Sözə və qələmə sadiq adam
Keçmişdə də, indi də yolum
Yazıçılar Birliyinə
düşəndə "Qobustan" jurnalının
qapısını döymədiyim
yadıma gəlmir. (Dərgiyə "Qobustan"
adını kim
veribsə, min yaşasın.
Fərq etməz, gərəkdir ki, ad da sahibinə
yaraşa). Rəhmətlik
Ələkbər müəllimin
zamanında da beləydi, indi də...
Vaqif müəllimlə
qiyabi tanışlığımın
yaşı qırxı
ötmüş olar. Bəlkə
də, daha çox... O vaxtlar hər bazar, axşamüstü unudulmaz
sənətkarlarımız Məhluqə xanımın
yumşaq, sığallı, Səməndər
müəllimin ovsunlu,
ləngərli səsi "Bulaq" verilişinin başlandığını
bildirəndə, uşaqdan
böyüyə iş-gücünü
bir kənara qoyub yığışardı
radionun başına. "Bulaq"dan süzülən
dumduru söz çeşməsi ürəklərə
axardı. Qocalar
asta- asta yırğalanıb xatirələrin
ipini əyirər, xəyalən rəngli, nağıllı xalçalar
toxuyar, cavanlar köhlən atlara süvar olub düşmən üstünə
çapar, qız-gəlin
yaşmaqlanıb yaşlıların
gözündən gizlənərdi...
(Yazının bu
yerində haşiyəyə
çıxıb özümdən
də bir kəlmə deyim. O zamanlar
sosializm realizmin yürüyündə mürgüləyən
cavan yazarlardan biri kimi mən
də "Bulaq"a quş dimdiyində bir
namə göndərdim.
Ondan bir bənd hələ
də yaddaşımda
ilişib qalıb.
...Gedin deyin Xançobana,
Durmasın, gəlsin Muğana.
Muğan dönüb gülüstana.
Yaşatdı ellər Saranı,
O alagözlü balanı.
Daha məni tutmaqmı olardı...)
Verilişin sonunda doğma,
ləngərli səslər:
- Əzizlərimiz, sizin
üçün "Bulaq"ın
bu sayını araya-ərsəyə
gətirən, sözə,
qələmə güvənən
yazarımız Vaqif Əlixanov idi...
O vaxtın çayxanaları
indiki kimi boz deyildi. Əsl yaradıcılıq
hücrəsiydi. Orada görüşən
yazarların adını
sadalasam uzun çəkər. Bu, başqa söhbətin mövzusudur. Vaqif müəllimlə
əyani tanışlığım
bulvardakı "Lalə"
çayxanasında olmuşdu.
Söhbət türkçülükdən,
Çingiz Aytmatov, Oljas Süleymenov yaradıcılığından gedirdi. Təmkinli, az danışan, lakin mübahisələrə
yekun vuran söz
sahibi idi Vaqif Əlixanlı. Onun fikirlərilə hamı razılaşmalı olurdu.
Cavanlara
məlum olsun deyə, bildirim ki, otuz-qırx il bundan
əvvəl savadlı,
istedadlı adamlara tələbat da var idi, sayqı
da. Xüsusilə, yaradıcı gənclərə
qayğı indikindən
artıq idi. Hər bir müəssisə rəhbəri istəyirdi ki, onun təşkilatında
savadlı, yaradıcı
insanlar çalışsın.
Yerlibazlıq, qohumbazlıq hissləri
indiki kimi pöhrəli, şaxəli,
qollu-budaqlı deyildi.
Olsa da, az idi...
Odur ki, həmin dövrdə Vaqif Əlixanlı kimi savadlı, yaradıcı şəxsin
sözü-söhbəti Respublikanın
yüksək məqamlı
tribunalarından, mətbuat
orqanlarından, radiodan,
televiziyalardan, kinostudiyadan,
Mədəniyyət Nazirliyindən,
incəsənət studiyalarından,
lap elə Moskvanın
"Ekran" yaradıcılıq
birliyindən gəlməli
idi. Özü də necə
gəlirdi? Reklamdan
uzaq, sadə, lakin yaradıcılığa
iddialı, tələbkar
və güzəştsiz
ustad məqamında, kimsəsiz istedada umacaqsız qayğı
ilə, lazımi anda həqiqətin müdafiəsinə qalxan
mərd, ləngərli
Kişi gəlişi ilə...Yuxarıda dedim axı, Yazıçılar Birliyinə
gələndə Vaqif
müəllimlə hal-əhval
tutmasam olmaz. Bu günlərdə yenə
də "Qobustan"a
yolum düşmüşdü.
Aranı
dağa, dağı arana daşıyanda bildim ki, Vaqif
Əlixanlı Quba xanı Fətəli xanın şəcərəsindən
imiş.
Ay Hacı, bu vaxta
qədər bunu gizli saxlamağa səbəbmi olub?..
Elə mən özüm də bu yaxınlarda bilmişəm. Biz Fətəli
xanın kiçik oğlu Şeyx Əlixanın qohum-əqrəbası
imişik. Ulu babam
Şahbaz baba deyirmiş ki, bizim kökümüz dərbəndlidir. Daha nə
cür, nə şəkildə bunu açıb-ağartmayıb. Bəlkə də, ehtiyat eləyib... Ancaq bunu mənə ilk dəfə rəhmətlik
Cəmil Əlibəyov
deyib. Cəmil müəllim kinostudiyaya
direktor gedəndə məni də ora baş redaktor
vəzifəsinə apardı.
O vaxt kinostudiyanın baş redaktorunu Mərkəzi Komitə təsdiq etməliydi. Üç dəfə məni qəbul etdilər. Sorğu-suala
çəkdilər. Axırıncı
dəfə Cəmil müəllim mənə dedi ki Vaqif,
səni təsdiq etməyəcəklər, çünki
sən böyük nəsildənmişsən...
Bəlkə, yazdığın kinossenarilərin talesizliyi də bununla bağlı imiş...
Nə deyim, vallah... Bəlkə də. Bədii film üçün beş kinossenari: Ömər Xəyyamın həyatından
bəhs edən "Əkmə qəm ağacı" romanımın
əsasında eyniadlı
ssenari, Moskvanın "Ekran" yaradıcılıq birliyinin
sifarişi ilə üç seriyalı televiziya filminin ssenarisi, "Qulam, adım Şah Xətai", "Oğlum,
qardaşım əcəl"
və "Karvansara"
bədii filmlərin ssenarisini yazmışam.
Beşi də Studiyanın Bədii Şurasında təriflənib. Əcaib-qəraib olsa da deyəcəm. Bizim kinostudiya
əvvəllər olduğu
kimi, Moskvaya baxsaydı, heç şübhəsiz, mənim
yazdığım ssenarilər
bu vaxtadək, yəqin ki, ekran üzü görmüşdü. Çox
olsa, bir-iki qeyd deyəcəkdilər,
ya da heç
deyilməyəcəkdi, vəssalam...
Dad özümüzünkülərin əlindən... Kinostudiyada Bədii Şuranın
bəyəndiyini, ana dilini yaxşı bilməyən xalqın tarixinə nabələd adamlardan ibarət hansısa qeyri "şura" bəyənmir.
Təəssüf ki, teatrımızda da istedadlı rejissorlarımız çox
azdır. Müasir dramaturgiyadan baş çıxarmadıqları da
bir yandan...
Ay qardaşlar, dövlət hər cür şəraiti olan, necə deyərlər,
"ilan boğazından
çıxan" teatrları
verib sizin ixtiyarınıza, işləyin
də... Barı, dramaturgiyanı
sönməyə qoymayın...
Dramaturgiyadan söz düşmüşkən...
Vaxtı
ilə radioda, teatrlarda pyeslərin tamaşaya hazırlanmışdı.
Elədir,
deyim ki, ölkə teatrlarında mənim "Əcəl atı",
"Mövlanə", "Dərviş və ölüm", "Dənizə
baxan pəncərə"
adlı pyeslərim tamaşaya qoyulub, qaldı radiopyeslərə,
Vasili Şukşinin
"Yaşamaq həvəsi",
Alber Kamyunun "Özgə", V.Rasputinin
"Axır zaman",
Ç.Aytmatovun "Bəyaz
gəmi", E.Heminqueyin
"Qoca və dəniz", K.Abenin "Qum içində
qadın" əsərlərini
tərcümə etdikdən
sonra, radio üçün
ssenariləşdirdim.
Mən bilən, tərcümə
fəaliyyətin də
genişdir...
Yadımda olanları deyim
də... Ç.Aytmatovun
"Qiyamət" romanı,
A.Kamünün "Dolaşıq"
pyesi, C.Steynbekin "Adamlar və siçanlar" romanı,
Orxan Pamukun "Səssiz ev" romanı, Mar Bayciyev
və Ç.Aytmatovun
"Fudzi dağında
qonaqlıq", bundan
əlavə, ölkə
teatrlarında oynanılan
15-dən artıq pyesin
tərcüməsi və
s.
Vaqif müəllim, respublikada
ilk jurnalist təşkilatlarından
biri olan Demokratik Jurnalistlər Liqasının təsisçilərindənsən,
təşkilatın ilk sədri
olmusan...
Liqanı
mən, Zakir Abbas və Yadigar
Məmmədli birlikdə
1998-ci ildə
təsis etdik. Hesab edirəm ki, o dövrdə biz kifayət qədər iş görə bildik. Hazırda Yadigar Məmmədlinin
sədrliyi ilə təşkilat öz işini davam etdirir. Bu barədə
sonra danışarıq...
İndi "Qobustan"da vəziyyət
necədir? Baxıram ki, işiniz
pis getmir. Oxucularınız
var...Əlbəttə, özünün ənənələri olan
jurnal oxucu sarıdan korluq çəkməməlidir. Anar, Fikrət Qoca, Ələkbər Salahzadə və hazırda da sən...
Sadaladığınız adların özü elə hər şeyi deyir. Yəni bu
dərgi əvvəldən
tutub getdiyi yolda düz, ya da köndələn
gedər, yoxuşa qalxıb, enişə düşər, gah asta, gah becid
addımlaya bilər.
Fəqət, əvvəldən tutub getdiyi yoldan
heç vaxt sapa bilməz. Çünki "Qobustan"ın
himi o cür qurulub. Bu məndən əvvəl "Qobustan"da
zəhmət çəkmişlərin
xidmətidir ki, hazırda bu ocağa bir çimdik duz atmaq da mənim
öhdəmə düşüb...
Şikayətlənməyə haqqım yoxdur.
Mənim
dostum, qardaşım,
ustadım! Bizim üçün heç vaxt mövzu qıtlığı
olmayıb. Hər zaman
keçmişdən, gələcəkdən
danışıb bölüşmüşük.
Elə bölüşə-bölüşə də sən 75-i, mən də 70-i haqladıq. Bəzən bezdik, bəzən
usandıq, amma sabaha ümid üzülmədi. Səni bilmirəm,
mən sənə baxıb ümidlənirdim,
indi də belədir. Çünki sən hamı
kimi deyilsən. Sən yazıçı kimi sözün və qələmin müqəddəsliyinə
and içərək bu
günə kimi ona sadiq oldun.
Şəxsiyyət olaraq
damarında Qan yaddaşını daşıdın.
75 yaşda da
Baba dağı kimi vüqarla dayanmısan.
Sənin fəxri adın elə VAQİF
ƏLİXANLIDIR. Yubiley yaşın mübarək,
ustad!
Zakir Abbas
Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 26 yanvar.- S.12.