Göygöl səfəri
Xatirədən parçalar
Yay
aylarının birində telefonumda Novruz müəllimin mərhəm
səsini eşitdim:
-
Maşının sazdımı?
O saat
bildim ki, harasa səfərə çıxmalıyıq.
Dedim:
-
Sazdı. Necə bəyəm?
- Sabah Gəncədə
olacağam.
-
Xeyirdimi?
- Əlbəttə, xeyirdi. Hörmətli qocaman
yazıçımız Süleyman Rəhimov Göygöldə
dincəlir. O bizim jurnala çar Rusiyası üsul-idarəsinə
qarşı mübarizəyə qalxan Qaçaq Nəbidən,
onun ömürdaşı, mübarizə yoldaşı Həcər
xanımdan və mühasirələr yaran vəfalı Boz
atından bəhs edən "Kəsilməyən kişnərti"
adlı gözəl bir povest verib. Əsəri
çap üçün nömrəyə
salmışıq. Ancaq bəzi qeydlərim
var. Telefon söhbəti deyil. Şəxsən
özü ilə qabaq-qabağa oturub fikir mübadiləsi
aparmalıyam.
Təklifdən sevindim. Mənim də qazancım o olardı
ki, böyük ədiblə şəxsən tanış
olardım. Dərhal razılıq verdim:
- Mən
hazır!
Söhbətin üstündən bir gün adladı. "Moskviç"im
nərildəyə-nərildəyə dağ yollarını
dırmanıb bizi Xalq yazıçısının ziyarətinə
çatdırdı. İsti bir
görüş oldu.
Süleyman Rəhimov yaxınları ilə
Göygöldə "Bağırovun evi" deyilən bir
tikilidə dincəlirdi. Dincəlmək onun üçün bir bəhanəydi.
Əslində, harada dincəlməsindən
asılı olmayaraq, şıdırğı
yaradıcılıqla məşğul olurdu. Bu sarıdan Göygöl dincəlişi də
istisnalıq təşkil etmirdi.
Dağ
havası, yaşıl meşə, xanəndə quşların
"konserti", rəngindən ad alan
füsunkar Göygöl bizi heyran etmişdi. İlahi,
məşhur zəlzələdən yaranan bu gözəllik nə
idi?! Təbiətin bu gözəllik sərgisinə
ancaq bir "qüsur" tutmaq olardı. Nərə
çəkən aslan ağızlı məğrur Kəpəz
necə qıymışdı ki, Göygöl kimi bir nazənin
onun ayağına döşənsin?! Bu bir Sirri-Xuda idi… Təbiət bu görünüşü təhlil
etməyə yox, tamaşa etməyə "icazə"
verirdi.
Süleyman
Rəhimov da gözqamaşdıran, baxışı bəndə
salan mənzərəyə münasibətini bildirdi:
- Novruz, mən
çox ağlar buludlu, ildırım çaxışlı
dağlarda dincəlmişəm. Bunu
bütün səmimiyyətimlə deyirəm. Azərbaycan dağlarında, yaylaqlarında olan
gözəlliyi heç bir diyarda görməmişəm.
Ona görə də son illər ögey
torpaqlara ayaq basmıram.
Novruz
müəllim də onun sözünün üstünü
gördü:
- Düz
deyirsiniz, Süleyman müəllim, öz dağlarımız
daha gözəl, daha səfalıdır. Həm
də qələmə söz verən dağlardır.
Süleyman
Rəhimov:
- Elə
iş də burasındadır!..
Ustad yazıçı Novruz müəllimin hansı məqsədlə
gəldiyinə hələ toxunmurdu. Sadəcə, bizi əziz
qonaq kimi qəbul edirdi. Birdən əlini mənə
doğru uzadıb Novruz müəllimdən soruşdu:
- Bu cavan
oğlan kimdir? Sürücüdür?
Novruz
müəllim işıqlı bir təbəssümlə
gülümsündü:
- Bu cavan
oğlan həm yaxşı sürücü, həm də
yaxşı yazıçıdır.
Süleyman
Rəhimov hansı əsərlərin müəllifi
olduğum, onları oxuyub-oxumadığı sualından vaz
keçərək məndən soruşdu:
- Sən
bu azman (özünə işarə edirdi)
yazıçının kitablarını oxumusanmı?
- Bəli,
- deyə utancaq halda başımı aşağı dikdim. Daha sözün gerisini gətirib əsərlər
barədə təəssüratımı bildirmədim.
Bu boşluğu özü doldurdu:
-
Kitablarımın sayı 40-ı keçib. Mən
də Azərbaycanın Balzakıyam. Qəbul
edirsənmi? - sonra ehtiyatlandı ki, mən
"səhvə" yol verərəm. Hərdən
gənclər ipə-sapa yatmır. Özü
qabağa düşüb necə hərəkət edəcəyimi
ürək açıqlığı ilə anlatdı.
- Mənim tənqiddən xoşum gəlmir ha… Birdən
səbirsizlik edərsən, aramızda savaş başlanar.
Novruz müəllim də məni başa salmaq
üçün qaş-gözünü oynatdı. Mən də
tələb olunan vəziyyətə uyğunlaşdım.
- Bəli.
Hələ Azərbaycan
yazıçıları arasında epopeyalı kitablarının
sayı 40-a çatanı olmayıb.
Ustad yazıçı cavabımdan razı qaldı. Sonra altdan-altdan nəzərləri
ilə məni süzüb dedi:
-
Ağıllı oğlana oxşayırsan…
İllər keçdi, sovet sistemi çökdü. Zaman o dövrdə öndə
olan bir çox şair və yazıçılarımız
kimi onun da Balzaklığına əl gəzdirdi…
Dağ yerinin banket zalı gül-çiçəkli
yamyaşıl çəmənlik olur. Yazıçının
təkidilə çəmənlikdə üstü
çeşidli nemətlərlə dolu (hətta konyak
içkisi də vardı) böyük bir süfrə
açıldı. Mətbəxdən isti
yeməklər, aralıda dayanan maşından soyuq qəlyanaltılar
gətirirdilər. Süfrəyə oturmaq
üçün döşəkçələr və
mütəkkələr düzdülər. Ustad yazıçı bizi süfrəyə dəvət
etdi.
Boyu-buxunu
lay divara oxşayan yazıçı
ağır addımlarla yeriyirdi. Uzun gur
saçı arxaya daranmışdı. Ətli
və enli sifəti təmiz qırxılmışdı.
Yalnız üst dodağını
mismarmisallı bığı boya-boy qapsamışdı.
Tələsməklə işi yoxuydu, aramla
danışırdı. Səbr
dünyasına bənzəyirdi. Qədim
el adətinə əməl edib qonağın - Novruz Gəncəlinin
gəlişinin məqsədini soruşmurdu. Hiss edirdi ki,
gəliş xoş niyyətli gəlişdir. Yəqin,
məqamı çatanda qonaq sirr süfrəsini açacaq.
Dövrələmə süfrə başında hərəmiz
bir döşəkçənin üstündə oturduq. İnsan səbri
də maşın əyləci kimi bir şeydir - nə qədər
basmaq olar?! Nəhayət, Novruz müəllim sirrini
aşkar elədi:
-
Süleyman müəllim, heç soruşmursunuz ki, bu qədər
uzaq yolu basa-basa nəyə gəlibsiniz?
Süleyman
Rəhimov ağ, mismarmisallı
bığına sığal çəkdi. Sonra
yüngülləşmiş kimi (sən demə, intizar onu da
içəridən üzürmüş) dedi:
- Süfrə
bizi gözləyir. Bismillah eləyib
çörəyə əl uzadın, - ağsaqqalın icazəsilə
"dəyirmanlar" üyütməyə başladı.
- Yəqin, babanı yoxlamağa gəlibsiniz. Lap
belə, əcəb eləyib, xoş gəlibsiniz. Yeməyimiz halal, söhbətimiz şirin olacaq.
Novruz Gəncəli
fürsət bulduğuna görə sevindi:
- Əlbəttə, sizi ziyarət etmək bizim
üçün xoşdur. Ancaq gəlişimizin
bir başqa məqsədi də var.
Əslində, qocaman yazıçı bu gəlişin
məqsədini duymuşdu. Ancaq səbr edib Novruz
müəllimin daxili işinə qarışmırdı.
Səbrdən bol olmasaydı, sayı sandan
çıxmış kitabları necə yaza bilərdi?!
- Aç
mətləbini, Novruz.
Novruz
müəllimin üzünə yayılmış təbəssüm
günəşin səhər şəfəqləri kimi bərq
vurdu:
- Sizi təbrikə
gəlmişəm, Süleyman müəllim! "Kəsilməyən
kişnərti" povestiniz gözəl əsərdir. Qayəsi müasir dövrlə çox səsləşir.
Baş redaktor Cəlal müəllimin adından
da sizi təbrik edirəm. Povesti çap
üçün plana salmışıq. Sevinirik ki,
"Azərbaycan" jurnalı, oxucularının
görüşünə dəyərli bir əsərlə gələcək!
Xəbərdən Süleyman müəllim məmnun
oldu. Ancaq çap xəbəri onun üçün
müjdənin əlçatmaz halqası deyildi. Xüsusilə, yaşının və
yaradıcılığının bu dönəmində o belə
xəbərlərə alışmışdı. Ancaq ağsaqqalın mədəniyyət kredosu olur.
O, həmin kredonu səsləndirdi:
- Əgər bundan ötrü görüşməyə
ehtiyac vardısa, vaxt tapıb özüm redaksiyaya gələrdim. Uzun yolu qət
etməkdə əziyyət çəkibsən. Üstəlik, bu cavan oğlana da əziyyət veribsən.
Novruz
müəllim də mədəniyyət kredosunu işə
saldı:
- İcazə verin, qınağınızla
barışmayım, Süleyman müəllim. Kiçiyin
borcu böyüyün ayağına gəlməkdir. Sizin kimi böyüyün ayağına gəlmək
daha xoşdur.
Deməli, əsər çap olunacaq. Yazıçı
üçün bundan artıq xoş xəbər olarmı?!
Süleyman müəllim konyak dolu qədəhini
qaldırıb bizim qədəhlərlə (mən
sürücü olduğum üçün içə bilməzdim),
toqquşdurdu:
- Başda Cəlal müəllim, Novruz müəllim
olmaqla redaksiya işçilərinin sağlığına badə
qaldırıram, - sağlığı deyib badəni
başına qaldırmaq istəyəndə qoruyucu nəvəsi
onun əlindən tutdu. Bu o mənaya gəlirdi ki, "Baba, qan təzyiqin
var, sənə içmək olmaz". Ancaq
yazıçı nəvəsinin bu qadağası ilə
barışmadı. Qərarını
"təkzibolunmaz dəlillə" əsaslandırdı.
- Sən "içmə" deyirsən, Kəpəz
dağı "iç" deyir. Hansınızın
sözünə baxım? Əlbəttə,
dağın sözünə baxacağam. Ona görə
ki, dağ səndən hündürdə, ucada qərar tutub,
- deyib qədəhi başına çəkdi.
Novruz, müəllim yalnız təbrik üçün
gələ bilməzdi. Şübhəsiz, onun yenə deyəcəyi
vardı. İstəyirdi ki, bu mətləbi
də açmağa əsər müəllifinin özü
yardımçı olsun. Belə bir şərait
yarandı:
- Novruz, mənim
yazı üslubuma bələdsən. Mənim qələmim
köhlən ata bənzəyir. Cilovunu
çəkib saxlaya bilmirəm. Bu da
söz çoxluğuna (xoşagəlməz
"sözçülük" demədi) səbəb olur.
Yüngülvari ixtisara, daranmalara ehtiyac varsa, bir
müəllif kimi icazə verirəm. Bilirəm ki,
ustalıqla edilən ixtisarlar əsərin xeyrinə olur, -
qocaman yazıçı bu əməliyyat üçün də
razılığını verdi.
Qısılmağa, çəkinməyə yer
qalmamışdı. Jurnalın məsul işçisi fikrini açıq
dedi:
- Qeydlərimi
("iradlarımı" demədi) gətirmişəm. Maşında, çantamdadır. Bu saat gətirib sizə göstərə bilərəm.
Süleyman
müəllim ona yerindən dartınmağa mane oldu:
-
Lazım deyil. Mən sənin redaktə səriştənə
bələdəm. Sadəcə,
İsmayılın bir obrazlı deyimini xatırlatmaq istəyirəm.
- İsmayıl kimdir? Tanımadım.
- "Gənclik" nəşriyyatında işləyən
yazıçı-redaktor İsmayıl Qarayevi deyirəm.
- Hə,
indi tanıdım. O nə deyir ki?
Süleyman
Rəhimov yenə əlini atıb mismarmisallı
bığını sığalladı, sonra
gülümsünüb fikrini tamamladı:
- Nəşriyyatda
mənim əsərlərimin redaktorluğu həmişə
ona etibar edilir. O da ixtisar məqamı gələndə mənə
zəng edib deyir: "Süleyman baba, əsərinizin müəyyən
məqamları var ki, artıqlıq təşkil edir. İşin xeyrinə ixtisara ehtiyac yaranır".
Hər halda mən də bir müəllif kimi
narahatlığımı işarələyirəm:
"İsmayıl, sənə inanıram. Elə ixtisar elə
ki…". O da obrazlı bir deyimlə məni
razı salır: "Süleyman baba, əsər də
canlı orqandır. Arxayın olun, o orqanın ətini
kəsməyəcəyəm, ancaq dırnağını
tutacağam".
Novruz müəllimə də elə bu lazım
deyildimi?! O
da, öz növbəsində, "Kəsilməyən
kişnərti"nin müəllifini
arxayın saldı:
- Elə
mən də həmin yolla gedəcəyəm: ətini kəsməyəcəyəm,
dırnağını tutacağam. Bundan sonra əsər
daha da "yaraşıqlı" olacaq.
- Ay bərəkallah!
- bu nida Süleyman müəllimin "cərrahi
əməliyyata" razılıq verməsi demək idi.
Nahar başa çatdı, gəzinti başlandı. Novruz müəllim
ağsaqqaldan necə istirahət etdiyini soruşdu.
Süleyman müəllim təəccüblənmiş kimi
dedi:
- Nə
istirahət?.. Mən bura
yalnız istirahət üçün gəlməmişəm.
Mən yazanda istirahət edirəm. Vaxtım ölçülüdü. Səhərə yaxın - saat 5-də durub yazı
masasının arxasına keçirəm. Gündəlik
normam var: yeni əsərimdən bir fəsil (bəziləri
kimi 3-4 vərəq yox) yazmayınca dilimə
çay-çörək vurmuram. Mən günəşi
iş başında salamlayıram. Bəs necə?
Azərbaycan Balzakı bu sürətlə yazmalıdır! Axı mənim də öz "Bəşəri
komediya"m olmalıdır.
Balzakdan
söz düşmüşkən, cəsarətə gəlib
mən də ustada bir sual ünvanladım:
- Balzak
necə işləyirdi?
- Bu
sualın cavabı mənim üçün də
maraqlıdır, - deyə Novruz Gəncəli
"sürücüyə" dəstək verdi.
Süleyman Rəhimov şaqqanaq çəkmədi,
astadan güldü. Ancaq bu gülüş var bədənini
titrətdi. Sonra sakitləşərək
baxışları ilə gah dağa dikləndi, gah dərəyə
endi. Sanki deyəcəyini onlarla məsləhətləşirdi.
Nəhayət, dilləndi:
- Balzak məndən
çox yazıb. Bununla belə, həm də
borc içində boğulub. Düşünürdü
ki, ancaq məhsuldar işləmək onu borcun
caynağından xilas edə bilər. Gündüz
yazırdı, bu, öz yerində. Gecələr
isə dincəlmək, yatmaq lazım idi. Ancaq
yatsaydı, yazının sürəti azalar, borc yenə
artıb onu boğazlayardı. O, yuxusunu qovmaq
üçün ləyənə soyuq su tökər,
çılpaq ayaqlarını ora salardı.
Birdən
Novruz müəllim maraqlı fikir kəşf etmiş kimi
şövqə gəldi:
- Siz
ayaqlarınızı Göygölün lacivərd sularına
salıbsınızmı?
- Əlbəttə, - deyə qocaman sənətçi həmkarının
sualını cavablandırdı. - Necə ki?..
-
Süleyman müəllim, sizin cildləriniz
Balzakınkını keçəcəkdir.
Bu sözdən ustad şəkləndi. Novruz müəllim
onu qalib elan etmək fikrinə düşməkdə nəyə
əsaslanırdı? Tərifdən
xoşlanan ustad deyilənə dəlil gətirilməsini istəyirdi.
Ola bilsin ki, irəli sürülən
iddianın məğzində yumor çalarları da
vardı. Dəxli yoxdur, o, Novruz müəllimin nəyə
istinad etdiyini bilmək istəyirdi:
- Arqument…
Bu fikri dilə gətirməkdə nəyə əsaslanırsan,
Novruz?
Novruz Gəncəli:
-
Süleyman müəllim, bir ləyən suyun məhsuldarlığı
hara, Göygöl kimi möcüzəli suyun məhsuldarlığı
hara... Heç bunları müqayisə etməyə
dəyərmi?! Budur mənim arqumentim.
Bu sualın cavabı gülüşün də
üzünə açıq idi, ciddiyyətin də. Hansına
sahiblənmək olardı? Novruz Gəncəlinin
cavabının ciddi qanadı ilə razılaşan
Süleyman Rəhimovun bir əli şəlalə
saçında, o biri əli mismarmisallı bığında
gəzdi.
Ustad yazıçı ilə xudahafizləşib geri dönürdük. Yaşıl
meşə yaşıl işıq kimi yolumuzun açıq
olduğunu bildirirdi.
Qərib MEHDİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 8
avqust.- S.22-23.