Tarixi filmlər
Xartum
XIX əsr
həm də Şərq torpaqlarına yiyələnmək
uğrunda Qərb dövlətləri
və şirkətlərinin mübarizəsi tarixi olmuşdur.
XX əsrin əsas mədəni nailiyyətlərindən olan
kinoda da bu mövzu özünün müxtəlif tərəf
və yozumlarıyla işlənmişdir. Xüsusən
Osmanlı imperiyasının ərazilərində qanlı
çarpışmalar müxtəlif ədəbi və
kinematoqrafik əsərlərdə işlənmişdir.
Bazel
Lirdenin 1966-cı ildə ekranlaşdırdığı
“Xartum” filmi epik müharibə janrında olan kino əsəridir.
Epik janrda olan kino əsəri sənədli elementlərlə
olan kadrlarla başlayır. Səhralığın insanda inam
yaratması materialist yozum kimi görünsə də, sonradan
inanc xətti filmdə ciddi şəkildə işlədilir.
Özünü Mehdi elan edən Məhəmməd Əhməd
(Lorens Olivye) ordusunun əsgərlərinə möcüzə
vəd edərək mübarizə aparır. Onun şəxsi
keyfiyyətlərindən xəbərdar olan London dairələri
şəxsinin üzərinə inancı ilə seçilən
Qordonu (Çarton Heston) göndərmək qərarına gəlirlər.
Tərcümeyi-halında
Çindəki Tiryək müharibələrində
iştirak edən Qordon bu dəfə Sudan üçün gərəkli
olur. Taybinqlərin çinliləri qətl etdiyini görən Qordon dəhşətə
gəlmişdi. Hərbiçi olsa da, ürəyində mərhəmət
hissi var idi. Filmdə Osmanlının simvolları
görünsə də,
bu dövlətin adı çəkilmir.
Qordon Osmanlı məmurundan tapşırıq alarkən
sultanın da portreti diqqəti cəlb edir. Qərbdə
türklərin keçmişinə
olan qısqanc münasibət özünü
bu kadrlarda büruzə vermiş olur.
Tarixi şəxsiyyət olan Qordon köləliyə
qarşı mübarizliyi
idealistliyi ilə Qərb insanlarında da təəccüb yaradan bir insan
olur. Mehdinin ordusunun dağıdılması
missiyası ilə Xartuma göndərilən
Qordon özünün
müstəqil xarakterini
dərhal büruzə
verir, sırf əmr qulu olmadığını
göstərir. Biz Qordonu ekrandan görməyə başlayan
kimi üstün mənəvi keyfiyyətlərinin
şahidi oluruq. Ona köməkçi kimi təyin olan Con Stevarda özünü nizamsız bir şəxs kimi təyin edərək şəxsi işlərinə
qarışmamaq tövsiyəsini
verir.
Şəxsi həyatında evliliklə
problemi olan Qordon oğlunu öldürdüyü kölə
taciri Zübeyirlə qarşılaşır. Zübeyir ona
“sənin oğlun varmı?” sualını verəndə tutulan Qordon öz əməlinə idealı
olan köləliklə
mübarizəylə bəraət
qazandırmağa çalışır.
Zübeyirin övladına, Qordonun
isə idellarına olan sevgisi görünür.
Digər köməkçi Xəlil isə xristian inancını sorğulamayan Qordona İsa peyğəmbərin
“sağ yanağını
vurarlarsa solu çevir” sözünə
görə onu anlamadığını deyir.
Zəki tərpənən
Qordon isə cavabında mən “İsa peyğəmbər
deyiləm” deyərək
dərhal Mehdinin yerini ondan soruşur.
Qordon Məhəmməd Əhmədin
qərargahına əsl
alicənab kimi gəlir. Xəlili görərkən onu kölə adlandıran Məhəmməd
Əhmədə “o, kölə
deyil, hədiyyəni gətirib” deyərək öz idealını qorxmadan düşmən çadırında bəyan
edir. Mehdi isə bu hədiyyəni
qəbul etmir. Çin imperatorundan yalnız onun Mehdiliyini qəbul edəcəyi təqdirdə bu bəxşişi alacağını
bildirməklə mübarizə
aparacağı mesajını
Qordona çatdırır.
Biz burada iki
güclü şəxsiyyətin
obrazını görmüş
oluruq. Mehdinin Məkkə, Mədinə
nəhayət, İstanbul
məscidində namaz qılacağını bildirməsi
mübarizəsini sona
qədər aparacağını
bəyan eləməsi
Qordonu məyus edir.
Xartumu özü üçün
ev bilən
Qordon Mehdinin ordusuna qarşı Misir əhalisini təşkilatlandırır. Əhali başına
fəs taxmış Qordona Osmanlının nümayəndəsi kimi baxıb etibar edir. Gecə döyüşü zamanı Mehdinin ordusuna uduzan Qordona Londondan məktub gəlir. Xartumdan uzaqlaşma əmrini yerinə yetirməyən Qordon Stevardı əvəzində ora göndərir. Londonda saxlanılacağını
anlayan Qordon bu məkandan getməklə missiyasının
yarımçıq qalacağını
anlayır. Lakin Stevard
Londandakı rəsmi dairələrə real vəziyyəti
anlada bilir. Baş nazir əvvəlcə Qordonu santajçı kimi təqdim eləsə də, Stevard “o, on minlərlə
insanla birgə ölməyə hazırdır”
deyir. Bu mesaj Londonun Sudana qoşun göndərilməsiylə nəticələnir.
Qordon bir daha Londonu
məğlub edə bilir.
Kölə tacirlərinə qarşı olduğu kimi, Qordon digər
qeyri-qanuni işlərə
qarşı da amansız olur. Özünün saxta imzasıyla
taxılı satdırıb
pul qazanan şəxsi özü gülləyir. Qordonun öz
mübarizliyindəki qətiyyəti
bir daha görmüş oluruq.
Londondan qoşunların daxil
olması Mehdinin vəziyyətini ağırlaşdırır.
Qədim
Misir fironlarının
heykəlləri fonunda
İngiltərə bayrağının
odusunun görünməsi
qədim Şərq torpaqlarının yeni sahibləri barədə tamaşaçıya məlumat
verir.
Qordon Məhəmməd Əhmədlə
görüşən zaman
ingilis ordusunun uzaqda olduğu xəbərini alır.
Mehdi Qorona güvənlə get desə
də, o bu təkliflə razılaşmır.
Mehdiyə mərhəmətsiz deyir. Guya ki, Həzrət
Məhəmmədi yuxusunda
gördüyünü deyən
Məhəmməd Əhmədə
bunu deməklə, sanki Qordon islamın
əsas başlanğıcını
ona başa salmağa çalışır.
Mehdinin ordusu nəhayətdə Qordonu məğlub edir. İsa peyğəmbərə tənqidi yanaşan Xəlil ona qılınc versə də bundan imtina edir. Burada xristian və islam
inancları arasındakı
fərqi rahatlıqla görə bilirik. Qordonun öldürülməsindən sonra heykəlinin fonunda yenə də sənədli film elementləri görünür.
Qordon üçün Sudanın
əhəmiyyətini əks
etdirən və “Qordonların olmadığı
dünya çölə
dönəcək” mesajını
verməklə film bitir.
Ceyhun Mirzəli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 5
dekabr.- S.7.