Mahmud Dərviş 1941-ci ildə Fələstində
anadan olub.
1970-ci ildə Moskvada təhsil alan
şair sonra Qahirəyə köçüb. Orada ərəb
dünyasının ən böyük yaradıcıları
ilə təmasları yaranıb. "Səni sevirəm, ya da
sevmirəm" adlı şeirlər kitabı nəşr olunandan
sonra məşhurlaşıb. 1973-cü ildə Beyrutda məskunlaşan
şair 1982-ci ilə qədər orada yaşayıb, sonra
Suriyaya köçüb.
Bir neçə il Parisə pənah
aparan M.Dərviş dünyanın müxtəlif ölkələrindən
adıçəkilən şəhərə toplanan mühacir intellektualları ilə
tanış olub.
2008-ci ildə vəfat edən
şairin şeirləri bir çox dünya dillərinə
çevrilib. Onun şeirləri dünya poeziyasında
azadlığın, müqavimətin, milli dirənişin
simvolu kimi qəbul edilir.
O, "Qanadsız quşlar",
"Zeytun yarpaqları", "Gecənin axırı",
"Yoxluğun varlığında", "Bu şeirin bitməsini
istəyirəm" kimi məşhur kitabların müəllifidir.
İsmayıl, nəğmə
oxu bizə,
elə nəğmə
ki, bu dünyadakı
hər şey hamıya əlçatan olsun.
İsmayılın udu
Bir
madyan rəqs edir iki ipin üstündə,
barmaqları
qanına qulaq asır,
kəndlər
dağılır lalələrinin ahəngiylə,
orda
nə gecə var, nə də gündüz,
yönlər
axışırlar hayellaya .
Hayelluya,
Hayelluya!
Hər
şey təzədən başlayacaq.
Qədim
udun sahibidir meşə qonşumuz.
O,
vaxt daşıyır xəlvətə çəkilib
nəğmələr
oxuyan dəlinin ehramına.
Müharibə
bitmişdi,
kəndimizin
külü göyə sovrulmuşdu,
zümrüdün
hələ doğmadığı
qara
buludu gözləyirdik.
Gecənin
qanı qurumamışdı
ölülərimizin
köynəyində,
bitkilər
gübrələnirdi
əsgərlərimizin
dəbilqəsindən.
Unutqanlığın
intizarındayıq.
Hayelluya,
Hayelluya!
Hər
şey təzədən başlayacaq.
Çölün
başqa tərəflərində olduğutək,
şeiri
partladacaqmış kimi
uzağa çəkildi
boşluq.
Nəğmə
oxuyurdular:
"Ey
qərib, qərib mənəm,
sən
də bizdənsən, ey qərib".
Çöl
kəlmələrdə gəzinir
və
sözlər hədəfə alır əşyaların
gücünü.
Ey
ud, itirdiklərimizi qaytar
və
məni Yaradana uzaqdan uzağa qurban elə.
Hayelluya,
Hayelluya!
Hər
şey təzədən başlayacaq.
Məna
bizimlə birgə yürüyür,
bir mərmər
yamacdan o birinə uçuruq,
iki
mavi uçurum arasında qaçırıq,
nə
xəyallarımız oyanır,
nə
də bu yerin gözətçiləri,
tərk
edirik İsmayılın fəzasını.
Orda
nə yer var, nə göy,
ortaq
bir sevinc çulğadı bizi
iki
simdən asılı arfanın qarşısında.
İsmayıl,
nəğmə oxu bizə,
elə
nəğmə ki, bu dünyadakı
hər şey hamıya əlçatan olsun.
Hayelluya,
Hayelluya!
Hər şey təzədən başlayacaq.
İsmayılın udundan Şumer
sədası ucalıb
qılıncın ucuna toxunur.
Nə yoxluq, nə varlıq var orada.
Yaradıcılıq şəhvəti
bürüdü bizi:
Bir teldən su axır,
iki teldən alov süzülür.
Və bunların üçündən
qadın, yaranış
və təcəlla parıldayır.
Sən mənaya
şərqilər oxu.
Afinanın üstündən
bir quş qanadlanıb günbatan çağı,
iki tarixin arasıyla uçur.
Nəğmə oxu
bayram günündə
aparılan cənazəyə.
Hayelluya,
Hayelluya!
Hər şey təzədən başlayacaq.
Şeirin
altından qərib atlar keçir,
arabalar adlayır əsirlərin kürəklərindən.
Qədim
tayfalar keçir onun altından,
vaxtın yiyələri
keçir.
Filosoflar,
ad-san sahibləri,
qapıların astanasına
atılmış
sabaha baxan kədərli bir şair keçir.
Hamısı keçir şeirin altından.
Yeni xəyallar keçir,
qızıl Teymurləng
keçir,
oradakı peyğəmbərlər
keçir.
Onlar İsmayılın nəğməsini
dinləyirlər:
"Ey qərib, qərib mənəm,
sən də mənim kimi bu evə
yadsan".
Ey ud, itirilənləri qaytar
və məni özünə qurban elə.
Damardan damara axır
Hayelluya,
Hayelluya!
Hər şey təzədən başlayacaq.
Sərçə həmişə
belədir, həmişə
belə...
Təqlidin təəccübü:
işığın şüşəsi
arxasında
əriyən alaqaranlıq
məni çağırır.
Səni
xəyalımda çox
canlandırmışam,
ey sərçə,
qanad xəyalında başqa qanadı
canlandırmaz.
Biz ikimiz də eyni narahatlığıq.
Sənindir mənim olmayan,
dostun
mavi səma,
sığınacağın küləyin
küləyə çevrilməsidir.
Onda uç! Necə susuzlayıbsa
içimdəki
ruh ruha,
alqışlar bir vaxtlar tüklərini
toxuyardı
günlərin.
Əgər istəsən qoyub
gedə bilərsən məni,
onsuz da dardır evim, sözüm
kimi.
Öyrəşir
tavana, kefikök bir qonaq kimi,
öyrəşir pəncərə
önündəki nənətək
oturan
reyhan hovuzuna.
Bilir haradadır su və çörək,
siçana qurulan tələnin yerini bilir,
qanadlarını çırpır,
bir qadının əlimizdən uçan
şalı kimi
göylərə ucalır
mavi...
Pərvazlanmır
mənim kimi
bu
qanadsız təbrik,
qəlbi sıyırıb
samanın üstünə
tullayır.
Bir tərpəniş yoxdurmu,
o, bircə günlüyə
də olsa
gümüş
boşqabda qalacaq?
Və məktubum hər cür sevincdən yoxsuldu,
gələcəksən, ey sərçə,
Yer nə qədər daralsa da
və üfüq necə genişlənsə
də.
Məndən qanadlarının istəyi
nədir?
Gəril və buxarlan dəli-dolu bir gün kimi.
Bir buğda dənəsi lazımdı
lələklərin azad olması üçün.
Aynalarımın səndən istədiyi nədir?
Ruhumun elə səmaya ehtiyacı var ki,
hər baxanda onu mütləq yerində
görsün.
Sən
azadsan, mən azadam,
ikimiz də yoxluğa aşiqik.
O halda sən alçaqdan uç ki, mən yüksəlim,
sən göyə qalx ki, mən yerə enim.
Ey sərçə, mənə
ver işığın ən zil yerini,
mənsə sənə
bağışlayaram
zamanın iqamət
seçdiyi evi.
Beləcə, bir-birimizi tamamlayarıq,
göylə göy arasında
bir-birimizdən ayrıldığımız
anda.
Bertol Brext hərbi məhkəmədə
şahid qismində
Cənab
hakim,
mən əsgər deyiləm,
deyin görək nə istəyirsiniz məndən?
Məhkəmədəki ittihamların
mənə heç
bir dəxli yoxdur.
Xatirə
xatirəyə qarışır
hələ mən ağzımı açmamış.
Dincəlmək üçün çayxanaya
çəkilib
müharibə.
Pilotlarımız sağ-salamat qayıtdılar,
Göyü üzü dilimdə parçalandı, cənab hakim.
- Bu mənim şəxsi məsələmdir,
sizin əmr qullarınız mənim
göy üzümü
öz arxalarıyca sürüyürlər,
yuxarıda dayanıb
qəlbimə boylanırlar,
sonra banan qabığı
tullayırlar
qəlbimin quyusuna.
Və tələsik ora-bura qaçırlar qarşımda,
bəzən, "axşamın
xeyir" deyirlər.
Evimə
əl yumağa gəlirlər...
Heç
nədən qorxmadan
yatırlar yuxumun buludu üstündə,
pəncərəmə və yasəmən qoxusu
tərləyən
yaya
mənim deyəcəklərimi deyirlər
mənim
əvəzimə.
Mənim
əvəzimə mənim
xəyallarıma dalırlar,
mənim gözlərimlə
ağlayırlar
həsrətimin
surələrinə
və nəğmələr
oxuyurlar,
özüm necə
nəğmələr oxuyurdumsa
zeytuna
və əncirə
sirli mənalar ifadə edən yarıma
və bütövə.
Mənim
əvəzimə həyatımı
necə
istəyirlərsə yaşayırlar.
Adımın üstündə yeriyirlər
lal-dinməz
və cənab hakim, mən burda
keçmişin salonunda
məhbusam.
Müharibə qurtardı,
zabitlərimiz sağ-salamat
qayıtdılar.
Dilimə
asma üzümlərin tamı gəldi, cənab hakim.
- Bu mənim şəxsi məsələmdir.
Hücrə mənə dar gəlirsə,
mənimçün dünyanın
ucu-bucağı yoxdur,
deməli,
fəqət köləniz
qəzəblə yoxlayır
sözlərimi.
Qışqırırlar Əhəb və İzabelə
dayanın,
təslim alın
Nabotun bəhərli
bağını.
Deyirlər ki, Allah bizimdir,
və Allahın torpağı da özgələrin
deyil.
Nə vermisiniz ala bilmirsiniz, cənab
hakim,
fanilərin arasından
ötüb keçən
fanidən?
Özü də cəlladın
qurbanlarından medallarını
mədh etməsini tələb edən bir məmləkətdə.
İndi
qışqırmağın vaxtı çatıb,
səsimdən sözlərin
maskası düşməlidir
daha,
bura bir hücrədir, məhkəmə
deyil,
və mən həm şahidəm, həm
hakim,
siz isə cinayətkarlar heyəti.
Əgər belədirsə tərk
eləyin kürsünü,
azadsınız, azadsınız,
ey məhkum olan hakim.
Pilotlarımız sağ-salamat qayıtdılar,
və əvvəlcə
göy üzü elə dilimdəcə parçalandı.
- Bu mənim şəxsi məsələmdir,
ona görə şəxsi məsələmdir
ki,
ölənlərimiz sağ-salamat
bizə qayıtsınlar.
Mahmud Dərviş
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 29
avqust.-S.12-13.