Akademik Bəxtiyar Nəzərovun
tənqidində altmışıncılar
Görkəmli özbək aliminin
elmi portretinə cizgilər
Akademik Bəxtiyar Nəzərov müstəqil Özbəkistanın
elmi-mədəni inkişafında fəal rol oynayan və
müasir özbək nəzəri-estetik fikrinin
inkişafına töhfələr verən görkəmli ədəbiyyatşünas
alimlərdən biridir. Yaradıcılığa şeirlə
başlayan və bir neçə poetik toplunun müəllifi
olan istedadlı yazarın özünəməxsus tənqidçi
kimi formalaşmasında şairlik illərinin və təcrübəsinin
qüvvətli təsiri olmuşdur. XX yüzil özbək
nəzəri-estetik fikrinin qızıl qvardiyasına mənsub
olan İzzət Sultan, Vahid Zahidov, Hamil Yaqubov, Mətyaqub
Qoşcanov, Əbdüqadir Hayitmetov, Mahmudəli Yunusov, Azad
Şərəfəddinov, Ləziz Kayumov, Səlahəddin
Mamacanov, Ömərəli Normatov, Narbay Xudayberqanov, Batırxan
Əkrəmov və başqalarının ənənələrini
yaradıcı surətdə inkişaf etdirən Bəxtiyar Nəzərov
ədəbiyyatşünaslıqda öz yolunu və üslubunu formalaşdırmış, xüsusən,
Özbəkistanda ədəbi tənqidin və Ədəbiyyat
nəzəriyyəsinin yeni mərhələyə yüksəlməsində
əvəzsiz xidmətlər göstərmişdir.
Akademik Bəxtiyar Nəzərov çağdaş
özbək ədəbiyyatşünaslığının
yüksək nəzəri-estetik səviyyəyə malik və
məhsuldar nümayəndələrindən biri kimi yarıməsrlik
coşğun və səmərəli fəaliyyəti ərzində
30-a yaxın monoqrafiya və kitab çap etdirmişdir. Onun monumental elmi əsərləri
sırasında "Özbək ədəbi tənqidi",
"Bu sehrli dünya", "Özbək ədəbi tənqidinin
metodoloji prinsiplərinin formalaşması mərhələləri",
"Həmzə Həkimzadə Niyazi əbədiyyəti",
"XX əsr özbək ədəbiyyatı", "Qafur
Qulam dünyası" və s. əsərlərini, tədqiqatlarını
xüsusi qeyd etmək lazımdır. Bəxtiyar
Nəzərov ustad ədəbiyyatşünas alim kimi 20-dən
çox elmlər doktorluğu və namizədlik
dissertasiyalarının rəhbəri olmuş, 30-dan çox
dissertasiyanın müdafiəsi prosesində opponent kimi
iştirak etmişdir. Elmi
yaradıcılıqla ictimai fəaliyyəti həmişə
yanaşı və paralel aparan zəhmətkeş alim Özbəkistan
Respublikasının və Elmlər Akademiyasının rəhbərliyində
müxtəlif məsul vəzifələrdə
çalışmışdır. Tanınmış
alimin yaradıcılığı və elmi fəaliyyəti
təkcə Özbəkistan Respublikası hüdudları
daxilində deyil, bütün Mərkəzi Asiya
Respublikaları, qardaş Türkiyə və Azərbaycanda da
kifayət qədər tanınır.
XX yüzil özbək ədəbiyyatının əksər
məşhur ədəbi simaları və nümayəndələri
haqqında alimin ciddi tədqiqatları mövcuddur. Onlardan Abdulla Qədiri,
Əbdürauf Fitrət, Çolpan, Aybek, Qafur Qulam, Maqsud
Şeyxzadə, Abdulla Qəhhar, Həmid Alimcan, Mirtemir,
Zülfiyyə, Şükrulla, Şöhrət, Səid
Əhməd və başqaları haqqında alimin tədqiqat və
kitablarını xüsusi qeyd etmək lazımdır. Amma akademik Bəxtiyar Nəzərovun
yaradıcılığında xüsusi yer tutan mövzu və
problemlərdən biri məhz altmışıncıların
əsərləri, nəsri və poeziyasıdır.
Nasir altmışıncıların - Ölməz Ömərbəyov,
Uçqun Nəzərov, Öktəm Osmanov, Şükür
Xalmirzəyev, Ötkür Haşımov, Zahir Ələm,
Xudayberdi Toxtabayev, eyni zamanda şair
altmışıncıların - Erkin Vahidov, Hüsniddin Şəripov,
Abdulla Aripov, Rauf Pərfi, Aman Mətcan, Çolpan Erqaş, Məhəmməd
Əli, Gülçöhrə Nurullayeva, Aydın Hacıyeva,
Həlimə Xudayberdiyeva, Abdulla Şir, Süleyman Rəhman və
başqa qüdrətli qələm sahibləri haqqında
alimin araşdırmaları diqqətəlayiqdir.
Akademik Bəxtiyar
Nəzərov altmışıncılar haqqındakı məqalələrinin
birində yazır: "Ədəbiyyatımıza tarixinin və
inkişafının heç bir mərhələsində ədəbi
prosesə 60-70-ci illərdə olduğu kimi gənc qələm
sahiblərinin müxtəlif, rəngbərəng, özünəməxsus
və qüdrətli nəsilləri təşrif
buyurmayıb. Bu yeni nəsillərin istedadlı
nümayəndələri rübai və sonetdən tutmuş
lirik poemalara qədər, ciddi dramatik dastanlardan tutmuş mənzum
romanlara qədər, demək olar ki, poeziyanın bütün
janrları və formalarında səmərəli şəkildə
yazıb yaratmaqdadırlar. Onlar öz
ustadlarının və klassiklərimizin qabaqcıl bədii ənənələrini
davam və inkişaf etdirərək, ədəbiyyatımızı
həm şəkil, həm də məzmun cəhətdən
daha da rəngbərəngləşdirib, ədəbi-mədəni
səviyyəmizi yeni mərhələyə və zirvəyə
qaldırmaq üçün ürəkdən, ilhamla söz sənətimizə
xidmət etməkdədirlər" (Baxtiyor Nazarov. Hayatilik -bezovol mezon. "Yoş qvardiya"
naşriyoti, Toşkent, 1985, s. 127). Tanınmış
tənqidçi yeni bir ədəbi-estetik mərhələ
kimi 60-70-ci illərin həm ümumi mənzərəsini, həm
də bu prosesdə iştirak edən hər bir qələm
sahibinin yerini və mövqeyini müəyyənləşdirməyə
çalışır. Məsələn,
aşağıdakı mülahizələrində də alim
yeni ədəbi epoxanın geniş panoramasını və
obrazını canlandırmağa, ədəbi prosesin əsas
cizgi və xüsusiyyətlərini ümumiləşdirməyə
meyil edir: "Altmışıncılar ədəbi nəslinin
ən istedadlı nümayəndələri on beş-iyirmi il ərzində
ədəbiyyatımızda öz yerlərini və mövqelərini
möhkəmləndirdilər. Abdulla Aripov nəinki
respublikamızda, hətta, İttifaq miqyasında özbək
şeiriyyətinin görkəmli nümayəndələrindən
birinə çevrildi. Aman Mətcanın "Biruni",
"Pəhləvan Mahmud", "Toğan" ("Bənd")
və s. dramatik dastanları ədəbiyyatımızda bu
janrların daha da inkişafında və təkmilləşməsində
mühüm rol oynadı. Bu nəsil dünya ədəbiyyatının
"İlahi komediya", "Faust", "Manfred",
"Don Juan", "Ramayana", "İnsan mənzərələri"
və başqa qiymətli incilərinin özbək dilində
səslənməsi sahəsində misilsiz fədakarlıq
nümayiş etdirdilər. Dünya ədəbiyyatının
bu şah əsərlərinin özbək dilinə
çevrilməsi nəinki tərcümə ədəbiyyatımızın,
hətta, ümumən, bədii ədəbiyyatımız və
bədii təfəkkürümüzün rövnəqinə,
hiss olunacaq dərəcədə yüksəlişinə təkan
verdilər." (Baxtiyor Nazarov. Hayatilik-bezovol
mezon. "Yoş qvardiya" naşriyoti, Toşkent, 1985,
s. 127-128).
1960-80-ci illərin ədəbi prosesində fəal
iştirak edən istedadlı alimin yaradıcılıq
manerasını səciyyələndirən əsas
xüsusiyyətlərindən biri onun həmişə öz
yaşıdlarını - gənc
altmışıncıları demokratik və cəsarətli əsərlərinə,
poetik mövqe və münasibətlərinə görə
ictimai-siyasi mühitin təzyiqlərindən qorumaq, müdafiə
etmək idi. Mətyaqub Qoşcanov və Azad Şərəfəddinov
kimi demokratik görüşlü və altmışıncıların
hamisi kimi tanınmış böyük alim və tənqidçilərlə
bir sırada Bəxtiyar Nəzərov da yeni ədəbi nəslin
yaradıcılıq axtarışlarını həmişə
rəğbətləndirmiş, ədəbi-nəzəri
fikrin gücünü və imkanlarını bu yöndə səfərbər
etmişdir. Bu cəhətdən tənqidçinin Erkin Vahidov,
Abdulla Aripov, Rauf Pərfi, Abdulla Şir, Aman Mətcan,
Süleyman Rəhman, Maarif Cəlil, Çolpan Erqaş və
başqa istedadlı şairlər haqqındakı məqalələrində
yuxarıda qeyd etdiyimiz tendensiya açıq-aşkar nəzərə
çarpır.
Məlumdur ki, altmışıncıların yaradıcılığı
o dövrün ictimai-siyasi ab-havasına və
qanun-qaydalarına uyğun gəlmirdi. Başqa sözlə,
yeni ədəbi nəsil köhnəlmiş Sovet rejiminin siyasi
sərhədlərinə və çərçivəsinə
sığmırdı. Tez-tez gənc ədəbi
qüvvələri partiyalılıq, sinfilik, siyasi mənsubiyyət,
söz sənətində ictimailik və vətəndaşlıq
kimi o vaxt qəbul olunmuş norma və
meyarlardan kənara çıxmaqda, zamanın ictimai-estetik dəyərlərinə
və tələblərinə əməl etməməkdə
günahlandırırdılar. Bu cür ciddi tələb
və iradlar gənc qələm sahibləri üçün
ağır nəticələr verə bilərdi. Belə "diaqnoz" və günahlandırmalara
tuş gələn yazarların üzünə mətbuat və
nəşriyyatlar bağlanır, gənc qələm sahibləri
sovet dövrünün qayda-qanunlarına riayət etmədiklərinə
görə, hətta, işdən qovulurdular. Bəxtiyar
Nəzərovun aşağıdakı mülahizələrini
oxuyarkən vətənpərvər alimin öz
yaşıdları haqqında yazarkən və
düşünərkən bütün bunları nəzərə
aldığını professional oxucu hiss edir: "Yeni ədəbi
nəsil nümayəndələri arasında mübariz, ciddi
və dərin poetik axtarışları ilə ədəbi
ictimaiyyətin diqqətini özünə çəkən
şairlərdən biri Abdulla Şirdir. Abdulla Şir təxminən
20 il ərzində mətbuatda yüzlərlə
şeir çap etdirib. Onun "Bahar təbəssümü",
"Əlyar" ("Nəğmə"),
"Qızıl gülün kölgəsi", "Raz"
("Həsbi-hal") və s. kimi neçə-neçə
şeir kitabları çap olunub.
Şairin ilk "Bahar təbəssümü" toplusu
ilə son vaxtlar çapdan çıxmış
"Payız hilalı" kitabındakı şeirləri
müqayisə edərkən Abdulla Şir əsərlərində
son illərdə ictimai ruh, vətəndaşlıq əhvali-ruhiyyəsinin
daha da dərinləşdiyini müşahidə edirik. Abdulla Şir 60-cı illərin
sonu, 70-ci illərin əvvəllərindəki şeirlərində
daha çox özünün zaman, zamandaş, Vətən
qarşısında qoyduğu suallara cavab tapmağa səy
göstərirsə, son şeirlərində isə Vətən,
zaman və zamandaşların onun özü
qarşısında, lirik qəhrəmanı
qarşısında qoyduğu suallara cavab tapmaq istəyi diqqət
mərkəzindədir. Yəni Abdulla Şirin son illərdəki
şeirlərində dövrün mühüm ictimai məsələləri,
onların müasirlərimiz duyğusu və
şüurundakı əks-sədası, həm də
insanın, şəxsin mənəviyyatındakı
yaşantılar, sevinclər və qayğıların ictimai
mahiyyətinin ifadəsi daha sıx-sıx əks etməkdədir".
(Baxtiyor Nazarov. Hayatilik- bezovol mezon.
"Yoş qvardiya" naşriyoti, Toşkent, 1985, s. 128). Tənqidçinin
bu ədəbi-estetik təhlilləri və müqayisələri
ilə tanış olarkən, onun məramı,
məqsədi ayıq oxucuya dərhal məlum olur; müəllif
əsl şairi və şeiriyyəti hazırlıqsız, səviyyəsiz
və kobud vulqar-sosiloji yanaşmalardan, qeyri-professional və
dayaz dəyərləndirmələrdən qorumaq istəyir.
Altmışıncıların
poeziyasını zamanın və ictimai-siyasi mühitin kəskin
hücumlarından, amansız zərbələrindən hifz
etmək meyilləri alimin Erkin Vahidov, Abdulla Aripov və Rauf Pərfi
haqqındakı təhlillərində də aşkar
görünməkdədir. Tənqidçi 60-70-ci illərdə
ciddi və kəskin mübahisələrə səbəb olan
istedadlı şairlərdən biri Rauf Pərfi haqqında
yazır: "Raufun ilk toplusu "Karvan yolu" (1968) nəşr
edilməsindən bəri az qala iyirmi il keçib. Bu müddət
ərzində gənc şairin "Əks-səda", "Təsvir",
"Xatirat", "Gözlər",
"Qayıdış" və s. kimi ona yaxın kitabı və
tərcümələri çap olundu. Yeri gəlmişkən,
Raufun tərcüməçilik fəaliyyətini də
xüsusi qeyd etməliyik. O, mədəniyyətimizi və
ədəbiyyatımızı cahan söz sənətinin iki
böyük əsəri ilə zənginləşdirdi. Bunlar
Corc Qordon Bayronun "Manfred" əsəri və Nazim Hikmətin
"İnsan mənzərələri" adlı mənzum
epopeyasıdır". (Baxtiyor Nazarov. Hayatilik-bezovol
mezon. "Yoş qvardiya" naşriyoti, Toşkent, 1985,
s. 153-154). Bəxtiyar Nəzərovun bu təqdimatı
mübahisələr qəhrəmanı olan şair
haqqında pozitiv təsəvvür və təəssüratı
formalaşdırmağa, gücləndirməyə xidmət
edir. Müəllif şairin
yaradıcılıq cəsarəti, iyirmi illik ədəbi zəhmətləri
və xidmətləri haqqında ayrıca vurğulamaqla sanki
şairə hücum etməyə hazırlaşanlara ciddi
müqavimət göstərir. Ümumən şair
haqqında obyektiv və doğru təsəvvür
yaratmağa çalışır: "Rauf Pərfi
yaradıcılığı barəsində, şeirlərinin
yönü və özünməxsusluğu haqqında,
qüsur və uğurları barəsində, demək olar ki,
iyirmi ildən bəri ciddi mübahisələr davam edib gəlməkdədir.
Bu mübahisələrdə müxtəlif, hətta,
bir-birinə zidd və kökündən qarşı olan
fikirlər də söylənməkdədir. Amma bir
şey aydındır: Rauf Pərfi
yaradıcılığını ən ciddi və amansız
tənqid edənlər də bu şairin özünəməxsus
istedad və qabiliyyət sahibi olduğunu etiraf etməkdədirlər".
(Baxtiyor Nazarov. Hayatilik -bezovol mezon.
"Yoş qvardiya" naşriyoti, Toşkent, 1985, s. 154).
Həssas tənqidçinin Rauf Pərfinin mübahisələrə səbəb olmuş həzin və pessimist ruhlu şeirlərinin təhlili ilə bağlı irəli sürdüyü mülahizə və arqumentlər yalnız bu fikirlərin yazıldığı 70-80-ci illər üçün deyil, indiki zamanın mənəvi-estetik tələbləri və ehtiyacları nöqteyi-nəzərindən də mühüm əhəmiyyət kəsb etməkdə və aktual səslənməkdədir: "Rauf Pərfi yaradıcılığı haqqında fikir bildirən bəzi tənqidçilər onun şeirlərində bəzən ani və keçici pessimist əhvali-ruhiyyənin ifadə edildiyini, bəzən müasirlərimiz obrazının və qiyafəsinin yanlış təlqin və təsvir edildiyini söyləyirlər. Həqiqətən də belədirmi? Bunu qətiyyən inkar etmək olmaz. Çünki Rauf Pərfinin qəmgin və pessimist ruhlu şeirləri yox deyil və az da deyil. Amma məsələ bundadırmı? Bizcə, əsas məsələ həmin şeirlərin mahiyyətini doğru-düzgün müəyyənləşdirməkdə, onlardan obyektiv nəticə çıxarmaqdadır. Zatən, Rauf Pərfinin əksər şeirlərindəki həzin və bədbin əhvali-ruhiyyə həzinliyi mədh etmək üçün deyil, əksinə, ondan qurtulmaq üçün, nurlu halət və hal, duyğu, yaşantıları axtarıb tapmaq, onlara can atmaq məqsədilə və onları daxilən tərənnüm etmək niyyəti ilə qələmə alınır. Bəzi tənqidçilərə qara boyaq və rəng kimi duyulan müasirlərimizi təsvir və tərənnüm üslubu isə əslində Rauf Pərfinin mürəkkəb insan yaşantılarını, ziddiyyətli mənəvi vəziyyətləri, müasir insanın dərdləri, həsrət və sevinclərini əks etdirmək istəyinin nəticəsidir". (Baxtiyor Nazarov. Hayatilik-bezovol mezon. "Yoş qvardiya" naşriyoti, Toşkent, 1985, s. 154). Alimin sonrakı mülahizələri də şairi və əsl poeziyanı müdafiə etmək, zamanın aktual və zəruri bədii həqiqətini dərindən dərk etmək və oxuculara anlatmaq məqsədlərinə xidmət edir.
Rauf Pərfi yaradıcılığını təkcə özbək ədəbiyyatı kontekstində deyil, ümumən, sabiq Sovet İttifaqı ədəbi prosesi müstəvisində dəyərləndirməyə çalışan müəllif, beləliklə, şair yaradıcılığının və ondakı yeni estetik keyfiyyətlərin miqyaslarının və əhatə dairəsinin genişliyini vurğulamaqla yeni poetik dəyərlərin əhəmiyyətini göstərir: "Məlumdur ki, sosialist realizmi metodu insan qəlbindəki bütün mürəkkəblik və ziddiyyətləri təsvir edib göstərməyi inkar etmir. Məncə, yüngül yazmağa öyrənmiş, adət etmiş bəzi şairlərdə insan idrakı və qəlbindəki məhz bu mürəkkəblikləri əks etdirmək, adi, adəti qəlib və şablonlara sığmayan, hər bir ruhi halət və vəziyyətdə təkrarsız, yenicə peyda olan özünəməxsusluqları görmək və təsvir etmək qabiliyyəti çatışmır. Vladimir Sokolov, Yevgeni Yevtuşenko, Anrdey Voznesenski, Robert Rojdestvenski, İvan Draç, Oljas Süleymenov, Gülruxsar Səfiyeva və başqa tanınmış şairlərin şeiriyyətinə fikir versək, onların əsərlərinin məşhurluğunu təmin edən əsas estetik keyfiyyət və fəzilətlərdən biri məhz bu insan yaşantılarındakı təzadları və mürəkkəblikləri təsvir və tərənnüm etmək olduğunu görürük". (Baxtiyor Nazarov. Hayatilik -bezovol mezon. "Yoş qvardiya" naşriyoti, Toşkent, 1985, s. 155).
Akademik Bəxtiyar Nəzərovun elmi və ədəbi-tənqidi əsərlərində, yuxarıda gördüyümüz kimi, yalnız özbək altmışıncılarının deyil, ümumən, bu məşhur ədəbi nəslin başqa qardaş xalqlar ədəbiyyatındakı nümayəndələrinin yaradıcılığına da münasibət bildirilmişdir. Yevgeni Yevtuşenko, Anrdey Voznesenski, Robert Rojdestvenski, Oljas Süleymenov, Gülruxsar Səfiyeva və başqaları kimi rus, qazax, Ukrayna, tacik altmışıncıları ilə yanaşı, Bəxtiyar Vahabzadə, Xəlil Rza Ulutürk, Məmməd Araz, Əli Kərim, Nəriman Həsənzadə və başqa Azərbaycan altmışıncılarının adına və əsərlərinə də görkəmli alimin yaradıcılığında rast gəlirik. Məsələn, Azərbaycan xalqının böyük istiqlal şairi Xəlil Rza Ulitürkün bədii və elmi yaradıcılığına Bəxtiyar Nəzərovun məqalə və tədqiqatlarında geniş yer verilmişdir. Özbəkistanın xalq şairiləri Erkin Vahidov, Abdulla Aripov və Rauf Pərfi ilə Xəlil Rza Ulutürkün hərarətli dostluğunu və yaradıcılıq əlaqələrini yüksək dəyərləndirən Bəxtiyar Nəzərov özü də Özbəkistan və Azərbaycan ədəbi-mədəni əlaqələrinin daha da dərinləşməsinə, möhkəmlənməsinə və inkişafına töhfələr vermişdir. 1985-ci ildə X.R.Ulutürk Maqsud Şeyxzadə yaradıcılığı haqqında elmlər doktorluğu dissertasiyası müdafiə edərkən akademik Bəxtiyar Nəzərovun birinci opponent kimi çıxış etməsi o dövrdə alimin yalnız X.R.Ulutürkə qardaşlıq köməyi deyil, həm də Azərbaycan elminə və mədəniyyətinə göstərdiyi böyük diqqət və xidmət idi. Xalq və istiqlal şairi X.R.Ulutürk özbək alimlərinin, xüsusən, akademik Bəxtiyar Nəzərovun ona etdiyi bu cəsarətli yaxşılıqları, əsl alim və vətəndaş rəşadətini həmişə yüksək qiymətləndirir, hörmət və sayqı ilə xatırlayırdı.
Akademik Bəxtiyar Nəzərovun elmi xidmətləri Azərbaycan Respublikasında da etiraf olunur və yüksək qiymətləndirilir.
Azad və müstəqil Özbəkistanın
milli mənəviyyatını və mədəniyyətini
öz əsərləri, ədəbi və elmi fəaliyyəti
ilə daha da inkişaf etdirən böyük ədəbiyyatşünas
alim, həssas və vətənpərvər tənqidçi,
zəhmətkeş müəllim və ustad,
akademik Bəxtiyar Nəzərovun anadan olmasının 75 illiyi
tamam olur. 50 ildən bəri öz Vətəninə və
xalqına, qardaş xalqların elminə və mədəniyyətinə,
eyni zamanda, Azərbaycan-Özbəkistan ədəbi-mədəni
əlaqələrinin dərinləşməsinə və zənginləşməsinə
yeni-yeni töhfələr verməkdən, xidmət etməkdən
usanmayan qardaş el və yurd aliminə uzun ömür, can
sağlığı və möhtəşəm
yaradıcılıq zəfərləri arzulayırıq.
İsa Həbibbəyli,
Yaşar Qasımbəyli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 29
avqust.- S.8-9.