"Varislər" rubrikası
“BİR İŞIQ
İTİRMİŞƏM...”
“Varislər”in bugünkü qonağı unudulmaz siması hər zaman yaddaşlarımızda yaşayan əziz dost, Xəzər kimi ləngərli, məlahətli səsi qulaqlarımızdan getməyən gözəl diktor, ədəbiyyatımıza yalnız özünün açdığı yeni cığırla orijinal və modern düşüncə tərzi gətirən görkəmli şair, qələmə aldığı lirik-psixoloji nəsr nümunələrinin saf ədəbi diliylə bəşəriyyətə insanlıq mesajları göndərən bacarıqlı ədib, istedadlı sənət adamı, əvəzsiz ana Nurəngiz Günün varisi, filologiya elmləri doktoru, Bakı Dövlət Universitetinin professoru, millət vəkili Jalə xanım Əliyevadır.
İncə,
zərif ruhlu qadın
Payızda gəlmişdi dünyaya - 1938-ci
ilin 21 sentyabr günündə. Atasının sevimlsi idi. Elə
uşaqlıqdan körpə ruhu azadlıq sevirdi. İpə-sapa
yatmayan bu qızcığazın qəlbində insan
övladının ən zərif, ən kövrək
duyğuları kök salır, cücərir, qol-budaq
atırdı. Bəzən kimsə onun zərif ləçəklərini
incitmək istəyir, tər budaqlarını qırmağa
çalışırdı, amma bu, mümkün deyildi. O,
özünə aid olan hər şeyi qorumağa gücü
çatan biri idi. Əlbəttə, söhbət fiziki
gücdən getmir. Nurəngiz Gün ruhunun gücü ilə
dünyanı məhvərindən oynada biləcək
qadın idi. Onun öz dünyası vardı - şeir
dünyası. Əsgəri sözlər olan savaş
meydanı. O, öz savaşının müzəffər
komandanı idi.
Tale dediyimiz, şüşə səthi
kimi hamar olsaydı bəlkə də həyat bu qədər rəngli
və maraqlı ola bilməzdi. Monoton fon musiqisi ilə
müşayiət olunan yaranış və ölüm
arasındakı körpü bir göz qırpımında qət
olunar, geridə heç bir xatirə, heç bir iz qalmaz,
Tanrı böyük istedadları yaratmazdı... Həyat
tufanlardan, qasırğalardan sonra gözə görünən
göy qurşağı ilə gözəldir. Ruh adamları
buludlarla yeri birləşdirən o göy
qurşağının üstündə gəzə bilənlərdir.
Qəhrəmanım Nurəngiz Gün kimi!
O, yolunu incəsənət institutunun
aktyorluq fakültəsinə saldı. Dövrünün
böyük ustadı, professor Rza Təhmasibdən öyrəndi
sənətin incə sirlərini. Teatrda işləyə bilərdi,
amma atasının sözündən çıxmadı. Bu,
onun həyatına, aldığı ailə tərbiyəsinə
yaraşan bir addım idi, lakin kim bilir, bu qərarı ilə
səhnədə neçə-neçə obrazın ölüm
fərmanını verdi həm də. Kim bilir, bəlkə də,
milli teatrımız yeni bir Afəti, Cülyettanı,
Kleopatranı, Xuramanı, Sevili... itirdi. Olsun! - deyib keçdi
üstündən. Bir müddət televiziyanın sevilən
diktorlarından biri kimi tanındı, amma hər evdə əsir
olan şüşə qutuların çərçivəsinə
də sığışmadı onun azad ürəyi. Bir də
ayıldı ki, bir yazı masası var önündə, bir də
sel kimi çağlayan sözlər. Bir də ayıldı
ki, yol gedir...
"Dodaqlarımda təbəssüm,
Bəbəklərimdə ümid və
qürur,
İçimdə ağlamaq ehtiyacı...
Yol gedirəm, yorulanadək".
"Yol
gedirəm, yorulanadək..."
- Jalə xanım, son müsahibələrimin
demək olar hamısını 44 günlük şərəfli
Vətən müharibəmiz və hər birimizə
dünyaları bəxş edən möhtəşəm zəfərimizlə
bağlı fikirlərlə başlayıram. Təbii ki, tanınmış
bir ictimai xadim, elm adamı kimi sizin də bu barədə fikirlərinizi
eşitmək xoş olardı. Özünüzü necə
hiss edirsiniz bu günlərdə?
- Hər bir azərbaycanlı və Azərbaycanı
sevən hər kəs özünü necə hiss edirsə mən
də elə hiss edirəm. Müzəffər, qalib, sevincli,
xoşbəxt! Əsrə bərabər 44 günlük
mübarizəmizin sonunda əldə etdiyimiz möhtəşəm
zəfərin qüruru ilə yaşayırıq. Otuz illik
zaman sərhədində əyilmiş qəddimiz düzəlib,
gözümüzdən axan kədər yaşlarını
sevinc yaşları əvəz edib, müharibənin elə
ilk günlərindən ard-arda aldığımız qələbə
xəbərlərinin sözlə ifadə edilə bilinməyəcək
sevinci güman ki, uzun zaman bizi tərk etməyəcək.
Sözün gerçək mənasında bu günlər
yaşadığımız hissləri bəyan etmək, ifadə
etmək üçün, sanki sözlüyümüzdə
olan kəlmələr azlıq edir. Bu möhtəşəm
duyğuları bizə yaşadan ölkə rəhbərinə,
Ali Baş Komandana təşəkkürlərimiz sonsuzdur. Bu
elə bir şücaətdir ki, onu vəsf etmək
üçün, ona layiq ola biləcək sözləri tapmaq
üçün kəlmələr acizdir... Bəli, biz zəfər
çalmışıq! Bu zəfər illərlə həsrətiylə
yaşadığımız torpaqlarımızı bizə
qaytardı, ürəklərimizdə şiş kimi kök
atan məğlubiyyət və işğal utancını
kürüyüb atdı. Qəddimiz-qamətimiz düzəlib!
Qalib olmaqdan gözəl duyğu yoxdur!
Mirzə
Ələkbərin nəvəsi
- Dekabrın 20-si Nurəngiz xanımın
bizim dünyamızdan əbədiyyətə köç
etdiyi gündür. Ruhu şad olsun gözəl ananın və
undulmaz şairimizin. Gəlin əvvəldən başlayaq: ona
həyat verən valideynləri kim olub, hansı mühitdə
böyüyüb? Uşaqlığını, gənclik illərini
xatırlayaq... Repressiyaya məruz qalmış babası,
dövrünün məşhur loğmanı Mirzə Ələkbər
bəy Hacızadə kim olub?
- Babaları Bakı bəylərindən
olub. Bir tərəfləri köklü bakılıdır,
bir tərəfləri Cənubi Azərbaycanın Ərdəbil
mahalına gedib çıxır. Nurəngiz xanımın ana
tərəfdən böyük babası çar
Rusiyasının apardığı siyasətlə
barışmadığı üçün güllələnib.
Onun oğlu Mirzə Ələkbər Hacızadə
tanınmış loğman olub. Anam onun ötən əsrin əvvəllərində
çap olunan, üzərində "lekar" sözü
yazılmış vizit kartını əziz xatirə kimi evdə
qoruyub saxlayırdı. Anamın ata babası cənubda
böyük tacir olub. Bakıya və digər yerlərə gəmi
ilə mallarını daşıtdırırmış.
Növbəti səfərlərin birində yük
daşıyan gəmiləri batıb, xeyli ziyana
düşüblər və o hadisədən sonra biryolluq
Şimali Azərbaycanda qalıb, Lənkəranda yurd
salıblar. Orada nəsil artıb, böyüyüb və
anamın atası Xudadat bəy də Lənkəranda
dünyaya gəlib. Amma Güneylə əlaqələri
heç vaxt kəsilməyib. Anamın anası
Böyükxanım nənəmiz də bəy nəslindən
olub və demək olar, bütün doğmaları 37-ci illərin
repressiyasına məruz qalıb, Təbrizə köç
ediblər. Nənəmin atası Mirzə Ələkbər bəy
Nəriman Nərimanovun silahdaşı idi. Həm də həmkar
olublar, birlikdə fəaliyyət göstəriblər. Həmin
faktlar Azərbaycan Tarixi Muzeyində qorunur. Ulu babam
böyük Hüseyn Cavidin yaxın əqidə
yoldaşlarından biri olub. Pantürkist damğası bu ailəni
hər zaman təqib edib.
"Qolu
çomaqlı idi, çomağı gücsüz
çıxdı"
Anam bir şeirində babasına, nəsil
şəcərəsinə işarəylə sətiraltı
yazmışdı: "Qolu çomaqlı idi,
çomağı gücsüz çıxdı". Bəy
nəsli, bəy əsilzadəliyi onları məhv etdi. Amma
onların əlindəki "çomaq" heç də
gücsüzü əzmək üçün deyil, tam əksinə,
haqqı müdafiə etmək, əsarətə boyun əyməmək
üçün silaha çevrilmişdi. Nənəmi
yaxşı xatırlayıram. Bu söhbətləri anama nənəm
danışmışdı, mən də anamdan eşitmişəm.
Çox ziyalı xanım idi. Adı Böyükxanım olan
bu qadın elə sözün gerçək mənasında
böyük xanım idi. Çox sakit təbiətli, kübar,
əsilzadə. Xatırlayıram, axşamlar gözündə
eynək gündəlik mətbuatı izləyərdi.
"Bakı" və "Baku" qəzetlərini oxuyurdu.
O dövrdə əksər nənələr bir başqa
cür idi: enli tumanlı, başı çalmalı,
ayağı qalın yun corablı və s. Amma o, hələ
ötən əsrin 20-ci illərində başında beretlə
gəzən, təhsilli qadın olub. 37-ci ildə bu ailə pərən-pərən
düşür. Onları aldadırlar. Guya müvəqqəti
olaraq göndərirlər İrana, amma bu ayrılıq bitmir.
O zaman nənəm babamla nişanlı olduğu
üçün bu tayda qalır, lakin bütün nəsil
parçalanır, hərə bir tərəfə
düşür. Nənəm ömrü boyu bir ümidlə
yaşadı: tezliklə sərhəd açılacaq,
doğmalarına qovuşacaq. Bu ona qismət olmadı. Əlbəttə,
Nurəngiz xanım anasının yaşadığı kədəri,
çəkdiyi həsrəti, üsyanı görə-görə
böyümüşdü və bu hisslər onun bütün
yaradıcılığına köçmüşdü...
Xəz
paltosuz bəy...
Anam böyük babam haqqında çox
maraqlı əhvalatlar danışırdı. Zadəgan olub,
həmişə faytonla gəzib, yaxası xəzli palto, xrom
çəkmə, dəri əlcək geyirmiş. Bir dəfə
qışın oğlan çağında evə
qayıdanda böyük nənəm Ziba xanım onu paltosuz
görüb təəccüblənib. Babam deyib ki, yolda tini
burulanda gördüm biri divara qısılıb tir-tir əsir.
Faytonu saxlatdım, paltonu da, əlcəkləri də soyunub
verdim ona.
37-ci ildə İrana gedəndə burada
olan hər şeylərini yaxınlarına, qonum-qonşuya
paylayıb gediblər. Özləri ilə heç bir
qızıl-zinət əşyası aparmağa ixtiyarları
olmayıb. Evdə də bir şey saxlamağa imkan
qalmayıb, çünki ev də alt-üst ediləcək,
qiymətli nə varsa sovet əsgərləri tərəfindən
yağmalanacaqdı... Lap axırda nənəm nişan
üzüyünü qonşuya bağışlayıb, deyib
onsuz da əlimizdən alacaqlar, heç olmasa səndə
qalsın, bəlkə bir işə yarayar. İllər sonra məlum
olanda ki, artıq onlar geri qayıda bilməyəcəklər,
bir gün qonşu həmin üzüyü gətirib
Böyükxanım nənəmə qaytarır: "Bu, sənin
ananın yadigarıdır!" - deyir... Əlbəttə ki,
bütün bu hekayələrin şahidi olan Nurəngiz
xanım "Ayrılıqlar boyun biçimi" deyə
yazacaq, "Gedənlər könül abidələrim, səcdəgahım,
can evim" deyə hayqıracaq, "Çağırıb,
çağırıb, gediblər" deyərək
hönkürəcəkdi...
"Ayrılıqlar
boyum biçimi..."
Ola bilər kiminsə ağlından
keçsin, bir qadının şeirləri, yazıları niyə
bu qədər ağrılı, bu qədər dərdlidir?
Amma bu, təkcə Nurəngiz xanımın şəxsi hissləri,
özəl dərdi deyildi, bu onun xalqının başına
gətirilən faciələrə, xəyanətlərə,
itkilərə üsyanı idi. O, heç vaxt rus
imperiyasını qəbul etmədi. Ötən əsrin
70-80-ci illərində "sarı çəkməlilər",
"sarı rüzgar", "hərrac olmalı bu tələ",
"mən qurtuluş içində", "qəfəs
respublikaları" yazmaq həm də cəsarət tələb
edirdi. O, tam dissident idi. O, təpədən dırnağa vətənpərvər
idi, torpağına bağlı idi.
Təsəvvür edin, "türk,
Türkiyə" sözlərinin yasaq, doğma Türkiyəmizlə
yollarımızın bağlı olduğu dövrdə anam
evimizdə öz əllərilə Türkiyə guşəsi
yaratmışdı. Həmin guşədə qazi Mustafa Kamal
Atatürkün rəsmi vardı, türk sazı vardı,
türk fəsi vardı, haradansa əldə etdiyi, üzərində
İstanbulun rəsmləri olan açıqcalar vardı.
Çətinliklə əldə etdiyi türk ədəbiyyatı
nümunələri vardı. Vallara yazılmış türk
musiqiləri və s. toplamışdı həmin guşəyə.
Gecələr radio dalğaları bir az təmizlənirdi.
Ana-bala qulağımızı dirəyirdik radioqəbulediciyə,
Türkiyədən olan xəbərləri, musiqiləri dinləyirdik.
Mən belə mühitdə böyüdüm, o mənə
bu sevgini aşıladı, bu tərbiyəni verdi. Nurəngiz
xanım yaradıcılığa bu hisslərlə, bu duyğularla
gəlmişdi, həmişə öz millətinin,
xalqının kökünü axtarır, tarixini öyrənməyə
və həm də bunu öyrətməyə
çalışırdı.
"Tanrı
bəşər övladıdır"
- Nurəngiz Gün ədəbiyyata bir qədər
gec gəlib. Olsun ki, çap olunana qədər də
yazıb, amma səhv etmirəmsə, ilk nəsr əsəri
"Tanrı bəşər övladıdır" povesti
olub və 1980-ci ildə "Tanrı" adı ilə
"Ulduz" jurnalında işıq üzü görüb.
- Bəli, o, ədəbiyyata nəsrlə
gəlib. Adıçəkilən povestin bütün yazı
prosesinin şahidiyəm. Real həyatdan
götürülmüş mövzudur. Əsərin qəhrəmanı,
bir zamanlar atası tərəfindən Tanrıça deyə
çağırılan Məryəm kimsəsiz bir qız
uşağını övladlığa götürərək,
ona özünün uşaqlıq adını - Tanrı
adını verir. Elə əsərin ən əsas motivi də
budur: "Günahsız körpələr, göydəki
Tanrı qədər müqəddəsdirlər". Əsas
mesaj isə "valideynlərin səhvi üzündən
dünyaya gələn körpələrin heç bir
günahı yoxdur" ideyası, Allah adıyla alver edən
allahsızların haqqa dəvətidir. Əsərdə son dərəcə
maraqlı insan taleləri, təzadlı hadisələr, kəskin
dramaturji məqamlar bir-birini əvəz edir. Hər cümləsində,
hər abzasında insanlığa çağırış
var bu əsərdə. Povest çox maraqla
qarşılanmışdı o vaxt. Azərbaycanın hər
yerindən evimizə oxucu məktubları gəlirdi. Nurəngiz
xanımı, ədəbiyyata ilk gəldiyi zamanlarda ən
çox çap edən mətbu orqanı "Ulduz"
jurnalı olub. Daha sonra "Qırmızı gecə"
adlı povesti çap olundu və o da maraqla
qarşılandı. Atom müharibəsi təhlükəsi,
ümumiyyətlə müharibələrə nifrət
notları ilə yazılmış əsərdir. Mərhum
Yusif Səmədoğlu anamın hər növbəti əsərini,
şeirini çap edəndə zəng vurub özünəməxsus
zarafatla: "Bu nömrədə də gedir şeirlərin,
Nurəngiz, əgər bu şeirlərə görə məni
tutsalar, türməyə "peredaça" gətirərsən",
- deyirdi. Xeyli gülüşürdülər telefonda. Bu nəsr
nümunələrindən sonra anam şeirlər yazmağa
başladı. Amma qeyd etdiyiniz kimi, əslində o, 60-70-ci illərdən
başlayıb şeirlər yazmağa. Atasının vəfatına
həsr etdiyi şeir vardı. Qısa, kiçik şeir
parçaları vardı. Birini indi də xatırlayıram:
"Nə idi təlxəyin dərdi... Ki, hər zaman adam
güldürərdi?". Adını çəkdiyim nəsr
nümunələrindən sonra Nurəngiz xanım tamamilə
özünü şeirə verdi.
- Nurəngiz xanım orta məktəbdən
sonra tibb texnikumunda təhsil alıb, amma bir neçə ildən
sonra tibb institutunda yox, təhsilini tamam başqa sahə üzrə
davam etməyə qərar verib və incəsənət
institutunun aktyorluq fakültəsində oxuyub.
Tibbi
atıb incəsənətə getdi
- O, tibb sahəsinə
sırf valideynlərinin arzusu ilə gəlib, amma hər zaman
içində sənətə, aktyorluğa güclü maraq
olub. Ailə nə qədər ziyalı, müasir
dünyagörüşlü olsa da, bu sənətin qadın
üçün ağır olduğunu başa
düşüb və ailədə müəyyən qədər
mühafizəkarlıq da olub. Anam deyirdi ki, atam həkim
olmağımı arzulayırdı, amma özümü orada
görə bilmirdim.
- Mən Nurəngiz xanımı haradasa,
80-ci illərdən tanıyırdım,
görmüşdüm. Nasirlik, şairlik, diktorluq, kino
aktrisası və s. bunlar öz yerində. Nurəngiz Gün həm
də gözəl xanım idi. Bu gözəllik onu xoşbəxt
etdimi?
- Artıq bura qədər olan söhbətimiz
onun taleyi ilə bağlı müəyyən təsəvvür
yaradır, məncə. Təəssüflər olsun ki, Uca
Yaradan hər şeyi bir insana tam vermir. Birini verirsə digərini
alır. Həndəsi müqayisə aparsaq görərik ki, həyat
və insan taleyi heç vaxt ideal kvadrat, yaxud bərabərtərəfli
üçbucaq kimi olmur. Nurəngiz xanım bir müsahibəsində
deyirdi ki, "Xoşbəxtlik nisbi anlayışdır. Bir
insan, həyatının hansısa dönəmində,
hansısa məqamlarda xoşbəxt ola bilər. Amma kimsə,
"mən bütün ömrüm boyu xoşbəxt
olmuşam" desə, mən onu bir o qədər də
ağıl sahibi saymaram". Bir də, "Mənim tam
xoşbəxt olmağım üçün bütün bəşəriyyət
xoşbəxt olmalıdır" deyirdi.
- Sizinlə danışdıqca unudulmaz Nurəngiz
xanımın səsi canlanır qulaqlarımda. Onun şeir
oxumaq intonasiyası tam başqa idi. Öz şeirlərini onun
qədər gözəl oxuya bilən ikinci müəllif
tanımıram mən. Hər vurğunun yerini dəqiq bilirdi,
hisslərini mükəmməl ifadə etməyi
bacarırdı. Su kimi axırdı onun səsində şeirlər...
2014-cü ilin aprel ayında 75 illik yubileyi Natəvan klubunda
keçdi. Həmin intonasiya, həmin səs, həmin
emosiyalar... Nurəngiz Gün sona qədər öz
xanım-xatınlığını qoruyub saxlaya bilmişdi.
O,
uşaq kimi idi...
- O, uşaq kimi idi. Yaşının
bütün dövrlərində öz
saflığını qoruyub saxlaya bildi. Ruhunda üsyan,
savaş vardı, amma həm də kövrək idi. Əzilməyi
və əzməyi sevməzdi mənim anam. Sadəcə,
insanı düşünmürdü, ətrafda canlı nə
varsa, özünün yazdığı kimi, "narahat ömrünün
döyüntüsü idi"... Təbiəti, dənizi,
ağacları, çiçəkləri
düşünürdü. Məncə, bütün
qadınlar çiçəkləri sevir, çiçək
hədiyyə olunanda xoşlanır. Amma o, gülləri,
çiçəkləri torpaqda, öz kökü üstə
sevirdi. Bir qırılmış budaq görəndə ürəyi
sızlayırdı. Ovçuları heç sevməzdi. Hər
8 Mart gələndə deyirdi, "güllərin
soyqırımı" başladı.
- Siz Nurəngiz Günün yeganə
övladısınız. Mənim üçün
maraqlıdır, iki qadın uzun illər bir yerdə necə
dolana bildi? Necə yola getdiniz? Dost, rəfiqə ola bildinizmi?
O, azad qələm, azad düşüncə sahibi, siz isə
tanıdığım qədərilə mühafizəkarsınız,
məncə... Bu ziddiyyətli iki xarakterin bir dam altında yola
getməsi çətin olar, məncə...
- İlk növbədə onu deyim ki, bu iki
qadın hər şeydən əvvəl ana-bala idi. O mənim
həyatdakı ən böyük sevgim, sevgilim idi. Mən onu
dəlicəsinə sevirdim. Mən ona aşiq idim... Amma biz rəfiqə
olmadıq heç vaxt. Aramızda pərdə var idi. Anam ailədə
şeirlərindəki, xarakterindəki qədər azad deyildi.
Siz mənim mühafizəkar olduğumu qeyd etdiniz. Bəli, əslində,
bu xüsusiyyət də mənə ondan keçib.
Bütün mənəvi prinsipləri, etik-estetik
anlayışları, ədəb-ərkan, şərəf, ləyaqət
məsələlərini təlqin edib və sadəcə təlqin
etməyib, həm də tələb edib məndən və
yaxınlarından. Sinif yoldaşlarım bizə gələndə
deyirdilər, sən ananın yanında başqa adam olursan,
bizim yanımızda bir başqa adam. İçimdə anama dərin
ehtiram və həm də qorxu vardı. Hər sözüm, hər
davranışım, hərəkətim
ölçülü-biçili olmalıydı. Əks halda,
ilk olaraq anam Nurəngiz Quliyevanın təpkisi ilə
qarşılaşa bilərdim. Əslində, o, bütün
qadağaları, tabuları ilə məni qarşılaşa
biləcəyim, yaşaya biləcəyim
çalxantılardan, burulğanlardan qorumağa
çalışırdı.
Mənim
bitməyən düşüncəm
"Jaləmə" şeirində mənə
"Sən mənim bitməyən düşüncəm"
deyərək xitab edir... Və deyir ki: "Sənə dair ən
birinci istəyim, səni əsl Adam görüm, mələyim!
Yəni iç qəhərləri daha asan dərk edən,
insanı çərlətməyən həssas bir Əks-səda,
yepyeni bir Möcüzə, Təzə İnsan olmanı arzu
edirəm sənin". Baxın, yeganə övladını
öncəliklə adam kimi adam, əsl insan görmək istəyir
cəmiyyət üçün. Ruhu zəngin, dünyagirlikdən
uzaq, dünyəvi duyğularla yaşayan və
övladını da bu cür görmək istəyən bir
ana idi Nurəngiz xanım! O, "Şir bürcü"ndən
idi və bu bürcə xas xüsusiyyətləri
özündə daşıyırdı. Tək öz ailəsini
deyil, yeri gələndə meydana atılıb
yaxınlarını, doğmalarını da öz
"şir pəncəsi" ilə qorumağa
çalışırdı. Sanki bu, onun həyatdakı ən
ali missiyası idi.
- Müsahiblərimdən dəfələrlə
eşitmişəm, atalar övladlarına əl
qaldırmayıb, amma analar bəzən oxlovdan, çəkələkdən
silah kimi yararlanıb, övladını tənbeh edib. Nurəngiz
xanım necə, sizə əl qaldırıb nə vaxtsa?
- Qətiyyən. Ümumiyyətlə,
zorakılıq ən çox nifrət etdiyi bir şey idi.
Əslində, elə hallar olub, bəlkə də əl
qaldırsaydı, özümü daha rahat hiss edərdim, amma
bir baxışı, bir sözü dediyiniz oxlov zərbəsindən
də kəsərli olurdu. Bir xatirə danışım:
xaricdən gələndə suvenir gətirmişdi, əlindən
salıb sındırdım. Baxdı mənə, amma heç
nə demədi, süpürgəni gətirib,
qırıqları süpürməyə başladı.
Ağladım. Niyə ağladığımı soruşdu.
Dedim axı pis iş görmüşəm. Sənin sevdiyin əşyanı
qırmışam. "Mən buna görə sənə nəsə
dedim?" - soruşdu. Elə buna görə ağlayıram,
- cavab verdim. Altı yaşım vardı onda. Dedim, məni
danla, üstümə çığır, məni vur, de ki,
yaxşı iş görmədin... Saçlarımı
tumarladı. "Heç vaxt boş bir şeyə görə
sənin üstünə çığırmaram", -
dedi. O məni çox zərif böyüdüb, əlinin
içində saxlayıb.
Ulu
öndərlə yanaşı oturan qadın
- Nurəngiz xanımla bağlı
yaddaşımda çox maraqlı və unudulmaz bir xatirə
var. AYB-nin qurultayı idi və ulu öndərimiz, sənət
adamlarının yaxın dostu, hamisi unudulmaz Heydər
Əliyev də zalda, ön sırada oturub qurultayı izləyirdi.
Arada çox qısa pauzalar yaranırdı bəzən və
belə pauzaların birində Nurəngiz Gün əlində
kitabları ulu öndərə yaxınlaşdı. Ulu
öndər Nurəngiz xanımı yanına dəvət
etdi. Kitabları aldı və yanaşı oturdular. Mənim
üçün maraqlıdır: bu cəsarət haradan idi
onda? Əksi də ola bilərdi. Rəhbər onu qəbul etməyə
bilərdi...
- Çox yerində qeyd etdiniz, bəli, ulu
öndərimiz hər zaman sənətə, sənətkarlara
diqqətli olub. Özü də ədəbi proseslərdən
xəbərdar idi həmişə. Həmin görüşə
qədər ulu öndər Nurəngiz xanımın
yaradıcılığı ilə artıq tanış
olmuşdu və bu barədə anama rəhmətlik Rəfiq Zəka
Xəndan məlumat vermişdi. Ulu öndərimiz hələ
Naxçıvanda olduğu zaman Rəfiq Zəka onunla
görüşmüşdü və bu vaxt Heydər
Əliyev anamla maraqlanmışdı, onun
yaradıcılığı haqqında xoş sözlər
demişdi. Sonra ulu öndər Bakıya gəldi və Rəfiq
Zəka anama xəbər çatdırdı ki, Heydər
Əliyev qurultayda səninlə görüşmək istəyir.
Yəni dediyiniz o cəsarət buradan qaynaqlanmışdı.
Doğrudur, Nurəngiz xanım zatən cəsarətli insan
idi, amma müəyyən davranış qaydaları, protokol tələbləri
var və anam belə şeylərə diqqət yetirirdi.
Əlbəttə, dediyiniz kimi, pis vəziyyətə də
düşə bilərdi. Üstəlik, onun bu addımını
başqa cür yozar, rəhbərdən nəsə istəmək
kimi qələmə verə bilərdilər. Amma bilənlər
bilir ki, "şöhrət adamı deyiləm, şöhrət
səs-küyündən bezar qalmışam, zorla mükafat
filan da almamışam" deyən Nurəngiz Gün həyatı
boyu şöhrət üçün, ad üçün
qapı döyməmişdi. Həmin gün Rəfiq Zəkanın
verdiyi xəbərdən sonra qurultayda ona belə bir şərait
yaradılmışdı və elə Rəfiq müəllimin
köməyi ilə onlar görüşmüşdülər.
Nurəngiz xanım ulu öndərə xalqı və ölkəsi
üçün etdiklərinin minnətdarlığını
çatdırmaq fürsəti qazanmışdı. Ulu öndərimiz
bu görüşdə anamın
yaradıcılığı haqqında xoş sözlər
deyib və o zamanlar anamın çox populyar olan "Tanrı
bəşər övladıdır" povesti haqqında, həmin
günlərdə yeni çap olunmuş "Bakı-Təbriz"
bayatıları haqqında fikirlərini bildirmişdi.
Onun
yaradıcılığına verilən böyük qiymət
Əlbəttə bu, Nurəngiz xanım
üçün ən böyük qiymət idi. Biz bu xatirəni
ilk dəfə burada səsləndiririk. Ailədə, evdə
bu barədə tez-tez söhbət etsək də, heç
vaxt ictimaiyyətə çatdırmamışıq. Sizə
təşəkkür edirəm, bu hadisəni xatırlatmaqla
dahi şəxsiyyətin, ümummilli liderimizin sənətə,
ədəbiyyata və ədəbiyyat adamına verdiyi dəyəri
bir daha yada saldıq.
- Bir qədər əvvəl onun şeir
demək intonasiyasına toxunduq. Mənim üçün
maraqlıdır, evdə adi danışığı necə
idi? O ləngəri, o dəqiq vurulmuş vurğuları adi
danışığında qoruyub saxlaya bilirdimi? Bir də
"Gün" təxəllüsü haradan
yaranmışdı?
- Sualın ikinci hissəsindən
başlayım. Gün təxəllüsünü heç də
özünü Günəşə bənzətmək,
özünü əbədi işıqla müqayisə etmək
fikri ilə götürməmişdi. Belə
parıltılardan çox-çox uzaq insan idi... Ömürdən
bir gün, yaşantılarımızdan bir gün, heç
zaman geri gəlməyəcək bir gün olaraq
düşünmüşdü bu adı! Həm də ulu nənələrindən
birinin adı Günseyla olub, bu təxəllüs həm də
oradan qaynaqlanır.
O ki qaldı danışığına,
açığını deyim: çox
danışmağı da xoşlamırdı, çox
danışanla da arası yox idi. Ailədə də elə
idi, getdiyi toplantılarda da. Az, amma yerində danışan.
Danışanda onu dinləməmək mümkün deyildi.
Onun iştirak etdiyi toplantılarda, məclislərdə
süfrənin, əgər belə demək mümkünsə,
"tamadası" - tam atası da, tam anası da o olurdu.
Bütün nəslin böyüyü idi. Ailədə onu
heç kim adıyla çağırmırdı. Hər kəs
ona ehtiramla "bacı" deyə xitab edirdi. Getdiyi hər
yerdə hörmətlə qarşılanırdı. Məclisə
daxil olanda hər kəs ayaq üstə qalxırdı.
Söhbətləri də şeir kimi idi.
Çiçək
dənizi
Sağlığında 65 illik yubileyi R.Behbudov adına Mahnı Teatrında
keçirilirdi. Gözləmədiyim halda mənə də
söz verdilər. Zal dolub-daşırdı. Teatrın
qarşısında çiçək köşkü var, tədbirdən
sonra çiçəkçi bizə dedi ki, ilk dəfədir
bir gündə bu qədər gül satıram. Anam səhnədə
oturmuşdu, tədbirin yarısında artıq çiçək
dəstələrinin arxasından görünmürdü. O
gün əsl ədəbiyyat bayramı, şeir bayramı idi.
Nə isə... Mənə söz verdilər və səhnədən
dedim ki, ailəmizi tanıyanlar bilir, mən Nurəngiz
xanımın iştirak etdiyi məclislərdə
danışmağa alışıq deyiləm. Çünki
onun sözünün qüdrəti qarşısında
söz demək, onun sözünün çəkisində
söz danışmaq çətindir. Və həmin gün
Nurəngiz xanımın bir vaxtlar öz anasına həsr etdiyi
şeiri kiçik dəyişikliklə anam üçün
söylədim. Sözümü kəsəcəyindən
ehtiyat edirdim, amma sona qədər danışmağıma
imkan verdi. Deyəsən, çıxışımı bəyənmişdi.
Mən səhnədən enəndə, mikrofona əyilib
özünə xas tonla, bir az da ironiyayla sadəcə bunu
dedi: "Ay maşallah, şeirimi nə yaxşı improvizə
eləmisən". Yaxşı qurtarmışdım. Onun
misrasına deyil, hətta bir durğu işarəsinə
müdaxiləni nə əfv, nə də qəbul edərdi...
Bir sözlə, onu dinləmək həmişə bir dərs
idi. Dərs kitablarından oxumadığın dərs. Həyat
dərsi. O, canlı tarix idi bizim üçün həm də.
Bakıda əkilən hansısa ağacın, tikilən
hanısa binanın tarixi ilə bağlı elə maraqlı
danışırdıki, dinləməkdən yorulmurduq. Tarixi
şəxsiyyətlərimizin, sərkərdələrimizin,
böyüklərimizin tarixini danışırdı bizə.
Anam 5 yaşından yazıb-oxumağı öyrənib.
Kitabxanadan zorla çıxarırmışlar onu. Dostları
evə gələndə atası 5 yaşlı Nurəngizi
çağırıb fəxrlə deyirmiş ki,
Tanrıçam, al bu qəzeti bizim üçün oxu.
"Ədəbiyyat
oxumasan..."
1-ci sinifdə oxuyurdum, əlaçı
idim. Bir gün dedi ki, sənin mütaliən xoşuma gəlmir,
ədəbiyyat oxu, kitab oxu. Təəccüb etdim,
"axı mən əlaçıyam, dərslərimi əla
oxuyuram", - dedim. Dedi ki, ədəbiyyat oxumasan adam ola bilməyəcəksən.
Heç kəs səninlə ünsiyyət qurmaq istəməyəcək.
Əlaçı olsan belə, dünyagörüşün olmayacaq.
Sənin məktəbdə oxuduğun elmdir, ədəbiyyat sənə
ürək verəcək, düşünmək qabiliyyəti
öyrədəcək, gözəl nitq verəcək, sənə
dost qazandıracaq. O qədər qorxdum ki, həmin gündən
kitablara sarıldım...
Füzulini çox sevirdi. Mənə onu sətir-sətir
anladırdı, sevdirirdi. Misralarını təhlil edərkən
elə maraqlı məqamları açırdı ki, o fikirlərə
nə o zamanlarda, nə də Füzulini tədqiq etdiyim
sonrakı dönəmlərdə rast gəlməmişəm.
Onun proqnoz vermək qabiliyyəti vardı. Həm
keçmiş, həm də gələcəklə
bağlı fikirləri maraqlı olurdu. Hələ 80-ci illərin
əvvəllərində bir gün mənə dedi ki, sovet
hökuməti dağılacaq. Mən də komsomolçu, məktəb
fəalı. Ağlıma sığışdıra bilmirdim
ki, bu boyda imperiya yox ola bilər. Az qala anama üsyan etdim, belə
şey ola bilməz, dedim. Amma hadisələrin sonrakı
gedişatı, anamın bu məsələdə də
haqlı olduğunu sübut etdi.
- Bugünkü görüşdən əvvəl
mənə Nurəngiz xanımın vəfatından sonra
yazdığınız "Sən mənim bitməyən
düşüncəm..." adlı essenizi göndərmişdiniz
və o yazını param-parça olaraq oxudum.
Açığını deyim ki, ana itkisi ilə
bağlı fikirləriniz mənə çox doğma və
çox yaxın idi. Ananızı itirdikdən sonra onun xatirələri
ilə baş-başa qalmağınız, hər işinizdə
ona hesabat verməyiniz, sağlığında deyə bilmədiklərinizin
hamısını o yazıda səmimiyyətlə
açıb deyir, sanki ona hesabat verirsiniz. Artıq aradan 6 il
ötüb... İndi necədir vəziyyət, yenə ona
hesabat verirsiniz?
- Əlbəttə. İlk növbədə,
anam mənə insanları tanımağı öyrətməyə
çalışdı. İnsana ən böyük zərbəni
bəzən ən yaxınında olanlar, inandıqların
vurur. Bir qədər əvvəl də dedim, onun dediyi qanun idi
və indi düşünürəm ki, nə yaxşı
onun dediyi elə qanun olub. Hər uğurumda yenə uşaq
kimi ilk növbədə ona hesabat vermək istəyirəm, kədərli
günümdə dərdimi onunla bölüşmək istəyirəm
və bunun üçün görüş yerimiz də onun əbədi
mənzili olan məkandır... Anamla birlikdə mən "bir
işıq itirmişəm anamın gözlərində, bir
bayatı itirmişəm anamın sözlərində, bir
nağıl itirmişəm anamın dodağında, bir
çıraq itirmişəm anamın sorağında, bir
beşik itirmişəm anamın qollarında, bir ömür
itirmişəm anamın yollarında"...
Vətən müharibəmiz
xalqımızın möhtəşəm qələbəsi
ilə başa şatdı. Bu xəbəri də məzarı
başında çatdırdım ona. O sözün gerçək
mənasında göz yaşlarını kağızın
üzərinə tökərək "Xocalı
simfoniyası" poemasını yaratmışdı. Ürəyinin
infarktını faciələrimizə ağılar yazaraq
qazanmışdı. Vəfatını da insanlığın
qarşılaşdığı qlobal faciələr,
aldığımız böyük yaralar tezləşdirdi...
Ümumiyyətlə, onun qələmə aldığı 8
poemanın demək olar hamısı başdan-ayağa elə
özünün yazdığı kimi,"bəşərə
qənim kəsilən qanlı müharibələrə nifrət",
"torpağımızı bazar bilən mənfur yadellilərə"
üsyandır.
- Jalə xanım, artıq xeyli müddətdir
ictimai-siyasi həyatımızın içindəsiniz.
Dünyada hadisələr sürətlə bir-birini əvəz
edir və doğma Azərbaycanımız da bu böyük
dünyanın bir parçası kimi öz sözünü
deyir, mesajlarını verir, dünya üzrə gedən
proseslərdə iştirak edir. Bir siyasətçi kimi,
ölkəmizin gələcəyi ilə bağlı
proqnozlarınız necədir?
Son
söz yerinə
- Tamamilə doğrudur, biz çox
böyük tarixi hadisələrə şahidlik edirik. Azərbaycanın
möhtəşəm qələbəsi dünya hərb
tarixinin simasını dəyişdi. Bu, türkün savaş
meydanında nəyə qadir olduğunun sübutu idi. Azərbaycan
44 günün içərsində elə bir hərb modeli
ortaya qoydu ki, dünyanın hərbi ekspertləri hələ
bu barədə uzun illər bəhs edəcəklər.
Əlbəttə, Azərbaycan dünya
siyasətinin bir parçasıdır və dünyada, regionda
gedən siyasi proseslər istər-istəməz bizə də
təsir edir. Amma müzəffər Ali Baş
Komandanımızın, möhtərəm Prezidentimizin qətiyyəti,
uzaqgörənliyi, iqtidar və xalq birliyi, vətəndaş
həmrəyliyi bizə gələcəyə nikbin baxmağa
əsas verir. Son günlər dəbdə olan bir fikri təkrar
etmək istəyirəm: biz həm döyüş
meydanında, həm də siyasət masası arxasında qətiyyətini
ortaya qoyan xalqıq. Dünyanın kar qulaqları, kor gözləri
artıq bizi görmək, iradəmizlə hesablaşmaq məcburiyyətindədir.
Mənə verilmiş fürsətdən istifadə edərək
demək istərdim ki, belə bir ölkənin vətəndaşı,
belə bir xalqın övladı olmaq son dərəcə
qürurvericidir. Artıq illərlə
yaşadığımız problemlər bitdi, biz artıq
Qarabağdayıq! Qoy bütün dünya eşitsin,
Qarabağ Azərbaycandır və nida! Və əlbəttə
ki, bu böyük, tarixi qələbə uğrunda
canını fəda etmiş şəhidlərimizi hər
zaman rəhmətlə, hörmətlə anır, bu
döyüşlərdə sağlamlığını
itirmiş, yaralanmış qazilərimizə Allahdan şəfa
diləyir, xalqımıza yüksəlişlər,
uğurlar, gözəl günlər arzulayıram.
Söhbətləşdi: Əyyub Qiyas
Ədəbiyyat
qəzeti.-2020.-24 dekabr.-S.16-18.