Yol bitmir...
Hörmətli
Azər Turan! "Ədəbiyyat qəzeti"nin
sonuncu sayında akademik Kamal Abdullanın 70 illiyinə həsr
olunan xüsusi buraxılışını böyük həvəslə
izlədim, onu tanıyanların və sevənlərin ürək
sözlərini diqqətlə oxudum. Mən bu
xüsusi buraxılışı təkcə Kamalın 70
illik yubileyinin təntənəli şəkildə qeyd edilməsi
kimi deyil, həm də müasir Azərbaycan elminin və ədəbiyyatının
bayramı kimi qəbul elədim. Təbii ki, bir az gecikmiş olsa da, mənim də bu təbrikimi
qəzetinizdə dərc etməyinizi xahiş edirəm.
Kamal Abdulla mənim dostum deyil, tələbəlik illərindən
(o, məndən bir kurs aşağıda oxuyub) bu vaxta qədər
onunla çox təsadüfi hallarda yan-yana oturmuşuq. Amma eyni zamanda
o, mənim dostumdur və bu dostluğu onun kitablarını (əksəriyyətini
öz imzasıyla mənə bağışlayıb), mətbuatda
çıxan elmi məqalələrini, şeir və nəsr
əsərlərini, pyeslərini oxuyandan sonra
qazanmışam. Və Kamal Abdulla heç
özünün də xəbəri olmadan mənim sevimli
müəlliflərimdən birinə çevrilib. Bu o deməkdir ki, mən Kamalın əksər fikirləri,
sanballı sözü ilə şəksiz
razılaşmışam.
Kamal Abdulla istedaddır. Bu istedad fitridir və
eyni zamanda, böyük zəhmət bahasına əldə
olunan bir cövhərdir. Xüsusi buraxılışda
onun kamil dilçi, istedadlı şair, dramaturq və s.
olduğu dönə-dönə təsdiqlənir. Əcəba, bu necə olur həm dilçiliyin
müxtəlif sahələrinə nüfuz edəsən, Dədə
Qorqud dastanlarının mətnindəki gizliliyi zahirə
çıxarasan və dastanın tədqiqində yeni bir mərhələnin
əsasını qoyasan, həm də Azərbaycan ədəbiyyatında
tamam yeni səpkili romanlar yazasan? Əcəba, bu necə
olur, postmodernizm ədəbi cərəyanının ədəbiyyatımızda
"cövlan etdiyi" (əksər müəlliflərin
mahiyyətinə çox da bələd olmadığı,
yalnız "eksperimentlər" səviyyəsində inad
göstərdiyi və nəticədə, bu
"dalğanın" uzun sürmədiyi bir dövrdə)
pyesləri və romanları ilə bu cərəyanın
milli-bəşəri nümunələrini dünyaya
tanıda ("Yarımçıq əlyazma"nın neçə dildə tərcümə
edildiyini unutmayaq. Bu sualların ancaq bir cavabı ola bilər: "Cəhd eylə kamil ol kim, gəlməz
kəmalə nöqsan" (Nəsimi). Kamal
Abdullanın bütün ömrü kamillik uğrunda
mübarizə ilə şərtlənib. Mən
onu istedadını çoxcəhətliliyinə görə
Azərbaycanın XX əsrdəki Anar, Elçin fenomenləri
ilə müqayisə edə bilərəm.
Kamal
Abdullanın ilk kitablarından biri - "Müəllif-əsər-oxucu"dan
(1985) tutmuş, "Mənim Füzulim"ə (2019) qədər
- bu otuz beş ildə keçdiyi yolu bir
sıravi əsgərin general rütbəsinə yüksəldiyi
möhtəşəm zəfər pillələri kimi səciyyələndirmək
olar. Amma o, aspirantlıqdan, kiçik elmi
işçilikdən akademikliyə qədər şərəfli
bir yol keçib və bu yolun çətinliyi onu
qorxutmayıb. Elmdə qorxaqlıq ən
böyük cinayətdir ki, istedadını daş altında
gizlədəsən, Kamal Abdulla Ramiz Rövşənin dediyi
kimi "fikrin, düşüncənin hər cür şəklini
çəkdiyi, tapdığı və sevinə-sevinə
hamıya göstərmək istədiyi" fikirləri,
duyğu və düşüncələri cəsarətlə
öz oxucusuna təqdim edib.
Kamalın elmi üslubu ilə bədii üslubu
arasında fərqi, ayrıntını yox, qəribə bir vəhdəti
görürəm. "Üslub-bütün üslubların
yaddan çıxarılması deməkdir" (Jül Renar) -
söhbət onun elmi əsərlərindən gedirsə,
Kamalın üslubu mürəkkəblikdə sadəliyin (dil
səlisliyi, fikir ardıcıllığının nizamı
və s.) faktıdır. Bədii əsərlərində
də bu xüsusiyyət obrazlı ifadə tərzi ilə səciyyələnir,
amma həm elmi, həm də bədii əsərlərində
Kamalı eyni bir nöqtəyə gətirib çıxaran
FİKİRdir. Heç bir əsərində
Kamalıf fikirsiz təsəvvür edə bilmirəm.
K.Abdulla yazır ki: "Folkner böyük sənətkar idi. Və o, hər hansı bir əsərini yazarkən
qarşısına konkret bədii-estetik məqsədlər
qoyurdu. Hər bir əsər ilk növbədə
onun özünün özü ilə apardığı
mübarizənin meydanına çevrilirdi" - bu fikri
Kamalın özünə də aid etmək olar. Və Kamal bu mübarizədə özü
özünə qalib gələn bir yaradıcıdır.
Mən Kamal Abdullanın dilçiliklə bağlı
elmi əsərlərindən söhbət açmaq istəmirəm. Çünki
onun Azərbaycan dilçiliyində və ümumən
türkoloji aspektdə gördüyü işləri
dilçi alimlər kifayət qədər olmasa da, hər
halda şərh ediblər. Onun bədii əsərlərindən
qısaca söz açmaq istəyirəm. Bizim tanıdığımız görkəmli alimlərin
əksəriyyəti hələ böyük alim
olmamışdan əvvəl şeir, ya hekayə yazıblar.
Amma onların elmi təfəkkürü bədii
təfəkkürünə qalib gəlib. Kamal Abdulla isə lap öncədən bədii
söz demək ehtiyatını zərrə-zərrə
inkişaf etdirib və bunun nəticəsidir ki, onun şeir, nəsr
və dramaturji yaradıcılığı bədii söz
ustaları tərəfindən qətiyyən
qısqanclıqla qarşılanmır. Çünki
Vaqif Bayatlı demişkən: "Şairlik, doğrudan da, səsi
tanımaqdan, içində hansı səsə yer verməyi,
hansı səsə yer verməməyi seçə bilməkdən
başlayır" - Kamal Abdullanın içindəki səslər
o qədər çoxçalarlıdır ki, heç
inanmağım gəlmir, bu səslər onu rahat buraxa.
Poeziyanın çox qəribə, sirli bir aləmi var və
bu aləmin dərinliyinə vardıqca səni çəkib
aparır. Bir
də görürsən ki, tamam şeirə
bürünmüsən, misraların içində səni
özünə çəkən, bir an
belə rahat buraxmayan duyğularla baş-başasan. Kamal
Abdullanın "Nar çiçəkləri" şeir
kitabını oxuyanda mən belə bir hiss keçirdim.
Kamal Abdullanın şeirlərini bir şairin tənhalıq
duyğuları da adlandırmaq olar, yaxud qəlbin
-"ağıllı ürəyin"
çırpıntıları kimi də qiymətləndirmək
olar, hətta bu şeirləri bir fərdin-duyğusal bir
insanın səadət, xoşbəxtlik axtarışları
kimi də qələmə vermək olar. Amma nə olur-olsun, bunlar
insani hisslərin bir az qeyri-adi ifadəsidir.
Qeyri-adilik nədədir? Qeyri-adilik
bu şeirlərin aşıladığı ovqatdadır.
Səni özünə çəkən də
budur.
Şeirdə hər şeydən danışmaq olar. Amma necə?
Bəziləri qışqıraraq, hər sətirdə
"mən" deyib mikrofonu çatdadaraq şeir
bağırırlar. Bəziləri əllaməçilik
libasına bürünərək sətirləri, misraları
bir kəmər kimi şeirlərinin belinə dolayırlar - məna
da yox, hiss də, duyğu da. Bəziləri
isə bizimlə adi danışıq tonunda dilləşirlər,
misralardan pilləkan düzəldib nəfəslərimizi kəsənə
qədər canımıza sinirlər. Kamal
Abdullanın şeirlərində isə şeirimizin
yaşarı ənənələrindən gələn,
dilimizin zərifliyini, gözəlliyini xatırladan bir xətt
var.
Sevməyə
bir adam qalmadı daha.
Hər
şeyin dadı qaçdı
Çiçəklərin üzündəki kəpənək
kimi.
Yağışlar başladı.
Üzü
Allaha tərəf,
Üzü dərgaha sarı yağırdı bu
yağışlar.
Şeirdə Yağış insanla Allah arasında
qırılmış körpülərin, sanki yox olmuş
diləklərin ifadəsimi? Bəlkə, əksinə?
Əgər yağış "min il su üzü görməyən
səhraların dibsizliyindəki ölü ruhları"
canlandırırsa, sevməyə bir adam
qalmırsa, nədi bu məntiq? Məsələ
burasındadır ki, K.Abdulla məlum nəsnələrin və
hadisələrin əks tərəfini düşünür.
Başqa bir şeirində də o, yenə
yağışların üzüaşağı deyil,
üzüyuxarı yağdığını söyləyir
və artıq həmin şeirdə hər şey
aydınlaşır.
Kamalın şeirlərini oxuyanda heç fikirləşmirsən
ki, bu şeirlərdə hansı bədii təsvir vasitələri,
təşbeh, metafora silsilələri ilə
qarşılaşacaqsan. Əslində, Kamalın şeirlərində
bədii təsvir vasitələri silsilə təşkil edir.
Sadəcə, fikrin ahənginə uyğun
sözlərin, misraların arxasınca gedirsən.
Üfüq
məndən qaçmadı,
Məndən uzaqlaşmadı.
Üfüq
mənə başladı
Dərdini danışmağa.
Üzüm
üzünə dəydi,
Gözüm gözünə dəydi.
Mənim
dərdim nəydi
Onun dərdi yanında.
Kamal Abdulla Tənhalığı məhz sevgi kimi tərənnüm
edir. Oxucu bu tənhalığın verə biləcəyi
qəmə, kədərə deyil, sanki verə bildiyi xoşbəxtliyə
alışır. Bəlkə də bu bir
aldanışdı?
2004-cü ildə Kamal Abdullanın
"Yarımçıq əlyazma" romanı çapdan
çıxdı. Roman gözlənilmədən ədəbi aləmdə
böyük əks-səda doğurdu və düz on il mətbuat səhifələrində bu roman
haqqında söz-söhbət davam elədi. Həm
"Yarımçıq əlyazma", həm də
Kamalın "Sehrbazlar dərəsi" və
"Unutmağa kimsə yox" romanları dalbadal xarici
ölkələrdə də çap olundu XXI əsrdə Azərbaycan
yazıçılarından heç biri dünya ölkələrinə
bir belə qitələr, meridianlar keçib "səyahət
marşrutu"na çıxmamışdı, eləcə də
həmin romanların milli ədəbi-ictimai sferada hadisə
kimi qiymətləndirilməsi nadir hadisə
sayılmalıydı. Digər əsas səbəb: Kamal
Abdullanın "Yarımçıq əlyazma"sı
postmodernizm poetikası ilə birbaşa səslənən əsər
idi və onu bizim milli nəsrimizdə ilk postmodernist roman kimi qəbul
etmək olar. Amma "ilk" təyinini işlədiriksə,
Kamal Abdulla "Casus" və "Hamı sevənlər
burdadı" pyeslərini də dramaturgiyamızda ilk
postmodern əsərlər hesab etməliyik. Özü də bu pyeslər onun romanlarından əvvəl
qələmə alınmışdı. Mən bu
romanları təhlil etmək fikrində deyiləm (on il ərzində kifayət qədər təhlillər
aparılıb). Amma bir suala cavab vermək istərdim.
Niyə Kamal Abdulla romanlarında bu "sirr oünları"na belə aludəçilik göstərir? Məncə, bu sirlərin açılması,
çözülməsi insanın əqli qüvvəsindən
asılı deyil və Kamal Abdulla kainatın, paralel
dünyaların başdan-ayağa sirr içində
olduğuna inanır. Paralel dünyalar
mövcuddurmu? K.Abdulla da bunu sübut etməyə
çalışır - real hadisələr tamam mifik bir donda
görünür, dünyanı, kainatı, təbiəti,
sanki tərsinə yozmalı olursan, yağış yerdən
göyə yağır və s. Ancaq bu romanlar canlı, sanki zərrəbin
dəqiqliyilə rəsm edilmis insan obrazları ilə diqqəti
cəlb edir. Bir oxucu kimi "Sehrbazlar dərəsi"
romanı mənə daha xoş təsir
bağışlayır, çünki Kamal Abdulla bu romanda
Şərq nağıl silsiləsi üslubunu seçimləyib
və ona nağıl-roman da demək olar.
Kamal Abdullanın kitabları çoxdur, hər biri
haqqında ürəklə söz açmaq olar. Onunla mübahisə də
etmək mümkündür, hansı fikriyləsə
razılaşmaya da bilərsən, amma bilirsən ki,
mübahisə etdiyin fikir reallıqdan təcrid deyil, onun da
öz məntiqi var. "Mənim Füzulim" bu mənada həm
son dərəcə obyektiv elmi mülahizələrin, həm
də mübahisəyə imkan verən fikirlərin cəm
olduğu esse-monoqrafiyadır. Amma
füzulişünaslığın müasir mərhələsində
son qırx ilin füzulişünaslığından tamam fərqli
düşüncənin meydana gəlməsini təqdir edirik.
Kamal Abdullanın bütün yaradıcılığından bir yol obrazı keçir. "Bu da yoldu, bir səfərdi deyirsən, Birdəfəlik səfərdi" - məncə, onun Qalib akademik, Qalib yazıçı yolu hələ bitməyib, davam edir.
Vaqif
YUSİFLİ
Ədəbiyyyat qəzeti.- 2020.- 12
dekabr.- S.25.