Yazıçı şəxsiyyəti: səmimiyyət
və cəsarət...
Böyük pedaqoq, alim,
yazıçı Mir Cəlal Paşayevin anadan olmasından
112 il ötür... -
1972-ci
ildə o zaman yeganə universitet olan Azərbaycan Dövlət
Universitetinin Filologiya fakültəsinə qəbul olundum.
Avqustun 31-də dərslərimin hansı növbədə
başlanmasını öyrənmək üçün
universitetə gəldim. O zaman Filologiya fakültəsi indiki
İqtisad Universiteti binasının ikinci mərtəbəsində
idi. Dekanlığa çatanda artıq cədvəlin
asıldığını gördüm. Yaxınlaşıb
cədvəli yazanda "Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları" fənnindən müəllimimizin Mir Cəlal
olduğunu bildim.
Sevincimin
həddi-hüdudu yox idi. Hələ orta məktəb illərində
"Dirilən adam", "Bir gəncin manifesti" kimi əsərlərini
sevə-sevə oxuduğum yazıçı mənə dərs
deyəcəkdi. Mir Cəlalın simasında mən ilk dəfə
canlı yazıçı gördüm və bu ən
yaxşı yazıçı obrazı kimi birinci kursdan əbədi
olaraq yaddaşıma çökdü. Mir Cəlal müəllim
bizə həyatdan, mürəkkəb və qorxunc 20-ci illərdə
yazıçıların taleyindən çox maraqlı
olaylar danışmışdı. "Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları" haqqında dediyi iki cümləni heç
unutmadım. Bu gün də ədəbiyyat nəzəriyyəsi
fənnindən BDU-da mühazirə oxuyarkən dərsi Mir Cəlal
müəllimin 48 il bundan əvvəl dediyi o cümlələr
ilə başlayıram: "Elm də, sənət də hər
ikisi məfkurədir. Elm faktlarla, sənət obrazlarla
düşünür". Mən 2012-ci ildə çap
olunmuş "Ədəbiyyat nəzəriyyəsi" dərsliyimi
yazanda başa düşdüm ki, ədəbiyyat nəzəriyyəsi
mahiyyət etibarilə bu iki cümlədə ifadə olunan
fikirlərdən ibarətdir. Mir Cəlal müəllim bu
cümlələri deyib gedirdi, bizə düşünmək
imkanı yaradırdı.
O zaman bizə
kurs işi yazmaq tapşırılırdı. Teatra xüsusi
maraq göstərdiyimə görə Dram Teatrında səhnələşdirilən
"Mənziliniz mübarək" tamaşası haqqında
kurs işi götürdüm. Savadlı görünmək
üçün həddindən artıq qəliz cümlələrlə
yazdığım kurs işini auditoriyada oxudum. Mir Cəlal
müəllim tribunaya yaxınlaşıb özünəməxsus
tərzdə qolumdan tutdu və dedi: "Qardaş, bunu adam
dilində yaza bilməzdin?". Mən böyük
yazıçı, ciddi ədəbiyyatşünas, mehriban və
tələbkar pedaqoq Mir Cəlal Paşayevdən adam dilində
- yəni sadə və dərin yazmağı öyrəndim,
bu gün o zamanın Mir Cəlal yaşımda (1972-ci ildə
onu 64 yaşı var idi) olanda da mən onu həm bədii, həm
də elmi əsərlərindən öyrənirəm.
Dünyanın
ən böyük şəxsiyyətlərindən olan I
Pyotrun üzüyündə bu sözlər
yazılmışdı: "Mən şagird rütbəsindəyəm,
həmişə özümə müəllim
axtarıram...".
Mir Cəlal
düz yetmiş il yaşadı - 1908-1978. 1920-ci ildə Azərbaycanda
bolşevik əbalı rus-daşnak işğalı
başlayanda onun 12 yaşı var idi. Beləliklə, onun
bütün fəaliyyəti Azərbaycanda sovet kommunist dönəminə
təsadüf edir - 58 il bu totalitar rejim dövründə, təxəyyülü,
sosialist realizminin, basıncına məruz qalmış Mir Cəlal
"Bir gəncin manifesti"ndəki ananın dediyi kimi - "İtə ataram, yada
satmaram" prinsipi ilə yazıb yaratdı və sovet
yazıçısından daha çox sovet
dövrünün milli Azərbaycan yazıçısı
oldu.
Ədibin
"Dirilən adam" romanı, ilk sovet romanlarından -
"Şamo"dan (Süleyman Rəhimov),
"Yoxuşlar"dan (Əbülhəsən) fərqli olaraq
30-cu illər rus sovet romanları - F. Qladkovun "Sement",
Furmanovun "Çapayev", A.Serafimoviçin "Dəmir
axın" romanları tərzində, onlara bənzər
modeldə yazılmamışdır. "Dirilən adam"
milli epik ənənələrə söykənirdi. Bu əsərdə
daha çox bizim dastanların, nağılların, əfsanələrin
ruhu duyulmaqdadır. Əsər "proletar ədəbiyyatı"
sxeminin hüdudlarına
sığmırdı. Müəllif böyük cəsarətlə
və ustalıqla, sosializm rejiminə məhəl qoymadan
inqilabdan əvvəlki dövrün ziddiyyətlərini
realistcəsinə təsvir edir, təxəyyülün
gücü ilə epoxanın tarixi mənasını
açırdı. Nəzərə almaq lazımdır ki, bu əsər
yazılanda müəllifin 26 yaşı var idi. Bu yaşda
adamlar əsgərlikdən ata-anasına məktub
yazmağı bacarmır, çətinlik çəkirlər.
"Dirilən adam"dakı bəzi ziddiyyətlər Mir Cəlalın
realizmindən - hər şeyi olduğu kimi təsvir etməsindən
irəli gəlir. Bu dövr özü zəngin və ziddiyyətli
idi. Əsər 1919-cu il hadisələrindən bəhs
edirdi... Mirzə Ələkbər Sabirin taleyinə həsr
olunmuş "Yolumuz hayanadır" (1952-1957) romanı da
mürəkkəb və ziddiyyətli XX əsrin əvvəllərinə,
ədibin uşaqlığının keçdiyi 1908-1911-ci illərə
üz tuturdu. Əsərin birinci variantının tənqidə
məruz qalması da ziddiyyətlərin tarixi xarakterinin hələ
kifayət qədər aydınlaşdırılmaması idi.
Ümumiyyətlə, Mir Cəlalın ikinci dəfə - sovet
rejiminin totalitar idealogiyasının kəshakəs vaxtı
yasaq edilmiş müsavat dövrünə, xalqın bu illərdəki
tarixi taleyinə müraciət etməsi, H.Z.Tağıyev,
Əli bəy Hüseynzadənin adlarını gündəmə
gətirməsi yazıçıdan böyük cəsarət
tələb edirdi. "Əsərin qiymətli cəhətlərindən
biri də budur ki, burada inqilabçılara, şüurlu fəhlə
obrazları yaratmağa heç bir təşəbbüs edilməyib"
(Nurlana Əliyeva).
Mir Cəlal
ağır, sanballı bir şəxsiyyət kimi
yaşayıb, 3 çətin və şərəfli istiqamətdə
səmərəli fəaliyyət göstərib: doğma
xalqının sevimli yazıçısı, istedadlı nəzəriyyəçi
ədəbiyyatşünas və görkəmli,
qayğıkeş pedaqoq!
Mir Cəlalın
böyük müasiri, ədəbiyyatşünaslığımızın
klassiki Abdulla Şaiq deyirdi: "Mən
yazıçılığıma görə müəllimliyimə
borcluyam". Bu sözləri Mir Cəlal müəllimə də
aid etmək olar. O, Gəncə Pedaqoji Texnikumunu bitirib Gədəbəydə
əvvəlcə müəllim, sonra məktəb direktoru
işləyib. 1930-1932-ci illərdə Kazan Şərq Pedaqoji
İnstitutunda təhsil alıb. 1961-ci ildən
ömrünün sonuna kimi - 17 il ADU-da indi onun adını
daşıyan Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi
kafedrasının müdiri olub. (Xoşbəxtəm ki, əmək
fəaliyyətimin son 3 ili mən həmin kafedranın müəllimi
olmuşam).
Mir Cəlal
1928-ci ildən başlayaraq yarım əsr qiymətli əsərlər
yazıb. Onun hekayələri - "Kağızlar aləmi",
"Anket Anketov", "Təzə toyun nəzakət
qaydaları", "Bostan oğrusu", "Mərkəz
adamı", "Kəmtərovlar ailəsi", "Kərpic
məsələsi", "Yollar", "Anaların
üsyanı", "Qan qardaşı", "Boz
adam", "Axşam səfəri", "Snayper",
"Mərcan nənə" və s. bu janrın Azərbaycan
ədəbiyyatının ən yaxşı nümunələridir.
Sadəlik, aydınlıq və lirizm bu yumoristik hekayələrin
bədii fəlsəfi məziyyətləridir.
Azərbaycan
ədəbiyyatında hekayə yazmayan yazıçı
yoxdur. S.Rəhimov, Ə.Vəliyev, M.Hüseyn,
İ.Şıxlı, İ.Əfəndiyev, Anar, Elçin ədəbiyyatımıza
qiymətli hekayələr bəxş ediblər. Lakin, fikrimizcə,
ədəbiyyatımızda hekayənin 4 ustası var: Mirzə
Cəlil, Ə.Haqverdiyev, Y.V.Çəmənzəminli və
Mir Cəlal! Onların hekayələri klassik hekayənin
qızıl fondunu təşkil edir. Mir Cəlal ədəbiyyatımızı
XX əsr oxucusunun milli bədii sərvəti olan romanlarla zənginləşdirib.
"Dirilən adam" (1934), "Bir gəncin manifesti"
(1939), "Yolumuz hayanadır" (1952), "Açıq
kitab" (1952), "Təzə şəhər" (1950),
"Yaşıdlarım" (1952)... Yazılma tarixlərindən
də göründüyü kimi, Mir Cəlal 1950-ci ilə qədər
iki roman yazmışdı.
M.F.Axundzadə kimi, onun da romanlarının tarixi 50-55-ci
illəri əhatə edir. Qırxıncı illərdən
elmi yaradıcılıqla məşğul olmuş,
1940-cı ildə "Məhəmməd Füzulinin poetik
xüsusiyyətləri" mövzusunda namizədlik, yeddi il
sonra, 1947-ci ildə "Azərbaycanda ədəbi məktəblər"
mövzusunda doktorluq dissertasiyası müdafiə etmişdir.
Sonralar "Cəbhə hekayələri" adı altında
çap olumuş müharibə dövrü silsilə hekayələrini
yazmışdır.
Mir Cəlalın
namizədlik işi Füzuli haqqında ilk monoqrafik tədqiqat
idi. Bu əsər "Füzuli sənətkarlığı"
adı ilə on dəfə çap olunub. Ona görə ki, bu,
dahi şair haqqında ən sanballı məxəz idi və
40-cı illərdən bəri hər onillikdə Azərbaycan
elmi mühiti müasirliyinə görə ona ehtiyac duyub. Bu
monoqrafiya hər cür konyunkturadan uzaq, ciddi elmi təfəkkür,
aydın konsepsiya ilə yazılmışdı. O, gələcək
tədqiqatçılar üçün klassik irsi tədqiq
etməyin bir nümunəsi, etalon, milli
füzulişünaslığın başlanğıcı
oldu. Kafedra müdiri işlərkən o, universitet təhsilinin
dərsliyə olan ehtiyaclarını nəzərə alaraq,
Azərbaycan klassikləri M.F.Axundzadə, C.Məmmədquluzadə,
"Molla Nəsrəddin məktəbi", "Mirzə
Ələkbər Sabirin sənət dünyası" və
s. əsərlərini yazdı. "Mirzə Cəlilin
realizmi" monoqrafiyası və sevimli tələbəsi,
professor Firudin Hüseynovla birlikdə yazdıqları "XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı" adlı fundamental dərslik,
Mikayıl Rəfilinin "Ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
əsasları" (1958) kitabından sonra 70-ci illərdə
professor Pənah Xəlilovla müştərək
yazılmış "Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları" dərsliyi ədəbiyyatşünaslığımızın
nəzəri arsenalını zənginləşdirən əsərlər
oldu.
XX əsrdə
tənqidi məqalə yazmayan yazıçı yoxdur.
Ədiblərimiz dəyərli hekayə povest və romanlarla bərabər,
ədəbi mühitdə ba? verən proseslər, mədəni
ictimai məsələlər barədə məqalələr
yazıb, tənqidçi kimi öz mövqeyini bildirmişlər.
S.Rəhimovun "Yazıçı və həyat",
R.Rzanın "Mənim fikrimcə", M.Rahimin "Xalqın
istəyincə" kitabları yazıçı tənqidinin
maraqlı nümunələridir. Lakin elə
yazıçılar da var ki, onlar bədii
yaradıcılıqla paralel tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
fəaliyyəti göstərmiş, bəziləri elmi dərəcə
də almışlar: akademiklər M.İbrahimov, B.Vahabzadə,
yazıçı M.Hüseyn, professor Elçin Əfəndiyev
və professor Mir Cəlal Paşayev belə sənətkarlardandır.
Onların bədii yaradıcılığı ilə nəzəri
tənqidi fəaliyyəti təxminən eyni səviyyədədir.
Bu gün də müasirliyini saxlayan "XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı" dərsliyi bir neçə nəsil tələbənin
filoloq kimi yetişməsində mühüm rol
oynamışdı. Əsər nəzəri tarixi planda
düşünülmüş, tarixi kontekst nəzərə
alınmaqla tənqidçi təfəkkürü ilə
yazılmışdır. Adətən, ədəbi tarixlər
üçün xarakterik olan akademik üslubda yox, çevik və
anlaşıqlı dildə qələmə
almışdır. Burada həm Mir Cəlal müəllimin sadə
və aydın üslubu, həm də F.Hüseynovun müasir
düşüncəsi təhlillərə aydınlıq və
müəyyənlik gətirir. Diqqət daha çox,
qalmaqallı fəqət zəngin XX əsrin tarixi kontekstinə
ayrılır. Dərsliyin birinci fəslinin mətbuata həsr
olunması təsadüfi deyil. XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycanda Milli Mətbuatın intibah, milli
özünüdərk dövrü idi: "Kəşkül",
"Kaspi", "Molla Nəsrəddin",
"Füyuzat", "Həyat" və s. orqanlarla birlikdə
onlarca qəzet və məcmuə "Əkinçi"nin
açdığı yolla gedirdi. Dərsliyin "Demokratik ədəbiyyat"
adlanan ikinci fəsli C.Məmmədquluzadə, M.Ə.Sabir, N.Nərimanov,
Ə.Haqverdiyev, Ə.Nəzmi, M.S.Ordubadi, Ə.Qəmküsar,
M.Möcüz, B.Abbaszadə yaradıcılığına,
"Realist maarifçi ədəbiyyat" adlanan
üçüncü fəsil S.S.Axundov, Ü.Hacıbəyli,
A.Şaiq, S.M.Qənizadə, R.B.Əfəndiyev, Y.V.Çəmənzəminli,
İ.Musabəyov, M.Zeynalabdinin həyat və
yaradıcılığına, dördüncü -
"Romantik ədəbiyyat" hissəsi M.Hadi, H.Cavid, A.Səhhət,
A.Divanbəyoğlu irsinə, "Ədəbiyyatşünaslıq"
adlanan beşinci fəsil isə F.B.Köçərbəyliyə
həsr olunub. Beləliklə, əsərdə XX əsrin 22
yazıçısı haqqında elmi və nəzəri
tarixi məlumat verilir.
Mir Cəlal
adi alimlərdən deyildi. O, sadə, təvazökar, sabit və
səbirli təbiəti, genişmiqyaslı istedadı ilə
seçilən ustad idi. O, qüvvətli ədəbiyyatşünaslıq
məktəbi formalaşdırmağa nail oldu: AMEA-nın
müxbir üzvü Təhsin Mütəllimov, professorlar Xalid
Əlimirzəyev, İnayət Bektaşi, Camal Əhmədov,
Vaqif Vəliyev, Abdulla Abbasov, Xalq şairi Nəriman Həsənzadə
Mir Cəlal məktəbinin görkəmli nümayəndələridir.
Bu məktəb universitetdə filoloji təhsili yüksək səviyyədə
saxlayırdı...
Mir Cəlalın
vəfatından 42 il ötür. Zaman ondan uzaqlaşdıqca
o, bizə daha da yaxınlaşır, doğmalaşır. Mir
Cəlal müəllim haqqında bu qeydləri yazarkən
1972-77-ci illər universitetdə mənə dərs demiş
müəllimlərimi bir-bir ehtiramla xatırladım: Mir Cəlalı,
Abbas Zamanovu, Muxtar Hüseynzadəni, Ağamusa Axundovu, Səlim
Cəfərovu, Yusif Seyidovu, Qulu Xəlilovu, Şamil Qurbanovu,
Azad Nəbiyevi, Əmirxan Xəlilovu, Vaqif Vəliyevi, Abdulla
Abbasovu, Təhsin Mütəllimovu, Nadir Məmmədovu...
Mir Cəlalın
doğum günü ərəfəsində və universitetin
yüz illik yubileyi tamam olan bir vaxt bu xatırlama tarixi bir zərurət
idi.
Nizaməddin Şəmsizadə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 25
aprel.- S.8-9.