır. Onun öz
dövrünün yazıçısı olması aydın məsələdir,
amma bu arada qalan dövr və sonrakı dövr C.Məmmədquluzadəni
bizə canlı yazıçı kimi yox, bir heykəl kimi təqdim
eləyib. Biz dərsliklərdə oxuyurduq
ki, C.Məmmədquluzadə böyük
yazıçıdır, dini ifşa eləyib və s. Məsələ
bundadır ki, C.Məmmədquluzadə təkcə dini
ifşa eləməyilə böyük deyil. Məhz
60-cı illərin ab-havasında məlum oldu ki, o, daha
geniş problemləri əhatə eləyən
yazıçıdır, daha böyük mətləblərə
və xalq psixologiyasına, xalqımızın həyatının
daha dərin qatlarına varmış, bir çox sualları
qoymuş və müəyyən suallara da cavab vermiş
yazıçıdır...
Aydın:
Özünüz bilirsiniz ki, mənim nəsr haqqındakı
bütün yazılarım 60-cı illərin ədəbiyyatı
ilə bağlıdır. Mən qəti surətdə
inanıram ki, 50-ci illərin sonu, 60-cı illərin əvvəllərində
baş verən hadisələrin ədəbiyyata o qədər
böyük rezonansı olmuşdu ki, 60-cı illərin yeniləşməsi
bütün ümumittifaq ədəbiyyatına təsir eləmişdi.
Bu, Anarın, Əkrəmin, Elçinin şəxsi
istəyilə baş verməmişdi. Və sizin qeyd
etdiyiniz həmin görkəmli yazıçının
yanlış mövqeyi də, mənə belə gəlir ki,
bu adi həqiqəti düzgün dərk etməməsindən,
zamanın, baş vermiş ictimai hadisələrin təsiri
altında ümumittifaq ədəbi prosesində gedən dəyişiklikdən,
"sınmadan", "buzun əriməsindən" təcrid
olunmuş şəkildə Azərbaycan nəsrindəki yeniləşməni
sizin nəslin nümayəndələrinin "ədəbi
iddiası" kimi başa düşməsindən irəli gəlir.
Burada qeyri-adi bir şey yoxdur. Elə bu günə qədər mənim təmsil
etdiyim nəslin tənqidi yazılarına qarşı
hücumların, narazılıqların mayasını da, eyni
şəkildə, məhz sizin, Əkrəmin, Elçinin,
İ.Məlikzadənin, Y.Səmədoğlunun əsərlərinə
daha çox yer verdiyimiz təşkil etmirmi? Hər yeni
yazım çıxanda aşağıdakı sözləri
eşitmək məndən ötrü vərdiş
halını alıb: "İstedadın var, amma ədəbiyyatı
bütöv görmürsən, başqa yazanlar da var, elə
mənim yazım, filan kitabım..." Əlbəttə,
mən bu gileyləri başa düşürəm.
Heç kəs öz ayranına turş demir, hər kəsə
öz balası gözəl görünür. Amma bununla belə,
yenə də ümumittifaq nəsrində olduğu kimi, bizim nəsrin
60-cı illərində baş verən yeniləşmə də
kütləvi, yəni bütün yazıçıların
yaradıcılığını əhatə eləyən
proses deyildi. Bu, bir neçə istedadlı
yazıçının yazı manerasında, bədii-estetik
kredosunda (birində qabarıq, o birində nisbətən az, birində daha tam, o birində nisbətən
zəif və s.) təcəssüm olunan real ədəbi hadisədir.
Və bu yeniləşmənin daxili təkanını
bütün vaxtlarda, bütün zamanlarda olduğu kimi, yenə
də "yatmış vulkanın oyanması" - yəni
uzun illər cəmiyyətin həyatını, adamların əxlaq
və düşüncəsini mütiləşdirmiş
"təkallahlığın" - şəxsiyyətə
pərəstişin əsaslı surətdə tənqidi kimi
mühüm ictimai hadisə təşkil etmişdi. Zarafat deyil, uzun illər adamlar nəhəng bir
dövlətin hər işini tək bir adamın fəaliyyətinə
bağlamağa vərdiş etmişdilər. Adamlar az qala günəşin
doğub-batmasını, yazın, qışın vaxtında
və necə gəlib-gəlməməsini də bu adamın
dühası ilə bağlayırdılar. Stalinin
müharibə illərindəki xidməti xüsusilə
böyükdür. Lakin milyonların
qanı və canı bahasına əldə edilmiş qələbənin
özünü belə tək onun xidmətinə çevirmək
meyillərinin özü də cəmiyyətin
uğradığı mənəvi durğunluğun, mən
çəkinmədən deyərdim, mənəvi iflicin təzahürü
idi. Bu süstlük, bu iflic o qədər dərinə
işləmişdi ki, möhtəşəm sovet dövlətinin
taleyi az qala tək bir adamın, milyonlarla zəhmətkeşin,
minlərlə dövlət və partiya xadiminin yox, tək bir
şəxsin sağlığı, həyatda olub-olmaması
ilə ölçülür. Stalinin vəfatı
xəbərini eşidəndə də adamların qəlbinə
belə bir vahimə düşmüşdü. Lakin nə oldu? İ.Erenburqun sözü ilə
desək, adamların Allaha çevirdiyi şəxs adi bir insan
əcəliylə öldü... Və məlum
oldu ki, bu qüvvə adicə bir insan imiş, onun da neçə-neçə
böyük səhvləri varmış... 30-cu illərin
ağır dərsləri, müharibədən sonrakı illərin
səhvləri, təkbaşınalığın ağır
dərsləri, ədəbi-mədəni yüksəlişə
vurulan ziyanlar bir-bir yada düşdü, təhlil olundu.
Ən böyük bütün səhvləri, daxili ziddiyyəti
aşkarlığa məruz qalandan sonra xırda bütlərə,
yerli bütlərə qarşı da ehtiyat, bir növ tənqidi
münasibət yaranmalı idi və bu proses qanuni şəkildə
ədəbiyyata, onun stereotiplərinə, boş təriflərinə,
riyakar pafosuna, parnik şəraitində bəslənmiş
yalançı, uydurma müsbət qəhrəmanlara - ədəbi
bütlərə münasibətdə də öz əks-sədasını
tapdı. Ədəbiyyatda demokratik meyillər
gücləndi, tənqid pafosuna imkan yarandı, supermen müsbətlikdən
real insan dünyasına, adi insan qayğılarına realist
dönüş başlandı. Uydurulmuş
səadət yox, real psixologiyaların real,
ağlı-qaralı dünyası ədəbiyyatın yeni
forma, üslub əlvanlığına geniş imkan
yaratdı, bir növ ədəbiyyatın
"qırışığı açıldı".
Bax, bizim nəsrimizin də yeniləşməsi
buradan başladı. Və bu yeniləşmə
ümumittifaq nəsrində olduğu kimi, Azərbaycan nəsrində
də mövzu stixiyası, fərdi üslub, xarakter və
konflikt yaratma tipi, bədii məkan və zaman koloriti
baxımından bir-birindən aydın cizgilərlə fərqlənən
yazıçıların və əsərlərin
yaranmasına təkan verdi. Ədəbiyyatımızda
baş verən bu yeniləşmə o qədər real, o qədər
qabarıq bir prosesdir ki, bu prosesi görməmək, hiss etməmək
nəsrimizin uğradığı keyfiyyət dəyişikliyinə
qarşı nankorluq olardı. Lakin "yeniləşmə"
başqa şeydir, "yeni nəsr" başqa şey. Və xaricən eyni təəssürat
bağışlayan bu iki istilahı bir-birindən fərqləndirmək
lazımdır. Hər şeydən əvvəl
onu qeyd edim ki, yeniləşmə əbədi prosesdir və bu
baxımdan hər hansı bir xalqın ədəbiyyatının
tarixində heç olmasa, hər iyirmi-otuz ildən bir müəyyən
yeniləşmə prosesini gözləmək qanunauyğundur.
Xüsusilə cəmiyyətin həyatında
diqqətəlayiq dəyişmələr baş verən məqamlarda.
Əlbəttə, yeniləşmə daha gec-gec
də baş verə bilər. Və bu
kiminsə müdaxiləsindən, şəxsi arzusundan
asılı deyil, çəmiyyətin və ədəbiyyatın
tarixi inkişaf əlaqələrindən doğan zərurətdir.
Hal-hazırda cəmiyyətimizdə çox
iri, əhatəli, təfəkkürlərə sirayət edərək
mənəvi dünyamızı silkələyən dəyişmələr
baş verir və biz qanuni surətdə ədəbiyyatımızdan
yeniləşmə gözləməkdə haqlıyıq.
Bu yeniləşmənin müəyyən cizgiləri
"Dəyirman"da vardı, "Dəhnə"də hiss
olunur, "Qətl günü"ndə isə daha
qabarıqdır. "Yanar ürək"
50-ci illər nəsrinin daxilində yaranmışdı və
həmin nəsrlə təzad təşkil edirdi. Adlarını çəkdiyim əsərlər də
60-cı illər nəsrinin ənənələri daxilində
yaransalar da, onunla təzad təşkil etməyə
başlayır və nəsrin tarixində qabarıq bir yeniləşməyə
yol açırlar. Və biz nəsrimizin
tarixində öz yenliyi ilə seçiləcək orijinal
90-cı illər nəsrini gözləməkdə
haqlıyıq. Lakin biz bu yeniləşməni
də "yeni nəsr" adlandırsaydıq, bu, cəfəngiyata
gətirib çıxarardı. Burada bir məsələyə
xüsusi toxunmaq istəyirəm. Bir çox hallarda
60-cı illər nəsri ilə 60-cı illərə qədərki
nəsrin fərqini "üslubsuzluqla",
"üslubçuluğun qarşılaşması" kimi
yazan, "yeni nəsrə" məhz üslubi nəsr kimi
haqq qazandıranlar da olur.
60-cı illər nəsri üslubca əlvandır, fərdi
üslublara geniş yer verilir - bu, real həqiqətdir və
elə bu faktın özü də ədəbiyyata gələn
demokratikləşmənin nəticəsi idi. Lakin 60-cı
illərə qədərki nəsrə "üslubsuz" nəsr
deməyə də heç cür haqq qazandırmaq olmaz.
Çünki bu nəsrin də öz üslub
yolu vardı, bu nəsrin öhdəsinə tamamilə yeni
metoda söykənən ədəbiyyat, onun bədii-estetik
kredosunu, ilk nümunələrini - bir növ "yoxdan
varı" yaratmaq düşmüşdü. Müsbət
qəhrəman idealı xeyrin, sosialist həyatının qələbəsinə
çalışır, simmetrik qütbləşmə,
müsbətin qələbəsi ilə başa çatan
tipin konfliktlərlə və s. özünəməxsus da
üslub yaratmışdı. Bu, tamamilə ədəbi
dilin qrammatik normalarına söykənən yazı dəst-xətti
idi, bu normalardan hər cür yayınma isə
bağışlanmaz bir səhv hesab olunurdu. Bu, təbiidir. Hər şeyə
təsir göstərən kult, toxunulmazlıq buraya da gəlib
çıxmışdı və əgər 50-ci illərin tənqidi
yazılarına fikir versəniz, adi bir dialekt sözünü
işlətmək yazıçıdan nə qədər
böyük cəsarət tələb etdiyinin şahidi
olarsınız. Mütləq müsbətlik, mənfi
icraiyyə komitəsi ilə müsbət raykom konflikti, kəndə
yenilik gətirən gənc aqronom və onun briqadir qızla məhəbbəti,
öz köhnə xidmətlərinə aludə olmuş
kolxoz sədri və onun əliəyri qohum-qardaşı, mənfi
hesabdar və anbardar ştampları 40-50-ci illər nəsrində
nə qədər ehkamlaşmışdısa, "ədəbi
dildə yazmaq", daha doğrusu, qrammatikanın bütün
bəndlərinə əməl etmək, ədəbi dillə
bədii dili fərqləndirməmək də bir elə ehkama
çevrilmişdi. Nəsrdə də, şeirdə
də qrammatik normaların tiranlığı hökm
sürürdü. Lakin bu, üslubsuzluq
deyildi. Bu da həmin dövrün, çərçivəyə
salınmış ədəbi düşüncənin
üslubu idi. 60-cı illərin ictimai
iqlimi ədəbi düşüncəni çərçivədən
çıxaran kimi, bədii üslub da ədəbi dilin
başqa üslublarından seçilməyə, demokratikləşməyə
başladı. Onu da əlavə edim ki,
zaman ədəbiyyatın bütün qatlarına təsir
etdiyi kimi, üsluba da təsir edir. Götürək
elə 60-cı illərdəki nəsrimizin üslubunu.
Fikir verin, nə qədər üslub rəngarəngliyi
yaranıb, mətnaltı mənalar, eyhamlar, işarələr...
Zəmanəmizin aşkarlıq məramnaməsi
baxımından olduqca bəsit görünən bu üslub rəngarənglikləri
o vaxt üçün böyük çəsarət idi... Elə buradaca deyim ki, 90-cı illər nəsrinin ən
böyük yeniliyi də məhz publisistik aşkarlıq
olacaq və bu baxımdan 60-cı illər nəsrinin
ehtiyatlılığından tamamilə fərqlənəcək.
Siz deyirsiniz ki, M.Bulqakov 60-cı illərdə
çap olunubsa, deməli, 60-cı illərin
yazıçısıdır. Deməli,
Nabokov da indinin ədəbiyyatını yazıb, "Doktor
Jivaqo", Qumilyovun, Axmatovanın şeirləri də bu
günün poeziyasıdır. Bu fikri bir az
dəqiqləşdirək. Əslində T.Abuladzenin
"Tövbə" filmi də, Ç.Aytmatovun "Qətl
yeri" əsəri də, lap elə Y.Səmədoğlunun
"Qətl günü" əsəri də məhz
60-cı illərdə yaranmalıydı. Çünki
zaman bunu tələb edirdi. Bəlkə də,
bu əsərlər onda yaransaydı, cəmiyyətimizin həyatında
bir çox səhvlər baş verməzdi. Lakin, görünür, müharibənin
yorğunluğu, şəxsiyyətə pərəstişin
doğurduğu iflic o qədər qüvvətliymiş ki,
çəmiyyətimizin tam demokratikləşməsi
üçün nə real zəmin varmış, nə də
bu demokratikləşməni həyata keçirmək qudrətinə
və idrakına malik olan real qüvvələr. Zəlzələdən ölənlərin
sayını elan etməyin sosializmə xəyanət kimi
başa düşüləcəyi bir iqlimi yarmaq
üçün müəyyən bir dövr keçilməli
idi və buna görə də inqilabi yeniləşmə ancaq
indi - özü də neçə-neçə səhvlərdən
sonra baş verməkdədir. Deməli,
"Usta və Marqarita" da, "Doktor Jivaqo" da öz
vaxtında yaranmışdı. Lakin
vaxtın özü öz funksiyasını icra etmək
qabiliyyətinə malik deyildi. Dəyişikliksə
zəruri idi. Bu zərurətin həyata
keçməsinə quvvə və imkan yox idi. Uzağa niyə gedək? "Sizsiz"in
bir çox məqamları məhz 60-cı illərdə
yazılmalı idi. Lakin yazmaq və xüsusilə
çap etdirmək olardımıə Heç şübhəsiz
ki, yox...
Şəxsiyyətə pərəstiş tənqid
olunmuşdu, ancaq onun qorxusu hələ də davam edirdi. Bədii
cümlələr zərrəbinlə yoxlanılır, hər
demokratik faktda, həyata ayıq münasibətdə sosialist
gerçəkliyinə xəyanət axtarılırdı.
Əsl xəyanət doqmatizmin baş alıb
getdiyi yerlərdə idi. Amma həmin yerlər norma halı aldığından qanunauyğun
sayılırdı. Lap elə beş-altı il
bundan əvvəl qəmli şeirlər - sosial ədalətsizlikdən,
tutalım ki, evsizlikdən şikayət az qala sosializmə
qarşı xəyanət kimi qiymətləndirilirdi. Məgər
"Natəvan" klubunda bizim şairlərin ünvanına
söylənən bu cür iradları az
eşitmişik? Və yaxud da "Söyüdlərin
sarı işığı"nın, "Əncir qurusu"nun,
"Dəyirman"ın ünvanına bu tipli sxolastik və
doqmatik iradların şahidi olmamışıq?! Bunların hamısı ictimai ab-havanın təsiri
idi. Və bu mənada cəmiyyətimizin qədəm
qoyduğu yenidənqurma dövrünü ədəbi
düşüncənin xoşbəxtlik, azadlıq
dövrü kimi qiymətləndirməyə hər cür
haqqımız var. Bu mənada da vaxtilə çap
olunmayıb indi çap olunan əsər və
yazıçılara müasirimiz deməyimiz qanunauyğundur.
Bu əsərlər və bunların
yaradıcıları dövrün verdiyi imtiyaz və
imkanlardan geninə-boluna istifadə eləyən, demokratik ideallardan,
cəsarətdən dəm vuran bəzi müasirlərimizdən
daha müasirdirlər.
Əslində, ədəbiyyata və ədəbiyyat
xadiminə zamanın tələb etdiyi anlarda susmasını
heç çür bağışlamaq olmaz. Axı illər boyu baş
verən səhvləri yazıçılar da izləyirdilər,
dövlət xadimləri də, cəmiyyətdəki
bütün adamlar da... Hər halda, bütün
ixtisaslardan fərqli olaraq, istənilən şəraitdə,
lazım olan anlarda yazıçının susması
yazıçıya hörmət gətirmir.
Gözümüzün qabağında Nəsimi var. Bu gün
ümumi axına qoşulub "cəsarət" göstərən,
dünənsə hansısa bir rayonun
fırıldaqlarını müsbət bir şey kimi qələmə
verən yazıçının mövqeyi mənə qəribə
gəlir...
Anar: Sən
Nəsimini haqlı xatırladırsan. Ancaq nəzərə
al ki, bizim heç birimiz nə zəkası etibarilə, nə
qəhrəmanlığı etibarilə, nə də
istedadı etibarilə Nəsimi deyilik. Ancaq
bizim başıbəlalı nəsli vaxtilə nəyə
görə çox tənqid eləyirdilər? Həmin o adamlar ki, o vaxtlar kölgəli cəhətləri
göstərmək üstündə bizi tənqid edirdilər,
bizi həyatı qara göstərməkdə
günahlandırırdılar, indi özləri birinci
ifşaçı olublar.
Aydın:
Mən həmin fikrin üstünə qayıtmaq istəyirəm.
Doğrudan da, 60-cı illər nəsrinin ən
gözəl xüsusiyyətləri (bu, şeirimizdə də
vardı) cəsarətli olmağındaydı.
Anar:
Özü də şeirdə nəsrdən güclü idi...
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 19 yanvar.- S.6-8.