Yer səsiydin, göy
səsiydin, Nəriman!
Nəriman Süleymanov – 90
Yazıçı Nəriman Süleymanov doğma Körpülü
kəndindəki ata yurdunun ziyarətinə gələndə özü
ilə təzəcə
çapdan çıxmış
"Balaca atlı"
kitabını da gətirmişdi. Yaxınları, doğmaları onun
başına toplaşmışdı.
O vaxt mən beş yaşın
içində idim. Kitabın üz qabığında "balaca
atlı" rəsmi vardı. Stolun üstündə
"Kazbek" adlı papiros
qutusunun üzərində
də böyük atlı şəklini
görəndə təəccübümü
gizlədə bilmədim.
Ağlıma ilk gələn bu
oldu ki, yəqin, o, Bakıda fermada çalışır,
ona görə də at şəkillərini
özü ilə gətiribdir.
Lakin unutmadığım
at şəkli ilə
yaddaşımda iz qoyan Nəriman müəllimin böyük
yazıçı olduğunu
məktəbə gedəndə
öyrəndim. Onun 40 il sonra
65 yaşında dünyasını
dəyişəndə də
baş redaktoru olduğu "Günəş"
jurnalının üz
qabığında iri
formatda at şəkli
vardı.
Nəriman müəllim kimliyindən,
nəçiliyindən asılı
olmayaraq tanış
olduğu adamlarla xoş ünsiyyət qurmağın sevdasında
idi. Şəhərdə də, kənddə
də görüşüb
rastlaşdığı müsahibləri
ilə yaddaqalan dialoqlar qurmağa çalışardı. Hər gün
səhər obaşdan
evlərinin yaxınlığında
yerləşən, ağaclarla
əhatələnmiş stadiona
gedər, idmanla məşğul olardı.
Bir gün yenə səhər məşqdən
sonra stadionun kənarındakı bir armud ağacının yanında dayanıb maraqla ona tamaşa
edir. Elə bu vaxt polis işçisi
yanından ötüb-keçərkən
onu suala tutur:
- A kişi, burda
neyləyirsən?
- Ağacla danışıram...
Bu qəribə cavab polisin heç xoşuna gəlmir və gözlərini ona zilləyib soruşur:
- Arvad-uşağın yoxdur?!
Get evə, onlarla danış.
Müsahibinin ona məhəl
qoymadığını görən
polis bu dəfə səsini qaldırır:
- Elə etmə ki, səni polis məntəqəsinə aparım.
Beş-on sutka verərlər, onda ağlın başına gələr...
Nəriman müəllim söhbətlərini
elə bəzəyib-düzəyib
danışardı ki,
eşidənlərin zövqünü
oxşayar, onları güldürər, düşündürərdi. Onun uşaqlar
üçün yazdığı
nağıl və hekayələrində şeirin
dili ilə yoğrulmuş, nəsrin təhkiyəsində poetik
misraların ruhu, ahəngi var idi. "İnad",
"Qırmızı muncuqlu
meşə", "Çöldə
bir at otlayırdı",
"Zirvə", "Yarpaq
mahnısı" nağıllarının
sehrinə düşənlər
istər-istəməz yazıçı
düşüncəsinin məna
yükündə çoxlarının
görə bilmədiyi
həyat, təbiət
gerçəkliyinin cazibəsindən
çıxa bilməzdi.
Yazıçının "Zirvə" adlı nağılında
dağın başındakı
palıd ağacının
zirvəsində özünə
yurd-yuva salmış balaca quşun tufanla "mübarizəsi"
sadə və poetik dildə nəql olunur. Bu nağılda müəllifin
balaca quşun özünə vətən
bildiyi yer-yurd məhəbbətinin incə
tərənnümü vardır.
Yaşadığımız dünyada vətən
bildiyimiz yurd-yuvanın
insan üçün
nə demək olduğunun, onun quşlar üçün
də nə qədər əziz olduğunun şahidi oluruq. Nağılın
son sətirlərində poeziya
ilə nəsrin vəhdəti incə ştrixləri ilə diqqəti çəkir:
"Quş qanadını
qaldırıb tufana qalxan etdi. Zirvədən üzülmədi.
Sinəsini ağaca söykəmişdi. Elə bil
onu qucaqlamışdı.
Tufan daha da hiddətləndi. Əsdi, coşdu,
şiddətləndi.
Yenə balaca quşcuğaza gücü çatmadı.
Axı,
quşun
Öz eviydi bu zirvə,
Vətəniydi bu zirvə!".
Nəriman müəllimin işıqlı
dünyanı, onun təbiətini, dağını-daşını
və insanlarını
sevən ürəyi var idi. Nədən yazır-yazsın,
yazanda onu elə cilalayıb vərəqlərə köçürürdü
ki, gözəl yazıçı duyumuna,
deyiminə heyranlığını
gizlədə bilmirdin.
Cəfəng fikirlərdən çox-çox uzaqda dayanan Nəriman Süleymanovun məramı
isə bir vaxtlar uşaqlara ünvanladığı "İnad"
nağılında aydın
ifadəsini tapmışdır.
Beş-on
cümlədən ibarət
olan nağılın
qəhrəmanının taleyi,
məqsəd-məramı da
sanki Nəriman müəllimin yazıçılıq-yaradıcılıq
yoluna bənzəyirdi:
"...məqsədləri yaxşıdır. Amma özləri
balacadırlar. Tamam
od olub
yansalar belə, o boyda gecəyə nə edə bilərlər! Amma bilmək olmaz.
Bəlkə elə lap, lap qabaqlar
kainat təzə yarananda gündüz də gecətək qaranlıq olub. Sonra böcəklər alışıb-yanıb,
zaman-zaman qaranlıqla
mübarizə aparıblar.
Nəhayət, məqsədlərinə çatıblar. Məsələ
balacalıqda, böyüklükdə
deyil ki! İş alışıb-yanmağı bacarmaqdadır".
Nağıl balaca oxucunu düşündürür. Təbiətin
qoynunda lövbər salmış adicə böcəyin də həyatda işıqlı,
gərəkli işlər
görməyə can atdığı,
uşaqların da işıqlı işlərin
qulpundan yapışması
təsvir və təlqin edir.
Nəriman müəllim böyük
və işıqlı
bir ürəyin sahibi idi. Amma onu yandıran da zaman-zaman içində gəzdirdiyi qəfil düşmən zərbəsinin
doğma torpaqlarımızda,
bir də özünün dünyaya
göz açdığı
doğma Körpülü
kəndində at oynatması
oldu. Ömrünün son illərində ata yurdunun düşmən
torpağı altında
qalması, sanki onun ürəyinə ox kimi sancılmışdı.
Ötən yüzilliyin unudulmaz simalarından, yaradıcı
şəxsiyyətlərindən biri olan Nəriman
Süleymanovun ömür
yoluma saldığı
izlərin ilğımında
heç vaxt özümü yalqız
hiss etməmişəm. Dünyamıza vida deyib sözünü,
əsərlərini oxucusuna,
ürəyini torpağa
əmanət qoyan ədibin ölümü indi də mənə
yuxu kimi gəlir. Yadımdadır, ölüm günündən
neçə ay sonra Dövlət Filarmoniyasında
xatirəsinə həsr
olunmuş cazibədar
bir görüşə
toplaşmışdıq. Sənət adamlarının onun haqqında xatirələrini
dinləyəndə gözümün
qabağında Nəriman
müəllimin nurlu siması göründü.
Elə bil indicə divardan asılmış portretindən səhnəyə
çıxıb "mən
ki ölməmişəm"
deyəcəkdi. Axı, bir
dəfə sürücüsünə
"heç bilmirəm,
adamlar necə ölürlər" sualının
cavabını tapmayan
bu Allah bəndəsi,
özü əsl nur adamıydı. Düzü, hər dəfə onun yenidən dirilib yaşadığı,
işlədiyi "Günəş"
jurnalı redaksiyasında
var-gəl etdiyi gözümün qabağına
gəlir.
Həyatın qəribə qanunları
var. Yaradıcı adamlar
ruhən əsərləri
ilə yüzlərlə,
minlərlə oxucunun
ürəyində yenidən
yaşamaq haqqını
qazana bilir.
Nəriman Süleymanovun ölümündən
sonra onun doğum günü münasibətilə "Nəriman
olduğu kimi" iki cildlik kitabı
nəşr olunmuşdu. Həmin kitabların
birində yazıçının
seçilmiş nağıl,
hekayə, povestləri,
o birisində isə həyatı, yaradıcılığı,
şəxsiyyəti haqqında
tanınmış ziyalılarımızın
xatirələri dərc
olunmuşdu.
İndi bu xatirələrin içində onun qeyri-adi şəxsiyyəti
haqqında bir neçə alıntını
bu yazıya gətirmək istədim. Mərhum
tənqidçi, professor
Yaşar Qarayev Nəriman müəllimin
"nəsrinin şəxsiyyətinə,
şəxsiyyətinin isə
torpağa və təbiətə bənzər"
olduğunu yazmışdı.
Mərhum şairimiz Məmməd Araz isə Nəriman müəllimin şəxsiyyətinə
aludəçiliyini belə
ifadə etmişdi:
"O, çox təbii
adam idi:
necə vardı, elə də görünərdi, necə
görünərdi, elə
də vardı". Uşaq ədəbiyyatının
tanınmış alimi
və şairi Zahid Xəlilin xitabında belə bir fikir səslənmişdi:
"Bəli, sən belə idin, Nəriman! Torpaq kimi sadə!".
Uşaq ədəbiyyatı mənim
də düşüncələrimdən
yan keçmədi. 1996-cı ildə
"Göyərçin" jurnalında Nəriman müəllimin xatirəsinə
həsr olunmuş
"Yarpaq mahnısı"
adlı xüsusi buraxılışda poetik
düşüncələr fonunda "Nəriman nəğməsi" adlı
yazım yadıma düşür:
Ürəyində
Söz ümman
Zərrə-zərrə
Deyəsiydin,
Nəriman!
Torpağımın
Bağrı qan
Sən haraydın,
Ney səsiydin,
Nəriman!
Dünyamızdan
Nur uman
Yer səsiydin,
Göy səsiydin,
Nəriman!
Düşüncə dünyamızda bardaş qurub oturan Nəriman Süleymanov
obrazının öz yeri, çəkisi vardır. Bəzən cavan
vaxtlarımda tələsik bir söz deyəndə, ya iş
görəndə məsləhəti bu olurdu ki, hələ
tezdir, çox tələsmə, mənim yaşıma
çatanda hər şeyi daha yaxşı başa düşəcəksən.
Azərbaycanın ədəbi xəritəsində
nərimanların sayı çoxdur. Lakin yaddaşımda
bütləşən üç böyük Nəriman var: Nəriman
Nərimanov, Nəriman Həsənzadə və Nəriman
Süleymanov.
İmzamı ədəbiyyat aləmində
tanıtdırandan sonra çox hörmətli
ziyalımız, Azərbaycanın Xalq şairi Nəriman Həsənzadə
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə baş redaktor işlədiyi
vaxtlarda məni görəndə soruşdu:
- Eşitmişəm, yazıçı
Nərimanın bacısı oğlusan. Bəs
bu vaxta qədər niyə bunu deməmisən?
Sonra sözünə ara
verib əlavə etdi:
- Bilirsən, bu xəbərə nə qədər sevindim.
Bundan sonra elə hesab et ki, sənin Nəriman adında bir yox,
iki dayın var...
Bu da həyatın
bir naxışıdır.
Nəriman Süleymanov Azərbaycanın
Əməkdar mədəniyyət
işçisi (1977) idi, üç dəfə Azərbaycan
Respublikası Ali Soveti Rəyasət Heyətinin Fəxri Fərmanı
ilə təltif olunmuşdu. Azərbaycan Yazıçılar və
Jurnalistlər Birliyinin üzvü seçilmişdi. Əsərləri
dünya xalqlarının dillərinə tərcümə
edilmiş, Macarıstanda, Yuqoslaviyada çıxan uşaq
jurnallarında və dərgilərində çap
olunmuşdu. Moskvada, Peterburqda, Düşənbədə,
Daşkənddə uşaq ədəbiyyatı məsələləri
ilə bağlı konfrans, simpozium və müşavirələrin
fəal iştirakçısı olmuş, yaddaqalan
çıxışlar etmişdi. Onun "Balaca atlı"
(1956), "Qaraçı qızı" (1963),
"Tanışlıq" (1963), "Sovqat" (1965),
"Novruzgülü" (1966), "Qocalar və
uşaqlar" (1967), "Yetər nənə" (1971),
"Babamın bağı" (1974), "Göy
qurşağı" (1975), "Tək çiçək"
(1979), "Əsas ürəkdir" (1983), "Ömrün
iki payızı" (1986), "Tərs külək"
(1987), "İnsan yaşayır" (1989) və digər
kitabları uşaq ürəkli uşaq
yazıçısının yaradıcılıq manifesti
idi. Mərhum akademik Bəkir Nəbiyev onun əsərlərinə
yüksək qiymət verərək yazırdı: "Nəriman
Süleymanov hansı mövzuda, nədən
yazır-yazsın, ya məktəb, ya kənd həyatı, ya
şəhər, fərqi yoxdur, bütün əsərlərində
bir tərbiyəçi, bir müəllim kimi
çıxış edir".
Nəriman müəllimin atası Qoca bəy Süleymanov Qori Müəllimlər
Seminariyasında təhsil almışdı.
Xalq şairi
Osman Sarıvəllinin
yaxın qohumu idi. Uşaqları heç olmasa ayda bir dəfə
müdrik şairin ziyarətinə aparardı. Biz onların səmimiyyətinin,
mehribanlığının canlı şahidi idik. Nəriman
müəllimin atası Qoca bəylə şair
mamaoğlu-dayıoğlu olublar. Onun çap
olunan hər yeni kitabını, yaradıcılıq
uğurunu sevinclə, xoş duyğularla qarşılayan Xalq
şairi ilə birlikdə çəkdirdiyi fotoşəkillər
isə indi bizə o günlərin ən xoş
yadigarları kimi görünür.
Şahin Xəlilli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 15
avqust.- S.28.