Maqsud Şeyxzadə və
romantik bədii düşüncə
Professor Abbas Zamanov qəribə taleli Maqsud Şeyxzadənin 1972-73-cü illərdə çap edilən ikicildlik seçilmiş əsərlərinə yazdığı ön sözü "İki xalqın oğlu" adlandırmışdı. Bu ənənənin davamı kimi indi də onu "İki xalqın şairi", "İki xalqın iftixarı" adlandırırlar. Aydın görünür ki, hər iki əsərdə M.Şeyxzadə Azərbaycan və özbək xalqlarının birliyinin simvolu kimi təqdim olunur. Doğrudan da, az-az sənətkar tapmaq olar ki, öz sözü və sənəti ilə həm doğulduğu, həm də uzun müddət yaşadığı məmləkətləri ləyaqətlə təmsil edib bütün həyatını onların ədəbi-mədəni yaxınlaşmasına sərf etsin.
M.Şeyxzadəni daha çox məşhurlaşdıran əsərlərinin coğrafiyası sadədir: müxtəlif mövzulu şeirləri, "Ağsaqqal" və "Daşkəndnamə" poemaları, "Cəlaləddin Mənquberdi" və "Mirzə Uluğbəy" adlı tarixi faciələri. Doğulub boya-başa çatdığı və qəza mərkəzi olan Ağdaşda yeni tipli məktəbdə oxuması, sonra Bakıda Hüseyn Cavid, Abdulla Şaiq kimi romantik sənətkarlardan dərs alması onun yaradıcılığına təsirsiz qalmamışdır. Yaradıcılığa başladığı ilk dövrlərdən ömrünün sonuna qədər romantik bədii düşüncə onu tərk etməmiş, romantik üslub əsərlərinin əsas bədiilik amillərindən birinə çevrilmişdir.
Şairin ötən əsrin 30-cu illərinin əvvəllərində qələmə aldığı "Rəmz" və "Küləklər" şeirləri öz romantik pafosu ilə seçilir. Bu şeirlərin lirik qəhrəmanları özlərində qol-qanad açmaq, quştək ucalmaq əhval-ruhiyyəsini yaşadırlar. Küləyin huşsuz aşiqə bənzədilməsi, dodaqları ilə sahilləri öpməsi, mifik obraz olan pəriyə çevrilməsi romantik üslubun əlamətləridir. Hətta Mikayıl Müşfiqin bundan əvvəl yazılmış "Küləklər" şeirini xatırlasaq, eyniadlı bu iki poetik nümunə arasındakı romantik düşüncə ilə bağlı əlaqələri asanca görmək olar. "Bahar yağışı"nda lirik qəhrəmanın ucalığa, intəhasızlığa can atması ilə bərabər, şairin müxtəlif şeirlərində olduğu kimi, təbiətin insaniləşdirilməsi aparıcı mövqedədir və bu mövqe, ilk növbədə, insanın həyat eşqini canlandırır.
M.Şeyxzadənin "Qanadlar" şeiri (1937) öz epiqrafı ilə diqqəti daha çox cəlb edir: "Uçmaq gözəl arzu, gözəl xəyaldır". Bir cümlədən ibarət olan bu epiqraf şairin romantik düşüncəsinin real nümayişidir. M.Hadi və H.Caviddə də belədir: onların poeziyasında göylərə və əngin səmalara uçmaq ehtirası bu sənətkarların xoş gələcəyə istiqamətlənən bədii təfəkkürünün mayasını təşkil edir. Maqsud Şeyxzadənin də mövcud rejim daxilində öz hiss və duyğularını məhz o şəkildə canlandırması xüsusi bir dəyər daşıyır. Həmçinin bu, gerçəkliyin sıxıntıları içərisindən çıxaraq öz insani keyfiyyətlərinin inikasına nail ola bilmək bacarığı idi. Bu mənada "Lacivərd göylərə baş vurur xəyal" misrası şairin qanadlı fikirlərinin qarşısında uzanan yolları bütün aydınlığı ilə nişan verir. M.Şeyxzadənin elə misraları da vardır ki, onun yaşadığı məkanı və zamanı kifayət qədər üstələmiş olur:
Bulud yox,
işıqdan soraq ver bizə,
Açsın ağuşunu nurlu kainat.
İşıqla
baş verir hər bir möcüzə,
Qanad istəyirik, uçmaqçün qanad.
Maqsud Şeyxzadənin şeirlərində təbiət
xəyalın enerji mənbəyinə çevrilir ("Gəlin
uçaq" - 1938); şairin xəyalı Səmərqəndi,
Rumu, Şirvanı, Krımı dolaşır, Leyli və Məcnun
kimi aşiq qəhrəmanlar yaddaşı yenidən oyadır
("Yoldaş Nəvai" - 1939); xəyal fikrə hakim kəsilir
və ruh şeir aləminə köç edir
("Misranın yaranması" - 1940), hətta onun
yaratdığı şair də romantik şair
obrazıdır ("Müqimi" - 1943). Kor bəstəkarın
şəhlagözlü bir qızı vəsf eləməsi
yalnız şeirin cazibəsini hiss edən düşüncənin
məhsulu ola bilər ("Kor bəstəkar" - 1952),
"Göyərçinlər" şeirini (1955) şairin gəncliyindən
üzü bəri yaratdığı romantik qəhrəmanın
uçmaq ehtirasının davamı kimi anlamaq
mümkündür, hətta "Ölməz səslər"
şeirində (1955) ellər nəğməkarının
simasında Füzuli qəzəli quş kimi uçur. O da
maraqlıdır ki, "Üç təbəssüm"
şeirində (1957)
bir-birilə sıx bağlı olan üç
obraz var: öz gələcəyi gözlərində gülən
bir uşaq, xəyalla görüşüb şirin-şirin
söhbət edən bir qız və xəyalı arxada qalan
illərin dalınca yol gedən bir qoca. Onların
üçü də romantik təbiətli lirik qəhrəmanlardır.
M.Şeyxzadənin
yaradıcılığının böyük bir
dövrünü əhatə edən bütün bu poeziya
nümunələri isə qanadlı poeziyanın, pafoslu bədii
düşüncənin bəhrəsidir.
M.Şeyxzadənin sənətə, poeziyaya olan
münasibətinin bədii şəkildə ifadəsi
"Şeir bir gözəllik ilahəsidir" poetik nümunəsində
(1963) daha qabarıq görünür. Şair burada
şeirsiz yaşayan və qəlblərində işıq əlaməti
olmayan insanların halına acıyır; onun
düşüncəsinə görə, nəğməsiz
evlər gülüşə həsrətdir, şeirsiz
küçələri tale qarğımışdır, orada
sevincdən əsər-əlamət yoxdur. Nəhayət, şair şeiri gözəllik ilahəsi
kimi görür. Şeirlə gözəlliyi
bərabərləşdirmək ənənəsi romantik bədii
düşüncəyə xasdır. Bu xətti
H.Caviddə və digər romantiklərin
yaradıcılığında asanlıqla aşkarlamaq
mümkündür.
Romantik simvollara, müqəddəs arzulara gəldikdə
isə "Su hekayəsi" (1949) adlı poetik nümunə
sovet dönəmində insanın mövcud gerçəkliyin
təsiri ilə qaynaqlanan baxışlarının deyil,
ürəkdən gələn duyğularının təcəssümünə
yaxşı örnəkdir. Bu şeirdə Volqanın gen
yatağı, Xəzərin qucağı, Qafqaz günəşi,
Sır-Dərya çayı ilə bağlı ünvanlara
yönələn arzulara təsadüf kimi baxmaq olmaz, onlar
türk dünyasının birliyini ifadə edən elə rəmzlərdir
ki, bunlara yalnız M.Şeyxzadənin ürəyinin dərinliklərində
yaşatdığı ülvi hisslərin bədii inikası
kimi yanaşmaq
lazımdır.
M.Şeyxzadə mənən qüdrətli və həssas
şairdir. Onun yaradıcılığındakı bədii
ifadə formalarının dərindən və müasir elmi-nəzəri
təfəkkürlə öyrənilməsinə
böyük ehtiyac vardır. Bu baxımdan
M.Şeyxzadənin şeirlərindəki "yeddiillik", "kommunizm"
sözlərinin də fərqinə varmağa dəyər.
Şairin yaradıcılığında həmin
sözlərə yeni yanaşma üsulu öz novatorluq
xüsusiyyətinə görə yalnız Azərbaycan və
özbək ədəbiyyatında deyil, ümumiyyətlə,
sovet ədəbiyyatında təsadüf edilməyən poetik
bir məqamdır. Birincisi, M.Şeyxzadənin
"Yeddiillik balladası" adlı şeirində yeddiillik
plandan çox, tarixə ekskurs formasında folklorla
bağlı olan "yeddi" rəqəminin sakral məzmunu
daha qabarıq ifadə edilmişdir. Bunu həssas
sənətkarın öz arzu və istəklərini əks
etdirmək baxımından fürsətdən yararlanmaq kimi də
qəbul etmək olar. İkincisi, həm
"yeddiillik", həm də bəzi məqamlarda işlənən
"kommunizm" sözləri, sadəcə, gələcəyi
işarələyir, onların heç birinin ideologiyaya aidiyyəti yoxdur.
Şairin yaradıcılığında sosializmin
atributları ilə bağlı meydana çıxan şeirlər
isə birmənalı şəkildə təqvim xarakteri
daşıyır. M.Şeyxzadənin bədii
irsi keçən əsrin pedant
dünyagörüşünü yaşadan populist və
yalançı tənqidçini deyil, müstəqillik
dövrünün yeni ədəbi-elmi
dünyagörüşü ilə silahlanan tədqiqatçısını
gözləyir.
Maqsud
Şeyxzadənin yaradıcılığında daha çox
nəzərə çarpacaq iki janr var: ballada və tarixi mənzum
faciə. Bunların hər ikisi romantizmin
janrlarıdır. XIX əsrdə Avropa
romantikləri - Hüqo, Höte, Heyne və rus romantikləri -
Puşkin, Lermontov ballada janrına daha çox müraciət
etmişlər və ona romantizmin janrı kimi vətəndaşlıq
hüququ qazandırmışlar. Azərbaycan
ədəbiyyatında mənzum faciənin banisi və bu
janrın klassik nümunələrini yaradan isə M.Şeyxzadənin
həm həyatda, həm də yaradıcılıqda müəllimi
olmuş böyük şair-dramaturq Hüseyn Caviddir.
M.Şeyxzadə romantizm ədəbi cərəyanının
nümayəndəsi olmasa da, romantik bədii düşüncənin
təmsilçisi və romantik üslubun pərəstişkarı
kimi məhz həmin janrlarda əsərlər
yazmışdır. O, bir sıra şeirlərini ballada adlandırır:
"Yoldaş Nəvai", "Dəniz balladası",
"Günəşlə söhbət", "Üç
təbəssüm", "Yeddiillik balladası", "Busə
toxumu", "Hafizin ikinci ömrü", "Bənövşə".
Hətta xatırlamış olsaq ki, M.Şeyxzadə
tərcümə məsələlərində xüsusi
seçim etmiş və dünya ədəbiyyatının
romantik düşüncəli sənətkarlarının -
Şekspirin, Hötenin, Bayronun, Puşkinin, Lermontovun şeirlərini
tərcümə etmişdir, onda bir çox qaranlıq məsələlər
də aydınlaşmış olar. Azərbaycan
ədəbiyyatında belə bir ənənənin
başlanğıcı M.Şeyxzadədən əvvəl məhz
romantik şair Abbas Səhhətə məxsusdur.
Mənzum faciə ənənəsinin
davamçısı kimi isə M.Şeyxzadə "Cəlaləddin
Mənquberdi" (1941) və "Mirzə Uluğbəy"
(1964) əsərlərini qələmə alır. Hər iki nümunə mənzum
dramaturgiya nümunəsidir və faciə janrında olmasına,
tarixi mövzuda yazılmasına, obrazlar qalereyasına
(sövdəgərlər, kəndlilər, çarvadarlar,
falçılar, ara həkimləri, mirzələr, tələbələr,
müəllimlər, əsgərlər, oyunbazlar,
çalanlar, oxuyanlar, rəqqasələr, saqilər və təlxək),
oxunan mətndaxili mahnılara, nəhayət, romantik vüsətinə
görə, H.Cavidin "Topal Teymur" və "Səyavuş"
əsərlərini xatırladır. Hətta janrın təbiəti
baxımından deyil, bir surətin -
hökmdar surətinin yaradılmasında da
oxşarlıq tapmaq çətin deyil (H.Caviddə: Topal
Teymur, Yıldırım Bəyazid, Keykavus, Əfrasiyab və
M.Şeyxzadədə: Xarəzmşah, Cəlaləddin,
Uluğbəy).
Maqsud Şeyxzadə dərrakəli və uzaqgörən
dramaturqdur.
"Cəlaləddin Mənquberdi" əsərinin ilk pərdəsində
təqdim olunan Xarəzmşahla oğlu Cəlaləddinin
söhbətində aparıcı mövzu Çingizxan təhlükəsidir,
son pərdədə isə müharibə mövzusu davam
etdirilir və
Çingizxan Cəlaləddinin yenilməzliyindən
bəhs edir. Faciənin ideyası isə
müharibələr əleyhinə yönələn bir
ideyadır.
Aydınca görünür ki, ilk pərdədə Xarəzmşah
da, Cəlaləddin də, Bədrəddin də hərbə-zorba
ilə danışırlar. Hətta Xarəzmşah
Çingizxanın elçilərini qəbul edəndən
sonra Cəlaləddin "Qanı qan ilə də yuyarlar əlbət"
çağırışını edir, ölkəni
müharibəyə səsləyir. Əslinə
qalanda isə bu məqamda və başqa bir dialoqda Xarəzmşah
"Boş yerə nə qədər qan tökmək
olar?" fikri ilə vuruşun əleyhinədir. O,
bununla birincisi, hələlik zəif olduqlarını nəzərə
çarpdırır; ikincisi də, ümumiyyətlə,
müharibəyə qarşı olduğunu konkret şəkildə
ifadə edir. Əsərin sonlarında evi,
obası dağılan Qoca obrazı da müharibəyə nifrət
yağdıran kədərli mahnısını oxuyur. Qılınca, qalxana həris olan Cəlaləddin isə
"Əmr edin qoşuna olum sərkərdə, Doğuldum,
böyüdüm mən ki yəhərdə"
düşüncəsi ilə ardıcıl olaraq
döyüşün tərəfdarı kimi özünü
göstərir. Amma onun bu iddiasında
başlıca olaraq taxt-tac arzusu gizlənmişdir ki, bunu
anlayan Xarəzmşah Cəlaləddini vəliəhdlikdən
məhrum edir. Beləliklə,
başlanğıcda xarici müdaxiləyə qarşı
yönələn dramaturji xətt qəfildən ata-oğul
ziddiyyəti ilə əvəzlənir, hakimiyyət
ehtirası ön plana keçir. Cəlaləddinin
son həmlədə qələbə çala bilməməsinin
də səbəbi elə məhz budur. Cəlaləddin
həm tarixdə, həm də faciədə məğlub olan
qəhrəmandır. Xarici müdaxiləyə
qarşı yazılan əsərdə qəhrəmanın məğlubiyyəti
ağlasığmazdır və bu mənada dramaturqun
başlıca idealı xarici müdaxiləni dəf etməkdən
daha çox, Hüseyn Cavidin "Topal Teymur" əsərində
olduğu kimi, üz-üzə gələn iki qonşunun, iki
qardaşın, ata və oğulun faciəsini əks etdirməkdir.
Hətta qan-qan deyən Cəlaləddin də, nəhayət,
belə bir fikrə gəlir: "Yumruqtək yumulur böyük
səltənət, Tayfalar içinə düşdü ədavət".
M.Şeyxzadənin "Mirzə Uluğbəy" faciəsi
birbaşa Teymurilər dövrünə aid tarixi faciədir. Əsərdə
iki mühüm məkan var - rəsədxana və hökmdar
sarayı. Ulduzları seyr edən keşikçilər hər
ulduzda bir insanı görürlər, hətta onlardan biri
Ayı sərkərdə, ulduzları da alay
hesab edir. Təbiətən romantik
düşüncəyə malik olan bir sənətkar rəsədxananı
bədii əsər üçün məkan seçə bilərdi,
başqa sözlə, rəsədxanadan, ulduzlardan
danışmaq romantik əhval-ruhiyyəli insana daha çox
yaraşır.
Məkan
kimi seçilən sarayın sahibi həyatını ulduzlara
bağlayan bir insandırsa, onda
bu sarayın sahibi olan hökmdar da, şübhəsiz, romantik
düşüncəyə malikdir. Uluğbəyin
bir obraz kimi bütün davranış və düşüncələrində
romantik əhval-ruhiyyə aparıcıdır. Uluğbəyin
söylədiyi "Dedim insanlara: baxın səmaya, Bənzəyin
saflıqda ulduza, Aya" fikri də bunu təsdiq edir. O,
idrakı və elmi cəmiyyətin inkişafının əsası
kimi irəli sürəndə də romantik əhval-ruhiyyənin
daşıyıcısı kimi görünür:
Bəli,
məmləkətə mərifət gərək,
İdrak, qeyrət gərək, fərasət gərək.
Gərək
arif olsun soltanlar özü,
Elm ilə açılsın ellərin gözü.
Gülüşü
və şeiri insanların qisməti hesab edən, din və
millət ayrılığına "yox" deyən,
yaratdığı Ulduz cədvəli ilə fəxr edib
getdiyi yolu işıqlı ulduz yolu adlandıran, ölüm,
qan, ədavət əleyhinə mübarizə aparan, qəlblərə
hakim olan məhəbbəti alqışlayan, ümidi insanlar
üçün əbədi yolçu kimi görən Mirzə
Uluğbəyə necə romantik düşüncəli qəhrəman
deməmək olar?!
M.Şeyxzadənin Uluğbəy obrazında Hüseyn
Cavidin Topal Teymur və Səyavuş obrazları birləşir. Uluğbəy əmisi
uşaqlarının davasını pisləyəndə,
Teymurilər arasındakı ədavətə son qoymağa
çağırış edəndə, birbaşa qardaş
qırğınını lənətləyən Topal Teymuru
xatırladır, oğlu tərəfindən atasının -
Uluğbəyin ölümünə fitva verilərkən
gözlərimiz önündə dayılarının xəyanətinin
qurbanı olan Səyavuş canlanır.
İndi Uluğbəyin rəsədxanasını ziyarət
edənlərə orada bir rəvayət söyləyirlər. Həmin rəvayətdə
deyilir ki, bir dəfə tələbəsinin səhvi
ucbatından karvanın yolunu düzgün nişan
vermədiyinə görə onu öldürürlər. M.Şeyxzadə həmin rəvayəti öz faciəsinin
mövzusu kimi seçməmişdir, çünki həmin rəvayət
karvanın sonu deməkdir. Amma M.Şeyxzadənin
söz karvanı hələ də yol gedir və bundan sonra da
sonu görünməyən yolları fəth edəcəkdir.
Kamran ƏLİYEV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 19 yanvar.- S.20-21.