Alim köç edəndə...
Sona Vəliyeva
Kamran Əliyev haqqında
keçmiş zamanda danışmaq çətindir. Çünki
belə insanlar ən azı onları tanıyanlar sağ
olduqca hər zaman xatırlanır, onların əsərlərinəsə
hər zaman müraciət olunur, beləcə daim müasirlərinin
həmsöhbətinə çevrilirlər. Qoyub getdikləri elmi irsləri gələcək nəsillər
arasında mənəvi körpü rolunu oynayır.
Onun elmi rəhbərlik, yaxud
məsləhətçilik etdiyi dissertantlarla, doktorantlarla
özünəməxsus işləmək üsulu var idi. Plan, prospekt və
ayrı-ayrı fəsillərlə bağlı əvvəl-əvvəl
dissertantın düşüncələrini dinləyirdi.
Bu təhlillər, müzakirələr diktofona
yazılırdı. O, dissertantda çox böyük
özünəinam yaradırdı. Hərdən
də bu özünəinamı möhkəmlətmək
üçün "bax, bu fikrin ədəbiyyatşünaslığımızda
yenidir" - deməklə növbəti yazıların
yaranmasına da həvəs yaradırdı. Onun həddindən artıq təvazökar, sadə
insan olması dərin biliyi, zəhmətkeşliyi ilə
tamamlanırdı. Ona görə də onu
tanıyanların gözündə Kamran müəllim rəğbət
oyadan şəxsiyyətə çevirirdi.
Səhhətində problemin
yaranmasına baxmayaraq, dissertant və doktorantlardan vacib məsləhətlərini
əsirgəmir, onlara həmişə vaxt ayırırdı. Hər bir
dissertantı elmi konfranslarda və ya ictimai tədbirlərdə
çıxış edərkən Kamran müəllim
çox həyəcanlı olar, onların uğurlarına
övladının yüksəlişlərinə sevinən
kimi sevinərdi.
Elmi rəhbərlərdən söz
düşəndə müəllimlərini hörmətlə
xatırlayar, A.Zamanovdan danışanda kövrələrdi:
"Biz təkcə elmi uğurlarımıza görə
deyil, əxz etdiyimiz həyat və insanlıq dərsinə
görə də ustadlarımıza borcluyuq" - deyirdi".
Bu günlərdə Kamran müəllimin onu
haqq dərgahına qovuşma xəbərinin mətbuatda yer
alandan dərhal sonra onu tanıyan yüzlərlə insan bu
üzücü xəbərdən təsirlənərək
onun haqqında çox dəyərli fikirlər yazdılar.
Bu, ağrı, təəssüf dolu fikirlər
Kamran müəllimin əvəzolunmaz ziyalı, hər zaman yeri
görünəcək əvəzsiz alim olduğunun növbəti
sübutu idi.
Turan ellərində
Cavid konfransları
2013-cü ildən
başlayaraq H.Cavidin ədəbi irsinin təbliği
üçün geniş bir fəaliyyət proqramı
hazırlayanda mən əvvəl elmi rəhbərim
K.Əliyevdən bəzi tövsiyələr aldım. Elə həmin ildə
Əli Həsənovun təşəbbüsü ilə
"Kaspi nəşrləri" seriyasından
Cavidşünas alim Azər Turanın tərtib etdiyi
"Hüseyn Cavid əsərləri" kitabı
İstanbulda işıq üzü gördü. Biz cavidşünaslar qrupu yaradaraq geniş fəaliyyət
planı hazırladıq. "Hüseyn Cavid
ədəbi-irsinin poetikası" mövzusunda doktorluq
işinin müdafiəsi ilə paralel olaraq mütəfəkkir
şairin irsini, onun türkçülük, Turan
ideyasını türkdilli ölkələrdə təbliği
prosesinə başlamağı qərar verdik. İşçi qrupunun dəyişməz üzvləri
kimi Kamran Əliyev, Azər Turan və digər türkdilli
ölkələrin cavidşünasları bu konfranslarda
iştirak edirdilər. İstər İstanbul
Universitetinin Avrasiya İnstitutunda,
istər Ankara Universitetində, eləcə də
Qazaxıstanın Əl Fərabi Universitetində, Özbəkistanın
N.Gəncəvi adına Universitetində, Urgənc Dövlət Universitetlərində
Kamran müəllimin etdiyi çıxışlar H.Cavidin
Turan ideyasının hər zaman müasir olduğunu sübut
edən bir ustad dərsi idi.
Ankara Universitetində
çıxışı zamanı bizimlə bir sırada əyləşən
türk alimlərinin birinin dediyi: "Adam boyu dolusu elmdi" -
fikrini indi də xatırlayıram. Kamran müəllim
bütün çıxışları alqışla
qarşılanırdı. H.Cavidlə
bağlı növbəti konfransımız
Qırğızıstandakı universitetlərin birində
baş tutacaqdı. Çox heyf ki,
ömrü kimi arzuları da yarımçıq qaldı.
Səhhətindəki ciddi problemləri
bildiyimizdən həkim olan həyat yoldaşı Tünzalə
xanımın onu müşayiət etməsini də
düşünmüşdük. Onun
xanımına, xanımının ona qayğıkeş
münasibəti isə bir çox ailələr
üçün əsl nümunə sayıla bilərdi.
Daşkənddən Səmərqəndə gedərkən
"Əfrasiyab" adlı sürət qatarına oturanda
üzündə işıqlı bir təbəssüm
yarandı: "Cavidin "Siyavuş"undakı Əfrasiyab
indi bizi Səmərqəndə aparır. Bu
konfransa, bu səyahətə görə yenə H.Cavidə
bir müqəddəs borcumuz var. Bax, Cavid bu gün, əslində,
yaradıcılığında əsas ideya kimi irəli
sürdüyü Turan düşüncəsi ilə bizimlə
bu yerlərdə səyahətdədir. Ölməzlik
dediyimiz də budur. Ziyarət etdiyimiz Türküstan
şəhəri, Əhməd Yasəvi türbəsi, Səmərqənd
şəhərindəki "Gur Əmir" mavzoleyi, Buxara
şəhəri və Bahəddin Nəqşibəndi türbəsi,
Səhih əl-Buxari türbəsi, Xarəzm vilayəti, Urgənc
şəhəri və s. səyahət etdiyimiz yerlər
Cavidin əsərlərində yer alan məkanlardır. Biz
H.Cavidi hələ də uğrunda şəhid olduğu
türkçülük ideyasının mövcud türkdilli
ölkələrə yetərincə çatdıra bilməmişik..."
- dedi.
Mən, bu layihənin başa
çatmasından sonra H.Cavidin başqa ölkələrdə
kitablarının tərcüməsi və
yaradıcılığına həsr olunmuş elmi
konfransların təşkilinin planımızda olduğunu
dedim. Hətta Hüseyn Cavid əsrlərinin serb
dilində tərcüməsinin başladığını
eşidəndə çox sevindi. Bir-iki ay
öncə H.Cavidin əsərlərinin Serbiyada çapdan
çıxan kitabının üz qabığını
telefon vasitəsilə ona göndərəndə çox
sevinmişdi. Hətta bu nəşrlər seriyasından
Qırğızıstanda "Hüseyn Cavid əsərləri"nin çapdan çıxacağını və
pandemiya dövründən sonra təqdimatı
olacağını dedim. "Qismət, İnşallah, Allah
sağlıq eləsin, Şükür ki, bu layihələr də
baş tutur" - dedi...
İştirak etdiyimiz
konfranslara türkdilli xalqların
Cavidşünaslarının çoxu Kamran müəllimin
alim dostları idi. Bizim bu konfransların əhatə dairəsini
daha da genişləndirmək planlarımız vardı. Cavidin bir vaxtlar personajlarının tarix
yazdığı məkanlarda indi Cavidin ideyaları təbliğ
olunurdu. Kamran müəllim bir vaxtlar bu
tarixi məkanlar haqqında qeyd edirdi ki, Cavidin dramaturgiyasında
məkan ucsuz-bucaqsız dünyadır. Avrasiya
məkanıdır. İran, Hindistan, Ərəbistan,
Qafqaz, Dərbənd, Nişapur, Səmərqənd, Buxara,
bütövlükdə Türküstan, Bursa, İstanbul və
Avropa! Çünki H.Cavidin qəhrəmanları ali həqiqət düşüncəsi ilə
yaşayırlar. Ona görə də mübarizələrində
ədalətli və ardıcıldırlar.
Konfranslarda iştirak edənlər
dərin məzmunlu çıxışlardan sonra H.Cavid irsinə
gec bələd olduqlarına görə təəssüf
hissi keçirdiklərini də etiraf edirdilər.
Əvəzolunmaz alim
Həyat sürprizlərlə
bizi hər zaman təəccübləndirir. İnsan
doğulur, öz missiyasını İlahinin ona vermiş
olduğu mənəvi enerji ilə yerinə yetirir və gəldiyi
Vətəninə, əbədiyyətə köç edir.
Hər bir xalqın alimi, qələm adamı o
xalqın milli-mənəvi sərvətidir. Alimin əbədi dünyaya səfərindən geriyə
qalanlar isə xalqı, milləti üçün
yazıb-yaratdıqları və yetişdirdiyi elmli nəsillərdir.
K.Əliyev dərin elmi biliklərini,
əhatəli düşüncələrini sadə yolla
çatdırmağın tərəfdarı idi. Həmişə: -
"elmin şərh metodu planlı, anlaşıqlı
olmalıdır. Elmi əsəri biz məcburən
sevdirə bilmərik. Gələcək nəsillər
bizdən daha praqmatik olduğu üçün ruhuna, elmi
düşüncəsinə uyğun, müasir və
faydalı əsərləri seçəcəklər" -
deyirdi. Bu tövsiyələr onun tələbələrinə,
elmi rəhbəri olduğu hər kəsə sözə və
elmə sədaqətli olmağı aşılayırdı.
O, H.Cavidi
yaradıcılığını müxtəlif aspektlərdən
araşdıran əvəzolunmaz cavidşünas idi. Masamın üstündə onun on cildliyi var. Vərəqləyirəm,
bir daha əmin oluram ki, o, ədəbiyyatşünaslığımızda
romantizm ədəbi cərəyanını, ədəbiyyatımızın
müxtəlif tarixi mərhələlərini dərindən
araşdırıb. Bu gün ədəbiyyatşünaslığımızın
müxtəlif istiqamətlərində araşdırma aparan gənc
alimlər çox haqlı olaraq Kamran müəllimin elmi əsərlərinə
üz tuturlar.
Onun "Mirzə Fətəlidən Hüseyn Cavidə qədər" kitabı ədəbiyyat tariximizin ən görkəmli nümayəndələrinin fəaliyyətlərini gələcək nəsillərə çatdırır. M.Fətəlinin maarifçi realizmi, C.Məmmədquluzadə yaradıcılığı, eləcə də "Molla Nəsrəddin" satirik realizmi, H.Cavid və onun müasirlərinin ideya qayəsi kimi araşdırdığı məsələlər Kamran müəllimin elmi düşüncəsinin əhatəliliyinin göstəricisi idi. O, Azərbaycan ədəbiyyatında folklor qatının ədəbiyyatın gücünə güc qatmasını təsdiq edərək folklor və romantizm məsələlərini şərh edirdi. O, folklorşünaslıqda yeni elmi nəzəri istiqamətləri müəyyənləşdirdi.
Folklorda gizli qalan sirləri aça bilmək hər alimə nəsib olmur. Hərdən söhbətlərində K.Əliyev qeyd edirdi ki, folklorun yaşı və gücü, enerjisi insanlığın, dünyanın yaşı və gücü ilə ölçülür. Folklor xalqların əbədiyaşar enerjisinin mənbəyidir.
Düşünürəm ki, Kamran müəllimin folklorşünaslıq sahəsində qazandığı uğurların əsasında onun müdrik insan olması, xalqına, millətinə sonsuz məhəbbəti, ən əsası dərin savadı və ziyalılığı dururdu. İki il öncə onun "Kaspi nəşrləri" seriyasından 65 illik yubileyi münasibəti ilə hazırladığımız kitabı üçün "Açıq kitab - Dədə Qorqud" kitabı barədə "Dədə Qorqudun sirr verdiyi alim" adlı məqalə yazmışdım. Bəli, Dədə Qorqud hər alimə sirr verməzdi. Kamran müəllim bu tarixi, Ana kitabımızın Dədə qəhrəmanı ilə "söhbətləşə" bilmişdi. O, "Dədə Qorqud" dastanındakı toponimləri, rəngləri, say və rəqəmləri, simvolik işarələri elmi şəkildə təhlil edərək bizə çox sirləri açdı. Gələcəkdə bu sahə ilə maraqlananlar mütləq həmin kitaba müraciət edəcəklər.
K.Əliyevin "Azərbaycanın müstəqilliyi ədəbiyyatşünas alimlər üçün yeni azad fikrin ifadə meydanına çevrildiyi bir tarixdir" - fikrində çox mənalar var. O, durmadan yazırdı. Xəstəliyə təslim olmaq istəmirdi. Ona görə də yazıb-yaradır, çoxcilidli əsərlərini nəşr etdirirdi. Hər kitabı işıq üzü görəndə mənə də imzalı göndərirdi.
Kamran müəllim həm də bədii yaradıcılıqla məşğul idi. Son dövrlərdə yazdığı romanı da xeyli maraqlı əsər idi. Kamran müəllim təkcə elmi əsərləri deyil, bədii əsərləri idə oxucuları tərəfindən hər zaman sevilərək oxunacaq. Onun istər elmi, istərsə də bədii yaradıcılığı milli yaddaş fəlsəfəsini özündə ehtiva edir. Yaddaş İlahi nemətdir! Ondan məhrum olmaq diriykən ölüyə çevrilməkdir, manqurtlaşmaqdır.
Bu məqamda Akademik İsa Həbibbəylinin "Kamran Əliyev-65" yubiley kitabında yer alan "Fərqli və fərdi siması olan ədəbiyyatşünaslıq" məqaləsindən bir fikri xatırlamaq istədim: "K.Əliyevin Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq elminin mənalı səhifələrinə çevrilmiş elmi əsərləri böyük ömrün bir dövrünün sanballı yekunu, qarşıdakı illərdə həllini tapacaq problemlərin möhkəm bünövrəsi olmaq mənasında mükəmməl başlanğıcdır".
Böyük şəxsiyyətlər ölmür, onların ömrü əbədiyyətə yol aldığı gündən yeni yaşam mərhələsinə keçir. Son əvvələ qayıdır. Qayıdır ki, əbədiyyətin öz mahiyyətinə insanları inandıra bilsin.
Sondan başlayan yeni
ömrün mübarək, əziz ustad!
Ədəbiyyat
qəzeti 2020.- 30 dekabr.- S.14.