Tarixin söz aynası
Azərbaycanda roman janrı böyük bir inkişaf yolu keçmiş, müxtəlif dövrlərdə,
ictimai-siyasi və sosial-tarixi şəraitlərdə
fərqli formalarda təzahür etmişdir. Yusif Vəzir Çəmənzəminli,
Məmməd Səid Ordubadi, Ə.Cəfərzadə,
F.Kərimzadə ilə
başlanan tarixi roman ənənəsini Y.Oğuz,
Əlisa Nicat bu gün də
uğurla davam etdirir. Tarixi roman janrı öz
inkişafından qalmamış,
yazıçılarımız mövcud varisliyə sədaqət göstərərək
yeni əsərlər
yazırlar. Onlardan biri
də hekayə, povest və şeirlə ədəbiyyata
gələn və tez bir zamanda
yaradıcılığı ilə şöhrət tapan Sona İsmayılovadır.
Nəsrindən görünür ki, onun çox zəngin elmi-tarixi düşüncəsi, tarixə
dərindən bələdliyi,
faktlarla işləmək
mədəniyyəti, eyni
zamanda güclü bədii təfəkkürü
və təxəyyülü
vardır. Qələmə aldığı "Sözün xaqanı"
tarixi-bədii roman klassik
şairimiz, ziddiyyətli
tale yaşamış Əfzələddin
Xaqaniyə həsr olunmuşdur. Müəllif romanı qələmə
alarkən, ilk növbədə,
özünü həmin
tarixə aid etmiş,
məhz o tarixdə yaşamış, dövrün
hadisələrini, adət-ənənələrini,
faktlarını öyrənmiş,
qələmə aldıqlarını
təhtəlpsixologiyası və yazıçı təxəyyülündə saf-çürük
etmişdir. Elə buna
görədir ki, əsər çox uğurlu alınmışdır.
Yazıçı üçün tarixi roman qələmə
almaq çox məsuliyyətli bir işdir, belə ki, Sona xanımın
müraciət etdiyi dövr, söz açdığı tarixi
şəxsiyyət haqqında
geniş mütaliəsi
sayəsində yüksək
səviyyədə bilgisi
vardır. Elə ona
görədir ki, romanda Azərbaycan tarixinin qaranlıq səhifələrini və
Xaqani dühasını
reallıqlar, bədii
təxəyyülü ilə
canlandıra bilib.
Zamanında V.Q.Belinski
yazırdı: "Tarixi
romana uydurma, hər şeydən əvvəl, şəxsi həyatı, ayrı-ayrı
insanların taleyini təsvir etmək yolu ilə daxil
olur və tarixlə bağlı hadisələr tək-tək
adamların taleyi ilə qaynayıb-qarışır".
Müəllif bu əsəri
ilə qarşısına
milli kimliyimizi sevdirmək, təbliğ etmək və həmçinin tariximizin görkəmli nümayəndələrini
olduğu kimi ictimaiyyətə çatdırmaq
məqsədi qoyub.
Fərqi yoxdur - istər tarixi reallıqlar, istərsə
də yazıçı
təxəyyülündən doğan hadisələr, olaylar, obrazlar,.. bütün
bunlarla təsvir olunan tarixi dövrün
obrazını yarada bilib. Romanı oxuduqca bir daha aydın olur ki, tariximizi
tarixçilərdən daha
çox yazıçılarımızdan
öyrənməliyik. Sona xanımın tarixi janra müraciət etməsinin səbəbi millətin tarixini xalqına çatdırmaq
istəyidir, çünki
tarix kitabları nə qədər sxolastik, quru faktlara əsaslansa da, bu faktları
canlandıran tarixi-bədii
əsərlər həm
yaddaşlarda qalır,
həm də maarifləndirici rol oynayır - bu əsərlər elə tarix kimi də
qəbul olunur. O,
tək-tək təsadüf
edilən detalları dövrün tələblərinə
uyğunlaşdırır, ayrı-ayrı epizodlarla kifayətlənmir, özünün
çoxsaylı təfərrüatları
ilə bütövlük
faktoru yaradır, sanki bütün bu epizodlar və
bəlli təfsilatlar
onun üçün xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir; yeniliyə can ataraq yeni ifadə formaları və təfəkkür tərzi
nümayiş etdirir. Sözün xaqanı A.N.Pautnik tarixi romanlar haqda yazırdı: "Tarixi
roman - keçmişi tarixi
ardıcıllıqla təsvir
etməkdir. Janrın tələbi tarixi
sənədlərə əsaslanmaq,
olmuş tarixi hadisələri və şəxsləri müasir
tələblər baxımından
əks etdirməkdir".
Tarixi
roman əsərlərinin yaranmasında
yazıçı təxəyyülünün
rolu böyükdür.
Xüsusilə qeyd etmək
istəyirəm ki, Xaqani haqqında bilmədiklərimizi Sona xanım romanda tutarlı faktlarla izah edə bilmiş
və belə nəticəyə gəlmişdir
ki, tariximiz bitməyib - davam edir. Dövrün koloritini canlandırsa
da, keçmişə
öz təxəyyülü
ilə yanaşan yazıçı olmuş
faktlara sərbəst yanaşmır, hadisələri
dəyişmir. Müəllif romanda xronoloji ardıcıllığı gözləyir
- romanın kompozisiyasının
ölçü vahidi
insan bioqrafiyasıdır;
təsadüfi deyildir
ki, Xaqaninin gənclik yaşlarından
ta ölümünə
qədər insan-şair
ömrünü tam əhatə
edə bilmiş, hətta müəyyən
məqamlarda saray münaqişələrinin daxilinə
girməyi bacaran bir üslub sərgiləmişdir. Xaqanini çox
ciddi planda təsvir etsə də, məzmununu tarixi hadisə və şəxsiyyətdən
götürsə də,
real və ya macəralarla əhatə edilmiş bir roman qələmə almış,
əsərdə yığcam
və sərrast ifadələri ilə zəngin dil koloriti yaratmışdır.
Sona xanımın bəlkə
də qazandığı
ən böyük uğurlardan biri də məhz tarixi roman janrında qələmini sınamasıdır.
Bu bədii yaradıcılıq
yolu - narrativ üslub təkcə tarixi yox, fəlsəfəni,
coğrafiyanı da bilməyi tələb edir. O, romanında dünya modellərinə həm forma və məzmun, diskurs və semantika parametrlərinə, sərbəstliyinə
görə bədii təfəkkürə, estetik
idrak qanunlarına, polifonik səciyyəyə
sadiq qalır. Görkəmli yazıçı,
tənqidçi-ədəbiyyatşünas
M.Hüseynin tarixi
roman janrı haqqında
yazdığı önəmli
fikirləri Sona xanımın yaradıcılığı
ilə də səsləşir: "Tarixçi
dövrün ümumi
ictimai münasibətlərini
əks etdirirsə, yazıçı ən çox dövrün psixologiyasını təşrih
edir. Tarixçi psixoloq deyildir.
Lakin sənətkar psixoloq olmalıdır. Bunsuz tarix
elmi yaransa da, tarixi-bədii əsər yarana bilməz. Bir qədər də sadə desək, tarixçi "nələr
olmuşdur?" sualına
cavab verirsə, sənətkar "nələr
ola bilərdi
və necə ola bilərdi?" suallarına da cavab verir. Yazıçının vəzifəsi heç də tarixi şəxsiyyətlərin fəaliyyətini
başdan-başa izləyib
bədii tərcümeyi-hal
yaratmaqdan ibarət deyildir". Bu məlum
həqiqəti dərk
edən Sona İsmayılova tarixi romanında təsvir etdiyi qəhrəmanlarını
həm tarixi şəxsiyyət, həm
də insan kimi dolğun təsvir edir, əsas məqsədə çata bilir: tarixi həqiqətlərə
sədaqət, lakin eyni zamanda, bu
həqiqətləri bədii
təxəyyül süzgəcindən
keçirmək, daha çox tarixlə müasirlik arasında körpü yaratmaq, keçmişlə bugünü
bir-birindən ayırmamaq.
"Sözün xaqanı"
tarixi romanını bədii-tarixi səciyyəsi,
dil zənginliyi və səmimi təhkiyəsi ilə Sona İsmayılovanın
yaradıcılıq uğuru
kimi dəyərləndirmək
olar. Yaş məhdudiyyəti nəzərə alınmayaraq
roman geniş oxucu kütləsi üçün
nəzərdə tutulub.
İnanırıq ki, bu əsər Azərbaycan polifonik romanları sırasında örnək
olacaq, öz dəyər və əhəmiyyətini uzun müddət saxlayacaq, hətta gündən-günə
artıracaq.
Nadir Məmmədli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 22
avqust.- S.19.