Gecə yaman uzundur...
hekayə
Gecəyarı
qəflətən itlər hürüşdülər. Bu
heç hürüşməyə də bənzəmirdi,
ulayırdılar canavar kimi, elə bil kəndə
düşmüsən. Əcaib-qəraib səslərdən
adamın lap əti ürpəşirdi. Bir azdan həyətin
pişikləri də onlara qoşuldu, heyvanların bir-birinə
qarışmış qəribə səs-küyünə
beşmərtəbəli "sovet kibrit qutusu"nun
çoxdan sönmüş işıqları bir-bir
yanmağa başladı. Pərdələr aralandı, adam
siluetləri göründü.
-
Allah xeyir eləsin, it uladısa, sürüyə qurd gətirər...
- kişi deyinə-deyinə adyalı üstündən
tıncıxırmış kimi atdı, durub
çarpayıda oturdu, sonra çəhrayı zolaqlı
ağ xalatını geyinib həyətə açılan pəncərə
önünə sarı yeridi. - Bunların
ağız-ağıza verib ulaması yaxşı əlamət
deyil...
Otaqda
heç kim yox idi, görünür, kişi sözləri qaranlığa
deyirdi. Qaranlıq heç vaxt cavab vermir. Olur bəzən, əsasən
kənd yerlərində, adam hirsini qaranlığa
tökür, ya da heç tökmür, sadəcə, onunla
mırt vurur, yaxud da belə yarıyuxulu anlarda onu həmsöhbəti
bilib dərdləşir. Düzü, uzun qış gecələrində
şəhərlə kəndin bir o qədər fərqi olmur;
mahiyyətcə, hər iki məkanda qış gecələri
uzun olur, həyat yorğun görünür, fərq, bəlkə
də, çöl heyvanlarının səs-küyündə
və tərkibindədir; itlərin, pişiklərin
siyahısına mal-qaranı, toyuq-cücəni, çaqqal və
tülküləri, hətta bəzən zülmət gecələrdə
həyət-bacalara soxulan, gözlərindən od tökülən
canavarları da əlavə eləsək, kəndlə şəhərin
qış gecələrinin fərqini qismən də olsa,
aydın görmək olar. Əlbəttə, məsələ
təkcə bunda da deyil. Misal üçün, kəndə
nisbətən şəhər adama çox şey öyrədir;
öyrədir ki, həyat əlvandır, qaynardır, səs-küylüdür,
vaxt çox qısadır, tələsmək heç də təndirə
düşmək deyil (təndirə düşmək
ehtimalı da az deyil!). Divarın o üzündəki qonşu
arvadının, ya da uşağının
çığır-bağırını eşitməyi,
gecənin tən yarısı, ya da sübh tezdən
çöldən gələn maşın siqnallarına
dözməyi, yuxarı mərtəbələrdəki
eyvanlardan iylənmiş bozbaş qazanlarından həyətə
tökülən çirkli suların qəfil
şappıltısına diksinməyi öyrədir, bir az
aralıdakı küçə və xiyabanlardan gələn
təkər qıjıltılarına, daha başqa-başqa
min cür uğultu və gurultulara
uyğunlaşmağı... öyrədir. Bu anlarda kişi
şəhərlə kəndin fərqi hayında da deyildi, o,
neçə illər idi ki, pəncərəsi önündəki
parkda müxtəlif çöl və ev itlərini, özlərini
peyğəmbər övladı kimi aparan və günü-gündən
çoxalan pişik və pişik balalarını
görürdü. Onlar da həyətin və parkın daimi
sakinləri kimi gah harasa tələsir, gah da ora-bura hərlənib
sülənirdilər; hərdən görürdü ki,
hansısa ağacın, gül kolunun, yaxud da oturacağın
dibində şəhər həyatının kübar ədasıyla
uzanıb mürgü vururlar. Hürüşmə və
ucadan miyoldama çox nadir hallarda baş verirdi.
Görünür, bu qəribə gecə heyvanları da
tıncıxdırıb...
Kişi
işığı yandırmadan pəncərəni
açdı; binanın qarşısındakı parkın Nuh
əyyamından qalma işıq dirəklərinin ikisi düz
onun pəncərəsi önündəydi, ordan otağa zəif
işıq düşürdü. Maraqla həyətə
boylandı, yüngül külək çöldən isti gərmic
havasını içəri vurdu; bir sürü it
hündür şam və qovaq ağaclarının altında
ağzını göyə tutmuşdu, həyətin və
parkın demək olar ki, bütün pişikləri də həyəcanla
o tərəf-bu tərəfə vurnuxur, arabir miyoldayır, mələşir,
hətta bəziləri doğmaq istəyən inək kimi
böyürürdü.
Pəncərəni
örtüb işıq gələn qonaq otağına
keçdi. Arvadı əlində kitab divanda
yuxulamışdı; hansısa gənc nasirin "Gecə
yaman uzundur" adlı ilk romanıydı. Görən, nə
romandı belə? Bayaq da dedi ki, yuxum gəlmir, gərək bu
əl boyda kitabı oxuyub qurtaram... Nə görüb onda?
İstədi
durğuzsun, vaz keçdi. Necə oldusa, arvadının
aram-aram döyünən sinəsi üstündəki uzun,
nazik barmaqları diqqətini çəkdi. Üzüksüz
qadın barmaqları tərtəmiz, səliqəli,
qırışsız idi, elə bil məktəbli
barmaqlarıydı. Kişi onları xeyli süzdü. O, bu
qadınla düz əlli il idi bir yastığa baş qoyurdu.
Zarafat deyil, əlli il! Nələr yaşamışdılar,
nələr görmüşdülər: yaz, yay, payız,
qar, boran, çovğun, yarıac, yarıtox günlər,
qazanclar, sevinclər, itkilər, bir əli yağda, bir əli
balda olan övladlar böyütmüşdülər,
daş-qaş, qızıl-brilyant almışdılar,
satmışdılar, oğlanlarına toy eləmişdilər,
ev almışdılar, kiminsə başına soğan
doğramadan... ömür beləcə ötmüşdü,
qarnına daş bağlaya-bağlaya keçmişdi
ömür. İndi bu köhnə "kibrit qutusu"nda tək
qalmışdılar, əl-ayaq öpmədən, mürvətlərə
qalmadan yeddi ruhlu adamlar kimi həyatı yola verirdilər...
O,
ilk dəfəydi qadınına beləcə, yatandan sonra
baxırdı. Bircə dəfə də olsun onu yatmış
vəziyyətdə görməmişdi, indi gördü. Aman
Allah! Sən yatanda daha gözəl olurmuşsan, qadın! Elə
bil dünənki qızdı - sevgilisi, nişanlısı,
görüşünə həvəslə getdiyi, gəlişini
həsrətlə gözlədiyi "ağbənizli, qələmqaşlı,
qaragözlü, incəbelli, gülərüzlü"
nağıl mələyi... (bəlkə, elə həyat
nağıldı?). Evlənəndən sonrakı illər ərzində
bircə dəfə də olsun belə düşünməmişdi;
sevgisini, istəyini, ürəyindəki ən mərhəm
hisslərini belə, bu qadına açmamışdı...O
da dünyanın bütün başqa kişiləri kimi, əsl
sevginin kitablarda və kinolarda olduğunu zənn etmişdi.
Düşünmüşdü ki, sevgi əbədi deyil,
çox qısa ömrü var sevginin. Evlənməmişdən
ona elə gəlirdi ki, sevgilisini ölənədək sevəcək,
onun bir sözünü iki etməyəcək, ona hər
gün xoş sözlər deyəcək (qadını gərək
hər gün tərifləyəsən!), onu hər gün əzizləyəcək,
onun üçün lap dünyanın o başına da gedəcək...
Amma sonra o hisslər, düşüncələr, arzular
yavaş-yavaş çiçək kimi soldu; bir il, beş il,
on il, əlli ildən sonra isə tamam öldü... Yox, ölə
bilməz! Axı bu ədalətsiz və amansız aqibətdir!
Axı qadın bütün qəlbini və ömrünü
sənə bağışlayıb - sənə həyatın
ən qiymətli və ən gözəl
duyğularını, həzzlərini yaşadıb; o səni
kişi edib, ər edib, ata, baba edib, sənin başına tac
qoyub, səni şah, peyğəmbər edib, evini-eşiyini,
ailəni, övladlarını, ətrafını,
havanı... tənzimləyib, nizama salıb... Məgər
dünyada onun kimi nizamlayıcı var? Nə olsun peyğəmbərlərin
hamısı kişi olub? Məgər peyğəmbərlərin
özünü qadın doğmayıb?..
Kişi
işığı söndürdü, ayaqları ucunda geri
qayıdaraq dolabçadan adyal götürüb gətirdi,
astaca arvadının üstünə örtdü. Birdən
ona elə gəldi ki, otaq işıqlanır, o, hər
şeyi apaydın görür. Kitabı zərif barmaqları
arasında sinəsinə sıxan uyumuş qadının
üzündən nur yağır. Arvadının dinc və
ağ bənizinə məsum tanış təbəssüm
qonub - hə, xatırladı, əlli il bundan qabaq bir dəfə
görmüşdü. Bəs necə olub ki, evləndikdən
sonra o təbəssümü bircə dəfə də sezməyib...
Axı necə ola bilər? Bəlkə də, görüb, fərqinə
varmayıb? Ah, doğrudan, nə qəribə gecədi?!
İt hürüşməsi, pişiklərin vəngiltisi,
qaranlıq, işıq, sevgi və qadın təbəssümü...
Görünür, həyat elə buymuş!
Dekabr
gecələri uzun olur. İllah da ki, Bakıda; qar-şaxta
yox, yağış yox, hərdən külək
vıyıldayır, uğuldayır, isti hava kütlələri
qıvrıla-qıvrıla yarımadanın gecələrinə
qarışır. Belə gecələrdə yaşlı
adamların, xüsusilə qan təzyiqi olan qocaların
gözünə yuxu getmir. Oturub səhəri dirigözlü
açırlar. Çox vaxt heç onlar üçün səhər
də açılmır, elə əbədi gecə olur. Bəlkə,
elə onun üçün də hər zaman gecə olub, hə?
Kişi
xatirələrini dəmə qoyub asta-asta yataq otağına
qayıtdı; həyətdən yenə heyvan səsləri gəldi.
Bu dəfə itlərdən daha çox pişiklər
vay-şivən qoparırdılar. Soyunub çarpayıya
uzandı, düşündü ki, bəlkə, o da bir kitab
götürüb oxusun; kitab oxuyanda adamın yuxusu gəlir. Nə
çox yuxu gətirən kitab! Yox, yaxşısı budur,
televizora baxsın. Hər halda, televizor yuxu üçün ən
münasib dərmandır. (Yuxu dərmanı!). Düyməni
basdı, kanalları bir-bir dəyişdirdi. Nəhayət,
birinin üstündə əlini saxladı - film göstərirdilər...
...Qadın
yataqda ərinə deyir:
-
Cek, sən məni həqiqətən sevirsən?
- O nə
sözdür, Marta, dünyalar qədər!.. Sənsiz
ömrümü təsəvvür etmirəm...
-
Yalan demirsən ki?
- Məni
qorxudursan, Marta...Axı biz təzəcə evlənmişik!
Hardan gəldi bu fikirlər ağlına?..
Pauza...
Qadın
qəmli-qəmli yataqdan qalxır, geyinir, Cek də
çarpayıda əyləşib təəccüb və
heyrət dolu baxışlarla qadını süzür.
- Noolub,
Marta?.. Bu gün səni tanıya bilmirəm...
Marta susur. Vanna otağına girir, tez də
qayıdır. Gecədir. Pərdəsiz pəncərədən yataq
otağına Ay işığı düşür. Marta yerinə girib arxasını ərinə
çevirir, Cek arxadan onu qucaqlayır.
- Marta, sənə
nə oldu axı? Bəlkə, bayaq kazinodakı milyoner nəsə...
- Hə,
hə, Cek, o... mənə təklif etdi...
- Aman
Allah! (Cek dikəlir, həyəcanlanır).
De görüm nə təklif etdi o əclaf?
-
Özündən çıxma! Dedi ki, sən gözəlsən.
Gözəllik də sevgi kimidi - boş şeydi... Ötəridi,
yel kimi... əsir, keçib gedir...
- Elə
beləcə dedi? Nə üçün dedi axı? Başa
düşmürəm...
- Cek,
bilirsən, mən düşünürəm ki, bu dünyada
hər şeyi almaq olar... Sevgini də...
- Marta, sən
dəli olmusan? Bu nə sözdür?
- Yox, Cek,
dayan bir, mənə qulaq as...İstəyirəm
biz bir qədər açıq başla, sağlam
düşüncəylə müzakirə edək bir məsələni...
-
Hansı məsələni?
- O
milyonçunun təklifini...
- Aman
Allah, Marta... Mən onu öldürəcəyəm!
- Səfehlik
eləmə...
Yenə pauza. Kadrlarda Ceklə Martanın yaşadığı
kasıb, darısqal yataq otağındakı əşyaları
göstərirlər: köhnə televizor, paltar dolabı,
nimdaş pencək və köynəklər, rəngi ovulub
tökülmüş divarlar, asılmış ucuz şəkillər...
- Bilirsən,
gəl ağılla müzakirə edək... O məni bir gecəliyə
satın almaq istəyir... Bir milyon dollar verir... Bir
gecəliyə, eşidirsənmi? Qoca kişidir... Bir gecəliyə...
Pauza... Cek susur. O, dodaqlarını gəmirir. Marta isə
davam edir:
- Mən
düşünürəm ki, biz bu barədə birlikdə qərar
verməliyik... İkimiz... Axı biz bir-birimizi sevirik... Seviriksə,
deməli, sevgimizə görə riskə də gedə bilərik...
Elə deyil, Cek?
Cek susur.
Kədərlidir.
- Cek, səninləyəm.
Niyə dinmirsən? Bəlkə...
- Marta, mən
səni dəlicəsinə sevirəm... səni heç kimə
dəyişmərəm...
- Mən
də... Ah, səni sevirəm, Cek...
Qucaqlaşıb
öpüşürlər...
Kadrda havanın işıqlandığı
görünür. Səhərdir. Cavan ər-arvad
yuxudan durur. İkisinin də kefi
yaxşıdır.
Cek deyir:
- Bu
gün kirayə haqqını verməliyik...Gedim görüm
hardan pul tapa bilərəm...
Marta:
- Bəlkə,
o milyonçuya...
Cek
(düşünür, sonra gülümsəyir):
- Bilirsən,
Marta, sənə demək istəyirəm ki... Mən fikrimi dəyişdim...
Bəlkə, sən bir gecəliyə razı olasan... Hər
halda, bir milyon dollar... Bütün həyatımız dəyişər...
Marta
qayğılanır, bir qədər də əsəbi
görünür:
- Mən
bilirdim ki, sən məni sevmirsən... Yalandı sevgi...
- Yox,
Marta, axı sən özün istədin... Mən səni
sevirəm...
(Arvadına sarı gəlir, qucaqlamaq istəyir, amma
qadın hirslə onu rədd edir).
- Mənə
toxunma! Bir daha inandım ki, sevgi, əslində, yoxdu... Bir daha
inandım ki, hər şey satılır...
Marta
qapını çırpıb gedir...
...Kişi
artıq yuxuya getmişdi. Yuxuda gördü ki,
bir qızı sevir. Qız onun arvadına
bənzəyir, elə bil bir almadır, ikiyə bölmüsən.
Qız da onu sevir; o, qıza hər gün
çiçək alır, xoş sözlər deyir, onu əzizləyir.
Birlikdə kinoya, teatra gedirlər, bir-birlərinə
diqqət göstərirlər. Evlənirlər, ata-ana,
qonum-qonşu, qardaş-bacı, uzaq-yad adamlar onların sevgisinə
həsəd aparırlar; cütlük, sanki güzgüdü,
hamı o güzgüyə qibtəylə baxır, amma
hamı görə bilmir, (axı güzgü görə bilən
adamlar üçündü!), kirayələrdə
yaşayırlar, işləyirlər, əziyyət çəkirlər,
uşaqları olur, itkiləri, qazancları, məhrumiyyətləri...
çox olur, amma sevgilərini qoruyurlar; ev-eşik qururlar,
bir-birlərinə dayaq olurlar, xeyrə-şərə
yarıyırlar, qəlblərini, ruhlarını, nəfslərini,
övladlarını, evlərini, həyətlərini... hətta
ehtiraslarını belə bütün burulğan və təhlükələrdən
qoruyub qocalırlar. Birdən görür ki, əslində, təkcə
o özü qocalıb, arvadı elə həminki ağbəniz
qızdı - məsum, təmiz, üzügülər, namuslu
və əzabkeş... Qəribədir, bəs nə
üçün o gözəl qocalmayıb?..
"Ay qız, ay gözəl, de görüm sən hansı
çaydan gəlmisən, adın nədir? Nə, nə dedin?
Mələk? Mələk, sənsən?..".
Ayıldı. Başının üstündə arvadını
gördü, yenə o tanış təbəssüm!
- Məni
çağırırdın? - Mələk soruşdu.
- Hələ
gecədi? Səhər açılmayıb?..
- Bu
gün qış girir, innən belə gecələr uzun
olacaq...
- Mələk,
yaman yuxu görürdüm... Allah xeyrə calasın...
Mələk güldü.
-
Üstümü sən örtmüsən? Bə niyə
durğuzmadın?..
-
Qıymadım... Elə şirin-şirin yatmışdın
ki... Bütün günü işləmisən - paltar yumusan,
evi təmizləmisən, xörək bişirmisən,
dibçəklərə su vermisən, mənim köynəklərimi
ütüləmisən, hələ bir gedib nəvələrini
də bağçadan gətirmisən, aparıb vermisən
ata-anasına... İstirahət də eləməmisən...
- Bə
özün niyə yatmamısan?
- Filmə
baxırdım... Axmaq bir Amerika filmidi...
- Hə,
görürəm... Televizoru da söndürməmisən...
- qadın kişinin böyrünə qısıldı.
- De
görüm nə gördün yuxuda? Məni
görürdün?
- Hə,
inanmazsan, səni gördüm...Görürəm, toyumuzdu...
-
Danışma...
Hər ikisi susdu.
- Səhər
suya danışarsan...Yat, mənim şahım...
...Kişi
əlini qadının saçlarına apardı,
sığalladı, qadın gözlərini yumdu, onun
üzündəki tanış təbəssüm
kişiyə elə doğmalaşdı ki...
Pıçıldadı:
-
Dünyada ən yaxşı qadın sənsən!
Mələk
dərhal gözlərini açdı, ucadan heyrətlə
soruşdu:
- Nə dedin? Bir də təkrar elə...
-
Dünyada ən yaxşı qadın sənsən, sən!
...Həyətdəki
səs-küy kəsilmişdi. Qadın yenə
şirin-şirin uyumuşdu. Kişinin
yuxusu gözündə qırılmışdı, yata
bilmirdi, bu gecə ona çox uzun gəldi. Televizordakı film isə davam edirdi.
...Marta Cekin yanına qayıtmışdı. O, göz yaşları
içində ərindən üzr istəyirdi. Cekin gözləri də dolmuşdu.
-
Bağışla məni, Marta!
-
Bağışla məni, Cek. İndi başa düşürəm
ki, həyatda üç şey var ki, onları pulla almaq olmaz:
sevgi, təbəssüm, hava...
- Yox,
Marta, pulla hər şeyi almaq olur... Axı sən özün
o gün dedin ki...
- Cek, əzizim,
məni bağışla, o milyonu qaytardım...
-
Qaytardın? Dəli olmusan?
- Hə,
Cek, mən dəli olmuşam, yalnız səni sevirəm,
yalnız səni... Bizim o milyonçu ilə aramızda isə
heç nə baş vermədi...
...Kadrlar
dənizin dalğalarını göstərir. Dalğalar
sahilə çırpılır, bir-birinə sarılan ər-arvadın
üstünə su sıçrayır. Onlar
öpüşürlər...
...Kişi
televizoru söndürdü. Durub astaca yataq
otağından Şərqə tərəf baxan mətbəxə
keçdi. Çoldə bir qiyamət
qopmuşdu ki, gəl görəsən. Hava,
yer, göy uğuldayırdı. Qasırğaydı.
Pəncərəni açar-açmaz
gördü ki, külək həyətdəki yekə şam
ağacını yerə çırpdı, o boyda ağac
şaqqıldaya-şaqqıldaya dayanacaqdakı
maşınların üstünə düşdü. Elektrik dirəklərindən bir neçəsi
aşdı. İşıqlar söndü.
Kişi "Allah, sən saxla!" - deyib pəncərəni
örtdü. Günün ağarmasına hələ
çox qalırdı.
Yanvar,
2019-cu il
Kamran NƏZİRLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 26 yanvar.- S.16-17.