Qarışqa təqvimi",
"Durna adam" və "Küknarlara məktub"
Təranə Vahidin hekayələri haqqında
Yazıçıların,
şairlərin ədalət, xeyir-şər və s. haqda
fikirlərini antik mifologiyadan aldıqları surətlər
vasitəsilə ifadə etməsi - alleqoriya romantizmdə də
həmişə mühüm yer tutub. Əsasən,
nağıllarda, təmsil və hekayələrdə rast gəldiyimiz
alleqoriyadan qismən bu gün də istifadə olunur.
Haqqında söhbət açacağımız hekayələrdə
təbii qanunauyğunluqların insan həyatına təsirini
və rolunu görürük.
Yazıçı
Təranə Vahidin "Qarışqa təqvimi",
"Durna adam" hekayələrindəki zavallı
qarışqalarla durna adamın taleyi ilə Qoderzi
Çoxelinin "Küknarlara məktub" hekayələri
arasında bənzərlik var. Hər iki yazıçı təbiətə
üz tutub və təbiət hadisələrinin insan həyatına
təsirini maraqla ifadə edib...
Köləlikdən
azadlığa
"Qarışqa
təqvimi"ndə bütün yuvaların üstündə
yadların girməsinin qadağan olunduğunu bildirən bir
yazı olur. O, gözlərini açandan nəmişlik bir
yerdə olur.
Hekayədə
qarışqa balasının nəzarətçilərin
arxasınca düşüb koloniyanın sonunacan getməsi,
moruğu rəngli qarışqanın ondan şifrəni
söyləməsini istəməsi, şifrənin nə
olduğunu bilməyən qarışqa balasının
yaddaş kodunu qımıldaması, məhkəmə sədrinin
xərəkdə gətirilməsi, onun köləliyi qəbul
etməməsi, dərhal edama qərar verməsi və s. məqamlar
müasir dövrdə baş verənləri ehtiva edir. Simbioz
vaxtı qarışqaların həyatında baş verənlər
bütün dövrlərə və canlılara aid olan
xüsusiyyətlərdir.
Təranə Vahid
"Qarışqa təqvimi" hekayəsində köləlikdən
azadlığa gedən yolu qarışqaların dilindən təqdim
edir. Zəhmətkeş, avara, yoxa qane olub pis insanların əhatəsində
yaşayan insanların faciəsi təsvir olunur bu hekayədə.
Burda "alın yazısı" da əhəmiyyət kəsb
edir. "Yazıya pozu yoxdur" deyimi bu hekayədə də
öz təsdiqini tapır...
Yaddaşlar
toqquşanda
Yaddaşını
küləklər daradıqca anasının həzin
laylasını eşidən Əlif kişi kötüyün
üstündə oturub özünü günə verdiyi
vaxtlarda hardansa bir durna qatarı ötüb keçərdi.
Əlif kişi belə vaxtlarda dönüb durna olmağı
və bu qatara qoşulub dünyanın axırına getməyi
arzulayır. Onun duaları eşidilir və o, uzundimdik,
ağbaş durnaya çevrilir. Yerində qalan təkcə
yaddaşı olur. İnsan yaddaşına bir az da durna
yaddaşı qarışır. Toyuq-cücə həyətdəki
yad quşu görüb səs-səsə verir. Əlif
kişinin gəlini Firəngiz durnanın hardan gəlib
çıxmasını soruşur. Oğlu Nəcəf səs
salıb quşu ürkütməməyi tapşırır. Nəcəfin
oğlu Hikmət hardansa peyda olub quşun babasına
oxşadığını deyir. Axşam düşüb
külfət evə yığışanda Əlif kişinin
yoxluğu üzə çıxır. Hamı kişinin hara
getməsini soruşur, narahat olurlar. Əlif kişinin
başına iş gəldiyini düşünürlər.
Əlif kişi quş olub göyə uçur. Göylərin
genişliyi, azadlığı onun ağlını
başından alır. Onun gəlişi köçə
qarışıqlıq salır. Durnalar yad qonağı
dimdikləyirlər. O, yuxusunda görür ki, müdrik bir
durna qanadının ucuyla torpağın üstündə xətt
çəkib xəttin o üzündə nə olduğunu
soruşur. Durnalardan biri xəttin o üzündə yadlıq
olduğunu və oranın təhlükəli yer kimi
tanındığını bildirir. Müdrik durna durnanın
üç iqlim, üç sərhəd keçə biləcəyini,
dördüncü sərhədi keçənin geri dönməyəcəyini
deyir. Sonra durnalar yox olur və müdrik durna Əlif kişiyə
keçmişini yaddaşından silib atmağı, durna
olduğunu unutmamağı tapşırır. Əlif
kişiyə qanı qaynamayan durnabaşının
ağbaş durnaya qanı qaynamır. Durnabaşı sonda
Əlif kişiyə dəstəsinin sonunda yer verir. Əlif
kişi sevindiyindən zərif durna rəqsi edir.
Uçuş
zolağında Əlif kişinin insan yaddaşıyla durna
yaddaşı toqquşur. İnsan yaddaşı onu
keçmişə, durna yaddaşı gələcəyə
səsləyir. Gün yarı olanda durnabaşı bir azdan sərhədi
keçəcəklərini bildirir və sərhədi
keçəndə yaddaşlarının silinəcəyini,
keçmişin unudulacağını və yeni yolun
başladığını deyir. Keçmişi unutmaq istəməyən
Əlif kişi ağ zolaqda - sərhədin sərhədində
dayanır. Keçmişindən ayrılmaq ona ağır gəlir.
O, yaddaşları silinən durnaların arxasınca baxıb
geri dönür. Köhnə kötüyün üstündə
oturan Əlif kişi dönüb adam olmur. Səhəri
gün ev sahibləri dəstəsindən ayrı düşən
durnanı görürlər.
Əlif kişinin
yoxa çıxmasından yeddi gün keçir. Bir vaxtlar
sahibi olduğu həyətdə durna kimi yaşamaq çətin
olsa da, Durna adam hər şeyə razı olur. Təki
yaddaşının sərhədləri pozulmasın. Əlif
kişi hər payız köç edən durnalara baxır və
adam olacağı günü gözləyir...
"Durna adam"
hekayəsində Təranə Vahid adam yaddaşı ilə
durna yaddaşını daha çox müqayisə edir.
Əlif kişinin durna həyatından sonra insana dönməsi
mümkün olmasa da, yazıçı bu iki varlıq
arasında oxşar və fərqli cəhətləri qabarda
bilib. Demək ki, canlı varlıqların əksəriyyətində
oxşar və fərqli cəhətləri axtarmaq, görmək
mümkün olur. O cəhətlər ədəbi əsərdə
daha çox təsvir olunduğu üçün bu cür əsərlərə
xüsusi rəng qatır...
Torpağa
doğru...
Çğuna
Berinin evinə sarı yola düşür. O, Berinin
arvadından kişinin vəziyyətinin necə olduğunu
soruşur. Berinin arvadı ərinin gecə yenə ürəyinin
sıxıldığını, amma iynə vurmağa
qoymadığını deyir. O, heç olmasa bir az
quruduğunu soruşur. Berinin arvadı quruduğu və elə
buna görə də ərinin ürəyinin
ağrıdığını deyir. Çğuna evə
girir və Berinin paltarının sol çiyninin kəsildiyini,
ordan balaca küknar ağacının başını görür.
Beri çılpaq ayaqlarını çarpayının
qarşısında qazılmış yerə qoyub
üstünə su tökür. Küknarı qoruyan, onun
qurumasını istəməyən Beri coğrafiya müəllimindən
siqareti söndürməsini istəyir və onun
tüstüsünün küknara ziyanı dəyəcəyini
bildirir. Coğrafiya müəllimi Berinin küknara öz
övladı, canının bir parçası kimi
baxdığını, dərmanlar qurutmasın deyə, onu
havada gəzdirdiyi haqda eşitdiyini söyləyir. Beri ona
övladının olmadığını deyir.
Küknara daha
çox xeyri dəyəcəyini zənn etdiyi
üçün fındıqlığa tərəf gedən
Beri yolda meşəbəyini görür. Meşəbəyi
bu meşələrdə küknarın bitməyini deyir,
Berinin çiynində hardan bitdiyinə mat qalır. Beri buna
görə Allaha minnətdar olduğunu bildirir və deyir ki,
kaş qurumaya. Meşəbəyi artıq küknarın
soluxduğunu bildirir və deyir ki, kaş küknarın yerinə
gilasdan-zaddan olaydı.
Beri idarəyə
gedib sədrdən küknarlıq olan yerə putyovka istəməyi
düşünür. Fikirləşir ki, bəlkə həmin
yerin havası onun küknarına düşdü, o
qurumadı. Sədr onun dediyini etmir. Beri ilə rastlaşan
meşəbəyi küknar qozasından qursaq dərmanı
düzəldildiyini eşitdiyini deyir. Ağrının onu
öldürdüyündən danışan meşəbəyi
Beriyə küknarın qurumayıb bar gətirsə, ona verməsini
istəyir. Berinin küknarına balaca quşcuğaz qonur. Beri
münnətdarlıqla ona baxır. Sədrdən yaxşı
cavab almayan Berinin çiynində küknarı görüb
onu dəli hesab edirlər. O, küknarlıqda bir dəyə
tikib gününü orda keçirməyə başlayır.
Ürəyi ağrısa da keçir, küknar da
özünü yaxşı hiss edir. Berinin bədəni
vahidliyə can atır. Onun başından yuxarı
qalxmış küknar bir aydan sonra öz qonaqlarını -
quşları qarşılayır. O, küknar meşəsilə
vidalaşıb kəndə gedir.
Kənddən
"Küknarlara məktub" yazan Beri özünün
yaxşı olduğunu, tez-tez meşədə gəzdiyini
bildirir. Kənddə hamının ondan qorxduğunu deyən
Beri coğrafiya müəlliminin ondan yeni ildə
küknarının bəzənməsini istədiyini bildirir.
Barını meşəbəyiyə söz verdiyindən də
yazan Beri arvadının ondan ayrılmadığından, dostu
Çğunanın ayrı kəndə köçməsindən
də söz açır. Toyda bədöy bədənli bir
qızla oynadığını, lakin onun əyyaş
olmasından da yazır.
Ağacların
onun niyə onlar kimi rəngini dəyişmədiyinə mat
qaldıqlarını da yazan Beri vələsi yenə
inandırmaq mümkün olduğundan söz açır.
Berinin göydən gəldiyini düşünürlər. O
isə onlara göydən gəlmədiyini bildirir. Beri meşəni
də pərt etmək istəmədiyi haqda da yazır. Meşənin
lap ortasındakı balaca çinarı hər gün görməsə
dözə bilmədiyini yazan Beri gecələr yuxuda
torpağın ürəyinə girdiyini görməsindən
də bəhs edir. Buna görə arvadının şübhələnməyindən
və onun çinarı kəsdirəcəyindən
qorxduğunu da yazır. Kəndin qırağındakı
kasıb qoca kişinin hər gün Allaha yalvarıb
günahlarını bağışlanmasından da söz
açan Beri torpağa inandığını yazır.
İndi ürəyinin az ağrıdığından bəhs
edən Beri ordakı meşəlikdə küknar bircə
özünün olduğunu deyir. O, təpənin başında
bir yer olduğunu və hər gün orda durduğunu bildirir.
Məktunun
üstündə ünvanı yazan Beri bu məktubun küknar
meşəsinə tullanılmasını istədiyini
yazır. Payızda onun ürəyinin ağrısı
artır. Bir gecə isə küknarın köklərini dizlərindən
aşağıda hiss edir. Gecəyarı sevdiyi yerə gedən
Beri dəri xəndək qazıb içinə girir və
ayaqlarının üstünə torpaq tökür. O, iki bədənin
bir-birinə axdığını, vahid bir bədən
olduğunu, nazik köklərin torpaqdan
yapışdığını hiss edir. Sonra isə ilk hiss elədiyi
şey günəşin çıxması olur...
Təranə
Vahidin "Qarışqa təqvimi", "Durna adam"
hekayələri kimi, Qoderzi Çoxelinin "Küknarlara məktub"
hekayəsi də insanın təbiətlə, torpaqla
bağlılığını göstərir. Təbiətin
- heyvanların, bitkilərin insan həyatındakı rolu və
bu bağlılıq ədəbiyyatda da maraqla təsvir olunur,
yaradılır. Bu hekayələrdə insanın təbiətdə
baş verənlərlə - onun başına gələ biləcək
hadisələrin heyvanların, bitkilərin dili ilə diktə
olunmasını ədəbi aspektdən görürük...
Xuraman Hüseynzadə
Ədəbiyyat qəzeti.-2020.-22
avqust.-S.31.