Zamanda itmiş səs
esse
Bu
söz, yəqin ki, daha çox şeirə, poeziyaya aid edilə
bilər və yadıma düşən kimi Molla Pənah
Vaqifi anıram. Deyir, təklikdə, təcrid vəziyyətində
səs o şəraitdəki ətirdən daha görünməz
və daha bilinməzdir.
Yaza bilməz
ləblərin vəsfin tamami-ömrdə.
Füzuli
Mən sənin
vəsfini, ey mahi-kərəm,
Hafizdən,
Camidən artıq söylərəm...
M.P.Vaqif
Bunu bir az
sonra yada salacağıq. Ancaq bir şeyi deyək ki, Vaqifin
deyimi gəlişigözəl deyildi. Bəs nə baş
verdi? Yaxud baş verməliydi.
İndisə,
bunu deyək ki, hər bir dövrdə estetik, ideoloji məzmunla
bərabər janrlar da təzələnir, dəyişir,
üzdən, davranışdan (-!) bilinməsə belə
janrdaxili proseslər elə bir istiqamət götürür
ki, yeni olan köhnə qəlibin içində son
damcısına qədər əriyir. Bədii əsər tipi
kimi anlaşılan janr əsrlərdən keçib gələn,
tarixən sabit bir strukturdur (V.V.Kojinov); Janr - ...əbədi, hərəkətsiz
bir sistem deyildir... Janrı statik bir sistem kimi hər şeydən
öncə ona görə təsəvvür etmək olmaz ki,
janr təfəkkürü və yaddaşının
özü ənənəvi janrlarla toqquşmadan hasil olur (yenə
orada). Janr anlayışı özündə müxtəlif
dövrlərdə, müxtəlif milli ədəbiyyatların
inkişafında, milli-ədəbi inkişafın müxtəlif
istiqamətlərində təkrarlanan hadisələrdir.
Başqa sözlə desək, janr-tarixi-konkret yox, tipoloji
anlayışdır (yenə orada).
Hər
bir ədəbi metod, cərəyan və ədəbi məktəb
ictimai-tarixi şəraitdən birbaşa asılı olaraq
özünün estetik platformasını irəli
sürür. Bu platforma özündə müxtəlif bədii-estetik
vəzifələri ehtiva edir. Məhz bu vəzifələrdən
asılı olaraq dövrün, epoxanın janr
yaddaşında uyğun dəyişikliklər baş verir.
Janr yaddaşı bir ildə, on illərlə yox, əsrlərlə
toplanır. Buna görə də biz janr anlayışına
dialektik bir hadisə kimi baxmalıyıq. Janrın ikili təbiətinə
Baxtin yanaşması maraq doğurur. Tədqiqatçı izah
üçün arxaika-yenilik oppozisiyasını
götürür. Və qeyd edir ki, janr anlayışında
ölməyən elementlər (arxaika) məhz
vaxtaşırı yeniləşmələrin hesabına
"duruş gətirir". Onun fikrincə, janr indiki
zamanıyla yaşayır, ancaq öz keçmişini, öz
başlanğıcını həmişə
xatırlayır. Janr - yaradıcılıq
yaddaşının ədəbi inkişaf prosesində izlənməsidir.
Məhz buna görə də bu inkişafın fasiləsizlik
və vəhdətini təmin edə bilir.
Janrdaxili
proseslər elə gedir ki, şair, yazıçı belə
deyək, fürsətdən istifadə edib özü-özünü
də səciyyələndirir. Və bu yeni məzmun və
keyfiyyətin ənənəvi anlayışlarla
toqquşduğu zaman baş verir. Mənə vermiş cahan
qamu fəqrin// Nola ursam cahanə istiğna// (M.Füzuli). Bu mənada,
bu fikir: "... vəsf ümumişlək keyfiyyətinə
malikdir, lakin Vaqif şeirinin estetik simasını müəyyən
etmək üçün olduqca lazımlı sözdür: elə
buna görə də (yəni filoloji məzmun
yükünün artması ilə əlaqədar) terminoloji səciyyə
kəsb edir (elə bil şair özü-özünü səciyyələndirməkdən
ötrü müvafiq sözü axtarıb tapmış
olur)" mübahisəlidir, o mənada ki, lirikanın məğzində
məhz vəsfi ötmək keçidi labüddür. Belə
deyək, əsas "lirik hadisə" məhz vəsfdən
sonra başlayır. M.P.Vaqifdə bu hadisə, yəni zamanla,
bir vaxtlar tələsmədən dilbəri hər bir nöqtəsinə
qədər vəsf etməsi arxa plana keçir, bu qədər
tələsmədən, rəngkar fırçası, heykəltəraş
tişəsiylə gözəlin daxilini zahirdə əks
etdirmək (üzünə yansıtmaq), onu heç kəsin,
heç bir bəşər övladının görmədiyi
real sifətdə ekrana gətirmək vərdişi
büsbütün sönür. Burada Əli Kərimin Nəsimidən
bəhs edən "Şəhidliyin zirvəsi" mətni
yada düşür: Şəhidi görməməkçin
// İlahi də görünmür! -// Onun qorxusu nədir?// Niyə azad eləmiş// Hər
ağrıdan şəhidi?// Şəki-şübhə
başını// qaldırdı// dedi// "Ay aman// Tanrı
dəhşətə gəlmiş// qaçmış
yaratdığından!"// Vaqif də
yaratdığından qaçdı. Niyə? Doğrudan da,
Vaqifin qoşmalarına baxın, onun çox incə hərəkətlərlə
(səsin eşidilmədiyi, amma var olduğu mühitdə
yaşadığı kimi) çox gözəl və ilahi bir
varlığı yaratması sonda faciəylə nəticələnir.
Rəngsaz fırçasının havadan görünmədən
keçən hərəkətləri ağ
kazığın üzərinə "Görmədim"
yazır, daha doğrusu, Vaqifin özü deyən kimi, aqibətə
çevrilir. Yəni çox böyük şövqlə,
ürəyin bütün, bir ömür gücüylə
yaradılan nəsnə şam kimi sönür, işıqla,
sevgiylə yaradılan şeylər dünyanı zülmətə
qərq edir. Bu proses daha sonralar gəraylı və bayatı
poetikasına da sirayət edir, Vaqif böyük bir şair kimi
keçmişlə gələcəyi eyni bir məqamda əks
etdirir. Zamanın zülmət üzündə itmiş sap gəraylı
və bayatıların musiqi notlarına çevrilir. Gözəlliyin
belə bir aqibəti insanı olmazın çıxılmaz vəziyyətə
salır. Bunu başqa cür izah etməyə
çalışaq. Vaqifdə bir belə şadlıq,
şadyanalıq, bu qədər parlaq işıq faciəylə
nəticələndi. Klassik şeirdəki gözəl hər
bir hüceyrəsiylə yenidən yaradıldı, bu tipli
klassik mətnləri yaradan gərginliyin
"boşalması", təsvir dinamikasının
başqalaşması onun həyatına da sirayət etdi,
sızdı, ilk şeirlərinin birindəki "yoxdur"
"görmədim"ə, yəni boşluğa dirəndi.
Şair cavan vaxtı, bəzən taleyini yazan ilk qələm
təcrübəsini unudur, ancaq sonda ona qayıtması, onu
başqa, daha yüksək ton və ağrıyla yazması
labüddür. Vaqifdən çox, məhz bu hadisə Azərbaycan
ədəbi fikrinin paradiqmasını kardinal şəkildə
dəyişdirdi, yəni bəzən şair
yaradıcılığından çox, həyatı və
taleyi ilə gələcəyə təsir edir...
Dərddən,
əlacsızlıqdan insanın qışqırması, fəryad
etməsi necə olur? İndi baş verən hadisələrin
içindəykən bir mətnə rast gəldim:
"...İndi yalnız gözlər
qışqırmalıdır..." (Anri Mişo - "...Les
yeux seuls sont encore capables de pousser un cri"). Bəli,
yalnız gözlərin qışqırmalı olduğu bir
zaman gəlir:
Hər
kişi hər şey ki, sevdi, onu behtər istədi,
Kimi təxti,
kimi taci, kimi əfsər istədi.
Padşahlar
dəmbədəm təsxiri-kişvər istədi,
Eşqə
həm çox kimsə düşdü vəsli - dilbər
istədi,
Heç
birində aqibət, bir zövqü rahət görmədim.
Vaqifin bu
şeiri və ümumən zamanla janr yaddaşının dəyişməsi
hadisəsindən yola çıxaraq deyə bilərik:
klassik, ortaçağ şeirini min bir yolla təhlil etmək
mümkündür və bu üsulla, doğrudan da, çox fərqli
nüanslar, ideya və fikirlər çıxır ortaya, amma
bütün bunların həmin şeirlərə
böyük ehtimalla dolayısı dəxli olur, məhz bu səbəbdən
şairlərlə tənqidçi və ədəbiyyatşünaslar
bir-birlərini anlamırlar və bu çox zaman
yalançı təbəssümlə sonuclanır. Əsl məsələ
nədir bəs? Şübhəsiz ki, Molla Pənah Vaqifin
şeirindəki yeni meyillər çox ciddi filoloji əsaslarla
şərh edilməlidir. Ancaq... o mətnlərə hopmuş
hisslərin mayasında axı sarsılmaz bir həqiqət
durur, elə şeylər ki, bunların təkcə sənə
dəxli olmur, çox zaman elə sənin özündən
yan keçir. Sən o hissi, sadəcə, keçirirsən,
necə, hardan gəldiyini bilmirsən, sonra o,
yazdığın mətnə sızır, onun qəlbinin
döyüntüsü olur, maddiləşir və insanlara təsir
edir. Daha doğrusu, maddi olmayan bir şeyin sarı simə
çevrilib məhz o mətndə yaşamasına
inanmağın gəlmir. Çünki onlar yalnız təmas
halında bilinir, özü də hər təmasda yox... Bəzən
bu hisslər, sümüyü sürmə olmuş bir
şairin duyğuları mətnin sınırlarını
qırıb haralarasa gedə bilir və buna, sadəcə,
inanmaq lazımdır. Bəlkə mətnin sərhədlərini
bu şəkildə keçən hisslər başqa,
müasir şairin şeirini də "yaradır", ən
azından onun yaranmasına səbəb ola bilir, çox ola
bilər ki, bu modern şair heç o köhnələrdən
gələn şairin əşarını, xəyalatını
heç bəyənməsin. Yəni şeirdən şeirə
bəzi hisslər, sadəcə, dəyişir, təzələnir,
kökdən, ana hissdən qidalanır, Yer üzündə,
sanki bir ürək varmış, hər şey ordan gəlib mənzilə
çataçatda dəyişir. Yəni Baxtinin deyimindəki
"janrda hər bir yenilik məhz arxaikanın hesabına
duruş gətirir..." fəlsəfi-filoloji mənada dəyişməyən
insan hisslərinin araşdırılmasını tələb
edir, klassik qəzəldə bu hisslərin "qəlibləşməsi"
fiktivliyin ifrat həddə əyaniləşməsinə səbəb
olurdu. Füzulidəki "donuşluq effekti" bu faktorla izah
edilə bilər. Jerar Jenettin "bədii mətndə yol
fiqurdan fiktivliyədir" deyimi də bu mənada janrdaxili
proseslərin mahiyyətini üzə çıxarır.
Baxın, Axundov Füzulini "dəf edəndən" sonra
vacib, dürüst hesab etdiyi xəyalatı Zakir və Vaqifdə
("Mənim əqidəmə görə, tarixi-hicridən
indiyədək türk arasında şair münhəsirdir bu
iki şəxsə. Bir də bir Məsiha var imiş, xəyalatı
az tapılır...) görürdü, ancaq bu şəkildə
qovulub "dışlanan" Füzuli bir də Mirzə Cəlilin
mətnlərindən boy göstərdi, özü də dəhşətli
yanğı, ehtiras şəklində və Mirzə Cəlil
poetikasının dünya ədəbi düşüncəsiylə
bağlanmasında rol oynadı... Axundovun inkarı, onun
möhtəşəm "memar düşüncəsi"
bundan daha artıq şeylərə hesablanmışdı. Məsələ
təkcə, tədqiqatçıların dediyi kimi, Axundovun
ümumən türk ədəbiyyatını yetərincə
bilməməsində deyildi və məsələ təkcə
Axundovun realist, Füzulinin romantik şair olmasında da deyildi,
məsələ bu gün də daha qəlizdir. Şairlə,
yazıçıyla tənqidçi arasındakı
keçilməz sədd, anlaşılmazlıq,
yalançı təbəssümün meydana çıxma səbəbləri
nədir? Şair yazdığı, qurduğu, kəşf
etdiyi mətnə hopan hisslərin hardan, hansı uzaqlardan gəldiyinin
fərqində olmur, bunu sırf özününkü bilir
(Şekspir və Nizamini istisna etməklə), bunun sonralar onun
qəlbindən uçub getdiyinin də fərqində olmur, tənqidçi,
bəzən... həmin hisslərin mənbəyini bilib də
şairdən vaz keçir, bu ikisinin bir yerdə olduğu məqamı
axtarır (M.F.Axundov kimi...). Bu məqam hansıdır? -
arxaikanın, qədim yazılı və şifahi "mətnlərin"
havası, bu dünyadan köçmüş insanların hərəsindən
bir pıçıltı alıb yaranmış səs... Bu səs
Pol Valeri demişkən, bütün dünyadan
ayrılmış, təcrid şəraitindəki ətirdən
daha görünməz və tənhadır. Yalnızdır. Və
bu yalnızlıq heç zaman keçmir, milyon-milyon
çoxluğun içində belə keçmir...
Səs,
çoxdan eşitməsən də yaddaşına hopan səs
içində bələdçi kimi yaşayır, bəzən
də yolunu azdığın məqamda qarşına
çıxır. Ən böyük ədəbiyyat hərfin
yox, səsin içindədi, dünyanın ən
böyük medievistlərindən biri Pol Zümtor Orta əsrlər
ədəbiyyatnı səsdən doğan sənət
(yazır ki, Orta əsrlər ədəbiyyatı literature yox,
ecriture-dir, səsin məhsuludur...) adlandırır. Bir qəzəlin,
o dövrün poetik mətnlərinin içindəki səsləri
araşdırmaq maraqlı olardı, ürəyi dərdlərlə
dolu insan səsləri bədii mətnlərin içinə
gömülür, hərdən sənə elə gəlir ki,
arxadan kimsə çağırdı, səslədi səni,
baxırsan yanıldığını sanırsan. Əslində,
yanılmaq yoxdu, dünyada nəsə yerində deyil, nəsə
yazılmalıdır, səs eşidilməlidir ki, kainat
sahmana düşsün, Molla Pənah Vaqifin
qoşmalarındakı fəryad səsini kim eşitməyib?
Bayatılardakı səsin boğulduğunu hiss edirsən, son
məqamda deyilən söz kimi qavrayırsan, bu səs gəraylıda
havaya, təmiz, insanda ən itmiş xatirələri oyadan səsə
çevrilir...
***
Ən
gözəl olan nədir? Təsəvvür edin, müğənni
böyük bir şairin şeirini yanğının ən
son ladında oxuyur, həm də bir az ehtiyatla, qorxur dünya
alışıb- yansın, bu öz yerində, şair
qocalıb yorulmuş, zamanda, onun qara-qorxusu içində sap
kimi itmiş adam fikrində bu şeirin müəllifini
axtarır, ən gözəl...
***
...Gecənin
bu vədəsi, səhərə yaxın oyanıb
görürsən ki, hər yer qürbətdi, burdan vətənə
necə dönməli, dünyanın bütün suları
üstünə gəlib danışdığın dilin sait
və samitlərini bir- bir ayırıb aparır, sözün
vurğusunu ildırım vurur, ağzında dilin gicişir, sən
onu itirdiyini hiss edirsən, ömür suların içində
bitir, amma su aydınlıqdı... Göylər ağlayana
yaxın yumulmaq istəyən gözə bənzədi...
M.P.Vaqifin, sanki bir göz qırpımında
yaşadığı faciənin kökünü, zənnimizcə,
onun ən şaqraq mətnində axtarmaq lazımdır. Bu
hansı mətndir?
...Bəzən,
ya da elə həmişə, şair ən kədərli
halını, başına sonradan, ömrün sonunda gələcək
vaqeəni çox cavan, enerjili vaxtında yazır, üstəlik,
birnəfəsə yazdığından ləzzət alıb
onu bir yolluq unudur. Son anda bu su kimi birnəfəsə
başına çəkib içdiyi şərab
boğazını yandırır, qəlbini
parçalayır, çatın düşdüyü yerdən
baxıb o mətni yazan çağını başqa bir
adamın ömrü kimi görür və beləcə həm
özüylə, həm də o cavanla vidalaşır...
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 8
avqust.- S.30-31.