NƏRİMANIN
NƏRDİVANI
Xalq şairi
Nəriman Həsənzadənin
məşhur şeirlərindən
biri "Nərdivan"
adlanır. Bu şeirdən
bir az
sonra bəhs olunacaq. İndi isə yazımın
adını izah etmək istəyirəm.
Mənə elə gəlir
ki, ədəbiyyat da bir növ
nərdivandır. Əlinə
qələm alan
adam istedadı varsa bu nərdivanı
pillə-pillə dırmaşır.
Böyük yaradıcılıq ömrü
yaşamış Nəriman
Həsənzadə bu
"ədəbi nərdivanda"
addım-addım yüksəlmişdir. Cild-cild
poeziya örnəklərindən
başqa, Nəriman
"Bütün Şərq
bilsin", "Atabəylər",
"Pompeyin Qafqaz yürüşü" adlı
mənzum pyeslərin,
"Nabat xalanın çörəyi" povestinin,
"Tariximiz, taleyimiz"
kitabında toplanmış
ədəbi publisist məqalələrin müəllifidir.
Ağsaqqal yaşını çoxdan adlamış şair hələ də bu nərdivanla
qalxmağa qadirdir.
2010-cu ildə 79 yaşlı N.Həsənzadənin
"Nuri paşa" poeması nəşr olundu. Poemanın elə ilk sətrləri
parlaq təşbehlərlə
diqqəti çəkir.
Bakı
qətl meydanıdı
-
geniş meydanlar
car çəkir.
daşnak başlı
bolşeviklər
qan gölündə
avar çəkir.
Qismətlərinə sovet dövründə yaşamaq düşmüş
bütün şairlərimizi
ucdantutma "sovet şairi" adıyla damğalamaq insafdandırmı? Əlbəttə,
deyilə bilər ki, bu poema
müstəqillik illərində
yaranıb, amma Nərimanın da, başqa istedadlı şairlərin də o dövrdə yaratdıqlarının
hamısını "sovet
ədəbiyyatı" damğasıyla
ədəbiyyatdan silmək
çox böyük ədalətsizlikdir. O dövrdə
yaşayıb-yaratmış bütün nəsillərdən
olan həqiqi şairlərin yaradıcılığında
Kommunist ideologiyasına
xidmət edən, daha dəqiq desək, bu ideologiyaya uyğun gələn, bu ideologiyayla üst-üstə
düşən əsərlər
onların yaradıcılıq
irsinin olsa-olsa on faizini təşkil edə bilər. Qalan 90 faiz - güclüsüylə,
zəifiylə - vaxtın
və quruluşun dışında duran ədəbiyyat hadisələridir.
Sovet dövründə yaranmış
bütün bədii əsərlərin üstündən
qələm çəkmək
ədəbiyyatımızın böyük bir dövrünün səhraya
çevrilməsidir və
bu quru, cansız səhrada yeni pöhrələrin yaranması mümkün deyil.
Sovet dövründə
də insanlar sevib sevilirdilər, qarşılıqlı məhəbbətin
bəxtiyarlığını yaşayırdılar, ayrılığının
acısını duyurdular,
ölüm-itimin sağalmaz
yaralarından əzab
çəkirdilər. Və şairlər
də bütün bu insani hissləri
- sovet ideoloji qəliblərinə məhəl
qoymayan poetik üslubda əks etdirirdilər.
Elə o illərdə
üç Xalq şairimiz Nəbi Xəzri, Cabir Novruz, Nəriman Həsənzadə ömür-gün
yoldaşlarını itirdilər. Hər üçünün
poeziyasında bu itkilərin ağrısı
təsirli sözlərlə
əks olunub. Amma bəlkə ən çox bu ağrı
sevimli Sarasını itirmiş Nərimanın yaradıcılığında ifadə olunub. N.Həsənzadə haqqında yazan
araşdırıcılardan biri şairin bu silsiləsini hətta "Nəriman-Sara"
dastanı adlandırıb.
Nərimanın məşhur şeirlərindən
birində belə misralar var:
Ürəkdir bu eşqlə qaynayıb daşan,
Sinəmdə çırpınır alışmaq üçün
Bir insan ömrünü girov qoymuşam,
Bir şair
ömrünü yaşatmaq
üçün.
Sonralar yazdığı bir şeirinə şair Sara xanımın dilindən bir beyti epiqraf
qoymuşdur:
Bir qadın ömrünü girov qoymuşam
Bir şair
ömrünü yaşatmaq
üçün.
Vaxtsız itirdiyi həyat
yoldaşına həsr
olunmuş şeirləri
arasında, məncə,
ən təsirlisi mənim tərtib etdiyim "Min beş yüz ilin oğuz
şeiri" antologiyasına
daxil etdiyim şeirdir:
Mən səni sevdim ki, yoldaş olasan,
Həyatın ən ağır dar yollarında.
Demədim axırda bir daş olasan,
Qədim qəbiristanda, yol kənarında.
Mən səni sevdim ki, sevin, qaç
oyna...
Yenə
seçilməsin ətrin
bahardan,
Demədim təzədən gizlənpaç
oyna,
Axşam yuxuma gir, səhər
qaç ordan.
Antologiyaya daxil etdiyim başqa bir şeirində də bu itkinin ağrısı
boş qalmış mənzilin təsviriylə
verilir:
Mən kimin yanına qayıdım evə,
Bir eyvan, dörd divar, çoxlu daş qalıb.
Sənlə dolu idi boş evim əvvəl
İndi dolu evim sənsiz
boş qalıb.
Dünyada ən böyük
itki qadındı:
Gördüm anamda da, qadınımda da...
Evin yiyəsiydin, indisə torpaq,
Sənsən sağ canımda
ağrıyan yerim...
Çöldə qalmaq olmur,
evdə yaşamaq,
nə gedən yerim var,
nə qalan yerim.
Rəhmətlik Sara xanım gəncəli qızıydı. Nəriman həmişə deyir ki, onun
bu suyu anama
- Nigar Rəfibəyliyə
çəkirdi. Müxtəlif
vaxtlarda Moskvada eyni xəstəxanada müalicə olunmuşdular,
anam da, Sara xanım da...
Nigar xanımın xatirəsinə
həsr etdiyi şeirdə Nəriman bu barədə də yazıb:
Onu görüb səni tanımışdılar,
orda... Moskvada, cərrah həkimlər.
Burda heykəltəraş gör
necə duyub
İki qəbir
üstə eyni büst qoyub.
Bəlkə Nərimanın Gəncəyə
xüsusi məhrəm
münasibətinin bir
səbəbi də xanımının bu şəhərdən olması
idi. "Gəncə üsyanı"
şeirində yazırdı:
Tarix qisas aldı tarixçilərdən,
Yaşadı yaddaşda Gəncə üsyanı.
Öldük, içimizdə ölmədi
vətən.
Torpaqda və daşda Gəncə üsyanı.
Gəncə şəhər deyil,
Gəncəbasardı,
Əriş-arğacıyam mən o yolların
Kürəyi - zirehli dəmir
hasardı
Gəncədə doğulan mərd oğulların.
N.Həsənzadə Gəncə üsyanının, Gəncə
əyilməzliyinin qurbanları,
şəhidləri haqqında
da yazıb:
Zəmiydi Gəncədə Rəfibəylilər,
Çəkicli oraqla biçib getdilər.
Yeri gəlmişkən,
Nəriman orduda xidmət zamanı anasının dəfninə
icazəsiz getdiyi üçün hərbi tribunaldan onu atamın xilas etdiyini də həmişə minnətdarlıqla
xatırlayır.
Gələn il Xalq şairi, Heydər Əliyev mükafatı laureatı Nəriman Həsənzadənin 90 yaşı
tamam olur. Yanılmıramsa, Əli İldırımoğlundan
və Vidadi Babanlıdan sonra N.Həsənzadə Birliyimizin
ən yaşlı üzvüdür. Bu yaşında da Nəriman həm sırf yaradıcılıqla,
həm də pedaqoji, ictimai fəaliyyətlə ardıcıl
məşğul olur.
Yazıçılar Birliyi Ağsaqqallar
Şurasının sədri
kimi bu işə
formal yox, can-başla yanaşır.
Müdafiə nazirimiz Zakir Həsənovla çox maraqlı və faydalı görüşümüz
oldu. Bu görüşün nəticəsində yazıçılarla
ordumuz arasında əlaqələr daha da möhkəmləndi və bu işdə
Nəriman Həsənzadənin
xüsusi xidməti
var. Məhz onun təşəbbüsüylə şairlərimizin, yazıçılarımızın
Orduya həsr etdikləri yazılardan ibarət kitab nəfis şəkildə
işıq üzü
gördü.
İstedadlı nasir və esseist Pərvin "Sevdim səni" kitabında Nəriman Həsənzadənin "Nərdivan"
şeiri haqqında yazır:
"Görəsən, hansını sevmək daha çətindir? Dünyanın hər üzünü görən, hər ləzzətini dadan, tox (bəlkə də bezgin) adamı, yoxsa hələ təzə-təzə
yaşamağa başlayan
yeniyetməni? Bəlkə də
burda "sevilmək"
sözü, ya da "özünü sevdirmək" ifadəsi
yerinə düşərdi.
Çünki hissin qarşılıqlı deyilsə,
yaşadıqların boş
vaxt itkisidi...
Nəriman Həsənzadənin "Nərdivan" şeirində
əsl faciə budur... Hər aşiq enməyi,
qüruba doğru getməyi boynuna almaz. İlk baxışda şeir
yaş fərqinə görə əzab çəkən, sevgilisinə
qovuşa bilməyən
insanın ağrılarını
ifadə edir. Amma, məncə, sevgini əngəlləyən
yaş fərqi deyil! Məhz istiqamətlərin başqa olmasıdır".
Bəli, məsələ bundadır
- yalnız sevgidə deyil, ümmiyyətlə,
dünyaya baxışda,
həyatı anlamaqda,
davranış qaydalarında
nəsillərin bir-birilə
uyuşmamasındadır. Müxtəlif nəsillər ömür
nərdivanının yalnız
bir pilləsində bir-birilə ani rastlaşır və ayrılırlar - biri qalxır, biri enir.
Bu dünya nərdivandı -
Qalxanda mehribandı,
Enəndə nə yamandı...
Görüşdük pillələrdə,
Yolun yarısında
biz.
Sən qalxırdın bu dəmdə,
Mən enirdim xəbərsiz.
Səni
arzularına
qaldırırdı nərdivan,
Məni
xatirələrə
endirirdi bu zaman.
Birimiz günçıxana.
Birimiz günbatana.
Gərək ya düşməyəydi
bu görüş
heç araya.
Ya sən əvvəl gələydin,
Ya mən sonra dünyaya.
Nəriman Həsənzadə dünyaya
vaxtında gəlib və "ədəbiyyat
nərdivanının" uca
pilləsində möhkəm
dayanıb. İnanıram ki, yeni əsərləriylə bu
"nərdivanda" hələ
bir neçə pillə də yüksəyə qalxacaq.
11 iyul 2020
ANAR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 22
avqust.- S.9.