Həmrəylik
Milli ideyanın
özülüdür
Sabir Rüstəmxanlı
"El bir olsa...".
Məşhur ozanımızın dilindən
yayılan bu ifadənin bəlli bir yaşı olsa da,
xalqın ürəyindəki birlik istəyinin
yaşını təyin etmək mümkün deyil; bu istək
elə xalqın özü ilə birgə, bütün
müşküllərin həlli, bütün hədəflərə
çatmaq yolu kimi doğulub.
Bütün faciələr,
məğlubiyyətlər bölünmələrdən,
qardaşı qardaşa yad edən xəyanətlərdən,
mənasız iddialardan, mənəm-mənəmliklərdən
başlanıb. El birliyi, əl birliyi, fikir, söz və əməl
birliyinin həsrətini də daha çox
parçalanmış xalqlar çəkiblər. Azərbaycan
folklorunun və ədəbiyyatının dərd və
ağrı qatı da bu bir ola bilməmək
faciəsi ilə, dünyada yaşayan azərbaycanlıların
milli həmrəylik, özünüdərk, dövlət
müstəqilliyi arzuları və bu ideallara qovuşmaq yolunda
aparılan mübarizələrin uzun tarixi ilə
bağlıdır.
Ümumxalq idealı olan həmrəyliyin
güclü bir siyası xəttə çevrildiyini mən
ilk dəfə 1980-ci illərin ortalarında Polşada
görmüşdüm. Varşavada Şərqi Avropa ölkələri
gənc yazıçılarının konfransı
keçirilirdi; konfransda SSRİ-ni üç nəfər, iki
rus yazıçısı və mən təmsil edirdik.
Moskvalı yoldaşlarımdan biri sonralar "Literaturnaya
qazeta"nın baş redaktoru olmuç
Yuri Polyakov idi. Ev sahiblərinin moskvalılarla mənə
münasibətləri tamamilə fərqli idi; onları dinləmək
istəmirdilər, amma mənə doğma adamları kimi baxırdılar.
1830-cu ildə Polşadan sürgün edilən
ziyalıların Azərbaycan "macəralarını"
bilirdilər. Bir yandan da mənim
böyük polyak şairi Adam Mitskeviçin tərcüməçisi
olmağım və azərbaycanca yenicə nəşr
etdirdiyim "Krım sonetləri" mənə konfransda
xüsusi bir status qazandırmışdı. Həmin
günlərdə Polşada bir "solidarnost" havası
dolaşırdı və anladım ki, bu hava həm Sosialist
düşərgəsinin, həm də SSRİ-nin sonunu gətirəcək...
Azərbaycanlıların bir
araya gəlməsinin zərurət kimi ortaya
çıxmasının və bayram kimi qeyd olunmasının
kökü də ümumxalq arzu və ideallarına
bağlıdır.
Ermənistanın Azərbaycana
qarşı 1988-ci ildə başlanan torpaq iddiası və Dağlıq
Qarabağda bölücülük hərəkatı,
Moskvanın ermənipərəst mövqeyi, Azərbaycanın
haqq səsinin boğulması xalqı bir daha inandırdı
ki, öz gücünə güvənməkdən, öz
qüvvələrini səfərbər etməkdən
başqa yol yoxdur.
Dünyada yaşayan
bütün soydaşlarımızın diqqətini bu məsələyə
cəlb etmək, bölünmüş, öz ata-baba
torpaqlarından deportasiya edilmiş repressiya və
soyqırıma məruz qalmış xalq üçün
milli müqavimətin, birlik və dayanışmanın əhəmiyyətini
göstərmək başlıca vəzifələrdən
birinə çevrildi.
Yeni faciələrə aparan
xəyanətkar planların qarşısını almaq
üçün ilk dəfə 1988-ci ilin noyabr-dekabr
aylarında 18 günlük Meydan hərəkatında
xalqımız öz birliyini və gücünü göstərdi. Etiraz mitinqləri
böyüyüb milli azadlıq hərəkatına
çevrildi. Meydan millətin ürəyində on illərlə
yığılıb qalmış dərdləri üzə
çıxartdı və nəticədə milli fəallar
ilk dəfə həmin ilin dekabr ayının 31-də
Naxçıvanda Cənub qonşumuz olan İranla SSRİ
arasındakı sərhədləri, Güney və Quzey Azərbaycanı
ayrı salmasına etiraz olaraq söküb atdılar və
yandırdılar. Cəlilabad rayonu da bu hərəkata
qoşuldu.
O vaxt Moskva mətbuatı bu işin
böyük siyasi və milli məqsədini pərdələmək
üçün gülməli məqalələr çap
edirdi. Güya naxçıvanlılar məftillərin arasında
qalmış Gülüstan türbəsini ziyarət etmək
üçün söküblər sərhədləri. O vaxt
mən belə uydurmalara cavab verərək "Gülüstan
türbəsi yox, Gülüstan müqaviləsi" adlı
məqalə də yazmışdım.
1989-cu ilin ilk şənbə
günü Azərbaycan EA-nın iclas salonunda AXC-nin III
konfransı keçirilirdi... Qatar gecikdiyinə görə
konfransa günortaya yaxın gəlib çatan
Naxçıvan nümayəndələri mənə qəribə
bir hədiyyə gətirmişdilər: tikanlı məftillər!
Bu, mənim üçün dünyanın bütün
gül dəstələrindən daha qiymətli bir bəxşiş
idi: qırılan sərhədlərdən qoparılıb gətirilmiş
tikan dəstəsi, tikan gülləri, tikan çiçəkləri...
Yeri gəlmişkən deyim ki, bu günlərdə sabiq millət
vəkili, dostum Əlövsət Ağalarov mənə bir qab
Kəlbəcər suyu göndərəndə də təxminən
bənzər duyğular yaşamışdım...
Azərbaycan milli azadlıq hərəkatının
mövzusuna çevrilən Sərhəd hərəkatı
1989-cu ildə Naxçıvanda bir sıra tədbirlərin
keçirilməsi ilə siyasi gündəmə gətirildi. Sərhəd
hərəkatına nə qədər ləkə vurmaq cəhdləri
olsa və Moskvanın təhlükəsizlik orqanları bu
faktdan Azərbaycana qoşun yeritmək üçün istifadə
etsələr də, bu tarixi hadisənin milli-siyasi anlamı
getdikcə böyüdü.
Rəsmi orqanların təzyiqlərinə
baxmayaraq parçalanmış bir millətin birləşmək
arzusu dünyada geniş əks-səda doğurdu və nəticə
etibarilə Dünya Azərbaycanlılarının Həmrəylik
gününün qeyd olunması zərurəti ortaya
çıxdı.
1990-cı ildə Qanlı
Yanvar hadisəsindən sonra dünyanın diqqəti Azərbaycana
çevrildi.
Müxtəlif ölkələrdə yaşayan
yurddaşlarımız Bakı qırğınlarına etiraz
yürüşləri və mitinqlər keçirməyə
başladılar.
1990-cı ilin 25 may və 5 iyun tarixləri
arasında Türkiyədə, Kayseri şəhərində
keçirilən I Uluslararası Böyük Azərbaycan
Konqresi və həmin ilin noyabrında İstanbulda Dünya Azərbaycan
Türk kültür dərnəklərinin I qurultayında yenə
Azərbaycanın müstəqillik hərəkatı dəstəklənməklə,
müxtəlif ölkələrə səpələnmiş
soydaşlarımızın arasında əlaqələrin
gücləndirilməsi, vətənimizin mənafeyi naminə
birgə mübarizə və həmrəylik məsələləri
müzakirə olundu.
Noyabr qurultayında Azərbaycan
xalq hərəkatını mərhum Dilarə Əliyeva ilə
mən təmsil edirdim və ilk dəfə orda dekabrın
sonunda Azərbaycanlıların Həmrəylik
Gününün dünya miqyasında qeyd olunması
haqqında təklifimizi bəyan edib, bu barədə qurultaya məktub
verdik.
Qurultaydakı
çıxışımda qardaş və
bacılarımıza xalqımızın nə qədər
ağır durum olduğunu çatdırmağa
çalışmışdım:
"Bu son bahar günündə biz
İstanbula nəhəng bir çinar ağacının
acı tarix və tale rüzgarları ilə dünyaya səpələnmiş
sarı yarpaqları kimi gəlmişik... Tarix
bizim böyük, məğrur millətimizi çox çətin
sınaqlardan keçirib. Şimalda rus, cənubda fars şovinizmi bizi parça-tikə edib, vətəndən
didərgin salıb. Elinin azadlığı
yolunda yanan, mübarizə aparan yüz minlərlə ayıq
başlı cəsur yurddaşlarımızı zaman-zaman Azərbaycandan
qopararaq dünyanın uzaq-uzaq guşələrinə
atıb. Bu gün Filippin adalarından, Avstraliyadan
tutmuş Cənubi Amerikayadək - Yer kürəsində elə
bir yer yoxdur ki, pənah aparanlarımızın ayağı
ora dəyməsin... Dünyada ara vermədən
bir Azərbaycan fəryadı dolanır: Hanı mənim
övladlarım? Bu səs ana fəryadı bizim
sakit ruhumuzu silkələməli və bizi bir araya gətirməlidir".
Müzakirələrdən
sonra ayın 5-də Naxçıvandan Bakıya, Bakıdan
İstanbula gələn təklif qəbul edildi və bu fikir
ordakı yurddaşlarımızla birgə bütün
dünyaya yayıldı.
Nəhayət, 1991-ci il dekabrın
16-da Naxçıvan Ali Məslisinin sədri Heydər
Əliyevin təşəbbüsü ilə bu məsələ
Məclisdə müzakirəyə çıxarıldı və
hər il dekabrın 31-nin Dünya Azərbaycanlılarının
Həmrəylik Günü olaraq bayram edilməsi haqqında 6
bənddən ibarət qərar qəbul edildi. Bu
barədə Azərbaycan Respublikasının Ali Sovetinə təklif
verildi. Bu təklif mənim də komissiya sədri
və Rəyasət Heyətinin üzvü olduğum Ali Sovet
tərəfindən bəyənildi və rəsmiləşdirildi.
Naxçıvan sənədinin
ən maraqlı bəndlərindən biri sərhəd çəpərlərinin
bərpasının qanunsuz elan edilməsi idi.
Beləliklə, 1991-ci ildə öncə
Naxçıvanda, sonra Bakıda 50 milyonluq bir xalqın bu
günü və gələcəyi üçün son dərəcə
əhəmiyyəti olan bir bayram gününün əsası
qoyuldu.
Belə bir təsəvvür yarana
bilərdi ki, azərbaycanlıların həmrəylik
bayramı köhnə ilin son gününə
düşdüyünə görə Yeni il
bayramının gur havasında solğunlaşacaq, diqqətdən
kənarda qalacaq. Lakin belə olmadı.
Əksinə, dünyanın hansı guşəsində
yaşamasından asılı olmayaraq yurddaşlarımız
ildən-ilə bu bayramı daha coşqun, daha təntənəli
keçirməyə başladılar və bir çox hallarda
milli bayramımız Yeni il
qutlamalarını da öz içində əritdi.
Bundan sonra həm parlamentdə,
həm mətbuatda Dünya Azərbaycanlılarının səsləndi. Lakin 2001-ci ilə
qədər bu mümkün olmamışdır.
Yalnız 2001- ci ildə Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti Heydər Əliyevin 23 may tarixli Sərəncamı ilə
Dünya Azərbaycanlılarının ilk qurultayının
keçirilməsi qərara alındı və həmin ilin
noyabrın 9-10-da I qurultay keçirildi. Qurultayda
qətnamə, dünyada yaşayan bütün azərbaycanlılara,
Ermənistanın Azərbaycan torpaqlarını
işğalı ilə bağlı dünya ictimaiyyətinə,
beynəlxalq təşkilatlara və dünya ölkələrinin
başçılarına, parlamentlərə müraciətlər
və başqa sənədlər qəbul edildi. Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə Əlaqələndirmə
Şurası yaradıldı. Dünyada yaşayan azərbaycanlıları
bir-birinə tanıtmaq, diasporla Azərbaycanın müxtəlif
qurumları arasında əlaqələr yaratmaq, onları Azərbaycan
dövlətinin ümumi durumu, dövlət siyasəti və
hədəfləri ilə tanış etmək, dövlətin
diaspora, diasporun dövlətə yardım etmək perspektivlərini
müəyyənləşdirmək baxımından qurultay
böyük önəm daşıyırdı. O zamandan başlayaraq
Diasporla iş Müstəqil Azərbaycanın milli siyasətinin
tərkib hissəsinə çevrildi.
Bundan sonra Dünya Azərbaycanlılarının
II (2006-cı il, mart ayı), III (2011-ci il,
iyul ayı) və nəhayət, IV (2016-cı il, iyun ayı)
qurultayları keçirildi.
2006-cı ildə
keçirilən II qurultayda Dünya Azərbaycanlılarının
Əlaqələndirmə Şurasının sədri Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev seçildi.
2016-cı ildə
keçirilən IV qurultayda dünyanın 49 olkəsindən
500-dən çox nümayəndə və xarici qonaq
iştirak edirdi.
Diasporla işin mahiyyəti və önəmini nəzərə alaraq 2002-ci ilin 5 iyulunda Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyev Xaricdə Yaşayan Azərbaycanlılarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin yaradılması haqqında Sərəncam imzaladı. (İndi Diasporla İş üzrə Dövlət Komitəsi).
Diasporla əlaqələnin möhkəmlənməsinə, diasporun təşkilatlanma işinə yardım etmək niyyəti ilə yaradılmış qeyri-hökumət təşkilatları, dərnəklər çoxdur və onların şəbəkəsi ildən-ilə genişlənir. Dünyanın azərbaycanlılar yaşayan bütün ölkələrində Azərbaycan Türk Kültür dənəkləri, Azərbaycan mədəniyyət mərkəzləri, Azərbaycan ocaqları fəaliyyət göstərir. Bu təşkilatlar Azərbaycan xalqının tanıtım mərkəzləri olmaqla yanaşı, öz aralarında əlaqələr qurur, soydaşlarımız arasında həmrəyliyin güclənməsinə kömək edirlər. Mənim həmsədri olduğum Dünya Azərbaycanlıları Konqresi 2007-ci ildə yaradılıb və bu sahədə ardıcıl fəaliyyət göstərən ən böyük, ən nüfuzlu qurumlardan biridir...
Ermənistan 44 günlük müharibədə, daha doğrusu, işğalçı qonşularımızın yeni hücum planlarının qarşısını almaq üçün aparılmış əks-hücum əməliyyatında ölkəmizin qazandığı parlaq qələbə təkcə ölkəmizdə yox, bütün dünyada azərbaycanlıların ürəyini qürur və sevinclə doldurmuşdur. O müharibəyə qədər aparılan iqtisadi, mədəni, hərbi siyasət, diplomatiya fəaliyyəti ölkəmizin haqlı mövqeyini bütün dünyaya nümayiş etdirmişdir. Bu işdə Azərbaycan diasporunun da müəyyən rolu olmuşdur.
Qələbənin qazanılmasında ciddi rol oynayan amillərdən biri də ölkə daxilində bütün siyasi partiyaların eyni mövqedən çıxış etməsi və müharibənin getdiyi günlərdə birmənalı şəkildə Azərbaycanın rəsmi mövqeyini dəstəkləməsi oldu. Azərbaycan xalqının dövlətlə və silahlı qüvvələrimizlə birliyi orduya güc verdi.
Bütün bunlar keçən əsrin 90-cı illərində Dünya Azərbaycanlılarının Həmrəylik Gününün qeyd olunması haqqında qəbul edilən qərarın nə qədər müdrik və tarixi bir addım olduğunu göstərir.
Bu gün Azərbaycan Respublikası Milli Məclisində Yeni Azərbaycan Partiyasından sonra ən çox millət vəkili ilə təmsil edilən Vətəndaş Həmrəyliyi Partiyası 1992-ci ildə yaradılıb və artıq 28 ildir siyasət meydanındadır. Sevinirəm ki, partiyamızın əsas fəaliyyət yönünü təşkil edən vətəndaş həmrəyliyi bu gün ümummilli ideyamızın tərkib hissəsi kimi ölkəmizdə və bütün dünyada yaşayan azərbaycanlıların bir araya gəlməsinə yardım edir.
Sabir Rüstəmxanlı
Ədəbiyyat
qəzeti 2020.- 30 dekabr.- S.6.